taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 7 (συνέχεια):
Βγήκα, και διαπίστώσα ότι η ώρα είχε αισίως φτάσει 11:30. Το επόμενο μέρος που ήθελα να δω έκλεινε στις 12:30 (ή τουλάχιστον έτσι έγραφε το Lonely Planet) και ήταν στην άλλη άκρη της πόλης, οπότε είχε έρθει η ώρα για ένα ταξί. Το ταξί βρέθηκε γρήγορα, διαπραγματεύτηκα μια τιμή, και ξεκινήσαμε, και μετά από λίγο είχαμε φτάσει στον προορισμό μας, καθώς την ώρα αυτή είχε υποχωρήσει η διαβόητη κίνηση της πόλης αυτής. Επόμενη στάση, οι κήποι του Eram, που μαζί με μια σειρά ακόμα κήπων σε άλλες πόλεις είναι μνημείο στη λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Δε μπορώ να πω ότι οι κήποι με ενθουσίασαν ως κήποι. Ένα πάρκο σαν όλα τα άλλα, με νερά, παρτέρια, σιντριβάνια, περιποιημένα δέντρα, κι ένα παλάτι στο κέντρο, μη επισκέψιμο όμως. Αυτό που είχε ενδιαφέρον είναι η παρατήρηση των νεαρών Ιρανών να περνάνε την ώρα τους στο πάρκο. Ζευγαράκια (κυρίως), αλλά και παρέες, το πάρκο φαίνεται να είναι η διασκέδαση της γειτονιάς.








Μετά τους κήπους, ώρα για επιστροφή στο κέντρο της πόλης. Λέω να μην πάρω ταξί. Στο google maps φαίνεται εδώ δίπλα να υπάρχει μια στάση του μετρό της Σιράζ, που είναι ολοκαίνουργιο. Κοίταξα και το site του μετρό, φαίνεται να είναι μόνο μία γραμμή, που περνάει από το κέντρο και συνεχίζει. Ωραία, λέω, πάμε. Δυσκολεύτηκα λίγο, αλλά βρήκα την είσοδο του μετρό, παρότι οι επιγραφές ήταν μόνο στα Ιρανικά.

Κατέβηκα κάτω, στον ολοκαίνουργιο σταθμό, κι εδώ οι επιγραφές ήταν στα Φαρσί όλες, έβγαλα εισιτήριο (στη νοηματική…), πέρασα τις μπάρες και κατέβηκα τις σκάλες που οδηγούν στις αποβάθρες. Ο σταθμός είχε δυο πλατφόρμες, μια στα δεξιά μου και μια στα αεριστερά μου. Δεν κατάλαβα από ποια πλατφόρμα θα πάρω το τρένο, αλλά σκέφτηκα δε βαριέσαι, ούτε μισό ευρώ δεν πλήρωσα, δυο στάσεις θα πάω, το πολύ-πολύ να πάω στη λάθος κατεύθυνση και να ξαναπάρω το τρένο να γυρίσω προς τα πίσω. Η μια αποβάθρα όμως ήταν φραγμένη με φορητές μπαριέρες. Και στην άλλη, το τρένο περίμενε λες και ήταν στην αφετηρία. Μπήκα μέσα και ρώτησα τους άλλους επιβάτες αν αυτό το τρένο πηγαίνει για «Ζεντίγε». Ουδείς καταλάβαινε. Ώσπου κάποιος με έπιασε. «Ζεντιγιέ όχι. Not ready».
Ε, αφού το τρένο δεν πήγαινε, εγκατέλειψα την προσπάθεια. Βγήκα από το σταθμό, πήρα ταξί, και έκανα τη διαδρομή από πάνω. Όταν έφτασα στη Ζεντιγιέ, κατάλαβα τι εννοούσαν. Ο σταθμός, που στο google maps, στο site του μετρό και στους χάρτες στους άλλους σταθμούς φαίνεται να υπάρχει και να λειτουργεί κανονικά, είναι ακόμα… στα χωματουργικά. Δεν υπάρχει. Δεν έχει σκαφθεί ακόμα.
Τέλος πάντων. Έκανα αυτά που ήρθα να κάνω εδώ στη Ζεντιγιέ (δηλαδή να αλλάξω λίγα χρήματα ακόμα, να συναντήσω για να ευχαριστήσω την κοπέλα από το ταξιδιωτικό γραφείο που μου έκλεισε εισιτήρια, ξενοδοχεία κλπ., και να πιώ ένα κανονικό latte σε ένα ωραιότατο καφέ), και συνέχισα.
Δυο τετράγωνα από δω, είναι ένα κάστρο (Αργκ), από την εποχή του Καρίμ Χαν Ζάντ. Αυτός, ήταν ένας ειρηνικός βασιλιάς που ανήρθε στην εξουσία στο Ιράν στα μέσα του 18ου αιώνα. Αρχικά αρνήθηκε τον τίτλο του βασιλιά, προτιμώντας αυτόν του αντιβασιλέα (Βακίλ, στα περσικά). Λάτρευε την πόλη αυτή, την ονόμασε πρωτεύουσα, και σχεδίασε ένα σωρό έργα εδώ, που αν όλα ολοκληρώνονταν θα την καθιστούσαν αντάξια της αίγλης που είχε ήδη τότε το Ισφαχάν, μια άλλη πόλη για την οποία θα σας πω περισσότερα πιο κάτω στην ιστορία αυτή. Δυστυχώς, ο επόμενος βασιλιάς μετακίνησε την πρωτεύουσα στην Τεχεράνη, και η ανάπτυξη εδώ σταμάτησε.




Το κάστρο έχει ένα πύργο που γέρνει… πολύ, καθώς με τα χρόνια υποχώρησε η δεξαμενή νερού που τροφοδοτούσε τα λουτρά του κάστρου, που βρισκόταν δίπλα του. Δεν έχει και πολύ ενδιαφέρον το εσωτερικό, αλλά έχει τουλάχιστον ένα κήπο και παγκάκια. Έξω από αυτό όμως μια επιγραφή σε πολλές γλώσσες… και ανάμεσά τους, google translate Ελληνικά (γιατί κανονικά Ελληνικά αυτά δεν τα λες).







Μετά το κάστρο, σειρά έχει το επόμενο δημιούργημα του Καρίμ Χαν Ζάντ, ένα χαμαμ («Χαμάμ του αντιβασιλέα»). Εδώ η επίσκεψη στο χώρο του χαμάμ από μόνο του δε θα δικαιολογεί το εισιτήριο των 5 ευρώ (δυο δωμάτια είναι…), και γι αυτό έχουν επιστρατεύσει μερικά κέρινα ομοιώματα, ομολογουμένως όχι και υπερυψηλής ποιότητας, που γεμίζουν το χώρο παρουσιάζοντας εργαζομένους της εποχής με τις στολές τους.




Μετά το χαμάμ του αντιβασιλέα, σειρά έχει το τζαμί του αντιβασιλέα. Παρότι κτίστηκε στην εποχή του Ζάντ, ο μεγαλοπρεπής διάκοσμος που βλέπει ο επισκέπτης είναι από μεταγενέστερες περιόδους. Όχι ότι αυτό αλλάζει κάτι: το τζαμί είναι όμορφο, και αποπνέει μια ηρεμία και μια γαλήνη, που με ευκολία χάλασε με τις φωνάρες τους ένα γκρουπ Ιταλών τουριστών, που μοιάζανε να με ακολουθούν όλη μέρα: τους πετύχαινα παντού.







Δίπλα στο τζαμί, ξεκινάει ένας δαίδαλος στεγασμένων σοκακιών, με διάκοσμο, περιποίηση, και πολλά, πολλά, πολλά μαγαζάκια, που θυμίζει έντονα αραβικό σούκ: Το Παζάρι του αντιβασιλέα, είναι ένα από τα ομορφότερα παζάρια στο Ιράν, με τοξωτή στέγη από τούβλα πάνω από κάθε στενάκι, και διάκοσμο σε κάθε γωνία (ενίοτε και σιντριβάνια). Έκανα μια βόλτα στα στενά, είδα και τα πρώτα καταστήματα περσικών χαλιών, τα μόνα στη χώρα που δέχονται Visa και Mastercard (υποθέτω έχουν POS συνδεδεμένα με λογαριασμούς σε άλλες χώρες). Και πολλά, πολλά άλλα είδη προς πώληση: Η πόλη φαίνεται κάνει ακόμα όλες τις αγορές της εδώ – από τρόφιμα και ψωμιά ως έπιπλα και μικροαντικείμενα. Τα πιο «πολύτιμα» είδη, όπως π.χ. τα ασημικά, είναι προς πώληση στο Σαράυ του Μοσίρ, ένα ανακατασκευασμένο διώροφο καραβάν-σαραϊ, γύρω από ένα αίθριο. Εκεί, υπάρχουν και κράχτες για να προσελκύουν τους τουρίστες. Από όλες τις περιγραφές που είχα διαβάσει για το Ιράν πριν το ταξίδι, δεν είχα δει τίποτα για κράχτες, ωστόσο, νάτοι. Βέβαια, δεν είναι πολύ επιθετικοί (τους λες όχι και σταματάνε), αλλά όσο να ναι είναι δείγμα ότι το αντιτουριστικό Ιράν δε θα υπάρχει για πολύ. Βέβαια, από την άλλη, βρισκόμαστε στο Σιράζ, με διαφορά την πιο τουριστική πόλη στο Ιράν.









Βγήκα, και διαπίστώσα ότι η ώρα είχε αισίως φτάσει 11:30. Το επόμενο μέρος που ήθελα να δω έκλεινε στις 12:30 (ή τουλάχιστον έτσι έγραφε το Lonely Planet) και ήταν στην άλλη άκρη της πόλης, οπότε είχε έρθει η ώρα για ένα ταξί. Το ταξί βρέθηκε γρήγορα, διαπραγματεύτηκα μια τιμή, και ξεκινήσαμε, και μετά από λίγο είχαμε φτάσει στον προορισμό μας, καθώς την ώρα αυτή είχε υποχωρήσει η διαβόητη κίνηση της πόλης αυτής. Επόμενη στάση, οι κήποι του Eram, που μαζί με μια σειρά ακόμα κήπων σε άλλες πόλεις είναι μνημείο στη λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Δε μπορώ να πω ότι οι κήποι με ενθουσίασαν ως κήποι. Ένα πάρκο σαν όλα τα άλλα, με νερά, παρτέρια, σιντριβάνια, περιποιημένα δέντρα, κι ένα παλάτι στο κέντρο, μη επισκέψιμο όμως. Αυτό που είχε ενδιαφέρον είναι η παρατήρηση των νεαρών Ιρανών να περνάνε την ώρα τους στο πάρκο. Ζευγαράκια (κυρίως), αλλά και παρέες, το πάρκο φαίνεται να είναι η διασκέδαση της γειτονιάς.








Μετά τους κήπους, ώρα για επιστροφή στο κέντρο της πόλης. Λέω να μην πάρω ταξί. Στο google maps φαίνεται εδώ δίπλα να υπάρχει μια στάση του μετρό της Σιράζ, που είναι ολοκαίνουργιο. Κοίταξα και το site του μετρό, φαίνεται να είναι μόνο μία γραμμή, που περνάει από το κέντρο και συνεχίζει. Ωραία, λέω, πάμε. Δυσκολεύτηκα λίγο, αλλά βρήκα την είσοδο του μετρό, παρότι οι επιγραφές ήταν μόνο στα Ιρανικά.

Κατέβηκα κάτω, στον ολοκαίνουργιο σταθμό, κι εδώ οι επιγραφές ήταν στα Φαρσί όλες, έβγαλα εισιτήριο (στη νοηματική…), πέρασα τις μπάρες και κατέβηκα τις σκάλες που οδηγούν στις αποβάθρες. Ο σταθμός είχε δυο πλατφόρμες, μια στα δεξιά μου και μια στα αεριστερά μου. Δεν κατάλαβα από ποια πλατφόρμα θα πάρω το τρένο, αλλά σκέφτηκα δε βαριέσαι, ούτε μισό ευρώ δεν πλήρωσα, δυο στάσεις θα πάω, το πολύ-πολύ να πάω στη λάθος κατεύθυνση και να ξαναπάρω το τρένο να γυρίσω προς τα πίσω. Η μια αποβάθρα όμως ήταν φραγμένη με φορητές μπαριέρες. Και στην άλλη, το τρένο περίμενε λες και ήταν στην αφετηρία. Μπήκα μέσα και ρώτησα τους άλλους επιβάτες αν αυτό το τρένο πηγαίνει για «Ζεντίγε». Ουδείς καταλάβαινε. Ώσπου κάποιος με έπιασε. «Ζεντιγιέ όχι. Not ready».
Ε, αφού το τρένο δεν πήγαινε, εγκατέλειψα την προσπάθεια. Βγήκα από το σταθμό, πήρα ταξί, και έκανα τη διαδρομή από πάνω. Όταν έφτασα στη Ζεντιγιέ, κατάλαβα τι εννοούσαν. Ο σταθμός, που στο google maps, στο site του μετρό και στους χάρτες στους άλλους σταθμούς φαίνεται να υπάρχει και να λειτουργεί κανονικά, είναι ακόμα… στα χωματουργικά. Δεν υπάρχει. Δεν έχει σκαφθεί ακόμα.
Τέλος πάντων. Έκανα αυτά που ήρθα να κάνω εδώ στη Ζεντιγιέ (δηλαδή να αλλάξω λίγα χρήματα ακόμα, να συναντήσω για να ευχαριστήσω την κοπέλα από το ταξιδιωτικό γραφείο που μου έκλεισε εισιτήρια, ξενοδοχεία κλπ., και να πιώ ένα κανονικό latte σε ένα ωραιότατο καφέ), και συνέχισα.
Δυο τετράγωνα από δω, είναι ένα κάστρο (Αργκ), από την εποχή του Καρίμ Χαν Ζάντ. Αυτός, ήταν ένας ειρηνικός βασιλιάς που ανήρθε στην εξουσία στο Ιράν στα μέσα του 18ου αιώνα. Αρχικά αρνήθηκε τον τίτλο του βασιλιά, προτιμώντας αυτόν του αντιβασιλέα (Βακίλ, στα περσικά). Λάτρευε την πόλη αυτή, την ονόμασε πρωτεύουσα, και σχεδίασε ένα σωρό έργα εδώ, που αν όλα ολοκληρώνονταν θα την καθιστούσαν αντάξια της αίγλης που είχε ήδη τότε το Ισφαχάν, μια άλλη πόλη για την οποία θα σας πω περισσότερα πιο κάτω στην ιστορία αυτή. Δυστυχώς, ο επόμενος βασιλιάς μετακίνησε την πρωτεύουσα στην Τεχεράνη, και η ανάπτυξη εδώ σταμάτησε.




Το κάστρο έχει ένα πύργο που γέρνει… πολύ, καθώς με τα χρόνια υποχώρησε η δεξαμενή νερού που τροφοδοτούσε τα λουτρά του κάστρου, που βρισκόταν δίπλα του. Δεν έχει και πολύ ενδιαφέρον το εσωτερικό, αλλά έχει τουλάχιστον ένα κήπο και παγκάκια. Έξω από αυτό όμως μια επιγραφή σε πολλές γλώσσες… και ανάμεσά τους, google translate Ελληνικά (γιατί κανονικά Ελληνικά αυτά δεν τα λες).







Μετά το κάστρο, σειρά έχει το επόμενο δημιούργημα του Καρίμ Χαν Ζάντ, ένα χαμαμ («Χαμάμ του αντιβασιλέα»). Εδώ η επίσκεψη στο χώρο του χαμάμ από μόνο του δε θα δικαιολογεί το εισιτήριο των 5 ευρώ (δυο δωμάτια είναι…), και γι αυτό έχουν επιστρατεύσει μερικά κέρινα ομοιώματα, ομολογουμένως όχι και υπερυψηλής ποιότητας, που γεμίζουν το χώρο παρουσιάζοντας εργαζομένους της εποχής με τις στολές τους.




Μετά το χαμάμ του αντιβασιλέα, σειρά έχει το τζαμί του αντιβασιλέα. Παρότι κτίστηκε στην εποχή του Ζάντ, ο μεγαλοπρεπής διάκοσμος που βλέπει ο επισκέπτης είναι από μεταγενέστερες περιόδους. Όχι ότι αυτό αλλάζει κάτι: το τζαμί είναι όμορφο, και αποπνέει μια ηρεμία και μια γαλήνη, που με ευκολία χάλασε με τις φωνάρες τους ένα γκρουπ Ιταλών τουριστών, που μοιάζανε να με ακολουθούν όλη μέρα: τους πετύχαινα παντού.







Δίπλα στο τζαμί, ξεκινάει ένας δαίδαλος στεγασμένων σοκακιών, με διάκοσμο, περιποίηση, και πολλά, πολλά, πολλά μαγαζάκια, που θυμίζει έντονα αραβικό σούκ: Το Παζάρι του αντιβασιλέα, είναι ένα από τα ομορφότερα παζάρια στο Ιράν, με τοξωτή στέγη από τούβλα πάνω από κάθε στενάκι, και διάκοσμο σε κάθε γωνία (ενίοτε και σιντριβάνια). Έκανα μια βόλτα στα στενά, είδα και τα πρώτα καταστήματα περσικών χαλιών, τα μόνα στη χώρα που δέχονται Visa και Mastercard (υποθέτω έχουν POS συνδεδεμένα με λογαριασμούς σε άλλες χώρες). Και πολλά, πολλά άλλα είδη προς πώληση: Η πόλη φαίνεται κάνει ακόμα όλες τις αγορές της εδώ – από τρόφιμα και ψωμιά ως έπιπλα και μικροαντικείμενα. Τα πιο «πολύτιμα» είδη, όπως π.χ. τα ασημικά, είναι προς πώληση στο Σαράυ του Μοσίρ, ένα ανακατασκευασμένο διώροφο καραβάν-σαραϊ, γύρω από ένα αίθριο. Εκεί, υπάρχουν και κράχτες για να προσελκύουν τους τουρίστες. Από όλες τις περιγραφές που είχα διαβάσει για το Ιράν πριν το ταξίδι, δεν είχα δει τίποτα για κράχτες, ωστόσο, νάτοι. Βέβαια, δεν είναι πολύ επιθετικοί (τους λες όχι και σταματάνε), αλλά όσο να ναι είναι δείγμα ότι το αντιτουριστικό Ιράν δε θα υπάρχει για πολύ. Βέβαια, από την άλλη, βρισκόμαστε στο Σιράζ, με διαφορά την πιο τουριστική πόλη στο Ιράν.









Last edited: