Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 24o
Κυριακή, 8 Μαρτίου. Θαρρώ πως θα τα (ξανα)μπλέξω.
Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
Ο σημερινός προορισμός μου είναι το Ντακάρ. Γιατί πάλι Ντακάρ; Διότι την πρώτη φορά είδα το μικρό κομμάτι στο κέντρο της μεγαλούπολης. Και αφού οπωσδήποτε πηγαίνω τώρα προς βορρά καλό είναι να διαθέσω τουλάχιστον μια ακόμα ημέρα για να δω και κάποια άλλα μέρη στην Πρωτεύουσα της Σενεγάλης. Έχω κλείσει για σήμερα δωμάτιο (που κοστίζει 21 ευρώ) στο Residence la Mariame, ένα μικρό ξενοδοχείο που βρίσκεται στη συνοικία Yoff. Η περιοχή είναι στα βόρεια του κέντρου, κοντά στον Ατλαντικό και όχι μακριά από το Πράσινο Ακρωτήριο. Έτσι θα είμαι σε θέση να επισκεφθώ εύκολα κάποιες άλλες ενδιαφέρουσες περιοχές.
Αν φθάσω ενωρίς ίσως μπορέσω να πάω και στη λίμνη Retba, την ονομαστή λαγκούνα που βρίσκεται σε απόσταση τριάντα με σαράντα χιλιόμετρα ΒΑ του Ντακάρ. Χωρίζεται με αμμόλοφους από τον Ατλαντικό και φημίζεται για το αλλοτινό ροζ χρώμα που κάποιες ώρες παίρνουν τα πολύ αλμυρά νερά της.
Πάντως για να πω την αλήθεια δεν έχω και ενθουσιασμό για το Ντακάρ. Μάλλον το κάνω σαν ταξιδιωτική «υποχρέωση», δε θα μπορούσα να πω ότι έκανα έναν πλήρη γύρο της Σενεγάλης χωρίς να κάνω μια πλήρη επίσκεψη της Πρωτεύουσας.
Ο χρόνος βέβαια που διαθέτω δεν είναι και πολύς. Έχει μάλιστα κουτσουρευτεί λόγω του πηγαινέλα που διαδραματίστηκε τις προηγούμενες ημέρες, από το νότο στο Ντακάρ και πάλι νότια. Άσε που ο κορωνοϊός ταξιδεύει λαθραίος ανά την υφήλιο και ως εκ τούτου κάθε καθυστέρηση αυξάνει τις πιθανότητες να με προλάβει. Για το λόγο αυτό ξυπνάω πολύ πρωί και παίρνω ταξί (2,000 CFA) για το σταθμό του Mbour, όπου φθάνω πριν ξημερώσει.
Εδώ το επταθέσιο ταξί γεμίζει και φεύγουμε στις επτά, ενώ πρόλαβα να πάρω μόνο ένα μικρό καφεδάκι. Κόστος 2,500 CFA, 1,500 εισιτήριο, 1,000 η βαλίτσα. Όσο για τα καφεδάκια του δρόμου που παίρνω στα όρθια αυτά κυμαίνονται μεταξύ 50 και 100 CFA (δηλαδή έως 15 λεπτά του ευρώ). Αν πάτε με τα ΜΜΜ της Σενεγάλης, φθηνά είναι μεν, «ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ» δε, που λέει και το έμβλημα των Ειδικών Δυνάμεων. Λόγω πρωινής ώρας ταξιδεύουμε γρήγορα. Στις οκτώμισι είμαστε στο τέρμα, σε ένα μεγάλο σταθμό λεωφορείων του Ντακάρ.
Αναζητώ ταξί για το Residence. Δυστυχώς οι ταξιτζήδες δε μπορούν να το εντοπίσουν. Τους έδωσα το τηλέφωνο που έχω βρει στην κράτηση, το πήραν αλλά κανείς δεν απάντησε. Ενώ μου ζητούν να πληρώσω για τη μεταφορά το εξωφρενικό ποσό των 7,000 CFA. Μετά βίας πέφτουν στα 6,000. Άντε τώρα! Και που να ζητούσα ταξί για τη λίμνη Retba. Θα έπρεπε να ξηλωθώ κανονικά. Πάντως το βασικό πρόβλημα είναι πως δεν εντοπίζεται το ξενοδοχείο. Ποιος ξέρει τι θα γίνει αν ξεκινήσω ψάχνοντας στη μεγαλούπολη.
Εκνευρίζομαι και καθώς δεν έχω ενθουσιασμό για το Ντακάρ παίρνω την απόφαση να το παραλείψω. Άλλη μια φορά αλλάζω ταξιδιωτικό πρόγραμμα. Θα συνεχίσω βόρεια για να πάω σήμερα στο Saint Louis.
Αμέσως πηγαίνω στην αντίθετη πλευρά του σταθμού όπου φεύγουν τα επταθέσια ταξί για το Saint Louis. Το επταθέσιο φεύγει γρήγορα, περίπου στις 8,45 η ώρα. Πλήρωσα 5,000 CFA εισιτήριο και 1,000 για τη βαλίτσα. Είμαι στη μεσαία σειρά. Δίπλα μου κάθεται ένα ζευγάρι που από την εμφάνισή τους δείχνουν Μαυριτανοί. Ο άνδρας κάθεται δίπλα μου ακριβώς και δυστυχώς είναι κρυολογημένος. Με ένα πανί προσπαθεί να προστατεύσει το πρόσωπό του. Εγώ βγάζω τη μάσκα μου και τη φοράω για να προστατευθώ, θα ταξιδέψω έτσι. Και δεν είμαι ο μόνος που ανησυχεί. Εκτός από το ζευγάρι δίπλα μου, βλέπω πίσω έναν άνδρα επιβάτη που ταξιδεύει έχοντας σκεπάσει τα ρουθούνια του με ένα μαντήλι. Μπήκαμε και εδώ στη Δυτική Αφρική στην εποχή της επαγρύπνησης για τον ιό Covid-19.
Υπόψη ότι η διαδρομή μας κατευθύνεται αρχικά προς νότο, επιστρέφω από το δρόμο που ήρθα προηγουμένως. Περνάμε το Rufisque και ακόμα συνεχίζουμε νότια. Φοβήθηκα μήπως πήρα λάθος ταξί και ρωτάω τον οδηγό! Με διαβεβαιώνει ότι αυτή είναι η διαδρομή για το Saint Louis. Η απόσταση Ντακάρ - Saint Louis είναι περίπου 260 χιλιόμετρα.
Κάνουμε τουλάχιστον 30 χιλιόμετρα επιστρέφοντας από τον πρωινό δρόμο, ως τη διασταύρωση για το Τιές όπου στρίβουμε αριστερά, μπαίνοντας επιτέλους σε καινούργιο δρόμο.
Η διαδρομή μετά το Τιές είναι στο εσωτερικό της χώρας, επί της Εθνικής οδού αριθμός 2. Το τοπίο είναι μισοερημικό, έδαφος ξερό με αρκετή άμμο γύρω από το δρόμο. Υπάρχουν και αρκετά μουσουλμανικά ιερά. Καθώς περνάμε από το Tivaouane βλέπω μια εκπληκτική συγκέντρωση πιστών. Χιλιάδες άνδρες και γυναίκες, όλοι ντυμένοι στα λευκά, έχουν μαζευτεί για προσκύνημα. Το Tivaouane είναι το κέντρο μιας σούφι μουσουλμανικής αδελφότητας, των Tijaniyya (Τιτζανίγια). Οι πιστοί «τιτζάνι» έρχονται εδώ να προσκυνήσουν τον τάφο τού ηγέτη της αδελφότητας στη Σενεγάλη, του El-Hadji Malick Sy (1855–1922). Οι ουρές των λευκοφορεμένων που θυμίζουν λιτανεία, είναι πραγματικά ένα θέαμα.
Κάνει πολλή ζέστη. Τρώω μόνο μερικά μανταρίνια που αγόρασα στο δρόμο. Δεν κάνουμε στάσεις. Ο δρόμος είναι καλός, ταξιδεύουμε γρήγορα. Στις μία και μισή το μεσημέρι είμαι ήδη στο σταθμό του Σεν Λουί (Saint Louis). Να που έχω ακόμα τη μισή ημέρα μπροστά μου, αυτό είναι το μεγάλο κέρδος του ταξιδιώτη που ξεκινάει την ημέρα πολύ πρωί.
Ενώ εγώ κατεβαίνω στο σταθμό του Saint Louis το επταθέσιο ταξί με τους υπόλοιπους επιβάτες συνεχίζει. Κρίνοντας από την εμφάνιση των συνεπιβατών μου, νομίζω ότι πηγαίνει στα σύνορα της Μαυριτανίας. Εδώ ο σταθμός είναι στα περίχωρα, σε ηπειρωτικό έδαφος, πεντέξι χιλιόμετρα νότια του κέντρου της πόλης. Το ιστορικό κέντρο του Saint Louis καταλαμβάνει ένα νησί καταμεσής του ποταμού Σενεγάλη. Παίρνω ένα ταξί για την πόλη. Ο ταξιτζής είναι νεαρός, καλό παιδί. Παίρνει 1,000 CFA και πάμε να βρούμε δωμάτιο.
Μπαίνοντας στο νησί από τη γέφυρα Faidherbe ρίχνω μια ματιά στο διπλανό Ξενοδοχείο Hôtel de la Poste. Ωραίο είναι αλλά όχι για την τσέπη μου, η διανυκτέρευση κοστίζει πάνω από 50 ευρώ. Πρόκειται για το αποικιακό κτίριο που εξυπηρετούσε το προσωπικό της εταιρίας Aéropostale. Κάμποσα χρόνια πριν και μετά το 1930 τα αεροπλάνα της εταιρίας έρχονταν από τη Γαλλία, μέσω πολλών ενδιάμεσων σταθμών, και συνέχιζαν πετώντας από εδώ στο Ντακάρ αλλά και τη Βραζιλία. Ένας από τους θρυλικούς πιλότους ήταν ο Antoine de Saint-Exupéry, που έγινε παγκόσμια γνωστός ως συγγραφέας του βιβλίου «Ο μικρός Πρίγκηπας». Από το 1926 ως το 1929 πετούσε μεταφέροντας το ταχυδρομείο από την Τουλούζη της Γαλλίας στη Σενεγάλη.
Όμως πρέπει να βρούμε κάτι πιο οικονομικό. Λίγες εκατοντάδες πιο μέσα στο ιστορικό κέντρο, βρίσκω δωμάτιο στο μικρό ξενώνα “Auberge De L'ile”. Είναι ένα απλό δωμάτιο που έχει πάντως τις στοιχειώδεις ανέσεις. Με δικό του WC – μπάνιο, τηλεόραση και ανεμιστήρα, κοστίζει 15, 000 CFA. Καλά είναι, είμαι στο κέντρο, έχω Wifi, και το προσωπικό είναι πολύ φιλικό.
Φυσικά μόλις συνδέομαι με το ιντερνέτ ακυρώνω (χωρίς χρέωση) την κράτηση που είχα στο Ντακάρ.
Πηγαίνω για φαγητό απέναντι στο εστιατόριο «Σαχράουι». Πήρα ένα τοπικό πιάτο με ονομασία που δε γνωρίζω. Όμως το φαγητό που μού φέρνουν μάλλον λάθος είναι για το στομάχι μου. Είναι λίγα κομμάτια κρέας με μαγειρεμένα αράπικα φυστίκια και πικάντικη σάλτσα.
Μετά λίγη απογευματινή ξεκούραση βγαίνω βόλτα στην πόλη. Τριγυρίζω μια ως μιάμιση ώρα τόσο στο νησί όσο και στην δυτικά του νησιού παραλιακή λωρίδα μήκους δέκα περίπου χιλιομέτρων. Αυτή η στενή λωρίδα γης έχει από την έξω πλευρά της τον Ατλαντικό ωκεανό. Συνδέεται με το νησί με δυο γέφυρες που δεν είναι τόσο μεγάλου μήκους, εκατό έως 150 μέτρα είναι, γεφυρώνουν ένα κανάλι του ποταμού Σενεγάλη που χύνεται στον ωκεανό.
Οι συνοικίες Santhiaba και N`Dar που βρίσκονται σε αυτή τη λωρίδα είναι πιο φτωχές και λαϊκές σε σχέση με το νησί. Φτώχεια και μόλυνση του περιβάλλοντος με άφθονο σκουπιδαριό. Άλογα και γαϊδούρια, τράγοι και κατσίκες, πιρόγες και κάρα, όλα ανακατωμένα. Οι ψαρόβαρκες εδώ είναι σχεδόν απροστάτευτες όταν βγαίνουν έξω, όπου τα κύματα του Ατλαντικού σκάνε σε μια βρώμικη παραλία με μικρό πλάτος αμμουδιάς. Οπότε έρχονται και αράζουν μέσα στο ποτάμι. Πάντως είναι πολύ γραφικά.
Το ιστορικό νησί έχει αρκετά αποικιακά κτίρια. Η κεντρική πλατεία Faidherbe είναι κλειστή διότι γίνονται έργα ανάπλασης. Κλειστός και ο Καθεδρικός Ρωμαιοκαθολικός ναός ο οποίος επίσης επισκευάζεται.
Στο νησί ακμάζει η ισλαμική παιδεία. Περπατώντας βλέπω να λειτουργούν πολλά κορανικά σχολεία.
Αποικιακό Σεν Λουί με τα σημάδια τού χρόνου.
Στο κανάλι μεταξύ γλώσσας Μπαρμπαριάς και αποικιακής πόλης, που διακρίνεται.
Στο Auberge De L'ile γνωρίζομαι με μια παρέα επιχειρηματιών από τη Μαυριτανία. Επικεφαλής της είναι ο ηλικιωμένος κύριος Sidi Brahim. Είναι νομικός και διδάσκει δίκαιο σε πανεπιστήμιο. Μαζί του είναι ο γιός του Τζαμάλ που ασχολείται με επιχειρήσεις καθώς επίσης ένας Μαυριτανός συνεργάτης τους. Αυτοί οι τρεις μένουν στο Πανδοχείο αλλά έρχονται και τους επισκέπτονται και κάνα δυο Σενεγαλέζοι που συνεργάζονται επιχειρηματικά.
Είναι πολύ φιλικοί άνθρωποι. Έχουν αυτοκίνητο και μού προτείνουν να πάμε μαζί αύριο το απόγευμα ως τα σύνορα της Μαυριτανίας, στο Ρόσο. Για να δούμε!
Το βράδυ με καλούν να φάμε μαζί. Όντως πήγαμε στο καλό γειτονικό καφεστιατόριο Darou Salam, οι τρεις Μαυριτανοί, ένας Σενεγαλέζος και εγώ. Φάγαμε ελαφρά. Εγώ πήρα δυο σάντουιτς με αραβική πίτα. Μού έκαναν το τραπέζι αλλά αργήσαμε. Φύγαμε κατά τις δέκα το βράδυ.
Σήμερα για πολλοστή φορά σε τούτο το ταξίδι, για αλλού ξεκίνησα και αλλού βρέθηκα. Τη συνέχεια εξερεύνησης της Πρωτεύουσας Ντακάρ την παράτησα. Άρχισα την εξερεύνηση του Σεν Λουί που είναι η παλιά Πρωτεύουσα.
Αν το δούμε από θετική σκοπιά αυτό λέγεται ταξιδιωτική ευελιξία (!!!), που πάντα είναι χρήσιμη στη Δυτική Αφρική. Έχουμε πάντα ένα πλαν B στο τσεπάκι (και C και D και E καλό είναι) και τα ταξιδιωτικά αντανακλαστικά πρέπει να λειτουργούν. Και όσοι φθάσετε στο τέλος, αν υπάρξει κάποιος που αντέξει μέχρι το τριακοστό και βάλε κεφάλαιο, θα καταλάβετε πως πήρα τη πιο συμφέρουσα απόφαση.
Κυριακή, 8 Μαρτίου. Θαρρώ πως θα τα (ξανα)μπλέξω.
Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
Ο σημερινός προορισμός μου είναι το Ντακάρ. Γιατί πάλι Ντακάρ; Διότι την πρώτη φορά είδα το μικρό κομμάτι στο κέντρο της μεγαλούπολης. Και αφού οπωσδήποτε πηγαίνω τώρα προς βορρά καλό είναι να διαθέσω τουλάχιστον μια ακόμα ημέρα για να δω και κάποια άλλα μέρη στην Πρωτεύουσα της Σενεγάλης. Έχω κλείσει για σήμερα δωμάτιο (που κοστίζει 21 ευρώ) στο Residence la Mariame, ένα μικρό ξενοδοχείο που βρίσκεται στη συνοικία Yoff. Η περιοχή είναι στα βόρεια του κέντρου, κοντά στον Ατλαντικό και όχι μακριά από το Πράσινο Ακρωτήριο. Έτσι θα είμαι σε θέση να επισκεφθώ εύκολα κάποιες άλλες ενδιαφέρουσες περιοχές.
Αν φθάσω ενωρίς ίσως μπορέσω να πάω και στη λίμνη Retba, την ονομαστή λαγκούνα που βρίσκεται σε απόσταση τριάντα με σαράντα χιλιόμετρα ΒΑ του Ντακάρ. Χωρίζεται με αμμόλοφους από τον Ατλαντικό και φημίζεται για το αλλοτινό ροζ χρώμα που κάποιες ώρες παίρνουν τα πολύ αλμυρά νερά της.
Πάντως για να πω την αλήθεια δεν έχω και ενθουσιασμό για το Ντακάρ. Μάλλον το κάνω σαν ταξιδιωτική «υποχρέωση», δε θα μπορούσα να πω ότι έκανα έναν πλήρη γύρο της Σενεγάλης χωρίς να κάνω μια πλήρη επίσκεψη της Πρωτεύουσας.
Ο χρόνος βέβαια που διαθέτω δεν είναι και πολύς. Έχει μάλιστα κουτσουρευτεί λόγω του πηγαινέλα που διαδραματίστηκε τις προηγούμενες ημέρες, από το νότο στο Ντακάρ και πάλι νότια. Άσε που ο κορωνοϊός ταξιδεύει λαθραίος ανά την υφήλιο και ως εκ τούτου κάθε καθυστέρηση αυξάνει τις πιθανότητες να με προλάβει. Για το λόγο αυτό ξυπνάω πολύ πρωί και παίρνω ταξί (2,000 CFA) για το σταθμό του Mbour, όπου φθάνω πριν ξημερώσει.
Εδώ το επταθέσιο ταξί γεμίζει και φεύγουμε στις επτά, ενώ πρόλαβα να πάρω μόνο ένα μικρό καφεδάκι. Κόστος 2,500 CFA, 1,500 εισιτήριο, 1,000 η βαλίτσα. Όσο για τα καφεδάκια του δρόμου που παίρνω στα όρθια αυτά κυμαίνονται μεταξύ 50 και 100 CFA (δηλαδή έως 15 λεπτά του ευρώ). Αν πάτε με τα ΜΜΜ της Σενεγάλης, φθηνά είναι μεν, «ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ» δε, που λέει και το έμβλημα των Ειδικών Δυνάμεων. Λόγω πρωινής ώρας ταξιδεύουμε γρήγορα. Στις οκτώμισι είμαστε στο τέρμα, σε ένα μεγάλο σταθμό λεωφορείων του Ντακάρ.
Αναζητώ ταξί για το Residence. Δυστυχώς οι ταξιτζήδες δε μπορούν να το εντοπίσουν. Τους έδωσα το τηλέφωνο που έχω βρει στην κράτηση, το πήραν αλλά κανείς δεν απάντησε. Ενώ μου ζητούν να πληρώσω για τη μεταφορά το εξωφρενικό ποσό των 7,000 CFA. Μετά βίας πέφτουν στα 6,000. Άντε τώρα! Και που να ζητούσα ταξί για τη λίμνη Retba. Θα έπρεπε να ξηλωθώ κανονικά. Πάντως το βασικό πρόβλημα είναι πως δεν εντοπίζεται το ξενοδοχείο. Ποιος ξέρει τι θα γίνει αν ξεκινήσω ψάχνοντας στη μεγαλούπολη.
Εκνευρίζομαι και καθώς δεν έχω ενθουσιασμό για το Ντακάρ παίρνω την απόφαση να το παραλείψω. Άλλη μια φορά αλλάζω ταξιδιωτικό πρόγραμμα. Θα συνεχίσω βόρεια για να πάω σήμερα στο Saint Louis.
Αμέσως πηγαίνω στην αντίθετη πλευρά του σταθμού όπου φεύγουν τα επταθέσια ταξί για το Saint Louis. Το επταθέσιο φεύγει γρήγορα, περίπου στις 8,45 η ώρα. Πλήρωσα 5,000 CFA εισιτήριο και 1,000 για τη βαλίτσα. Είμαι στη μεσαία σειρά. Δίπλα μου κάθεται ένα ζευγάρι που από την εμφάνισή τους δείχνουν Μαυριτανοί. Ο άνδρας κάθεται δίπλα μου ακριβώς και δυστυχώς είναι κρυολογημένος. Με ένα πανί προσπαθεί να προστατεύσει το πρόσωπό του. Εγώ βγάζω τη μάσκα μου και τη φοράω για να προστατευθώ, θα ταξιδέψω έτσι. Και δεν είμαι ο μόνος που ανησυχεί. Εκτός από το ζευγάρι δίπλα μου, βλέπω πίσω έναν άνδρα επιβάτη που ταξιδεύει έχοντας σκεπάσει τα ρουθούνια του με ένα μαντήλι. Μπήκαμε και εδώ στη Δυτική Αφρική στην εποχή της επαγρύπνησης για τον ιό Covid-19.
Υπόψη ότι η διαδρομή μας κατευθύνεται αρχικά προς νότο, επιστρέφω από το δρόμο που ήρθα προηγουμένως. Περνάμε το Rufisque και ακόμα συνεχίζουμε νότια. Φοβήθηκα μήπως πήρα λάθος ταξί και ρωτάω τον οδηγό! Με διαβεβαιώνει ότι αυτή είναι η διαδρομή για το Saint Louis. Η απόσταση Ντακάρ - Saint Louis είναι περίπου 260 χιλιόμετρα.
Κάνουμε τουλάχιστον 30 χιλιόμετρα επιστρέφοντας από τον πρωινό δρόμο, ως τη διασταύρωση για το Τιές όπου στρίβουμε αριστερά, μπαίνοντας επιτέλους σε καινούργιο δρόμο.
Η διαδρομή μετά το Τιές είναι στο εσωτερικό της χώρας, επί της Εθνικής οδού αριθμός 2. Το τοπίο είναι μισοερημικό, έδαφος ξερό με αρκετή άμμο γύρω από το δρόμο. Υπάρχουν και αρκετά μουσουλμανικά ιερά. Καθώς περνάμε από το Tivaouane βλέπω μια εκπληκτική συγκέντρωση πιστών. Χιλιάδες άνδρες και γυναίκες, όλοι ντυμένοι στα λευκά, έχουν μαζευτεί για προσκύνημα. Το Tivaouane είναι το κέντρο μιας σούφι μουσουλμανικής αδελφότητας, των Tijaniyya (Τιτζανίγια). Οι πιστοί «τιτζάνι» έρχονται εδώ να προσκυνήσουν τον τάφο τού ηγέτη της αδελφότητας στη Σενεγάλη, του El-Hadji Malick Sy (1855–1922). Οι ουρές των λευκοφορεμένων που θυμίζουν λιτανεία, είναι πραγματικά ένα θέαμα.
Κάνει πολλή ζέστη. Τρώω μόνο μερικά μανταρίνια που αγόρασα στο δρόμο. Δεν κάνουμε στάσεις. Ο δρόμος είναι καλός, ταξιδεύουμε γρήγορα. Στις μία και μισή το μεσημέρι είμαι ήδη στο σταθμό του Σεν Λουί (Saint Louis). Να που έχω ακόμα τη μισή ημέρα μπροστά μου, αυτό είναι το μεγάλο κέρδος του ταξιδιώτη που ξεκινάει την ημέρα πολύ πρωί.
Ενώ εγώ κατεβαίνω στο σταθμό του Saint Louis το επταθέσιο ταξί με τους υπόλοιπους επιβάτες συνεχίζει. Κρίνοντας από την εμφάνιση των συνεπιβατών μου, νομίζω ότι πηγαίνει στα σύνορα της Μαυριτανίας. Εδώ ο σταθμός είναι στα περίχωρα, σε ηπειρωτικό έδαφος, πεντέξι χιλιόμετρα νότια του κέντρου της πόλης. Το ιστορικό κέντρο του Saint Louis καταλαμβάνει ένα νησί καταμεσής του ποταμού Σενεγάλη. Παίρνω ένα ταξί για την πόλη. Ο ταξιτζής είναι νεαρός, καλό παιδί. Παίρνει 1,000 CFA και πάμε να βρούμε δωμάτιο.
Μπαίνοντας στο νησί από τη γέφυρα Faidherbe ρίχνω μια ματιά στο διπλανό Ξενοδοχείο Hôtel de la Poste. Ωραίο είναι αλλά όχι για την τσέπη μου, η διανυκτέρευση κοστίζει πάνω από 50 ευρώ. Πρόκειται για το αποικιακό κτίριο που εξυπηρετούσε το προσωπικό της εταιρίας Aéropostale. Κάμποσα χρόνια πριν και μετά το 1930 τα αεροπλάνα της εταιρίας έρχονταν από τη Γαλλία, μέσω πολλών ενδιάμεσων σταθμών, και συνέχιζαν πετώντας από εδώ στο Ντακάρ αλλά και τη Βραζιλία. Ένας από τους θρυλικούς πιλότους ήταν ο Antoine de Saint-Exupéry, που έγινε παγκόσμια γνωστός ως συγγραφέας του βιβλίου «Ο μικρός Πρίγκηπας». Από το 1926 ως το 1929 πετούσε μεταφέροντας το ταχυδρομείο από την Τουλούζη της Γαλλίας στη Σενεγάλη.
Όμως πρέπει να βρούμε κάτι πιο οικονομικό. Λίγες εκατοντάδες πιο μέσα στο ιστορικό κέντρο, βρίσκω δωμάτιο στο μικρό ξενώνα “Auberge De L'ile”. Είναι ένα απλό δωμάτιο που έχει πάντως τις στοιχειώδεις ανέσεις. Με δικό του WC – μπάνιο, τηλεόραση και ανεμιστήρα, κοστίζει 15, 000 CFA. Καλά είναι, είμαι στο κέντρο, έχω Wifi, και το προσωπικό είναι πολύ φιλικό.
Φυσικά μόλις συνδέομαι με το ιντερνέτ ακυρώνω (χωρίς χρέωση) την κράτηση που είχα στο Ντακάρ.
Πηγαίνω για φαγητό απέναντι στο εστιατόριο «Σαχράουι». Πήρα ένα τοπικό πιάτο με ονομασία που δε γνωρίζω. Όμως το φαγητό που μού φέρνουν μάλλον λάθος είναι για το στομάχι μου. Είναι λίγα κομμάτια κρέας με μαγειρεμένα αράπικα φυστίκια και πικάντικη σάλτσα.

Μετά λίγη απογευματινή ξεκούραση βγαίνω βόλτα στην πόλη. Τριγυρίζω μια ως μιάμιση ώρα τόσο στο νησί όσο και στην δυτικά του νησιού παραλιακή λωρίδα μήκους δέκα περίπου χιλιομέτρων. Αυτή η στενή λωρίδα γης έχει από την έξω πλευρά της τον Ατλαντικό ωκεανό. Συνδέεται με το νησί με δυο γέφυρες που δεν είναι τόσο μεγάλου μήκους, εκατό έως 150 μέτρα είναι, γεφυρώνουν ένα κανάλι του ποταμού Σενεγάλη που χύνεται στον ωκεανό.
Οι συνοικίες Santhiaba και N`Dar που βρίσκονται σε αυτή τη λωρίδα είναι πιο φτωχές και λαϊκές σε σχέση με το νησί. Φτώχεια και μόλυνση του περιβάλλοντος με άφθονο σκουπιδαριό. Άλογα και γαϊδούρια, τράγοι και κατσίκες, πιρόγες και κάρα, όλα ανακατωμένα. Οι ψαρόβαρκες εδώ είναι σχεδόν απροστάτευτες όταν βγαίνουν έξω, όπου τα κύματα του Ατλαντικού σκάνε σε μια βρώμικη παραλία με μικρό πλάτος αμμουδιάς. Οπότε έρχονται και αράζουν μέσα στο ποτάμι. Πάντως είναι πολύ γραφικά.
Το ιστορικό νησί έχει αρκετά αποικιακά κτίρια. Η κεντρική πλατεία Faidherbe είναι κλειστή διότι γίνονται έργα ανάπλασης. Κλειστός και ο Καθεδρικός Ρωμαιοκαθολικός ναός ο οποίος επίσης επισκευάζεται.
Στο νησί ακμάζει η ισλαμική παιδεία. Περπατώντας βλέπω να λειτουργούν πολλά κορανικά σχολεία.

Αποικιακό Σεν Λουί με τα σημάδια τού χρόνου.


Στο κανάλι μεταξύ γλώσσας Μπαρμπαριάς και αποικιακής πόλης, που διακρίνεται.
Στο Auberge De L'ile γνωρίζομαι με μια παρέα επιχειρηματιών από τη Μαυριτανία. Επικεφαλής της είναι ο ηλικιωμένος κύριος Sidi Brahim. Είναι νομικός και διδάσκει δίκαιο σε πανεπιστήμιο. Μαζί του είναι ο γιός του Τζαμάλ που ασχολείται με επιχειρήσεις καθώς επίσης ένας Μαυριτανός συνεργάτης τους. Αυτοί οι τρεις μένουν στο Πανδοχείο αλλά έρχονται και τους επισκέπτονται και κάνα δυο Σενεγαλέζοι που συνεργάζονται επιχειρηματικά.
Είναι πολύ φιλικοί άνθρωποι. Έχουν αυτοκίνητο και μού προτείνουν να πάμε μαζί αύριο το απόγευμα ως τα σύνορα της Μαυριτανίας, στο Ρόσο. Για να δούμε!
Το βράδυ με καλούν να φάμε μαζί. Όντως πήγαμε στο καλό γειτονικό καφεστιατόριο Darou Salam, οι τρεις Μαυριτανοί, ένας Σενεγαλέζος και εγώ. Φάγαμε ελαφρά. Εγώ πήρα δυο σάντουιτς με αραβική πίτα. Μού έκαναν το τραπέζι αλλά αργήσαμε. Φύγαμε κατά τις δέκα το βράδυ.
Σήμερα για πολλοστή φορά σε τούτο το ταξίδι, για αλλού ξεκίνησα και αλλού βρέθηκα. Τη συνέχεια εξερεύνησης της Πρωτεύουσας Ντακάρ την παράτησα. Άρχισα την εξερεύνηση του Σεν Λουί που είναι η παλιά Πρωτεύουσα.
Αν το δούμε από θετική σκοπιά αυτό λέγεται ταξιδιωτική ευελιξία (!!!), που πάντα είναι χρήσιμη στη Δυτική Αφρική. Έχουμε πάντα ένα πλαν B στο τσεπάκι (και C και D και E καλό είναι) και τα ταξιδιωτικά αντανακλαστικά πρέπει να λειτουργούν. Και όσοι φθάσετε στο τέλος, αν υπάρξει κάποιος που αντέξει μέχρι το τριακοστό και βάλε κεφάλαιο, θα καταλάβετε πως πήρα τη πιο συμφέρουσα απόφαση.
Last edited: