Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Αεροπορικό ταξίδι ως τη Γκάμπια
- Σερεκούντα
- Τι Εστί Γκάμπια
- Αναζητώντας τις ρίζες του Κίντα Κούντε στη Γκάμπια
- Μένω στη Σερεκούντα και οργανώνομαι!
- Ταξίδι στη βόρεια όχθη του Γκάμπια
- Janjanbureh και Νότια όχθη του ποταμού Γκάμπια
- Πέρασμα στη Σενεγάλη
- Ταξίδι στο Μπισσάου
- Καρναβάλι στο Μπισσάου
- Και τι εστί Γουινέα Μπισάου[U];[/U]
- Αποχαιρετισμός του Μπισσάου και πίσω στο Ziguinchor
- Ελινκίν, ψαροχώρι της Καζαμάνς
- Oussouye - Karabane
- Καφουντίν, στην άλλη άκρη του Καζαμάνς
- Καφουντίν και στήσιμο εις διπλούν
- Άφιξη στο Ντακάρ
- Στη μεγαλούπολη και στο παραδεισιακό νησάκι Γκορέ
- Τουμπακούτα
- Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ
- Σαλί, τουρισμός στη Μικρή Ακτή
- Ζοάλ-Φαντιούθ
- Ποια να διαλέξω; Την καινούργια ή την παλιά Πρωτεύουσα;
- Πάλι Σεν Λουί – Πάλι ΘΑΡΣΕΙΝ ΧΡΗ!
- Άφιξη στο Νουακσότ
- Μια ημέρα στο Νουακσότ
- Ταξίδι ως το Ατάρ
- Chinguetti
- Chinguetti ΙΙ
- Ανάμεσα στις πηγές του παραδείσου και τα πρόθυρα της κόλασης
- Νουακσότ, Brain storming και Carpe diem
- Πετάω με το τελευταίο αεροπλάνο
- Νόστιμον ήμαρ με Happy end
- Μια ανακεφαλαίωση για το ταξίδι στη Δυτική Αφρική
- Όπου «ότι θέλεις γράφεις»
- Λόγια κλειδωμένα και του κουίζ η λύση
- Αντί επιλόγου
Κεφάλαιο 21ο
Πέμπτη, 5 Μαρτίου, Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ.
Ξυπνώντας νωρίς το πρωί βρίσκομαι αντιμέτωπος με ένα ποντίκι που κυκλοφορεί στο δωμάτιό μου. Δυσκολεύτηκα να το βγάλω έξω. Το λέω στον Thierry και μου απαντάει “ca arrive”, δηλαδή αυτά είναι πράγματα που συμβαίνουν. Σωστά, βρίσκομαι στην Αφρική δίπλα στο Δέλτα ενός ποταμού.
Ο ποταμός Σαλούμ (Saloum) ξεκινάει τη διαδρομή του 105 χιλιόμετρα ανατολικά του Καολάκ. Η πόλη έχει περίπου 200,000 κατοίκους και είναι από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές στη Σενεγάλη. Ο ποταμός τη διασχίζει και ξεκινάει μια διαδρομή άλλων εκατό χιλιομέτρων κατάντη. Σχηματίζει Δέλτα που έχει ακτογραμμή 72,5 χιλιόμετρα επί του Ατλαντικού και βάθος 32. Το Δέλτα ονομάζεται και «Δέλτα Σινέ – Σαλούμ» λόγω του ότι σε αυτό εκβάλλει και ο ποταμός Σινέ. Σε αυτό τον υγρότοπο υπάρχουν 200 περίπου νησιά που χωρίζονται από κανάλια με αλμυρά νερά. Μαγκρόβια δάση αλλά και δάση σε ξερό έδαφος, καθώς και θαλάσσιο περιβάλλον του Ατλαντικού ωκεανού αποτελούν ένα πλούσιο φυσικό περιβάλλον που από το 2011, κηρύχθηκε από την Unesco, σε έκταση 18,000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, μέρος της Παγκόσμιας κληρονομιάς και χώρος προστατευόμενος από τη συνθήκη Ραμσάρ.
Τα κανάλια με αλμυρό νερό είναι χαρακτηριστικά των παράκτιων περιοχών της Σενεγάλης και της Γκάμπια και υπόκεινται σε παλιρροιακά φαινόμενα. Τα ονομάζουν “bolong”, ονομασία με την οποία έγιναν διεθνώς γνωστά, χάρις στο λογοτεχνικό έργο του ποιητή και Προέδρου της Σενεγάλης Léopold Sédar Senghor.
Το πρωινό τού Keur Thierry, που σερβίρεται από τις οκτώ, είναι χορταστικό. Μια μπαγκέτα (Γαλλική παράδοση γαρ) με βούτυρο και μαρμελάδα και καφές (για εμένα).
Οι συνεκδρομείς μας είναι ένα ζευγάρι που ήρθαν αργά χθες το βράδυ από το Σαλί. Μια Γαλλίδα μεσόκοπη από το Αβινιόν και ο πολύ νεότερος Σενεγαλέζος εραστής της, ο Αντάμα, που έχει πολύ γυμνασμένο σώμα. Η Γαλλίδα ονομάζεται Agnès C. και έχει εξοχικό σπίτι στο Σαλί (Saly). Μαζί στην εκδρομή θα είναι εκτός από τον Αντριάν, εμένα και το ζευγάρι, ο οδηγός του τζιπ με το οποίο ήρθε το ζευγάρι, ο 45χρονος πλην μικρόσωμος Μαμαντού. Κατά σύμπτωση Μαμαντού ονομάζεται και ο βαρκάρης της πιρόγας μας. Είναι ένας καλός ντόπιος βαρκάρης που δουλεύει για τον Thierry.
Ξεκινάμε λίγο μετά τις εννέα. Ο Thierry μας μεταφέρει με το πικάπ φορτηγάκι του μέχρι το πρωτόγονο λιμάνι της Toubakouta. Η απόσταση δεν είναι μεγάλη, θα μπορούσαμε να την περπατήσουμε, αλλά έχουμε πράγματα που πρέπει να φορτωθούν στην πιρόγα για την εκδρομή μας. Σωσίβια, φαγητό, δυο καλάμια για ψάρεμα και άλλα.
Πήραμε στην πιρόγα και δυο ντόπιους που πάνε στο νησί Σίπο, όπου θα τους αφήσουμε. Αυτό το κάνει ο Thierry ως εξυπηρέτηση.
Τα πουλιά αυτή την ώρα δεν είναι τόσο πολλά. Οι ψαράδες μαζεύουν τα δίχτυα τους στα νερά των καναλιών που σχηματίζονται στο Δέλτα του ποταμού Σαλούμ.
Κάποτε φθάνουμε με την πιρόγα μας στο χωριό Missirah. Βρίσκεται κάπου δεκαπέντε χιλιόμετρα κατάντη της Toubakouta, μέσω του βραχίονα του ποταμού Σαλούμ που ακολουθούμε, αρκετά κοντά στις εκβολές του. Η Missirah έχει περίπου 3,000 κατοίκους και παίρνει το όνομά της, που στα Αραβικά σημαίνει «Αιγυπτιακή», από το τζαμί της που ιστορείται ότι ιδρύθηκε από κάποιους που ήρθαν από την Αίγυπτο.
Κατεβαίνουμε στο μικρό της λιμάνι. Μας αναλαμβάνει ένας ντόπιος που θα μας ξεναγήσει. Το αξιοθέατο είναι ένα χιλιόχρονο δένδρο που βρίσκεται στο χωριό. Στα Γαλλικά το λένε “fromager”. Στα Αγγλικά “cotton silk tree” από το γεγονός ότι οι σπόροι του περιβάλλονται από λευκές ίνες που θυμίζουν απαλό μπαμπάκι. Επιστημονικά η οικογένεια αυτών των δένδρων ονομάζεται Bombacaceae. Οι ντόπιοι τα δένδρα αυτά τα ονομάζουν καπόκ, “kapok”.
Το δένδρο έχει διαπιστωθεί με έρευνες του άνθρακα 14, ότι έχει ηλικία τουλάχιστον 900 ετών. Για τους ντόπιους είναι ένα ιερό δένδρο. Σε κάθε περίπτωση το καπόκ τού Missirah είναι τεράστιο και εντυπωσιακό. Έχει κόμη με διάμετρο 30 μέτρα.
Ο ξεναγός, που έχει δίπλα στο δένδρο ένα τουριστικό μαγαζάκι, μας χρεώνει την επίσκεψη 500 CFA το άτομο.
Αφήνουμε τη Missirah και συνεχίζουμε τη βόλτα με την πιρόγα. Πηγαίνουμε ψαρεύοντας, αυτό το κάνουν κυρίως ο Μαμαντού και ο Αντριάν, αλλά δεν πιάσαμε τίποτα.
Εγώ δεν ασχολήθηκα με το ψάρεμα. Από τα πουλιά που βλέπουμε τα πιο εντυπωσιακά είναι οι αλιαετοί (θαλασσαετοί) που κυνηγούν ψάρια.
Αποβιβαζόμαστε σε ένα ωραίο και έρημο μέρος στο νησί Σίπο. Εδώ θα μείνουμε δυο - τρεις ώρες για φαγητό, μπάνιο και μεσημεριανή ξεκούραση. Υπάρχουν σκιερά δένδρα κάτω από τα οποία καθόμαστε και τρώμε ένα σάντουιτς μπαγκέτα. Ο βαρκάρης μας μάς δίνει επίσης νερό και αναψυκτικά. Αλλά τα καλύτερα είναι τα θαλασσινά που βρίσκουν οι δυο Μαμαντού. Ο μικρόσωμος σοφέρ βρήκε ένα μεγάλο καλαμάρι. Ανάβουν φωτιά και το ψήνουν επάνω στα ξύλα. Ήταν απίθανη νοστιμιά το κομμάτι που πήρα. Ο βαρκάρης Μαμαντού παίρνει την πιρόγα με τον Αντριάν και σε λίγο γυρίζουν με συγκομιδή στρείδια. Τα βάζει και αυτά να ψηθούν επάνω στη φωτιά. Έφαγα αρκετά και ήταν ωραιότατα.
Κάνουμε και μπάνιο στη λιμνοθάλασσα. Πολύ ωραίο είναι αλλά έχει πολύ δυνατό ρεύμα, λόγω του φαινομένου της παλίρροιας. Πάντως αυτό το μπάνιο στα νερά της λιμνοθάλασσας στο Δέλτα του Σαλούμ είναι το καλύτερο του ταξιδιού μου.
Αφού ξεκουραστήκαμε αρκετά, σηκωνόμαστε στις τέσσερες η ώρα και πάμε (με την πιρόγα) να επισκεφθούμε το κοντινό χωριό. Το Σίπο είναι αρκετά μεγάλο νησί, έχει έκταση πάνω από δέκα τετραγωνικά χιλιόμετρα. Αλλά κατοικείται μόνο από εκατό περίπου ανθρώπους που μένουν σε τούτο το χωριό.
Είναι ένα χωριό που μοιάζει να βρίσκεται στο τέλος του κόσμου. Άνδρες γυναίκες και παιδιά μοιάζουν να ζουν σαν πρωτόπλαστοι σε αχυροκαλύβες. Ανήκουν σε αρκετές διαφορετικές φυλές. Επικρατεί ησυχία και το περιβάλλον μοιάζει απόκοσμο.
Αλλά το αξιοθέατο του χωριού είναι η «Βασίλισσα του νησιού». Είναι μια απίθανη γυμνόστηθη γριά. Για χάρη μας σκεπάζει τα βυζιά της (ότι της έχει απομείνει) με ένα μπλουζάκι και μας καλεί να μπούμε στην καλύβα της όπου γνωριζόμαστε. Μας λέει την ιστορία του μικρού χωριού και απαντάει στις ερωτήσεις μας.
Όπως μας εξηγεί το χωριό αυτό το έκτισε ο παππούς της που ήρθε από τα μέρη της Γουινέας Μπισάου. Τον διαδέχθηκε ο πατέρας της ως αρχηγός. Όταν εκείνος πέθανε ανέλαβε αυτή με τον τίτλο της Βασίλισσας. Τώρα είναι 97 ετών. Έχει επτά παιδιά, ένα αγόρι και έξι κορίτσια. Όπως λέει με καμάρι, αυτή θα αποφασίσει ποιος θα είναι ο διάδοχος αρχηγός του χωριού, με αξιοκρατικά κριτήρια. Έτσι μπράβο, να τα βλέπουμε και εμείς που αργήσαμε να μπούμε στην εποχή της αριστείας.
Στο μεταξύ ασκεί τα κοπιαστικά όπως λέει καθήκοντα της Βασίλισσας. Για παράδειγμα δίνει χωράφια και οικόπεδα σε νέες οικογένειες ή σε ξένους που θέλουν να αποκτήσουν ένα μέρος του νησιού υπογράφοντας (πως άραγε) τα συμβόλαια. Δε φαίνεται να βιάζεται να αφήσει το θρόνο της.
Η Βασίλισσα απαντάει στις ερωτήσεις μας αλλά έχει και εκείνη μερικές ερωτήσεις. Βλέποντας την Ανιές να είναι μεσόκοπη και εμένα μοναδικό ηλικιωμένο λευκό, μάς ρωτάει αν είμαστε σύζυγοι. Η απάντηση βέβαια είναι όχι, ο σύζυγος της Ανιές είναι ο Αντάμα.
Τώρα εσείς μην το πάρετε τοις μετρητοίς ότι είναι σύζυγοι. Ζευγάρι είναι σε μια part-time σχέση όπως αυτή που μού πρότειναν τα κορίτσια στη Σερεκούντα.
Η βασίλισσα αρχικά εκπλήσσεται αλλά δεν τα χάνει. Απαντάει ότι θα κάνει προσευχή για το ζευγάρι, να κάνει ένα μωρό! Βγάζουμε φωτογραφίες και μας φιλάει στο μάγουλο.
Ωραία η επίσκεψη στο Σίπο. Συνεχίζοντας διασχίζουμε με την πιρόγα αλμυρά κανάλια νερού που θυμίζουν τον Αμαζόνιο με το μαγκρόβιο δάσος και τους πιθήκους στα δένδρα. Ψαρεύουν πάλι και τώρα ο βαρκάρης Μαμαντού πιάνει ένα μεγάλο ψάρι. Είναι είδος ροφού, στα γαλλικά λέγεται «μερού».
Εν τω μεταξύ, με τη ζέστη, μας τελείωσε το νερό που είχαμε. Πιάνουμε για λίγο στον προβλήτα της Toubakouta. Ο σοφέρ Μαμαντού κατεβαίνει για να πάει να ξεκουραστεί ενώ ο βαρκάρης αγόρασε νερά για τη συνέχεια της εκδρομής.
Το επόμενο μέρος που επισκεπτόμαστε είναι το «Νησί των κοχυλιών». Περπατάμε σε αυτό το παράξενο μέρος που δεσπόζει στο περιβάλλον μαγκρόβιο δάσος. Ανεβαίνουμε στο ψηλότερο σημείο του νησιού. Είναι ένας λόφος με ύψος πάνω από είκοσι μέτρα που δημιουργήθηκε από μια τεράστια συγκέντρωση κοχυλιών. Το τοπίο έχει μια παραδεισιακή εικόνα. Μεγάλα δένδρα μπαομπάμπ έχουν ριζώσει στο νησί. Τα αρχαία χρόνια ζούσαν εδώ κάτοικοι που τρέφονταν μόνο με κοχύλια και θαλασσινά. Ήταν παγανιστές της φυλής Σερέρ και ο αρχηγός τους έμενε σε ένα ιερό μπαομπάμπ που επισκεπτόμαστε. Το μέρος ονομάζεται από τους Σερέρ “Diorom Boumag” και ήταν για αιώνες το σημείο ταφής βασιλιάδων της περιοχής. Εδώ συναντάμε και κάμποσα άλλα γκρουπ ξένων τουριστών. Υπάρχει και ένα γκρουπ που έχει στήσει τέσσερες σκηνές για διανυκτέρευση επάνω στο λόφο, με κουνουπιέρες και δυο τουαλέτες εκστρατείας πιο πέρα. Όνειρο θα είναι να περάσει κανείς εδώ τη νύχτα, με ένα φεγγάρι που κοντεύει να γεμίσει.
Ο ήλιος πέφτει. Είναι η καλύτερη ώρα για να δούμε τα πουλιά που μαζεύονται στις φωλιές τους. Πάμε με την πιρόγα μας γύρω από ένα μικρό νησάκι που στα δένδρα του έρχονται χιλιάδες πουλιά για να περάσουν τη νύχτα. Υπάρχουν αρκετές μεγάλες βάρκες με Ευρωπαίους τουρίστες. Κορμοράνοι, ερωδιοί και πολλά άλλα πουλιά κάθονται στα κλαδιά των δένδρων.
Επιστρέφουμε στο Campement. Για βράδυ στου Thierry έχουν μαγειρέψει ένα φαγητό σε κατσαρόλα από το οποίο θα φάμε. Εκτός του Αντριάν που αρνείται, ίσως για οικονομικούς λόγους. Το φαγητό είναι θαυμάσιο. Μαγειρευτό ψάρι μπαρακούντα με πατάτες και σάλτσα. Αλλά ο Αντάμα ρωτάει «τι θα φάμε μετά το ορεκτικό»! Και παραγγέλνει ένα πιάτο με κρέας. Εμείς ντελικατέσεν, αυτός ντερλικατέσεν! Ο άνθρωπος έχει και βαριά ερωτικά καθήκοντα για τη διεκπεραίωση των οποίων δεν αρκεί η ευλογία της «Βασίλισσας» του Σίπο.
Εν τω μεταξύ εγώ έρχομαι πιο κοντά με το μαυρόασπρο ζευγάρι και το μικρόσωμο σοφέρ τους. Μού προτείνουν να πάω αύριο μαζί τους στο Σαλί. Πράγμα που με βολεύει άριστα.
Η σημερινή εκδρομή ήταν καταπληκτική. Ομολογώ ότι δεν το περίμενα. Φανταζόμουν μια βόλτα μερικών ωρών ενώ κάναμε σχεδόν δώδεκα ώρες εξερεύνηση στο παραδεισένιο Δέλτα τού Σαλούμ. Ίσως είναι η ωραιότερη και πιο γεμάτη ημέρα αυτού του μεγάλου ταξιδιού μου. Εξίσου ενθουσιασμένη είναι και η Γαλλίδα Ανιές.
Όσο για το Βέλγο ιδιοκτήτη τού Campement, που μου φάνηκε αρχικά ξινός και νευρόσπαστο, άλλαξε τελείως στάση όταν έμαθε ότι είμαι Έλληνας. Θυμήθηκε την εποχή που ήταν μικρός και πήγαινε σχολείο στο πρώην Βελγικό Κονγκό και το Μπουρούντι. Εκεί υπήρχαν πολλοί Έλληνες και στο σχολείο πολλοί συμμαθητές του ήταν Ελληνόπουλα. Θυμάται ακόμα δεκάδες Ελληνικά ονόματα. Τα αναφέρει ένα προς ένα σχεδόν με συγκίνηση. Εμένα μου έμεινε ένα, πως η καλύτερη μαθήτρια στο Λύκειο ήταν η Στέλλα Χ. Βλέπετε! Οι «Έλληνες διαπρέπουν παντού» κατά τα πατριωτικά στερεότυπα.
Όμως το έχω μελετήσει και εγώ στα σοβαρά για την ακμή της Ελληνικής κοινότητας στη Μπουζουμπούρα. Αν αξιωθώ να ταξιδέψω ως εκεί, θα πάω να βρω τα απομεινάρια της. Πάντως εδώ στη Σενεγάλη δεν υπήρξε αξιόλογη Ελληνική κοινότητα, το λέει και ο Thierry.
Πέμπτη, 5 Μαρτίου, Εξερευνώντας το Δέλτα του ποταμού Σαλούμ.
Ξυπνώντας νωρίς το πρωί βρίσκομαι αντιμέτωπος με ένα ποντίκι που κυκλοφορεί στο δωμάτιό μου. Δυσκολεύτηκα να το βγάλω έξω. Το λέω στον Thierry και μου απαντάει “ca arrive”, δηλαδή αυτά είναι πράγματα που συμβαίνουν. Σωστά, βρίσκομαι στην Αφρική δίπλα στο Δέλτα ενός ποταμού.
Ο ποταμός Σαλούμ (Saloum) ξεκινάει τη διαδρομή του 105 χιλιόμετρα ανατολικά του Καολάκ. Η πόλη έχει περίπου 200,000 κατοίκους και είναι από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές στη Σενεγάλη. Ο ποταμός τη διασχίζει και ξεκινάει μια διαδρομή άλλων εκατό χιλιομέτρων κατάντη. Σχηματίζει Δέλτα που έχει ακτογραμμή 72,5 χιλιόμετρα επί του Ατλαντικού και βάθος 32. Το Δέλτα ονομάζεται και «Δέλτα Σινέ – Σαλούμ» λόγω του ότι σε αυτό εκβάλλει και ο ποταμός Σινέ. Σε αυτό τον υγρότοπο υπάρχουν 200 περίπου νησιά που χωρίζονται από κανάλια με αλμυρά νερά. Μαγκρόβια δάση αλλά και δάση σε ξερό έδαφος, καθώς και θαλάσσιο περιβάλλον του Ατλαντικού ωκεανού αποτελούν ένα πλούσιο φυσικό περιβάλλον που από το 2011, κηρύχθηκε από την Unesco, σε έκταση 18,000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, μέρος της Παγκόσμιας κληρονομιάς και χώρος προστατευόμενος από τη συνθήκη Ραμσάρ.
Τα κανάλια με αλμυρό νερό είναι χαρακτηριστικά των παράκτιων περιοχών της Σενεγάλης και της Γκάμπια και υπόκεινται σε παλιρροιακά φαινόμενα. Τα ονομάζουν “bolong”, ονομασία με την οποία έγιναν διεθνώς γνωστά, χάρις στο λογοτεχνικό έργο του ποιητή και Προέδρου της Σενεγάλης Léopold Sédar Senghor.
Το πρωινό τού Keur Thierry, που σερβίρεται από τις οκτώ, είναι χορταστικό. Μια μπαγκέτα (Γαλλική παράδοση γαρ) με βούτυρο και μαρμελάδα και καφές (για εμένα).
Οι συνεκδρομείς μας είναι ένα ζευγάρι που ήρθαν αργά χθες το βράδυ από το Σαλί. Μια Γαλλίδα μεσόκοπη από το Αβινιόν και ο πολύ νεότερος Σενεγαλέζος εραστής της, ο Αντάμα, που έχει πολύ γυμνασμένο σώμα. Η Γαλλίδα ονομάζεται Agnès C. και έχει εξοχικό σπίτι στο Σαλί (Saly). Μαζί στην εκδρομή θα είναι εκτός από τον Αντριάν, εμένα και το ζευγάρι, ο οδηγός του τζιπ με το οποίο ήρθε το ζευγάρι, ο 45χρονος πλην μικρόσωμος Μαμαντού. Κατά σύμπτωση Μαμαντού ονομάζεται και ο βαρκάρης της πιρόγας μας. Είναι ένας καλός ντόπιος βαρκάρης που δουλεύει για τον Thierry.
Ξεκινάμε λίγο μετά τις εννέα. Ο Thierry μας μεταφέρει με το πικάπ φορτηγάκι του μέχρι το πρωτόγονο λιμάνι της Toubakouta. Η απόσταση δεν είναι μεγάλη, θα μπορούσαμε να την περπατήσουμε, αλλά έχουμε πράγματα που πρέπει να φορτωθούν στην πιρόγα για την εκδρομή μας. Σωσίβια, φαγητό, δυο καλάμια για ψάρεμα και άλλα.
Πήραμε στην πιρόγα και δυο ντόπιους που πάνε στο νησί Σίπο, όπου θα τους αφήσουμε. Αυτό το κάνει ο Thierry ως εξυπηρέτηση.

Τα πουλιά αυτή την ώρα δεν είναι τόσο πολλά. Οι ψαράδες μαζεύουν τα δίχτυα τους στα νερά των καναλιών που σχηματίζονται στο Δέλτα του ποταμού Σαλούμ.
Κάποτε φθάνουμε με την πιρόγα μας στο χωριό Missirah. Βρίσκεται κάπου δεκαπέντε χιλιόμετρα κατάντη της Toubakouta, μέσω του βραχίονα του ποταμού Σαλούμ που ακολουθούμε, αρκετά κοντά στις εκβολές του. Η Missirah έχει περίπου 3,000 κατοίκους και παίρνει το όνομά της, που στα Αραβικά σημαίνει «Αιγυπτιακή», από το τζαμί της που ιστορείται ότι ιδρύθηκε από κάποιους που ήρθαν από την Αίγυπτο.
Κατεβαίνουμε στο μικρό της λιμάνι. Μας αναλαμβάνει ένας ντόπιος που θα μας ξεναγήσει. Το αξιοθέατο είναι ένα χιλιόχρονο δένδρο που βρίσκεται στο χωριό. Στα Γαλλικά το λένε “fromager”. Στα Αγγλικά “cotton silk tree” από το γεγονός ότι οι σπόροι του περιβάλλονται από λευκές ίνες που θυμίζουν απαλό μπαμπάκι. Επιστημονικά η οικογένεια αυτών των δένδρων ονομάζεται Bombacaceae. Οι ντόπιοι τα δένδρα αυτά τα ονομάζουν καπόκ, “kapok”.
Το δένδρο έχει διαπιστωθεί με έρευνες του άνθρακα 14, ότι έχει ηλικία τουλάχιστον 900 ετών. Για τους ντόπιους είναι ένα ιερό δένδρο. Σε κάθε περίπτωση το καπόκ τού Missirah είναι τεράστιο και εντυπωσιακό. Έχει κόμη με διάμετρο 30 μέτρα.
Ο ξεναγός, που έχει δίπλα στο δένδρο ένα τουριστικό μαγαζάκι, μας χρεώνει την επίσκεψη 500 CFA το άτομο.

Αφήνουμε τη Missirah και συνεχίζουμε τη βόλτα με την πιρόγα. Πηγαίνουμε ψαρεύοντας, αυτό το κάνουν κυρίως ο Μαμαντού και ο Αντριάν, αλλά δεν πιάσαμε τίποτα.
Εγώ δεν ασχολήθηκα με το ψάρεμα. Από τα πουλιά που βλέπουμε τα πιο εντυπωσιακά είναι οι αλιαετοί (θαλασσαετοί) που κυνηγούν ψάρια.

Αποβιβαζόμαστε σε ένα ωραίο και έρημο μέρος στο νησί Σίπο. Εδώ θα μείνουμε δυο - τρεις ώρες για φαγητό, μπάνιο και μεσημεριανή ξεκούραση. Υπάρχουν σκιερά δένδρα κάτω από τα οποία καθόμαστε και τρώμε ένα σάντουιτς μπαγκέτα. Ο βαρκάρης μας μάς δίνει επίσης νερό και αναψυκτικά. Αλλά τα καλύτερα είναι τα θαλασσινά που βρίσκουν οι δυο Μαμαντού. Ο μικρόσωμος σοφέρ βρήκε ένα μεγάλο καλαμάρι. Ανάβουν φωτιά και το ψήνουν επάνω στα ξύλα. Ήταν απίθανη νοστιμιά το κομμάτι που πήρα. Ο βαρκάρης Μαμαντού παίρνει την πιρόγα με τον Αντριάν και σε λίγο γυρίζουν με συγκομιδή στρείδια. Τα βάζει και αυτά να ψηθούν επάνω στη φωτιά. Έφαγα αρκετά και ήταν ωραιότατα.
Κάνουμε και μπάνιο στη λιμνοθάλασσα. Πολύ ωραίο είναι αλλά έχει πολύ δυνατό ρεύμα, λόγω του φαινομένου της παλίρροιας. Πάντως αυτό το μπάνιο στα νερά της λιμνοθάλασσας στο Δέλτα του Σαλούμ είναι το καλύτερο του ταξιδιού μου.
Αφού ξεκουραστήκαμε αρκετά, σηκωνόμαστε στις τέσσερες η ώρα και πάμε (με την πιρόγα) να επισκεφθούμε το κοντινό χωριό. Το Σίπο είναι αρκετά μεγάλο νησί, έχει έκταση πάνω από δέκα τετραγωνικά χιλιόμετρα. Αλλά κατοικείται μόνο από εκατό περίπου ανθρώπους που μένουν σε τούτο το χωριό.
Είναι ένα χωριό που μοιάζει να βρίσκεται στο τέλος του κόσμου. Άνδρες γυναίκες και παιδιά μοιάζουν να ζουν σαν πρωτόπλαστοι σε αχυροκαλύβες. Ανήκουν σε αρκετές διαφορετικές φυλές. Επικρατεί ησυχία και το περιβάλλον μοιάζει απόκοσμο.
Αλλά το αξιοθέατο του χωριού είναι η «Βασίλισσα του νησιού». Είναι μια απίθανη γυμνόστηθη γριά. Για χάρη μας σκεπάζει τα βυζιά της (ότι της έχει απομείνει) με ένα μπλουζάκι και μας καλεί να μπούμε στην καλύβα της όπου γνωριζόμαστε. Μας λέει την ιστορία του μικρού χωριού και απαντάει στις ερωτήσεις μας.

Όπως μας εξηγεί το χωριό αυτό το έκτισε ο παππούς της που ήρθε από τα μέρη της Γουινέας Μπισάου. Τον διαδέχθηκε ο πατέρας της ως αρχηγός. Όταν εκείνος πέθανε ανέλαβε αυτή με τον τίτλο της Βασίλισσας. Τώρα είναι 97 ετών. Έχει επτά παιδιά, ένα αγόρι και έξι κορίτσια. Όπως λέει με καμάρι, αυτή θα αποφασίσει ποιος θα είναι ο διάδοχος αρχηγός του χωριού, με αξιοκρατικά κριτήρια. Έτσι μπράβο, να τα βλέπουμε και εμείς που αργήσαμε να μπούμε στην εποχή της αριστείας.
Στο μεταξύ ασκεί τα κοπιαστικά όπως λέει καθήκοντα της Βασίλισσας. Για παράδειγμα δίνει χωράφια και οικόπεδα σε νέες οικογένειες ή σε ξένους που θέλουν να αποκτήσουν ένα μέρος του νησιού υπογράφοντας (πως άραγε) τα συμβόλαια. Δε φαίνεται να βιάζεται να αφήσει το θρόνο της.
Η Βασίλισσα απαντάει στις ερωτήσεις μας αλλά έχει και εκείνη μερικές ερωτήσεις. Βλέποντας την Ανιές να είναι μεσόκοπη και εμένα μοναδικό ηλικιωμένο λευκό, μάς ρωτάει αν είμαστε σύζυγοι. Η απάντηση βέβαια είναι όχι, ο σύζυγος της Ανιές είναι ο Αντάμα.
Τώρα εσείς μην το πάρετε τοις μετρητοίς ότι είναι σύζυγοι. Ζευγάρι είναι σε μια part-time σχέση όπως αυτή που μού πρότειναν τα κορίτσια στη Σερεκούντα.
Η βασίλισσα αρχικά εκπλήσσεται αλλά δεν τα χάνει. Απαντάει ότι θα κάνει προσευχή για το ζευγάρι, να κάνει ένα μωρό! Βγάζουμε φωτογραφίες και μας φιλάει στο μάγουλο.
Ωραία η επίσκεψη στο Σίπο. Συνεχίζοντας διασχίζουμε με την πιρόγα αλμυρά κανάλια νερού που θυμίζουν τον Αμαζόνιο με το μαγκρόβιο δάσος και τους πιθήκους στα δένδρα. Ψαρεύουν πάλι και τώρα ο βαρκάρης Μαμαντού πιάνει ένα μεγάλο ψάρι. Είναι είδος ροφού, στα γαλλικά λέγεται «μερού».
Εν τω μεταξύ, με τη ζέστη, μας τελείωσε το νερό που είχαμε. Πιάνουμε για λίγο στον προβλήτα της Toubakouta. Ο σοφέρ Μαμαντού κατεβαίνει για να πάει να ξεκουραστεί ενώ ο βαρκάρης αγόρασε νερά για τη συνέχεια της εκδρομής.
Το επόμενο μέρος που επισκεπτόμαστε είναι το «Νησί των κοχυλιών». Περπατάμε σε αυτό το παράξενο μέρος που δεσπόζει στο περιβάλλον μαγκρόβιο δάσος. Ανεβαίνουμε στο ψηλότερο σημείο του νησιού. Είναι ένας λόφος με ύψος πάνω από είκοσι μέτρα που δημιουργήθηκε από μια τεράστια συγκέντρωση κοχυλιών. Το τοπίο έχει μια παραδεισιακή εικόνα. Μεγάλα δένδρα μπαομπάμπ έχουν ριζώσει στο νησί. Τα αρχαία χρόνια ζούσαν εδώ κάτοικοι που τρέφονταν μόνο με κοχύλια και θαλασσινά. Ήταν παγανιστές της φυλής Σερέρ και ο αρχηγός τους έμενε σε ένα ιερό μπαομπάμπ που επισκεπτόμαστε. Το μέρος ονομάζεται από τους Σερέρ “Diorom Boumag” και ήταν για αιώνες το σημείο ταφής βασιλιάδων της περιοχής. Εδώ συναντάμε και κάμποσα άλλα γκρουπ ξένων τουριστών. Υπάρχει και ένα γκρουπ που έχει στήσει τέσσερες σκηνές για διανυκτέρευση επάνω στο λόφο, με κουνουπιέρες και δυο τουαλέτες εκστρατείας πιο πέρα. Όνειρο θα είναι να περάσει κανείς εδώ τη νύχτα, με ένα φεγγάρι που κοντεύει να γεμίσει.
Ο ήλιος πέφτει. Είναι η καλύτερη ώρα για να δούμε τα πουλιά που μαζεύονται στις φωλιές τους. Πάμε με την πιρόγα μας γύρω από ένα μικρό νησάκι που στα δένδρα του έρχονται χιλιάδες πουλιά για να περάσουν τη νύχτα. Υπάρχουν αρκετές μεγάλες βάρκες με Ευρωπαίους τουρίστες. Κορμοράνοι, ερωδιοί και πολλά άλλα πουλιά κάθονται στα κλαδιά των δένδρων.
Επιστρέφουμε στο Campement. Για βράδυ στου Thierry έχουν μαγειρέψει ένα φαγητό σε κατσαρόλα από το οποίο θα φάμε. Εκτός του Αντριάν που αρνείται, ίσως για οικονομικούς λόγους. Το φαγητό είναι θαυμάσιο. Μαγειρευτό ψάρι μπαρακούντα με πατάτες και σάλτσα. Αλλά ο Αντάμα ρωτάει «τι θα φάμε μετά το ορεκτικό»! Και παραγγέλνει ένα πιάτο με κρέας. Εμείς ντελικατέσεν, αυτός ντερλικατέσεν! Ο άνθρωπος έχει και βαριά ερωτικά καθήκοντα για τη διεκπεραίωση των οποίων δεν αρκεί η ευλογία της «Βασίλισσας» του Σίπο.
Εν τω μεταξύ εγώ έρχομαι πιο κοντά με το μαυρόασπρο ζευγάρι και το μικρόσωμο σοφέρ τους. Μού προτείνουν να πάω αύριο μαζί τους στο Σαλί. Πράγμα που με βολεύει άριστα.

Η σημερινή εκδρομή ήταν καταπληκτική. Ομολογώ ότι δεν το περίμενα. Φανταζόμουν μια βόλτα μερικών ωρών ενώ κάναμε σχεδόν δώδεκα ώρες εξερεύνηση στο παραδεισένιο Δέλτα τού Σαλούμ. Ίσως είναι η ωραιότερη και πιο γεμάτη ημέρα αυτού του μεγάλου ταξιδιού μου. Εξίσου ενθουσιασμένη είναι και η Γαλλίδα Ανιές.
Όσο για το Βέλγο ιδιοκτήτη τού Campement, που μου φάνηκε αρχικά ξινός και νευρόσπαστο, άλλαξε τελείως στάση όταν έμαθε ότι είμαι Έλληνας. Θυμήθηκε την εποχή που ήταν μικρός και πήγαινε σχολείο στο πρώην Βελγικό Κονγκό και το Μπουρούντι. Εκεί υπήρχαν πολλοί Έλληνες και στο σχολείο πολλοί συμμαθητές του ήταν Ελληνόπουλα. Θυμάται ακόμα δεκάδες Ελληνικά ονόματα. Τα αναφέρει ένα προς ένα σχεδόν με συγκίνηση. Εμένα μου έμεινε ένα, πως η καλύτερη μαθήτρια στο Λύκειο ήταν η Στέλλα Χ. Βλέπετε! Οι «Έλληνες διαπρέπουν παντού» κατά τα πατριωτικά στερεότυπα.
Όμως το έχω μελετήσει και εγώ στα σοβαρά για την ακμή της Ελληνικής κοινότητας στη Μπουζουμπούρα. Αν αξιωθώ να ταξιδέψω ως εκεί, θα πάω να βρω τα απομεινάρια της. Πάντως εδώ στη Σενεγάλη δεν υπήρξε αξιόλογη Ελληνική κοινότητα, το λέει και ο Thierry.
Last edited: