Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 19o
Τρίτη, 3 Μαρτίου, Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ.
Λόγω της κούρασης κοιμήθηκα καλά τη νύχτα. Αλλά το chez Nizar δεν είναι μέρος να περάσω και άλλη ημέρα. Το συνιστά ο οδηγός Lonely Planet λόγω φθήνιας και επειδή, όπως αναφέρει, είναι το κομβικό κέντρο των ταξιδιωτών που κάνουν οικονομικό τουρισμό. Αυτό ίσως ίσχυε πριν δέκα χρόνια, τώρα πια δε βλέπω τουριστική κίνηση.
Για πρωινό πηγαίνω σε μια μεγάλη καφετέρια στο μέρος του δρόμου που είναι απέναντι από το Ali Baba. Είναι σελφ σέρβις, καφές και κάτι να φάω. Η πελατεία εδώ διαφορετική από τα καφέ που πέρασα ως τώρα. Γραβάτα και κοστούμι σε μεγάλο ποσοστό.
Κάνω μια πρωινή βόλτα εδώ στο κεντρικό Ντακάρ να βρω κατάλυμα για σήμερα. Στο ξενοδοχείο Saint-Louis Sun με ενημερώνουν ότι είναι πλήρες σήμερα και αύριο. Τους ρωτώ για κάτι άλλο και με στέλνουν στο νεότευκτο γειτονικό Hôtel du Plateau. Είναι ακριβό, 35,000 CFA. Ίδια τιμή με το ξενοδοχείο στο Μπισάου αλλά διαπίστωσα ότι είναι πολύ καλύτερο. Για ένα βράδυ μπορώ να τα πληρώσω.
Μετά τις οκτώ παίρνω ταξί για την πρεσβεία της Μαυριτανίας (2,000 CFA). Φθάνοντας εκεί εξηγώ στο φύλακα ότι θέλω να μπω μέσα για να βγάλω τουριστική βίζα. Ο άνθρωπος μου απαντάει ότι αυτό δε γίνεται. Πρέπει να βγάλω βίζα στα σύνορα, μπαίνοντας στη χώρα. Η πρεσβεία βγάζει βίζες μόνο σε όσους πηγαίνουν στη Μαυριτανία αεροπορικώς.
Κρίμα τόση οργάνωση που έκανα, να είμαι στο Ντακάρ εργάσιμη ημέρα για το χατίρι της πρεσβείας. Πηγαίνω τώρα στο αντίθετο μέρος της λεωφόρου για να βρω ταξί που να με πάει πίσω. Μέσα στην κίνηση κάποιος μου φωνάζει. Είναι ο ίδιος ταξιτζής με τον οποίον ήρθα ως εδώ, έκανε αναστροφή για κέντρο μόλις με άφησε. Του δίνω άλλα 2,000 CFA, για να με αφήσει τώρα στο Hôtel du Plateau.
Συμφωνώ με τη ρεσεψιόν να μείνω εδώ σήμερα. Πληρώνω στο chez Nizar 18,000 CFA, που δεν τα αξίζει, και μεταφέρω τα πράγματά μου στο Hôtel du Plateau.
Το δωμάτιό μου στο ξενοδοχείο δεν είναι ακόμα έτοιμο αλλά αυτό δε με απασχολεί. Αφήνω τα πράγματά μου μέσα στο δωμάτιο και κατεβαίνοντας κάθομαι έξω στο πεζοδρόμιο του Hôtel du Plateau, όπου παίρνω ένα καλό πρωινό με κόστος 3,000 CFA.
Βασικά το σημερινό μου πρόγραμμα είναι να επισκεφθώ το νησάκι Γκορέ. Αλλά για να πάρω το καράβι που πηγαίνει εκεί, θα διασχίσω με τα πόδια το κέντρο του Ντακάρ, από το ξενοδοχείο μου ως το λιμάνι. Είναι η πιο κεντρική περιοχή της πόλης και στο δρόμο μου θα σταματήσω να επισκεφθώ μερικές σημαντικές κεντρικές τοποθεσίες.
Πρώτη στάση στο Ρωμαιοκαθολικό Καθεδρικό ναό. Είναι ένας μεγάλος μοντέρνος ναός με δυο πύργους καμπαναριών στην πρόσοψη και ένα θόλο μεγάλης διαμέτρου στο κέντρο. Ο ναός αφιερωμένος στην Παναγία των Νικών (Notre Dame des Victoires) εγκαινιάστηκε το 1936.
Ο ναός βρίσκεται πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μου και σχεδόν στην αρχή τού boulevard de la République, του βουλεβάρτου της Δημοκρατίας. Περπατώ όλο το μήκος του βουλεβάρτου. Στο άλλο του άκρο βρίσκεται το Προεδρικό Μέγαρο. Κτίστηκε επί Γαλλικής αποικιοκρατίας ως κατοικία του Γάλλου κυβερνήτη. Τώρα είναι κατοικία του Προέδρου της Σενεγάλης. Είναι ωραίο αποικιακό κτίριο. Περιβάλλεται από κήπους και στην είσοδο υπάρχει ένας φρουρός με επίσημη εντυπωσιακή φορεσιά. Αν και ο οδηγός μου (του 2013, μη ξεχνάμε) γράφει ότι μπορώ να πάρω φωτογραφίες, οι ένοπλοι φρουροί απέναντι στο μέγαρο μού εξηγούν ότι εδώ και λίγα χρόνια οι φωτογραφίες απαγορεύονται.
Συνεχίζω ως την Πλατεία Ανεξαρτησίας, σχεδόν ένα χιλιόμετρο βορειότερα. Η μεγάλη Πλατεία αποτελεί την καρδιά της μεγαλούπολης.
Τα κτίρια που την περιβάλλουν ανήκουν στην πλειοψηφία τους στη δεκαετία τού `60 αλλά ξεχωρίζουν μερικά ενδιαφέροντα αποικιακά κτίρια. Για μένα το πιο ωραίο είναι το Εμπορικό επιμελητήριο. Άλλα κτίρια της Γαλλικής εποχής είναι η οικία του κυβερνήτη και το Υπουργείο Εξωτερικών.
Συνεχίζω, με τα πόδια πάντα, ως το λιμάνι. Το καράβι που παίρνω για το νησί φεύγει στις 11,15. Πλήρωσα 5,200 CFA, για εισιτήριο μετ επιστροφής. Αυτό είναι το κόστος για τους επισκέπτες, περιλαμβάνει και κάποιο φόρο – εισιτήριο στο νησί, ενώ οι ντόπιοι πληρώνουν πολύ λιγότερο. Το ταξίδι όμορφο, διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα. Η απόσταση που διασχίζουμε είναι δυο – τρία χιλιόμετρα.
Κατεβαίνοντας στο νησί βρίσκομαι σε έναν παράδεισο. Τι ωραία που είναι εδώ. Πλήρης αντίθεση με τη μεγαλούπολη. Παρά την τουριστική ανάπτυξη, στο νησί κατοικεί μια ντόπια κοινότητα που ζει με αυθεντικά Αφρικάνικο παραδοσιακό τρόπο. Στο λιμάνι δένουν ψαρόβαρκες. Οικόσιτες κατσίκες τριγυρίζουν στους δρόμους ενώ δεν υπάρχουν αυτοκίνητα. Άνδρες και γυναίκες πάνε στις βρύσες και πλένουν σε λεκάνες.
Από την άλλη πλευρά ο τουρισμός είναι εμφανής. Οι επισκέπτες είναι ξένοι τουρίστες αλλά και ντόπιοι. Όπως είδα γίνονται πολλές σχολικές εκδρομές. Αρκετοί είναι οι Ευρωπαίοι που γοητεύθηκαν από το νησί και έχουν αγοράσει σπίτια τα οποία μετέτρεψαν σε εξοχικές βίλλες.
Το νησί είναι πολύ μικρό. Οι μόνιμοι κάτοικοί του είναι το πολύ 1,500. Έχει έκταση μόλις 182 στρέμματα. Δεν είναι δύσκολο να το γυρίσει κανείς. Έτσι έκανα μια καλή επίσκεψη βλέποντας τα κυριότερα σημεία ενδιαφέροντος.
Η «οικία των σκλάβων» είναι το πιο ονομαστό αξιοθέατο. Πρόκειται για μια οικία τού 1776. Ιδιοκτήτρια ήταν μια μιγάδα Αφρο-Γαλλίδα κυρία που είχε στην ιδιοκτησία της αρκετά καράβια που έκαναν εμπόριο σκλάβων. Η οικία διαμορφώθηκε σε μουσείο το 1962.
Οι συνθήκες κράτησης των σκλάβων σε ανήλια σκοτεινά κελιά ήταν φρικιαστικές. Οικογένειες χωρίζονταν, με γυναίκες, άνδρες και παιδιά να κρατούνται σε διαφορετικά κελιά. Πολλοί έχαναν τη ζωή τους πριν ακόμα τους φορτώσουν στο δουλεμπορικό πλοίο.
Στο πίσω μέρος μια πόρτα δίνει πρόσβαση στον Ατλαντικό ωκεανό. Τη λένε «θύρα χωρίς επιστροφή» διότι θρυλείται ότι εκεί φόρτωναν τους σκλάβους στα δουλεμπορικά πλοία.
Πάντως ο αριθμός των σκλάβων που διακινήθηκαν από την οικία είναι σχετικά μικρός. Υπάρχουν και αμφισβητήσεις κατά πόσον όντως η οικία ήταν κέντρο δουλεμπορίου. Ειδικά η φήμη της θύρας χωρίς επιστροφή μάλλον δεν είναι τεκμηριωμένη, διότι δε θα μπορούσε να δέσει καράβι εκεί πίσω από την οικία. Ενώ μάλιστα υπήρχε λιμάνι στο νησί. Αλλά εκείνο που μετράει δεν είναι οι τεχνικές λεπτομέρειες αλλά ο στοχασμός πάνω στη θλιβερή ιστορία του εμπορίου ανθρώπων, από το οποίο υπέφεραν εκατομμύρια Αφρικανοί.
Ένα άλλο αξιόλογο μέρος που επισκέφθηκα είναι το Καστέλ (Castel), δηλαδή το κάστρο. Βρίσκεται πάνω σε ένα λόφο, στο ψηλότερο σημείο, στη νότια άκρη του νησιού. Στην κορυφή του είναι ένα πλάτωμα με ένα μεγάλο παλιό κανόνι και ένα μοντέρνο αναμνηστικό μνημείο. Από εδώ η θέα είναι υπέροχη όχι μόνο προς το υπόλοιπο νησί αλλά και απέναντι όπου φαίνεται το Ντακάρ και το Πράσινο Ακρωτήρι, το έσχατο δυτικό άκρο της Αφρικανικής ηπείρου.
Κάτω από το πλάτωμα υπάρχουν παλιά υπόγεια πολεμικά καταφύγια. Σε όλο το γύρο χώρο, αλλά και κατά μήκος του κεντρικού δρόμου που ανεβαίνει ως την κορυφή του λόφου, υπάρχουν πάμπολλοι πωλητές σουβενίρ. Πουλιούνται πολλοί πίνακες ντόπιων ζωγράφων που κατά τη γνώμη μου δεν έχουν ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία.
Στο άλλο βόρειο άκρο του νησιού βρίσκεται το «Μουσείο της θάλασσας». Εδώ πληρώνω εισιτήριο 500 CFA. Στεγάζεται σε ένα παλιό κτίριο της Γαλλικής Εταιρίας των Ινδιών που μετατράπηκε σε μουσείο το 1960 και ανακαινίστηκε το 1996. Σε ισόγειες αίθουσες με λευκές καμάρες εκτίθενται παλιά αντικείμενα όπως χάρτες, φωτογραφίες και χειροτεχνήματα.
Ανεβαίνοντας από εξωτερικές σκάλες επάνω στο κτίριο βρίσκομαι σε ένα μέρος με ωραιότατη πανοραμική θέα.
Μπήκα και στην όμορφη καθολική εκκλησία του Αγίου Κάρολου Βορρομαίου. Το εσωτερικό της δεν είναι κάτι σπουδαίο αλλά έχουν τοποθετηθεί και εικόνες βυζαντινής τεχνοτροπίας, που τα τελευταία χρόνια διαδίδονται και στις δυτικές εκκλησίες. Μια άλλη τάση (trend, μη ξεχάσουμε και τα greeklish) που ακολουθείται και εδώ είναι η χρήση τυμπάνων με τα οποία η λατρευτική σύναξη μπολιάζεται με την Αφρικάνικη μουσική παράδοση.
Όμορφα που είναι στο νησί. Υπάρχει και μια ωραία παραλία δίπλα στο λιμάνι. Δεκάδες παιδιά, κυρίως από τις σχολικές εκδρομές τσαλαβουτούν στα νερά. Κρίμα που δεν έχω χρόνο να μείνω εδώ μια νύχτα. Θα έκανα και μπάνιο, τώρα δεν εμπιστεύομαι να αφήσω τα υπάρχοντά μου και να μπω στο νερό. Καλά τη γλύτωσα χθες το βράδυ που έσωσα το κινητό μου.
Κάθομαι σε ένα μικρό καφεστιατόριο δίπλα στην παραλία και παραγγέλνω ένα σάντουιτς με ομελέτα. Ωραίο είναι.
Παίρνω το καράβι της επιστροφής στο Ντακάρ στις 15,10 (κανονική αναχώρηση στις 15.00). Επιστρέφω με ταξί στο Hôtel du Plateau όπου παίρνω τώρα το ωραίο μου δωμάτιο.
Λίγη ξεκούραση - σιέστα στο αναπαυτικό μου κρεβάτι. Ανοίγω και την τηλεόραση. Σε ένα κανάλι της Γαλλίας γίνεται συζήτηση για τον κορωνοϊό. Εδώ δε φαίνεται να έχει φθάσει ο ιός αλλά να έχουμε και το νου μας. Ταξιδεύει και αυτός, αόρατος και ταχύτατος, ελπίζω να μη με προλάβει.
Αργότερα κάνω άλλη μια βόλτα στο κέντρο της πόλης. Παίρνω και κάποια χρήματα από ATM, με προπληρωμένη κάρτα. Δυστυχώς δε συμφέρει, με χρέωσαν 85,19 ευρώ για 50,000 CFA. Αναλογούν 587 CFA στο ευρώ αντί των 650 που είναι το κανονικό. Δηλαδή απώλειες 10%.
Για βραδινό φαγητό κάθομαι στο Ali Baba και παίρνω το ίδιο χθεσινό μενού!
Ως προς τη συνέχεια του ταξιδιού αποφασίζω να φύγω αύριο με προορισμό την ακτή προς νότο του Ντακάρ. Κατά κάποιο τρόπο γυρίζω προς τα πίσω. Αυτό το παθαίνω λόγω της κακής εκτίμησης που έκανα ότι θα έπαιρνα βίζα της Μαυριτανίας στο Ντακάρ.
Όσο για το Ντακάρ δεν το έχω βέβαια εξερευνήσει πλήρως. Σχεδιάζω να επιστρέψω, αφού πρώτα επισκεφθώ μερικά αξιόλογα παραλιακά μέρη που βρίσκονται νότια της μεγαλούπολης.
Τρίτη, 3 Μαρτίου, Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ.
Λόγω της κούρασης κοιμήθηκα καλά τη νύχτα. Αλλά το chez Nizar δεν είναι μέρος να περάσω και άλλη ημέρα. Το συνιστά ο οδηγός Lonely Planet λόγω φθήνιας και επειδή, όπως αναφέρει, είναι το κομβικό κέντρο των ταξιδιωτών που κάνουν οικονομικό τουρισμό. Αυτό ίσως ίσχυε πριν δέκα χρόνια, τώρα πια δε βλέπω τουριστική κίνηση.
Για πρωινό πηγαίνω σε μια μεγάλη καφετέρια στο μέρος του δρόμου που είναι απέναντι από το Ali Baba. Είναι σελφ σέρβις, καφές και κάτι να φάω. Η πελατεία εδώ διαφορετική από τα καφέ που πέρασα ως τώρα. Γραβάτα και κοστούμι σε μεγάλο ποσοστό.
Κάνω μια πρωινή βόλτα εδώ στο κεντρικό Ντακάρ να βρω κατάλυμα για σήμερα. Στο ξενοδοχείο Saint-Louis Sun με ενημερώνουν ότι είναι πλήρες σήμερα και αύριο. Τους ρωτώ για κάτι άλλο και με στέλνουν στο νεότευκτο γειτονικό Hôtel du Plateau. Είναι ακριβό, 35,000 CFA. Ίδια τιμή με το ξενοδοχείο στο Μπισάου αλλά διαπίστωσα ότι είναι πολύ καλύτερο. Για ένα βράδυ μπορώ να τα πληρώσω.
Μετά τις οκτώ παίρνω ταξί για την πρεσβεία της Μαυριτανίας (2,000 CFA). Φθάνοντας εκεί εξηγώ στο φύλακα ότι θέλω να μπω μέσα για να βγάλω τουριστική βίζα. Ο άνθρωπος μου απαντάει ότι αυτό δε γίνεται. Πρέπει να βγάλω βίζα στα σύνορα, μπαίνοντας στη χώρα. Η πρεσβεία βγάζει βίζες μόνο σε όσους πηγαίνουν στη Μαυριτανία αεροπορικώς.
Κρίμα τόση οργάνωση που έκανα, να είμαι στο Ντακάρ εργάσιμη ημέρα για το χατίρι της πρεσβείας. Πηγαίνω τώρα στο αντίθετο μέρος της λεωφόρου για να βρω ταξί που να με πάει πίσω. Μέσα στην κίνηση κάποιος μου φωνάζει. Είναι ο ίδιος ταξιτζής με τον οποίον ήρθα ως εδώ, έκανε αναστροφή για κέντρο μόλις με άφησε. Του δίνω άλλα 2,000 CFA, για να με αφήσει τώρα στο Hôtel du Plateau.
Συμφωνώ με τη ρεσεψιόν να μείνω εδώ σήμερα. Πληρώνω στο chez Nizar 18,000 CFA, που δεν τα αξίζει, και μεταφέρω τα πράγματά μου στο Hôtel du Plateau.
Το δωμάτιό μου στο ξενοδοχείο δεν είναι ακόμα έτοιμο αλλά αυτό δε με απασχολεί. Αφήνω τα πράγματά μου μέσα στο δωμάτιο και κατεβαίνοντας κάθομαι έξω στο πεζοδρόμιο του Hôtel du Plateau, όπου παίρνω ένα καλό πρωινό με κόστος 3,000 CFA.
Βασικά το σημερινό μου πρόγραμμα είναι να επισκεφθώ το νησάκι Γκορέ. Αλλά για να πάρω το καράβι που πηγαίνει εκεί, θα διασχίσω με τα πόδια το κέντρο του Ντακάρ, από το ξενοδοχείο μου ως το λιμάνι. Είναι η πιο κεντρική περιοχή της πόλης και στο δρόμο μου θα σταματήσω να επισκεφθώ μερικές σημαντικές κεντρικές τοποθεσίες.
Πρώτη στάση στο Ρωμαιοκαθολικό Καθεδρικό ναό. Είναι ένας μεγάλος μοντέρνος ναός με δυο πύργους καμπαναριών στην πρόσοψη και ένα θόλο μεγάλης διαμέτρου στο κέντρο. Ο ναός αφιερωμένος στην Παναγία των Νικών (Notre Dame des Victoires) εγκαινιάστηκε το 1936.

Ο ναός βρίσκεται πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μου και σχεδόν στην αρχή τού boulevard de la République, του βουλεβάρτου της Δημοκρατίας. Περπατώ όλο το μήκος του βουλεβάρτου. Στο άλλο του άκρο βρίσκεται το Προεδρικό Μέγαρο. Κτίστηκε επί Γαλλικής αποικιοκρατίας ως κατοικία του Γάλλου κυβερνήτη. Τώρα είναι κατοικία του Προέδρου της Σενεγάλης. Είναι ωραίο αποικιακό κτίριο. Περιβάλλεται από κήπους και στην είσοδο υπάρχει ένας φρουρός με επίσημη εντυπωσιακή φορεσιά. Αν και ο οδηγός μου (του 2013, μη ξεχνάμε) γράφει ότι μπορώ να πάρω φωτογραφίες, οι ένοπλοι φρουροί απέναντι στο μέγαρο μού εξηγούν ότι εδώ και λίγα χρόνια οι φωτογραφίες απαγορεύονται.
Συνεχίζω ως την Πλατεία Ανεξαρτησίας, σχεδόν ένα χιλιόμετρο βορειότερα. Η μεγάλη Πλατεία αποτελεί την καρδιά της μεγαλούπολης.
Τα κτίρια που την περιβάλλουν ανήκουν στην πλειοψηφία τους στη δεκαετία τού `60 αλλά ξεχωρίζουν μερικά ενδιαφέροντα αποικιακά κτίρια. Για μένα το πιο ωραίο είναι το Εμπορικό επιμελητήριο. Άλλα κτίρια της Γαλλικής εποχής είναι η οικία του κυβερνήτη και το Υπουργείο Εξωτερικών.

Συνεχίζω, με τα πόδια πάντα, ως το λιμάνι. Το καράβι που παίρνω για το νησί φεύγει στις 11,15. Πλήρωσα 5,200 CFA, για εισιτήριο μετ επιστροφής. Αυτό είναι το κόστος για τους επισκέπτες, περιλαμβάνει και κάποιο φόρο – εισιτήριο στο νησί, ενώ οι ντόπιοι πληρώνουν πολύ λιγότερο. Το ταξίδι όμορφο, διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα. Η απόσταση που διασχίζουμε είναι δυο – τρία χιλιόμετρα.
Κατεβαίνοντας στο νησί βρίσκομαι σε έναν παράδεισο. Τι ωραία που είναι εδώ. Πλήρης αντίθεση με τη μεγαλούπολη. Παρά την τουριστική ανάπτυξη, στο νησί κατοικεί μια ντόπια κοινότητα που ζει με αυθεντικά Αφρικάνικο παραδοσιακό τρόπο. Στο λιμάνι δένουν ψαρόβαρκες. Οικόσιτες κατσίκες τριγυρίζουν στους δρόμους ενώ δεν υπάρχουν αυτοκίνητα. Άνδρες και γυναίκες πάνε στις βρύσες και πλένουν σε λεκάνες.
Από την άλλη πλευρά ο τουρισμός είναι εμφανής. Οι επισκέπτες είναι ξένοι τουρίστες αλλά και ντόπιοι. Όπως είδα γίνονται πολλές σχολικές εκδρομές. Αρκετοί είναι οι Ευρωπαίοι που γοητεύθηκαν από το νησί και έχουν αγοράσει σπίτια τα οποία μετέτρεψαν σε εξοχικές βίλλες.
Το νησί είναι πολύ μικρό. Οι μόνιμοι κάτοικοί του είναι το πολύ 1,500. Έχει έκταση μόλις 182 στρέμματα. Δεν είναι δύσκολο να το γυρίσει κανείς. Έτσι έκανα μια καλή επίσκεψη βλέποντας τα κυριότερα σημεία ενδιαφέροντος.
Η «οικία των σκλάβων» είναι το πιο ονομαστό αξιοθέατο. Πρόκειται για μια οικία τού 1776. Ιδιοκτήτρια ήταν μια μιγάδα Αφρο-Γαλλίδα κυρία που είχε στην ιδιοκτησία της αρκετά καράβια που έκαναν εμπόριο σκλάβων. Η οικία διαμορφώθηκε σε μουσείο το 1962.
Οι συνθήκες κράτησης των σκλάβων σε ανήλια σκοτεινά κελιά ήταν φρικιαστικές. Οικογένειες χωρίζονταν, με γυναίκες, άνδρες και παιδιά να κρατούνται σε διαφορετικά κελιά. Πολλοί έχαναν τη ζωή τους πριν ακόμα τους φορτώσουν στο δουλεμπορικό πλοίο.
Στο πίσω μέρος μια πόρτα δίνει πρόσβαση στον Ατλαντικό ωκεανό. Τη λένε «θύρα χωρίς επιστροφή» διότι θρυλείται ότι εκεί φόρτωναν τους σκλάβους στα δουλεμπορικά πλοία.
Πάντως ο αριθμός των σκλάβων που διακινήθηκαν από την οικία είναι σχετικά μικρός. Υπάρχουν και αμφισβητήσεις κατά πόσον όντως η οικία ήταν κέντρο δουλεμπορίου. Ειδικά η φήμη της θύρας χωρίς επιστροφή μάλλον δεν είναι τεκμηριωμένη, διότι δε θα μπορούσε να δέσει καράβι εκεί πίσω από την οικία. Ενώ μάλιστα υπήρχε λιμάνι στο νησί. Αλλά εκείνο που μετράει δεν είναι οι τεχνικές λεπτομέρειες αλλά ο στοχασμός πάνω στη θλιβερή ιστορία του εμπορίου ανθρώπων, από το οποίο υπέφεραν εκατομμύρια Αφρικανοί.
Ένα άλλο αξιόλογο μέρος που επισκέφθηκα είναι το Καστέλ (Castel), δηλαδή το κάστρο. Βρίσκεται πάνω σε ένα λόφο, στο ψηλότερο σημείο, στη νότια άκρη του νησιού. Στην κορυφή του είναι ένα πλάτωμα με ένα μεγάλο παλιό κανόνι και ένα μοντέρνο αναμνηστικό μνημείο. Από εδώ η θέα είναι υπέροχη όχι μόνο προς το υπόλοιπο νησί αλλά και απέναντι όπου φαίνεται το Ντακάρ και το Πράσινο Ακρωτήρι, το έσχατο δυτικό άκρο της Αφρικανικής ηπείρου.
Κάτω από το πλάτωμα υπάρχουν παλιά υπόγεια πολεμικά καταφύγια. Σε όλο το γύρο χώρο, αλλά και κατά μήκος του κεντρικού δρόμου που ανεβαίνει ως την κορυφή του λόφου, υπάρχουν πάμπολλοι πωλητές σουβενίρ. Πουλιούνται πολλοί πίνακες ντόπιων ζωγράφων που κατά τη γνώμη μου δεν έχουν ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία.

Στο άλλο βόρειο άκρο του νησιού βρίσκεται το «Μουσείο της θάλασσας». Εδώ πληρώνω εισιτήριο 500 CFA. Στεγάζεται σε ένα παλιό κτίριο της Γαλλικής Εταιρίας των Ινδιών που μετατράπηκε σε μουσείο το 1960 και ανακαινίστηκε το 1996. Σε ισόγειες αίθουσες με λευκές καμάρες εκτίθενται παλιά αντικείμενα όπως χάρτες, φωτογραφίες και χειροτεχνήματα.
Ανεβαίνοντας από εξωτερικές σκάλες επάνω στο κτίριο βρίσκομαι σε ένα μέρος με ωραιότατη πανοραμική θέα.
Μπήκα και στην όμορφη καθολική εκκλησία του Αγίου Κάρολου Βορρομαίου. Το εσωτερικό της δεν είναι κάτι σπουδαίο αλλά έχουν τοποθετηθεί και εικόνες βυζαντινής τεχνοτροπίας, που τα τελευταία χρόνια διαδίδονται και στις δυτικές εκκλησίες. Μια άλλη τάση (trend, μη ξεχάσουμε και τα greeklish) που ακολουθείται και εδώ είναι η χρήση τυμπάνων με τα οποία η λατρευτική σύναξη μπολιάζεται με την Αφρικάνικη μουσική παράδοση.

Όμορφα που είναι στο νησί. Υπάρχει και μια ωραία παραλία δίπλα στο λιμάνι. Δεκάδες παιδιά, κυρίως από τις σχολικές εκδρομές τσαλαβουτούν στα νερά. Κρίμα που δεν έχω χρόνο να μείνω εδώ μια νύχτα. Θα έκανα και μπάνιο, τώρα δεν εμπιστεύομαι να αφήσω τα υπάρχοντά μου και να μπω στο νερό. Καλά τη γλύτωσα χθες το βράδυ που έσωσα το κινητό μου.
Κάθομαι σε ένα μικρό καφεστιατόριο δίπλα στην παραλία και παραγγέλνω ένα σάντουιτς με ομελέτα. Ωραίο είναι.
Παίρνω το καράβι της επιστροφής στο Ντακάρ στις 15,10 (κανονική αναχώρηση στις 15.00). Επιστρέφω με ταξί στο Hôtel du Plateau όπου παίρνω τώρα το ωραίο μου δωμάτιο.

Λίγη ξεκούραση - σιέστα στο αναπαυτικό μου κρεβάτι. Ανοίγω και την τηλεόραση. Σε ένα κανάλι της Γαλλίας γίνεται συζήτηση για τον κορωνοϊό. Εδώ δε φαίνεται να έχει φθάσει ο ιός αλλά να έχουμε και το νου μας. Ταξιδεύει και αυτός, αόρατος και ταχύτατος, ελπίζω να μη με προλάβει.
Αργότερα κάνω άλλη μια βόλτα στο κέντρο της πόλης. Παίρνω και κάποια χρήματα από ATM, με προπληρωμένη κάρτα. Δυστυχώς δε συμφέρει, με χρέωσαν 85,19 ευρώ για 50,000 CFA. Αναλογούν 587 CFA στο ευρώ αντί των 650 που είναι το κανονικό. Δηλαδή απώλειες 10%.
Για βραδινό φαγητό κάθομαι στο Ali Baba και παίρνω το ίδιο χθεσινό μενού!
Ως προς τη συνέχεια του ταξιδιού αποφασίζω να φύγω αύριο με προορισμό την ακτή προς νότο του Ντακάρ. Κατά κάποιο τρόπο γυρίζω προς τα πίσω. Αυτό το παθαίνω λόγω της κακής εκτίμησης που έκανα ότι θα έπαιρνα βίζα της Μαυριτανίας στο Ντακάρ.
Όσο για το Ντακάρ δεν το έχω βέβαια εξερευνήσει πλήρως. Σχεδιάζω να επιστρέψω, αφού πρώτα επισκεφθώ μερικά αξιόλογα παραλιακά μέρη που βρίσκονται νότια της μεγαλούπολης.
Last edited: