Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 26o
Τρίτη, 10 Μαρτίου. Περνάω το Σενεγάλη στο Ρόσο και φθάνω στο Νουακσότ.
Ξυπνώ στις πέντε, σηκώνομαι και ετοιμάζομαι για αναχώρηση. Βγαίνω στο δρόμο πριν τις έξι. Βρίσκω ένα ταξί που με πηγαίνει (με 1,000 CFA) στον οδικό σταθμό (gare routière) που ως γνωστόν απέχει μερικά χιλιόμετρα. Βγάζω εισιτήριο σε επταθέσιο ταξί με προορισμό το Rosso (Ρόσο). Κοστίζει 2,200 CFA συν 1,000 για τη βαλίτσα. Παίρνω ένα στιγμιαίο καφέ από κάποιον πάγκο. Πολλά παιδάκια γυρίζουν στο σταθμό ζητιανεύοντας. Το ταξί αργεί να συμπληρωθεί, προφανώς λόγω της πολύ πρωινής ώρα. Θα πέρασε καμιά ώρα ώσπου να γεμίσει.
Φεύγουμε για το Ρόσο, κατά τις επτά η ώρα. Η απόσταση είναι περίπου εκατό χιλιόμετρα και ο δρόμος καλός. Το τοπίο αρχικά είναι ημιερημικό, ξεπροβάλλουν δένδρα από διάφορα είδη ακακίας. Η εικόνα κάποια στιγμή πρασινίζει. Ορυζώνες και άλλες καλλιέργειες ποτίζονται από κανάλια, σκαμμένα στο φυσικό έδαφος χωρίς επένδυση, που φέρνουν νερό από τον ποταμό Σενεγάλη.
Ο ήλιος ανεβαίνει στη θολή και σκονισμένη ατμόσφαιρα, λαμποκοπώντας σαν ένας ασημένιος δίσκος. Έχει αυτό το λευκό χρώμα που λέμε στη ζωγραφική “blanc d`argent”, ασημένιο λευκό.
Η διαδρομή τελειώνει στο Ρόσο μέσα σε ένα κομφούζιο. Ένας νεαρός έρχεται τρέχοντας και μου λέει μπες στο ταξί να πάμε στο Νουακσότ. Εγώ του απαντώ ότι θέλω να πάω ως το ποτάμι για να περάσω απέναντι.
Με ακολουθεί κατά πόδας. Ίσως είναι καλύτερα, γιατί αν μείνω μόνος θα μου την πέσουν άλλοι και η κατάσταση μπορεί να ξεφύγει τελείως.
Περνάω πρώτα από το φυλάκιο της Σενεγάλης, όπου οι αστυνομικοί βάζουν στο διαβατήριό μου σφραγίδα εξόδου. Μετά μπαίνω στο ταξί μαζί με το νεαρό για να πάω ως το ποτάμι. Αλλά του εξηγώ ότι έχω κάμποσα CFA τα οποία θέλω να αλλάξω σε «ουγκίγια» έτσι λένε το νόμισμα της Μαυριτανίας. Ο νεαρός με πηγαίνει σε μια «μπουτίκ», δηλαδή μαγαζί σε παράγκα, όπου αλλάζουν χρήματα. Έχω περίπου 39,000 CFA. Ο υπεύθυνος για να μού δώσει πέντε ευρώ που χρειάζομαι για την πληρωμή της βίζας μου παίρνει 4,000 CFA. Για τα υπόλοιπα μού λέει ότι θα μου δώσει δεκαοχτώ χιλιάδες ουγκίγια. Λίγα μου φαίνονται αλλά τι να κάνω τώρα. Ένας βοηθός του μού μετράει τα ουγκίγια. Είναι 1,800. Εγώ διαμαρτύρομαι. Αλλά οι παρευρισκόμενοι μού εξηγούν ότι όλα έγιναν κανονικά. Και οι άλλοι στην ουρά λένε φύγε από εδώ, γιατί εμείς περιμένουμε στην ουρά.
Η Μαυριτανία πριν λίγα χρόνια έκοψε ένα μηδενικό από το νόμισμά της. Έτσι το νέο ουγκίγια ισοδυναμεί με δέκα παλιά. Αλλά ο κόσμος λόγω συνήθειας, μετράει τα κόστη σε παλιά ουγκίγια, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση.
Ο νεαρός που μού κόλλησε παίρνει 500 CFA για το ταξί. Μού συστήνεται ως «σοφέρ Μαυριτανίας», που όπως λέει θα πάμε μαζί στο Νουακσότ. Το αποφάσισε μονομερώς!
Τώρα πρέπει να μπω σε μια πιρόγα για να περάσω στην άλλη όχθη του ποταμού Σενεγάλη, που είναι η Μαυριτανία. Ο νεαρός που μου κόλλησε κάνει νόημα σε κάποιον βαρκάρη που έρχεται, παίρνει τη βαλίτσα μου και ανεβαίνω στην πιρόγα του. Στην πιρόγα είμαστε μόνο δύο επιβάτες και ο βαρκάρης. Ενώ οι άλλες διασχίζουν το ποτάμι γεμάτες κόσμο. Το κανονικό εισιτήριο είναι 500 CFA, ποσό που έχω κρατήσει για το σκοπό αυτό. Μου παίρνουν 200 CFA στην επιβίβαση, νομίζω είναι τα «λιμενικά τέλη». Δίνω τα υπόλοιπα 300 CFA στο βαρκάρη. Όχι λέει αυτός, εδώ θα πληρώσεις 300 ουγκίγια. Ξέροντας ότι όταν λένε 300 ουγκίγια εννοούν 30 νέα ουγκίγια του δίνω ένα χαρτονόμισμα των 100 και του ζητώ ρέστα. Τι είναι αυτά που λες μου απαντάει εκείνος και ζητάει να του δώσω 300 νέα ουγκίγια, με το δικαιολογητικό ότι τόσο κάνει η πιρόγα, διότι το αγώγι είναι πριβέ, ιδιωτικό που λέμε σε αρχαία Ελληνικά.
Εγώ δεν του δίνω και του λέω πήγαινέ με πίσω στη Σενεγάλη. Τι να κάνει αυτός, με αποβιβάζει στην άλλη όχθη του Σενεγάλη.
Αλλά η κατάσταση παραμένει τεταμένη. Ο βαρκάρης με ακολουθεί κατά πόδας προσπαθώντας να με κατευθύνει όπως αυτός θέλει ως το Νουακσότ. Ο άλλος, ο δήθεν «σοφέρ της Μαυριτανίας» έχει εξαφανιστεί. Εγώ λέω στο βαρκάρη να με αφήσει ήσυχο. Δεν έχω σκοπό να μπλέξω περισσότερο μαζί του.
Είναι πραγματικά κρίμα ότι με όλα αυτά δε μπορώ να απολαύσω το γραφικό αυτό πέρασμα του Σενεγάλη. Μάτια δεκατέσσερα αλλά για το τοπίο δεν περισσεύει ούτε μισό.
Η τοποθεσία λέγεται Rosso (Ρόσο) και δεν υπάρχει γέφυρα. Το πέρασμα των αυτοκινήτων γίνεται με φέρι. Αλλά επειδή τα δρομολόγια είναι αραιά, όλοι σχεδόν οι επιβάτες περνάνε με πιρόγες.
Για να διακρίνει κανείς τα δυο μέρη, η μια τοποθεσία λέγεται «Ρόσο Σενεγάλης» και η άλλη «Ρόσο Μαυριτανίας». Χάλια και οι δύο είναι, αλλά το Ρόσο της Μαυριτανίας είναι το χειρότερο. Και ως συνοριακό φυλάκιο έχει απαίσια φήμη.
Το φυλάκιο της Μαυριτανίας είναι δίπλα στο ποτάμι. Πάω για να πάρω βίζα. Οι αστυνομικοί μού παίρνουν το διαβατήριο και μου λένε να καθίσω σε μια καρέκλα, περιμένοντας ώσπου να έρθει ο αρμόδιος, που δεν είναι ακόμα εδώ. Η ώρα είναι 8,45. Περιμένω αρκετή ώρα αυτόν τον κύριο. Στις εννέα και μισή έρχεται. Κολλάει το κουπόνι της βίζας στο διαβατήριό μου, αφού πλήρωσα 55 ευρώ.
Είμαι πια στη Μαυριτανία και ο σημερινός μου προορισμός είναι η Πρωτεύουσα της χώρας, το Νουακσότ, που απέχει από το Ρόσο 200 χιλιόμετρα. Ψάχνω επταθέσιο ταξί αλλά δε βρίσκω άκρη, επικρατεί απόλυτη σύγχυση. Είμαι και εγώ συγχυσμένος, ανησυχώ μπας και με κορόιδεψαν στην αλλαγή των χρημάτων. Περνάω υγειονομικό έλεγχο, συμπληρώνω και μια φόρμα με στοιχεία, όπως πού θα μείνω και τα παρόμοια.
Δεκάδες τύποι με πλησιάζουν ζητώντας να τους δώσω το διαβατήριο για να περάσω τους ελέγχους, μεταξύ αυτών και ο βαρκάρης. Δεν το δίνω σε κανέναν. Το δείχνω όμως σε έναν αστυνομικό που μου το ζήτησε. Μου ζητάει να του δώσω και φωτοτυπία. Τού δίνω μια που έχω και βγαίνω επί τέλους έξω από την περιοχή των ελέγχων. Κάποιος μου φωνάζει «δε θα δώσετε κάποιο δώρο στην Αστυνομία;»! Τι κόλπα είναι αυτά!
Τώρα που είμαι στο χωριό επειδή φοβάμαι μην έπεσα θύμα απάτης πηγαίνω σε δυο μαγαζιά που αλλάζουν χρήματα και ρωτάω πόσο θα αλλάξουν το ευρώ. Και τα δύο δίνουν 40 νέα ουγκίγια στο ένα ευρώ. Άρα δεν έπεσα και τόσο θύμα. Ο τύπος στο Ρόσο Σενεγάλης μπορεί να μου βούτηξε προμήθεια παραπάνω από το κανονικό το πολύ πεντέξι ευρώ. Πιο στοχευμένη ήταν η οργάνωση της απάτης με την πιρόγα. Αλλά εκεί τελικά πλήρωσα 100 νέα ουγκίγια, ήτοι 2,5 ευρώ, δεν είναι κάτι σοβαρό.
Τώρα προσοχή πως θα πάω στο Νουακσότ. Διώχνω οριστικά από κοντά μου το βαρκάρη και όλους τους ενοχλητικούς και προσφεύγω σε ένα χοντρό τύπο που είναι όντως της δουλειάς. Ο τεραστίων κιλών Σουλεϊμάν μου εξηγεί το σύστημα. Θα πάω στο Νουακσότ με μινιμπάς, που όμως ξεκινάει σε ένα γραφείο μερικά χιλιόμετρα από εδώ. Πρώτα θα μπω μαζί του σε ένα ταξί. Έτσι πάμε μαζί στα γραφεία της εταιρίας μεταφορών Salima. Το δρομολόγιο είναι για τις έντεκα η ώρα. Βγάζω εισιτήριο πληρώνοντας 300 νέα ουγκίγια. Τα 250 είναι το εισιτήριο, τα υπόλοιπα 50 η προμήθεια τού Σουλεϊμάν και η μεταφορά με το ταξί. Το έμαθα το σύστημα.
Περιμένω την αναχώρηση. Τρώω και σάντουιτς με σουβλάκια του δρόμου. Έχω ηρεμήσει τώρα, όλα πλέον είναι υπό έλεγχο. Το μινιμπάς φεύγει ακριβώς στις έντεκα. Κάθομαι στη θέση αριθμός 3, πίσω από τον οδηγό. Υποφερτά είναι.
Ο δρόμος αλλού είναι καλός, αλλού γεμάτος λακκούβες και σε κάποια κομμάτια εκτελούνται εργασίες ανακατασκευής. Διασχίζουμε μια έρημο με θαμνώδη βλάστηση και η άμμος της Σαχάρας απειλεί το δρόμο. Γίνονται πολλοί έλεγχοι από μπλόκα αστυνομικών. Σε τέσσερες από τους ελέγχους ζήτησαν ταυτότητες. Εγώ δεν έχω πρόβλημα. Οι Σενεγαλέζοι και άλλοι αλλοδαποί Αφρικανοί υφίστανται πιο αυστηρό έλεγχο. Μάλιστα στον τέταρτο έλεγχο ο Μαυριτανός αστυνομικός τους ζήτησε μεταξύ αστείου και σοβαρού να του δώσει ο καθένας από 50 ευρώ! Άκου ποσόν που θέλει για “argent de poche”, όπως λένε στα Γαλλικά το μπαξίσι! Έγινε και μια δεκαπεντάλεπτη στάση για φαγητό. Εγώ δεν έφαγα τίποτα, μόνο υγρά πήρα.
Κάναμε τέσσερες ώρες δρόμο. Φθάνουμε στον οδικό σταθμό του Νουακσότ στις τρεις το απόγευμα.
Ψάχνω ταξί. Για διαμονή έχω διαλέξει το Πανδοχείο Menata. Επειδή όπως γράφει ο τουριστικός οδηγός είναι φθηνό, κεντρικό και αποτελεί κομβικό σημείο συνάντησης των “backpackers”, των ταξιδιωτών που ταξιδεύουν φθηνά κουβαλώντας στην πλάτη τους τις αποσκευές τους σε ένα σάκο. Έτσι ήμουν και εγώ μέχρι το 2012 που διαπίστωσα ότι απέκτησα δυο κήλες στη σπονδυλική στήλη. Από τότε σέρνω μια βαλίτσα με ρόδες, αλλά κατά βάθος παραμένω στην ίδια κατηγορία ταξιδιωτών.
Ο οδηγός του «ταξί», πάλι είναι μεγαλόσωμος και πολύ χοντρός, δε γνωρίζει που είναι το Menata. Έρχεται ένας άλλος που το ψάχνει στους χάρτες της google στο κινητό. Νάτο του λέει εδώ είναι. Ο ταξιτζής λέει εντάξει, αλλά εγώ νομίζω ότι δεν έχει καταλάβει. Του δίνω το τηλέφωνο του Πανδοχείου. Τηλεφωνεί αλλά δεν παίρνει απάντηση.
Καθώς ο οδηγός μου γράφει ότι το Menata τελεί υπό το ίδιο μάνατζμεντ με το πιο ακριβό “Maison d`hotes Jeloua”, τον βάζω να τηλεφωνήσει στο τελευταίο. Απαντούν και προσπαθούν να τον κατευθύνουν. Δυσκολεύεται να συνεννοηθεί. Τελικά του δίνουν ραντεβού σε ένα ρεστοράν που γνωρίζει, το Κουσκούς. Όταν φθάνουμε εκεί παίρνει τηλέφωνο το Jeloua. Λόγω γλωσσικής ασυνεννοησίας αναγκάζομαι να μιλήσω εγώ στα Γαλλικά με την ιδιοκτήτρια του Jeloua, τη Γαλλίδα Ολίβ. Καθώς δε βρίσκω άκρη με το Manata συνεννοούμαι να πάω στο Jeloua. Η Ολίβ μου λέει μείνετε εκεί, στέλνω κάποιον να σας συναντήσει. Σε πέντε λεπτά έρχεται στο σταυροδρόμι που περιμένουμε ένας νεαρός υπάλληλος του Jeloua με το ποδήλατό του. Μπροστά ο ποδηλάτης πίσω εμείς με το ταξί, φθάνουμε τελικά στο“Maison d`hotes Jeloua”.
Ο ρεσεψιονίστας με διαβεβαιώνει ότι το Μανάτα έχει κλείσει. Το διαπίστωσα και εγώ στο ιντερνέτ. Από τότε που πουλήθηκε στους τελευταίους ιδιοκτήτες ξέπεσε και τελικά έκλεισε. Αλλά εδώ στο Jeloua τα δωμάτια είναι σήμερα κατειλημμένα. Υπάρχει μόνο ένα διαμέρισμα στην απέναντι πλευρά του δρόμου που κοστίζει 3,000 UM (νέα ουγκίγια). Λέω δε γίνεται, δε διαθέτω τέτοιο ποσόν. Ο ρεσεψιονίστας τηλεφωνεί στην Ολίβ. Του απαντάει ότι μπορεί να δώσει ένα μόνο από τα δωμάτια του διαμερίσματος απόψε και αύριο μετακινούμαι σε ένα μονό δωμάτιο που θα αδειάσει. Έτσι θα με χρεώσουν συνολικά (για τα δυο βράδια) 2,000 UM. Καλά είναι. Τακτοποιούμαι στο καλύτερο σύμφωνα με το Lonely Planet κατάλυμα του Νουακσότ, χωρίς υπερβολικό κόστος. Και το μεγάλο διαμέρισμα το έχω δικό μου, δεν ήλθε άλλος πελάτης απόψε.
Βέβαια απόψε θα μείνω εδώ χωρίς να κάνω βόλτα στην πόλη. Ήταν μια κουραστική και δύσκολη ημέρα. Αλλά όπως φαίνεται, τελικά τα πήγα πολύ καλά.
Το βράδυ τρώω στο εστιατόριο του Jeloua. Είναι σε μια ωραία αυλή. Το μέρος είναι ωραίο, ασφαλές, φιλικό, καθαρό και ατμοσφαιρικό. Σπεύδω βέβαια να διευκρινίσω ότι δεν είναι πολυτελές πεντάστερο, όπως κάποια πολυόροφα που υπάρχουν εδώ και απευθύνονται σε επιχειρηματίες και χλιδάτα γκρουπ. Μακριά από μας αυτά.
Και επειδή αυτά σας τα γνωστοποιώ με χρονολογική καθυστέρηση και ενώ σε λίγο θα γίνει νέα τηλεοπτική ενημέρωση, όπου θα μας περιγράψουν την πορεία του κορωνοϊού με στατιστικά στοιχεία, ας δώσω και εγώ τα στατιστικά στοιχεία της δικής μου ημέρας.
Χώρες που έχω επισκεφθεί ως σήμερα 155.
Τελευταία στην 155η θέση είναι η Μαυριτανία. Που είναι και η 28η χώρα της Αφρικής. Άρα έχω πλέον επισκεφθεί την πλειοψηφία, κάτι παραπάνω από το μισό των 54 κρατών που έχει η Αφρική.
Ως εδώ η στατιστική πάει πολύ καλά, αν και πρόκειται για στοιχεία μη επαληθεύσιμα.
Απόσταση Σεν Λουί – Νουακσότ 300 χιλιόμετρα περίπου. Σενεγάλη 100, Μαυριτανία 200.
Ώρες διαδρομής «από ξενοδοχείου εις ξενοδοχείον» δέκα.
Εδώ δεν πάμε πολύ καλά αλλά τα στοιχεία είναι επαληθεύσιμα. Κάντε το και θα το δείτε και εσείς.
Μεταφορικά μέσα έλαβον: Επταθέσιο ταξί ένα (υπεραστικό), λεωφορείο - μινιμπάς ένα (και άνετο), πιρόγα μία (πριβέ παρακαλώ, άλλο αν έκανα σκηνικό στην πληρωμή της), αστικά ταξί τέσσερα (δύο πριβέ, δύο συλλογικά) ως εξής: Σεν Λουί 1, Ρόσο Σενεγάλης 1, Ρόσο Μαυριτανίας 1, Νουακσότ 1.
Ποδαρόδρομος: σε αμελητέα απόσταση.
Αυτή την τελευταία επονείδιστη στατιστική επίδοση πρέπει αύριο να τη βελτιώσω!
Τρίτη, 10 Μαρτίου. Περνάω το Σενεγάλη στο Ρόσο και φθάνω στο Νουακσότ.
Ξυπνώ στις πέντε, σηκώνομαι και ετοιμάζομαι για αναχώρηση. Βγαίνω στο δρόμο πριν τις έξι. Βρίσκω ένα ταξί που με πηγαίνει (με 1,000 CFA) στον οδικό σταθμό (gare routière) που ως γνωστόν απέχει μερικά χιλιόμετρα. Βγάζω εισιτήριο σε επταθέσιο ταξί με προορισμό το Rosso (Ρόσο). Κοστίζει 2,200 CFA συν 1,000 για τη βαλίτσα. Παίρνω ένα στιγμιαίο καφέ από κάποιον πάγκο. Πολλά παιδάκια γυρίζουν στο σταθμό ζητιανεύοντας. Το ταξί αργεί να συμπληρωθεί, προφανώς λόγω της πολύ πρωινής ώρα. Θα πέρασε καμιά ώρα ώσπου να γεμίσει.
Φεύγουμε για το Ρόσο, κατά τις επτά η ώρα. Η απόσταση είναι περίπου εκατό χιλιόμετρα και ο δρόμος καλός. Το τοπίο αρχικά είναι ημιερημικό, ξεπροβάλλουν δένδρα από διάφορα είδη ακακίας. Η εικόνα κάποια στιγμή πρασινίζει. Ορυζώνες και άλλες καλλιέργειες ποτίζονται από κανάλια, σκαμμένα στο φυσικό έδαφος χωρίς επένδυση, που φέρνουν νερό από τον ποταμό Σενεγάλη.
Ο ήλιος ανεβαίνει στη θολή και σκονισμένη ατμόσφαιρα, λαμποκοπώντας σαν ένας ασημένιος δίσκος. Έχει αυτό το λευκό χρώμα που λέμε στη ζωγραφική “blanc d`argent”, ασημένιο λευκό.

Η διαδρομή τελειώνει στο Ρόσο μέσα σε ένα κομφούζιο. Ένας νεαρός έρχεται τρέχοντας και μου λέει μπες στο ταξί να πάμε στο Νουακσότ. Εγώ του απαντώ ότι θέλω να πάω ως το ποτάμι για να περάσω απέναντι.
Με ακολουθεί κατά πόδας. Ίσως είναι καλύτερα, γιατί αν μείνω μόνος θα μου την πέσουν άλλοι και η κατάσταση μπορεί να ξεφύγει τελείως.
Περνάω πρώτα από το φυλάκιο της Σενεγάλης, όπου οι αστυνομικοί βάζουν στο διαβατήριό μου σφραγίδα εξόδου. Μετά μπαίνω στο ταξί μαζί με το νεαρό για να πάω ως το ποτάμι. Αλλά του εξηγώ ότι έχω κάμποσα CFA τα οποία θέλω να αλλάξω σε «ουγκίγια» έτσι λένε το νόμισμα της Μαυριτανίας. Ο νεαρός με πηγαίνει σε μια «μπουτίκ», δηλαδή μαγαζί σε παράγκα, όπου αλλάζουν χρήματα. Έχω περίπου 39,000 CFA. Ο υπεύθυνος για να μού δώσει πέντε ευρώ που χρειάζομαι για την πληρωμή της βίζας μου παίρνει 4,000 CFA. Για τα υπόλοιπα μού λέει ότι θα μου δώσει δεκαοχτώ χιλιάδες ουγκίγια. Λίγα μου φαίνονται αλλά τι να κάνω τώρα. Ένας βοηθός του μού μετράει τα ουγκίγια. Είναι 1,800. Εγώ διαμαρτύρομαι. Αλλά οι παρευρισκόμενοι μού εξηγούν ότι όλα έγιναν κανονικά. Και οι άλλοι στην ουρά λένε φύγε από εδώ, γιατί εμείς περιμένουμε στην ουρά.
Η Μαυριτανία πριν λίγα χρόνια έκοψε ένα μηδενικό από το νόμισμά της. Έτσι το νέο ουγκίγια ισοδυναμεί με δέκα παλιά. Αλλά ο κόσμος λόγω συνήθειας, μετράει τα κόστη σε παλιά ουγκίγια, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση.
Ο νεαρός που μού κόλλησε παίρνει 500 CFA για το ταξί. Μού συστήνεται ως «σοφέρ Μαυριτανίας», που όπως λέει θα πάμε μαζί στο Νουακσότ. Το αποφάσισε μονομερώς!
Τώρα πρέπει να μπω σε μια πιρόγα για να περάσω στην άλλη όχθη του ποταμού Σενεγάλη, που είναι η Μαυριτανία. Ο νεαρός που μου κόλλησε κάνει νόημα σε κάποιον βαρκάρη που έρχεται, παίρνει τη βαλίτσα μου και ανεβαίνω στην πιρόγα του. Στην πιρόγα είμαστε μόνο δύο επιβάτες και ο βαρκάρης. Ενώ οι άλλες διασχίζουν το ποτάμι γεμάτες κόσμο. Το κανονικό εισιτήριο είναι 500 CFA, ποσό που έχω κρατήσει για το σκοπό αυτό. Μου παίρνουν 200 CFA στην επιβίβαση, νομίζω είναι τα «λιμενικά τέλη». Δίνω τα υπόλοιπα 300 CFA στο βαρκάρη. Όχι λέει αυτός, εδώ θα πληρώσεις 300 ουγκίγια. Ξέροντας ότι όταν λένε 300 ουγκίγια εννοούν 30 νέα ουγκίγια του δίνω ένα χαρτονόμισμα των 100 και του ζητώ ρέστα. Τι είναι αυτά που λες μου απαντάει εκείνος και ζητάει να του δώσω 300 νέα ουγκίγια, με το δικαιολογητικό ότι τόσο κάνει η πιρόγα, διότι το αγώγι είναι πριβέ, ιδιωτικό που λέμε σε αρχαία Ελληνικά.
Εγώ δεν του δίνω και του λέω πήγαινέ με πίσω στη Σενεγάλη. Τι να κάνει αυτός, με αποβιβάζει στην άλλη όχθη του Σενεγάλη.
Αλλά η κατάσταση παραμένει τεταμένη. Ο βαρκάρης με ακολουθεί κατά πόδας προσπαθώντας να με κατευθύνει όπως αυτός θέλει ως το Νουακσότ. Ο άλλος, ο δήθεν «σοφέρ της Μαυριτανίας» έχει εξαφανιστεί. Εγώ λέω στο βαρκάρη να με αφήσει ήσυχο. Δεν έχω σκοπό να μπλέξω περισσότερο μαζί του.
Είναι πραγματικά κρίμα ότι με όλα αυτά δε μπορώ να απολαύσω το γραφικό αυτό πέρασμα του Σενεγάλη. Μάτια δεκατέσσερα αλλά για το τοπίο δεν περισσεύει ούτε μισό.
Η τοποθεσία λέγεται Rosso (Ρόσο) και δεν υπάρχει γέφυρα. Το πέρασμα των αυτοκινήτων γίνεται με φέρι. Αλλά επειδή τα δρομολόγια είναι αραιά, όλοι σχεδόν οι επιβάτες περνάνε με πιρόγες.
Για να διακρίνει κανείς τα δυο μέρη, η μια τοποθεσία λέγεται «Ρόσο Σενεγάλης» και η άλλη «Ρόσο Μαυριτανίας». Χάλια και οι δύο είναι, αλλά το Ρόσο της Μαυριτανίας είναι το χειρότερο. Και ως συνοριακό φυλάκιο έχει απαίσια φήμη.
Το φυλάκιο της Μαυριτανίας είναι δίπλα στο ποτάμι. Πάω για να πάρω βίζα. Οι αστυνομικοί μού παίρνουν το διαβατήριο και μου λένε να καθίσω σε μια καρέκλα, περιμένοντας ώσπου να έρθει ο αρμόδιος, που δεν είναι ακόμα εδώ. Η ώρα είναι 8,45. Περιμένω αρκετή ώρα αυτόν τον κύριο. Στις εννέα και μισή έρχεται. Κολλάει το κουπόνι της βίζας στο διαβατήριό μου, αφού πλήρωσα 55 ευρώ.
Είμαι πια στη Μαυριτανία και ο σημερινός μου προορισμός είναι η Πρωτεύουσα της χώρας, το Νουακσότ, που απέχει από το Ρόσο 200 χιλιόμετρα. Ψάχνω επταθέσιο ταξί αλλά δε βρίσκω άκρη, επικρατεί απόλυτη σύγχυση. Είμαι και εγώ συγχυσμένος, ανησυχώ μπας και με κορόιδεψαν στην αλλαγή των χρημάτων. Περνάω υγειονομικό έλεγχο, συμπληρώνω και μια φόρμα με στοιχεία, όπως πού θα μείνω και τα παρόμοια.
Δεκάδες τύποι με πλησιάζουν ζητώντας να τους δώσω το διαβατήριο για να περάσω τους ελέγχους, μεταξύ αυτών και ο βαρκάρης. Δεν το δίνω σε κανέναν. Το δείχνω όμως σε έναν αστυνομικό που μου το ζήτησε. Μου ζητάει να του δώσω και φωτοτυπία. Τού δίνω μια που έχω και βγαίνω επί τέλους έξω από την περιοχή των ελέγχων. Κάποιος μου φωνάζει «δε θα δώσετε κάποιο δώρο στην Αστυνομία;»! Τι κόλπα είναι αυτά!
Τώρα που είμαι στο χωριό επειδή φοβάμαι μην έπεσα θύμα απάτης πηγαίνω σε δυο μαγαζιά που αλλάζουν χρήματα και ρωτάω πόσο θα αλλάξουν το ευρώ. Και τα δύο δίνουν 40 νέα ουγκίγια στο ένα ευρώ. Άρα δεν έπεσα και τόσο θύμα. Ο τύπος στο Ρόσο Σενεγάλης μπορεί να μου βούτηξε προμήθεια παραπάνω από το κανονικό το πολύ πεντέξι ευρώ. Πιο στοχευμένη ήταν η οργάνωση της απάτης με την πιρόγα. Αλλά εκεί τελικά πλήρωσα 100 νέα ουγκίγια, ήτοι 2,5 ευρώ, δεν είναι κάτι σοβαρό.
Τώρα προσοχή πως θα πάω στο Νουακσότ. Διώχνω οριστικά από κοντά μου το βαρκάρη και όλους τους ενοχλητικούς και προσφεύγω σε ένα χοντρό τύπο που είναι όντως της δουλειάς. Ο τεραστίων κιλών Σουλεϊμάν μου εξηγεί το σύστημα. Θα πάω στο Νουακσότ με μινιμπάς, που όμως ξεκινάει σε ένα γραφείο μερικά χιλιόμετρα από εδώ. Πρώτα θα μπω μαζί του σε ένα ταξί. Έτσι πάμε μαζί στα γραφεία της εταιρίας μεταφορών Salima. Το δρομολόγιο είναι για τις έντεκα η ώρα. Βγάζω εισιτήριο πληρώνοντας 300 νέα ουγκίγια. Τα 250 είναι το εισιτήριο, τα υπόλοιπα 50 η προμήθεια τού Σουλεϊμάν και η μεταφορά με το ταξί. Το έμαθα το σύστημα.
Περιμένω την αναχώρηση. Τρώω και σάντουιτς με σουβλάκια του δρόμου. Έχω ηρεμήσει τώρα, όλα πλέον είναι υπό έλεγχο. Το μινιμπάς φεύγει ακριβώς στις έντεκα. Κάθομαι στη θέση αριθμός 3, πίσω από τον οδηγό. Υποφερτά είναι.
Ο δρόμος αλλού είναι καλός, αλλού γεμάτος λακκούβες και σε κάποια κομμάτια εκτελούνται εργασίες ανακατασκευής. Διασχίζουμε μια έρημο με θαμνώδη βλάστηση και η άμμος της Σαχάρας απειλεί το δρόμο. Γίνονται πολλοί έλεγχοι από μπλόκα αστυνομικών. Σε τέσσερες από τους ελέγχους ζήτησαν ταυτότητες. Εγώ δεν έχω πρόβλημα. Οι Σενεγαλέζοι και άλλοι αλλοδαποί Αφρικανοί υφίστανται πιο αυστηρό έλεγχο. Μάλιστα στον τέταρτο έλεγχο ο Μαυριτανός αστυνομικός τους ζήτησε μεταξύ αστείου και σοβαρού να του δώσει ο καθένας από 50 ευρώ! Άκου ποσόν που θέλει για “argent de poche”, όπως λένε στα Γαλλικά το μπαξίσι! Έγινε και μια δεκαπεντάλεπτη στάση για φαγητό. Εγώ δεν έφαγα τίποτα, μόνο υγρά πήρα.
Κάναμε τέσσερες ώρες δρόμο. Φθάνουμε στον οδικό σταθμό του Νουακσότ στις τρεις το απόγευμα.
Ψάχνω ταξί. Για διαμονή έχω διαλέξει το Πανδοχείο Menata. Επειδή όπως γράφει ο τουριστικός οδηγός είναι φθηνό, κεντρικό και αποτελεί κομβικό σημείο συνάντησης των “backpackers”, των ταξιδιωτών που ταξιδεύουν φθηνά κουβαλώντας στην πλάτη τους τις αποσκευές τους σε ένα σάκο. Έτσι ήμουν και εγώ μέχρι το 2012 που διαπίστωσα ότι απέκτησα δυο κήλες στη σπονδυλική στήλη. Από τότε σέρνω μια βαλίτσα με ρόδες, αλλά κατά βάθος παραμένω στην ίδια κατηγορία ταξιδιωτών.
Ο οδηγός του «ταξί», πάλι είναι μεγαλόσωμος και πολύ χοντρός, δε γνωρίζει που είναι το Menata. Έρχεται ένας άλλος που το ψάχνει στους χάρτες της google στο κινητό. Νάτο του λέει εδώ είναι. Ο ταξιτζής λέει εντάξει, αλλά εγώ νομίζω ότι δεν έχει καταλάβει. Του δίνω το τηλέφωνο του Πανδοχείου. Τηλεφωνεί αλλά δεν παίρνει απάντηση.
Καθώς ο οδηγός μου γράφει ότι το Menata τελεί υπό το ίδιο μάνατζμεντ με το πιο ακριβό “Maison d`hotes Jeloua”, τον βάζω να τηλεφωνήσει στο τελευταίο. Απαντούν και προσπαθούν να τον κατευθύνουν. Δυσκολεύεται να συνεννοηθεί. Τελικά του δίνουν ραντεβού σε ένα ρεστοράν που γνωρίζει, το Κουσκούς. Όταν φθάνουμε εκεί παίρνει τηλέφωνο το Jeloua. Λόγω γλωσσικής ασυνεννοησίας αναγκάζομαι να μιλήσω εγώ στα Γαλλικά με την ιδιοκτήτρια του Jeloua, τη Γαλλίδα Ολίβ. Καθώς δε βρίσκω άκρη με το Manata συνεννοούμαι να πάω στο Jeloua. Η Ολίβ μου λέει μείνετε εκεί, στέλνω κάποιον να σας συναντήσει. Σε πέντε λεπτά έρχεται στο σταυροδρόμι που περιμένουμε ένας νεαρός υπάλληλος του Jeloua με το ποδήλατό του. Μπροστά ο ποδηλάτης πίσω εμείς με το ταξί, φθάνουμε τελικά στο“Maison d`hotes Jeloua”.
Ο ρεσεψιονίστας με διαβεβαιώνει ότι το Μανάτα έχει κλείσει. Το διαπίστωσα και εγώ στο ιντερνέτ. Από τότε που πουλήθηκε στους τελευταίους ιδιοκτήτες ξέπεσε και τελικά έκλεισε. Αλλά εδώ στο Jeloua τα δωμάτια είναι σήμερα κατειλημμένα. Υπάρχει μόνο ένα διαμέρισμα στην απέναντι πλευρά του δρόμου που κοστίζει 3,000 UM (νέα ουγκίγια). Λέω δε γίνεται, δε διαθέτω τέτοιο ποσόν. Ο ρεσεψιονίστας τηλεφωνεί στην Ολίβ. Του απαντάει ότι μπορεί να δώσει ένα μόνο από τα δωμάτια του διαμερίσματος απόψε και αύριο μετακινούμαι σε ένα μονό δωμάτιο που θα αδειάσει. Έτσι θα με χρεώσουν συνολικά (για τα δυο βράδια) 2,000 UM. Καλά είναι. Τακτοποιούμαι στο καλύτερο σύμφωνα με το Lonely Planet κατάλυμα του Νουακσότ, χωρίς υπερβολικό κόστος. Και το μεγάλο διαμέρισμα το έχω δικό μου, δεν ήλθε άλλος πελάτης απόψε.
Βέβαια απόψε θα μείνω εδώ χωρίς να κάνω βόλτα στην πόλη. Ήταν μια κουραστική και δύσκολη ημέρα. Αλλά όπως φαίνεται, τελικά τα πήγα πολύ καλά.
Το βράδυ τρώω στο εστιατόριο του Jeloua. Είναι σε μια ωραία αυλή. Το μέρος είναι ωραίο, ασφαλές, φιλικό, καθαρό και ατμοσφαιρικό. Σπεύδω βέβαια να διευκρινίσω ότι δεν είναι πολυτελές πεντάστερο, όπως κάποια πολυόροφα που υπάρχουν εδώ και απευθύνονται σε επιχειρηματίες και χλιδάτα γκρουπ. Μακριά από μας αυτά.
Και επειδή αυτά σας τα γνωστοποιώ με χρονολογική καθυστέρηση και ενώ σε λίγο θα γίνει νέα τηλεοπτική ενημέρωση, όπου θα μας περιγράψουν την πορεία του κορωνοϊού με στατιστικά στοιχεία, ας δώσω και εγώ τα στατιστικά στοιχεία της δικής μου ημέρας.
Χώρες που έχω επισκεφθεί ως σήμερα 155.
Τελευταία στην 155η θέση είναι η Μαυριτανία. Που είναι και η 28η χώρα της Αφρικής. Άρα έχω πλέον επισκεφθεί την πλειοψηφία, κάτι παραπάνω από το μισό των 54 κρατών που έχει η Αφρική.
Ως εδώ η στατιστική πάει πολύ καλά, αν και πρόκειται για στοιχεία μη επαληθεύσιμα.
Απόσταση Σεν Λουί – Νουακσότ 300 χιλιόμετρα περίπου. Σενεγάλη 100, Μαυριτανία 200.
Ώρες διαδρομής «από ξενοδοχείου εις ξενοδοχείον» δέκα.
Εδώ δεν πάμε πολύ καλά αλλά τα στοιχεία είναι επαληθεύσιμα. Κάντε το και θα το δείτε και εσείς.
Μεταφορικά μέσα έλαβον: Επταθέσιο ταξί ένα (υπεραστικό), λεωφορείο - μινιμπάς ένα (και άνετο), πιρόγα μία (πριβέ παρακαλώ, άλλο αν έκανα σκηνικό στην πληρωμή της), αστικά ταξί τέσσερα (δύο πριβέ, δύο συλλογικά) ως εξής: Σεν Λουί 1, Ρόσο Σενεγάλης 1, Ρόσο Μαυριτανίας 1, Νουακσότ 1.
Ποδαρόδρομος: σε αμελητέα απόσταση.
Αυτή την τελευταία επονείδιστη στατιστική επίδοση πρέπει αύριο να τη βελτιώσω!
Last edited: