taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2: Πηγαίνοντας στο Ιράν
- Κεφάλαιο 3: Πρώτη γνωριμία με την Τεχεράνη
- Κεφάλαιο 3 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 4: Μοιάζεις με Ιρανό, το ξέρεις;
- Κεφάλαιο 5: Αρχαίες ιστορίες
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 5 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 6: Θρυλική πτήση
- Κεφάλαιο 7: Οι άγιοι και ο αντιβασιλέας
- Κεφάλαιο 7 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 8: Οι ποιητές
- Κεφάλαιο 9: Αρχαία στην έρημο
- Κεφάλαιο 9 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10: Ζωή στην απομόνωση
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 10 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 11: Ο μισός κόσμος...
- Κεφάλαιο 12: Μια βραδιά στο Ισφαχάν
- Κεφάλαιο 13: Η κληρονομιά των Σαφαβίδων
- Κεφάλαιο 13 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 14: Πυρετός το Πεμπτόβραδο
- Κεφάλαιο 15: Παρασκευή, κοντή γιορτή
- Κεφάλαιο 15 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 16: Πετάει-πετάει το αεροπλανάκι…
- Κεφάλαιο 17: Θρησκευτικός τουρισμός
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 17 (συνέχεια II)
- Κεφάλαιο 18: Πίσω στη μεγάλη πόλη
- Κεφάλαιο 18 (συνέχεια)
- Κεφάλαιο 19: Έξοδος
Κεφάλαιο 13 (συνέχεια):
Με τα πολλά, φτάσαμε στη γέφυρα. Είναι η ομορφότερη από τις γέφυρες του ποταμού. Κτίστηκε το 1650, στη θέση μιας παλιότερης γέφυρας από την εποχή του Ταμερλάνου, και όπως και οι υπόλοιπες γέφυρες λειτουργεί και σα φράγμα, συγκρατώντας μέρος από τα νερά του ποταμού (όταν αυτά υπάρχουν…) για άλλες χρήσεις. Τα 110 μέτρα της γέφυρας, διακόπτονται από ένα μικρό παλάτι, που είχε φτιάξει ο τότε Σάχης αποκλειστικά για να μπορεί να απολαμβάνει τη θέα στα τρεχούμενα νερά. Δυστυχώς, σήμερα είναι κλειδωμένο. Κάτω από τη γέφυρα, οι αψίδες της χρησιμοποιούνται ως στέκι για τη νεολαία, που άλλωστε δεν έχει καφετέριες κλπ. να πάει. Παλιότερα, κάτω από τις γέφυρες υπήρχαν τσαγερί, που όμως τελευταία έχουν κλείσει – οι κακές γλώσσες λένε ότι γι’ αυτό φταίει η άνοδος των συντηρητικών στην τοπική κυβέρνηση.














Συνέχισα, επιστρέφοντας προς το κέντρο, για την επόμενη γέφυρα. Στις δυο πλευρές του ποταμού, ανάμεσα στις γέφυρες, υπάρχει ένα πάρκο, με παγκάκια, κουρεμένα δεντράκια και τα όλα του, που προσφέρεται για άνετο απογευματινό περπάτημα. Η δεύτερη γέφυρα, Pol-e Chubi είναι χαμηλότερη και λιγότερο εντυπωσιακή, πλην όμως λειτουργεί ακόμα το τσαγερί της (δηλαδή φαίνεται να λειτουργεί κάποτε – τώρα πάντως είναι κλειστό).






Μ΄ αυτά και μ’ αυτά, βρέθηκα και πάλι στη γέφυρα Si o Seh, που είναι όμορφη και με το φως της μέρας, αν και ο κόσμος τώρα είναι λιγότερος. Αφού την περπάτησα κι αυτή, ήρθε η ώρα για επιστροφή στην πλατεία.











Η ώρα είχε περάσει, το τζαμί είχε ανοίξει, ώρα να πάω να το δω. Πήρα ένα ταξί, και ξεκίνησα. Το σοκ ήταν ότι το ταξί είχε και ταξίμετρο και μηχάνημα για να δέχεται κάρτες. Γιατί μπορεί η χώρα να είναι πρακτικά cash-only για τους τουρίστες, δεν είναι όμως και για τους κατοίκους, που έχουν κανονικά όλοι τους πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες, και τις χρησιμοποιούν σε όλες τους τις δραστηριότητες (όχι Visa και Mastercard, βέβαια, έχουν μόνο τοπικά δίκτυα). Το ταξί με άφησε κοντά στην πλατεία. Δε θέλησα να δοκιμάσω burger με τουρίστα, αλλά έκανα μια – επιβεβλημένη, φυσικά – στάση για καφέ, στο μαγαζάκι επί της πλατείας που ανακάλυψα χθες. Και πλέον είχε έρθει η ώρα για επίσκεψη στο μεγάλο τζαμί του Σάχη.



Το τζαμί αυτό στέκει στο μέσο της νότιας πλευράς της πλατείας. Η είσοδός του, είναι πίσω από μια πανύψηλη πύλη με δυο μιναρέδες, όπως στο τζαμί στη Yazd. Κατασκευάστηκε κι αυτό μαζί με την υπόλοιπη πλατεία, από τον ίδιο βασιλιά και με τον ίδιο αρχιτέκτονα, και σήμερα είναι μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, μαζί με όλη την πλατεία.
Κι εδώ η διάταξη της πλατείας δεν είναι κατάλληλη για να βλέπει προς τη Μέκκα, οπότε πίσω από την είσοδο βρίσκεται ένας δαίδαλος αιθουσών προσευχής, που οδηγούν προς το εσωτερικό αίθριο, που έχει διάταξη πλάγια σε σχέση με την είσοδο. Ουσιαστικά, οι αίθουσες αυτές ήταν το όριο της περιοχής που μπόρεσα να δω το μεσημέρι.

Το χαρακτηριστικό εδώ είναι τα μπλε πλακάκια με τα πολύ περίτεχνα σχέδια που κοσμούν τόσο την πρόσοψη στην είσοδο, όσο και περιμετρικά το αίθριο μέσα, αλλά και αρκετούς ακόμα χώρους. Αρχικά, η κατασκευή τους είχε ξεκινήσει με την παραδοσιακή ως τότε μέθοδο, με το ψηφιδωτό να συναρμολογείται πάνω στον τοίχο τον οποίο θα κάλυπτε, με μικρές ψηφίδες ανά χρώμα, κομμένες μία μία στο χέρι σε περίτεχνα σχέδια. Όμως, είχαν περάσει 25 χρόνια από την αρχή της κατασκευής, ο Σάχης είχε φτάσει τα 77 χρόνια του, και τελειωμό δεν είχε το μωσαϊκό. Ώσπου κάποιος έκανε μια εφεύρεση: τα πλακάκια. Τα περίτεχνα σχέδια προετοιμάζονταν μαζικά, σε περίτεχνα πλακάκια μεγαλύτερου μεγέθους, που απλώς συναρμολογούνταν στη θέση τους.
Τελικά ο Σάχης ίσα που πρόλαβε να το δεί ολοκληρωμένο, αλλά εμείς σήμερα μπορούμε να το θαυμάσουμε χωρίς τόσο μεγάλο άγχος.... Αλλά όπως και στα υπόλοιπα μεγάλα τζαμιά, πάρτε ένα καλό οδηγό μαζί σας για να σας εξηγεί τι βλέπετε, γιατί εγώ εδώ δε θα το κάνω.

















Με τα πολλά, φτάσαμε στη γέφυρα. Είναι η ομορφότερη από τις γέφυρες του ποταμού. Κτίστηκε το 1650, στη θέση μιας παλιότερης γέφυρας από την εποχή του Ταμερλάνου, και όπως και οι υπόλοιπες γέφυρες λειτουργεί και σα φράγμα, συγκρατώντας μέρος από τα νερά του ποταμού (όταν αυτά υπάρχουν…) για άλλες χρήσεις. Τα 110 μέτρα της γέφυρας, διακόπτονται από ένα μικρό παλάτι, που είχε φτιάξει ο τότε Σάχης αποκλειστικά για να μπορεί να απολαμβάνει τη θέα στα τρεχούμενα νερά. Δυστυχώς, σήμερα είναι κλειδωμένο. Κάτω από τη γέφυρα, οι αψίδες της χρησιμοποιούνται ως στέκι για τη νεολαία, που άλλωστε δεν έχει καφετέριες κλπ. να πάει. Παλιότερα, κάτω από τις γέφυρες υπήρχαν τσαγερί, που όμως τελευταία έχουν κλείσει – οι κακές γλώσσες λένε ότι γι’ αυτό φταίει η άνοδος των συντηρητικών στην τοπική κυβέρνηση.














Συνέχισα, επιστρέφοντας προς το κέντρο, για την επόμενη γέφυρα. Στις δυο πλευρές του ποταμού, ανάμεσα στις γέφυρες, υπάρχει ένα πάρκο, με παγκάκια, κουρεμένα δεντράκια και τα όλα του, που προσφέρεται για άνετο απογευματινό περπάτημα. Η δεύτερη γέφυρα, Pol-e Chubi είναι χαμηλότερη και λιγότερο εντυπωσιακή, πλην όμως λειτουργεί ακόμα το τσαγερί της (δηλαδή φαίνεται να λειτουργεί κάποτε – τώρα πάντως είναι κλειστό).






Μ΄ αυτά και μ’ αυτά, βρέθηκα και πάλι στη γέφυρα Si o Seh, που είναι όμορφη και με το φως της μέρας, αν και ο κόσμος τώρα είναι λιγότερος. Αφού την περπάτησα κι αυτή, ήρθε η ώρα για επιστροφή στην πλατεία.











Η ώρα είχε περάσει, το τζαμί είχε ανοίξει, ώρα να πάω να το δω. Πήρα ένα ταξί, και ξεκίνησα. Το σοκ ήταν ότι το ταξί είχε και ταξίμετρο και μηχάνημα για να δέχεται κάρτες. Γιατί μπορεί η χώρα να είναι πρακτικά cash-only για τους τουρίστες, δεν είναι όμως και για τους κατοίκους, που έχουν κανονικά όλοι τους πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες, και τις χρησιμοποιούν σε όλες τους τις δραστηριότητες (όχι Visa και Mastercard, βέβαια, έχουν μόνο τοπικά δίκτυα). Το ταξί με άφησε κοντά στην πλατεία. Δε θέλησα να δοκιμάσω burger με τουρίστα, αλλά έκανα μια – επιβεβλημένη, φυσικά – στάση για καφέ, στο μαγαζάκι επί της πλατείας που ανακάλυψα χθες. Και πλέον είχε έρθει η ώρα για επίσκεψη στο μεγάλο τζαμί του Σάχη.



Το τζαμί αυτό στέκει στο μέσο της νότιας πλευράς της πλατείας. Η είσοδός του, είναι πίσω από μια πανύψηλη πύλη με δυο μιναρέδες, όπως στο τζαμί στη Yazd. Κατασκευάστηκε κι αυτό μαζί με την υπόλοιπη πλατεία, από τον ίδιο βασιλιά και με τον ίδιο αρχιτέκτονα, και σήμερα είναι μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, μαζί με όλη την πλατεία.
Κι εδώ η διάταξη της πλατείας δεν είναι κατάλληλη για να βλέπει προς τη Μέκκα, οπότε πίσω από την είσοδο βρίσκεται ένας δαίδαλος αιθουσών προσευχής, που οδηγούν προς το εσωτερικό αίθριο, που έχει διάταξη πλάγια σε σχέση με την είσοδο. Ουσιαστικά, οι αίθουσες αυτές ήταν το όριο της περιοχής που μπόρεσα να δω το μεσημέρι.

Το χαρακτηριστικό εδώ είναι τα μπλε πλακάκια με τα πολύ περίτεχνα σχέδια που κοσμούν τόσο την πρόσοψη στην είσοδο, όσο και περιμετρικά το αίθριο μέσα, αλλά και αρκετούς ακόμα χώρους. Αρχικά, η κατασκευή τους είχε ξεκινήσει με την παραδοσιακή ως τότε μέθοδο, με το ψηφιδωτό να συναρμολογείται πάνω στον τοίχο τον οποίο θα κάλυπτε, με μικρές ψηφίδες ανά χρώμα, κομμένες μία μία στο χέρι σε περίτεχνα σχέδια. Όμως, είχαν περάσει 25 χρόνια από την αρχή της κατασκευής, ο Σάχης είχε φτάσει τα 77 χρόνια του, και τελειωμό δεν είχε το μωσαϊκό. Ώσπου κάποιος έκανε μια εφεύρεση: τα πλακάκια. Τα περίτεχνα σχέδια προετοιμάζονταν μαζικά, σε περίτεχνα πλακάκια μεγαλύτερου μεγέθους, που απλώς συναρμολογούνταν στη θέση τους.
Τελικά ο Σάχης ίσα που πρόλαβε να το δεί ολοκληρωμένο, αλλά εμείς σήμερα μπορούμε να το θαυμάσουμε χωρίς τόσο μεγάλο άγχος.... Αλλά όπως και στα υπόλοιπα μεγάλα τζαμιά, πάρτε ένα καλό οδηγό μαζί σας για να σας εξηγεί τι βλέπετε, γιατί εγώ εδώ δε θα το κάνω.

















Last edited: