Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 27o. Τετάρτη 11 Μαρτίου. Μια ημέρα στο Νουακσότ.
Πληροφοριακά για το Νουακσότ.
Την εποχή των Γάλλων η Μαυριτανία ήταν μια πολύ υποτιμημένη και παραμελημένη περιοχή. Τη θεωρούσαν ένα κομμάτι ερήμου χωρίς ιδιαίτερη χρησιμότητα, που παρεμβαλλόταν ανάμεσα στη βόρεια Αφρική και τη Σενεγάλη, όπου είχαν στρέψει τα αποικιακά τους ενδιαφέροντα.
Η υποβαθμισμένη Γαλλική αποικιακή διοίκηση της Μαυριτανίας δε θεωρούσε κάποιο μέρος τής χώρας αντάξιο για έδρα της και ασκούσε τα καθήκοντά της από το Σεν Λουί της Σενεγάλης.
Ο πληθυσμός της Μαυριτανίας δεν έκανε ιδιαίτερους αγώνες για να αποκτήσει η χώρα την ανεξαρτησία της. Η πρώτη κυβέρνηση της Μαυριτανίας εγκαθιδρύθηκε το 1957 και μια πρώτη της φροντίδα ήταν να αποφασίσει που θα είναι η πρωτεύουσα του κράτους.
Σε μια απόφαση που πάρθηκε με πολιτικούς υπολογισμούς επελέγη ως πρωτεύουσα το Νουακσότ, ένα μικρό ως τότε χωριό. Με τον τρόπο αυτό ο πρώτος ηγέτης της Μαυριτανίας Μοκτάρ Ουλντ Νταντά κράτησε τις ισορροπίες ανάμεσα στο μαύρο πληθυσμό που κατοικούσε νότια, στην κοιλάδα του Σενεγάλη, και στους εξαραβισμένους Μαυριτανούς που η ιστορική τους κοιτίδα είναι το Αντράρ.
Το Νουακσότ ήταν σε ενδιάμεση θέση και ξεκινούσε ως μια πρακτικά τελείως καινούργια πόλη που θα υποδεχόταν κατοίκους από όλες τις φυλές.
Μέχρι την επιλογή του ως πρωτεύουσα της Μαυριτανίας το Νουακσότ ήταν ένα μεγάλο χωριό ψαράδων κτισμένο γύρω από ένα πηγάδι όπου οι βοσκοί πήγαιναν να ποτίσουν τις καμήλες τους. Η ονομασία Νουακσότ στη Βερβέρικη γλώσσα τους σημαίνει Ανεμοδαρμένο μέρος.
Η κατασκευή της νέας πόλης ξεκίνησε το 1958 και στις 28 Νοεμβρίου 1960, που ανακηρύχτηκε η πλήρης ανεξαρτησία της Μαυριτανίας, είχε ήδη κατασκευαστεί η βασική υποδομή για την εγκατάσταση της κυβέρνησης.
Η πόλη κτίστηκε με πολεοδομικό σχέδιο, αποκτώντας πλατιές λεωφόρους και δρόμους που τέμνονται κάθετα. Αλλά ενώ οι αρχικοί σχεδιασμοί ήταν για πληθυσμό 15,000 κατοίκων η δημογραφική ανάπτυξη υπήρξε εκρηκτική. Ούτε που είχαν σκεφθεί ότι το Νουακσότ εκτός από διοικητικές λειτουργίες θα γινόταν το εμπορικό και οικονομικό κέντρο της χώρας.
Η καινούργια Πρωτεύουσα τράβηξε σα μαγνήτης πληθυσμό από όλη τη χώρα. Η συγκέντρωση του πληθυσμού εντατικοποιήθηκε στις εποχές που η χώρα αντιμετώπισε ανομβρία καθώς επίσης ταραχές, τρομοκρατικές επιθέσεις και πολεμικές συρράξεις που έπληξαν τη Μαυριτανία αλλά και γειτονικές περιοχές, όπως η Δυτική Σαχάρα, το Μαλί και η Σενεγάλη.
Στο Νουακσότ, που είχε πεντέξι χιλιάδες κατοίκους το 1960 και 25,000 το 1970, συγκεντρώνεται σήμερα το ένα τρίτο των κατοίκων της Μαυριτανίας. Ο πληθυσμός του υπολογίζεται να είναι 1,300,000 αν και κανείς δεν ξέρει τον ακριβή αριθμό. Η πόλη χτισμένη ανάμεσα στον Ατλαντικό ωκεανό και την έρημο Σαχάρα κινδυνεύει και από τα δύο μέτωπα. Ο άνεμος φέρνει από τη Σαχάρα άμμο που γεμίζει τους κατά τα άλλα πλατιούς δρόμους της πόλης. Έτυχε να δω στην Πρωτεύουσα αυτοκίνητα να κολλάνε στην άμμο, καθώς προσπαθούσαν να πάρουν στροφή σε κάποιο σταυροδρόμι. Μεγάλη και η απειλή που έρχεται από τη θάλασσα. Μεγάλο μέρος της πόλης έχει κτιστεί σε έδαφος που βρίσκεται κάτω από τη μέση επιφάνεια της θάλασσας, και προστατεύεται από την εισβολή του ωκεανού από αμμόλοφους που διαβρώνονται και κινδυνεύουν να διαλυθούν από τα κύματα. Με την ανοικοδόμηση η φρεάτια στάθμη έχει κατέβει και ακόμα χειρότερα έχει πλέον δεχθεί διπλή εισβολή: από τη μια αλμυρού νερού και από την άλλη μόλυνσης από τα απόβλητα της μεγαλούπολης.
Το Νουακσότ είναι σίγουρα μια παράξενη Πρωτεύουσα που η ανάπτυξή της σε μεγαλούπολη βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την παράδοση της νομαδικής ζωής της Μαυριτανίας και έχει φέρει στην επιφάνεια όλα τα προβλήματα της κλιματικής αλλαγής που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας.
Ολοήμερη επίσκεψη στο Νουακσότ.
Το Νουακσότ μού έδωσε χθες που έφθασα μια χάλια εντύπωση. Να δούμε πως θα μού φανεί σήμερα που θα μείνω όλη την ημέρα και θα προσπαθήσω να κάνω μια επίσκεψη της πόλης. Χθες βέβαια που ήμουν στο πόδι από τις πέντε το πρωί και έφθασα στο Jeloua τέσσερες το απόγευμα μετά από ένα περιπετειώδες ταξίδι, δε γινόταν να βγω έξω.
Όμως από τη στιγμή που τακτοποιήθηκα εδώ βρίσκομαι σε πολύ ωραίο περιβάλλον. Το περιμανδρωμένο συγκρότημα έχει μια μεγάλη αυλή με κήπο που μοιάζει με όαση, με μεγάλα δένδρα. Με ρεστοράν και τραπέζια όπου παίρνω το πρωινό μου. Καλό είναι αν και δεν περιλαμβάνεται στο κόστος. Το προσωπικό είναι πολύ εξυπηρετικό και διακρίνεται από επαγγελματισμό. Η απαραίτητη σύνδεση με wifi λειτουργεί εδώ πολύ καλά.
Αφήνω το χθεσινό δωμάτιο στο διαμέρισμα για να πάρω αργότερα ένα μονό δωμάτιο.
Ξεκινάω τη βόλτα μου στην πόλη στις οκτώ το πρωί. Θα περπατήσω αρκετά χιλιόμετρα, δεν πρόκειται να πάρω καθόλου ταξί.
Έχω και κάποιες πρακτικές ανάγκες. Εκτύπωση πεντέξι φωτοτυπιών του διαβατηρίου, διότι στα μπλόκα ζητάνε στοιχεία τα οποία καταγράφουν. Ξεμπερδεύει κανείς ευκολότερα όταν τους τα δίνει έτοιμα. Επισκευή σκελετού των γυαλιών. Ο οπτικός ήταν ευγενέστατος και έκανε την επιδιόρθωση δωρεάν. Ακόμα ανάληψη χρημάτων από ATM. Σήκωσα με την πιστωτική 4,000 UM και χρεώθηκα κάτι λιγότερο από 100 ευρώ. Άρα συμφέρει.
Τώρα τι αξιοθέατα είδα.
Το πρώτο, στο κέντρο ακριβώς της πόλης, είναι το Μέγα Τέμενος. Αποκαλείται συνήθως «Σαουδικό τζαμί», γιατί κατασκευάστηκε με χρηματοδότηση της Σαουδικής Αραβίας. Έχει στην πρόσοψη δυο ψιλόλιγνους μιναρέδες και είναι τεράστιο. Τώρα το πρωί είναι κλειστός και ο περίβολος, έτσι το βλέπω μόνο εξωτερικά. Απέναντί του βρίσκεται μια πολύ ζωντανή αγορά όπου σε εκατοντάδες μαγαζιά και πάγκους πουλάνε είδη και παρελκόμενα κινητής τηλεφωνίας.
Πηγαίνω στο Εθνικό Μουσείο. Δεν είναι τόσο μεγάλο ούτε θα το χαρακτήριζα ως σπουδαίο. Ωστόσο για εμένα παρουσιάζει ενδιαφέρον, διότι γνωρίζω πτυχές από την ιστορία και τον πολιτισμό της Μαυριτανίας. Στο ισόγειο υπάρχουν αρχαιολογικά εκθέματα που συνοδεύουν την ιστορική παρουσίαση της Μαυριτανίας, αρχίζοντας από την προϊστορική εποχή. Ομολογώ ότι παρόλο το διάβασμα που έχω κάνει, μαθαίνω αρκετά πράγματα που δεν ήξερα.
Όπως για παράδειγμα ότι το πάλαι ποτέ Βασίλειο της Γκάνα όχι μόνο είχε στην επικράτειά του μεγάλο μέρος της χώρας (στα Νοτιανατολικά) αλλά και πως οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι η πρωτεύουσά του βρισκόταν στο Kumbi Saleh, μια τοποθεσία κοντά στα σύνορα του Μαλί, όπου πριν εκατό χρόνια βγήκαν στην επιφάνεια αξιόλογα ερείπια. Το βασίλειο ήταν στη μεγαλύτερη ακμή του μεταξύ 9ου και 11ου αιώνα. Γνώρισε τη δόξα τόσο λόγω του πλούτου που συγκέντρωσε ελέγχοντας τους δρόμους των καραβανιών που εξυπηρετούσαν το εμπόριο του χρυσού όσο και ως τόπος διάδοσης του Ισλάμ. Τόσο έντονη είναι η ανάμνηση της ακμής του που το 1960 η πρώην Βρετανική αποικία της Χρυσής Ακτής επέλεξε, ως ανεξάρτητη πλέον χώρα, να ονομάζεται Γκάνα, αν και βρίσκεται σε περιοχή που δεν ανήκε σε αυτό το ιστορικό Βασίλειο.
Στον επάνω όροφο υπάρχουν εκθέματα που αφορούν τη κουλτούρα και το σύγχρονο βίο των κατοίκων της Μαυριτανίας. Πλήρωσα εισιτήριο μόνον 50 UM, λέγοντας (ψέματα) ότι δε θα βγάλω φωτογραφίες.
Το τελευταίο αξιοθέατο που θα επισκεφθώ στο κέντρο της πόλης είναι το λεγόμενο «Μαροκινό τζαμί». Στην πραγματικότητα είναι ένα πολιτιστικό κέντρο που έχει ιδρύσει το Μαρόκο. Περιλαμβάνει και τζαμί αλλά εγώ θα επισκεφθώ άλλες αίθουσες. Γίνομαι δεκτός από τους αρμοδίους με καταγραφή των στοιχείων μου στο βιβλίο επισκεπτών. Μού δείχνουν το πολυτελές εσωτερικό που έχει πλούσια διακόσμηση σύμφωνα με τις Μαροκινές παραδόσεις.
Το Μαρόκο έχει ιδιαίτερους λόγους να προβάλλει την παρουσία του στη χώρα. Η παλαιότερη επεκτατική πολιτική του ήταν να επεκταθεί ώστε να συμπεριλάβει και όλη τη Μαυριτανία. Αυτό βέβαια δεν έγινε και δεν αποτελεί πλέον ζητούμενο για το μαροκινό κράτος. Όμως ανάμεσα στο Μαρόκο και τη Μαυριτανία υπήρχε μια μεγάλη σε έκταση Ισπανική αποικία, η πάλαι ποτέ «Ισπανική Σαχάρα». Το 1975 η Ισπανία παρέδωσε τη διοίκηση της περιοχής στις δυο γειτονικές χώρες του Μαρόκου και της Μαυριτανίας. Αμέσως άρχισε ένας ανταρτοπόλεμος από το ντόπιο κίνημα Polisario που είχε στόχο την ίδρυση ανεξάρτητου κράτους της Δυτικής Σαχάρας. Η Μαυριτανία, αδύναμη να αντιμετωπίσει το αντάρτικο, εγκατέλειψε κάθε βλέψη στα εδάφη της Δυτικής Σαχάρας. Τότε το Μαρόκο προχώρησε σε κατάληψη όλων των εδαφών της αραιοκατοικημένης πρώην Ισπανικής αποικίας. Έκτοτε την διοικεί ως «νότιες Μαροκινές επαρχίες», παρά το ότι ο Ο.Η.Ε. και όλα τα άλλα κράτη θεωρούν παράνομη την κατοχή της.
Σήμερα οι ντόπιοι Σαχράουι αγωνίζονται εναντίον της μαροκινής κατοχής από κάποιες ερημικές περιοχές στα ανατολικά εδάφη της Δυτικής Σαχάρας που δε μπορεί να ελέγξει ο Μαροκινός στρατός. Τις ονομάζουν «απελευθερωμένες περιοχές».
Αλλά το Μαρόκο εκτός από τη στρατιωτική κατοχή έχει επιφέρει αλλοίωση του πληθυσμού. Σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία όσων κατοικούν στο έδαφος της Δυτικής Σαχάρας (που είναι μια έκταση διπλάσια από την Ελλάδα) είναι Μαροκινοί έποικοι. Νομίζω ότι με αυτά που έγραψα γίνονται αντιληπτοί οι σοβαροί πολιτικοί λόγοι που το κράτος του Μαρόκου θέλει να δείχνει μια βιτρίνα στην πρωτεύουσα της Μαυριτανίας.
Φυσικά με την κατοχή της Δυτικής Σαχάρας υπάρχουν πλέον κοινά σύνορα μεταξύ Μαρόκου και Μαυριτανίας. Και εγώ έχω προγραμματίσει, μετά την επίσκεψη της Μαυριτανίας, να τα περάσω και να ταξιδέψω προς βορρά ως το Μαρακές.
Όμως γύρω από το Μαροκινό πολιτιστικό κέντρο υπάρχει και ένα άλλο αξιοθέατο. Μια αγορά που σφύζει από κίνηση. Φοβερή είναι. Έχει όλα τα είδη που αγοράζονται και πουλιούνται μέσα σε ένα οργανωμένο Αφρικάνικο χάος. Μέσα το συνωστισμό που υπάρχει, τα οχήματα μειονεκτούν σε κινητικότητα. Γαϊδούρια και άνθρωποι μεταφέρουν παλέτες και καρότσια. Όσο για φωτογραφίες τα πράγματα εδώ είναι πολύ δύσκολα.
Εδώ που είμαι στη «Μαροκινή αγορά», όπως τη λένε, έχω φθάσει στο πιο μακρινό σημείο της σημερινής βόλτας, τέσσερα χιλιόμετρα μακριά από το ξενοδοχείο μου. Επιστρέφω από την ίδια διαδρομή. Μόνο που σταματάω απέναντι από την είσοδο του Σαουδικού τζαμιού για φαγητό. Σε μια «τρύπα» είναι μια ψησταριά με τραπέζια σε διπλανό δωμάτιο όπου τρώω για μεσημέρι, μια μπαγκέτα με σουβλάκια ψημένα έξω στα κάρβουνα.
Επιστρέφω στο Jeloua, πάντα με τα πόδια, στις μία το μεσημέρι. Η βόλτα μου κράτησε πέντε ώρες!
Παίρνω το καινούργιο μου δωμάτιο. Το WC - μπάνιο είναι ιδιωτικό αλλά εξωτερικό. Πληρώνω το λογαριασμό των δυο διανυκτερεύσεων με 50 ευρώ και πέφτω για ξεκούραση ένα δίωρο.
Βγαίνω στις τεσσεράμισι για απογευματινή βόλτα. Στόχος μου είναι να επισκεφθώ το αλιευτικό λιμάνι του Νουακσότ. Απέχει από το ξενοδοχείο επτά χιλιόμετρα και πηγαίνω με ταξί (100 UM). Αν και είδα μερικά άλλα ψαρολίμανα στη Σενεγάλη, αυτό εδώ προσφέρει ένα θέαμα που αξίζει την επίσκεψη. Μοιάζει με το Καφουντίν ως προς την ποικιλία των δραστηριοτήτων, αλλά υπερτερεί σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Οι περισσότερες από τις εκατοντάδες πιρόγες βρίσκονται στη φάση της επιστροφής από το ψάρεμα. Χιλιάδες κόσμος δουλεύει. Αγοράζουν και πουλάνε ψάρια, τα κουβαλάνε φορτωμένα σε καρότσια, σε κιβώτια επάνω στο κεφάλι, σε πάμπολλα γαϊδουράκια. Σεργιάνισα μια ολόκληρη ώρα χωρίς να διατρέξω όλο το μέτωπο της παραλίας με τις ψαρόβαρκες. Όπως φαίνεται οι αλιευτικές δραστηριότητες ασκούνται από μαύρους Αφρικανούς, τόσο ντόπιους όσο και Σενεγαλέζους καθώς και από άλλα γειτονικά κράτη. Δε βλέπω σχεδόν καθόλου Μαυριτανούς της λευκής φυλής. Δυστυχώς οι φωτογραφίες εδώ είναι πολύ δύσκολες αλλά η εικόνα θα παραμείνει έντονη στη μνήμη μου, σα μια κινούμενη πινακοθήκη.
Στην επιστροφή παίρνω ένα μικρό αμάξι που κάνει το ταξί. Ο οδηγός τυχαίνει να είναι ένας πολύ φιλικός πρόσφυγας από το Μαλί. Μου πιάνει την κουβέντα ζητώντας γνωριμία. Είναι πενηντάχρονος και ανήκει στη φυλή Dogon. Έχει δυο γυναίκες και δέκα παιδιά, όλα παντρεμένα και διεσπαρμένα σε διάφορες χώρες της Αφρικής. Παίρνει 60 UM και με αφήνει στο κέντρο, απέναντι από το Σαουδικό τζαμί.
Όσο για τη γνωριμία και ανταλλαγή αριθμών τηλεφώνου το απέφυγα με τρόπο.
Τι να το κάνω αφού δεν πρόκειται να ξανάρθω στο Νουακσότ (όπως νόμιζα). Άλλη μια φορά κάνω ανόητο σφάλμα, τι θα έχανα να αλλάζαμε τηλέφωνα.
Και με την ευκαιρία στο σημείο αυτό να πω ότι οι Μαυριτανοί κύριοι ούτε που εμφανίστηκαν ενώ τους έστειλα και μήνυμα με location.
Από εδώ ξεκινάω με τα πόδια για το ενάμισι χιλιόμετρο απόσταση που είναι ως το Jeloua. Αλλά στο δρόμο με φωνάζει ένας Μαυριτανός με ΙΧ και μου λέει έλα μέσα. Ο φιλόξενος άνθρωπος δουλεύει στην Ευρώπη, στη Γαλλία αν θυμάμαι καλά. Έτσι με πηγαίνει δωρεάν το τελευταίο χιλιόμετρο.
Το βράδυ τρώω στον κήπο τού Jeloua. Το φαγητό είναι ωραία μακαρονάδα με γαρίδες (400 UM).
Το Νουακσότ μπορεί να μην είναι σπουδαίο τουριστικό αξιοθέατο αλλά μου αφήνει καλές αναμνήσεις, αντίθετα με τις πρώτες εντυπώσεις. Αυτό βέβαια οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην ευχάριστη διαμονή μου, στο Jeloua. Στον κήπο τού εστιατορίου έρχονται και επισκέπτες που μένουν μόνιμα στο Νουακσότ. Απόψε το βράδυ έχουν και βραδιά με μουσική.
Πολύ όμορφα είναι αλλά εγώ ετοιμάζομαι για να φύγω αύριο πρωί για το εσωτερικό της Μαυριτανίας. Οπότε ανεβαίνω για ύπνο ενώ κάτω στον κήπο συνεχίζεται η μουσική. Το ταξίδι απαιτεί θυσίες και κάποιες φορές δύσκολες επιλογές. Στο δίλημμα διασκέδαση ή επίσκεψη σε αξιοθέατα, η δική μου απάντηση είναι σχεδόν πάντα αρνητική για τη διασκέδαση.
Πληροφοριακά για το Νουακσότ.
Την εποχή των Γάλλων η Μαυριτανία ήταν μια πολύ υποτιμημένη και παραμελημένη περιοχή. Τη θεωρούσαν ένα κομμάτι ερήμου χωρίς ιδιαίτερη χρησιμότητα, που παρεμβαλλόταν ανάμεσα στη βόρεια Αφρική και τη Σενεγάλη, όπου είχαν στρέψει τα αποικιακά τους ενδιαφέροντα.
Η υποβαθμισμένη Γαλλική αποικιακή διοίκηση της Μαυριτανίας δε θεωρούσε κάποιο μέρος τής χώρας αντάξιο για έδρα της και ασκούσε τα καθήκοντά της από το Σεν Λουί της Σενεγάλης.
Ο πληθυσμός της Μαυριτανίας δεν έκανε ιδιαίτερους αγώνες για να αποκτήσει η χώρα την ανεξαρτησία της. Η πρώτη κυβέρνηση της Μαυριτανίας εγκαθιδρύθηκε το 1957 και μια πρώτη της φροντίδα ήταν να αποφασίσει που θα είναι η πρωτεύουσα του κράτους.
Σε μια απόφαση που πάρθηκε με πολιτικούς υπολογισμούς επελέγη ως πρωτεύουσα το Νουακσότ, ένα μικρό ως τότε χωριό. Με τον τρόπο αυτό ο πρώτος ηγέτης της Μαυριτανίας Μοκτάρ Ουλντ Νταντά κράτησε τις ισορροπίες ανάμεσα στο μαύρο πληθυσμό που κατοικούσε νότια, στην κοιλάδα του Σενεγάλη, και στους εξαραβισμένους Μαυριτανούς που η ιστορική τους κοιτίδα είναι το Αντράρ.
Το Νουακσότ ήταν σε ενδιάμεση θέση και ξεκινούσε ως μια πρακτικά τελείως καινούργια πόλη που θα υποδεχόταν κατοίκους από όλες τις φυλές.
Μέχρι την επιλογή του ως πρωτεύουσα της Μαυριτανίας το Νουακσότ ήταν ένα μεγάλο χωριό ψαράδων κτισμένο γύρω από ένα πηγάδι όπου οι βοσκοί πήγαιναν να ποτίσουν τις καμήλες τους. Η ονομασία Νουακσότ στη Βερβέρικη γλώσσα τους σημαίνει Ανεμοδαρμένο μέρος.
Η κατασκευή της νέας πόλης ξεκίνησε το 1958 και στις 28 Νοεμβρίου 1960, που ανακηρύχτηκε η πλήρης ανεξαρτησία της Μαυριτανίας, είχε ήδη κατασκευαστεί η βασική υποδομή για την εγκατάσταση της κυβέρνησης.
Η πόλη κτίστηκε με πολεοδομικό σχέδιο, αποκτώντας πλατιές λεωφόρους και δρόμους που τέμνονται κάθετα. Αλλά ενώ οι αρχικοί σχεδιασμοί ήταν για πληθυσμό 15,000 κατοίκων η δημογραφική ανάπτυξη υπήρξε εκρηκτική. Ούτε που είχαν σκεφθεί ότι το Νουακσότ εκτός από διοικητικές λειτουργίες θα γινόταν το εμπορικό και οικονομικό κέντρο της χώρας.
Η καινούργια Πρωτεύουσα τράβηξε σα μαγνήτης πληθυσμό από όλη τη χώρα. Η συγκέντρωση του πληθυσμού εντατικοποιήθηκε στις εποχές που η χώρα αντιμετώπισε ανομβρία καθώς επίσης ταραχές, τρομοκρατικές επιθέσεις και πολεμικές συρράξεις που έπληξαν τη Μαυριτανία αλλά και γειτονικές περιοχές, όπως η Δυτική Σαχάρα, το Μαλί και η Σενεγάλη.
Στο Νουακσότ, που είχε πεντέξι χιλιάδες κατοίκους το 1960 και 25,000 το 1970, συγκεντρώνεται σήμερα το ένα τρίτο των κατοίκων της Μαυριτανίας. Ο πληθυσμός του υπολογίζεται να είναι 1,300,000 αν και κανείς δεν ξέρει τον ακριβή αριθμό. Η πόλη χτισμένη ανάμεσα στον Ατλαντικό ωκεανό και την έρημο Σαχάρα κινδυνεύει και από τα δύο μέτωπα. Ο άνεμος φέρνει από τη Σαχάρα άμμο που γεμίζει τους κατά τα άλλα πλατιούς δρόμους της πόλης. Έτυχε να δω στην Πρωτεύουσα αυτοκίνητα να κολλάνε στην άμμο, καθώς προσπαθούσαν να πάρουν στροφή σε κάποιο σταυροδρόμι. Μεγάλη και η απειλή που έρχεται από τη θάλασσα. Μεγάλο μέρος της πόλης έχει κτιστεί σε έδαφος που βρίσκεται κάτω από τη μέση επιφάνεια της θάλασσας, και προστατεύεται από την εισβολή του ωκεανού από αμμόλοφους που διαβρώνονται και κινδυνεύουν να διαλυθούν από τα κύματα. Με την ανοικοδόμηση η φρεάτια στάθμη έχει κατέβει και ακόμα χειρότερα έχει πλέον δεχθεί διπλή εισβολή: από τη μια αλμυρού νερού και από την άλλη μόλυνσης από τα απόβλητα της μεγαλούπολης.
Το Νουακσότ είναι σίγουρα μια παράξενη Πρωτεύουσα που η ανάπτυξή της σε μεγαλούπολη βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την παράδοση της νομαδικής ζωής της Μαυριτανίας και έχει φέρει στην επιφάνεια όλα τα προβλήματα της κλιματικής αλλαγής που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας.
Ολοήμερη επίσκεψη στο Νουακσότ.
Το Νουακσότ μού έδωσε χθες που έφθασα μια χάλια εντύπωση. Να δούμε πως θα μού φανεί σήμερα που θα μείνω όλη την ημέρα και θα προσπαθήσω να κάνω μια επίσκεψη της πόλης. Χθες βέβαια που ήμουν στο πόδι από τις πέντε το πρωί και έφθασα στο Jeloua τέσσερες το απόγευμα μετά από ένα περιπετειώδες ταξίδι, δε γινόταν να βγω έξω.
Όμως από τη στιγμή που τακτοποιήθηκα εδώ βρίσκομαι σε πολύ ωραίο περιβάλλον. Το περιμανδρωμένο συγκρότημα έχει μια μεγάλη αυλή με κήπο που μοιάζει με όαση, με μεγάλα δένδρα. Με ρεστοράν και τραπέζια όπου παίρνω το πρωινό μου. Καλό είναι αν και δεν περιλαμβάνεται στο κόστος. Το προσωπικό είναι πολύ εξυπηρετικό και διακρίνεται από επαγγελματισμό. Η απαραίτητη σύνδεση με wifi λειτουργεί εδώ πολύ καλά.
Αφήνω το χθεσινό δωμάτιο στο διαμέρισμα για να πάρω αργότερα ένα μονό δωμάτιο.
Ξεκινάω τη βόλτα μου στην πόλη στις οκτώ το πρωί. Θα περπατήσω αρκετά χιλιόμετρα, δεν πρόκειται να πάρω καθόλου ταξί.
Έχω και κάποιες πρακτικές ανάγκες. Εκτύπωση πεντέξι φωτοτυπιών του διαβατηρίου, διότι στα μπλόκα ζητάνε στοιχεία τα οποία καταγράφουν. Ξεμπερδεύει κανείς ευκολότερα όταν τους τα δίνει έτοιμα. Επισκευή σκελετού των γυαλιών. Ο οπτικός ήταν ευγενέστατος και έκανε την επιδιόρθωση δωρεάν. Ακόμα ανάληψη χρημάτων από ATM. Σήκωσα με την πιστωτική 4,000 UM και χρεώθηκα κάτι λιγότερο από 100 ευρώ. Άρα συμφέρει.
Τώρα τι αξιοθέατα είδα.
Το πρώτο, στο κέντρο ακριβώς της πόλης, είναι το Μέγα Τέμενος. Αποκαλείται συνήθως «Σαουδικό τζαμί», γιατί κατασκευάστηκε με χρηματοδότηση της Σαουδικής Αραβίας. Έχει στην πρόσοψη δυο ψιλόλιγνους μιναρέδες και είναι τεράστιο. Τώρα το πρωί είναι κλειστός και ο περίβολος, έτσι το βλέπω μόνο εξωτερικά. Απέναντί του βρίσκεται μια πολύ ζωντανή αγορά όπου σε εκατοντάδες μαγαζιά και πάγκους πουλάνε είδη και παρελκόμενα κινητής τηλεφωνίας.

Πηγαίνω στο Εθνικό Μουσείο. Δεν είναι τόσο μεγάλο ούτε θα το χαρακτήριζα ως σπουδαίο. Ωστόσο για εμένα παρουσιάζει ενδιαφέρον, διότι γνωρίζω πτυχές από την ιστορία και τον πολιτισμό της Μαυριτανίας. Στο ισόγειο υπάρχουν αρχαιολογικά εκθέματα που συνοδεύουν την ιστορική παρουσίαση της Μαυριτανίας, αρχίζοντας από την προϊστορική εποχή. Ομολογώ ότι παρόλο το διάβασμα που έχω κάνει, μαθαίνω αρκετά πράγματα που δεν ήξερα.
Όπως για παράδειγμα ότι το πάλαι ποτέ Βασίλειο της Γκάνα όχι μόνο είχε στην επικράτειά του μεγάλο μέρος της χώρας (στα Νοτιανατολικά) αλλά και πως οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι η πρωτεύουσά του βρισκόταν στο Kumbi Saleh, μια τοποθεσία κοντά στα σύνορα του Μαλί, όπου πριν εκατό χρόνια βγήκαν στην επιφάνεια αξιόλογα ερείπια. Το βασίλειο ήταν στη μεγαλύτερη ακμή του μεταξύ 9ου και 11ου αιώνα. Γνώρισε τη δόξα τόσο λόγω του πλούτου που συγκέντρωσε ελέγχοντας τους δρόμους των καραβανιών που εξυπηρετούσαν το εμπόριο του χρυσού όσο και ως τόπος διάδοσης του Ισλάμ. Τόσο έντονη είναι η ανάμνηση της ακμής του που το 1960 η πρώην Βρετανική αποικία της Χρυσής Ακτής επέλεξε, ως ανεξάρτητη πλέον χώρα, να ονομάζεται Γκάνα, αν και βρίσκεται σε περιοχή που δεν ανήκε σε αυτό το ιστορικό Βασίλειο.
Στον επάνω όροφο υπάρχουν εκθέματα που αφορούν τη κουλτούρα και το σύγχρονο βίο των κατοίκων της Μαυριτανίας. Πλήρωσα εισιτήριο μόνον 50 UM, λέγοντας (ψέματα) ότι δε θα βγάλω φωτογραφίες.
Το τελευταίο αξιοθέατο που θα επισκεφθώ στο κέντρο της πόλης είναι το λεγόμενο «Μαροκινό τζαμί». Στην πραγματικότητα είναι ένα πολιτιστικό κέντρο που έχει ιδρύσει το Μαρόκο. Περιλαμβάνει και τζαμί αλλά εγώ θα επισκεφθώ άλλες αίθουσες. Γίνομαι δεκτός από τους αρμοδίους με καταγραφή των στοιχείων μου στο βιβλίο επισκεπτών. Μού δείχνουν το πολυτελές εσωτερικό που έχει πλούσια διακόσμηση σύμφωνα με τις Μαροκινές παραδόσεις.

Το Μαρόκο έχει ιδιαίτερους λόγους να προβάλλει την παρουσία του στη χώρα. Η παλαιότερη επεκτατική πολιτική του ήταν να επεκταθεί ώστε να συμπεριλάβει και όλη τη Μαυριτανία. Αυτό βέβαια δεν έγινε και δεν αποτελεί πλέον ζητούμενο για το μαροκινό κράτος. Όμως ανάμεσα στο Μαρόκο και τη Μαυριτανία υπήρχε μια μεγάλη σε έκταση Ισπανική αποικία, η πάλαι ποτέ «Ισπανική Σαχάρα». Το 1975 η Ισπανία παρέδωσε τη διοίκηση της περιοχής στις δυο γειτονικές χώρες του Μαρόκου και της Μαυριτανίας. Αμέσως άρχισε ένας ανταρτοπόλεμος από το ντόπιο κίνημα Polisario που είχε στόχο την ίδρυση ανεξάρτητου κράτους της Δυτικής Σαχάρας. Η Μαυριτανία, αδύναμη να αντιμετωπίσει το αντάρτικο, εγκατέλειψε κάθε βλέψη στα εδάφη της Δυτικής Σαχάρας. Τότε το Μαρόκο προχώρησε σε κατάληψη όλων των εδαφών της αραιοκατοικημένης πρώην Ισπανικής αποικίας. Έκτοτε την διοικεί ως «νότιες Μαροκινές επαρχίες», παρά το ότι ο Ο.Η.Ε. και όλα τα άλλα κράτη θεωρούν παράνομη την κατοχή της.
Σήμερα οι ντόπιοι Σαχράουι αγωνίζονται εναντίον της μαροκινής κατοχής από κάποιες ερημικές περιοχές στα ανατολικά εδάφη της Δυτικής Σαχάρας που δε μπορεί να ελέγξει ο Μαροκινός στρατός. Τις ονομάζουν «απελευθερωμένες περιοχές».
Αλλά το Μαρόκο εκτός από τη στρατιωτική κατοχή έχει επιφέρει αλλοίωση του πληθυσμού. Σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία όσων κατοικούν στο έδαφος της Δυτικής Σαχάρας (που είναι μια έκταση διπλάσια από την Ελλάδα) είναι Μαροκινοί έποικοι. Νομίζω ότι με αυτά που έγραψα γίνονται αντιληπτοί οι σοβαροί πολιτικοί λόγοι που το κράτος του Μαρόκου θέλει να δείχνει μια βιτρίνα στην πρωτεύουσα της Μαυριτανίας.
Φυσικά με την κατοχή της Δυτικής Σαχάρας υπάρχουν πλέον κοινά σύνορα μεταξύ Μαρόκου και Μαυριτανίας. Και εγώ έχω προγραμματίσει, μετά την επίσκεψη της Μαυριτανίας, να τα περάσω και να ταξιδέψω προς βορρά ως το Μαρακές.
Όμως γύρω από το Μαροκινό πολιτιστικό κέντρο υπάρχει και ένα άλλο αξιοθέατο. Μια αγορά που σφύζει από κίνηση. Φοβερή είναι. Έχει όλα τα είδη που αγοράζονται και πουλιούνται μέσα σε ένα οργανωμένο Αφρικάνικο χάος. Μέσα το συνωστισμό που υπάρχει, τα οχήματα μειονεκτούν σε κινητικότητα. Γαϊδούρια και άνθρωποι μεταφέρουν παλέτες και καρότσια. Όσο για φωτογραφίες τα πράγματα εδώ είναι πολύ δύσκολα.

Εδώ που είμαι στη «Μαροκινή αγορά», όπως τη λένε, έχω φθάσει στο πιο μακρινό σημείο της σημερινής βόλτας, τέσσερα χιλιόμετρα μακριά από το ξενοδοχείο μου. Επιστρέφω από την ίδια διαδρομή. Μόνο που σταματάω απέναντι από την είσοδο του Σαουδικού τζαμιού για φαγητό. Σε μια «τρύπα» είναι μια ψησταριά με τραπέζια σε διπλανό δωμάτιο όπου τρώω για μεσημέρι, μια μπαγκέτα με σουβλάκια ψημένα έξω στα κάρβουνα.
Επιστρέφω στο Jeloua, πάντα με τα πόδια, στις μία το μεσημέρι. Η βόλτα μου κράτησε πέντε ώρες!
Παίρνω το καινούργιο μου δωμάτιο. Το WC - μπάνιο είναι ιδιωτικό αλλά εξωτερικό. Πληρώνω το λογαριασμό των δυο διανυκτερεύσεων με 50 ευρώ και πέφτω για ξεκούραση ένα δίωρο.
Βγαίνω στις τεσσεράμισι για απογευματινή βόλτα. Στόχος μου είναι να επισκεφθώ το αλιευτικό λιμάνι του Νουακσότ. Απέχει από το ξενοδοχείο επτά χιλιόμετρα και πηγαίνω με ταξί (100 UM). Αν και είδα μερικά άλλα ψαρολίμανα στη Σενεγάλη, αυτό εδώ προσφέρει ένα θέαμα που αξίζει την επίσκεψη. Μοιάζει με το Καφουντίν ως προς την ποικιλία των δραστηριοτήτων, αλλά υπερτερεί σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Οι περισσότερες από τις εκατοντάδες πιρόγες βρίσκονται στη φάση της επιστροφής από το ψάρεμα. Χιλιάδες κόσμος δουλεύει. Αγοράζουν και πουλάνε ψάρια, τα κουβαλάνε φορτωμένα σε καρότσια, σε κιβώτια επάνω στο κεφάλι, σε πάμπολλα γαϊδουράκια. Σεργιάνισα μια ολόκληρη ώρα χωρίς να διατρέξω όλο το μέτωπο της παραλίας με τις ψαρόβαρκες. Όπως φαίνεται οι αλιευτικές δραστηριότητες ασκούνται από μαύρους Αφρικανούς, τόσο ντόπιους όσο και Σενεγαλέζους καθώς και από άλλα γειτονικά κράτη. Δε βλέπω σχεδόν καθόλου Μαυριτανούς της λευκής φυλής. Δυστυχώς οι φωτογραφίες εδώ είναι πολύ δύσκολες αλλά η εικόνα θα παραμείνει έντονη στη μνήμη μου, σα μια κινούμενη πινακοθήκη.





Στην επιστροφή παίρνω ένα μικρό αμάξι που κάνει το ταξί. Ο οδηγός τυχαίνει να είναι ένας πολύ φιλικός πρόσφυγας από το Μαλί. Μου πιάνει την κουβέντα ζητώντας γνωριμία. Είναι πενηντάχρονος και ανήκει στη φυλή Dogon. Έχει δυο γυναίκες και δέκα παιδιά, όλα παντρεμένα και διεσπαρμένα σε διάφορες χώρες της Αφρικής. Παίρνει 60 UM και με αφήνει στο κέντρο, απέναντι από το Σαουδικό τζαμί.
Όσο για τη γνωριμία και ανταλλαγή αριθμών τηλεφώνου το απέφυγα με τρόπο.
Τι να το κάνω αφού δεν πρόκειται να ξανάρθω στο Νουακσότ (όπως νόμιζα). Άλλη μια φορά κάνω ανόητο σφάλμα, τι θα έχανα να αλλάζαμε τηλέφωνα.
Και με την ευκαιρία στο σημείο αυτό να πω ότι οι Μαυριτανοί κύριοι ούτε που εμφανίστηκαν ενώ τους έστειλα και μήνυμα με location.
Από εδώ ξεκινάω με τα πόδια για το ενάμισι χιλιόμετρο απόσταση που είναι ως το Jeloua. Αλλά στο δρόμο με φωνάζει ένας Μαυριτανός με ΙΧ και μου λέει έλα μέσα. Ο φιλόξενος άνθρωπος δουλεύει στην Ευρώπη, στη Γαλλία αν θυμάμαι καλά. Έτσι με πηγαίνει δωρεάν το τελευταίο χιλιόμετρο.
Το βράδυ τρώω στον κήπο τού Jeloua. Το φαγητό είναι ωραία μακαρονάδα με γαρίδες (400 UM).
Το Νουακσότ μπορεί να μην είναι σπουδαίο τουριστικό αξιοθέατο αλλά μου αφήνει καλές αναμνήσεις, αντίθετα με τις πρώτες εντυπώσεις. Αυτό βέβαια οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην ευχάριστη διαμονή μου, στο Jeloua. Στον κήπο τού εστιατορίου έρχονται και επισκέπτες που μένουν μόνιμα στο Νουακσότ. Απόψε το βράδυ έχουν και βραδιά με μουσική.
Πολύ όμορφα είναι αλλά εγώ ετοιμάζομαι για να φύγω αύριο πρωί για το εσωτερικό της Μαυριτανίας. Οπότε ανεβαίνω για ύπνο ενώ κάτω στον κήπο συνεχίζεται η μουσική. Το ταξίδι απαιτεί θυσίες και κάποιες φορές δύσκολες επιλογές. Στο δίλημμα διασκέδαση ή επίσκεψη σε αξιοθέατα, η δική μου απάντηση είναι σχεδόν πάντα αρνητική για τη διασκέδαση.
Last edited: