themischar
Member
- Μηνύματα
- 512
- Likes
- 4.878
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 1η μέρα (Marrakech)
- 1η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (στην παλιά και στην νέα πόλη)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 3η μέρα (Marrakech - Skoura & 238 Km)
- 3η μέρα (συνέχεια)
- 3η μέρα (συνέχεια)
- 4η μέρα (Skoura - Merzouga & 363 Km)
- 4η μέρα (συνέχεια)
- 4η μέρα (συνέχεια)
- 5η μέρα (ασκόπως τριγύρω και ακολουθεί Camel Trek 😂 )
- 5η μέρα (συνέχεια)
- 6η ημέρα (Camp + Merzouga - Fès & 470 Km)
- 6η μέρα (συνέχεια)
- 6η μέρα (συνέχεια)
- 7η ημέρα (Fès ολημερίς, τι άλλο μπορεί να θες ?)
- 7η μέρα (συνέχεια)
- 7η μέρα (συνέχεια)
- 8η ημέρα, (Fès - Meknes - Volubilis - Chefchaouen & 264 Km)
- 8η ημέρα, (συνέχεια)
- 8η ημέρα, (συνέχεια)
- 8η ημέρα, (Chefchaouen, το μπλε μαργαριτάρι !)
- 8η ημέρα, (συνέχεια)
- 9η μέρα (Chefchaouen - Rabat και 278 χλμ)
- 9η ημέρα, (Rabat)
- 9η ημέρα, (συνέχεια)
- 10η μέρα ( Rabat - Essaouira & 455 Km )
- 10η μέρα (συνέχεια)
- 10η μέρα (Essaouira)
- 10η μέρα (συνέχεια)
- 11η μέρα (Essaouira - Marrakech & 177 Km)
- 11η μέρα (συνέχεια)
7η ημέρα (Fès ολημερίς, τι άλλο μπορεί να θες ?)
Η πρώτη πρωϊνή γρήγορη ματιά από το δωμάτιο μας άφησε ικανοποιημένους ως προς το τι θα μας επεφύλλασε η μέρα. Όλα έδειχναν πως είχε καταλαγιάσει η κατάσταση μετά τη βροχή που έπεσε κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Ο καλαίσθητος χώρος του πρωϊνού, στο ξενοδοχείο, δε μας φιλοξένησε για ώρα. Ήμασταν έτοιμοι για ολημερίς περιπλάνηση απ’ άκρη σ’ άκρη στην παλιά πόλη της Fès.

Η Fès με πληθυσμό περίπου τους 950.000 κατοίκους είναι μία από τις τέσσερις "αυτοκρατορικές πόλεις" (ανάμεσα Marrakech, Rabat & Mecknes).
Η πόλη δημιουργήθηκε (με πρώτο αστικό οικισμό, τον Madinat Fas) στην ανατολική όχθη του Oued Fes (ποταμός Fès) από τον Idris I το 789, ιδρυτή της ομώνυμης δυναστείας, ενώ ο γιος του, Idris II ίδρυσε έναν δεύτερο οικισμό, al-'Aliya, στη δυτική όχθη, ο οποίος γεννήθηκε μετά τη δολοφονία του πατέρα του, τον διαδέχτηκε το 810. Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν ότι αυτές οι δύο πρώιμες πόλεις είχαν τα δικά τους τείχη, τα δικά τους ξεχωριστά τζαμιά και ιδρύματα, και ήταν συχνά αντίπαλοι.
Η Fès χωρίζεται σε τρία μέρη, το Fès el Bali (η Παλαιά Πόλη με τα τείχη), το Fès El-Jdid (που αποτελεί τη Νέα Πόλη) και τη Ville Nouvelle (το νεότερο κομμάτι που χτρίστηκε από Γάλλους). Η Medina Fès el Bali εκτιμάται ότι είναι η πιο μεγάλη αστική περιοχή χωρίς αυτοκίνητα σε ολόκληρο τον κόσμο, και αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Μέχρι το 19ο αιώνα, η πόλη ήταν η μοναδική πηγή για τα παραδοσιακά καπέλα της (τα φέσια) προτού ξεκινήσει η παραγωγή τους στη Γαλλία και την Τουρκία, καθώς το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα βαφής τους παραγόταν εκεί. Η Fès ήταν επίσης το τέρμα ενός εμπορικού δρόμου χρυσού που ξεκινούσε από το Timbuktu.
Η Fès ήταν η πρωτεύουσα του Μαρόκου έως το 1912, η πολιτική εξουσία μπορεί να έχει μετακινηθεί στην πρωτεύουσα Rabat, αυτή ὀμως εξακολουθεί να λανσάρεται σαν το πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο της χώρας λόγω της ενέργειας που αποπνέουν τα κτίρια και οι κάτοικοί της.
Στις αρχές Μαΐου κάθε χρόνου, στις πλατείες και τα σοκάκια ακούγεται μουσική λόγω του Φεστιβάλ της Παγκόσμιας Ιερής Μουσικής που είναι ένα από τα κύρια γεγονότα στο πολιτιστικό ημερολόγιο της πόλης.
Βγαίνουμε και κατευθυνόμαστε προς το δρόμο που είχαμε δει ότι σταθμεύουν TAXI. Ω, ναι σήμερα θα πρωτοτυπήσουμε, θα ξεκινήσουμε ως μεγαλοχουβαρντάδες ! ! !
Πλησιάζουμε το στενό μονόδρομο και βλέπουμε, πως στην εσοχή του, δεν υπάρχει κανένα. Μέχρι να το σκεφτούμε εμφανίστηκε ένα κοκινο-μπορντώ TAXI. Ρωτάμε πόσα χρήματα θέλει έως την παλιά πόλη και απαντά τόσα όσα θα γράψει ο ψηφιακός μετρητής (και το δείχνει με μια χαρακτηριστική κίνηση).

Ο οδηγός του TAXI, δε βιάζεται. Οδηγεί ακούγοντας ραδιόφωνο, μάλλον ειδήσεις, και πότε πότε μουγκρίζει με νόημα. Εμείς, αραχτοί στο πίσω κάθισμα κοιτάμε σε μουντό φόντο το περιβάλλον που ξετιλύγεται κατά τη διαδρομή χωρίς μιλιά.



Φθάσαμε είπε κάποια στιγμή σταματώντας στην άκρη. Το Bab Boujloud αναφώνησε είναι ο ευκολότερος τρόπος για να μπείτε στη medina.
Και τότε κοίταξα προς το TAXIμετρο που, την τρέλλα μου μέσα, έγραψε μόλις 12 DH ! ! !
Του άφησα, ευχαριστώντας τον, 15 DH και φύγαμε.
Η Bab Boujloud (η μπλε πύλη) είναι η κύρια πύλη που οδηγεί μέσα στην Medina Fès el Bali (ίσως η πιο όμορφη πύλη της πόλης) και περνώντας την αυτὀματα ¨βρεθήκαμε¨ πίσω μερικούς αιώνες.


Απ’ το λεπτό που περάσαμε την πύλη νιώσαμε πως βυθισθήκαμε σε μια παράλληλη πραγματικότητα. Η medina, αυτή, θεωρείται ως μία από τις πιο εκτεταμένες και καλύτερα διατηρημένες ιστορικές πόλεις του αραβο-μουσουλμανικού κόσμου. Τα μη ασφαλτοστρωμένα σοκάκια διατηρούν την πλειονότητα των αρχικών λειτουργιών και χαρακτηριστικών τους. Δεν αντιπροσωπεύουν μόνο μια εξαιρετική αρχιτεκτονική, αρχαιολογική και αστική κληρονομιά, αλλά μεταδίδουν επίσης έναν τρόπο ζωής, δεξιότητες και μια κουλτούρα που διατηρείται και ανανεώνεται παρά τις διαφορετικές επιπτώσεις των εξελισσόμενων σύγχρονων κοινωνιών.




Δεν είχαμε περπατήσει δεκαπέντε λεπτά και οι πρώτοι επιτήδιοι “οδηγοί” όλων των ηλικιών άρχισαν να ξεπετάγονται απ’ το πουθενά για να μας δείξουν με το “έτσι θέλω” τα πάντα. Αποτελούν ένα άσχημο ¨τσιμπούρι¨ που ομολογουμένως εύκολα μπορούν να σου χαλάσουν την διάθεση και αν μη τι άλλο και τη μεθυστική ατμόσφαιρα των σουκ με τα ποικιλόχρωμα πασουμάκια, τα μπαχαρικά και τις τοπικές ενδυμασίες.


Το πρώτο αξιοθέατο που είχαμε βάλει στόχο να επισκεφθούμε ήταν το Madrasa El Bouinania, που είναι πραγματικά ξεχωριστό, με είσοδο τα 20DH/άτομο που επιτρέπεται μόνο περιήγηση στους εξωτερικούς χώρους του.

Το Bou Inania Madrasa, χτίστηκε στα μέσα του 1300 και έχει μια τεράστια πόρτα από ορείχαλκο. Στο εσωτερικό, κυριαρχούν τα πολύχρωμα γεωμετρικά πλακάκια και οι δικτυωτές οθόνες από κέδρο.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα madrasas, αυτό έχει το δικό του τζαμί και εύκολα διακρίνεται ο ψηλός μιναρές να υψώνεται στην κορυφή.

Οι επόμενες φωτογραφίες είναι από τον εξωτερικό, επισκεπτόμενο, χώρο.









Με την περιέργειά μας να έχει καλυφθεί ξαναβγήκαμε στο κεντρικό σοκάκι και γρήγορα λοξοδρομήσαμε προς το σοκάκι με την εμφανώς λιγότερη κίνηση που δεν ξέραμε που θα μας οδηγούσε αλλά και λίγο μας ένοιαζε.









Η πολυεπίπεδη είδοδος ενός από τα πολλά Hammam της πόλης.


Περιπλανιώμαστε σε έναν πραγματικό λαβύρινθο από σοκάκια με μαγαζιά, εργαστήρια, πίνακες ζωγραφικής και καφενεία που φαίνεται να έχει μείνει αναλλοίωτος στο χρόνο. Τα σοκάκια μπορεί να φαίνονται στενά και όμοια, αλλά κάποιοι ισχυρίζονται πως υπάρχει μια σαφής ιεραρχία, αν γνωρίζεις τα δεδομένα, και είναι δυνατόν να περπατήσεις από το ένα άκρο στο άλλο σε τριάντα με σαρανταπέντε λεπτά ακολουθώντας τη ροή.
Δεν υπάρχουν μεγάλοι δρόμοι, υπάρχουν πολλά εμπορικά σοκάκια με πολυποίκιλη δραστηριότητα.
Εμείς πάλι αντιληφθήκαμε ότι κάποια μικρά σοκάκια είναι αδιέξοδα και σε μεταφέρουν μόνο σε μικροκατοικίες που δεν μπορείς να τις ξεπεράσεις, με αποτέλεσμα να πρέπει να γυρίσεις πίσω και να πας μέχρι το μεγαλύτερο σοκάκι που ανέμελα άφησες λίγο πριν.





Γάτες όλων των συνδιαστικών χρωμάτων βρίσκονται παντού, σκυλιά πάλι όχι και τόσα.
Όπως αυτή η αδύνατη γάτα που προσπέρασε με φούρια από δίπλα μας που την ακολούθησα με το βλέμμα έως ότου την είδα λίγο πιο κάτω να ακινητοποιείται μεν αλλά να βρίσκεται σε εγρήγορση δε, αδιαφορώντας για το υπόλοιπο σὐμπαν γύρω της.

Οι απανταχού οπαδοί των ποδοσφαιρικών ομάδων, και όχι μόνον, ¨χτυπούν¨ όπου βρουν με τα συνθήματά τους όπως εδώ, οι της τοπικής ομάδος Maghreb Association Sportive (the club was founded in 1946).


Πανδαισία χρωμάτων και αρωμάτων, πρόσωπα βγαλμένα από μυθιστορήματα και ταυτόχρονα ένα πολιτισμικό σοκ για πολλούς ταξιδιώτες.


Η πρώτη πρωϊνή γρήγορη ματιά από το δωμάτιο μας άφησε ικανοποιημένους ως προς το τι θα μας επεφύλλασε η μέρα. Όλα έδειχναν πως είχε καταλαγιάσει η κατάσταση μετά τη βροχή που έπεσε κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Ο καλαίσθητος χώρος του πρωϊνού, στο ξενοδοχείο, δε μας φιλοξένησε για ώρα. Ήμασταν έτοιμοι για ολημερίς περιπλάνηση απ’ άκρη σ’ άκρη στην παλιά πόλη της Fès.
Η Fès με πληθυσμό περίπου τους 950.000 κατοίκους είναι μία από τις τέσσερις "αυτοκρατορικές πόλεις" (ανάμεσα Marrakech, Rabat & Mecknes).
Η πόλη δημιουργήθηκε (με πρώτο αστικό οικισμό, τον Madinat Fas) στην ανατολική όχθη του Oued Fes (ποταμός Fès) από τον Idris I το 789, ιδρυτή της ομώνυμης δυναστείας, ενώ ο γιος του, Idris II ίδρυσε έναν δεύτερο οικισμό, al-'Aliya, στη δυτική όχθη, ο οποίος γεννήθηκε μετά τη δολοφονία του πατέρα του, τον διαδέχτηκε το 810. Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν ότι αυτές οι δύο πρώιμες πόλεις είχαν τα δικά τους τείχη, τα δικά τους ξεχωριστά τζαμιά και ιδρύματα, και ήταν συχνά αντίπαλοι.
Η Fès χωρίζεται σε τρία μέρη, το Fès el Bali (η Παλαιά Πόλη με τα τείχη), το Fès El-Jdid (που αποτελεί τη Νέα Πόλη) και τη Ville Nouvelle (το νεότερο κομμάτι που χτρίστηκε από Γάλλους). Η Medina Fès el Bali εκτιμάται ότι είναι η πιο μεγάλη αστική περιοχή χωρίς αυτοκίνητα σε ολόκληρο τον κόσμο, και αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Μέχρι το 19ο αιώνα, η πόλη ήταν η μοναδική πηγή για τα παραδοσιακά καπέλα της (τα φέσια) προτού ξεκινήσει η παραγωγή τους στη Γαλλία και την Τουρκία, καθώς το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα βαφής τους παραγόταν εκεί. Η Fès ήταν επίσης το τέρμα ενός εμπορικού δρόμου χρυσού που ξεκινούσε από το Timbuktu.
Η Fès ήταν η πρωτεύουσα του Μαρόκου έως το 1912, η πολιτική εξουσία μπορεί να έχει μετακινηθεί στην πρωτεύουσα Rabat, αυτή ὀμως εξακολουθεί να λανσάρεται σαν το πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο της χώρας λόγω της ενέργειας που αποπνέουν τα κτίρια και οι κάτοικοί της.
Στις αρχές Μαΐου κάθε χρόνου, στις πλατείες και τα σοκάκια ακούγεται μουσική λόγω του Φεστιβάλ της Παγκόσμιας Ιερής Μουσικής που είναι ένα από τα κύρια γεγονότα στο πολιτιστικό ημερολόγιο της πόλης.
Βγαίνουμε και κατευθυνόμαστε προς το δρόμο που είχαμε δει ότι σταθμεύουν TAXI. Ω, ναι σήμερα θα πρωτοτυπήσουμε, θα ξεκινήσουμε ως μεγαλοχουβαρντάδες ! ! !
Πλησιάζουμε το στενό μονόδρομο και βλέπουμε, πως στην εσοχή του, δεν υπάρχει κανένα. Μέχρι να το σκεφτούμε εμφανίστηκε ένα κοκινο-μπορντώ TAXI. Ρωτάμε πόσα χρήματα θέλει έως την παλιά πόλη και απαντά τόσα όσα θα γράψει ο ψηφιακός μετρητής (και το δείχνει με μια χαρακτηριστική κίνηση).
Ο οδηγός του TAXI, δε βιάζεται. Οδηγεί ακούγοντας ραδιόφωνο, μάλλον ειδήσεις, και πότε πότε μουγκρίζει με νόημα. Εμείς, αραχτοί στο πίσω κάθισμα κοιτάμε σε μουντό φόντο το περιβάλλον που ξετιλύγεται κατά τη διαδρομή χωρίς μιλιά.
Φθάσαμε είπε κάποια στιγμή σταματώντας στην άκρη. Το Bab Boujloud αναφώνησε είναι ο ευκολότερος τρόπος για να μπείτε στη medina.
Και τότε κοίταξα προς το TAXIμετρο που, την τρέλλα μου μέσα, έγραψε μόλις 12 DH ! ! !
Του άφησα, ευχαριστώντας τον, 15 DH και φύγαμε.
Η Bab Boujloud (η μπλε πύλη) είναι η κύρια πύλη που οδηγεί μέσα στην Medina Fès el Bali (ίσως η πιο όμορφη πύλη της πόλης) και περνώντας την αυτὀματα ¨βρεθήκαμε¨ πίσω μερικούς αιώνες.
Απ’ το λεπτό που περάσαμε την πύλη νιώσαμε πως βυθισθήκαμε σε μια παράλληλη πραγματικότητα. Η medina, αυτή, θεωρείται ως μία από τις πιο εκτεταμένες και καλύτερα διατηρημένες ιστορικές πόλεις του αραβο-μουσουλμανικού κόσμου. Τα μη ασφαλτοστρωμένα σοκάκια διατηρούν την πλειονότητα των αρχικών λειτουργιών και χαρακτηριστικών τους. Δεν αντιπροσωπεύουν μόνο μια εξαιρετική αρχιτεκτονική, αρχαιολογική και αστική κληρονομιά, αλλά μεταδίδουν επίσης έναν τρόπο ζωής, δεξιότητες και μια κουλτούρα που διατηρείται και ανανεώνεται παρά τις διαφορετικές επιπτώσεις των εξελισσόμενων σύγχρονων κοινωνιών.
Δεν είχαμε περπατήσει δεκαπέντε λεπτά και οι πρώτοι επιτήδιοι “οδηγοί” όλων των ηλικιών άρχισαν να ξεπετάγονται απ’ το πουθενά για να μας δείξουν με το “έτσι θέλω” τα πάντα. Αποτελούν ένα άσχημο ¨τσιμπούρι¨ που ομολογουμένως εύκολα μπορούν να σου χαλάσουν την διάθεση και αν μη τι άλλο και τη μεθυστική ατμόσφαιρα των σουκ με τα ποικιλόχρωμα πασουμάκια, τα μπαχαρικά και τις τοπικές ενδυμασίες.
Το πρώτο αξιοθέατο που είχαμε βάλει στόχο να επισκεφθούμε ήταν το Madrasa El Bouinania, που είναι πραγματικά ξεχωριστό, με είσοδο τα 20DH/άτομο που επιτρέπεται μόνο περιήγηση στους εξωτερικούς χώρους του.

Το Bou Inania Madrasa, χτίστηκε στα μέσα του 1300 και έχει μια τεράστια πόρτα από ορείχαλκο. Στο εσωτερικό, κυριαρχούν τα πολύχρωμα γεωμετρικά πλακάκια και οι δικτυωτές οθόνες από κέδρο.
Σε αντίθεση με τα περισσότερα madrasas, αυτό έχει το δικό του τζαμί και εύκολα διακρίνεται ο ψηλός μιναρές να υψώνεται στην κορυφή.
Οι επόμενες φωτογραφίες είναι από τον εξωτερικό, επισκεπτόμενο, χώρο.
Με την περιέργειά μας να έχει καλυφθεί ξαναβγήκαμε στο κεντρικό σοκάκι και γρήγορα λοξοδρομήσαμε προς το σοκάκι με την εμφανώς λιγότερη κίνηση που δεν ξέραμε που θα μας οδηγούσε αλλά και λίγο μας ένοιαζε.
Η πολυεπίπεδη είδοδος ενός από τα πολλά Hammam της πόλης.
Περιπλανιώμαστε σε έναν πραγματικό λαβύρινθο από σοκάκια με μαγαζιά, εργαστήρια, πίνακες ζωγραφικής και καφενεία που φαίνεται να έχει μείνει αναλλοίωτος στο χρόνο. Τα σοκάκια μπορεί να φαίνονται στενά και όμοια, αλλά κάποιοι ισχυρίζονται πως υπάρχει μια σαφής ιεραρχία, αν γνωρίζεις τα δεδομένα, και είναι δυνατόν να περπατήσεις από το ένα άκρο στο άλλο σε τριάντα με σαρανταπέντε λεπτά ακολουθώντας τη ροή.
Δεν υπάρχουν μεγάλοι δρόμοι, υπάρχουν πολλά εμπορικά σοκάκια με πολυποίκιλη δραστηριότητα.
Εμείς πάλι αντιληφθήκαμε ότι κάποια μικρά σοκάκια είναι αδιέξοδα και σε μεταφέρουν μόνο σε μικροκατοικίες που δεν μπορείς να τις ξεπεράσεις, με αποτέλεσμα να πρέπει να γυρίσεις πίσω και να πας μέχρι το μεγαλύτερο σοκάκι που ανέμελα άφησες λίγο πριν.
Γάτες όλων των συνδιαστικών χρωμάτων βρίσκονται παντού, σκυλιά πάλι όχι και τόσα.
Όπως αυτή η αδύνατη γάτα που προσπέρασε με φούρια από δίπλα μας που την ακολούθησα με το βλέμμα έως ότου την είδα λίγο πιο κάτω να ακινητοποιείται μεν αλλά να βρίσκεται σε εγρήγορση δε, αδιαφορώντας για το υπόλοιπο σὐμπαν γύρω της.
Οι απανταχού οπαδοί των ποδοσφαιρικών ομάδων, και όχι μόνον, ¨χτυπούν¨ όπου βρουν με τα συνθήματά τους όπως εδώ, οι της τοπικής ομάδος Maghreb Association Sportive (the club was founded in 1946).
Πανδαισία χρωμάτων και αρωμάτων, πρόσωπα βγαλμένα από μυθιστορήματα και ταυτόχρονα ένα πολιτισμικό σοκ για πολλούς ταξιδιώτες.