taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ωδή στην Alitalia
- Ταξιδιωτικοί υπερπράκτορες
- Φύση σε Κόκκινο, Μπλε και Λευκό
- Εθνικό Πάρκο Los Flamencos
- Πόλεις στην Έρημο
- Ο δρόμος για τη Βολιβία
- Η γη που κοχλάζει
- Laguna Colorada
- Πέτρες στην Έρημο
- Λίμνες και Φλαμίνγκο
- Νερό κι αλάτι
- Salar de Uyuni
- Salar de Uyuni ΙΙ
- Επιστροφή στον πολιτισμό
- Επιστροφή στη Χιλή
- Έχουμε και δουλειές
- Σεληνιακή Κοιλάδα
- Ατμοί στην παγωνιά
- Επιστρέφοντας στο San Pedro
- Λίμνες και βουτιές
- Απλά μαθήματα Γεωλογίας
- Και λίγη προϊστορία
- Επιστροφή στο Σαντιάγο
- Σαντιάγο – πρώτη γνωριμία
- Bellavista
- Centro - μέρος 1
- Centro - μέρος 2
- Μια βραδιά στο Σαντιάγο
- Ο δρόμος για το Valparaiso
- Valparaiso - μέρος 1
- Valparaiso - μέρος 2
- Valparaiso - μέρος 3
- Providencia
- Αγορές
- Santa Lucia
- Brasil
- Επιστροφή
Κεφάλαιο 3: Ταξιδιωτικοί υπερπράχτορες...
Το San Pedro de Atacama είναι κατά βάση “staging area” για εκδρομές στην ερημική φύση. Ενώ είναι γεμάτο τουρίστες και ζει από τον τουρισμό, οι περισσότεροι τουρίστες λείπουν όλη τη μέρα σε εκδρομές, και επιστρέφουν στην πόλη μόνο το βράδυ, με αποτέλεσμα το κέντρο του, ένας κεντρικός χωματόδρομος και 3-4 κάθετοι δρόμοι και μια πλατεία να γεμίζουν το απόγευμα και το βράδυ. Η έρημος εδώ τριγύρω είναι η Atacama, η οποία είναι η πιο άνυδρη έρημος του κόσμου πλην πολικών περιοχών, με τη μέση ετήσια υγρασία στην ατμόσφαιρα εδώ να φτάνει μόλις το 8.5% σε κάποια σημεία.
Βροχοπτώσεις υπάρχουν μόνο το Φεβρουάριο, στο κατακαλόκαιρο δηλαδή, σε ένα φαινόμενο που οι ντόπιοι τουλάχιστον το ονομάζουν «Altiplanic winter», οπότε τα σύννεφα από τον Αμαζόνιο ανεβαίνουν πιο ψηλά, σε ύψος που τους επιτρέπει να περνάνε πάνω από τις Άνδεις, και φτάνουν ως εδώ.
Πέρα από την ξηρασία της ατμόσφαιρας, επιπλέον από εδώ δεν υπάρχει απορροή νερού, δηλαδή δεν υπάρχει κάποιο ποτάμι, υπέργειο ή υπόγειο, που να μεταφέρει το νερό από δω προς τη θάλασσα. Ότι νερό πέφτει εδώ και στα τριγύρω βουνά από τις βροχές, αλλά κι από τα χιόνια και τους παγετώνες των Άνδεων, καταλήγει να μαζεύεται σε μια «λίμνη» και λόγω της ξηρασίας να εξατμίζεται με ταχύτερους ρυθμούς από ότι συσσωρεύεται. Το νερό φέρει μαζί του ένα σωρό άλατα, τα οποία και παρασύρει στην πορεία του. με αποτέλεσμα η ξερή πλέον λίμνη αυτή να αποτελεί ένα πεδίο αλατιού, το Salar de Atacama.
Η χαμηλή υγρασία στην περιοχή μεταφράζεται και σε έξτρα καθαρή ατμόσφαιρα, που είναι και ο λόγος που το αστεροσκοπείο της ALMA (Atacama Large Millimeter Array) έχει εγκατασταθεί εδώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και πιο δαπανηρό συγκρότημα τηλεσκοπίων στον κόσμο. Είναι και επισκέψιμο τα Σαββατοκύριακα, και μάλιστα δωρεάν μαζί με τη μεταφορά από το San Pedro, αλλά πρέπει να κάνεις κράτηση μερικές εβδομάδες πιο πριν γιατί οι θέσεις εξαντλούνται. Δυστυχώς δεν το φρόντισα εγκαίρως, οπότε για παρηγοριά δείτε δορυφορικές φωτογραφίες (στην πρώτη είναι οι κυρίως εγκαταστάσεις, το δεύτερο είναι μια συστοιχία από ραδιοτηλεσκόπια που είναι πιο απομακρυσμένα σε μια βουνοκορφή πιο πάνω με ακόμα καταλληλότερες συνθήκες)….


Ο πλέον κατάλληλος τρόπος για να δει κάποιος την περιοχή εδώ στην Atacama είναι με ένα ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο (τζιπ κατά προτίμηση, αλλά όχι απαραίτητα, λίγα μέρη το απαιτούν) και ένα καλό χάρτη με τα σημεία ενδιαφέροντος. Δυστυχώς, για μένα σ’ αυτό το ταξίδι αυτό δεν θα αποτελούσε επιλογή, καθώς δεν οδηγώ, ενώ το να υποκαταστήσω την οδήγηση με κάποιο ταξιτζή θα ήταν εντελώς ασύμφορο οικονομικά. Δημόσιες συγκοινωνίες μέσα στις ερήμους δεν υπάρχουν, οπότε κατέληξα να κινηθώ αναγκαστικά με την τουριστική μέθοδο, των οργανωμένων εκδρομών.
Για την ιστορία, στη φάση αυτή βρισκόμουν στη Βόρεια Χιλή, στην περιφέρεια της Antofagasta που είναι μια πόλη 345.000 κατοίκων δίπλα στη θάλασσα, μεγάλο λιμάνι που κάποτε συγκέντρωνε κι αρκετούς Έλληνες μετανάστες. Πιο συγκεκριμένα, ήμουν στο νομό El Loa, που πήρε το όνομά του από το ομώνυμο ποτάμι, με πρωτεύουσα την Calama. Και ακόμα πιο συγκεκριμένα, στο δήμο του San Pedro de Atacama, ένα δήμο με 5.600 κατοίκους και έκταση 23439 τετραγωνικά χιλιόμετρα, μεγαλύτερο δηλαδή από την Πελοπόννησο ή περίπου όσο η κεντρική και η ανατολική Μακεδονία μαζί.
Για την επόμενη μέρα, είχα κλείσει λοιπόν από το internet δυο εκδρομές back-to-back, από το τοπικό γραφείο World White Travel που μου είχε συστήσει ένας συνάδελφος που είχε πάει στο San Pedro ένα χρόνο πριν από μένα. Κράτηση τέτοιων εκδρομών από το internet βρώμαγε πως ήταν κακή ιδέα, αλλά από την άλλη ήθελα να εκμεταλλευτώ το χρόνο μου όσο καλύτερα γίνεται. Η άφιξη μου ήταν αργά το απόγευμα, και άρα μπορεί να μην προλάβαινα τα τοπικά γραφεία ανοικτά για να κλείσω κάτι για το αμέσως επόμενο πρωί., οπότε έκλεισα πάραυτα από το internet τις εκδρομές της πρώτης μέρας. Μόλις λοιπόν τα έκλεισα και τα πλήρωσα με την κάρτα μου, μου έστειλαν e-mail από το γραφείο ότι ευχαριστούμε, επιβεβαιώνουμε την κράτηση, αλλά να έχετε περάσει από το γραφείο μέχρι τις 15:00 την προηγούμενη μέρα από το τουρ. Τους εξήγησα ότι κάτι τέτοιο καταργεί το σκοπό της κράτησης από το Internet, και τέλος πάντων συνεννοήθηκα να με περιμένει κάποιος στο γραφείο μέχρι πιο αργά. Παρ’ όλα αυτά, ήταν το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνω μόλις φτάσω.
Με το που μπήκα λοιπόν στο δωμάτιο μου και άνοιξα το Wi-Fi, ήρθε το επείγον mail που μου είχαν στείλει από το γραφείο πιο νωρίς. Η πρωινή εκδρομή που είχα κλείσει δε θα πραγματοποιηθεί γιατί την έχουν καταργήσει και ξέχασαν να ενημερώσουν το web site, και να πάω όσο το δυνατόν γρηγορότερα από το γραφείο τους στην οδό Caracoles 337. Και προσοχή γιατί υπάρχει κι άλλο γραφείο με το ίδιο όνομα λίγο πιο κάτω στον ίδιο δρόμο…
Πήγα στο γραφείο αμέσως, όπου μου εξήγησαν πως η εκδρομή στο Salar de Atacama και στα Lagunas Altiplanicas που είχα κλείσει για το πρωί της επόμενης μέρας (26/11/2017) προς $43.00 έχει πάψει να πραγματοποιείται, παρότι υπήρχε κατά λάθος ακόμα στο website τους. Αντ’ αυτής μου πρότειναν την ολοήμερη εκδρομή στα Piedras Rojas, που ήταν πρακτικώς η ίδια εκδρομή συν κάποια αξιοθέατα ακόμα, αλλά ήταν ολοήμερη και περιλάμβανε και ζεστό γεύμα, επιστρέφοντας πίσω στις 17:00 το απόγευμα, για $75.00. Δεν είχα και πολλά περιθώρια να αρχίσω να ψάχνω άλλες λύσεις. Ήθελα κιόλας να κάνω τη συγκεκριμένη εκδρομή τη συγκεκριμένη μέρα, γιατί ανεβαίνει σε υψόμετρο 4000 μέτρων, και θα ήταν ωραίος εγκλιματισμός για τα ύψη που θα ακολουθούσαν τις επόμενες μέρες. Μόνο μια ακόμα εναλλακτική θα το εξασφάλιζε τέτοιον εγκλιματισμό, αλλά οι ώρες αναχώρησης των εκδρομών για τους θερμοπίδακες του Taito δεν ενδείκνυνται για μετά το jet lag. Έκανα την αλλαγή, και φυσικά ακύρωσα και την απογευματινή εκδρομή που είχα κλείσει μαζί τους για $30 ακόμα, και χρειάστηκε να το εξηγήσω 7 φορές στην travel agent ότι είχα σκοπό να της καταβάλλω μόνο τα $2 ($75-$43-$30=$2) κι όχι τα $32 ($75-$43=$32) που ζητούσε. Εν τέλει τα δέχτηκε (λες και μου έκανε χάρη) και της έδωσα CLP2000 καθώς δεν είχα μετρητά σε δολάρια. Όπως έμαθα αργότερα, οι τιμές των τουριστικών γραφείων είναι σε δολάρια ΗΠΑ, γιατί οι τουριστικές επιχειρήσεις στη Χιλή απαλλάσσονται από το ΦΠΑ όταν οι πληρωμές που δέχονται είναι τιμολογημένες και πληρωμένες σε ξένο νόμισμα. Κανονίσαμε λοιπόν, θα περνούσαν να με πάρουν από το ξενοδοχείο το επόμενο πρωί ώρα 7:00 με 7:15. Ούφ.
Επόμενη στάση, σε ένα άλλο γραφείο που είχα σημειώσει για την εκδρομή στη Βολιβία. Σκόπευα να πάρω ένα τουρ 4 ημερών (3 διανυκτερεύσεις) στις άγριες ηφαιστιογενείς περιοχές της Βολιβίας που ακολουθούν τα σύνορα με τη Χιλή από την απέναντι πλευρά, επισκεπτόμενοι απίστευτα τοπία, με τζιπ 4x4 σε περιοχές που δρόμοι δεν υπάρχουν, πόσο μάλλον ρεύμα, τηλέφωνο και internet. Είχα επικοινωνήσει από πριν με το γραφείο, που λέγεται Cordillera Traveller, και είχα δει ότι είχε διαθέσιμες θέσεις για αναχώρηση τη Δευτέρα 27/11/2017, και πήγα από κει. Ο Flavio μου εξήγησε το πρόγραμμά τους, και το τι περιλαμβάνει η εκδρομή, με έπεισε, και έκλεισα για την εκδρομή με CLP 140.000,00 συν τα εισιτήρια χώρων, πάρκων κλπ.
Η εκδρομή θα είχε βασικά facilities, με shared bathroom όλα τα βράδια. Ειδικά το πρώτο βράδυ θα μέναμε σε κοιτώνα χωρίς θέρμανση σε μέρος που οι θερμοκρασίες τη νύχτα φτάνουν και τους -20, οπότε δίνουν κουβέρτες και νοικιάζουν και sleeping bag για όποιον χρειάζεται, εκτός αν έχουμε το δικό μας. Όχι ότι υπήρχε και επιλογή: οι λίγες άλλες εκδρομές που χρησιμοποιούν βασικά ξενοδοχεία σε λιγότερο καλές τοποθεσίες τιμολογούνται σε χιλιάδες ευρώ για αντίστοιχη διάρκεια. Το θεματάκι θα ήταν ότι ο οδηγός μας θα μιλάει μόνο Ισπανικά, δεν θα υπήρχε αγγλόφωνος συνοδός ή ξεναγός. Επίσης, έπρεπε να φροντίσω να πάρω μαζί μου όσο νερό θα χρειαζόμουν τις 3 μέρες, χαρτί υγείας καθώς δε θα υπήρχε πουθενά διαθέσιμο σε δημόσιες τουαλέτες και hostel στις περιοχές που θα κινούμασταν στη Βολιβία, και λίγα χρήματα ως €50 σε Βολιβιανά bolivianos για τα εισιτήρια που δεν περιλαμβάνονταν, τις δημόσιες τουαλέτες κλπ. Τέλος, η γκαρνταρόμπα μου έπρεπε να περιλαμβάνει κάποια πολύ θερμά ρούχα, κάποια δροσερά, και μαγιό. Και βεβαίως καπελάκι και αντηλιακό. Το αγνόησα το τελευταίο και την πάτησα άσχημα... Αναχώρηση σε δυο μέρες, 7:45 με 8 το πρωί.
Και ήρθε η ώρα για το πρώτο γεύμα στη Χιλή. Οι συμβουλές για το υψόμετρο συνιστούν ελαφρύ φαγητό και απαγορεύουν εντελώς το αλκοόλ όταν την επόμενη μέρα ακολουθεί μεγάλη ανάβαση. Εγώ αύριο θα πήγαινα για πρώτη φορά στα 4000 μέτρα, οπότε κοκακολίτσα σήμερα. Άντε και μπυρίτσα χωρίς αλκοόλ… Βρήκα ένα εστιατόριο («Adobe»), μου άρεσε οπτικά, το εντόπισα και στο lonely planet με θετικά σχόλια, και κάθισα. Και τι παραγγέλλει κανείς όταν βρίσκεται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τη Θάλασσα, στο μέσο της πιο άνυδρης ερήμου στον πλανήτη, με τη μέση ετήσια υγρασία να φτάνει μόλις το 8.5% ? Μα φυσικά ψάρι, του νότιου ειρηνικού.





Όπως θα ανακάλυπτα στην πορεία, κανένα από τα εστιατόρια της πόλης δεν έχει σταθερή ορχήστρα, αλλά όλα ή σχεδόν όλα διαθέτουν ζωντανή μουσική: Έχουν μικρότερες ή μεγαλύτερες σκηνές, όπου οι μουσικοί του δρόμου μπαίνουν στο μαγαζί, στήνονται, παίζουν τα κομμάτια τους, και προτού αποχωρήσουν ζητάνε φιλοδωρήματα από το κοινό. Μετά, έρχονται οι επόμενοι, κάνουν κι αυτοί το ίδιο, κ.ο.κ.
Μετά το φαγητό, επέστρεψα στο ξενοδοχείο, καθώς κόντευα 2 εικοσιτετράωρα από τότε που βρέθηκα τελευταία φορά σε κανονικό κρεββάτι. Με περίμενε μια έκπληξη: Το ταξιδιωτικό γραφείο είχε αφήσει επείγον μήνυμα: Η αναχώρηση δε θα ήταν 7:00-7:15 αλλά στις 6:00 με 6:15. Το Τζετ λάγκ μου μέσα, ούτε σήμερα θα κοιμηθώ…
Το San Pedro de Atacama είναι κατά βάση “staging area” για εκδρομές στην ερημική φύση. Ενώ είναι γεμάτο τουρίστες και ζει από τον τουρισμό, οι περισσότεροι τουρίστες λείπουν όλη τη μέρα σε εκδρομές, και επιστρέφουν στην πόλη μόνο το βράδυ, με αποτέλεσμα το κέντρο του, ένας κεντρικός χωματόδρομος και 3-4 κάθετοι δρόμοι και μια πλατεία να γεμίζουν το απόγευμα και το βράδυ. Η έρημος εδώ τριγύρω είναι η Atacama, η οποία είναι η πιο άνυδρη έρημος του κόσμου πλην πολικών περιοχών, με τη μέση ετήσια υγρασία στην ατμόσφαιρα εδώ να φτάνει μόλις το 8.5% σε κάποια σημεία.
Βροχοπτώσεις υπάρχουν μόνο το Φεβρουάριο, στο κατακαλόκαιρο δηλαδή, σε ένα φαινόμενο που οι ντόπιοι τουλάχιστον το ονομάζουν «Altiplanic winter», οπότε τα σύννεφα από τον Αμαζόνιο ανεβαίνουν πιο ψηλά, σε ύψος που τους επιτρέπει να περνάνε πάνω από τις Άνδεις, και φτάνουν ως εδώ.
Πέρα από την ξηρασία της ατμόσφαιρας, επιπλέον από εδώ δεν υπάρχει απορροή νερού, δηλαδή δεν υπάρχει κάποιο ποτάμι, υπέργειο ή υπόγειο, που να μεταφέρει το νερό από δω προς τη θάλασσα. Ότι νερό πέφτει εδώ και στα τριγύρω βουνά από τις βροχές, αλλά κι από τα χιόνια και τους παγετώνες των Άνδεων, καταλήγει να μαζεύεται σε μια «λίμνη» και λόγω της ξηρασίας να εξατμίζεται με ταχύτερους ρυθμούς από ότι συσσωρεύεται. Το νερό φέρει μαζί του ένα σωρό άλατα, τα οποία και παρασύρει στην πορεία του. με αποτέλεσμα η ξερή πλέον λίμνη αυτή να αποτελεί ένα πεδίο αλατιού, το Salar de Atacama.
Η χαμηλή υγρασία στην περιοχή μεταφράζεται και σε έξτρα καθαρή ατμόσφαιρα, που είναι και ο λόγος που το αστεροσκοπείο της ALMA (Atacama Large Millimeter Array) έχει εγκατασταθεί εδώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και πιο δαπανηρό συγκρότημα τηλεσκοπίων στον κόσμο. Είναι και επισκέψιμο τα Σαββατοκύριακα, και μάλιστα δωρεάν μαζί με τη μεταφορά από το San Pedro, αλλά πρέπει να κάνεις κράτηση μερικές εβδομάδες πιο πριν γιατί οι θέσεις εξαντλούνται. Δυστυχώς δεν το φρόντισα εγκαίρως, οπότε για παρηγοριά δείτε δορυφορικές φωτογραφίες (στην πρώτη είναι οι κυρίως εγκαταστάσεις, το δεύτερο είναι μια συστοιχία από ραδιοτηλεσκόπια που είναι πιο απομακρυσμένα σε μια βουνοκορφή πιο πάνω με ακόμα καταλληλότερες συνθήκες)….


Ο πλέον κατάλληλος τρόπος για να δει κάποιος την περιοχή εδώ στην Atacama είναι με ένα ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο (τζιπ κατά προτίμηση, αλλά όχι απαραίτητα, λίγα μέρη το απαιτούν) και ένα καλό χάρτη με τα σημεία ενδιαφέροντος. Δυστυχώς, για μένα σ’ αυτό το ταξίδι αυτό δεν θα αποτελούσε επιλογή, καθώς δεν οδηγώ, ενώ το να υποκαταστήσω την οδήγηση με κάποιο ταξιτζή θα ήταν εντελώς ασύμφορο οικονομικά. Δημόσιες συγκοινωνίες μέσα στις ερήμους δεν υπάρχουν, οπότε κατέληξα να κινηθώ αναγκαστικά με την τουριστική μέθοδο, των οργανωμένων εκδρομών.
Για την ιστορία, στη φάση αυτή βρισκόμουν στη Βόρεια Χιλή, στην περιφέρεια της Antofagasta που είναι μια πόλη 345.000 κατοίκων δίπλα στη θάλασσα, μεγάλο λιμάνι που κάποτε συγκέντρωνε κι αρκετούς Έλληνες μετανάστες. Πιο συγκεκριμένα, ήμουν στο νομό El Loa, που πήρε το όνομά του από το ομώνυμο ποτάμι, με πρωτεύουσα την Calama. Και ακόμα πιο συγκεκριμένα, στο δήμο του San Pedro de Atacama, ένα δήμο με 5.600 κατοίκους και έκταση 23439 τετραγωνικά χιλιόμετρα, μεγαλύτερο δηλαδή από την Πελοπόννησο ή περίπου όσο η κεντρική και η ανατολική Μακεδονία μαζί.
Για την επόμενη μέρα, είχα κλείσει λοιπόν από το internet δυο εκδρομές back-to-back, από το τοπικό γραφείο World White Travel που μου είχε συστήσει ένας συνάδελφος που είχε πάει στο San Pedro ένα χρόνο πριν από μένα. Κράτηση τέτοιων εκδρομών από το internet βρώμαγε πως ήταν κακή ιδέα, αλλά από την άλλη ήθελα να εκμεταλλευτώ το χρόνο μου όσο καλύτερα γίνεται. Η άφιξη μου ήταν αργά το απόγευμα, και άρα μπορεί να μην προλάβαινα τα τοπικά γραφεία ανοικτά για να κλείσω κάτι για το αμέσως επόμενο πρωί., οπότε έκλεισα πάραυτα από το internet τις εκδρομές της πρώτης μέρας. Μόλις λοιπόν τα έκλεισα και τα πλήρωσα με την κάρτα μου, μου έστειλαν e-mail από το γραφείο ότι ευχαριστούμε, επιβεβαιώνουμε την κράτηση, αλλά να έχετε περάσει από το γραφείο μέχρι τις 15:00 την προηγούμενη μέρα από το τουρ. Τους εξήγησα ότι κάτι τέτοιο καταργεί το σκοπό της κράτησης από το Internet, και τέλος πάντων συνεννοήθηκα να με περιμένει κάποιος στο γραφείο μέχρι πιο αργά. Παρ’ όλα αυτά, ήταν το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνω μόλις φτάσω.
Με το που μπήκα λοιπόν στο δωμάτιο μου και άνοιξα το Wi-Fi, ήρθε το επείγον mail που μου είχαν στείλει από το γραφείο πιο νωρίς. Η πρωινή εκδρομή που είχα κλείσει δε θα πραγματοποιηθεί γιατί την έχουν καταργήσει και ξέχασαν να ενημερώσουν το web site, και να πάω όσο το δυνατόν γρηγορότερα από το γραφείο τους στην οδό Caracoles 337. Και προσοχή γιατί υπάρχει κι άλλο γραφείο με το ίδιο όνομα λίγο πιο κάτω στον ίδιο δρόμο…
Πήγα στο γραφείο αμέσως, όπου μου εξήγησαν πως η εκδρομή στο Salar de Atacama και στα Lagunas Altiplanicas που είχα κλείσει για το πρωί της επόμενης μέρας (26/11/2017) προς $43.00 έχει πάψει να πραγματοποιείται, παρότι υπήρχε κατά λάθος ακόμα στο website τους. Αντ’ αυτής μου πρότειναν την ολοήμερη εκδρομή στα Piedras Rojas, που ήταν πρακτικώς η ίδια εκδρομή συν κάποια αξιοθέατα ακόμα, αλλά ήταν ολοήμερη και περιλάμβανε και ζεστό γεύμα, επιστρέφοντας πίσω στις 17:00 το απόγευμα, για $75.00. Δεν είχα και πολλά περιθώρια να αρχίσω να ψάχνω άλλες λύσεις. Ήθελα κιόλας να κάνω τη συγκεκριμένη εκδρομή τη συγκεκριμένη μέρα, γιατί ανεβαίνει σε υψόμετρο 4000 μέτρων, και θα ήταν ωραίος εγκλιματισμός για τα ύψη που θα ακολουθούσαν τις επόμενες μέρες. Μόνο μια ακόμα εναλλακτική θα το εξασφάλιζε τέτοιον εγκλιματισμό, αλλά οι ώρες αναχώρησης των εκδρομών για τους θερμοπίδακες του Taito δεν ενδείκνυνται για μετά το jet lag. Έκανα την αλλαγή, και φυσικά ακύρωσα και την απογευματινή εκδρομή που είχα κλείσει μαζί τους για $30 ακόμα, και χρειάστηκε να το εξηγήσω 7 φορές στην travel agent ότι είχα σκοπό να της καταβάλλω μόνο τα $2 ($75-$43-$30=$2) κι όχι τα $32 ($75-$43=$32) που ζητούσε. Εν τέλει τα δέχτηκε (λες και μου έκανε χάρη) και της έδωσα CLP2000 καθώς δεν είχα μετρητά σε δολάρια. Όπως έμαθα αργότερα, οι τιμές των τουριστικών γραφείων είναι σε δολάρια ΗΠΑ, γιατί οι τουριστικές επιχειρήσεις στη Χιλή απαλλάσσονται από το ΦΠΑ όταν οι πληρωμές που δέχονται είναι τιμολογημένες και πληρωμένες σε ξένο νόμισμα. Κανονίσαμε λοιπόν, θα περνούσαν να με πάρουν από το ξενοδοχείο το επόμενο πρωί ώρα 7:00 με 7:15. Ούφ.
Επόμενη στάση, σε ένα άλλο γραφείο που είχα σημειώσει για την εκδρομή στη Βολιβία. Σκόπευα να πάρω ένα τουρ 4 ημερών (3 διανυκτερεύσεις) στις άγριες ηφαιστιογενείς περιοχές της Βολιβίας που ακολουθούν τα σύνορα με τη Χιλή από την απέναντι πλευρά, επισκεπτόμενοι απίστευτα τοπία, με τζιπ 4x4 σε περιοχές που δρόμοι δεν υπάρχουν, πόσο μάλλον ρεύμα, τηλέφωνο και internet. Είχα επικοινωνήσει από πριν με το γραφείο, που λέγεται Cordillera Traveller, και είχα δει ότι είχε διαθέσιμες θέσεις για αναχώρηση τη Δευτέρα 27/11/2017, και πήγα από κει. Ο Flavio μου εξήγησε το πρόγραμμά τους, και το τι περιλαμβάνει η εκδρομή, με έπεισε, και έκλεισα για την εκδρομή με CLP 140.000,00 συν τα εισιτήρια χώρων, πάρκων κλπ.
Η εκδρομή θα είχε βασικά facilities, με shared bathroom όλα τα βράδια. Ειδικά το πρώτο βράδυ θα μέναμε σε κοιτώνα χωρίς θέρμανση σε μέρος που οι θερμοκρασίες τη νύχτα φτάνουν και τους -20, οπότε δίνουν κουβέρτες και νοικιάζουν και sleeping bag για όποιον χρειάζεται, εκτός αν έχουμε το δικό μας. Όχι ότι υπήρχε και επιλογή: οι λίγες άλλες εκδρομές που χρησιμοποιούν βασικά ξενοδοχεία σε λιγότερο καλές τοποθεσίες τιμολογούνται σε χιλιάδες ευρώ για αντίστοιχη διάρκεια. Το θεματάκι θα ήταν ότι ο οδηγός μας θα μιλάει μόνο Ισπανικά, δεν θα υπήρχε αγγλόφωνος συνοδός ή ξεναγός. Επίσης, έπρεπε να φροντίσω να πάρω μαζί μου όσο νερό θα χρειαζόμουν τις 3 μέρες, χαρτί υγείας καθώς δε θα υπήρχε πουθενά διαθέσιμο σε δημόσιες τουαλέτες και hostel στις περιοχές που θα κινούμασταν στη Βολιβία, και λίγα χρήματα ως €50 σε Βολιβιανά bolivianos για τα εισιτήρια που δεν περιλαμβάνονταν, τις δημόσιες τουαλέτες κλπ. Τέλος, η γκαρνταρόμπα μου έπρεπε να περιλαμβάνει κάποια πολύ θερμά ρούχα, κάποια δροσερά, και μαγιό. Και βεβαίως καπελάκι και αντηλιακό. Το αγνόησα το τελευταίο και την πάτησα άσχημα... Αναχώρηση σε δυο μέρες, 7:45 με 8 το πρωί.
Και ήρθε η ώρα για το πρώτο γεύμα στη Χιλή. Οι συμβουλές για το υψόμετρο συνιστούν ελαφρύ φαγητό και απαγορεύουν εντελώς το αλκοόλ όταν την επόμενη μέρα ακολουθεί μεγάλη ανάβαση. Εγώ αύριο θα πήγαινα για πρώτη φορά στα 4000 μέτρα, οπότε κοκακολίτσα σήμερα. Άντε και μπυρίτσα χωρίς αλκοόλ… Βρήκα ένα εστιατόριο («Adobe»), μου άρεσε οπτικά, το εντόπισα και στο lonely planet με θετικά σχόλια, και κάθισα. Και τι παραγγέλλει κανείς όταν βρίσκεται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τη Θάλασσα, στο μέσο της πιο άνυδρης ερήμου στον πλανήτη, με τη μέση ετήσια υγρασία να φτάνει μόλις το 8.5% ? Μα φυσικά ψάρι, του νότιου ειρηνικού.





Όπως θα ανακάλυπτα στην πορεία, κανένα από τα εστιατόρια της πόλης δεν έχει σταθερή ορχήστρα, αλλά όλα ή σχεδόν όλα διαθέτουν ζωντανή μουσική: Έχουν μικρότερες ή μεγαλύτερες σκηνές, όπου οι μουσικοί του δρόμου μπαίνουν στο μαγαζί, στήνονται, παίζουν τα κομμάτια τους, και προτού αποχωρήσουν ζητάνε φιλοδωρήματα από το κοινό. Μετά, έρχονται οι επόμενοι, κάνουν κι αυτοί το ίδιο, κ.ο.κ.
Μετά το φαγητό, επέστρεψα στο ξενοδοχείο, καθώς κόντευα 2 εικοσιτετράωρα από τότε που βρέθηκα τελευταία φορά σε κανονικό κρεββάτι. Με περίμενε μια έκπληξη: Το ταξιδιωτικό γραφείο είχε αφήσει επείγον μήνυμα: Η αναχώρηση δε θα ήταν 7:00-7:15 αλλά στις 6:00 με 6:15. Το Τζετ λάγκ μου μέσα, ούτε σήμερα θα κοιμηθώ…