Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 11ο
Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου, Καρναβάλι στο Μπισσάου.
Σύμφωνα με το ημερολόγιο των δυτικών Χριστιανικών εκκλησιών η περίοδος της νηστείας, αυτή που εμείς λέμε Μεγάλη Σαρακοστή, αρχίζει αύριο Τετάρτη. Στην Ορθόδοξη ανατολική εκκλησία η Σαρακοστή αρχίζει με την Καθαρή Δευτέρα, άρα διαρκεί δυο ημέρες παραπάνω. Τα ημερολόγια βέβαια δε συμπίπτουν. Εφέτος εμείς έχουμε Πάσχα στις 19 Απριλίου, οι δυτικοί στις 12. Στην Καθολική εκκλησία η αυριανή ημέρα λέγεται «Τετάρτη των Τεφρών» διότι τελείται το τελετουργικό της τοποθέτησης της στάχτης. Οι ιερείς θέτουν στο μέτωπο ή στο κεφάλι των πιστών λίγη τέφρα. Υπενθυμίζοντας με τον τρόπο αυτό ότι η κατάληξη του ανθρώπινου όντος είναι να μετατραπεί σε σκόνη, καλούν τους πιστούς σε μετάνοια.
Η σημερινή Τρίτη είναι η Τρίτη της αποκριάς. Ή καλύτερα Τρίτη του καρναβαλιού, terça-feira de Carnaval, για να το πούμε όπως τη λένε εδώ, στα Πορτογαλικά.
Το καρναβάλι έφεραν στη Γουινέα Μπισάου οι Πορτογάλοι. Εξελίχθηκε σε εμβληματικό πολιτιστικό δρώμενο που ξεπερνάει τα όρια της Ρωμαιοκαθολικής κοινότητας στη χώρα. Ειδικά στην πόλη του Μπισάου οργανώνεται με μεγάλη συμμετοχή και δεν υπάρχει εμπειρία πιο αξιόλογη για τον επισκέπτη της πόλης από το να παραβρεθεί στις καρναβαλικές εκδηλώσεις.
Είμαι τυχερός που χωρίς να το έχω προγραμματίσει, διότι δεν είχα ψάξει τις ημερομηνίες, πέφτω σε τέτοια συγκυρία. Θα μείνω λοιπόν σήμερα στη πόλη του Μπισσάου για να μπορέσω να το δω.
Το πρωινό στην τραπεζαρία του Diarama είναι μέτριο προς το καλό.
Χθες δεν είδα πολλά πράγματα στην πόλη, ήταν και μια ημέρα που δεν έβγαλα ούτε μια φωτογραφία. Σήμερα έχω χρόνο. Θα κάνω μια εκτεταμένη πρωινή βόλτα στην πόλη.
Ξεκινάω από τη γειτονική κεντρική πλατεία. Συνήθως τη λένε Imperio η και σκέτη Praça (πράσα, πλατεία δηλαδή). Η επίσημη ονομασία είναι «Πλατεία των Εθνικών Ηρώων».
Στο κέντρο της μεγάλης κυκλικής πλατείας βρίσκεται ένα Πορτογαλικό μνημείο του έτους 1941, σε σχήμα πολυγωνικού οβελίσκου. Είναι προς τιμήν της ηρωίδας Maria da Fonte, μιας γυναίκας που το 1846 ξεκίνησε στην Πορτογαλία μια εξέγερση που εξελίχθηκε σε επανάσταση. Στην κορυφή του έχουν τοποθετήσει ένα αστέρι.
Το κυριότερο αξιοθέατο γύρω από την πλατεία είναι το Προεδρικό Μέγαρο. Είναι και αυτό κατασκευασμένο επί Πορτογαλικής αποικιοκρατίας, το 1945. O τελευταίος Πορτογάλος Κυβερνήτης της χώρας το παρέδωσε στην κυβέρνηση της Γουινέας Μπισάου. Το ανάκτορο υπέστη σοβαρές ζημιές κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου 1998-1999. Αλλά το 2013 αποκαταστάθηκε πλήρως από κινεζικά τεχνικά συνεργεία που εργάστηκαν επί 18 μήνες.
Επικρατεί ηρεμία, λιγοστός ο κόσμος που κυκλοφορεί. Ένας ντόπιος έρχεται να με γνωρίσει. Βγάλαμε και κάποιες φωτογραφίες. Μου πρότεινε να κάνουμε βόλτα μαζί αλλά αρνήθηκα, όσο πιο ευγενικά μπορούσα.
Όσο προχωράω προς την παλιά πόλη βλέπω όλο και πιο πολλά κτίρια της Πορτογαλικής εποχής. Πατιναρισμένα από το χρόνο εκπέμπουν κάποια γοητευτική εικόνα. Υπάρχουν και μερικά ερειπωμένα. Ωστόσο δεν υπάρχει κάτι το πραγματικά αξιόλογο να επισκεφθεί ο τουρίστας.
Εγώ μπαίνω στον Καθεδρικό Ρωμαιοκαθολικό ναό. Είναι ένα μεγάλο μοντέρνο οικοδόμημα, χρονολογείται από το 1950. Το εσωτερικό έχει περιορισμένο διάκοσμο αλλά μου αρέσει, με την αρμονία και τη φωτεινότητά του.
Το πιο αξιόλογο κτίριο είναι κατά τη γνώμη μου το Μέγαρο του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Κατασκευάστηκε και αυτό από Κινεζική τεχνική εταιρία.
Περπατώντας φθάνω στο λιμάνι. Το Μπισσάου δε βρίσκεται στον Ατλαντικό ωκεανό αλλά στις εκβολές του ποταμού Geba. Ο ποταμός σχηματίζει έναν πλατύ ποταμόκολπο που εδώ έχει άνοιγμα 15 χιλιόμετρα. Η πόλη βρίσκεται στη δυτική όχθη και το λιμάνι της συνδέεται με κανάλι βάθους 11 ή 12 μέτρων με τον ωκεανό. Υπάρχει ισχυρή παλίρροια με την οποία τα νερά του ωκεανού ανεβαίνουν και κατεβαίνουν μέσα στον ποταμόκολπο. Οι ώρες τού φαινομένου δεν είναι απόλυτα σταθερές και κάθε ημέρα το λιμεναρχείο εκδίδει δελτίο με το ωράριο της παλίρροιας.
Μπαίνω μέσα στο χώρο του λιμανιού χωρίς να γνωρίζω αν επιτρέπονται ή όχι φωτογραφίες. Οπότε φωτογραφίζω ότι μπορώ στα κρυφά.
Ο βασικός σκοπός της επίσκεψής μου στο λιμάνι είναι να τσεκάρω τα δρομολόγια για τα νησιά Μπισάγκος.
Περιδιαβάζοντας το χώρο βλέπω μερικές αλιευτικές πιρόγες με πληρώματα Σενεγαλέζους και Γκανέζους. Τους ρωτάω και μου λένε ότι είναι κρατούμενοι της ακτοφυλακής. Τους συνέλαβαν διότι ψάρευαν παράνομα στα νερά της Γουινέας Μπισσάου.
Όσο για τα δρομολόγια υπάρχει εδώ μια μεγάλη μηχανοκίνητη πιρόγα που φορτώνει για να φύγει για το νησί Bubaque, σήμερα στις μία το μεσημέρι. Αν δεν ήταν καρναβάλι μπορεί να έφευγα με αυτήν. Πάντως δεν είναι κάποιο εύκολο ταξίδι. Δεν υπάρχει άνεση ούτε ασφάλεια καθώς η πιρόγα θα θαλασσοδέρνεται για τουλάχιστον τρεις ώρες. Τα δρομολόγια τα καθορίζει η παλίρροια. Τώρα τα νερά είναι πολύ ξέβαθα και όλες οι πιρόγες περιμένουν να ανέβουν για να φύγουν κατά τις μία το μεσημέρι.
Το κακό είναι ότι μου λένε πως αύριο δεν υπάρχει κανένα προγραμματισμένο δρομολόγιο. Και ακόμα χειρότερα για την επιστροφή. Αυτή η πιρόγα που σήμερα φεύγει επιστρέφει αύριο, ύστερα κανείς δε γνωρίζει πότε θα υπάρξει δρομολόγιο επιστροφής.
Εκτός από το «μεγάλο πλοίο» που γυρίζει την Κυριακή. Αλλά αυτό βρίσκεται σε άλλο λιμενικό χώρο, όπου τώρα πηγαίνω.
Μπαίνω λοιπόν στον άλλο λιμάνι και πηγαίνω να δω το καράβι. Είναι ένα φέριμποτ που ονομάζεται “Bijagos I”. (Αν και στα αγγλικά γράφουμε “Bissagos” η Πορτογαλική ονομασία του Αρχιπελάγους είναι “Bijagós”).
Το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για ένα παλιό Ελληνικό φέριμποτ. Κάτω από την άσπρη μπογιά φαίνεται ανάγλυφο στη λαμαρίνα το παλιό όνομα: ΠΑΝΑΓΙΑ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ. Είναι μια «παντόφλα» που πρέπει να έκανε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό. Ίσως και να πηγαινοερχόταν ανάμεσα στο Πέραμα και τα Παλούκια, στα στενά της Σαλαμίνας. Για σκέψου αυτή η παντόφλα αφού «συνταξιοδοτήθηκε λόγω γήρατος» στην Ελλάδα, έγινε το μοναδικό επιβατηγό πλοίο σε μια χώρα με τόσα νησιά. Τώρα ο χώρος που λειτουργούσε ως γκαράζ οχημάτων έχει μετατραπεί σε ανοικτό σαλόνι με εκατοντάδες καθίσματα. Από περιέργεια έψαξα το site της ιδιοκτήτριας εταιρίας, γράφει ότι έχει χωρητικότητα πεντακοσίων επιβατών. Υπάρχει από τώρα κόσμος που έχει πάρει θέσεις περιμένοντας τη μεσημεριανή αναχώρηση όχι για νησιά αλλά για κάποια περιοχή στεριανή που δεν εξυπηρετείται από δρόμο. Όπως έγραψα ήδη το δρομολόγιο για το νησί Bubaque αναχωρεί κάθε Παρασκευή.
Μπισσάου, 25 Φεβ. Το φέριμποτ Bijagos I, είναι το παλιό «Παναγία Φανερωμένη».
Με όλα αυτά η σκέψη μου καταλήγει ότι δε μπορώ να πάω στα νησιά. Έβγαλα αρκετές φωτογραφίες στη σημερινή βόλτα αλλά δε μπορώ να πω ότι είδα κάποιο μνημείο.
Το αξιόλογο μνημείο θα μπορούσε να είναι το Πορτογαλικό οχυρό “Fortaleza d`Amura”. Βρίσκεται κοντά στο λιμάνι. Χτίστηκε από τους Πορτογάλους το 1696 και υπέστη πολλές μεταγενέστερες τροποποιήσεις. Είναι ένα μεγάλο οχυρό που στεγάζει και σήμερα στρατιωτική φρουρά. Τα παλιά κανόνια παραμένουν στις θέσεις τους. Δυστυχώς είναι κλειστό στους επισκέπτες. Έτσι γράφει ο Lonely Planet (του 2013) και αυτό κατάλαβα. Τώρα που το ψάχνω στο ιντερνέτ βλέπω ότι η Wikipedia γράφει ότι είναι επισκέψιμο. Σε άλλη ιστοσελίδα γράφουν ότι πρέπει να πάρει κάποιος άδεια για να το επισκεφθεί. Μάλλον έτσι θα είναι, αλλά οπωσδήποτε τώρα είναι αργά!
Επιστρέφω και πηγαίνω, αρκετά ενωρίς, για φαγητό στο Ali Baba. Το φαγητό, μισό κοτόπουλο ψητό στα κάρβουνα, είναι πολύ καλό. Πηγαίνω στο δωμάτιό μου και ξαπλώνω για να ξεκουραστώ όσο γίνεται. Πρέπει να αντέξω την εσπερινή έξοδο για το καρναβάλι.
Το καρναβάλι γιορτάζεται με μια μεγάλη παρέλαση στο «Εθνικό Στάδιο της 24ης Σεπτεμβρίου». Το στάδιο βρίσκεται στην περιφέρεια, πάνω από τρία χιλιόμετρα δυτικά της Κεντρικής Πλατείας. Πηγαίνω εκεί με συλλογικό ταξί (έδωσα 1,000 CFA) στις τρεις το απόγευμα. Στην είσοδο έχουν ένα δοχείο με απολυμαντικό διάλυμα, όπου όλοι πλένουμε τα χέρια μας, λόγω του κορωνοϊού. Αυτό συνέβη χθες και στα σύνορα, όταν μπήκα στην επικράτεια της χώρας.
Παίρνω θέση στις κερκίδες περιμένοντας. Αυτή τη στιγμή υπολογίζω ότι μόνο το 15% των κερκίδων είναι κατειλημμένο. Αλλά καταφθάνει κόσμος συνεχώς. Στις έξι που αρχίζει η παρέλαση το στάδιο είναι γεμάτο. Ο κόσμος καταλαμβάνει και τις σκάλες, το χώρο στα διαχωριστικά, αρκετοί παρακολουθούν όρθιοι στους επάνω διαδρόμους. Η χωρητικότητα του Σταδίου είναι 20,000 αλλά υπάρχουν αρκετές χιλιάδες κόσμος επί πλέον.
Η παρέλαση είναι υπέροχη. Καθώς το θέμα έχει και μια πολιτιστική ευαισθησία οι αρχές της χώρας, για να ενισχύσουν την πολυφυλετική κουλτούρα του έθνους, έχουν επιλέξει ως θέμα και σύνθημα της παράστασης την «Ενδυνάμωση της Εθνικής ταυτότητας και του Κοινωνικού Μετασχηματισμού».
Τα καρναβαλικά γκρουπ έχουν οργανωθεί με γνώμονα τις κατά τόπους λαϊκές και φυλετικές παραδόσεις. Εκατοντάδες παρελαύνουν από διάφορες περιοχές της χώρας κάνοντας χορούς και θεατρικά σκετσάκια όταν φθάνουν μπροστά στην εξέδρα των επισήμων.
Ο κόσμος παρακολουθεί ήσυχα θα έλεγα, με καλή διάθεση, στολισμένος με κάποια καρναβαλικά αξεσουάρ. Πλανόδιοι πωλητές πουλάνε νερά, αναψυκτικά και κάτι φαγώσιμα, όπως μπισκότα. Κάποιες οργανώσεις μοιράζουν έντυπο υλικό με πληροφόρηση για τον ιό του AIDS καθώς και δωρεάν προφυλακτικά. Κάμποσοι που δεν έχουν που να τα βάλουν τα φοράνε σα σκουλαρίκια.
Εν τω μεταξύ νυχτώνει. Η παρέλαση συνεχίζεται υπό το φως των προβολέων. Στις 8,50 το βράδυ γίνεται ένα μουσικό διάλειμμα. Αν και το στάδιο παραμένει γεμάτο ο κόσμος έχει αρχίσει να φεύγει. Από ότι βλέπω αυτό το επόμενο μέρος της παρέλασης δεν είναι τόσο φολκλορικό αλλά αφιερωμένο σε καρναβαλικά γκρουπ της Πρωτεύουσας πόλης. Αποφασίζω κατά τις εννέα και δέκα το βράδυ ότι είναι καιρός να φύγω και εγώ, διότι ανησυχώ πώς να επιστρέψω. Είναι μακριά, σκοτάδια και πολυκοσμία. Άντε να βρεις μέσον όταν φύγουν όλοι μαζί.
Στο σκοτάδι της νύχτας ακολουθώ έναν ανθρώπινο ποταμό που βαδίζει σε ένα μονοπάτι – χωματόδρομο, βγαίνοντας από μια έξοδο πίσω από το στάδιο. Περπατάω μισή ώρα με αρκετό άγχος, στο χωματόδρομο που τον φωτίζουν κάπως φώτα από παραγκομάγαζα και φακοί από τα πλήθη. Στο τέλος φθάνω σε ένα δρόμο όπου περνούν αυτοκίνητα. Η περιοχή αυτή ονομάζεται Καρακόλ. Περνάνε ταξί συνέχεια αλλά κάμποσα που τους ζήτησα να με πάρουν αρνούνται, δεν τους βολεύει να πάνε στο κέντρο.
Μια νεαρή κοπέλα από τη Λιβερία δείχνει ενδιαφέρον και προσπαθεί να μου βρει μέσον.
Σ` ευχαριστώ κοπέλα μου. Τελικά μπαίνω σε ένα συλλογικό ταξί που αφήνει πρώτα τους άλλους και τελικά εμένα κάπου κοντά στην Κεντρική Πλατεία, γύρω από την οποία οι δρόμοι έχουν κλείσει από τον κόσμο.
Ωραία που ήταν στο καρναβάλι! Αλλά δε με βλέπω να συνεχίζω την επίσκεψη της Γουινέας Μπισάου. Με τα νησιά Μπισάγκος να παραμένουν απρόσιτα δεν έχω λόγο να παραμείνω άλλο εδώ.
Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου, Καρναβάλι στο Μπισσάου.
Σύμφωνα με το ημερολόγιο των δυτικών Χριστιανικών εκκλησιών η περίοδος της νηστείας, αυτή που εμείς λέμε Μεγάλη Σαρακοστή, αρχίζει αύριο Τετάρτη. Στην Ορθόδοξη ανατολική εκκλησία η Σαρακοστή αρχίζει με την Καθαρή Δευτέρα, άρα διαρκεί δυο ημέρες παραπάνω. Τα ημερολόγια βέβαια δε συμπίπτουν. Εφέτος εμείς έχουμε Πάσχα στις 19 Απριλίου, οι δυτικοί στις 12. Στην Καθολική εκκλησία η αυριανή ημέρα λέγεται «Τετάρτη των Τεφρών» διότι τελείται το τελετουργικό της τοποθέτησης της στάχτης. Οι ιερείς θέτουν στο μέτωπο ή στο κεφάλι των πιστών λίγη τέφρα. Υπενθυμίζοντας με τον τρόπο αυτό ότι η κατάληξη του ανθρώπινου όντος είναι να μετατραπεί σε σκόνη, καλούν τους πιστούς σε μετάνοια.
Η σημερινή Τρίτη είναι η Τρίτη της αποκριάς. Ή καλύτερα Τρίτη του καρναβαλιού, terça-feira de Carnaval, για να το πούμε όπως τη λένε εδώ, στα Πορτογαλικά.
Το καρναβάλι έφεραν στη Γουινέα Μπισάου οι Πορτογάλοι. Εξελίχθηκε σε εμβληματικό πολιτιστικό δρώμενο που ξεπερνάει τα όρια της Ρωμαιοκαθολικής κοινότητας στη χώρα. Ειδικά στην πόλη του Μπισάου οργανώνεται με μεγάλη συμμετοχή και δεν υπάρχει εμπειρία πιο αξιόλογη για τον επισκέπτη της πόλης από το να παραβρεθεί στις καρναβαλικές εκδηλώσεις.
Είμαι τυχερός που χωρίς να το έχω προγραμματίσει, διότι δεν είχα ψάξει τις ημερομηνίες, πέφτω σε τέτοια συγκυρία. Θα μείνω λοιπόν σήμερα στη πόλη του Μπισσάου για να μπορέσω να το δω.
Το πρωινό στην τραπεζαρία του Diarama είναι μέτριο προς το καλό.
Χθες δεν είδα πολλά πράγματα στην πόλη, ήταν και μια ημέρα που δεν έβγαλα ούτε μια φωτογραφία. Σήμερα έχω χρόνο. Θα κάνω μια εκτεταμένη πρωινή βόλτα στην πόλη.
Ξεκινάω από τη γειτονική κεντρική πλατεία. Συνήθως τη λένε Imperio η και σκέτη Praça (πράσα, πλατεία δηλαδή). Η επίσημη ονομασία είναι «Πλατεία των Εθνικών Ηρώων».
Στο κέντρο της μεγάλης κυκλικής πλατείας βρίσκεται ένα Πορτογαλικό μνημείο του έτους 1941, σε σχήμα πολυγωνικού οβελίσκου. Είναι προς τιμήν της ηρωίδας Maria da Fonte, μιας γυναίκας που το 1846 ξεκίνησε στην Πορτογαλία μια εξέγερση που εξελίχθηκε σε επανάσταση. Στην κορυφή του έχουν τοποθετήσει ένα αστέρι.

Το κυριότερο αξιοθέατο γύρω από την πλατεία είναι το Προεδρικό Μέγαρο. Είναι και αυτό κατασκευασμένο επί Πορτογαλικής αποικιοκρατίας, το 1945. O τελευταίος Πορτογάλος Κυβερνήτης της χώρας το παρέδωσε στην κυβέρνηση της Γουινέας Μπισάου. Το ανάκτορο υπέστη σοβαρές ζημιές κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου 1998-1999. Αλλά το 2013 αποκαταστάθηκε πλήρως από κινεζικά τεχνικά συνεργεία που εργάστηκαν επί 18 μήνες.
Επικρατεί ηρεμία, λιγοστός ο κόσμος που κυκλοφορεί. Ένας ντόπιος έρχεται να με γνωρίσει. Βγάλαμε και κάποιες φωτογραφίες. Μου πρότεινε να κάνουμε βόλτα μαζί αλλά αρνήθηκα, όσο πιο ευγενικά μπορούσα.
Όσο προχωράω προς την παλιά πόλη βλέπω όλο και πιο πολλά κτίρια της Πορτογαλικής εποχής. Πατιναρισμένα από το χρόνο εκπέμπουν κάποια γοητευτική εικόνα. Υπάρχουν και μερικά ερειπωμένα. Ωστόσο δεν υπάρχει κάτι το πραγματικά αξιόλογο να επισκεφθεί ο τουρίστας.
Εγώ μπαίνω στον Καθεδρικό Ρωμαιοκαθολικό ναό. Είναι ένα μεγάλο μοντέρνο οικοδόμημα, χρονολογείται από το 1950. Το εσωτερικό έχει περιορισμένο διάκοσμο αλλά μου αρέσει, με την αρμονία και τη φωτεινότητά του.
Το πιο αξιόλογο κτίριο είναι κατά τη γνώμη μου το Μέγαρο του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Κατασκευάστηκε και αυτό από Κινεζική τεχνική εταιρία.


Περπατώντας φθάνω στο λιμάνι. Το Μπισσάου δε βρίσκεται στον Ατλαντικό ωκεανό αλλά στις εκβολές του ποταμού Geba. Ο ποταμός σχηματίζει έναν πλατύ ποταμόκολπο που εδώ έχει άνοιγμα 15 χιλιόμετρα. Η πόλη βρίσκεται στη δυτική όχθη και το λιμάνι της συνδέεται με κανάλι βάθους 11 ή 12 μέτρων με τον ωκεανό. Υπάρχει ισχυρή παλίρροια με την οποία τα νερά του ωκεανού ανεβαίνουν και κατεβαίνουν μέσα στον ποταμόκολπο. Οι ώρες τού φαινομένου δεν είναι απόλυτα σταθερές και κάθε ημέρα το λιμεναρχείο εκδίδει δελτίο με το ωράριο της παλίρροιας.

Μπαίνω μέσα στο χώρο του λιμανιού χωρίς να γνωρίζω αν επιτρέπονται ή όχι φωτογραφίες. Οπότε φωτογραφίζω ότι μπορώ στα κρυφά.
Ο βασικός σκοπός της επίσκεψής μου στο λιμάνι είναι να τσεκάρω τα δρομολόγια για τα νησιά Μπισάγκος.
Περιδιαβάζοντας το χώρο βλέπω μερικές αλιευτικές πιρόγες με πληρώματα Σενεγαλέζους και Γκανέζους. Τους ρωτάω και μου λένε ότι είναι κρατούμενοι της ακτοφυλακής. Τους συνέλαβαν διότι ψάρευαν παράνομα στα νερά της Γουινέας Μπισσάου.
Όσο για τα δρομολόγια υπάρχει εδώ μια μεγάλη μηχανοκίνητη πιρόγα που φορτώνει για να φύγει για το νησί Bubaque, σήμερα στις μία το μεσημέρι. Αν δεν ήταν καρναβάλι μπορεί να έφευγα με αυτήν. Πάντως δεν είναι κάποιο εύκολο ταξίδι. Δεν υπάρχει άνεση ούτε ασφάλεια καθώς η πιρόγα θα θαλασσοδέρνεται για τουλάχιστον τρεις ώρες. Τα δρομολόγια τα καθορίζει η παλίρροια. Τώρα τα νερά είναι πολύ ξέβαθα και όλες οι πιρόγες περιμένουν να ανέβουν για να φύγουν κατά τις μία το μεσημέρι.
Το κακό είναι ότι μου λένε πως αύριο δεν υπάρχει κανένα προγραμματισμένο δρομολόγιο. Και ακόμα χειρότερα για την επιστροφή. Αυτή η πιρόγα που σήμερα φεύγει επιστρέφει αύριο, ύστερα κανείς δε γνωρίζει πότε θα υπάρξει δρομολόγιο επιστροφής.
Εκτός από το «μεγάλο πλοίο» που γυρίζει την Κυριακή. Αλλά αυτό βρίσκεται σε άλλο λιμενικό χώρο, όπου τώρα πηγαίνω.
Μπαίνω λοιπόν στον άλλο λιμάνι και πηγαίνω να δω το καράβι. Είναι ένα φέριμποτ που ονομάζεται “Bijagos I”. (Αν και στα αγγλικά γράφουμε “Bissagos” η Πορτογαλική ονομασία του Αρχιπελάγους είναι “Bijagós”).
Το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για ένα παλιό Ελληνικό φέριμποτ. Κάτω από την άσπρη μπογιά φαίνεται ανάγλυφο στη λαμαρίνα το παλιό όνομα: ΠΑΝΑΓΙΑ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ. Είναι μια «παντόφλα» που πρέπει να έκανε δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό. Ίσως και να πηγαινοερχόταν ανάμεσα στο Πέραμα και τα Παλούκια, στα στενά της Σαλαμίνας. Για σκέψου αυτή η παντόφλα αφού «συνταξιοδοτήθηκε λόγω γήρατος» στην Ελλάδα, έγινε το μοναδικό επιβατηγό πλοίο σε μια χώρα με τόσα νησιά. Τώρα ο χώρος που λειτουργούσε ως γκαράζ οχημάτων έχει μετατραπεί σε ανοικτό σαλόνι με εκατοντάδες καθίσματα. Από περιέργεια έψαξα το site της ιδιοκτήτριας εταιρίας, γράφει ότι έχει χωρητικότητα πεντακοσίων επιβατών. Υπάρχει από τώρα κόσμος που έχει πάρει θέσεις περιμένοντας τη μεσημεριανή αναχώρηση όχι για νησιά αλλά για κάποια περιοχή στεριανή που δεν εξυπηρετείται από δρόμο. Όπως έγραψα ήδη το δρομολόγιο για το νησί Bubaque αναχωρεί κάθε Παρασκευή.

Μπισσάου, 25 Φεβ. Το φέριμποτ Bijagos I, είναι το παλιό «Παναγία Φανερωμένη».

Με όλα αυτά η σκέψη μου καταλήγει ότι δε μπορώ να πάω στα νησιά. Έβγαλα αρκετές φωτογραφίες στη σημερινή βόλτα αλλά δε μπορώ να πω ότι είδα κάποιο μνημείο.
Το αξιόλογο μνημείο θα μπορούσε να είναι το Πορτογαλικό οχυρό “Fortaleza d`Amura”. Βρίσκεται κοντά στο λιμάνι. Χτίστηκε από τους Πορτογάλους το 1696 και υπέστη πολλές μεταγενέστερες τροποποιήσεις. Είναι ένα μεγάλο οχυρό που στεγάζει και σήμερα στρατιωτική φρουρά. Τα παλιά κανόνια παραμένουν στις θέσεις τους. Δυστυχώς είναι κλειστό στους επισκέπτες. Έτσι γράφει ο Lonely Planet (του 2013) και αυτό κατάλαβα. Τώρα που το ψάχνω στο ιντερνέτ βλέπω ότι η Wikipedia γράφει ότι είναι επισκέψιμο. Σε άλλη ιστοσελίδα γράφουν ότι πρέπει να πάρει κάποιος άδεια για να το επισκεφθεί. Μάλλον έτσι θα είναι, αλλά οπωσδήποτε τώρα είναι αργά!
Επιστρέφω και πηγαίνω, αρκετά ενωρίς, για φαγητό στο Ali Baba. Το φαγητό, μισό κοτόπουλο ψητό στα κάρβουνα, είναι πολύ καλό. Πηγαίνω στο δωμάτιό μου και ξαπλώνω για να ξεκουραστώ όσο γίνεται. Πρέπει να αντέξω την εσπερινή έξοδο για το καρναβάλι.
Το καρναβάλι γιορτάζεται με μια μεγάλη παρέλαση στο «Εθνικό Στάδιο της 24ης Σεπτεμβρίου». Το στάδιο βρίσκεται στην περιφέρεια, πάνω από τρία χιλιόμετρα δυτικά της Κεντρικής Πλατείας. Πηγαίνω εκεί με συλλογικό ταξί (έδωσα 1,000 CFA) στις τρεις το απόγευμα. Στην είσοδο έχουν ένα δοχείο με απολυμαντικό διάλυμα, όπου όλοι πλένουμε τα χέρια μας, λόγω του κορωνοϊού. Αυτό συνέβη χθες και στα σύνορα, όταν μπήκα στην επικράτεια της χώρας.
Παίρνω θέση στις κερκίδες περιμένοντας. Αυτή τη στιγμή υπολογίζω ότι μόνο το 15% των κερκίδων είναι κατειλημμένο. Αλλά καταφθάνει κόσμος συνεχώς. Στις έξι που αρχίζει η παρέλαση το στάδιο είναι γεμάτο. Ο κόσμος καταλαμβάνει και τις σκάλες, το χώρο στα διαχωριστικά, αρκετοί παρακολουθούν όρθιοι στους επάνω διαδρόμους. Η χωρητικότητα του Σταδίου είναι 20,000 αλλά υπάρχουν αρκετές χιλιάδες κόσμος επί πλέον.
Η παρέλαση είναι υπέροχη. Καθώς το θέμα έχει και μια πολιτιστική ευαισθησία οι αρχές της χώρας, για να ενισχύσουν την πολυφυλετική κουλτούρα του έθνους, έχουν επιλέξει ως θέμα και σύνθημα της παράστασης την «Ενδυνάμωση της Εθνικής ταυτότητας και του Κοινωνικού Μετασχηματισμού».
Τα καρναβαλικά γκρουπ έχουν οργανωθεί με γνώμονα τις κατά τόπους λαϊκές και φυλετικές παραδόσεις. Εκατοντάδες παρελαύνουν από διάφορες περιοχές της χώρας κάνοντας χορούς και θεατρικά σκετσάκια όταν φθάνουν μπροστά στην εξέδρα των επισήμων.
Ο κόσμος παρακολουθεί ήσυχα θα έλεγα, με καλή διάθεση, στολισμένος με κάποια καρναβαλικά αξεσουάρ. Πλανόδιοι πωλητές πουλάνε νερά, αναψυκτικά και κάτι φαγώσιμα, όπως μπισκότα. Κάποιες οργανώσεις μοιράζουν έντυπο υλικό με πληροφόρηση για τον ιό του AIDS καθώς και δωρεάν προφυλακτικά. Κάμποσοι που δεν έχουν που να τα βάλουν τα φοράνε σα σκουλαρίκια.
Εν τω μεταξύ νυχτώνει. Η παρέλαση συνεχίζεται υπό το φως των προβολέων. Στις 8,50 το βράδυ γίνεται ένα μουσικό διάλειμμα. Αν και το στάδιο παραμένει γεμάτο ο κόσμος έχει αρχίσει να φεύγει. Από ότι βλέπω αυτό το επόμενο μέρος της παρέλασης δεν είναι τόσο φολκλορικό αλλά αφιερωμένο σε καρναβαλικά γκρουπ της Πρωτεύουσας πόλης. Αποφασίζω κατά τις εννέα και δέκα το βράδυ ότι είναι καιρός να φύγω και εγώ, διότι ανησυχώ πώς να επιστρέψω. Είναι μακριά, σκοτάδια και πολυκοσμία. Άντε να βρεις μέσον όταν φύγουν όλοι μαζί.
Στο σκοτάδι της νύχτας ακολουθώ έναν ανθρώπινο ποταμό που βαδίζει σε ένα μονοπάτι – χωματόδρομο, βγαίνοντας από μια έξοδο πίσω από το στάδιο. Περπατάω μισή ώρα με αρκετό άγχος, στο χωματόδρομο που τον φωτίζουν κάπως φώτα από παραγκομάγαζα και φακοί από τα πλήθη. Στο τέλος φθάνω σε ένα δρόμο όπου περνούν αυτοκίνητα. Η περιοχή αυτή ονομάζεται Καρακόλ. Περνάνε ταξί συνέχεια αλλά κάμποσα που τους ζήτησα να με πάρουν αρνούνται, δεν τους βολεύει να πάνε στο κέντρο.
Μια νεαρή κοπέλα από τη Λιβερία δείχνει ενδιαφέρον και προσπαθεί να μου βρει μέσον.
Σ` ευχαριστώ κοπέλα μου. Τελικά μπαίνω σε ένα συλλογικό ταξί που αφήνει πρώτα τους άλλους και τελικά εμένα κάπου κοντά στην Κεντρική Πλατεία, γύρω από την οποία οι δρόμοι έχουν κλείσει από τον κόσμο.


Ωραία που ήταν στο καρναβάλι! Αλλά δε με βλέπω να συνεχίζω την επίσκεψη της Γουινέας Μπισάου. Με τα νησιά Μπισάγκος να παραμένουν απρόσιτα δεν έχω λόγο να παραμείνω άλλο εδώ.
Last edited: