taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
Η επιγραφή στη ρεσεψιόν ήταν σαφής. Η αναχώρηση για την Περσέπολη είναι στις 7:30. Για τους τουρίστες που συμμετέχουν στην οργανωμένη εκδρομή του ξενοδοχείου δηλαδή, γιατί ο δικός μου οδηγός ήταν προγραμματισμένο να έρθει στις 8:00. Στις 07:30 λοιπόν, όταν τα τραπέζια του πρωινού είχαν πια αδειάσει, ήταν η ώρα που διάλεξα να κατέβω να φάω κάτι, καθώς η μέρα προβλέπονταν μακρά. Στο μεγάλο κοινό τραπέζι του πρωινού, κάθισα δίπλα σε μια παρέα Αμερικανών. Οι Αμερικανοί έχουν ειδικούς περιορισμούς για ταξίδι στο Ιράν: Πρέπει οπωσδήποτε να ταξιδεύουν συνοδευόμενοι. «Αλλά είναι απλοί ξεναγοί, όχι κυβερνητικοί υπάλληλοι όπως στη Βόρεια Κορέα. Ξέρουμε, γιατί να, ο φίλος μου εδώ είχε πάει στη Βόρεια Κορέα πέρυσι». «Α, ναι; Εγώ πρόπερσι», απάντησα. Αυτό ήταν, η συζήτηση ξέφυγε. Για λίγη ώρα στη συνέχεια ανταλλάσσαμε εμπειρίες από τη Β.Κ., με αποτέλεσμα να ξεχαστώ. Και έφτασα τελικά στη ρεσεψιόν 08:15.
- «Α, αργήσατε», μου λέει η ρεσεψιόν. «Σας περιμένει ο οδηγός σας».
- «Ποιος είναι;»
- «Αυτός εκεί», και μου έδειξε ένα παλικάρι γύρω στα 20 που περίμενε ανυπόμονα. Συστηθήκαμε, έκανα γρήγορα checkout, φορτώσαμε τα πράγματα στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε. Εξηγήθηκε αμέσως: «Ξέρεις, έχουμε να πάμε Περσέπολη και όλα τα αρχαία, και μετά έχουμε τρεις και μισή ώρες δρόμο από κει ως τη Yazd. Θα φτάσουμε απόγευμα. Και μετά πρέπει να γυρίσω πίσω ως το βράδυ, γιατί αύριο έχω άλλο πελάτη. Προλαβαίνουμε, δε με πειράζει που θα φτάσω πίσω κατά τις 11, αλλά σε παρακαλώ μην καθυστερούμε πάρα πολύ για να μην πάει πολύ παραπέρα…».
Κάναμε μια στάση σε ένα βενζινάδικο, και βγήκαμε σιγά σιγά από την πόλη, στην εθνική όδό. Κάθε λίγα μέτρα, μια σειρά από φωτογραφίες νέων ανθρώπων είναι αναρτημένες στις νησίδες του δρόμου. «Δε μπορεί όλοι αυτοί να είναι του καθεστώτος», σκέφτηκα. Και ρώτησα. Σε κάθε πόλη, περιοχή, γειτονιά οι φωτογραφίες είναι διαφορετικές, γιατί απεικονίζουν τους ήρωες της περιοχής εκείνης, από τον πόλεμο Ιράν-Ιράκ τη δεκαετία του ’80. Τότε, ο Σαντάμ Χουσεϊν είχε εκμεταλλευτεί το μπάχαλο του μετεπαναστατικού Ιράν, και είχε εισβάλει και καταλάβει το Khuzestan, την επαρχία κοντά στα σύνορα. Και το Ιράν απάντησε με πολεμικά μέσα. Και λίγο με τις δυνάμεις τους, λίγο με διεθνή βοήθεια, μέσα σε μια οκταετία που κράτησε ο πόλεμος όχι μόνο απώθησαν την Ιρακινή εισβολή, αλλά συνέχισαν μέσα στο έδαφος του Ιράκ, προσπαθώντας να ενσωματώσουν τους Σιητικούς πληθυσμούς της γειτονικής χώρας και τις ιερές πόλεις Καρμπάλα και Νιζάφ. Και ένας οκταετής πόλεμος παράγει πολλούς ήρωες πολέμου. Ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείς 13χρονους φανατισμένους θρησκευτικά μαχητές για να καθαρίσεις τα ναρκοπέδια στο όνομα του Αλλάχ…
Πρώτη μας στάση είναι η Περσέπολη. Ο Νο 1 ταξιδιωτικός προορισμός στο Ιράν, τα ερείπια της αρχαίας Περσέπολης, εκτός από μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, είναι και πόλος αναφοράς για τους αρχαίους περσικούς πολιτισμούς. Ότι και η Σούσα, αλλά στο μεγαλύτερο, στο ευρύτερο, στο πλουσιότερο, και πάνω απ’ όλα, στο πιο καλά διατηρημένο, ήταν κι αυτή μια από τις πρωτεύουσες της περσικής αυτοκρατορίας, και κατά περιόδους η μεγαλύτερη. Στο τέλος, καταστράφηκε ολοσχερώς από τους στρατούς του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Από τους αρχαίους χρόνους, δεν υπάρχουν αναφορές για αυτή, ούτε στον Ηρόδοτο ούτε οπουδήποτε αλλού – γεγονός που μάλλον σημαίνει ότι ήταν «μυστική» πρωτεύουσα. Η Περσέπολη είναι κτισμένη στη μέση μιας πλαγιάς, σε ένα μεγάλο ίσωμα. Ξεκινάς ανεβαίνοντας μια αρχαία σκάλα, και ακολουθεί μια σειρά από αρχαίες πύλες, παλάτια, υπόστυλες αίθουσες θρόνων, διακοσμημένα κλιμακοστάσια, θησαυροφυλάκια κι ένα μικρό μουσείο. Ερείπια από διαφορετικά και διακριτά κτίσματα που κτίστηκαν σε διαφορετικές περιόδους κι από διαφορετικούς βασιλιάδες. Δεν έχει νόημα να περιγράψω τα αρχαία μνημεία ένα-ένα, υπάρχουν οι φωτογραφίες γι αυτό, και οι ταξιδιωτικοί οδηγοί.































Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, βρίσκεται κι ένα μικρό μουσείο:





Πάνω από την αρχαία πόλη, υπάρχουν δυο τάφοι λαξευμένοι μέσα στο βουνό, του Αρταξέρξη του Β’ και του Γ’. Και οι δυο θέλουν σκαρφάλωμα, αλλά ανταμείβουν όποιον το κάνει με μια όμορφη πανοραμική θέα στην αρχαία πόλη.






Από την άλλη πλευρά, στα χαμηλά και έξω από τον αρχαιολογικό χώρο, σώζεται μια σειρά από σκελετούς από τέντες χωρίς πανί. Αυτές, είχαν στηθεί από τον τελευταίο Σάχη το 1971, όπου παρέθεσε ένα τεράστιο πάρτι για τα 2500 χρόνια Μοναρχίας στην Περσία. Είχε καλέσει, και παρευρέθηκαν, 60 αρχηγοί κρατών (μεταξύ τους κι ο τέως Βασιλιάς της Ελλάδας), σε μια πρωτοφανή εξτραβαγκάνζα με σκοπό την προβολή της χώρας, και την τόνωση του εγωισμού του Σάχη και του Ιρανικού εθνικισμού μαζί της. Βραχυπρόθεσμα πέτυχε το στόχο, μακροπρόθεσμα όμως ενέτεινε την οργή ενός πληθυσμού που αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, και οδήγησε στην επανάσταση του 1979.

Η επιγραφή στη ρεσεψιόν ήταν σαφής. Η αναχώρηση για την Περσέπολη είναι στις 7:30. Για τους τουρίστες που συμμετέχουν στην οργανωμένη εκδρομή του ξενοδοχείου δηλαδή, γιατί ο δικός μου οδηγός ήταν προγραμματισμένο να έρθει στις 8:00. Στις 07:30 λοιπόν, όταν τα τραπέζια του πρωινού είχαν πια αδειάσει, ήταν η ώρα που διάλεξα να κατέβω να φάω κάτι, καθώς η μέρα προβλέπονταν μακρά. Στο μεγάλο κοινό τραπέζι του πρωινού, κάθισα δίπλα σε μια παρέα Αμερικανών. Οι Αμερικανοί έχουν ειδικούς περιορισμούς για ταξίδι στο Ιράν: Πρέπει οπωσδήποτε να ταξιδεύουν συνοδευόμενοι. «Αλλά είναι απλοί ξεναγοί, όχι κυβερνητικοί υπάλληλοι όπως στη Βόρεια Κορέα. Ξέρουμε, γιατί να, ο φίλος μου εδώ είχε πάει στη Βόρεια Κορέα πέρυσι». «Α, ναι; Εγώ πρόπερσι», απάντησα. Αυτό ήταν, η συζήτηση ξέφυγε. Για λίγη ώρα στη συνέχεια ανταλλάσσαμε εμπειρίες από τη Β.Κ., με αποτέλεσμα να ξεχαστώ. Και έφτασα τελικά στη ρεσεψιόν 08:15.
- «Α, αργήσατε», μου λέει η ρεσεψιόν. «Σας περιμένει ο οδηγός σας».
- «Ποιος είναι;»
- «Αυτός εκεί», και μου έδειξε ένα παλικάρι γύρω στα 20 που περίμενε ανυπόμονα. Συστηθήκαμε, έκανα γρήγορα checkout, φορτώσαμε τα πράγματα στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε. Εξηγήθηκε αμέσως: «Ξέρεις, έχουμε να πάμε Περσέπολη και όλα τα αρχαία, και μετά έχουμε τρεις και μισή ώρες δρόμο από κει ως τη Yazd. Θα φτάσουμε απόγευμα. Και μετά πρέπει να γυρίσω πίσω ως το βράδυ, γιατί αύριο έχω άλλο πελάτη. Προλαβαίνουμε, δε με πειράζει που θα φτάσω πίσω κατά τις 11, αλλά σε παρακαλώ μην καθυστερούμε πάρα πολύ για να μην πάει πολύ παραπέρα…».
Κάναμε μια στάση σε ένα βενζινάδικο, και βγήκαμε σιγά σιγά από την πόλη, στην εθνική όδό. Κάθε λίγα μέτρα, μια σειρά από φωτογραφίες νέων ανθρώπων είναι αναρτημένες στις νησίδες του δρόμου. «Δε μπορεί όλοι αυτοί να είναι του καθεστώτος», σκέφτηκα. Και ρώτησα. Σε κάθε πόλη, περιοχή, γειτονιά οι φωτογραφίες είναι διαφορετικές, γιατί απεικονίζουν τους ήρωες της περιοχής εκείνης, από τον πόλεμο Ιράν-Ιράκ τη δεκαετία του ’80. Τότε, ο Σαντάμ Χουσεϊν είχε εκμεταλλευτεί το μπάχαλο του μετεπαναστατικού Ιράν, και είχε εισβάλει και καταλάβει το Khuzestan, την επαρχία κοντά στα σύνορα. Και το Ιράν απάντησε με πολεμικά μέσα. Και λίγο με τις δυνάμεις τους, λίγο με διεθνή βοήθεια, μέσα σε μια οκταετία που κράτησε ο πόλεμος όχι μόνο απώθησαν την Ιρακινή εισβολή, αλλά συνέχισαν μέσα στο έδαφος του Ιράκ, προσπαθώντας να ενσωματώσουν τους Σιητικούς πληθυσμούς της γειτονικής χώρας και τις ιερές πόλεις Καρμπάλα και Νιζάφ. Και ένας οκταετής πόλεμος παράγει πολλούς ήρωες πολέμου. Ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείς 13χρονους φανατισμένους θρησκευτικά μαχητές για να καθαρίσεις τα ναρκοπέδια στο όνομα του Αλλάχ…
Πρώτη μας στάση είναι η Περσέπολη. Ο Νο 1 ταξιδιωτικός προορισμός στο Ιράν, τα ερείπια της αρχαίας Περσέπολης, εκτός από μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς, είναι και πόλος αναφοράς για τους αρχαίους περσικούς πολιτισμούς. Ότι και η Σούσα, αλλά στο μεγαλύτερο, στο ευρύτερο, στο πλουσιότερο, και πάνω απ’ όλα, στο πιο καλά διατηρημένο, ήταν κι αυτή μια από τις πρωτεύουσες της περσικής αυτοκρατορίας, και κατά περιόδους η μεγαλύτερη. Στο τέλος, καταστράφηκε ολοσχερώς από τους στρατούς του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Από τους αρχαίους χρόνους, δεν υπάρχουν αναφορές για αυτή, ούτε στον Ηρόδοτο ούτε οπουδήποτε αλλού – γεγονός που μάλλον σημαίνει ότι ήταν «μυστική» πρωτεύουσα. Η Περσέπολη είναι κτισμένη στη μέση μιας πλαγιάς, σε ένα μεγάλο ίσωμα. Ξεκινάς ανεβαίνοντας μια αρχαία σκάλα, και ακολουθεί μια σειρά από αρχαίες πύλες, παλάτια, υπόστυλες αίθουσες θρόνων, διακοσμημένα κλιμακοστάσια, θησαυροφυλάκια κι ένα μικρό μουσείο. Ερείπια από διαφορετικά και διακριτά κτίσματα που κτίστηκαν σε διαφορετικές περιόδους κι από διαφορετικούς βασιλιάδες. Δεν έχει νόημα να περιγράψω τα αρχαία μνημεία ένα-ένα, υπάρχουν οι φωτογραφίες γι αυτό, και οι ταξιδιωτικοί οδηγοί.































Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, βρίσκεται κι ένα μικρό μουσείο:





Πάνω από την αρχαία πόλη, υπάρχουν δυο τάφοι λαξευμένοι μέσα στο βουνό, του Αρταξέρξη του Β’ και του Γ’. Και οι δυο θέλουν σκαρφάλωμα, αλλά ανταμείβουν όποιον το κάνει με μια όμορφη πανοραμική θέα στην αρχαία πόλη.






Από την άλλη πλευρά, στα χαμηλά και έξω από τον αρχαιολογικό χώρο, σώζεται μια σειρά από σκελετούς από τέντες χωρίς πανί. Αυτές, είχαν στηθεί από τον τελευταίο Σάχη το 1971, όπου παρέθεσε ένα τεράστιο πάρτι για τα 2500 χρόνια Μοναρχίας στην Περσία. Είχε καλέσει, και παρευρέθηκαν, 60 αρχηγοί κρατών (μεταξύ τους κι ο τέως Βασιλιάς της Ελλάδας), σε μια πρωτοφανή εξτραβαγκάνζα με σκοπό την προβολή της χώρας, και την τόνωση του εγωισμού του Σάχη και του Ιρανικού εθνικισμού μαζί της. Βραχυπρόθεσμα πέτυχε το στόχο, μακροπρόθεσμα όμως ενέτεινε την οργή ενός πληθυσμού που αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, και οδήγησε στην επανάσταση του 1979.

Last edited: