taver
Member
- Μηνύματα
- 12.677
- Likes
- 30.184
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ωδή στην Alitalia
- Ταξιδιωτικοί υπερπράκτορες
- Φύση σε Κόκκινο, Μπλε και Λευκό
- Εθνικό Πάρκο Los Flamencos
- Πόλεις στην Έρημο
- Ο δρόμος για τη Βολιβία
- Η γη που κοχλάζει
- Laguna Colorada
- Πέτρες στην Έρημο
- Λίμνες και Φλαμίνγκο
- Νερό κι αλάτι
- Salar de Uyuni
- Salar de Uyuni ΙΙ
- Επιστροφή στον πολιτισμό
- Επιστροφή στη Χιλή
- Έχουμε και δουλειές
- Σεληνιακή Κοιλάδα
- Ατμοί στην παγωνιά
- Επιστρέφοντας στο San Pedro
- Λίμνες και βουτιές
- Απλά μαθήματα Γεωλογίας
- Και λίγη προϊστορία
- Επιστροφή στο Σαντιάγο
- Σαντιάγο – πρώτη γνωριμία
- Bellavista
- Centro - μέρος 1
- Centro - μέρος 2
- Μια βραδιά στο Σαντιάγο
- Ο δρόμος για το Valparaiso
- Valparaiso - μέρος 1
- Valparaiso - μέρος 2
- Valparaiso - μέρος 3
- Providencia
- Αγορές
- Santa Lucia
- Brasil
- Επιστροφή
Κεφάλαιο 19: Ατμοί στην παγωνιά
Τα κατάφερα. Ξύπνησα, ετοιμάστηκα, ντύθηκα με ότι πιο βαριά ρούχα είχα, και ήμουν έτοιμος, όταν εμφανίστηκε το βανάκι. Πήρα το πρωϊνό σε σακουλάκι που μου ετοίμασε το ξενοδοχείο, και μπήκα στο βαν. Με τις αλλαγές του προγράμματος, ο Casio με είχε βάλει σε ένα γκρουπ ενός άλλου πρακτορείου, του Latchir. Ξεναγός μας στο τουρ αυτό είναι ο Daniel, ένας μακρυμάλλης με μπαντάνα στα μαλλιά, μούσια, γυαλί ηλίου, όλο ψεύτικο χαμόγελο, στημένος για Αμερικανούς τουρίστες, παρότι δεν είχαμε κανένα μαζί μας. Είχαμε μια Τουρκάλα κυρία, από την Άγκυρα, που ήρθε στη Χιλή για ένα συνέδριο και κόλλησε και λίγες μέρες διακοπές. Και ένα Σλοβένο ποδηλάτη, που ήρθε εδώ κι αυτός με την ίδια προσφορά της Alitalia για να διασχίσει τις Άνδεις με το ποδήλατό του (από Mendoza ως Santiago), αλλά έβαλε και λίγες μέρες εδώ στην Atacama. Κι ένα παλικάρι από τη Guyana, τη μόνη Αγγλόφωνη χώρα στη Νότια Αμερική, που παραπονιέται ότι παρότι είναι από την ίδια ήπειρο τεχνικά, στην πραγματικότητα ζει σε άλλο κόσμο, καθώς για να πάει οπουδήποτε εδώ κάτω σε λογικές τιμές, πρέπει να πετάξει μέσω ΗΠΑ και να έχει και Αμερικάνικη βίζα (ή να διασχίσει τη Ζούγκλα και να πετάξει από Βραζιλία). Και τρεις Βραζιλιάνους, αγνώστων λοιπών στοιχείων…
Προορισμός μας, για την Παρασκευή 1/12/2017 που σε λίγο θα ξημέρωνε, ήταν το γεωθερμικό πεδίο (geysers) του El Tatio, που βρίσκεται λίγο βόρεια από το San Pedro, κοντά στα σύνορα με τη Βολιβία, από την άλλη πλευρά των ίδιων βουνών που επισκέφθηκα τις προηγούμενες μέρες, στα 4.320 μέτρα υψόμετρο. Τα mud volcanos του Sol de Manana, είναι 28.6 χιλιόμετρα από αυτό σε ευθεία γραμμή. Η Laguna Colorada, μόνο 25 χιλιόμετρα. Μόνο που ανάμεσα στα δυο βρίσκονται κάτι πανύψηλα ηφαίστεια με χιόνια και κρατήρες με λίμνες μέσα τους, στην κορυφή. Το μέρος αυτό είναι λίγο μακριούτσικα, μιάμιση με δυο ώρες από το San Pedro, οπότε η διαδρομή, μέσα στη νύκτα, προσφέρεται για συνέχεια του ύπνου μας…
Η σημερινή διαδρομή φαίνεται στο χάρτη:
Η επίσκεψη στο El Tatio επιβάλλεται να γίνει πολύ νωρίς το πρωί, γιατί οι χαμηλές θερμοκρασίες αυτής της ώρας δημιουργούν ένα περίεργο φυσικό φαινόμενο, με τον ατμό από τα geyser να σχηματίζει κατακόρυφες στήλες. Με την πρόοδο της μέρας, οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν, και το φαινόμενο σταματά. Στις 10 το πρωί , δεν έχει μείνει πια τίποτα. Όμως, το κακό με όλο αυτό είναι ότι η θερμοκρασία που σήμερα είναι μόνο στους -6 Κελσίου, συνδυαζόμενη με την υγρασία που παράγουν τα geyser, δίνει αίσθηση ακόμα πιο κρύου. Φόραγα ότι πιο ζεστό είχα μαζί μου, και πάλι τουρτούριζα.





Τα πάνω από 70 geyser εδώ είναι εντυπωσιακά, αλλά και επικίνδυνα, καθώς είναι αρκετά ασταθή και ευμετάβλητα, ενώ ακριβώς στην έξοδό τους οι θερμοκρασίες είναι υπέρ-υψηλές. Αν σκοντάψει κανείς και πέσει πάνω σε κάποιο, θα φύγει βραστός. Τι κρίμα που η θερμότητα αυτή δε διαχέεται… Μετά τις πρώτες οδηγίες ασφαλείας, περάσαμε μέσα στο αξιοθέατο. Η χαρά του γεωλόγου όλες οι πληροφορίες εδώ. Αξιοσημείωτες είναι οι πολλές προσπάθειες που έχουν γίνει για αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας που εκλύεται εδώ, όλες τους παταγωδώς αποτυχημένες. Τα μηχανήματα από την τελευταία απόπειρα (2009) είναι παρατημένα εδώ δίπλα μας. Η απόπειρα εκείνη οδήγησε σε ένα πίδακα 60 μέτρων, που ανέβλυζε συνεχώς επί ένα μήνα έως ότου ταπωθεί, πράγμα που τράβηξε την κατακραυγή των περιβαλλοντικών οργανώσεων από όλο τον κόσμο και την εγκατάλειψη του έργου.













Μετά την πρώτη βόλτα, επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο, όπου μας προσφέρθηκε πρωϊνό, με τον ζεστό καφέ να έχει πάρα πολύ μεγάλη πέραση, αλλά να μετατρέπεται σε φρέντο σε χρόνο dt. Συνεχίσαμε την επίσκεψη μας, σε ένα άλλο κομμάτι του χώρου, όπου μάλιστα βρίσκονται και κάτι θερμές πηγές, κλειστές σήμερα για κάποιο λόγο. Εδώ τα geyser είναι πιο «μεγαλοπρεπή», φτάνοντας σε μεγαλύτερα ύψη, απλωνόμενα περισσότερο σε έκταση κ.ο.κ.
































Η όλη περιοχή από ψηλά φαίνεται έτσι:

Τα κατάφερα. Ξύπνησα, ετοιμάστηκα, ντύθηκα με ότι πιο βαριά ρούχα είχα, και ήμουν έτοιμος, όταν εμφανίστηκε το βανάκι. Πήρα το πρωϊνό σε σακουλάκι που μου ετοίμασε το ξενοδοχείο, και μπήκα στο βαν. Με τις αλλαγές του προγράμματος, ο Casio με είχε βάλει σε ένα γκρουπ ενός άλλου πρακτορείου, του Latchir. Ξεναγός μας στο τουρ αυτό είναι ο Daniel, ένας μακρυμάλλης με μπαντάνα στα μαλλιά, μούσια, γυαλί ηλίου, όλο ψεύτικο χαμόγελο, στημένος για Αμερικανούς τουρίστες, παρότι δεν είχαμε κανένα μαζί μας. Είχαμε μια Τουρκάλα κυρία, από την Άγκυρα, που ήρθε στη Χιλή για ένα συνέδριο και κόλλησε και λίγες μέρες διακοπές. Και ένα Σλοβένο ποδηλάτη, που ήρθε εδώ κι αυτός με την ίδια προσφορά της Alitalia για να διασχίσει τις Άνδεις με το ποδήλατό του (από Mendoza ως Santiago), αλλά έβαλε και λίγες μέρες εδώ στην Atacama. Κι ένα παλικάρι από τη Guyana, τη μόνη Αγγλόφωνη χώρα στη Νότια Αμερική, που παραπονιέται ότι παρότι είναι από την ίδια ήπειρο τεχνικά, στην πραγματικότητα ζει σε άλλο κόσμο, καθώς για να πάει οπουδήποτε εδώ κάτω σε λογικές τιμές, πρέπει να πετάξει μέσω ΗΠΑ και να έχει και Αμερικάνικη βίζα (ή να διασχίσει τη Ζούγκλα και να πετάξει από Βραζιλία). Και τρεις Βραζιλιάνους, αγνώστων λοιπών στοιχείων…
Προορισμός μας, για την Παρασκευή 1/12/2017 που σε λίγο θα ξημέρωνε, ήταν το γεωθερμικό πεδίο (geysers) του El Tatio, που βρίσκεται λίγο βόρεια από το San Pedro, κοντά στα σύνορα με τη Βολιβία, από την άλλη πλευρά των ίδιων βουνών που επισκέφθηκα τις προηγούμενες μέρες, στα 4.320 μέτρα υψόμετρο. Τα mud volcanos του Sol de Manana, είναι 28.6 χιλιόμετρα από αυτό σε ευθεία γραμμή. Η Laguna Colorada, μόνο 25 χιλιόμετρα. Μόνο που ανάμεσα στα δυο βρίσκονται κάτι πανύψηλα ηφαίστεια με χιόνια και κρατήρες με λίμνες μέσα τους, στην κορυφή. Το μέρος αυτό είναι λίγο μακριούτσικα, μιάμιση με δυο ώρες από το San Pedro, οπότε η διαδρομή, μέσα στη νύκτα, προσφέρεται για συνέχεια του ύπνου μας…
Η σημερινή διαδρομή φαίνεται στο χάρτη:

Η επίσκεψη στο El Tatio επιβάλλεται να γίνει πολύ νωρίς το πρωί, γιατί οι χαμηλές θερμοκρασίες αυτής της ώρας δημιουργούν ένα περίεργο φυσικό φαινόμενο, με τον ατμό από τα geyser να σχηματίζει κατακόρυφες στήλες. Με την πρόοδο της μέρας, οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν, και το φαινόμενο σταματά. Στις 10 το πρωί , δεν έχει μείνει πια τίποτα. Όμως, το κακό με όλο αυτό είναι ότι η θερμοκρασία που σήμερα είναι μόνο στους -6 Κελσίου, συνδυαζόμενη με την υγρασία που παράγουν τα geyser, δίνει αίσθηση ακόμα πιο κρύου. Φόραγα ότι πιο ζεστό είχα μαζί μου, και πάλι τουρτούριζα.





Τα πάνω από 70 geyser εδώ είναι εντυπωσιακά, αλλά και επικίνδυνα, καθώς είναι αρκετά ασταθή και ευμετάβλητα, ενώ ακριβώς στην έξοδό τους οι θερμοκρασίες είναι υπέρ-υψηλές. Αν σκοντάψει κανείς και πέσει πάνω σε κάποιο, θα φύγει βραστός. Τι κρίμα που η θερμότητα αυτή δε διαχέεται… Μετά τις πρώτες οδηγίες ασφαλείας, περάσαμε μέσα στο αξιοθέατο. Η χαρά του γεωλόγου όλες οι πληροφορίες εδώ. Αξιοσημείωτες είναι οι πολλές προσπάθειες που έχουν γίνει για αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας που εκλύεται εδώ, όλες τους παταγωδώς αποτυχημένες. Τα μηχανήματα από την τελευταία απόπειρα (2009) είναι παρατημένα εδώ δίπλα μας. Η απόπειρα εκείνη οδήγησε σε ένα πίδακα 60 μέτρων, που ανέβλυζε συνεχώς επί ένα μήνα έως ότου ταπωθεί, πράγμα που τράβηξε την κατακραυγή των περιβαλλοντικών οργανώσεων από όλο τον κόσμο και την εγκατάλειψη του έργου.













Μετά την πρώτη βόλτα, επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο, όπου μας προσφέρθηκε πρωϊνό, με τον ζεστό καφέ να έχει πάρα πολύ μεγάλη πέραση, αλλά να μετατρέπεται σε φρέντο σε χρόνο dt. Συνεχίσαμε την επίσκεψη μας, σε ένα άλλο κομμάτι του χώρου, όπου μάλιστα βρίσκονται και κάτι θερμές πηγές, κλειστές σήμερα για κάποιο λόγο. Εδώ τα geyser είναι πιο «μεγαλοπρεπή», φτάνοντας σε μεγαλύτερα ύψη, απλωνόμενα περισσότερο σε έκταση κ.ο.κ.
































Η όλη περιοχή από ψηλά φαίνεται έτσι:
