taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
Η Πέμπτη 3/11/2016 ξημέρωσε σαν κάθε άλλη μέρα. Έφαγα το πρωϊνό μου στο ξενοδοχείο, και βγήκα έξω. Στο Ιράν, ο κόσμος εργάζεται 6 μέρες την εβδομάδα, Σάββατο ως και Πέμπτη, και έχει αργία την Παρασκευή, την ιερή μέρα του Ισλάμ. Την Πέμπτη, όμως, όλοι σχολάνε νωρίτερα, και το «Σαββατοκύριακό» τους ξεκινά. Έτσι και το παζάρι, έχει σήμερα και περισσότερη κίνηση, οπότε είναι κι ο πρώτος μου στόχος.




Μπήκα αυτή τη φορά από την κεντρική πύλη, που είναι πάνω στην πλατεία και ονομάζεται Qeysarieh και είναι διακοσμημένη τόσο με Ιρανικά πλακάκια, όσο και με αναστηλωμένες τοιχογραφίες του μεγάλου καλλιτέχνη Reza Abbasi, σε πολύ κακή κατάσταση, δυστυχώς. Σταμάτησα για ένα ακόμα καφέ στο μαγαζάκι που ανακάλυψα χθες (που στο Ιράν πάντα σερβίρεται παρέα με ένα σοκολατάκι), και συνέχισα.


Το παζάρι είναι δαιδαλώδες, με ομοειδή μαγαζιά να μαζεύονται σε «γειτονιές» μέσα του. Τα χαλιά από δω, τα ασημικά από κει, τα κουζινικά πιο πέρα κ.ο.κ. Και τεράστιο. Αν κάποιος θέλει να το εξερευνήσει όλο προσέχοντας και τα προς πώληση είδη, θα του πάρει μέρες. Κάθετα στα σοκάκια, ξεπροβάλλουν πόρτες που οδηγούν σε διάφορα. Μια, οδηγεί σε ένα τζαμί. Μια άλλη, οδηγεί σε ένα καραβάνσαράι, ένα διώροφο πανδοχείο της εποχής για τους εμπόρους που μετακινούνταν από πόλη σε πόλη. Μια άλλη, είναι η είσοδος για το Malek Timcheh, ένα εντυπωσιακό σύμπλεγμα από την περίοδο των Καζάρων που τώρα στεγάζει κι άλλα καταστήματα. Κάπου στη μέση, υπάρχουν και δημόσιες βρύσες, που πάντα στο Ιράν έχουν δίπλα τους κι ένα ψύκτη για δροσερό, φιλτραρισμένο νερό. Κάπου εκεί κοντά, εκτός παζαριού, βρίσκεται και το παλιότερο τζαμί της πόλης, το τζαμί Hakim, που δυστυχώς όμως είναι κλειστό.




















Μετά το παζάρι, επέστρεψα για λίγο στο ξενοδοχείο για κάτι που είχα ξεχάσει, περνώντας από «πίσω» στενάκια που ο κόσμος δεν επισκέπτεται. Και μετά το ξενοδοχείο, συνέχισα και πάλι στη μεγάλη πλατεία...





Η πλατεία είναι ενταγμένη στη λίστα της Unesco μαζί με τα 3 μεγάλα μνημεία της, και το πρώτο από αυτά, το τζαμί του Σείχη Latfollah, ήταν η επόμενη επίσκεψή μου. Αν και μικρό και σχετικά λιτό, λένε πως είναι το ομορφότερο τζαμί στο Ιράν, παρότι δε διαθέτει ούτε μιναρέ, ούτε καν αυλή. Θα τους πιστέψω. Και το ομορφότερο τζαμί του κόσμου να μου λέγανε, θα τους πίστευα και πάλι. Η είσοδος, είναι πάνω στην πλατεία, πίσω από μια πύλη στολισμένη με μπλέ πλακάκια. Επειδή όμως το τζαμί πρέπει να κοιτάει πάντα προς τη Μέκκα, και η πλατεία έχει άλλο προσανατολισμό, ένα διάδρομος ξεκινάει από την πύλη, πάει γύρω από το κυρίως τζαμί και οδηγεί μέσα στο χώρο προσευχής από τη σωστή πλευρά, βοηθώντας παράλληλα το μάτι του επισκέπτη να συνηθίσει στο λιγότερο φως. Εδώ, βρίσκεται ένας εκπληκτικός θόλος από σε παστέλ χρωματισμό, που αλλάζει χρώματα κατά τη διάρκεια της μέρας ανάλογα με το φως του ήλιου, και ένας υπέροχος συνδυασμός από πλακάκια σε κίτρινο, πράσινο και γαλάζιο στους τοίχους. Η φωτογραφία του εσωτερικού αυτού κοσμεί και το εξώφυλλο του Lonely Planet, που την ίδια στιγμή βρισκόταν στην τσέπη μου…
Ο Σείχης Latfollah, στον οποίο είναι αφιερωμένο το τζαμί, ήταν ένας από τους πεθερούς του Σάχη Abbas, ένας Λιβανέζος λόγιος που ο Abbas προσκάλεσε για να επιβλέπει την κατασκευή της πλατείας. Το τζαμί δεν κατασκευάστηκε για δημόσια χρήση, όπως η πλατεία, αλλά για την προσευχή του χαρεμιού του Σάχη.







Η επόμενη στάση, ήταν η μεγάλη ατραξιόν της πλατείας, το μεγαλεπήβολο τζαμί του Σάχη. Το εκδοτήριο των εισιτηρίων ήταν κλειστό, ωστόσο η πύλη ήταν ανοικτή. Μπήκα, και προχώρησα λίγο, αλλά δυστυχώς ένας κύριος μου έκανε νόημα να γυρίσω πίσω. Το τζαμί έκλεινε για μεσημέρι. «Τι ώρα ανοίγετε;» «Στις 3». «ΟΚ, θα ξανάρθω».










Έτσι, ξεκίνησα για τα μεγάλα αξιοθέατα εκτός της πλατείας. Πρώτο, το πιο κοντινό. Ένα παλάτι με κήπο που είναι κι αυτός μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, μαζί με τους κήπους που επισκέφθηκα σε Σιράζ και Yazd. Ονομάζεται Chehel Sotun, και είναι το μόνο σωζόμενο παλάτι στη βασιλική γειτονιά της πόλης. Κτίστηκε όχι για κατοικία, αλλά για διασκέδαση και υποδοχή ξένων αποστολών, και είχε μια τεράστια βεράντα, με είκοσι ξύλινες, ψηλές κολώνες να υποστηρίζουν τη στέγη της. Μπροστά ακριβώς, υπάρχει ένα ήρεμο κανάλι με νερό, που δίνει όμορφους αντικατοπτρισμούς της βεράντας, ώστε οι είκοσι κολώνες να φαίνονται σα σαράντα. Εξ ού και το όνομα του παλατιού (Chehel Sotun σημαίνει σαράντα κολώνες). Το εσωτερικό του, είναι επίσης εντυπωσιακό, με μια σειρά από τοιχογραφίες της εποχής να διακοσμούν τους τοίχους του, αναπαριστώντας τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα της εποχής: μάχες, αλλά και υποδοχές ξένων αντιπροσώπων στα παλάτια.















Η ώρα περνούσε, και μόνο ένα αξιοθέατο μου έχει μείνει στην πόλη που θα είναι κλειστό αύριο Παρασκευή (όλα τα άλλα, μπορούσα να τα δω και αύριο). Είναι λίγο εκτός κέντρου, αλλά δεν πειράζει, ποδάρια έχουμε. Ένα παλιό χαμάμ, του Ali Gholi Agha βρίσκεται στην ιστορική γειτονιά του Bid Abad. Για να φτάσω εκεί, περπάτησα, χάθηκα (google maps, μην παρουσιάζεις δρόμους που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα!), πέρασα από διάφορα παρά-παζάρια, από δρόμους με κανάλι στο πλάι, ώσπου κατέληξα στην πόρτα του χαμάμ… 1 λεπτό αφότου είχε κλείσει για μεσημέρι. Άνοιξα τη μισάνοιχτη πόρτα, και ένας κύριος που γευμάτιζε με πληροφόρησε ότι ανοίγουν και πάλι σε μια ώρα.




Δεν είχα μια ώρα να περιμένω (ειδικά για να δω ένα χαμάμ…), οπότε επέστρεψα στον κεντρικό, και άρχισα να ψάχνω για ταξί. Αλλά, στην ώρα αιχμής, ταξί δεν υπήρχε ούτε για δείγμα. Ένας τύπος σε απλό αυτοκίνητο με είδε που έψαχνα ταξί. «Που πας;» μου έγνεψε. «Πολ ε Χάτζου» φώναξα. «Έλα μέσα». Και μπήκα. Κατάλαβα ότι ήταν πειρατής ταξί, οπότε ρώτησα πόσα θέλει. Μου απάντησε ένα ποσό, συμφωνήσαμε και συνεχίσαμε. Τα Αγγλικά του τύπου ιδιαίτερα φτωχά, αλλά κατάφερε με χίλια ζόρια να μου εξηγήσει ότι η κανονική δουλειά του ήταν προπονητής Πιγκ-Πόγκ, και μάλιστα οι αθλητές του είχαν και διεθνείς επιτυχίες.
Η Πέμπτη 3/11/2016 ξημέρωσε σαν κάθε άλλη μέρα. Έφαγα το πρωϊνό μου στο ξενοδοχείο, και βγήκα έξω. Στο Ιράν, ο κόσμος εργάζεται 6 μέρες την εβδομάδα, Σάββατο ως και Πέμπτη, και έχει αργία την Παρασκευή, την ιερή μέρα του Ισλάμ. Την Πέμπτη, όμως, όλοι σχολάνε νωρίτερα, και το «Σαββατοκύριακό» τους ξεκινά. Έτσι και το παζάρι, έχει σήμερα και περισσότερη κίνηση, οπότε είναι κι ο πρώτος μου στόχος.




Μπήκα αυτή τη φορά από την κεντρική πύλη, που είναι πάνω στην πλατεία και ονομάζεται Qeysarieh και είναι διακοσμημένη τόσο με Ιρανικά πλακάκια, όσο και με αναστηλωμένες τοιχογραφίες του μεγάλου καλλιτέχνη Reza Abbasi, σε πολύ κακή κατάσταση, δυστυχώς. Σταμάτησα για ένα ακόμα καφέ στο μαγαζάκι που ανακάλυψα χθες (που στο Ιράν πάντα σερβίρεται παρέα με ένα σοκολατάκι), και συνέχισα.


Το παζάρι είναι δαιδαλώδες, με ομοειδή μαγαζιά να μαζεύονται σε «γειτονιές» μέσα του. Τα χαλιά από δω, τα ασημικά από κει, τα κουζινικά πιο πέρα κ.ο.κ. Και τεράστιο. Αν κάποιος θέλει να το εξερευνήσει όλο προσέχοντας και τα προς πώληση είδη, θα του πάρει μέρες. Κάθετα στα σοκάκια, ξεπροβάλλουν πόρτες που οδηγούν σε διάφορα. Μια, οδηγεί σε ένα τζαμί. Μια άλλη, οδηγεί σε ένα καραβάνσαράι, ένα διώροφο πανδοχείο της εποχής για τους εμπόρους που μετακινούνταν από πόλη σε πόλη. Μια άλλη, είναι η είσοδος για το Malek Timcheh, ένα εντυπωσιακό σύμπλεγμα από την περίοδο των Καζάρων που τώρα στεγάζει κι άλλα καταστήματα. Κάπου στη μέση, υπάρχουν και δημόσιες βρύσες, που πάντα στο Ιράν έχουν δίπλα τους κι ένα ψύκτη για δροσερό, φιλτραρισμένο νερό. Κάπου εκεί κοντά, εκτός παζαριού, βρίσκεται και το παλιότερο τζαμί της πόλης, το τζαμί Hakim, που δυστυχώς όμως είναι κλειστό.




















Μετά το παζάρι, επέστρεψα για λίγο στο ξενοδοχείο για κάτι που είχα ξεχάσει, περνώντας από «πίσω» στενάκια που ο κόσμος δεν επισκέπτεται. Και μετά το ξενοδοχείο, συνέχισα και πάλι στη μεγάλη πλατεία...





Η πλατεία είναι ενταγμένη στη λίστα της Unesco μαζί με τα 3 μεγάλα μνημεία της, και το πρώτο από αυτά, το τζαμί του Σείχη Latfollah, ήταν η επόμενη επίσκεψή μου. Αν και μικρό και σχετικά λιτό, λένε πως είναι το ομορφότερο τζαμί στο Ιράν, παρότι δε διαθέτει ούτε μιναρέ, ούτε καν αυλή. Θα τους πιστέψω. Και το ομορφότερο τζαμί του κόσμου να μου λέγανε, θα τους πίστευα και πάλι. Η είσοδος, είναι πάνω στην πλατεία, πίσω από μια πύλη στολισμένη με μπλέ πλακάκια. Επειδή όμως το τζαμί πρέπει να κοιτάει πάντα προς τη Μέκκα, και η πλατεία έχει άλλο προσανατολισμό, ένα διάδρομος ξεκινάει από την πύλη, πάει γύρω από το κυρίως τζαμί και οδηγεί μέσα στο χώρο προσευχής από τη σωστή πλευρά, βοηθώντας παράλληλα το μάτι του επισκέπτη να συνηθίσει στο λιγότερο φως. Εδώ, βρίσκεται ένας εκπληκτικός θόλος από σε παστέλ χρωματισμό, που αλλάζει χρώματα κατά τη διάρκεια της μέρας ανάλογα με το φως του ήλιου, και ένας υπέροχος συνδυασμός από πλακάκια σε κίτρινο, πράσινο και γαλάζιο στους τοίχους. Η φωτογραφία του εσωτερικού αυτού κοσμεί και το εξώφυλλο του Lonely Planet, που την ίδια στιγμή βρισκόταν στην τσέπη μου…
Ο Σείχης Latfollah, στον οποίο είναι αφιερωμένο το τζαμί, ήταν ένας από τους πεθερούς του Σάχη Abbas, ένας Λιβανέζος λόγιος που ο Abbas προσκάλεσε για να επιβλέπει την κατασκευή της πλατείας. Το τζαμί δεν κατασκευάστηκε για δημόσια χρήση, όπως η πλατεία, αλλά για την προσευχή του χαρεμιού του Σάχη.







Η επόμενη στάση, ήταν η μεγάλη ατραξιόν της πλατείας, το μεγαλεπήβολο τζαμί του Σάχη. Το εκδοτήριο των εισιτηρίων ήταν κλειστό, ωστόσο η πύλη ήταν ανοικτή. Μπήκα, και προχώρησα λίγο, αλλά δυστυχώς ένας κύριος μου έκανε νόημα να γυρίσω πίσω. Το τζαμί έκλεινε για μεσημέρι. «Τι ώρα ανοίγετε;» «Στις 3». «ΟΚ, θα ξανάρθω».










Έτσι, ξεκίνησα για τα μεγάλα αξιοθέατα εκτός της πλατείας. Πρώτο, το πιο κοντινό. Ένα παλάτι με κήπο που είναι κι αυτός μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, μαζί με τους κήπους που επισκέφθηκα σε Σιράζ και Yazd. Ονομάζεται Chehel Sotun, και είναι το μόνο σωζόμενο παλάτι στη βασιλική γειτονιά της πόλης. Κτίστηκε όχι για κατοικία, αλλά για διασκέδαση και υποδοχή ξένων αποστολών, και είχε μια τεράστια βεράντα, με είκοσι ξύλινες, ψηλές κολώνες να υποστηρίζουν τη στέγη της. Μπροστά ακριβώς, υπάρχει ένα ήρεμο κανάλι με νερό, που δίνει όμορφους αντικατοπτρισμούς της βεράντας, ώστε οι είκοσι κολώνες να φαίνονται σα σαράντα. Εξ ού και το όνομα του παλατιού (Chehel Sotun σημαίνει σαράντα κολώνες). Το εσωτερικό του, είναι επίσης εντυπωσιακό, με μια σειρά από τοιχογραφίες της εποχής να διακοσμούν τους τοίχους του, αναπαριστώντας τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα της εποχής: μάχες, αλλά και υποδοχές ξένων αντιπροσώπων στα παλάτια.















Η ώρα περνούσε, και μόνο ένα αξιοθέατο μου έχει μείνει στην πόλη που θα είναι κλειστό αύριο Παρασκευή (όλα τα άλλα, μπορούσα να τα δω και αύριο). Είναι λίγο εκτός κέντρου, αλλά δεν πειράζει, ποδάρια έχουμε. Ένα παλιό χαμάμ, του Ali Gholi Agha βρίσκεται στην ιστορική γειτονιά του Bid Abad. Για να φτάσω εκεί, περπάτησα, χάθηκα (google maps, μην παρουσιάζεις δρόμους που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα!), πέρασα από διάφορα παρά-παζάρια, από δρόμους με κανάλι στο πλάι, ώσπου κατέληξα στην πόρτα του χαμάμ… 1 λεπτό αφότου είχε κλείσει για μεσημέρι. Άνοιξα τη μισάνοιχτη πόρτα, και ένας κύριος που γευμάτιζε με πληροφόρησε ότι ανοίγουν και πάλι σε μια ώρα.




Δεν είχα μια ώρα να περιμένω (ειδικά για να δω ένα χαμάμ…), οπότε επέστρεψα στον κεντρικό, και άρχισα να ψάχνω για ταξί. Αλλά, στην ώρα αιχμής, ταξί δεν υπήρχε ούτε για δείγμα. Ένας τύπος σε απλό αυτοκίνητο με είδε που έψαχνα ταξί. «Που πας;» μου έγνεψε. «Πολ ε Χάτζου» φώναξα. «Έλα μέσα». Και μπήκα. Κατάλαβα ότι ήταν πειρατής ταξί, οπότε ρώτησα πόσα θέλει. Μου απάντησε ένα ποσό, συμφωνήσαμε και συνεχίσαμε. Τα Αγγλικά του τύπου ιδιαίτερα φτωχά, αλλά κατάφερε με χίλια ζόρια να μου εξηγήσει ότι η κανονική δουλειά του ήταν προπονητής Πιγκ-Πόγκ, και μάλιστα οι αθλητές του είχαν και διεθνείς επιτυχίες.
Last edited: