themischar
Member
- Μηνύματα
- 512
- Likes
- 4.878
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 1η μέρα (Marrakech)
- 1η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (στην παλιά και στην νέα πόλη)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 2η μέρα (συνέχεια)
- 3η μέρα (Marrakech - Skoura & 238 Km)
- 3η μέρα (συνέχεια)
- 3η μέρα (συνέχεια)
- 4η μέρα (Skoura - Merzouga & 363 Km)
- 4η μέρα (συνέχεια)
- 4η μέρα (συνέχεια)
- 5η μέρα (ασκόπως τριγύρω και ακολουθεί Camel Trek 😂 )
- 5η μέρα (συνέχεια)
- 6η ημέρα (Camp + Merzouga - Fès & 470 Km)
- 6η μέρα (συνέχεια)
- 6η μέρα (συνέχεια)
- 7η ημέρα (Fès ολημερίς, τι άλλο μπορεί να θες ?)
- 7η μέρα (συνέχεια)
- 7η μέρα (συνέχεια)
- 8η ημέρα, (Fès - Meknes - Volubilis - Chefchaouen & 264 Km)
- 8η ημέρα, (συνέχεια)
- 8η ημέρα, (συνέχεια)
- 8η ημέρα, (Chefchaouen, το μπλε μαργαριτάρι !)
- 8η ημέρα, (συνέχεια)
- 9η μέρα (Chefchaouen - Rabat και 278 χλμ)
- 9η ημέρα, (Rabat)
- 9η ημέρα, (συνέχεια)
- 10η μέρα ( Rabat - Essaouira & 455 Km )
- 10η μέρα (συνέχεια)
- 10η μέρα (Essaouira)
- 10η μέρα (συνέχεια)
- 11η μέρα (Essaouira - Marrakech & 177 Km)
- 11η μέρα (συνέχεια)
Το Moroccan culinary arts museum που είναι στη Νότια κεντρική Μεδίνα ήταν σε φάση τελειώματος των εργασιών του και θα άνοιγε προς τα τέλη του χρόνου.
Απλώνεται σε τρεις ορόφους με εκθέσεις για τα διάφορα είδη τοπικής κουζίνας.

Τα στενοσόκακα δεν μας ταλαιπώρησαν ιδιαιτέρως και σύντομα έδωσαν τη θέση τους σε δρόμο μικρής κυκλοφοριακής έντασης και

σε λιγότερο από πέντε λεπτά βρεθήκαμε μπροστά στην είσοδο του Palácio da Bahia (το Παλάτι Μπαΐα).
Το παλάτι είναι του 19ου αιώνα, είναι ένα γνωστό ιστορικό μνημείο και τουριστικό αξιοθέατο της πόλης. Η κατασκευή ξεκίνησε το 1880 από τον Si Moussa, τον ισχυρό Μεγάλο Βιζέρη του Σουλτάνου Χασάν Α 'του Μαρόκου. Η πρόθεσή του ήταν να χτίσει το μεγαλύτερο παλάτι της εποχής του, έναν υψηλό στόχο που άρχισε να πλησιάζει μόνο όταν ο γιος του ανέλαβε τον έλεγχο του παλατιού το 1894. Ο γιος του Si Moussa, Ahmed ben Moussa (γνωστός ως Ba Ahmed), ήταν ακόμη πιο ισχυρός από τον πατέρα του, υπηρετώντας ως Grand Vizier και αντιβασιλέας του Μαρόκου. Επέκτεινε το υπάρχον παλάτι, φέρνοντας τον διάσημο αρχιτέκτονα Mohammed al-Makki και μερικούς από τους καλύτερους τεχνίτες της χώρας για να δημιουργήσει το παλάτι που υπάρχει σήμερα. Δημιούργησε επίσης δωμάτια για να στεγάσει τις τέσσερις συζύγους του, τις είκοσι τέσσερεις παλλακίδες του και τα αναρίθμητα παιδιά του. Πιστεύεται ότι ο Bou Ahmed ονόμασε το παλάτι Bahia προς τιμήν της αγαπημένης του συζύγου. (το "Bahia" στα Αραβικά, σημαίνει το λαμπερό).
Ο Ahmed ben Moussa, πέθανε το 1900 και το παλάτι λεηλατήθηκε μαζικά. Οι παλλακίδες του πήραν γρήγορα το μερίδιό τους, όμως το ίδιο το παλάτι παρέμεινε άθικτο.
Λίγο αργότερα, το παλάτι Bahia καταλήφθηκε από τον Thami El Glaoui, έναν πολέμαρχο που υπηρέτησε ως πασάς του Μαρακές από το 1912 έως το 1956. Ο El Glaoui ήταν σύμμαχος του Γαλλικού προτεκτοράτου στο Μαρόκο, που συχνά φιλοξενούσε τους όλο και πιο ισχυρούς Ευρωπαίους στο παλάτι. Οι Γάλλοι δοθείσης ευκαιρίας τον εκδίωξαν το 1911 και εγκατέστησαν το δικό τους στρατιωτικό επιτελείο.
Παρ' όλα αυτά, το Bahia Palace παραμένει εξαιρετικά καλά διατηρημένο και σε μεγάλο βαθμό το ίδιο με εκείνο της εποχής του Ahmed ben Moussa. Στα μείον, φυσικά, η απουσία του εσωτερικού εξοπλισμού που είχε λεηλατηθεί διεξοδικά και δεν έχει αντικατασταθεί ποτέ, αλλά αυτή η έλλειψη επίπλων δεν μειώνει τη λαμπρότητα του παλατιού.

Το παλάτι εκτείνεται σε είκοσι στρέμματα, με κήπους, αυλές και εκατόν πενήντα δωμάτια (μόνο μερικά από τα οποία είναι προσβάσιμα από το κοινό). Με εσωτερικές σκιερές αυλές, κρίνες, πολυτελείς χώρους, κήπους αναψυχής, συντριβάνια είναι μια όαση μέσα στα πολύβουα δρομάκια της πόλης.
Η δε είσοδος, κόστιζε 70 DH.


Το πρώτο κτίριο μετά την είσοδο στο Bahia Palace είναι το μικρό ριάντ. Βρίσκεται στο κέντρο ενός τετράγωνου κήπου, γεμάτο με καταπράσινα φυτά. Με την κλασική του δομή και τις περίτεχνες διακοσμήσεις από ξύλο από στόκο και κέδρο, το ριάντ εντυπωσιάζει.
Τρεις διάδρομοι επικοινωνούν με την εσωτερική αυλή του riad. Ο ανατολικός διάδρομος οδηγεί σε κοινόχρηστο χώρο.


Το παλάτι εντυπωσιάζει χάρη στις υπέροχες διακοσμήσεις του, μεταξύ των καλύτερων παραδειγμάτων της Ανδαλουσιανής και της Μαυριτανικής αρχιτεκτονικής στο Μαρόκο.




Τα δωμάτια για τις συζύγους και τις παλλακίδες έχουν σκαλιστά ταβάνια. Τα σαλόνια είναι επενδεδυμένα με βιτρώ παράθυρα, οι αίθουσες υποδοχής απλά εκθαμβωτικές με τα ψηφιδωτά πλακιδίων zellige (mosaic) σε γεωμετρικά σχέδια και απαράμιλλης λάμψης.
Τα πλακάκια Zellij είναι παραδοσιακά χειροποίητα με μη εξευγενισμένο φυσικό πηλό που εξάγεται από την περιοχή Fez στο Μαρόκο. Ο πηλός ζυμώνεται με νερό, διαμορφώνεται με το χέρι, ξηραίνεται φυσικά και ψήνεται σε κλίβανο. Στη συνέχεια εφαρμόζεται ένα γυάλινο σμάλτο στην επιφάνεια του ακατέργαστου πλακιδίου που ονομάζεται «μπισκότο», μάλιστα σε πολλαπλές ημιδιαφανείς αποχρώσεις δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα μαργαριταρένιο, μεταλλικό, ηφαιστειακό ή αδιαφανές φινίρισμα. Το σμάλτο τήκεται και υαλοποιείται σε κλίβανο.
Το τελευταίο βήμα της παραγωγής περιλαμβάνει την κοπή των σμαλτωμένων κομματιών σε μια μεγάλη παλέτα σχημάτων και μεγεθών πλακιδίων με παραλλαγές χαρακτηριστικών λάμψης, επιπεδότητας, διαφάνειας και βάθους.


Το τεράστιο Grand Courtyard είναι ένα αξιοθέατο με τα μαρμάρινα πλακάκια του και απλώνεται ανάμεσα στις σκαλιστές ξύλινες στοές και το λεγόμενο Courtyard of Honor (Cour d'honneur) είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό. Ολοκληρώθηκε το 1898/99 και αναλαμβάνει μεγάλες διαστάσεις, καταλαμβάνοντας έκταση περίπου 50 χ 30 μέτρα. Η αυλή είναι πλήρως επενδυμένη με μάρμαρο. Περιβάλλεται από ογδόντα δωμάτια, χτισμένα για να φιλοξενήσουν τις παλλακίδες του χαρεμιού.





Το the small courtyard, αυτό το τμήμα του συγκροτήματος είναι σχετικά μινιμαλιστικό στο σχεδιασμό του. Οι λευκοί τοίχοι είναι σε μεγάλο βαθμό χωρίς διακόσμηση. Το δάπεδο αποτελείται από λευκό μάρμαρο Carrara. Στο κέντρο βρίσκεται ένα σιντριβάνι, περικυκλωμένο από ψηφιδωτά με πλακάκια. Αυτά τα μικροσκοπικά, προσεκτικά τοποθετημένα κεραμικά είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Μαρόκου. Τέσσερα δωμάτια επικοινωνούν με την αυλή (το καθένα κατείχε κάποτε μια από τις τέσσερις συζύγους του Μεγάλου Βεζίρη).
Τα κτίρια σε αυτό το μέρος του παλατιού είναι πιο μέτρια διακοσμημένα από τα δύο ριάντ. Εκτός από τα ψηφιδωτά, τα μόνα αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά είναι οι οροφές από ξύλο κέδρου και οι όμορφα σκαλισμένες πόρτες.







Το μεγάλο riad βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Courtyard of Honor. Αυτό ήταν το αρχικό παλάτι της Si Moussa. Το παλαιότερο τμήμα του Bahia Palace αποτελείται από έναν μεγάλο κήπο με θέα σε δύο εσοχές και δύο μεγάλα δωμάτια. Οι οροφές του είναι σκαλισμένες από ξύλο κέδρου και διακοσμημένες με διακοσμητικά μοτίβα.
Στα δυτικά και ανατολικά του μεγάλου ριάντ, υπάρχουν και άλλοι θάλαμοι, οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι με τζάκια και είναι διακοσμημένοι στο τυπικό στιλ Zellij. Για άλλη μια φορά, τα ξύλινα ταβάνια είναι όμορφα βαμμένα. Κοντά στις πύλες του παλατιού, υπάρχει ένα ιδιωτικό διαμέρισμα και εδώ, υπάρχουν υπέροχα ζωγραφισμένα ταβάνια, περίτεχνα διακοσμητικά στόκων και παράθυρα από βιτρώ.
Στο μεγάλο ριάντ, το μάτι προσελκύεται αμέσως στο Maschrabiyya. περίτεχνα πλέγματα σκαλισμένα από ξύλο, με αυστηρά γεωμετρικά σχέδια που αποτελούν τυπικά στοιχεία της ισλαμικής αρχιτεκτονικής. Αυτά χρησιμεύουν όχι μόνο για να προστατεύουν το φως του ήλιου, αλλά παρέχουν επίσης λίγο απόρρητο, λειτουργώντας με παρόμοιο τρόπο με ένα τυφλό ή κλείστρο. Βοηθούν επίσης στη μέτρηση της θερμοκρασίας, αφαιρώντας την ανάγκη για τζάμια.


Τυπικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής Ανδαλουσίας-Μαυριτανίας που περιλαμβάνουν βιτρώ και πλακάκια με εμφανή την αλληλεπίδραση τόσο του φωτός όσο και του νερού.








Ήταν καθαρά μόνο θέμα χρόνου προτού η βιομηχανία του κινηματογράφου ανακαλύψει το Bahia Palace και το μετέτρεψει σε κινηματογραφική τοποθεσία σε ταινίες μεταξύ των οποίων :

Νομίζαμε πως η γατούλα (που διακρίνεται αμυδρά και στην παραπάνω φωτογραφία) ξεπροβόδιζε με τον τρόπο της τους επισκέπτες !
Αποδείχθηκε μέγα λάθος. Η αφεντιά της πήγε ως την αυλή και αρκούνταν στο να παρατηρεί και να αφουγκράζεται.

Χωρίς αμφιβολία, το Bahia Palace μας εντυπωσίασε γιατί αναμφισβήτητα είναι ένα από τα πιο όμορφα αξιοθέατα στο Μαρακές. Δύσκολα μπορεί κανείς να βιώσει την αρχιτεκτονική της χώρας σε αυτήν την κλίμακα ή σε αυτό το επίπεδο τελειότητας σε άλλο παρεμφερές αξιοθἐατο.
Απλώνεται σε τρεις ορόφους με εκθέσεις για τα διάφορα είδη τοπικής κουζίνας.
Τα στενοσόκακα δεν μας ταλαιπώρησαν ιδιαιτέρως και σύντομα έδωσαν τη θέση τους σε δρόμο μικρής κυκλοφοριακής έντασης και
σε λιγότερο από πέντε λεπτά βρεθήκαμε μπροστά στην είσοδο του Palácio da Bahia (το Παλάτι Μπαΐα).
Το παλάτι είναι του 19ου αιώνα, είναι ένα γνωστό ιστορικό μνημείο και τουριστικό αξιοθέατο της πόλης. Η κατασκευή ξεκίνησε το 1880 από τον Si Moussa, τον ισχυρό Μεγάλο Βιζέρη του Σουλτάνου Χασάν Α 'του Μαρόκου. Η πρόθεσή του ήταν να χτίσει το μεγαλύτερο παλάτι της εποχής του, έναν υψηλό στόχο που άρχισε να πλησιάζει μόνο όταν ο γιος του ανέλαβε τον έλεγχο του παλατιού το 1894. Ο γιος του Si Moussa, Ahmed ben Moussa (γνωστός ως Ba Ahmed), ήταν ακόμη πιο ισχυρός από τον πατέρα του, υπηρετώντας ως Grand Vizier και αντιβασιλέας του Μαρόκου. Επέκτεινε το υπάρχον παλάτι, φέρνοντας τον διάσημο αρχιτέκτονα Mohammed al-Makki και μερικούς από τους καλύτερους τεχνίτες της χώρας για να δημιουργήσει το παλάτι που υπάρχει σήμερα. Δημιούργησε επίσης δωμάτια για να στεγάσει τις τέσσερις συζύγους του, τις είκοσι τέσσερεις παλλακίδες του και τα αναρίθμητα παιδιά του. Πιστεύεται ότι ο Bou Ahmed ονόμασε το παλάτι Bahia προς τιμήν της αγαπημένης του συζύγου. (το "Bahia" στα Αραβικά, σημαίνει το λαμπερό).
Ο Ahmed ben Moussa, πέθανε το 1900 και το παλάτι λεηλατήθηκε μαζικά. Οι παλλακίδες του πήραν γρήγορα το μερίδιό τους, όμως το ίδιο το παλάτι παρέμεινε άθικτο.
Λίγο αργότερα, το παλάτι Bahia καταλήφθηκε από τον Thami El Glaoui, έναν πολέμαρχο που υπηρέτησε ως πασάς του Μαρακές από το 1912 έως το 1956. Ο El Glaoui ήταν σύμμαχος του Γαλλικού προτεκτοράτου στο Μαρόκο, που συχνά φιλοξενούσε τους όλο και πιο ισχυρούς Ευρωπαίους στο παλάτι. Οι Γάλλοι δοθείσης ευκαιρίας τον εκδίωξαν το 1911 και εγκατέστησαν το δικό τους στρατιωτικό επιτελείο.
Παρ' όλα αυτά, το Bahia Palace παραμένει εξαιρετικά καλά διατηρημένο και σε μεγάλο βαθμό το ίδιο με εκείνο της εποχής του Ahmed ben Moussa. Στα μείον, φυσικά, η απουσία του εσωτερικού εξοπλισμού που είχε λεηλατηθεί διεξοδικά και δεν έχει αντικατασταθεί ποτέ, αλλά αυτή η έλλειψη επίπλων δεν μειώνει τη λαμπρότητα του παλατιού.
Το παλάτι εκτείνεται σε είκοσι στρέμματα, με κήπους, αυλές και εκατόν πενήντα δωμάτια (μόνο μερικά από τα οποία είναι προσβάσιμα από το κοινό). Με εσωτερικές σκιερές αυλές, κρίνες, πολυτελείς χώρους, κήπους αναψυχής, συντριβάνια είναι μια όαση μέσα στα πολύβουα δρομάκια της πόλης.
Η δε είσοδος, κόστιζε 70 DH.

Το πρώτο κτίριο μετά την είσοδο στο Bahia Palace είναι το μικρό ριάντ. Βρίσκεται στο κέντρο ενός τετράγωνου κήπου, γεμάτο με καταπράσινα φυτά. Με την κλασική του δομή και τις περίτεχνες διακοσμήσεις από ξύλο από στόκο και κέδρο, το ριάντ εντυπωσιάζει.
Τρεις διάδρομοι επικοινωνούν με την εσωτερική αυλή του riad. Ο ανατολικός διάδρομος οδηγεί σε κοινόχρηστο χώρο.
Το παλάτι εντυπωσιάζει χάρη στις υπέροχες διακοσμήσεις του, μεταξύ των καλύτερων παραδειγμάτων της Ανδαλουσιανής και της Μαυριτανικής αρχιτεκτονικής στο Μαρόκο.
Τα δωμάτια για τις συζύγους και τις παλλακίδες έχουν σκαλιστά ταβάνια. Τα σαλόνια είναι επενδεδυμένα με βιτρώ παράθυρα, οι αίθουσες υποδοχής απλά εκθαμβωτικές με τα ψηφιδωτά πλακιδίων zellige (mosaic) σε γεωμετρικά σχέδια και απαράμιλλης λάμψης.
Τα πλακάκια Zellij είναι παραδοσιακά χειροποίητα με μη εξευγενισμένο φυσικό πηλό που εξάγεται από την περιοχή Fez στο Μαρόκο. Ο πηλός ζυμώνεται με νερό, διαμορφώνεται με το χέρι, ξηραίνεται φυσικά και ψήνεται σε κλίβανο. Στη συνέχεια εφαρμόζεται ένα γυάλινο σμάλτο στην επιφάνεια του ακατέργαστου πλακιδίου που ονομάζεται «μπισκότο», μάλιστα σε πολλαπλές ημιδιαφανείς αποχρώσεις δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα μαργαριταρένιο, μεταλλικό, ηφαιστειακό ή αδιαφανές φινίρισμα. Το σμάλτο τήκεται και υαλοποιείται σε κλίβανο.
Το τελευταίο βήμα της παραγωγής περιλαμβάνει την κοπή των σμαλτωμένων κομματιών σε μια μεγάλη παλέτα σχημάτων και μεγεθών πλακιδίων με παραλλαγές χαρακτηριστικών λάμψης, επιπεδότητας, διαφάνειας και βάθους.
Το τεράστιο Grand Courtyard είναι ένα αξιοθέατο με τα μαρμάρινα πλακάκια του και απλώνεται ανάμεσα στις σκαλιστές ξύλινες στοές και το λεγόμενο Courtyard of Honor (Cour d'honneur) είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό. Ολοκληρώθηκε το 1898/99 και αναλαμβάνει μεγάλες διαστάσεις, καταλαμβάνοντας έκταση περίπου 50 χ 30 μέτρα. Η αυλή είναι πλήρως επενδυμένη με μάρμαρο. Περιβάλλεται από ογδόντα δωμάτια, χτισμένα για να φιλοξενήσουν τις παλλακίδες του χαρεμιού.
Το the small courtyard, αυτό το τμήμα του συγκροτήματος είναι σχετικά μινιμαλιστικό στο σχεδιασμό του. Οι λευκοί τοίχοι είναι σε μεγάλο βαθμό χωρίς διακόσμηση. Το δάπεδο αποτελείται από λευκό μάρμαρο Carrara. Στο κέντρο βρίσκεται ένα σιντριβάνι, περικυκλωμένο από ψηφιδωτά με πλακάκια. Αυτά τα μικροσκοπικά, προσεκτικά τοποθετημένα κεραμικά είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Μαρόκου. Τέσσερα δωμάτια επικοινωνούν με την αυλή (το καθένα κατείχε κάποτε μια από τις τέσσερις συζύγους του Μεγάλου Βεζίρη).
Τα κτίρια σε αυτό το μέρος του παλατιού είναι πιο μέτρια διακοσμημένα από τα δύο ριάντ. Εκτός από τα ψηφιδωτά, τα μόνα αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά είναι οι οροφές από ξύλο κέδρου και οι όμορφα σκαλισμένες πόρτες.
Το μεγάλο riad βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Courtyard of Honor. Αυτό ήταν το αρχικό παλάτι της Si Moussa. Το παλαιότερο τμήμα του Bahia Palace αποτελείται από έναν μεγάλο κήπο με θέα σε δύο εσοχές και δύο μεγάλα δωμάτια. Οι οροφές του είναι σκαλισμένες από ξύλο κέδρου και διακοσμημένες με διακοσμητικά μοτίβα.
Στα δυτικά και ανατολικά του μεγάλου ριάντ, υπάρχουν και άλλοι θάλαμοι, οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι με τζάκια και είναι διακοσμημένοι στο τυπικό στιλ Zellij. Για άλλη μια φορά, τα ξύλινα ταβάνια είναι όμορφα βαμμένα. Κοντά στις πύλες του παλατιού, υπάρχει ένα ιδιωτικό διαμέρισμα και εδώ, υπάρχουν υπέροχα ζωγραφισμένα ταβάνια, περίτεχνα διακοσμητικά στόκων και παράθυρα από βιτρώ.
Στο μεγάλο ριάντ, το μάτι προσελκύεται αμέσως στο Maschrabiyya. περίτεχνα πλέγματα σκαλισμένα από ξύλο, με αυστηρά γεωμετρικά σχέδια που αποτελούν τυπικά στοιχεία της ισλαμικής αρχιτεκτονικής. Αυτά χρησιμεύουν όχι μόνο για να προστατεύουν το φως του ήλιου, αλλά παρέχουν επίσης λίγο απόρρητο, λειτουργώντας με παρόμοιο τρόπο με ένα τυφλό ή κλείστρο. Βοηθούν επίσης στη μέτρηση της θερμοκρασίας, αφαιρώντας την ανάγκη για τζάμια.
Τυπικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής Ανδαλουσίας-Μαυριτανίας που περιλαμβάνουν βιτρώ και πλακάκια με εμφανή την αλληλεπίδραση τόσο του φωτός όσο και του νερού.
Ήταν καθαρά μόνο θέμα χρόνου προτού η βιομηχανία του κινηματογράφου ανακαλύψει το Bahia Palace και το μετέτρεψει σε κινηματογραφική τοποθεσία σε ταινίες μεταξύ των οποίων :
- Lawrence of Arabia (1962),
- Cent mille dollar au soleil (1964),
- The Desert Lion (1981).
Νομίζαμε πως η γατούλα (που διακρίνεται αμυδρά και στην παραπάνω φωτογραφία) ξεπροβόδιζε με τον τρόπο της τους επισκέπτες !
Αποδείχθηκε μέγα λάθος. Η αφεντιά της πήγε ως την αυλή και αρκούνταν στο να παρατηρεί και να αφουγκράζεται.
Χωρίς αμφιβολία, το Bahia Palace μας εντυπωσίασε γιατί αναμφισβήτητα είναι ένα από τα πιο όμορφα αξιοθέατα στο Μαρακές. Δύσκολα μπορεί κανείς να βιώσει την αρχιτεκτονική της χώρας σε αυτήν την κλίμακα ή σε αυτό το επίπεδο τελειότητας σε άλλο παρεμφερές αξιοθἐατο.