taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη.
Το αεροδρόμιο της Mashhad σήμερα δεν είχε πάρα πολύ κίνηση. Μπορεί και να φταίει και η ώρα, καθώς έφτασα λίγο πριν τις 21:30 το βράδυ. Έκανα check-in στα γρήγορα, περίμενα να ανοίξει ο έλεγχος για την πτήση μου, πέρασα έλεγχο, και βρέθηκα στο χώρο αναμονής, όπου και πάλι μου τέλειωσαν οι μονάδες στο κινητό. Εδώ όμως, μετά τον έλεγχο βρήκα ένα μαγαζί με ψιλικά που μίλαγαν λίγα αγγλικά ΚΑΙ είχαν και κάρτες χρόνου ομιλίας οπότε το πρόβλημα λύθηκε.
Η τελευταία μου πτήση εσωτερικού στο Ιράν είναι η μόνη στην οποία επιβιβαστήκαμε από γέφυρα επιβίβασης, και η μόνη η οποία αναχώρησε στην ώρα της. Η Mahan Air φάνηκε να είναι πιο σοβαρή, πιο διεθνής εταιρία από τις άλλες. Το αεροπλάνο ήταν σε καλύτερη κατάσταση, με ανακατασκευασμένη καμπίνα, και πιο οργανωμένο service.
Προσγειωθήκαμε στην ώρα μας στο αεροδρόμιο Μεχραμπαντ της Τεχεράνης, μας μετέφεραν στο terminal, πήρα τη βαλίτσα μου, έδωσα την κάρτα επιβίβασης, βγήκα έξω, πήγα στο γκισέ των ταξί, συμφώνησα τιμή για ως το ξενοδοχείο και με έστειλαν σε ένα ταξί. Η έκπληξη ήταν η βροχή που είχε αρχίσει να πέφτει όσο ήμουν μέσα στο terminal. Μπήκα μέσα στο ταξί, εξήγησα στον ταρίφα που πηγαίνω, με τα χίλια ζόρια κατάλαβε και με πήγε στο ξενοδοχείο. Ήθελε κι άλλα λεφτά πέρα από τα συμφωνημένα, αλλά ευτυχώς είχα ψιλά, του τα έδωσα ακριβώς και τον αγνόησα μπαίνοντας στο ξενοδοχείο. Οι τιμές στην Τεχεράνη είναι αυξημένες, κι αυτό είναι το ακριβότερο από τα ξενοδοχεία που πλήρωσα, χωρίς να το λες καν καλό. Ο ρεσεψιονίστ είχε ακούσει και για την Ελλάδα. «Από την Ελλάδα είστε; Από πού, από τη Λάρνακα ή από τη Λευκωσία;». Εν πάση περιπτώσει, σύντομα ροχάλιζα.
Η τελευταία μέρα ξημέρωσε, το πρωϊνό στο ξενοδοχείο είχε τα χάλια του, αλλά εν πάση περιπτώσει ξεκίνησα για τη βόλτα μου στην πόλη. Δεν έχω πολλά ΣΟΣ για σήμερα, τα σούπερ σος τα είδα την πρώτη μέρα που ήμουνα πάλι εδώ. Ένα μου έχει μείνει, το παζάρι. Κάποια άλλα, στο βόρειο άκρο της πόλης (όπως π.χ. το παλάτι του τελευταίου Σάχη) έχω πάρει την απόφαση ότι δεν προλαβαίνω να τα δω σ’ αυτό το ταξίδι, ίσως σε κάποιο επόμενο. Οπότε, ας ξεκινήσω σιγά σιγά προς το παζάρι, που βρίσκεται στο νότιο άκρο του κέντρου της πόλης….
Μερικά στενά παρακάτω από το ξενοδοχείο μου, βρίσκεται ένα μεγάλο shopping mall (“Charsou Bazaar” λέγεται), το οποίο ειδικέυεται σε ηλεκτρονικά. Μαγαζιά που πουλάνε κινητά LG, κινητά Apple, και πολλά καταστήματα κινητών Samsung, που αυτή την εποχή διαφημίζουν (ακόμα, και παρά την ανάκληση) τα Samsung Galaxy Note 7 – ξέρετε, αυτά που εκρήγνυνται. Ξέρω γω, μπορεί να μην τα πουλάνε ως κινητά, αλλά ως εξοπλισμό τζιχαντιστών. Πάντως οι προθήκες ήταν γεμάτες, και οι διαφημίσεις τους παντού.




Συνέχισα τη βόλτα μου μέσα από τη γειτονιά των πρεσβειών, για να καταλήξω και πάλι στην πλατεία Χομεϊνί. Έβγαλα κι εκεί τις φωτογραφίες μου, και συνέχισα προς το παζάρι. Όσο πλησίαζα, η κίνηση στο δρόμο αυξανόταν. Πέτυχα κι ένα θρησκευτικό σχολείο ανοικτό στη διαδρομή, ευκαιρία για μια ανάπαυλα.
Στην πρώτη φωτογραφία, μαζί με τη Βρεττανική πρεσβεία, στο βάθος φαίνεται και η οροφή από ένα εμπορικό κέντρο. Το εμπορικό κέντρο αυτό δυστυχώς κατέρρευσε την προηγούμενη μέρα από την ανάρτηση που διαβάζετε, και αγνοούνται ακόμα 25 άτομα.








Λίγο πιο κάτω, βρίσκεται το Saray-e_Roshan, ένα «εμπορικό κέντρο» μερικών αιώνων, πρόσφατα ανακαινισμόνο, δείγμα ενός περίεργου μείγματος γοτθικής αρχιτεκτονικής με Ρωμαϊκά στοιχεία και ζωροαστρικά σύμβολα (π.χ. ένα Faravahar πάνω από την είσοδο).



Συνεχίζοντας, έφτασα στην είσοδο του παζαριού. Εκεί, σε μια μεγάλη πλατεία, γίνονται διάφορα. Κάποιοι προσεύχονται κάτω από μια τέντα. Κάποιοι άλλοι, πωλητές υποθέτω, συμμετέχουν σε ένα πλειστηριασμό φωνάζοντας.



Το παζάρι της Τεχεράνης είναι μεγάλη υπόθεση. Αρχιτεκτονικά δεν είναι τίποτα σπουδαίο. 200 χρόνια ιστορίας έχει ως κτήριο, παρότι παζάρια υπήρχαν στο σημείο αυτό επί χίλια χρόνια. Αλλά, είναι ένας τεράστιος λαβύρινθος από στοές και σοκάκια, πάνω από δέκα χιλιόμετρα σε συνολικό μήκος. Κι εκεί μέσα υπάρχουν χιλιάδες μικρά μαγαζάκια, οργανωμένα ανά κατηγορία σε δρόμους (υπάρχει π.χ. οδός χαρτοπωλείων, οδός ασημικών κ.ο.κ.). Κάποια καταστήματα είναι πολύ εμπορικά – ένα κατάστημα 4χ6 πωλήθηκε πριν μερικά χρόνια για 1 εκατομμύριο δολάρια (πηγή: Lonely Planet).









Τα πάντα προσφέρονται προς πώληση και εμφανίζονται σε βιτρίνες. Ακόμα και είδη που δεν ταιριάζουν καθόλου με το συντηρητισμό της χώρας:





ενώ υπάρχουν και πλανόδιοι πωλητές:

Οι έμποροι της αγοράς είναι μια σκληρή, συντηρητική συντεχνία, με πολύ ισχυρή πολιτική επιρροή. Άλλωστε, είναι και πολλοί, μόνο οι πωλητές χαλιών υπολογίζονται σε 4.000, ελέγχουν και μεγάλο μέρος της οικονομίας, με το ένα τρίτο του εμπορίου και των πωλήσεων σε ολόκληρη τη χώρα να διακινείται μέσω αυτού εδώ του παζαριού (μιλάμε για γιγαντιαίο νούμερο). Και έχουν χρησιμοποιήσει την πολιτική τους δύναμη αυτή. Πριν την Ισλαμική επανάσταση, για παράδειγμα, όταν ο Σάχης είχε προσπαθήσει να ενισχύσει την ανάπτυξη των σουπερμάρκετ και των αλυσίδων για να μειώσει αυτήν ακριβώς την πολιτική τους δύναμη, έκλεισαν την αγορά και προκάλεσαν χάος στην οικονομία, ενισχύοντας έτσι τους ισλαμιστές επαναστάτες.










Από όλους τους εμπόρους, όμως, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται με τους πωλητές χαλιών. Παρότι οι τιμές τους εδώ είναι καλές (πηγή: Lonely planet. Δεν ενδιαφερόμουν να αγοράσω), είναι αρκετά φορτικοί μόλις αντιληφθούν ότι είσαι επισκέπτης. «Έλα στο κατάστημά μου να σε κεράσω τσάι» και τέτοια. Με το που θα εμφανίσεις φωτογραφική, σε έχουν διπλαρώσει. ΟΚ, θα είχε πλάκα να το κάνει κανείς μια φορά και να δει τι έχουν για πούλημα, αλλά και να το κάνει, μόλις βγει από το μαγαζί, μετά από λίγο θα έρθει κι ο επόμενος… Προτίμησα να βολτάρω παραπάνω στην αγορά.








Μέσα στο δαίδαλο, κι ανάμεσα στα μαγαζάκια, υπάρχει μια μικρή «πόλη μέσα στην πόλη». Τράπεζες, τζαμιά, πανδοχεία, ακόμα και μια εκκλησία βρίσκονται εδώ μέσα. Και σε όλα μα όλα τα στενάκια, κυκλοφορούν συνεχώς φουριόζοι αχθοφόροι με καρότσια, φορτωμένα με εμπορεύματα. Το dress-code είναι έξτρα συντηρητικό, τόσο στους εμπόρους όσο και στους πελάτες.




Πιο κάτω, ένα τζαμί προσφέρει συσσίτιο:

Το τέλος της βόλτας στο παζάρι με οδήγησε στο παλιό τσαγερί Khayyam, που στεγάζεται σε ένα κτήριο 300 ετών, για ένα ακόμα κεμπάπ (τα τσαγερί στο Ιράν είναι σαν τα καφέ στη Γαλλία - σερβίρουν και φαγητό). Εμφανώς, η Ιρανική κουζίνα έχει κι άλλα φαγητά. Και λογικά να το πάρεις, δεν είναι δυνατό να τρώνε μόνο κεμπάπ στα σπίτια τους. Όμως τα αντιμετωπίζουν ως «δεύτερα» και δεν τα εμφανίζουν στα εστιατόρια, κατά τον ίδιο τρόπο που σε μια οικογενειακή ταβέρνα στην Ελλάδα δε θα βρεις ποτέ φακόρυζο.




Εξαιρετικό το κεμπάπ και πάλι. Φεύγοντας, είχαν τελειώσει για μια ακόμα φορά οι μονάδες στο κινητό, οπότε ζήτησα από το εστιατόριο να με εξυπηρετήσουν με το POS τους, κάτι που έκαναν ευχαρίστως και δε με χρέωσαν κιόλας.
Code:
Mahan Air W51036 MHD-THR 5/11/2016 22:30 –23:55 A310 EP-MHO
Η τελευταία μου πτήση εσωτερικού στο Ιράν είναι η μόνη στην οποία επιβιβαστήκαμε από γέφυρα επιβίβασης, και η μόνη η οποία αναχώρησε στην ώρα της. Η Mahan Air φάνηκε να είναι πιο σοβαρή, πιο διεθνής εταιρία από τις άλλες. Το αεροπλάνο ήταν σε καλύτερη κατάσταση, με ανακατασκευασμένη καμπίνα, και πιο οργανωμένο service.
Προσγειωθήκαμε στην ώρα μας στο αεροδρόμιο Μεχραμπαντ της Τεχεράνης, μας μετέφεραν στο terminal, πήρα τη βαλίτσα μου, έδωσα την κάρτα επιβίβασης, βγήκα έξω, πήγα στο γκισέ των ταξί, συμφώνησα τιμή για ως το ξενοδοχείο και με έστειλαν σε ένα ταξί. Η έκπληξη ήταν η βροχή που είχε αρχίσει να πέφτει όσο ήμουν μέσα στο terminal. Μπήκα μέσα στο ταξί, εξήγησα στον ταρίφα που πηγαίνω, με τα χίλια ζόρια κατάλαβε και με πήγε στο ξενοδοχείο. Ήθελε κι άλλα λεφτά πέρα από τα συμφωνημένα, αλλά ευτυχώς είχα ψιλά, του τα έδωσα ακριβώς και τον αγνόησα μπαίνοντας στο ξενοδοχείο. Οι τιμές στην Τεχεράνη είναι αυξημένες, κι αυτό είναι το ακριβότερο από τα ξενοδοχεία που πλήρωσα, χωρίς να το λες καν καλό. Ο ρεσεψιονίστ είχε ακούσει και για την Ελλάδα. «Από την Ελλάδα είστε; Από πού, από τη Λάρνακα ή από τη Λευκωσία;». Εν πάση περιπτώσει, σύντομα ροχάλιζα.
Η τελευταία μέρα ξημέρωσε, το πρωϊνό στο ξενοδοχείο είχε τα χάλια του, αλλά εν πάση περιπτώσει ξεκίνησα για τη βόλτα μου στην πόλη. Δεν έχω πολλά ΣΟΣ για σήμερα, τα σούπερ σος τα είδα την πρώτη μέρα που ήμουνα πάλι εδώ. Ένα μου έχει μείνει, το παζάρι. Κάποια άλλα, στο βόρειο άκρο της πόλης (όπως π.χ. το παλάτι του τελευταίου Σάχη) έχω πάρει την απόφαση ότι δεν προλαβαίνω να τα δω σ’ αυτό το ταξίδι, ίσως σε κάποιο επόμενο. Οπότε, ας ξεκινήσω σιγά σιγά προς το παζάρι, που βρίσκεται στο νότιο άκρο του κέντρου της πόλης….
Μερικά στενά παρακάτω από το ξενοδοχείο μου, βρίσκεται ένα μεγάλο shopping mall (“Charsou Bazaar” λέγεται), το οποίο ειδικέυεται σε ηλεκτρονικά. Μαγαζιά που πουλάνε κινητά LG, κινητά Apple, και πολλά καταστήματα κινητών Samsung, που αυτή την εποχή διαφημίζουν (ακόμα, και παρά την ανάκληση) τα Samsung Galaxy Note 7 – ξέρετε, αυτά που εκρήγνυνται. Ξέρω γω, μπορεί να μην τα πουλάνε ως κινητά, αλλά ως εξοπλισμό τζιχαντιστών. Πάντως οι προθήκες ήταν γεμάτες, και οι διαφημίσεις τους παντού.




Συνέχισα τη βόλτα μου μέσα από τη γειτονιά των πρεσβειών, για να καταλήξω και πάλι στην πλατεία Χομεϊνί. Έβγαλα κι εκεί τις φωτογραφίες μου, και συνέχισα προς το παζάρι. Όσο πλησίαζα, η κίνηση στο δρόμο αυξανόταν. Πέτυχα κι ένα θρησκευτικό σχολείο ανοικτό στη διαδρομή, ευκαιρία για μια ανάπαυλα.
Στην πρώτη φωτογραφία, μαζί με τη Βρεττανική πρεσβεία, στο βάθος φαίνεται και η οροφή από ένα εμπορικό κέντρο. Το εμπορικό κέντρο αυτό δυστυχώς κατέρρευσε την προηγούμενη μέρα από την ανάρτηση που διαβάζετε, και αγνοούνται ακόμα 25 άτομα.








Λίγο πιο κάτω, βρίσκεται το Saray-e_Roshan, ένα «εμπορικό κέντρο» μερικών αιώνων, πρόσφατα ανακαινισμόνο, δείγμα ενός περίεργου μείγματος γοτθικής αρχιτεκτονικής με Ρωμαϊκά στοιχεία και ζωροαστρικά σύμβολα (π.χ. ένα Faravahar πάνω από την είσοδο).



Συνεχίζοντας, έφτασα στην είσοδο του παζαριού. Εκεί, σε μια μεγάλη πλατεία, γίνονται διάφορα. Κάποιοι προσεύχονται κάτω από μια τέντα. Κάποιοι άλλοι, πωλητές υποθέτω, συμμετέχουν σε ένα πλειστηριασμό φωνάζοντας.



Το παζάρι της Τεχεράνης είναι μεγάλη υπόθεση. Αρχιτεκτονικά δεν είναι τίποτα σπουδαίο. 200 χρόνια ιστορίας έχει ως κτήριο, παρότι παζάρια υπήρχαν στο σημείο αυτό επί χίλια χρόνια. Αλλά, είναι ένας τεράστιος λαβύρινθος από στοές και σοκάκια, πάνω από δέκα χιλιόμετρα σε συνολικό μήκος. Κι εκεί μέσα υπάρχουν χιλιάδες μικρά μαγαζάκια, οργανωμένα ανά κατηγορία σε δρόμους (υπάρχει π.χ. οδός χαρτοπωλείων, οδός ασημικών κ.ο.κ.). Κάποια καταστήματα είναι πολύ εμπορικά – ένα κατάστημα 4χ6 πωλήθηκε πριν μερικά χρόνια για 1 εκατομμύριο δολάρια (πηγή: Lonely Planet).









Τα πάντα προσφέρονται προς πώληση και εμφανίζονται σε βιτρίνες. Ακόμα και είδη που δεν ταιριάζουν καθόλου με το συντηρητισμό της χώρας:





ενώ υπάρχουν και πλανόδιοι πωλητές:

Οι έμποροι της αγοράς είναι μια σκληρή, συντηρητική συντεχνία, με πολύ ισχυρή πολιτική επιρροή. Άλλωστε, είναι και πολλοί, μόνο οι πωλητές χαλιών υπολογίζονται σε 4.000, ελέγχουν και μεγάλο μέρος της οικονομίας, με το ένα τρίτο του εμπορίου και των πωλήσεων σε ολόκληρη τη χώρα να διακινείται μέσω αυτού εδώ του παζαριού (μιλάμε για γιγαντιαίο νούμερο). Και έχουν χρησιμοποιήσει την πολιτική τους δύναμη αυτή. Πριν την Ισλαμική επανάσταση, για παράδειγμα, όταν ο Σάχης είχε προσπαθήσει να ενισχύσει την ανάπτυξη των σουπερμάρκετ και των αλυσίδων για να μειώσει αυτήν ακριβώς την πολιτική τους δύναμη, έκλεισαν την αγορά και προκάλεσαν χάος στην οικονομία, ενισχύοντας έτσι τους ισλαμιστές επαναστάτες.










Από όλους τους εμπόρους, όμως, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται με τους πωλητές χαλιών. Παρότι οι τιμές τους εδώ είναι καλές (πηγή: Lonely planet. Δεν ενδιαφερόμουν να αγοράσω), είναι αρκετά φορτικοί μόλις αντιληφθούν ότι είσαι επισκέπτης. «Έλα στο κατάστημά μου να σε κεράσω τσάι» και τέτοια. Με το που θα εμφανίσεις φωτογραφική, σε έχουν διπλαρώσει. ΟΚ, θα είχε πλάκα να το κάνει κανείς μια φορά και να δει τι έχουν για πούλημα, αλλά και να το κάνει, μόλις βγει από το μαγαζί, μετά από λίγο θα έρθει κι ο επόμενος… Προτίμησα να βολτάρω παραπάνω στην αγορά.








Μέσα στο δαίδαλο, κι ανάμεσα στα μαγαζάκια, υπάρχει μια μικρή «πόλη μέσα στην πόλη». Τράπεζες, τζαμιά, πανδοχεία, ακόμα και μια εκκλησία βρίσκονται εδώ μέσα. Και σε όλα μα όλα τα στενάκια, κυκλοφορούν συνεχώς φουριόζοι αχθοφόροι με καρότσια, φορτωμένα με εμπορεύματα. Το dress-code είναι έξτρα συντηρητικό, τόσο στους εμπόρους όσο και στους πελάτες.




Πιο κάτω, ένα τζαμί προσφέρει συσσίτιο:

Το τέλος της βόλτας στο παζάρι με οδήγησε στο παλιό τσαγερί Khayyam, που στεγάζεται σε ένα κτήριο 300 ετών, για ένα ακόμα κεμπάπ (τα τσαγερί στο Ιράν είναι σαν τα καφέ στη Γαλλία - σερβίρουν και φαγητό). Εμφανώς, η Ιρανική κουζίνα έχει κι άλλα φαγητά. Και λογικά να το πάρεις, δεν είναι δυνατό να τρώνε μόνο κεμπάπ στα σπίτια τους. Όμως τα αντιμετωπίζουν ως «δεύτερα» και δεν τα εμφανίζουν στα εστιατόρια, κατά τον ίδιο τρόπο που σε μια οικογενειακή ταβέρνα στην Ελλάδα δε θα βρεις ποτέ φακόρυζο.




Εξαιρετικό το κεμπάπ και πάλι. Φεύγοντας, είχαν τελειώσει για μια ακόμα φορά οι μονάδες στο κινητό, οπότε ζήτησα από το εστιατόριο να με εξυπηρετήσουν με το POS τους, κάτι που έκαναν ευχαρίστως και δε με χρέωσαν κιόλας.
Last edited: