taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
Λέγεται πως το Ισφαχάν είναι η πιο τουριστική πόλη στο Ιράν. Δε θα συμφωνήσω. Φυσικά είναι πολύ τουριστική, αλλά στους δημόσιους χώρους, στα εστιατόρια, στα μνημεία κλπ, δε βλέπεις τόσο πολλούς τουρίστες, όπως π.χ. στο Σιράζ. Το ίδιο και στο ξενοδοχείο μου, αρκετά κοντά στην πλατεία, που φαίνεται να ήταν μισό-μισό με Ευρωπαίους τουρίστες, και με εσωτερικούς επισκέπτες. Βέβαια, τα μεγάλα ξενοδοχεία, εκεί που πάνε τα γκρουπ, είναι στην άλλη πλευρά της πλατείας, κάπου δυο χιλιόμετρα από δω, κοντά στη λεωφόρο «Τεσσάρων κήπων» (Chahar Bagh) που διατρέχει την πόλη από Βορρά ως Νότο. Εκεί ήταν κάποτε το αυτοκρατορικό κέντρο της πόλης, με τα παλάτια των Σαφαβίδων Σάχηδων, με τους κήπους τους, να βρίσκονται εκεί. Σήμερα, εκεί, εκτός από τα παλάτια (ένα εκ των οποίων μόνο σώζεται) βρίσκονται και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της πόλης. Αλλά εκεί βρίσκεται και το εστιατόριο που θα φάω σήμερα, που θεωρείται το καλύτερο της πόλης.
Η διαδρομή για το εστιατόριο Shahrzad, με πέρασε δίπλα από τα παραπάνω, αλλά και μέσα από μια σύγχρονη αγορά με είδη πολυτελείας (για τουρίστες), με όνομα Bazar-e Horan. Ήθελα να μπω σε κάποιο Ιρανικό Mall, αλλά δυστυχώς τα καταστήματα είχαν ήδη κλείσει. Έφτασα τελικά στο εστιατόριο, που δε δέχεται κρατήσεις, αλλά ήταν ήδη γεμάτο. Έδωσα το όνομά μου («Κώστας»), και μετά από λίγο ήρθε ο κυριούλης και με φώναξε. «Κύριε Cortez, το τραπέζι σας». Και με οδήγησε στην πίσω πλευρά μιας σάλας γεμάτης κόσμο, διακοσμημένης σε στυλ Καζάρων (μέρες είχα να το δω), με γύψινα καλλιτεχνήματα στους τοίχους, καθρεφτάκια κλπ. Τριγύρω μου… Κινέζοι. Ολούθε. Να φωνάζουν, να τσιρίζουν, να… αρπάζουν ποτήρια από το τραπέζι μου, γενικώς εφιάλτης. Ευτυχώς, είχαν τελειώσει το φαγητό τους, τελείωναν και το γλυκό τώρα, οπότε είπα να κάνω υπομονή. Και πράγματι, ξεκουμπίστηκαν σύντομα, για να πάρουν τις θέσεις τους κάτι τουρίστες και μια παρέα Ιρανών.






Εν τω μεταξύ είχε έρθει και το φαγητό μου (κεμπάπ φυσικά. Τι άλλο
και αναγκαστικά () είχα αφήσει κάτω το κινητό μου. Έτρωγα και παρατηρούσα τους Ιρανούς δίπλα. Ένας κύριος γύρω στα 60, με κάποια κυρία δίπλα του αντίστοιχης ηλικίας, δυο κύριοι και μια κυρία στα τριανταπέντε τους, και δυο παιδιά στα 20-25 (αγόρι και κορίτσι). Φόρεσαν τα καλά τους και ήρθαν στο καλύτερο εστιατόριο της πόλης – υποθέτω κάτι γιόρταζαν. Όλοι διάλεξαν φαγητά, όλοι ρωτούσαν το σερβιτόρο πληροφορίες για τα πιάτα, αλλά αντίθετα με το τι θα περίμενε κάποιος σε μια μουσουλμανική χώρα, ο σερβιτόρος απευθυνόταν στην κυρία από την οποία έλαβε και την παραγγελία. Οι γυναίκες φορούσαν φυσικά τη μαντήλα στο κεφάλι, αλλά όχι και πάρα πολύ ευλαβικά. Το μισό κεφάλι ήταν έξω. Αυτή η εικόνα δεν είναι ασυνήθιστη στο Ιράν – αντίθετα είναι πολύ συχνή. Είναι η «διαμαρτυρία» του απλού κόσμου στην επιβολή του θρησκευτικού dress code από το επίσημο κράτος. Ως προς την εμφάνιση, οι Ιρανοί μοιάζουν με… Θεσσαλονικιούς (μη βαράτε οι Βόρειοι, στερεοτυπικά δείτε το). Οι γυναίκες, βαρύ ντύσιμο, βάψιμο, αξεσουάρ, γενικά στην πέννα. Οι άντρες πάλι… χαλαρά. Άντε με το ζόρι ένα τζιν κι ένα πουκάμισο.
Μετά το εστιατόριο, ήθελα ένα ταξί για να γυρίσω στο ξενοδοχείο. Επειδή ο δρόμος ακριβώς μπροστά είναι εργοτάξιο (για το μετρό) και δεν έχει αυτοκίνητα, είπα να περπατήσω λίγο. Και με το λίγο περπάτημα, βρέθηκα στη γέφυρα Si o Seh, την κεντρικότερη από τις τέσσερις μεγάλες και ιστορικές γέφυρες που διασχίζουν τον ποταμό Zayandeh. Το όνομά του σημαίνει «αυτός που δίνει ζωή», και πράγματι αποτελεί το ζωοδόχο της περιοχής εδώ, που κατά τα άλλα είναι έρημος, καθώς παρέχει φρέσκο νερό για πότισμα, σιντριβάνια και πυρηνικούς αντιδραστήρες….



Η γέφυρα είναι φωταγωγημένη, και ομολογουμένως όμορφη. Πάνω και κάτω από τη γέφυρα, πολύς νεαρόκοσμος κυκλοφορεί. Ζευγαράκια, παρέες νεαρών, όλοι εδώ είναι και έχουν καταλάβει κάποια γωνιά, είτε πάνω, είτε κάτω από τη γέφυρα. Ναι, και κάτω από τη γέφυρα. Γιατί το ποτάμι… είναι στεγνό. Εντελώς. Φαίνεται να έχουν περάσει μήνες από τότε που ξαναπέρασε τρεχούμενο νερό από δω. Το Ιράν έχει πλέον σοβαρότατο υδατικό πρόβλημα, καθώς η ετήσια κατανάλωση νερού στη χώρα ξεπερνά τα 96 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, πάνω από το 80% των ανανεώσιμων πηγών νερού στη χώρα (στο 60% έχεις ήδη κρίση!). Τεχνητές και φυσικές λίμνες έχουν στερέψει σε όλη τη χώρα, και το νερό σε αρκετές περιοχές διανέμεται με δελτίο. Η κλιματική αλλαγή ήρθε κι αυτή να επιτείνει το πρόβλημα, αλλά δεν είναι ο πρωταίτιος. http://www.thenational.ae/world/middle-east/irans-rivers-run-dry-amid-drought-and-mismanagement .
Ένα ταξί από τη γέφυρα με πήγε στο ξενοδοχείο μου σε λίγα λεπτά. Η πρώτη από τις τρεις μέρες στο Ισφαχάν είχε μόλις τελειώσει…
Λέγεται πως το Ισφαχάν είναι η πιο τουριστική πόλη στο Ιράν. Δε θα συμφωνήσω. Φυσικά είναι πολύ τουριστική, αλλά στους δημόσιους χώρους, στα εστιατόρια, στα μνημεία κλπ, δε βλέπεις τόσο πολλούς τουρίστες, όπως π.χ. στο Σιράζ. Το ίδιο και στο ξενοδοχείο μου, αρκετά κοντά στην πλατεία, που φαίνεται να ήταν μισό-μισό με Ευρωπαίους τουρίστες, και με εσωτερικούς επισκέπτες. Βέβαια, τα μεγάλα ξενοδοχεία, εκεί που πάνε τα γκρουπ, είναι στην άλλη πλευρά της πλατείας, κάπου δυο χιλιόμετρα από δω, κοντά στη λεωφόρο «Τεσσάρων κήπων» (Chahar Bagh) που διατρέχει την πόλη από Βορρά ως Νότο. Εκεί ήταν κάποτε το αυτοκρατορικό κέντρο της πόλης, με τα παλάτια των Σαφαβίδων Σάχηδων, με τους κήπους τους, να βρίσκονται εκεί. Σήμερα, εκεί, εκτός από τα παλάτια (ένα εκ των οποίων μόνο σώζεται) βρίσκονται και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της πόλης. Αλλά εκεί βρίσκεται και το εστιατόριο που θα φάω σήμερα, που θεωρείται το καλύτερο της πόλης.
Η διαδρομή για το εστιατόριο Shahrzad, με πέρασε δίπλα από τα παραπάνω, αλλά και μέσα από μια σύγχρονη αγορά με είδη πολυτελείας (για τουρίστες), με όνομα Bazar-e Horan. Ήθελα να μπω σε κάποιο Ιρανικό Mall, αλλά δυστυχώς τα καταστήματα είχαν ήδη κλείσει. Έφτασα τελικά στο εστιατόριο, που δε δέχεται κρατήσεις, αλλά ήταν ήδη γεμάτο. Έδωσα το όνομά μου («Κώστας»), και μετά από λίγο ήρθε ο κυριούλης και με φώναξε. «Κύριε Cortez, το τραπέζι σας». Και με οδήγησε στην πίσω πλευρά μιας σάλας γεμάτης κόσμο, διακοσμημένης σε στυλ Καζάρων (μέρες είχα να το δω), με γύψινα καλλιτεχνήματα στους τοίχους, καθρεφτάκια κλπ. Τριγύρω μου… Κινέζοι. Ολούθε. Να φωνάζουν, να τσιρίζουν, να… αρπάζουν ποτήρια από το τραπέζι μου, γενικώς εφιάλτης. Ευτυχώς, είχαν τελειώσει το φαγητό τους, τελείωναν και το γλυκό τώρα, οπότε είπα να κάνω υπομονή. Και πράγματι, ξεκουμπίστηκαν σύντομα, για να πάρουν τις θέσεις τους κάτι τουρίστες και μια παρέα Ιρανών.






Εν τω μεταξύ είχε έρθει και το φαγητό μου (κεμπάπ φυσικά. Τι άλλο
Μετά το εστιατόριο, ήθελα ένα ταξί για να γυρίσω στο ξενοδοχείο. Επειδή ο δρόμος ακριβώς μπροστά είναι εργοτάξιο (για το μετρό) και δεν έχει αυτοκίνητα, είπα να περπατήσω λίγο. Και με το λίγο περπάτημα, βρέθηκα στη γέφυρα Si o Seh, την κεντρικότερη από τις τέσσερις μεγάλες και ιστορικές γέφυρες που διασχίζουν τον ποταμό Zayandeh. Το όνομά του σημαίνει «αυτός που δίνει ζωή», και πράγματι αποτελεί το ζωοδόχο της περιοχής εδώ, που κατά τα άλλα είναι έρημος, καθώς παρέχει φρέσκο νερό για πότισμα, σιντριβάνια και πυρηνικούς αντιδραστήρες….



Η γέφυρα είναι φωταγωγημένη, και ομολογουμένως όμορφη. Πάνω και κάτω από τη γέφυρα, πολύς νεαρόκοσμος κυκλοφορεί. Ζευγαράκια, παρέες νεαρών, όλοι εδώ είναι και έχουν καταλάβει κάποια γωνιά, είτε πάνω, είτε κάτω από τη γέφυρα. Ναι, και κάτω από τη γέφυρα. Γιατί το ποτάμι… είναι στεγνό. Εντελώς. Φαίνεται να έχουν περάσει μήνες από τότε που ξαναπέρασε τρεχούμενο νερό από δω. Το Ιράν έχει πλέον σοβαρότατο υδατικό πρόβλημα, καθώς η ετήσια κατανάλωση νερού στη χώρα ξεπερνά τα 96 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, πάνω από το 80% των ανανεώσιμων πηγών νερού στη χώρα (στο 60% έχεις ήδη κρίση!). Τεχνητές και φυσικές λίμνες έχουν στερέψει σε όλη τη χώρα, και το νερό σε αρκετές περιοχές διανέμεται με δελτίο. Η κλιματική αλλαγή ήρθε κι αυτή να επιτείνει το πρόβλημα, αλλά δεν είναι ο πρωταίτιος. http://www.thenational.ae/world/middle-east/irans-rivers-run-dry-amid-drought-and-mismanagement .
Ένα ταξί από τη γέφυρα με πήγε στο ξενοδοχείο μου σε λίγα λεπτά. Η πρώτη από τις τρεις μέρες στο Ισφαχάν είχε μόλις τελειώσει…
Last edited: