Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 25o
Δευτέρα, 9 Μαρτίου. Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
Το πρωί παίρνω το πρωινό τού Auberge De L'ile, που περιλαμβάνεται στο κόστος του δωματίου αλλά είναι πολύ μικρό. Για συμπλήρωμα πηγαίνω στην αίθουσα του κοντινού Darou Salam. Ωραία είναι εδώ. Πρόκειται για αρτοποιείο, ζαχαροπλαστείο, καφετέρια και εστιατόριο συγχρόνως. Έχει και wifi. Με ένα καφεδάκι ανά χείρας, που πήρα από πάγκο του δρόμου, κάθομαι και παραγγέλνω μια ομελέτα.
Αφού οι Μαυριτανοί φίλοι μου είπαν ότι θα φύγουμε κατά το μεσημέρι, εκείνο που πρέπει να κάνω τώρα το πρωί, είναι να ολοκληρώσω την επίσκεψη στο Σεν Λουί (Saint Louis).
Η πόλη ιδρύθηκε από τους Γάλλους που εγκαταστάθηκαν εδώ το 1659. Ονομάστηκε Σεν Λουί (Saint Louis) προς τιμήν του Αγίου Λουδοβίκου, που υπήρξε βασιλιάς της Γαλλίας το 13ο αιώνα ως Λουδοβίκος ο 9ος. Το όνομα τιμά επίσης το Λουδοβίκο 14ο που ήταν βασιλιάς κατά το χρόνο της ίδρυσης της αποικίας.
Η πόλη χτίστηκε σε ένα μικρό νησί που βρίσκεται μέσα σε μια λιμνοθάλασσα που σχηματίζεται στις εκβολές του ποταμού Σενεγάλη. Από την πλευρά τού Ατλαντικού ωκεανού η λιμνοθάλασσα οριοθετείται από μια πολύ στενή λωρίδα γης που την ονομάζουν Langue de Barbarie, δηλαδή «Γλώσσα της Μπαρμπαριάς». Το όνομα προέκυψε από την εγκατάσταση Βέρβερων σε παλιότερες εποχές. Η ντόπια ονομασία της περιοχής στη λωρίδα αυτή είναι N'dar. Σήμερα η ονομασία Guest Ndar χρησιμοποιείται και για μια φτωχογειτονιά στη λωρίδα της Μπαρμπαριάς.
Το Saint Louis υπήρξε η πρώτη Γαλλική αποικιακή πόλη στην Αφρική. Έχοντας λιμάνι στο οποίο άκμαζε το εμπόριο προϊόντων της περιοχής αλλά και σκλάβων, αναδείχθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα σε μεγάλη κοινότητα μιγάδων, που κατάγονταν από Ευρωπαίους εμπόρους και Αφρικανές γυναίκες.
Υπήρξε πρωτεύουσα της Γαλλικής Σενεγάλης από το 1673 και το 1895 έγινε πρωτεύουσα όλης της Γαλλικής Δυτικής Αφρικής. Το 1902 τα σκήπτρα της πρωτεύουσας παρέλαβε το Ντακάρ. Αλλά στο Saint Louis εγκαταστάθηκε η Γαλλική διοίκηση της Μαυριτανίας από το 1920 ως το 1957.
Σήμερα η πόλη έχει επεκταθεί πέρα από το νησί σε γειτονιές που βρίσκονται γύρω από το ποτάμι. Ο συνολικός πληθυσμός είναι περίπου 200,000 κάτοικοι.
Το 2000 η Unesco συμπεριέλαβε την ιστορική πόλη στον κατάλογο της Παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Θα κάνω μια δίωρη βόλτα στην πόλη, από τις οκτώ ως τις δέκα το πρωί, που δεν έχει και τόση ζέστη. Ο χρόνος είναι επαρκής να την εξερευνήσω, αφού μάλιστα έκανα και χθες μια πρώτη επίσκεψη.
Το νησί με την αποικιακή πόλη δεν είναι μεγάλο. Είναι στενόμακρο, με μήκος 1,600 και πλάτος 400 μέτρα. Εδώ που μένω είμαι στο κέντρο. Στο κέντρο και στα νότια εκτείνεται το κομμάτι που κατοικούσαν οι Γάλλοι, οι Αφρικανοί κατοικούσαν κυρίως στο βόρειο μέρος του νησιού.
Ένα εμβληματικό ιστορικό αξιοθέατο είναι η μεταλλική γέφυρα που συνδέει το νησί με τη στεριά στα ανατολικά. Η γέφυρα με μήκος 507 μέτρα είχε σχεδιαστεί από το διάσημο μηχανικό Άιφελ για να τοποθετηθεί στον ποταμό Δούναβη. Το 1897 την τοποθέτησαν εδώ. Αυτό το τεχνολογικό επίτευγμα του 19ου αιώνα παραμένει η κύρια είσοδος της πόλης, από εδώ ήρθα με ταξί, από εδώ και θα φύγω. Πριν μια περίπου δεκαετία έγινε συντήρηση της γέφυρας με αντικατάσταση μερικών σκουριασμένων κομματιών από καινούργια που είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια. Τώρα το πρωί περπατάω με αρκετόν άλλο κόσμο στα πεζοδρόμιά της ενώ κάτω από τα αψιδωτά ανοίγματα κυκλοφορούν πλοιάρια.
Ονομάζεται γέφυρα Faidherbe προς τιμήν του Γάλλου στρατηγού και αποικιακού κυβερνήτη του 19ου αιώνα. Ο Louis Faidherbe (1818 – 1889) εγκαταστάθηκε στο Saint Louis το 1852. Σε λίγα χρόνια κατόρθωσε να επεκτείνει τη Γαλλική αποικία σε όλη τη Σενεγάλη και πέραν αυτής σε μεγάλο τμήμα της Δυτικής Αφρικής.
Όπως είδα και χθες υπάρχουν αρκετά αποικιακά οικοδομήματα που έχουν την κρεολική αποικιακή αρχιτεκτονική.
Βλέπω εξωτερικά και το «Μεγάλο Τζαμί». Είναι το μοναδικό θρησκευτικό οικοδόμημα που έκτισε η τότε Γαλλική αποικιακή Διοίκηση για το μουσουλμανικό πληθυσμό του νησιού (μεταξύ 1820 και 1847). Το αρχιτεκτονικό σχέδιο, που αναγνωρίζεται εύκολα παρά τις προσθήκες, θυμίζει εξωτερικά και ιδίως στην πρόσοψη, τον Καθολικό καθεδρικό.
Οι μιναρέδες είναι δυο πύργοι με ρολόι και καμπάνες (μάλιστα, καμπάνες σε μιναρέδες) που στέκονται στην πρόσοψη, εκατέρωθεν μιας αψιδωτής στοάς που προεκτείνεται και στα πλάγια του τζαμιού. Τώρα κτίζουν σε επαφή με το αποικιακό κτίριο ένα καινούργιο τέμενος που θα έχει πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα. Το τζαμί βρίσκεται στη περιοχή βόρεια του κέντρου τού νησιού, όπου η παλιά μουσουλμανική συνοικία.
Περπατώ άλλη μια φορά στα σκονισμένα δρομάκια των λαϊκών συνοικιών στην απέναντι λωρίδα της Μπαρμπαριάς. Το περιβάλλον παρά τη φτώχεια και τη βρωμιά έχει μια ελκυστική αυθεντικότητα. Εδώ δεν επικρατεί αυτό το επίπλαστο τουριστικό περιβάλλον που δυστυχώς έχει ολότελα επικαλύψει την τοπική παράδοση και κουλτούρα στα μέρη που έχουν υποστεί ολοσχερή τουριστική «ανάπτυξη» όπως δυστυχώς σε κάποια Ελληνικά νησιά. Εδώ στη Σενεγάλη το μόνο τέτοιο τουριστικό μέρος που επισκέφθηκα ήταν το Σαλί.
Επιστρέφοντας στο Πανδοχείο συναντώ τους Μαυριτανούς. Μού λένε ότι ναι μεν έχουν πρόγραμμα να φύγουν σήμερα το μεσημέρι αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις των επιχειρηματικών τους επαφών. Ο Sidi Brahim λέει πως πάντως θα με ενημερώσει.
Είναι ώρα για λίγη ξεκούραση στο δωμάτιό μου, το οποίο οφείλω να παραδώσω το μεσημέρι.
Αλλά το μεσημέρι που κατεβαίνω στη ρεσεψιόν δε βρίσκω άκρη. Αρχικά μού λένε ότι οι Μαυριτανοί έφυγαν, σε λίγο ότι θα γυρίσουν. Κατά τις δωδεκάμισι η λίαν συμπαθής μάνατζερ Μαντάμ Ντιόπ μου λέει ότι είναι σίγουρο πως έφυγαν. Της απαντάω ότι δε με πειράζει που έφυγαν αλλά που το έκαναν χωρίς να με ειδοποιήσουν.
Η Μαντάμ Ντιόπ μου λέει ότι αν φύγω τώρα προλαβαίνω να πάω στη Μαυριτανία με τη συγκοινωνία. Απαντάω αρνητικά. Η ώρα δεν είναι κατάλληλη. Αν φύγω τώρα κινδυνεύω να παραμείνω τη νύχτα στο Ρόσο, ένα συνοριακό σταθμό που έχει πολύ κακή φήμη. Στην καλύτερη περίπτωση θα μπορέσω να φθάσω πολύ αργά το βράδυ στο Νουακσότ.
Παίρνω πάλι το ίδιο δωμάτιο για τη σημερινή νύχτα. Η αναχώρηση θα γίνει αύριο το πρωί.
Πηγαίνω στο Darou Salam για μεσημεριανό φαγητό. Παραγγέλνω ψητό ψάρι “capitaine”. Με την ονομασία αυτή είναι γνωστά κάμποσα είδη ψαριών που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τα δικά μας λαυράκια. Πήρα τη «μικρή μερίδα» που κάνει 6,000 CFA ενώ η μεγάλη κάνει 7,000. Είναι πολύ καλό και χορταστικό πιάτο.
Βγαίνοντας από το Πανδοχείο στις τέσσερες το απόγευμα πληροφορούμαι από τη Μαντάμ Ντιόπ ότι οι Μαυριτανοί δεν έφυγαν και αναμένεται να γυρίσουν εδώ! Όντως σε λίγο τους βλέπω και με ενημερώνουν ότι θα φύγουν αύριο.
Για άλλη μια ημέρα (συνεχόμενη) το ταξιδιωτικό μου πλάνο έμεινε εν μέρει ανεκτέλεστο. Και πως λέγεται το plan B στην προκείμενη περίπτωση; Μην ανησυχείτε, υπάρχει και για να το πούμε με ειλικρίνεια λέγεται επιστροφή στο αρχικό plan A.
Ναι έχω πάρει τις αποφάσεις μου. Θα φύγω με τη συγκοινωνία αύριο όσο πιο ενωρίς γίνεται. Δεν έχω σκοπό να περιμένω κι άλλο, πότε θα τελειώσουν τις δουλειές τους οι Μαυριτανοί και αν τυχόν με θυμηθούν.
Αρκετή ζημιά έπαθα που τους εμπιστεύθηκα. Αν ήξερα ότι θα έμενα εδώ σήμερα μπορούσα να είχα οργανώσει κάποια επίσκεψη. Όπως για παράδειγμα στο Εθνικό Καταφύγιο πτηνών του Djoudj. Το καταφύγιο βρίσκεται σε απόσταση 25 χιλιομέτρων βόρεια τού Saint Louis. Δεν είναι προσπελάσιμο με συγκοινωνία αλλά οργανώνονται πολλές εκδρομές. Μάλιστα κάποιος με πλησίασε για να μου προτείνει να συμμετάσχω. Το καταφύγιο καταλαμβάνει έκταση 160 τετραγωνικών χιλιομέτρων, δίπλα στον ποταμό Σενεγάλη. Από γεωγραφική άποψη είναι ένας υγρότοπος όπου η επίσκεψη γίνεται με πιρόγες. Η τοποθεσία, που δεν απέχει πολύ από τις εκβολές του Σενεγάλη, είναι ένας σταθμός των πουλιών που μεταναστεύουν στην Αφρική για να περάσουν το χειμώνα σε τόπους με θερμότερο κλίμα. Όλες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για σπουδαίο μέρος παρατήρησης πουλιών. Αλλά η κατάλληλη ώρα για επίσκεψη είναι το πρωί, την ώρα που ξημερώνει.
Τώρα το απόγευμα δε μου μένει παρά να κάνω μερικές ακόμα βόλτες στο ατμοσφαιρικό Σεν Λουί (Saint Louis). Κάτι καινούργιο που βλέπω είναι τα μαγαζιά που πουλάνε αντίκες και χειροτεχνήματα. Με ενδιαφέρον βλέπω τελετουργικές ξυλόγλυπτες μάσκες από τη Σενεγάλη και άλλες Αφρικανικές χώρες. Είναι πολύ ωραίες αλλά η τιμή για μια καλή μάσκα είναι γύρω στα 200 ευρώ. Οπωσδήποτε δεν τίθεται θέμα, διότι είναι ογκώδη αντικείμενα που δεν έχω τρόπο πού να τα κουβαλήσω.
Έχω βέβαια κατά νουν και το αυριανό μου ταξίδι. Θα περάσω τα σύνορα για να μπω στη Μαυριτανία. Συζητώντας με ένα νεαρό Γάλλο στο δρόμο μαθαίνω τις κακές συνθήκες που επικρατούν στο συνοριακό πέρασμα του Ρόσο. Με συμβουλεύει να έχω διαθέσιμα 55 ευρώ για τη βίζα της Μαυριτανίας, γιατί διαφορετικά θα κάνουν πως δεν έχουν ψιλά για να μού κρατήσουν τα ρέστα. Και δυστυχώς εγώ έχω κατοστάρικο.
Πηγαίνω στο μαγαζί δίπλα στο ξενοδοχείο De la Poste και ζητώ ψιλά. Ο νεαρός πωλητής μού δίνει δυο πενηντάρικα λέγοντας ότι χρειάζονται μόνο 50 ευρώ για τη βίζα. Του δίνω 1,000 CFA για να τον ευχαριστήσω και μού απαντάει "très gentille", «πολύ ευγενικό».
Μαζεύομαι πολύ ενωρίς στο δωμάτιο μου. Έχω αποφασίσει να φύγω για τη Μαυριτανία αύριο, με τη δημόσια συγκοινωνία.
Μιλάμε μόλις ξυπνήσω. Εδώ είναι που το σύνθημα τέως πεζοναυτών, καταδρομέων και νυν ειδικών δυνάμεων πρέπει να με εμψυχώνει. Σεν Λουί - Νουακσότ σόλο με ΜΜΜ Σενεγάλης και Μαυριτανίας μέσω του Ρόσο, δεν είναι τόσο απλή μετακίνηση. Σας το προλαμβάνω, είναι η πιο δύσκολη του ταξιδιού μου.
"Θαρσείν χρή ταχ' αύριον έσετ΄ άμεινον".
Θάρρος χρειάζεται, ίσως αύριο να είναι καλύτερα.
Το είπε ένας πρόγονός μας, ο πολυμήχανος ταξιδιώτης από την Ιθάκη, όταν οι Αχαιοί ήταν έτοιμοι να επιστρέψουν άπρακτοι στην πατρίδα τους.
Θάρρος μάζεψα, ύπνο χρειάζομαι τώρα, αυτό είναι το δύσκολο, ώρα εννέα το βράδυ. Όνειρα γλυκά!
