taver
Member
- Μηνύματα
- 12.605
- Likes
- 29.838
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ωδή στην Alitalia
- Ταξιδιωτικοί υπερπράκτορες
- Φύση σε Κόκκινο, Μπλε και Λευκό
- Εθνικό Πάρκο Los Flamencos
- Πόλεις στην Έρημο
- Ο δρόμος για τη Βολιβία
- Η γη που κοχλάζει
- Laguna Colorada
- Πέτρες στην Έρημο
- Λίμνες και Φλαμίνγκο
- Νερό κι αλάτι
- Salar de Uyuni
- Salar de Uyuni ΙΙ
- Επιστροφή στον πολιτισμό
- Επιστροφή στη Χιλή
- Έχουμε και δουλειές
- Σεληνιακή Κοιλάδα
- Ατμοί στην παγωνιά
- Επιστρέφοντας στο San Pedro
- Λίμνες και βουτιές
- Απλά μαθήματα Γεωλογίας
- Και λίγη προϊστορία
- Επιστροφή στο Σαντιάγο
- Σαντιάγο – πρώτη γνωριμία
- Bellavista
- Centro - μέρος 1
- Centro - μέρος 2
- Μια βραδιά στο Σαντιάγο
- Ο δρόμος για το Valparaiso
- Valparaiso - μέρος 1
- Valparaiso - μέρος 2
- Valparaiso - μέρος 3
- Providencia
- Αγορές
- Santa Lucia
- Brasil
- Επιστροφή
Κεφάλαιο 25: Σαντιάγο – πρώτη γνωριμία
Το πρωί της Κυριακής 3/12/2017 ξύπνησα χαλαρά, κατέβηκα για πρωϊνό, ετοιμάστηκα χαλαρά, και είχε πάει 11:00 το πρωί όταν ξεκίνησα για τη βόλτα μου στο Σαντιάγο. Η περιοχή που βρισκόμουν είναι 3-4 στάσεις με το μετρό από το κέντρο της πόλης, ωστόσο αποφάσισα να πάω με τα πόδια προς τα κει. Είναι Κυριακή και στους δρόμους δεν έχει ιδιαίτερη κίνηση, ωστόσο λεωφορεία κυκλοφορούν τακτικά, οι τύποι που ζητάνε λεφτά στα φανάρια είναι στο πόστο τους, τα βενζινάδικα είναι ανοικτά και πουλάνε βενζίνη ελάχιστα πιο κάτω από 1€/λίτρο. Πήρα λοιπόν τη λεωφόρο Providencia, την οποία ακολουθεί και το μετρό, για να κατέβω στο κέντρο.
Το Σαντιάγο είναι κτισμένο στις όχθες του ποταμού Mapocho, ένα ποτάμι που κατεβαίνει φουριόζικο από τις Άνδεις, ίσως το πιο «γρήγορο» ποτάμι που έχω δει μέσα σε πόλη, αν εξαιρέσεις τον Parana στο Foz do Iguacu, αλλά τα μεγέθη εκεί είναι τελείως διαφορετικά. Το όνομα του ποταμού μάλλον σχετίζεται με τον πρώτο πληθυσμό που κατοίκησε εδώ, τους αυτόχθονες ινδιάνους Mapuche. Μετά ήρθαν και οι Ίνκας, και λίγο αργότερα οι Ισπανοί. Ο Θρύλος λέει ότι την πόλη ως τέτοια την ίδρυσε ο Ισπανός στρατιωτικός Pedro de Valdivia, με πλήρες όνομα Santiago de la Nueva Exrtemadura, το 1541. Μέσα από μια ιστορία πολέμων (με τους αυτόχθονες) και φυσικών καταστροφών (βρισκόμαστε στη γη των ηφαιστείων, άλλωστε), η πόλη εδραιώθηκε και άρχισε σιγά σιγά να μεγαλώνει. Το 1810 κηρύχθηκε εδώ η ανεξαρτησία της Χιλής από την Ισπανία, και από τότε ήταν και παρέμεινε η πρωτεύουσα αυτής της χώρας του νέου κόσμου. Δεν ήταν όμως και η οικονομική πρωτεύουσα – μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα αυτός ο τίτλος ανήκε στο γειτονικό Valparaiso.
Η σχεδόν βίαια αστικοποίηση της χώρας τον 20ο αιώνα έφερε στην πόλη μαζικά κόσμο από τις επαρχίες, και οι εύπορες τάξεις μετακόμισαν στα ανατολικά προάστεια, δηλαδή εδώ που βρισκόμαστε και πέρα. Το τελευταίο μέρος του 20ου αιώνα η πόλη αποτέλεσε το θέρετρο πολιτικών εξελίξεων, μιας στρατιωτικής δικτατορίας από το 1973 ως το 1990, και όταν η δημοκρατία επανάκαμψε άρχισε να γίνεται μια διεθνής κοσμοπολίτικη πόλη. Όπως σε όλη τη Λατινική Αμερική, υπάρχουν μεγάλες ανισότητες στον πληθυσμό, αλλά όχι στα ακραία επίπεδα κάποιων άλλων χωρών. Ακόμα και σήμερα, όμως, είναι μια μικρή Αθήνα, με συχνές διαδηλώσεις, και καμιά μολότοφ να πέφτει που και πού.
Η λεωφόρος συνεχίζει παράλληλα με το ποτάμι, και στο χώρο ανάμεσά τους υπάρχει ένα πάρκο, γεμάτο δέντρα, γκαζόν, παγκάκια, αγάλματα κλπ. Η ηλίθια συνήθεια με τα λουκέτα στις γέφυρες έχει φτάσει κι εδώ.
Η ελάχιστη κίνηση που βλέπω στο δρόμο δικαιολογήθηκε λίγο πιο κάτω, όταν τη θέση των αυτοκινήτων πήραν οι δρομείς. Στο κομμάτι εκείνο, δεν υπήρχαν πια αυτοκίνητα, και όλοι έτρεχαν. Με τα πόδια, με το ποδήλατο, με το αναπηρικό καροτσάκι, με το πατίνι, με το Segway, με το smartphone δεμένο στο μπράτσο, με το παιδί τους στο πίσω κάθισμα, με το σκυλάκι τους στο backpack, όλοι έτρεχαν, όπως μπορούσε και ήθελε ο καθένας. Κάθε Κυριακή, η λεωφόρος αυτή παραδίδεται στους πεζούς.
Η κυκλοφοριακή καρδιά της πόλης είναι η πλατεία Baquedano. Εκεί η λεωφόρος Providencia συναντά την ακόμα μεγαλύτερη κεντρική λεωφόρο Alameda (επισήμως O’Higgins), υπάρχει έξοδος του υπόγειου τούνελ, ενώ και το μετρό της πόλης έχει ένα από τους μεγαλύτερους σταθμούς μετεπιβίβασης. Και για τη νεολαία, αυτός είναι ο κοντινότερος σταθμός που οδηγεί στην περιοχή Bellavista, το πρώτο μέρος στο οποίο θα κινηθώ σήμερα.
Το πρωί της Κυριακής 3/12/2017 ξύπνησα χαλαρά, κατέβηκα για πρωϊνό, ετοιμάστηκα χαλαρά, και είχε πάει 11:00 το πρωί όταν ξεκίνησα για τη βόλτα μου στο Σαντιάγο. Η περιοχή που βρισκόμουν είναι 3-4 στάσεις με το μετρό από το κέντρο της πόλης, ωστόσο αποφάσισα να πάω με τα πόδια προς τα κει. Είναι Κυριακή και στους δρόμους δεν έχει ιδιαίτερη κίνηση, ωστόσο λεωφορεία κυκλοφορούν τακτικά, οι τύποι που ζητάνε λεφτά στα φανάρια είναι στο πόστο τους, τα βενζινάδικα είναι ανοικτά και πουλάνε βενζίνη ελάχιστα πιο κάτω από 1€/λίτρο. Πήρα λοιπόν τη λεωφόρο Providencia, την οποία ακολουθεί και το μετρό, για να κατέβω στο κέντρο.
Το Σαντιάγο είναι κτισμένο στις όχθες του ποταμού Mapocho, ένα ποτάμι που κατεβαίνει φουριόζικο από τις Άνδεις, ίσως το πιο «γρήγορο» ποτάμι που έχω δει μέσα σε πόλη, αν εξαιρέσεις τον Parana στο Foz do Iguacu, αλλά τα μεγέθη εκεί είναι τελείως διαφορετικά. Το όνομα του ποταμού μάλλον σχετίζεται με τον πρώτο πληθυσμό που κατοίκησε εδώ, τους αυτόχθονες ινδιάνους Mapuche. Μετά ήρθαν και οι Ίνκας, και λίγο αργότερα οι Ισπανοί. Ο Θρύλος λέει ότι την πόλη ως τέτοια την ίδρυσε ο Ισπανός στρατιωτικός Pedro de Valdivia, με πλήρες όνομα Santiago de la Nueva Exrtemadura, το 1541. Μέσα από μια ιστορία πολέμων (με τους αυτόχθονες) και φυσικών καταστροφών (βρισκόμαστε στη γη των ηφαιστείων, άλλωστε), η πόλη εδραιώθηκε και άρχισε σιγά σιγά να μεγαλώνει. Το 1810 κηρύχθηκε εδώ η ανεξαρτησία της Χιλής από την Ισπανία, και από τότε ήταν και παρέμεινε η πρωτεύουσα αυτής της χώρας του νέου κόσμου. Δεν ήταν όμως και η οικονομική πρωτεύουσα – μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα αυτός ο τίτλος ανήκε στο γειτονικό Valparaiso.
Η σχεδόν βίαια αστικοποίηση της χώρας τον 20ο αιώνα έφερε στην πόλη μαζικά κόσμο από τις επαρχίες, και οι εύπορες τάξεις μετακόμισαν στα ανατολικά προάστεια, δηλαδή εδώ που βρισκόμαστε και πέρα. Το τελευταίο μέρος του 20ου αιώνα η πόλη αποτέλεσε το θέρετρο πολιτικών εξελίξεων, μιας στρατιωτικής δικτατορίας από το 1973 ως το 1990, και όταν η δημοκρατία επανάκαμψε άρχισε να γίνεται μια διεθνής κοσμοπολίτικη πόλη. Όπως σε όλη τη Λατινική Αμερική, υπάρχουν μεγάλες ανισότητες στον πληθυσμό, αλλά όχι στα ακραία επίπεδα κάποιων άλλων χωρών. Ακόμα και σήμερα, όμως, είναι μια μικρή Αθήνα, με συχνές διαδηλώσεις, και καμιά μολότοφ να πέφτει που και πού.
Η λεωφόρος συνεχίζει παράλληλα με το ποτάμι, και στο χώρο ανάμεσά τους υπάρχει ένα πάρκο, γεμάτο δέντρα, γκαζόν, παγκάκια, αγάλματα κλπ. Η ηλίθια συνήθεια με τα λουκέτα στις γέφυρες έχει φτάσει κι εδώ.
Η ελάχιστη κίνηση που βλέπω στο δρόμο δικαιολογήθηκε λίγο πιο κάτω, όταν τη θέση των αυτοκινήτων πήραν οι δρομείς. Στο κομμάτι εκείνο, δεν υπήρχαν πια αυτοκίνητα, και όλοι έτρεχαν. Με τα πόδια, με το ποδήλατο, με το αναπηρικό καροτσάκι, με το πατίνι, με το Segway, με το smartphone δεμένο στο μπράτσο, με το παιδί τους στο πίσω κάθισμα, με το σκυλάκι τους στο backpack, όλοι έτρεχαν, όπως μπορούσε και ήθελε ο καθένας. Κάθε Κυριακή, η λεωφόρος αυτή παραδίδεται στους πεζούς.
Η κυκλοφοριακή καρδιά της πόλης είναι η πλατεία Baquedano. Εκεί η λεωφόρος Providencia συναντά την ακόμα μεγαλύτερη κεντρική λεωφόρο Alameda (επισήμως O’Higgins), υπάρχει έξοδος του υπόγειου τούνελ, ενώ και το μετρό της πόλης έχει ένα από τους μεγαλύτερους σταθμούς μετεπιβίβασης. Και για τη νεολαία, αυτός είναι ο κοντινότερος σταθμός που οδηγεί στην περιοχή Bellavista, το πρώτο μέρος στο οποίο θα κινηθώ σήμερα.