taver
Member
- Μηνύματα
- 12.660
- Likes
- 30.128
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ωδή στην Alitalia
- Ταξιδιωτικοί υπερπράκτορες
- Φύση σε Κόκκινο, Μπλε και Λευκό
- Εθνικό Πάρκο Los Flamencos
- Πόλεις στην Έρημο
- Ο δρόμος για τη Βολιβία
- Η γη που κοχλάζει
- Laguna Colorada
- Πέτρες στην Έρημο
- Λίμνες και Φλαμίνγκο
- Νερό κι αλάτι
- Salar de Uyuni
- Salar de Uyuni ΙΙ
- Επιστροφή στον πολιτισμό
- Επιστροφή στη Χιλή
- Έχουμε και δουλειές
- Σεληνιακή Κοιλάδα
- Ατμοί στην παγωνιά
- Επιστρέφοντας στο San Pedro
- Λίμνες και βουτιές
- Απλά μαθήματα Γεωλογίας
- Και λίγη προϊστορία
- Επιστροφή στο Σαντιάγο
- Σαντιάγο – πρώτη γνωριμία
- Bellavista
- Centro - μέρος 1
- Centro - μέρος 2
- Μια βραδιά στο Σαντιάγο
- Ο δρόμος για το Valparaiso
- Valparaiso - μέρος 1
- Valparaiso - μέρος 2
- Valparaiso - μέρος 3
- Providencia
- Αγορές
- Santa Lucia
- Brasil
- Επιστροφή
Κεφάλαιο 2: Ωδή στην Alitalia
Η προετοιμασία ολοκληρώθηκε με τα υπόλοιπα αεροπορικά εισιτήρια, δηλαδή ένα Αθήνα – Ρώμη– Αθήνα με Aegean, με €97.43 κι ένα Σαντιάγο – Καλάμα - Σαντιάγο με LATAM με €104.71. Κράτησα και τα ξενοδοχεία που μπορούσα, δηλαδή όπου το πρόγραμμά μου δε μπορούσε να αλλάξει, κι όλα έτοιμα. Σημειώνω εδώ ότι τα εισιτήρια για πτήσεις εσωτερικού στη Χιλή με τη LATAM δεν πρέπει να τα κλείνουμε από τα γνωστά sites/ψαχτήρια κλπ, αλλά από το site της LATAM, επιλέγοντας ως χώρα τη Χιλή, γλώσσα τα Ισπανικά και νόμισμα τα Χιλιανά Πέσος. Οι τιμές έτσι είναι σχεδόν μισές… και ειδικά για το νησί του Πάσχα, αυτό το κόλπο κάνει μεγάλη διαφορά. Στις εσωτερικές διαδρομές στη Χιλή υπάρχει και μια βολική low-cost αεροπορική «Sky Airline», που οι τιμές της δεν αλλάζουν ανάλογα με τη χώρα του επισκέπτη, αλλά αφενός δεν πετάει στο νησί του Πάσχα, αφετέρου όταν έψαχνα για Calama οι τιμές της με βαλίτσα ήταν οι ίδιες με τη LATAM.
Τελικά, οι πτήσεις του ταξιδιού φαίνονται στο χάρτη αυτό:
Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της προετοιμασίας ήταν η προετοιμασία για το υψόμετρο. Βλέπετε, το πρώτο κομμάτι του ταξιδιού μου περιλάμβανε αρκετές διαδρομές και διαμονές στις Άνδεις, σε μεγάλα υψόμετρα, που έφταναν σχεδόν τα 5.000 μέτρα. Σε τέτοια υψόμετρα οι μη μαθημένοι οργανισμοί αναπτύσσουν σημάδια ναυτίας που μπορεί να φτάσει και στα άκρα. Δεν το παθαίνουν βέβαια όλοι, αλλά ποτέ δεν ξέρεις από πριν, και δεν είχα κανένα σκοπό να το μάθω στην άκρη του κόσμου. Μη θέλοντας να το ρισκάρω, λοιπόν, προμηθεύτηκα από ένα φαρμακείο χαπάκια για το υψόμετρο, και τη μέρα πριν την αναχώρησή μου ξεκίνησα προληπτική αγωγή με ένα χάπι ανά 12 ώρες.
Παρασκευή 24/11/2017, Βlack Friday για τον υπόλοιπο κόσμο και για τα καταστήματα του Ελ. Βενιζέλος, στις 15:30 το μεσημέρι, η πτήση A3654 της Aegean με το SX-DVN αναχώρησε με προορισμό τη Ρώμη, και μετά από μια συνηθισμένη πτήση έφτασε στον προορισμό της με μισή ωρίτσα μόλις καθυστέρηση. Παρέλαβα την αποσκευή μου, αν και μπορούσα να την είχα στείλει απευθείας Santiago, αλλά με την Alitalia αυτά δεν τα ρισκάρεις. Πήγα γρήγορα στο check-in της Alitalia, μαντεύοντας λίγο σε ποιο terminal πρέπει να πάω και προς τα πού βρίσκεται αυτό, καθώς εμφανείς τουλάχιστον πινακίδες δεν υπάρχουν. Πήρα μια κάρτα επιβίβασης για την πτήση για Σαντιάγο από ένα μηχάνημα και παρέδωσα τη βαλίτσα σε ένα άλλο μηχάνημα. Πάλι καλά που υπάρχουν και τα μηχανήματα, γιατί αν περιμένεις να συνεννοηθείς με τους βαριεστημένους υπαλλήλους της Alitalia….
Ωραία. Και τώρα; Είχα 4 ώρες ως την επόμενη πτήση, κι ένα backpack κι ένα μπουφάν να σέρνω. Οι 4 ώρες αυτές στο Fiumicino ήταν ατελείωτες. Ούτε κουβέντα φυσικά να κατέβω στη Ρώμη, μόνο 4 ώρες είχα. Πέρασα τον έλεγχο, κι έφαγα το gelato μου στο San Crispino του αεροδρομίου, το οποίο είναι παράρτημα της πιο παλιάς και κλασσικής gellateria της Ρώμης, η οποία δυστυχώς βρίσκεται δίπλα στη Fontana di Trevi και γίνεται ο χαμός από τους τουρίστες. Αγόρασα ένα καινούργιο stylus για το ipad μου, μιας και το προηγούμενο το είχα ξεχάσει στην Αθήνα. Βλέπετε ακολουθούσε 15ωρη πτήση, και με μοναδική εναλλακτική λύση το IFE της Alitalia, η χρήση του iPad είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη . Έφαγα και κάτι στο self-service του αεροδρομίου, το οποίο είναι κρυμμένο στον πάνω όροφο, και έχει αξιοπρεπέστατο Ιταλικό φαγητό για τα λεφτά του. Και η ώρα δεν πέρναγε. Κάθισα σε ένα μέρος με internet, σκότωσα λίγη ώρα ακόμα, και τέλος κινήθηκα προς την πύλη μου.
Παραδόξως επιβιβαστήκαμε στην ώρα μας. Ως συνήθως με την Alitalia, η ουρά του Sky Priority ήταν μακρύτερη από την ουρά της οικονομικής θέσης, κάτι επόμενο, όταν το πρόγραμμα μιλίων της Alitalia δίνει σε όλους ασημένια κάρτα με λίγες πτήσεις. Το Boeing 777 της Alitalia είχε ιρλανδικές πινακίδες: EI-ISB. Είχε διαρρύθμιση 3-4-3, και εκεί προς τα πίσω στο 36Η που καθόμουν ήταν ακόμα πιο στενό, με αποτέλεσμα τα σκουντήματα στο διάδρομο να είναι συχνά. Ευτυχώς, η θέση δίπλα μου έμεινε άδεια. Απογειωθήκαμε, πετάξαμε πάνω από τη Σαρδηνία, την Αλγερία, τη Μαυριτανία, τη Σενεγάλη (πάνω από το Dakar), τον Ατλαντικό, τη Βραζιλία (Recife, Brasilia), την Παραγουάη (Asuncion) και την Αργεντινή. 15 ώρες κράτησε όλο αυτό, που πέρασαν με μια ταινία στο πολύ χάλια μονοφωνικό IFE με την μικροσκοπική οθόνη, ένα γεύμα κι ένα πρωϊνό της κακιάς ώρας, λίγο παίξιμο με το iPad και αρκετό ύπνο. Ήταν η μεγαλύτερη σε διάρκεια πτήση που έχω κάνει, με 15 ώρες και 15 λεπτά συνολική διάρκεια, ξεπέρασε ακόμα το Σύδνευ - Ντόχα που είχα κάνει τον προηγούμενο χρόνο.
Στο τέλος, προσγειωθήκαμε επιτέλους στο διεθνές αεροδρόμιο του Σαντιάγο. Η προσγείωση εκεί όμως έχει μια ιδιαιτερότητα. Επειδή το αεροδρόμιο του Σαντιάγο βρίσκεται πολύ κοντά στην οροσειρά των Άνδεων, το αεροπλάνο έχει ήδη ξεκινήσει την κάθοδο του όσο περνάμε πάνω από τα βουνά. Αποτέλεσμα, μια ώρα ολόκληρη πριν την προσγείωση, αντί για τα συνηθισμένα 20 λεπτά, να πρέπει να την περάσουμε με τις ζώνες ασφαλείας δεμένες, ατομικά τραπεζάκια κλειστά κλπ. Όσοι κάθονταν στο παράθυρο στην αριστερή πλευρά του αεροσκάφους, απόλαυσαν και θέα στο όρος Aconcagua, την υψηλότερη κορυφή των Άνδεων, που βρίσκεται στα σύνορα Αργεντινής/Χιλής, λίγο πιο βόρεια από το Σαντιάγο.
Φυσικά τα landing cards για τη Χιλή που μοίραζαν μέσα στο αεροπλάνο δεν έφτασαν για όλους, κι όσοι καθόμασταν στα δεξιά της καμπίνας δεν πήραμε. Το οποίο σήμαινε παραπάνω αναμονή στο αεροδρόμιο πριν μπούμε στην ουρά για τα γκισέ του immigration. Tο γεγονός ότι είχα ξεχάσει να έχω στυλό πάνω μου κάθε άλλο παρά βοήθησε την κατάσταση. Τα γκισέ ήταν όλα σε λειτουργία, αλλά ένα σωρό διεθνείς πτήσεις είχαμε φτάσει περίπου την ίδια ώρα. Με τα πολλά, έφτασε η σειρά μου, μου σφράγισαν το διαβατήριο & το landing card, μου έδωσαν κι ένα χαρτάκι που έπρεπε να έχω συνεχώς μαζί μου μαζί με το διαβατήριο όσο θα παρέμενα στη χώρα, και προχώρησα στην παραλαβή αποσκευών. Ναι, η Alitalia είχε καταφέρει να παραδώσει την αποσκευή μου άθικτη!
Μετά από το τελωνείο που πέρασε από scanner όλα μου τα υπάρχοντα και κράτησε και το landing card στο τέλος, βρέθηκα στο χώρο των αφίξεων του αεροδρομίου. Παραδόξως, ο χώρος αυτός είναι πολύ μικρός. Έψαξα για ATM & μαγαζί με κάρτες SIM, δε βρήκα τίποτα, οπότε και ανέβηκα στις αναχωρήσεις, όπου βρήκα απ’ όλα. Το ATM της Santander χρέωνε μια μικρή προμήθεια στις αναλήψεις, αλλά δε βαριέσαι, η πρώτη μου έξοδος εκτός αεροδρομίων κλπ. θα είναι σε μια πολύ μικρή πόλη, και προκειμένου να ψάχνω ATM εκεί πέρα στην κατάσταση που θα είμαι μετά από τόσες ώρες σε αεροδρόμια κι αεροπλάνα, ας τα σκάσω, 3-4 ευρώ διαφορά δε θα με σώσουν.
Σήκωσα 2x200.000 CLP (Χιλιανά Πέσο), που αποδείχθηκαν υπεραρκετά για όλο το ταξίδι, καθώς οι πάντες σχεδόν στη χώρα δεχόντουσαν πιστωτικές κάρτες (και American Express). Βλέπετε, ο επιχειρηματίας που έφερε τις πιστωτικές κάρτες στη Χιλή, μέσω της εταιρίας Bancard, και γέμισε τη χώρα POS, είχε εκλεγεί πρόεδρος της Χώρας την περίοδο 2010-2014 (και εξελέγη και πάλι Πρόεδρος λίγες μέρες μετά το ταξίδι μου, θα αναλάβει πάλι καθήκοντα τώρα το Μάρτιο). Μολονότι πούλησε τις επιχειρήσεις του πριν αναλάβει (σε διεθνείς ομίλους), υπάρχει εδώ ένα θέμα σύγκρουσης συμφερόντων…
Στο αεροδρόμιο υπάρχουν δυο μαγαζιά κινητής τηλεφωνίας, της Entel & της Movistar. Ρώτησα και στα δυο, και πήρα την πρώτη κρυάδα. Για να χρησιμοποιηθεί Χιλιανή κάρτα SIM σε κινητό που δεν έχει αγοραστεί στη Χιλή, ο επισκέπτης πρέπει πρώτα να καταχωρήσει τη συσκευή του στο εθνικό μητρώο. Υπάρχουν διάφοροι καταχωρητές που το κάνουν αυτό δωρεάν για τους τουρίστες, αλλά η διαδικασία παίρνει 2-3 εργάσιμες ημέρες, και σήμερα είναι Σάββατο πρωί. Συμπλήρωσα την αίτηση, την τράβηξα φωτογραφία με το κινητό, έβγαλα φωτογραφία το e-ticket, το boarding pass, το διαβατήριο και το χαρτάκι του immigration, και τα έστειλα όλα συνημμένα με e-mail σε ένα καταχωρητή. Όλο αυτό σήμαινε ότι για τις πρώτες 5-6 μέρες του ταξιδιού μου δε θα είχα internet εκτός του όποιου WiFi, καθώς με τις χρεώσεις που έχει το roaming απλά το ξεχνάς… Ευτυχώς στις μέρες αυτές περιλαμβάνονται και κάποιες μέρες που θα βρίσκομαι στη Βολιβία, που εκ των πραγμάτων έτσι κι αλλιώς δε θα είχα internet (δεν υπάρχει σήμα κινητής εκεί ψηλά στα βουνά που θα βρίσκομαι) οπότε δε θα με ξεβολέψει και πάρα πολύ.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, η ώρα είχε πάει 10:30, είχα κάνει τις δουλειές που ήθελα, και είχα… 5 ώρες να σκοτώσω ως την επόμενη πτήση, προγραμματισμένη για τις 15:28. Σκοπίμως το είχα κλείσει έτσι, καθώς όταν πετάς με Alitalia πρέπει να υπολογίσεις και την ισχυρότατη πιθανότητα να έχει καθυστέρηση, άλλο που σήμερα έτυχε και ήμουνα τυχερός. Κουράγιο να κατέβω στο κέντρο της πόλης δεν είχα, είχα ακούσει κιόλας ότι η κίνηση στους δρόμους εδώ είναι απρόβλεπτη, οπότε άσε καλύτερα, δεν αξίζει τον κόπο για 1 ώρα καθαρό χρόνο στην πόλη ή και λιγότερο, να ρισκάρω να χάσω την πτήση.
Πήγα στο γκισέ και παρέδωσα τη βαλίτσα μου. Είχα προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο κάποιος να μου πει κάτι για την κράτηση του εισιτηρίου μου που είχα κάνει από το Χιλιανό site της LATAM κι όχι από το διεθνές, αλλά τελικά δεν. Μάλλον δεν ασχολήθηκαν καν. Παρέδωσα τη βαλίτσα μου, πήρα το boarding pass μου, και κάθισα για πρωϊνό σε ένα καφέ…Μάλλον είμαι γκαντέμης, γιατί μια βδομάδα μετά, που ξαναπέρασα, το μαγαζί είχε κλείσει και είχαν μπει εργάτες στο χώρο – ανακαίνιση ή κάτι άλλο, θα σας γελάσω. Πέρασα με τάξη και οργάνωση τον έλεγχο ασφαλείας των αναχωρήσεων εσωτερικού, και πήγα για τον επόμενο καφέ στα Starbucks. Κάθισα και σε ένα καναπέ για καμμιά ωρίτσα, παρέα με το σπαστικό WiFi του αεροδρομίου που κάθε 15 λεπτά ήθελε να ξανακάνεις login, εξερεύνησα κι όλο το χώρο των αναχωρήσεων εσωτερικού, πήρα κι ένα σάντουιτσάκι για μεσημεριανό, πήγα στο gate μου και περίμενα κι εκεί, και επιτέλους ήρθε η ώρα την επιβίβαση της πτήσης μου…. Το Α321 της LATAM με κωδικό CC-BEP με υποδέχθηκε στη θέση 13C, και μετά από μια μικρή καθυστέρηση μισής ωρίτσας με πήγε στον προορισμό μου, στο αεροδρόμιο CJC της πόλης Calama.
Δε με ενδιέφερε η Calama, με ενδιέφερε το San Pedro de Atacama. Το τελευταίο είναι η «τουριστική» πρωτεύουσα της περιοχής, μια μικρή πόλη σε υψόμετρο 2.500 μέτρων μέσα στην έρημο, που πασχίζει να διατηρήσει το παραδοσιακό της ύφος, αλλά πλέον ζει κατά κύριο λόγο από τον τουρισμό, και είναι η σχεδόν αποκλειστική αφετηρία για εξορμήσεις στην ευρύτερη περιοχή. Η Χιλή μπορεί να είναι μια μακρόστενη χώρα, εδώ όμως βρισκόμαστε στο «παχύτερο» σημείο της, με την απόσταση από το San Pedro ως τη θάλασσα να είναι πάνω από 200 Χμ σε ευθεία γραμμή. Το San Pedro δε διαθέτει αεροδρόμιο, το πλησιέστερο είναι στην Calama, και παρότι πάνω από τους μισούς επιβάτες χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο για να μετακινηθούν από/προς το San Pedro, δεν έχει κάποια απευθείας δημόσια συγκοινωνία για εκεί.
Το San Pedro θα ήταν τις επόμενες μέρες η βάση μου για την εξερεύνηση της γύρω περιοχής, που ακόμα κι από το διάστημα φαίνεται εντυπωσιακή:
Τρείς τρόποι υπάρχουν για να πάει κανείς τα 100 περίπου χιλιόμετρα που χωρίζουν το αεροδρόμιο από τον προορισμό μου, αν δεν έχεις κλείσει από πριν κάτι άλλο να σε περιμένει με ταμπελάκι στις αφίξεις. Ο πρώτος, και πλέον προφανής, είναι ένα ταξί. Εξίσου προφανές είναι ότι το κόστος του τρόπου αυτού δεν είναι κι ότι προτιμότερο: αν θυμάμαι καλά είναι κάπου ανάμεσα σε €80 και €100. Ο Δεύτερος, είναι να πάρει κανείς ταξί ως τα ΚΤΕΛ της Calama, κι από κει το λεωφορείο. Και ο τρίτος, που επέλεξα, είναι τα βανάκια της TransVIP. Πληρώνοντας το ποσό των CLP 12.000,00 (€16.00) σε ένα γκισέ στο αεροδρόμιο με κάρτα ή με μετρητά, ο πελάτης οδηγείται σε ένα 8θέσιο βανάκι. Μόλις αυτό γεμίσει, δηλαδή σε χρόνο dt αν μόλις έχει έρθει κάποια πτήση, ξεκινάει, και σε μια ώρα φτάνει στο San Pedro de Atacama, όπου κάνουν και διανομή στα ξενοδοχεία. Έτσι, ώρα 19:00 έφτασα στο hostal που είχα κλείσει (Hostal Casa Flores, οδός Ckilapana 631).
Η διαδρομή ως το San Pedro, αν καταφέρει κανείς να παραμείνει ξύπνιος, πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα – ή τουλάχιστον σ’ αυτό το συμπέρασμα με οδήγησαν αυτά που έβλεπα τις λιγοστές στιγμές που άνοιξα τα μάτια μου. Το μόνο που πρόλαβα να φωτογραφήσω, όμως, είναι οι ανεμογεννήτριες, που κάποιος σκέφτηκε ότι ήταν καλή ιδέα να τοποθετηθούν δίπλα σε αεροδρόμιο.
Η προετοιμασία ολοκληρώθηκε με τα υπόλοιπα αεροπορικά εισιτήρια, δηλαδή ένα Αθήνα – Ρώμη– Αθήνα με Aegean, με €97.43 κι ένα Σαντιάγο – Καλάμα - Σαντιάγο με LATAM με €104.71. Κράτησα και τα ξενοδοχεία που μπορούσα, δηλαδή όπου το πρόγραμμά μου δε μπορούσε να αλλάξει, κι όλα έτοιμα. Σημειώνω εδώ ότι τα εισιτήρια για πτήσεις εσωτερικού στη Χιλή με τη LATAM δεν πρέπει να τα κλείνουμε από τα γνωστά sites/ψαχτήρια κλπ, αλλά από το site της LATAM, επιλέγοντας ως χώρα τη Χιλή, γλώσσα τα Ισπανικά και νόμισμα τα Χιλιανά Πέσος. Οι τιμές έτσι είναι σχεδόν μισές… και ειδικά για το νησί του Πάσχα, αυτό το κόλπο κάνει μεγάλη διαφορά. Στις εσωτερικές διαδρομές στη Χιλή υπάρχει και μια βολική low-cost αεροπορική «Sky Airline», που οι τιμές της δεν αλλάζουν ανάλογα με τη χώρα του επισκέπτη, αλλά αφενός δεν πετάει στο νησί του Πάσχα, αφετέρου όταν έψαχνα για Calama οι τιμές της με βαλίτσα ήταν οι ίδιες με τη LATAM.
Τελικά, οι πτήσεις του ταξιδιού φαίνονται στο χάρτη αυτό:
Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της προετοιμασίας ήταν η προετοιμασία για το υψόμετρο. Βλέπετε, το πρώτο κομμάτι του ταξιδιού μου περιλάμβανε αρκετές διαδρομές και διαμονές στις Άνδεις, σε μεγάλα υψόμετρα, που έφταναν σχεδόν τα 5.000 μέτρα. Σε τέτοια υψόμετρα οι μη μαθημένοι οργανισμοί αναπτύσσουν σημάδια ναυτίας που μπορεί να φτάσει και στα άκρα. Δεν το παθαίνουν βέβαια όλοι, αλλά ποτέ δεν ξέρεις από πριν, και δεν είχα κανένα σκοπό να το μάθω στην άκρη του κόσμου. Μη θέλοντας να το ρισκάρω, λοιπόν, προμηθεύτηκα από ένα φαρμακείο χαπάκια για το υψόμετρο, και τη μέρα πριν την αναχώρησή μου ξεκίνησα προληπτική αγωγή με ένα χάπι ανά 12 ώρες.
Παρασκευή 24/11/2017, Βlack Friday για τον υπόλοιπο κόσμο και για τα καταστήματα του Ελ. Βενιζέλος, στις 15:30 το μεσημέρι, η πτήση A3654 της Aegean με το SX-DVN αναχώρησε με προορισμό τη Ρώμη, και μετά από μια συνηθισμένη πτήση έφτασε στον προορισμό της με μισή ωρίτσα μόλις καθυστέρηση. Παρέλαβα την αποσκευή μου, αν και μπορούσα να την είχα στείλει απευθείας Santiago, αλλά με την Alitalia αυτά δεν τα ρισκάρεις. Πήγα γρήγορα στο check-in της Alitalia, μαντεύοντας λίγο σε ποιο terminal πρέπει να πάω και προς τα πού βρίσκεται αυτό, καθώς εμφανείς τουλάχιστον πινακίδες δεν υπάρχουν. Πήρα μια κάρτα επιβίβασης για την πτήση για Σαντιάγο από ένα μηχάνημα και παρέδωσα τη βαλίτσα σε ένα άλλο μηχάνημα. Πάλι καλά που υπάρχουν και τα μηχανήματα, γιατί αν περιμένεις να συνεννοηθείς με τους βαριεστημένους υπαλλήλους της Alitalia….
Ωραία. Και τώρα; Είχα 4 ώρες ως την επόμενη πτήση, κι ένα backpack κι ένα μπουφάν να σέρνω. Οι 4 ώρες αυτές στο Fiumicino ήταν ατελείωτες. Ούτε κουβέντα φυσικά να κατέβω στη Ρώμη, μόνο 4 ώρες είχα. Πέρασα τον έλεγχο, κι έφαγα το gelato μου στο San Crispino του αεροδρομίου, το οποίο είναι παράρτημα της πιο παλιάς και κλασσικής gellateria της Ρώμης, η οποία δυστυχώς βρίσκεται δίπλα στη Fontana di Trevi και γίνεται ο χαμός από τους τουρίστες. Αγόρασα ένα καινούργιο stylus για το ipad μου, μιας και το προηγούμενο το είχα ξεχάσει στην Αθήνα. Βλέπετε ακολουθούσε 15ωρη πτήση, και με μοναδική εναλλακτική λύση το IFE της Alitalia, η χρήση του iPad είναι βασική ανθρώπινη ανάγκη . Έφαγα και κάτι στο self-service του αεροδρομίου, το οποίο είναι κρυμμένο στον πάνω όροφο, και έχει αξιοπρεπέστατο Ιταλικό φαγητό για τα λεφτά του. Και η ώρα δεν πέρναγε. Κάθισα σε ένα μέρος με internet, σκότωσα λίγη ώρα ακόμα, και τέλος κινήθηκα προς την πύλη μου.
Παραδόξως επιβιβαστήκαμε στην ώρα μας. Ως συνήθως με την Alitalia, η ουρά του Sky Priority ήταν μακρύτερη από την ουρά της οικονομικής θέσης, κάτι επόμενο, όταν το πρόγραμμα μιλίων της Alitalia δίνει σε όλους ασημένια κάρτα με λίγες πτήσεις. Το Boeing 777 της Alitalia είχε ιρλανδικές πινακίδες: EI-ISB. Είχε διαρρύθμιση 3-4-3, και εκεί προς τα πίσω στο 36Η που καθόμουν ήταν ακόμα πιο στενό, με αποτέλεσμα τα σκουντήματα στο διάδρομο να είναι συχνά. Ευτυχώς, η θέση δίπλα μου έμεινε άδεια. Απογειωθήκαμε, πετάξαμε πάνω από τη Σαρδηνία, την Αλγερία, τη Μαυριτανία, τη Σενεγάλη (πάνω από το Dakar), τον Ατλαντικό, τη Βραζιλία (Recife, Brasilia), την Παραγουάη (Asuncion) και την Αργεντινή. 15 ώρες κράτησε όλο αυτό, που πέρασαν με μια ταινία στο πολύ χάλια μονοφωνικό IFE με την μικροσκοπική οθόνη, ένα γεύμα κι ένα πρωϊνό της κακιάς ώρας, λίγο παίξιμο με το iPad και αρκετό ύπνο. Ήταν η μεγαλύτερη σε διάρκεια πτήση που έχω κάνει, με 15 ώρες και 15 λεπτά συνολική διάρκεια, ξεπέρασε ακόμα το Σύδνευ - Ντόχα που είχα κάνει τον προηγούμενο χρόνο.
Στο τέλος, προσγειωθήκαμε επιτέλους στο διεθνές αεροδρόμιο του Σαντιάγο. Η προσγείωση εκεί όμως έχει μια ιδιαιτερότητα. Επειδή το αεροδρόμιο του Σαντιάγο βρίσκεται πολύ κοντά στην οροσειρά των Άνδεων, το αεροπλάνο έχει ήδη ξεκινήσει την κάθοδο του όσο περνάμε πάνω από τα βουνά. Αποτέλεσμα, μια ώρα ολόκληρη πριν την προσγείωση, αντί για τα συνηθισμένα 20 λεπτά, να πρέπει να την περάσουμε με τις ζώνες ασφαλείας δεμένες, ατομικά τραπεζάκια κλειστά κλπ. Όσοι κάθονταν στο παράθυρο στην αριστερή πλευρά του αεροσκάφους, απόλαυσαν και θέα στο όρος Aconcagua, την υψηλότερη κορυφή των Άνδεων, που βρίσκεται στα σύνορα Αργεντινής/Χιλής, λίγο πιο βόρεια από το Σαντιάγο.
Φυσικά τα landing cards για τη Χιλή που μοίραζαν μέσα στο αεροπλάνο δεν έφτασαν για όλους, κι όσοι καθόμασταν στα δεξιά της καμπίνας δεν πήραμε. Το οποίο σήμαινε παραπάνω αναμονή στο αεροδρόμιο πριν μπούμε στην ουρά για τα γκισέ του immigration. Tο γεγονός ότι είχα ξεχάσει να έχω στυλό πάνω μου κάθε άλλο παρά βοήθησε την κατάσταση. Τα γκισέ ήταν όλα σε λειτουργία, αλλά ένα σωρό διεθνείς πτήσεις είχαμε φτάσει περίπου την ίδια ώρα. Με τα πολλά, έφτασε η σειρά μου, μου σφράγισαν το διαβατήριο & το landing card, μου έδωσαν κι ένα χαρτάκι που έπρεπε να έχω συνεχώς μαζί μου μαζί με το διαβατήριο όσο θα παρέμενα στη χώρα, και προχώρησα στην παραλαβή αποσκευών. Ναι, η Alitalia είχε καταφέρει να παραδώσει την αποσκευή μου άθικτη!
Μετά από το τελωνείο που πέρασε από scanner όλα μου τα υπάρχοντα και κράτησε και το landing card στο τέλος, βρέθηκα στο χώρο των αφίξεων του αεροδρομίου. Παραδόξως, ο χώρος αυτός είναι πολύ μικρός. Έψαξα για ATM & μαγαζί με κάρτες SIM, δε βρήκα τίποτα, οπότε και ανέβηκα στις αναχωρήσεις, όπου βρήκα απ’ όλα. Το ATM της Santander χρέωνε μια μικρή προμήθεια στις αναλήψεις, αλλά δε βαριέσαι, η πρώτη μου έξοδος εκτός αεροδρομίων κλπ. θα είναι σε μια πολύ μικρή πόλη, και προκειμένου να ψάχνω ATM εκεί πέρα στην κατάσταση που θα είμαι μετά από τόσες ώρες σε αεροδρόμια κι αεροπλάνα, ας τα σκάσω, 3-4 ευρώ διαφορά δε θα με σώσουν.
Σήκωσα 2x200.000 CLP (Χιλιανά Πέσο), που αποδείχθηκαν υπεραρκετά για όλο το ταξίδι, καθώς οι πάντες σχεδόν στη χώρα δεχόντουσαν πιστωτικές κάρτες (και American Express). Βλέπετε, ο επιχειρηματίας που έφερε τις πιστωτικές κάρτες στη Χιλή, μέσω της εταιρίας Bancard, και γέμισε τη χώρα POS, είχε εκλεγεί πρόεδρος της Χώρας την περίοδο 2010-2014 (και εξελέγη και πάλι Πρόεδρος λίγες μέρες μετά το ταξίδι μου, θα αναλάβει πάλι καθήκοντα τώρα το Μάρτιο). Μολονότι πούλησε τις επιχειρήσεις του πριν αναλάβει (σε διεθνείς ομίλους), υπάρχει εδώ ένα θέμα σύγκρουσης συμφερόντων…
Στο αεροδρόμιο υπάρχουν δυο μαγαζιά κινητής τηλεφωνίας, της Entel & της Movistar. Ρώτησα και στα δυο, και πήρα την πρώτη κρυάδα. Για να χρησιμοποιηθεί Χιλιανή κάρτα SIM σε κινητό που δεν έχει αγοραστεί στη Χιλή, ο επισκέπτης πρέπει πρώτα να καταχωρήσει τη συσκευή του στο εθνικό μητρώο. Υπάρχουν διάφοροι καταχωρητές που το κάνουν αυτό δωρεάν για τους τουρίστες, αλλά η διαδικασία παίρνει 2-3 εργάσιμες ημέρες, και σήμερα είναι Σάββατο πρωί. Συμπλήρωσα την αίτηση, την τράβηξα φωτογραφία με το κινητό, έβγαλα φωτογραφία το e-ticket, το boarding pass, το διαβατήριο και το χαρτάκι του immigration, και τα έστειλα όλα συνημμένα με e-mail σε ένα καταχωρητή. Όλο αυτό σήμαινε ότι για τις πρώτες 5-6 μέρες του ταξιδιού μου δε θα είχα internet εκτός του όποιου WiFi, καθώς με τις χρεώσεις που έχει το roaming απλά το ξεχνάς… Ευτυχώς στις μέρες αυτές περιλαμβάνονται και κάποιες μέρες που θα βρίσκομαι στη Βολιβία, που εκ των πραγμάτων έτσι κι αλλιώς δε θα είχα internet (δεν υπάρχει σήμα κινητής εκεί ψηλά στα βουνά που θα βρίσκομαι) οπότε δε θα με ξεβολέψει και πάρα πολύ.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, η ώρα είχε πάει 10:30, είχα κάνει τις δουλειές που ήθελα, και είχα… 5 ώρες να σκοτώσω ως την επόμενη πτήση, προγραμματισμένη για τις 15:28. Σκοπίμως το είχα κλείσει έτσι, καθώς όταν πετάς με Alitalia πρέπει να υπολογίσεις και την ισχυρότατη πιθανότητα να έχει καθυστέρηση, άλλο που σήμερα έτυχε και ήμουνα τυχερός. Κουράγιο να κατέβω στο κέντρο της πόλης δεν είχα, είχα ακούσει κιόλας ότι η κίνηση στους δρόμους εδώ είναι απρόβλεπτη, οπότε άσε καλύτερα, δεν αξίζει τον κόπο για 1 ώρα καθαρό χρόνο στην πόλη ή και λιγότερο, να ρισκάρω να χάσω την πτήση.
Πήγα στο γκισέ και παρέδωσα τη βαλίτσα μου. Είχα προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο κάποιος να μου πει κάτι για την κράτηση του εισιτηρίου μου που είχα κάνει από το Χιλιανό site της LATAM κι όχι από το διεθνές, αλλά τελικά δεν. Μάλλον δεν ασχολήθηκαν καν. Παρέδωσα τη βαλίτσα μου, πήρα το boarding pass μου, και κάθισα για πρωϊνό σε ένα καφέ…Μάλλον είμαι γκαντέμης, γιατί μια βδομάδα μετά, που ξαναπέρασα, το μαγαζί είχε κλείσει και είχαν μπει εργάτες στο χώρο – ανακαίνιση ή κάτι άλλο, θα σας γελάσω. Πέρασα με τάξη και οργάνωση τον έλεγχο ασφαλείας των αναχωρήσεων εσωτερικού, και πήγα για τον επόμενο καφέ στα Starbucks. Κάθισα και σε ένα καναπέ για καμμιά ωρίτσα, παρέα με το σπαστικό WiFi του αεροδρομίου που κάθε 15 λεπτά ήθελε να ξανακάνεις login, εξερεύνησα κι όλο το χώρο των αναχωρήσεων εσωτερικού, πήρα κι ένα σάντουιτσάκι για μεσημεριανό, πήγα στο gate μου και περίμενα κι εκεί, και επιτέλους ήρθε η ώρα την επιβίβαση της πτήσης μου…. Το Α321 της LATAM με κωδικό CC-BEP με υποδέχθηκε στη θέση 13C, και μετά από μια μικρή καθυστέρηση μισής ωρίτσας με πήγε στον προορισμό μου, στο αεροδρόμιο CJC της πόλης Calama.
Δε με ενδιέφερε η Calama, με ενδιέφερε το San Pedro de Atacama. Το τελευταίο είναι η «τουριστική» πρωτεύουσα της περιοχής, μια μικρή πόλη σε υψόμετρο 2.500 μέτρων μέσα στην έρημο, που πασχίζει να διατηρήσει το παραδοσιακό της ύφος, αλλά πλέον ζει κατά κύριο λόγο από τον τουρισμό, και είναι η σχεδόν αποκλειστική αφετηρία για εξορμήσεις στην ευρύτερη περιοχή. Η Χιλή μπορεί να είναι μια μακρόστενη χώρα, εδώ όμως βρισκόμαστε στο «παχύτερο» σημείο της, με την απόσταση από το San Pedro ως τη θάλασσα να είναι πάνω από 200 Χμ σε ευθεία γραμμή. Το San Pedro δε διαθέτει αεροδρόμιο, το πλησιέστερο είναι στην Calama, και παρότι πάνω από τους μισούς επιβάτες χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο για να μετακινηθούν από/προς το San Pedro, δεν έχει κάποια απευθείας δημόσια συγκοινωνία για εκεί.
Το San Pedro θα ήταν τις επόμενες μέρες η βάση μου για την εξερεύνηση της γύρω περιοχής, που ακόμα κι από το διάστημα φαίνεται εντυπωσιακή:
Τρείς τρόποι υπάρχουν για να πάει κανείς τα 100 περίπου χιλιόμετρα που χωρίζουν το αεροδρόμιο από τον προορισμό μου, αν δεν έχεις κλείσει από πριν κάτι άλλο να σε περιμένει με ταμπελάκι στις αφίξεις. Ο πρώτος, και πλέον προφανής, είναι ένα ταξί. Εξίσου προφανές είναι ότι το κόστος του τρόπου αυτού δεν είναι κι ότι προτιμότερο: αν θυμάμαι καλά είναι κάπου ανάμεσα σε €80 και €100. Ο Δεύτερος, είναι να πάρει κανείς ταξί ως τα ΚΤΕΛ της Calama, κι από κει το λεωφορείο. Και ο τρίτος, που επέλεξα, είναι τα βανάκια της TransVIP. Πληρώνοντας το ποσό των CLP 12.000,00 (€16.00) σε ένα γκισέ στο αεροδρόμιο με κάρτα ή με μετρητά, ο πελάτης οδηγείται σε ένα 8θέσιο βανάκι. Μόλις αυτό γεμίσει, δηλαδή σε χρόνο dt αν μόλις έχει έρθει κάποια πτήση, ξεκινάει, και σε μια ώρα φτάνει στο San Pedro de Atacama, όπου κάνουν και διανομή στα ξενοδοχεία. Έτσι, ώρα 19:00 έφτασα στο hostal που είχα κλείσει (Hostal Casa Flores, οδός Ckilapana 631).
Η διαδρομή ως το San Pedro, αν καταφέρει κανείς να παραμείνει ξύπνιος, πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα – ή τουλάχιστον σ’ αυτό το συμπέρασμα με οδήγησαν αυτά που έβλεπα τις λιγοστές στιγμές που άνοιξα τα μάτια μου. Το μόνο που πρόλαβα να φωτογραφήσω, όμως, είναι οι ανεμογεννήτριες, που κάποιος σκέφτηκε ότι ήταν καλή ιδέα να τοποθετηθούν δίπλα σε αεροδρόμιο.