Δευτέρα, 9 Μαρτίου. Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
Το πρωί παίρνω το πρωινό τού Auberge De L'ile, που περιλαμβάνεται στο κόστος του δωματίου αλλά είναι πολύ μικρό. Για συμπλήρωμα πηγαίνω στην αίθουσα του κοντινού Darou Salam. Ωραία είναι εδώ. Πρόκειται για αρτοποιείο, ζαχαροπλαστείο, καφετέρια και εστιατόριο συγχρόνως. Έχει και wifi. Με ένα καφεδάκι ανά χείρας, που πήρα από πάγκο του δρόμου, κάθομαι και παραγγέλνω μια ομελέτα.
Αφού οι Μαυριτανοί φίλοι μου είπαν ότι θα φύγουμε κατά το μεσημέρι, εκείνο που πρέπει να κάνω τώρα το πρωί, είναι να ολοκληρώσω την επίσκεψη στο Σεν Λουί (Saint Louis).

Η πόλη ιδρύθηκε από τους Γάλλους που εγκαταστάθηκαν εδώ το 1659. Ονομάστηκε Σεν Λουί (Saint Louis) προς τιμήν του Αγίου Λουδοβίκου, που υπήρξε βασιλιάς της Γαλλίας το 13ο αιώνα ως Λουδοβίκος ο 9ος. Το όνομα τιμά επίσης το Λουδοβίκο 14ο που ήταν βασιλιάς κατά το χρόνο της ίδρυσης της αποικίας.
Η πόλη χτίστηκε σε ένα μικρό νησί που βρίσκεται μέσα σε μια λιμνοθάλασσα που σχηματίζεται στις εκβολές του ποταμού Σενεγάλη. Από την πλευρά τού Ατλαντικού ωκεανού η λιμνοθάλασσα οριοθετείται από μια πολύ στενή λωρίδα γης που την ονομάζουν Langue de Barbarie, δηλαδή «Γλώσσα της Μπαρμπαριάς». Το όνομα προέκυψε από την εγκατάσταση Βέρβερων σε παλιότερες εποχές. Η ντόπια ονομασία της περιοχής στη λωρίδα αυτή είναι N'dar. Σήμερα η ονομασία Guest Ndar χρησιμοποιείται και για μια φτωχογειτονιά στη λωρίδα της Μπαρμπαριάς.
Το Saint Louis υπήρξε η πρώτη Γαλλική αποικιακή πόλη στην Αφρική. Έχοντας λιμάνι στο οποίο άκμαζε το εμπόριο προϊόντων της περιοχής αλλά και σκλάβων, αναδείχθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα σε μεγάλη κοινότητα μιγάδων, που κατάγονταν από Ευρωπαίους εμπόρους και Αφρικανές γυναίκες.
Υπήρξε πρωτεύουσα της Γαλλικής Σενεγάλης από το 1673 και το 1895 έγινε πρωτεύουσα όλης της Γαλλικής Δυτικής Αφρικής. Το 1902 τα σκήπτρα της πρωτεύουσας παρέλαβε το Ντακάρ. Αλλά στο Saint Louis εγκαταστάθηκε η Γαλλική διοίκηση της Μαυριτανίας από το 1920 ως το 1957.
Σήμερα η πόλη έχει επεκταθεί πέρα από το νησί σε γειτονιές που βρίσκονται γύρω από το ποτάμι. Ο συνολικός πληθυσμός είναι περίπου 200,000 κάτοικοι.
Το 2000 η Unesco συμπεριέλαβε την ιστορική πόλη στον κατάλογο της Παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Θα κάνω μια δίωρη βόλτα στην πόλη, από τις οκτώ ως τις δέκα το πρωί, που δεν έχει και τόση ζέστη. Ο χρόνος είναι επαρκής να την εξερευνήσω, αφού μάλιστα έκανα και χθες μια πρώτη επίσκεψη.
Το νησί με την αποικιακή πόλη δεν είναι μεγάλο. Είναι στενόμακρο, με μήκος 1,600 και πλάτος 400 μέτρα. Εδώ που μένω είμαι στο κέντρο. Στο κέντρο και στα νότια εκτείνεται το κομμάτι που κατοικούσαν οι Γάλλοι, οι Αφρικανοί κατοικούσαν κυρίως στο βόρειο μέρος του νησιού.
Ένα εμβληματικό ιστορικό αξιοθέατο είναι η μεταλλική γέφυρα που συνδέει το νησί με τη στεριά στα ανατολικά. Η γέφυρα με μήκος 507 μέτρα είχε σχεδιαστεί από το διάσημο μηχανικό Άιφελ για να τοποθετηθεί στον ποταμό Δούναβη. Το 1897 την τοποθέτησαν εδώ. Αυτό το τεχνολογικό επίτευγμα του 19ου αιώνα παραμένει η κύρια είσοδος της πόλης, από εδώ ήρθα με ταξί, από εδώ και θα φύγω. Πριν μια περίπου δεκαετία έγινε συντήρηση της γέφυρας με αντικατάσταση μερικών σκουριασμένων κομματιών από καινούργια που είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια. Τώρα το πρωί περπατάω με αρκετόν άλλο κόσμο στα πεζοδρόμιά της ενώ κάτω από τα αψιδωτά ανοίγματα κυκλοφορούν πλοιάρια.
Ονομάζεται γέφυρα Faidherbe προς τιμήν του Γάλλου στρατηγού και αποικιακού κυβερνήτη του 19ου αιώνα. Ο Louis Faidherbe (1818 – 1889) εγκαταστάθηκε στο Saint Louis το 1852. Σε λίγα χρόνια κατόρθωσε να επεκτείνει τη Γαλλική αποικία σε όλη τη Σενεγάλη και πέραν αυτής σε μεγάλο τμήμα της Δυτικής Αφρικής.
Όπως είδα και χθες υπάρχουν αρκετά αποικιακά οικοδομήματα που έχουν την κρεολική αποικιακή αρχιτεκτονική.
Βλέπω εξωτερικά και το «Μεγάλο Τζαμί». Είναι το μοναδικό θρησκευτικό οικοδόμημα που έκτισε η τότε Γαλλική αποικιακή Διοίκηση για το μουσουλμανικό πληθυσμό του νησιού (μεταξύ 1820 και 1847). Το αρχιτεκτονικό σχέδιο, που αναγνωρίζεται εύκολα παρά τις προσθήκες, θυμίζει εξωτερικά και ιδίως στην πρόσοψη, τον Καθολικό καθεδρικό.
Οι μιναρέδες είναι δυο πύργοι με ρολόι και καμπάνες (μάλιστα, καμπάνες σε μιναρέδες) που στέκονται στην πρόσοψη, εκατέρωθεν μιας αψιδωτής στοάς που προεκτείνεται και στα πλάγια του τζαμιού. Τώρα κτίζουν σε επαφή με το αποικιακό κτίριο ένα καινούργιο τέμενος που θα έχει πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα. Το τζαμί βρίσκεται στη περιοχή βόρεια του κέντρου τού νησιού, όπου η παλιά μουσουλμανική συνοικία.

Περπατώ άλλη μια φορά στα σκονισμένα δρομάκια των λαϊκών συνοικιών στην απέναντι λωρίδα της Μπαρμπαριάς. Το περιβάλλον παρά τη φτώχεια και τη βρωμιά έχει μια ελκυστική αυθεντικότητα. Εδώ δεν επικρατεί αυτό το επίπλαστο τουριστικό περιβάλλον που δυστυχώς έχει ολότελα επικαλύψει την τοπική παράδοση και κουλτούρα στα μέρη που έχουν υποστεί ολοσχερή τουριστική «ανάπτυξη» όπως δυστυχώς σε κάποια Ελληνικά νησιά. Εδώ στη Σενεγάλη το μόνο τέτοιο τουριστικό μέρος που επισκέφθηκα ήταν το Σαλί.
Επιστρέφοντας στο Πανδοχείο συναντώ τους Μαυριτανούς. Μού λένε ότι ναι μεν έχουν πρόγραμμα να φύγουν σήμερα το μεσημέρι αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις των επιχειρηματικών τους επαφών. Ο Sidi Brahim λέει πως πάντως θα με ενημερώσει.
Είναι ώρα για λίγη ξεκούραση στο δωμάτιό μου, το οποίο οφείλω να παραδώσω το μεσημέρι.
Αλλά το μεσημέρι που κατεβαίνω στη ρεσεψιόν δε βρίσκω άκρη. Αρχικά μού λένε ότι οι Μαυριτανοί έφυγαν, σε λίγο ότι θα γυρίσουν. Κατά τις δωδεκάμισι η λίαν συμπαθής μάνατζερ Μαντάμ Ντιόπ μου λέει ότι είναι σίγουρο πως έφυγαν. Της απαντάω ότι δε με πειράζει που έφυγαν αλλά που το έκαναν χωρίς να με ειδοποιήσουν.
Η Μαντάμ Ντιόπ μου λέει ότι αν φύγω τώρα προλαβαίνω να πάω στη Μαυριτανία με τη συγκοινωνία. Απαντάω αρνητικά. Η ώρα δεν είναι κατάλληλη. Αν φύγω τώρα κινδυνεύω να παραμείνω τη νύχτα στο Ρόσο, ένα συνοριακό σταθμό που έχει πολύ κακή φήμη. Στην καλύτερη περίπτωση θα μπορέσω να φθάσω πολύ αργά το βράδυ στο Νουακσότ.
Παίρνω πάλι το ίδιο δωμάτιο για τη σημερινή νύχτα. Η αναχώρηση θα γίνει αύριο το πρωί.
Πηγαίνω στο Darou Salam για μεσημεριανό φαγητό. Παραγγέλνω ψητό ψάρι “capitaine”. Με την ονομασία αυτή είναι γνωστά κάμποσα είδη ψαριών που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τα δικά μας λαυράκια. Πήρα τη «μικρή μερίδα» που κάνει 6,000 CFA ενώ η μεγάλη κάνει 7,000. Είναι πολύ καλό και χορταστικό πιάτο.
Βγαίνοντας από το Πανδοχείο στις τέσσερες το απόγευμα πληροφορούμαι από τη Μαντάμ Ντιόπ ότι οι Μαυριτανοί δεν έφυγαν και αναμένεται να γυρίσουν εδώ! Όντως σε λίγο τους βλέπω και με ενημερώνουν ότι θα φύγουν αύριο.
Για άλλη μια ημέρα (συνεχόμενη) το ταξιδιωτικό μου πλάνο έμεινε εν μέρει ανεκτέλεστο. Και πως λέγεται το plan B στην προκείμενη περίπτωση; Μην ανησυχείτε, υπάρχει και για να το πούμε με ειλικρίνεια λέγεται επιστροφή στο αρχικό plan A.
Ναι έχω πάρει τις αποφάσεις μου. Θα φύγω με τη συγκοινωνία αύριο όσο πιο ενωρίς γίνεται. Δεν έχω σκοπό να περιμένω κι άλλο, πότε θα τελειώσουν τις δουλειές τους οι Μαυριτανοί και αν τυχόν με θυμηθούν.
Αρκετή ζημιά έπαθα που τους εμπιστεύθηκα. Αν ήξερα ότι θα έμενα εδώ σήμερα μπορούσα να είχα οργανώσει κάποια επίσκεψη. Όπως για παράδειγμα στο Εθνικό Καταφύγιο πτηνών του Djoudj. Το καταφύγιο βρίσκεται σε απόσταση 25 χιλιομέτρων βόρεια τού Saint Louis. Δεν είναι προσπελάσιμο με συγκοινωνία αλλά οργανώνονται πολλές εκδρομές. Μάλιστα κάποιος με πλησίασε για να μου προτείνει να συμμετάσχω. Το καταφύγιο καταλαμβάνει έκταση 160 τετραγωνικών χιλιομέτρων, δίπλα στον ποταμό Σενεγάλη. Από γεωγραφική άποψη είναι ένας υγρότοπος όπου η επίσκεψη γίνεται με πιρόγες. Η τοποθεσία, που δεν απέχει πολύ από τις εκβολές του Σενεγάλη, είναι ένας σταθμός των πουλιών που μεταναστεύουν στην Αφρική για να περάσουν το χειμώνα σε τόπους με θερμότερο κλίμα. Όλες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για σπουδαίο μέρος παρατήρησης πουλιών. Αλλά η κατάλληλη ώρα για επίσκεψη είναι το πρωί, την ώρα που ξημερώνει.
Τώρα το απόγευμα δε μου μένει παρά να κάνω μερικές ακόμα βόλτες στο ατμοσφαιρικό Σεν Λουί (Saint Louis). Κάτι καινούργιο που βλέπω είναι τα μαγαζιά που πουλάνε αντίκες και χειροτεχνήματα. Με ενδιαφέρον βλέπω τελετουργικές ξυλόγλυπτες μάσκες από τη Σενεγάλη και άλλες Αφρικανικές χώρες. Είναι πολύ ωραίες αλλά η τιμή για μια καλή μάσκα είναι γύρω στα 200 ευρώ. Οπωσδήποτε δεν τίθεται θέμα, διότι είναι ογκώδη αντικείμενα που δεν έχω τρόπο πού να τα κουβαλήσω.



Έχω βέβαια κατά νουν και το αυριανό μου ταξίδι. Θα περάσω τα σύνορα για να μπω στη Μαυριτανία. Συζητώντας με ένα νεαρό Γάλλο στο δρόμο μαθαίνω τις κακές συνθήκες που επικρατούν στο συνοριακό πέρασμα του Ρόσο. Με συμβουλεύει να έχω διαθέσιμα 55 ευρώ για τη βίζα της Μαυριτανίας, γιατί διαφορετικά θα κάνουν πως δεν έχουν ψιλά για να μού κρατήσουν τα ρέστα. Και δυστυχώς εγώ έχω κατοστάρικο.
Πηγαίνω στο μαγαζί δίπλα στο ξενοδοχείο De la Poste και ζητώ ψιλά. Ο νεαρός πωλητής μού δίνει δυο πενηντάρικα λέγοντας ότι χρειάζονται μόνο 50 ευρώ για τη βίζα. Του δίνω 1,000 CFA για να τον ευχαριστήσω και μού απαντάει "très gentille", «πολύ ευγενικό».
Μαζεύομαι πολύ ενωρίς στο δωμάτιο μου. Έχω αποφασίσει να φύγω για τη Μαυριτανία αύριο, με τη δημόσια συγκοινωνία.
Μιλάμε μόλις ξυπνήσω. Εδώ είναι που το σύνθημα τέως πεζοναυτών, καταδρομέων και νυν ειδικών δυνάμεων πρέπει να με εμψυχώνει. Σεν Λουί - Νουακσότ σόλο με ΜΜΜ Σενεγάλης και Μαυριτανίας μέσω του Ρόσο, δεν είναι τόσο απλή μετακίνηση. Σας το προλαμβάνω, είναι η πιο δύσκολη του ταξιδιού μου.
"Θαρσείν χρή ταχ' αύριον έσετ΄ άμεινον".
Θάρρος χρειάζεται, ίσως αύριο να είναι καλύτερα.
Το είπε ένας πρόγονός μας, ο πολυμήχανος ταξιδιώτης από την Ιθάκη, όταν οι Αχαιοί ήταν έτοιμοι να επιστρέψουν άπρακτοι στην πατρίδα τους.
Θάρρος μάζεψα, ύπνο χρειάζομαι τώρα, αυτό είναι το δύσκολο, ώρα εννέα το βράδυ. Όνειρα γλυκά!
Last edited: