taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
80 λεπτά πριν από την πτήση, λοιπόν, μπήκα στο terminal του αεροδρομίου, πέρασα τις αποσκευές από έλεγχο & από ένα πρώτο metal detector, και άρχισα να ψάχνω να βρω το check-in. Εδώ κάθε πτήση κάνει check-in σε δικό της γκισέ, αλλά πτήση για Ahwaz δε φαίνεται να τσεκάρει πουθενά. Ωχ, σκέφτομαι, μάλλον άργησα πολύ. Πήγα στις πληροφορίες και ρώτησα. Η κοπελίτσα με εξέπληξε. «Πολύ βιάζεστε. Το τσεκίν θα ανοίξει σε 15 λεπτά στο γκισέ 24». Περίμενα λοιπόν 15 λεπτά, έδωσα τη βαλίτσα μου, πήρα κάρτα επιβίβασης, έφαγα ένα κεμπάπ στο εστιατόριο του αεροδρομίου (δεν έχει γκουρμέ σήμερα…), και πέρασα στον έλεγχο. Βαριόμουν πολύ. Ούτε υγρά έβγαλα από την τσάντα, ούτε το ipad. Είπα να το προσπαθήσω μπας και γλυτώσω, και όντως κανείς δε με σταμάτησε.
Η επιβίβαση στο αεροδρόμιο αυτό είναι μια χαοτική διαδικασία, που θυμίζει το low cost terminal στην Kuala Lumpur. Υπάρχει μια σειρά από πύλες, και κάθε φορά μια οθόνη πάνω από την πύλη αναφέρει την πτήση που εξυπηρετεί. Μια από τις οθόνες όμως είναι χαλασμένη, αλλά αυτός δεν είναι λόγος να μετακινήσουμε την πτήση στη διπλανή πύλη που είναι ελεύθερη. Απλά, γράφουμε σε ένα χαρτάκι (στα Περσικά!) τα στοιχεία της πτήσης, και το κολλάμε(!) πάνω στην οθόνη με ταινία. Ευτυχώς, δεν ήταν η δική μου πτήση (το μεγάφωνο είπε ξεκάθαρα ότι αυτή στην πύλη 2 πήγαινε για Μασχαντ, όπως άλλωστε πήγαιναν 4 από τις 6 πτήσεις που έφυγαν όσο περίμενα). Η δική μου όμως πτήση δεν εμφανιζόταν πουθενά. Με ζώσανε τα φίδια, μέχρι που κατάλαβα ότι ο λόγος θα ήταν απλώς η 40-λεπτη καθυστέρηση που θα είχαμε…
Στο μεταξύ, ανέβασα τις πρώτες φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από το κινητό, καθώς το σήμα της IranCell ήταν 4G/4G+ σχεδόν παντού στην πόλη, και παρότι η ταχύτητα της σύνδεσης απείχε από αυτά που έχουμε συνηθίσει στην Ευρώπη. Φυσικά, sites όπως youtube, facebook, ακόμα και το google search είναι απαγορευμένα στο Ιράν, αλλά είχα φροντίσει να εξοπλιστώ με μια σύνδεση VPN, και να διοχετεύω έτσι την κίνηση μου προς το Internet μέσω άλλου παρόχου.
Τελικώς επιβιβάστηκα στην πτήση, και ξεκινήσαμε με την καθυστερησάρα μας. Το 737-400 έδειχνε την ηλικία του, καθώς πρωτοπέταξε στις 14.4.1992. Μέχρι και overhead monitors καθοδικού σωλήνα είχε. Δίπλα μου, ένας (αγενέστατος φυσικά) κινέζος, και μάλλον οι δυο μας είμασταν οι μόνοι ξένοι στην πτήση. Οι αεροσυνοδοί μιλούσαν φυσικά Αγγλικά, αλλά για κάποιο λόγο μου απηύθυναν το λόγο πάντα στα Φαρσί (Περσικά), όπως έκανε κι ο παραδιπλανός όταν ενοχλήθηκε κι αυτός από τον Κινέζο που απάντησε το κινητό του όταν χτύπησε κατά τη διάρκεια της προσγείωσης… Η πτήση είχε προγραμματισμένη διάρκεια 75’, και πραγματική διάρκεια γύρω στα 50’. Στο χρόνο αυτό, πρόλαβαν και πρόσφεραν σε όλους από ένα κουτί με σάντουιτς, παστέλι και πορτοκαλάδα, συν νεράκι έξτρα στο ποτήρι.
Προσγειωθήκαμε τελικώς στο αεροδρόμιο του Ahvaz, πρωτεύουσα της επαρχίας του Khuzestan στο νοτιοδυτικό Ιράν, κοντά στα σύνορα με το Ιράκ και στη Βασόρα. Αποβιβαστήκαμε από το αεροπλάνο, μπήκαμε στο λεοφωρειάκι, και πήγαμε στο terminal του αεροδρομίου. Επειδή ήταν βράδυ, το αεροδρόμιο ήταν μικρό, και ο κίνδυνος να μη βρίσκω ταξί σε περίπτωση καθυστέρησης ήταν μεγάλος, είχα κανονίσει να με περιμένει εκεί κάποιος από το ξενοδοχείο, το οποίο βρισκόταν σε μια μικρή πόλη ονόματι Σουσταρ, 92 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο. Με το που μπήκαμε λοιπόν στο στεγασμένο χώρο του terminal (και πριν την παραλαβή αποσκευών), ένα λεφούσι Ιρανοί περιμένανε εκεί για να συναντήσουν τους δικούς τους. Αλλά κανένας τους δεν κρατούσε ταμπελάκι. Ούτε με το δικό μου όνομα, ούτε με κανένα άλλο. Τους κοίταξα και τους ξανακοίταξα όλους καλά καλά, αλλά τίποτα. Όλοι μοιάζανε να περιμένανε κάποιο δικό τους.
Προχώρησα τέλος πάντων ως τον ιμάντα των αποσκευών, 10 μέτρα πιο πέρα. Περίμενα, πήρα τη βαλίτσα μου, κοίταξα ξανά μήπως κάποιος με περιμένει, τίποτα, και τελικά προχώρησα προς την έξοδο. Θα μπορούσε στο κάτω κάτω να με περιμένει εκεί, μαζί με τους ταρίφες. Στην έξοδο, ένας τύπος έλεγξε το απόκομμα στη boarding pass μου με το tag στη βαλίτσα, και… κράτησε τη boarding pass! Θα είχα πρόβλημα να ξαναμπώ μέσα με τη βαλίτσα μου για να ψάξω τον τύπο, και δεν είχα κανένα σκοπό να την παρατήσω μόνη της. Ο τύπος φυσικά δεν ήταν ούτε κάπου έξω. Οπότε άρχισα τις διαπραγματεύσεις με τους ταρίφες που περίμεναν εκεί. Ένας απ’ όλους μιλούσε Αγγλικά και διευκόλυνε. Κανείς τους δεν ήξερε το ξενοδοχείο μου (λογικό: σε άλλη πόλη ήταν), αλλά όλοι ήξεραν την πόλη, οπότε συμφώνησα να με πάει κάποιος εκεί με 750 χιλιάρικα (€19). Φόρτωσα τα πράγματα στο ταξί, μπήκα μέσα, και ξεκινήσαμε.
Η διαδρομή (μία ώρα και δεκαπέντε λεπτά) ήταν εμπειρία. Ο ταρίφας, με το ένα χέρι έτρωγε ηλιόσπορους (τα τσόφλια, φυσικά, στο πάτωμα), με το άλλο κράταγε το κινητό στο οποίο μίλαγε, και το τιμόνι… ε, το τιμόνι το κράταγε με τα γόνατα. Άλλωστε η διαδρομή ήταν μια ευθεία πορεία, που διακοπτόταν που και που από κάποιο σαμαράκι. Φτάσαμε στη Σουσταρ, και λίγο ο ταρίφας ρωτώντας τους περαστικούς, λίγο εγώ με το google maps στο κινητό, καταφέραμε και βρήκαμε το ξενοδοχείο.
Το ξενοδοχείο, “Sarabi house” ή “Shustar traditional hotel” ανάλογα αν διαβάζεις την επιγραφή στα περσικά ή στα Αγγλικά (!), ήταν πολύ καλό. Ένα αναπαλαιωμένο παραδοσιακό αρχοντικό, με δωμάτια γύρω από μια κεντρική αυλή, διακόσμηση από παλιά αντικείμενα, και παραδοσιακά δωμάτια με μοντέρνα όμως κομφόρ. Μου δώσανε ένα τρίκλινο, και δεδομένης της περασμένης ώρας και της συσσωρευμένης έλλειψης, πήγα απευθείας για ύπνο.



Το πρωϊνό ήταν καλό και θρεπτικό, με τον καφέ όμως και πάλι να είναι φακελάκι νεσκαφέ… Στις 8 είχα ραντεβού με το σωφέρ που θα με έκανε ολοήμερο τουρ, αλλά 8:20 δεν είχε εμφανιστεί κανείς. Πήγα στη ρεσεψιόν. «Α, εσείς είστε που έχετε κλείσει τον οδηγό? Έρχεται σε πέντε λεπτά!». Μέχρι να κάνω checkout, ο τύπος είχε έρθει. Ένας τύπος γύρω στα 25, παχουλός και εμφανώς πρόσχαρος, ονόματι Abbas.
«Μα που ήσουνα εχθές το βράδυ?» με ρωτάει. «Εγώ ή εσύ?». «Εγώ εκεί ήμουνα και σε περίμενα», μου λέει. «Να και το χαρτί». Και μου δείχνει ένα διπλωμένο Α4 που έγραφε το όνομά μου. Όλους τους ρώτησα μήπως είναι ο Κωνσταντίνος. Και έβγαλα και ανακοίνωση από τα μεγάφωνα…. Βέβαια, εσύ μοιάζεις πολύ με Ιρανό, μπορεί εσένα να μη σε ρώτησα, έψαχνα για τουρίστες…»
Το ότι μοιάζω με Ιρανό, δε μου το λένε και πρώτη φορά. Μια φορά, μια οικογένεια Ιρανών στο αεροδρόμιο του Ρίο με είχαν ξαναπεράσει για συντοπίτη τους (περισσότερα εδώ: Στη γη των μεγάλων ποταμών). Αλλά τώρα, το κατάλαβα για τα καλά. Σε όλο το ταξίδι, όλοι τους ήταν έκπληκτοι όταν τους συναντούσα, όταν μόλις ξεκινούσα να τους μιλάω, δεν άκουγαν φαρσί αλλά Αγγλικά...
Τέλος πάντων, φορτώσαμε τις βαλίτσες στο αυτοκίνητο, καθώς το ολοήμερο τουρ θα κατέληγε το βράδυ στο αεροδρόμιο. «Ολοκαίνουργιο είναι» μου λέει, την προηγούμενη εβδομάδα το πήρε (ένα Peugeot 405 GLX τουλάχιστον εικοσαετίας). Και φαίνεται, υπάρχουν ακόμη ζελατίνες και προστατευτικά εδώ κι εκεί. Αυτό που (νομίζει ότι) δε φαίνεται, είναι ο φάρος του ταξί, που έχει κρύψει κάτω από το κάθισμα του οδηγού.
Βγάλαμε και πρόγραμμα ημέρας, με κριτήριο την ένταση της θερμοκρασίας. Εδώ κάτω, ο ήλιος και η ζέστη δεν αστειεύονται. Μάλιστα, ενώ το προηγούμενο βράδυ στην Τεχεράνη κοιμήθηκα με καλοριφέρ και κουβέρτες, απόψε είχα αναμμένο air-condition. Όσο πλησιάζουμε στον περσικό κόλπο οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν, όπως με τρόμο είχα διαπιστώσει τον προηγούμενο Μάϊο με τους 45 βαθμούς στη Ντόχα του Κατάρ.
Code:
Iran Aseman Airlines EP832 THR-AWZ 28/10/2016 20:00 –21:15 B734 EP-APO
Η επιβίβαση στο αεροδρόμιο αυτό είναι μια χαοτική διαδικασία, που θυμίζει το low cost terminal στην Kuala Lumpur. Υπάρχει μια σειρά από πύλες, και κάθε φορά μια οθόνη πάνω από την πύλη αναφέρει την πτήση που εξυπηρετεί. Μια από τις οθόνες όμως είναι χαλασμένη, αλλά αυτός δεν είναι λόγος να μετακινήσουμε την πτήση στη διπλανή πύλη που είναι ελεύθερη. Απλά, γράφουμε σε ένα χαρτάκι (στα Περσικά!) τα στοιχεία της πτήσης, και το κολλάμε(!) πάνω στην οθόνη με ταινία. Ευτυχώς, δεν ήταν η δική μου πτήση (το μεγάφωνο είπε ξεκάθαρα ότι αυτή στην πύλη 2 πήγαινε για Μασχαντ, όπως άλλωστε πήγαιναν 4 από τις 6 πτήσεις που έφυγαν όσο περίμενα). Η δική μου όμως πτήση δεν εμφανιζόταν πουθενά. Με ζώσανε τα φίδια, μέχρι που κατάλαβα ότι ο λόγος θα ήταν απλώς η 40-λεπτη καθυστέρηση που θα είχαμε…
Στο μεταξύ, ανέβασα τις πρώτες φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από το κινητό, καθώς το σήμα της IranCell ήταν 4G/4G+ σχεδόν παντού στην πόλη, και παρότι η ταχύτητα της σύνδεσης απείχε από αυτά που έχουμε συνηθίσει στην Ευρώπη. Φυσικά, sites όπως youtube, facebook, ακόμα και το google search είναι απαγορευμένα στο Ιράν, αλλά είχα φροντίσει να εξοπλιστώ με μια σύνδεση VPN, και να διοχετεύω έτσι την κίνηση μου προς το Internet μέσω άλλου παρόχου.
Τελικώς επιβιβάστηκα στην πτήση, και ξεκινήσαμε με την καθυστερησάρα μας. Το 737-400 έδειχνε την ηλικία του, καθώς πρωτοπέταξε στις 14.4.1992. Μέχρι και overhead monitors καθοδικού σωλήνα είχε. Δίπλα μου, ένας (αγενέστατος φυσικά) κινέζος, και μάλλον οι δυο μας είμασταν οι μόνοι ξένοι στην πτήση. Οι αεροσυνοδοί μιλούσαν φυσικά Αγγλικά, αλλά για κάποιο λόγο μου απηύθυναν το λόγο πάντα στα Φαρσί (Περσικά), όπως έκανε κι ο παραδιπλανός όταν ενοχλήθηκε κι αυτός από τον Κινέζο που απάντησε το κινητό του όταν χτύπησε κατά τη διάρκεια της προσγείωσης… Η πτήση είχε προγραμματισμένη διάρκεια 75’, και πραγματική διάρκεια γύρω στα 50’. Στο χρόνο αυτό, πρόλαβαν και πρόσφεραν σε όλους από ένα κουτί με σάντουιτς, παστέλι και πορτοκαλάδα, συν νεράκι έξτρα στο ποτήρι.
Προσγειωθήκαμε τελικώς στο αεροδρόμιο του Ahvaz, πρωτεύουσα της επαρχίας του Khuzestan στο νοτιοδυτικό Ιράν, κοντά στα σύνορα με το Ιράκ και στη Βασόρα. Αποβιβαστήκαμε από το αεροπλάνο, μπήκαμε στο λεοφωρειάκι, και πήγαμε στο terminal του αεροδρομίου. Επειδή ήταν βράδυ, το αεροδρόμιο ήταν μικρό, και ο κίνδυνος να μη βρίσκω ταξί σε περίπτωση καθυστέρησης ήταν μεγάλος, είχα κανονίσει να με περιμένει εκεί κάποιος από το ξενοδοχείο, το οποίο βρισκόταν σε μια μικρή πόλη ονόματι Σουσταρ, 92 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο. Με το που μπήκαμε λοιπόν στο στεγασμένο χώρο του terminal (και πριν την παραλαβή αποσκευών), ένα λεφούσι Ιρανοί περιμένανε εκεί για να συναντήσουν τους δικούς τους. Αλλά κανένας τους δεν κρατούσε ταμπελάκι. Ούτε με το δικό μου όνομα, ούτε με κανένα άλλο. Τους κοίταξα και τους ξανακοίταξα όλους καλά καλά, αλλά τίποτα. Όλοι μοιάζανε να περιμένανε κάποιο δικό τους.
Προχώρησα τέλος πάντων ως τον ιμάντα των αποσκευών, 10 μέτρα πιο πέρα. Περίμενα, πήρα τη βαλίτσα μου, κοίταξα ξανά μήπως κάποιος με περιμένει, τίποτα, και τελικά προχώρησα προς την έξοδο. Θα μπορούσε στο κάτω κάτω να με περιμένει εκεί, μαζί με τους ταρίφες. Στην έξοδο, ένας τύπος έλεγξε το απόκομμα στη boarding pass μου με το tag στη βαλίτσα, και… κράτησε τη boarding pass! Θα είχα πρόβλημα να ξαναμπώ μέσα με τη βαλίτσα μου για να ψάξω τον τύπο, και δεν είχα κανένα σκοπό να την παρατήσω μόνη της. Ο τύπος φυσικά δεν ήταν ούτε κάπου έξω. Οπότε άρχισα τις διαπραγματεύσεις με τους ταρίφες που περίμεναν εκεί. Ένας απ’ όλους μιλούσε Αγγλικά και διευκόλυνε. Κανείς τους δεν ήξερε το ξενοδοχείο μου (λογικό: σε άλλη πόλη ήταν), αλλά όλοι ήξεραν την πόλη, οπότε συμφώνησα να με πάει κάποιος εκεί με 750 χιλιάρικα (€19). Φόρτωσα τα πράγματα στο ταξί, μπήκα μέσα, και ξεκινήσαμε.
Η διαδρομή (μία ώρα και δεκαπέντε λεπτά) ήταν εμπειρία. Ο ταρίφας, με το ένα χέρι έτρωγε ηλιόσπορους (τα τσόφλια, φυσικά, στο πάτωμα), με το άλλο κράταγε το κινητό στο οποίο μίλαγε, και το τιμόνι… ε, το τιμόνι το κράταγε με τα γόνατα. Άλλωστε η διαδρομή ήταν μια ευθεία πορεία, που διακοπτόταν που και που από κάποιο σαμαράκι. Φτάσαμε στη Σουσταρ, και λίγο ο ταρίφας ρωτώντας τους περαστικούς, λίγο εγώ με το google maps στο κινητό, καταφέραμε και βρήκαμε το ξενοδοχείο.
Το ξενοδοχείο, “Sarabi house” ή “Shustar traditional hotel” ανάλογα αν διαβάζεις την επιγραφή στα περσικά ή στα Αγγλικά (!), ήταν πολύ καλό. Ένα αναπαλαιωμένο παραδοσιακό αρχοντικό, με δωμάτια γύρω από μια κεντρική αυλή, διακόσμηση από παλιά αντικείμενα, και παραδοσιακά δωμάτια με μοντέρνα όμως κομφόρ. Μου δώσανε ένα τρίκλινο, και δεδομένης της περασμένης ώρας και της συσσωρευμένης έλλειψης, πήγα απευθείας για ύπνο.



Το πρωϊνό ήταν καλό και θρεπτικό, με τον καφέ όμως και πάλι να είναι φακελάκι νεσκαφέ… Στις 8 είχα ραντεβού με το σωφέρ που θα με έκανε ολοήμερο τουρ, αλλά 8:20 δεν είχε εμφανιστεί κανείς. Πήγα στη ρεσεψιόν. «Α, εσείς είστε που έχετε κλείσει τον οδηγό? Έρχεται σε πέντε λεπτά!». Μέχρι να κάνω checkout, ο τύπος είχε έρθει. Ένας τύπος γύρω στα 25, παχουλός και εμφανώς πρόσχαρος, ονόματι Abbas.
«Μα που ήσουνα εχθές το βράδυ?» με ρωτάει. «Εγώ ή εσύ?». «Εγώ εκεί ήμουνα και σε περίμενα», μου λέει. «Να και το χαρτί». Και μου δείχνει ένα διπλωμένο Α4 που έγραφε το όνομά μου. Όλους τους ρώτησα μήπως είναι ο Κωνσταντίνος. Και έβγαλα και ανακοίνωση από τα μεγάφωνα…. Βέβαια, εσύ μοιάζεις πολύ με Ιρανό, μπορεί εσένα να μη σε ρώτησα, έψαχνα για τουρίστες…»
Το ότι μοιάζω με Ιρανό, δε μου το λένε και πρώτη φορά. Μια φορά, μια οικογένεια Ιρανών στο αεροδρόμιο του Ρίο με είχαν ξαναπεράσει για συντοπίτη τους (περισσότερα εδώ: Στη γη των μεγάλων ποταμών). Αλλά τώρα, το κατάλαβα για τα καλά. Σε όλο το ταξίδι, όλοι τους ήταν έκπληκτοι όταν τους συναντούσα, όταν μόλις ξεκινούσα να τους μιλάω, δεν άκουγαν φαρσί αλλά Αγγλικά...
Τέλος πάντων, φορτώσαμε τις βαλίτσες στο αυτοκίνητο, καθώς το ολοήμερο τουρ θα κατέληγε το βράδυ στο αεροδρόμιο. «Ολοκαίνουργιο είναι» μου λέει, την προηγούμενη εβδομάδα το πήρε (ένα Peugeot 405 GLX τουλάχιστον εικοσαετίας). Και φαίνεται, υπάρχουν ακόμη ζελατίνες και προστατευτικά εδώ κι εκεί. Αυτό που (νομίζει ότι) δε φαίνεται, είναι ο φάρος του ταξί, που έχει κρύψει κάτω από το κάθισμα του οδηγού.
Βγάλαμε και πρόγραμμα ημέρας, με κριτήριο την ένταση της θερμοκρασίας. Εδώ κάτω, ο ήλιος και η ζέστη δεν αστειεύονται. Μάλιστα, ενώ το προηγούμενο βράδυ στην Τεχεράνη κοιμήθηκα με καλοριφέρ και κουβέρτες, απόψε είχα αναμμένο air-condition. Όσο πλησιάζουμε στον περσικό κόλπο οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν, όπως με τρόμο είχα διαπιστώσει τον προηγούμενο Μάϊο με τους 45 βαθμούς στη Ντόχα του Κατάρ.
Last edited: