Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.220
- Likes
- 55.393
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
Ημέρα 11: Αστάνα και πάλι
Κατά τις 4.30 το πρωί έφτασαν και οι τρεις λεβέντες, ο Σα ο Σ κι ο Δ. Ο ταρίφας που τους έφερε μάλιστα τους έκανε και ξενάγηση... με google translator φυσικά. Επέμεναν ότι είναι ξεκούραστοι, οπότε κοιμηθήκαμε μέχρι τις 9.30 και κατά τις 10 οι τρεις μας κι ο Δ κατευθυνθήκαμε στο "Μουσείο του Πρώτου Προέδρου" (μαντέψτε ποιος είναι), διαπιστώνοντας ότι είχε ρίξει αρκετούς πόντους χιόνι το βράδυ, αλλά πλέον το κρύο ήταν πιο υποφερτό. Εμείς ψιλοχαθήκαμε και τελικά οι άλλοι παρότι πήγαν στο RUMI για να πάρουν πρωινό, πάνω-κάτω έφτασαν στην ίδια ώρα με μας οπότε επισκεφθήκαμε το μουσείο και οι 6 μαζί.
Το μουσείο μοιάζει πολύ με το αντίστοιχο στη Βόρειο Κορέα, όπου παρουσιάζονται τα δώρα που έχουν προσφερθεί στον πρόεδρο από οργανισμούς και ξένους ηγέτες, ενώ in true North Korean style μας έβαλαν να βάλουμε σακουλάκια στα παπούτσια ώστε να μη λερώσουμε. Τα δώρα/εκθέματα αν και όμορφα δεν ήταν τόσο εντυπωσιακά όσο η έκδηλη προσωπολατρία και η -ξανά- καταφανής προσπάθεια εδραίωσης των στοιχείων αυτών που στοιχειοθετούν εθνική ταυτότητα: σημαία, εθνικός ύμνος, κοινή ιστορία, κοινό μέλλον. Α, και κοινός (κι αιώνιος) πρόεδρος.
Αγοράσαμε μερικά εφόδια από ένα μαγαζάκι, παραδώσαμε τα κλειδιά του διαμερίσματος μας και ξεχυθήκαμε σαν εμετοί για να δούμε τα μοντέρνα μνημεία που αποτελούν και το βασικό αξιοθέατο της Αστάνα.Το "ωτοστόπ" αποδείχθηκε λίγο πιο δύσκολο, ίσως λόγω χιονιού και του ότι πλέον ήμασταν έξι, αλλά σύντομα ήμασταν στη πυραμίδα, ή αλλιώς το Palace of Peace and Accord, ή αλλιώς ένα δημιούργημα από αστάλι και γυαλί του Νόρμαν Φόστερ παρακαλώ, μετά από ανάθεση από το Nazarbayev φυσικά, ώστε να στεγάζει ανά τριετία ένα παγκόσμιο συνέδριο θρησκειών, στο οποίο να σημειωθεί ότι δίνουν το παρόν όλοι οι ηγέτες των βασικών θρησκειών του κόσμου. Εμφανής η προσπάθεια της προεδράρας να κατοχυρωθεί ως ουδέτερος, φιλειρηνικός και αποδεκτός παίκτης στην παγκόσμια σκακιέρα, έχοντας βέβαια ως κινητήρια δύναμη τα φαινομενικά ανεξάντλητα αποθέματα φυσικού αερίου της χώρας του.
Η ξενάγηση έγινε από μια ξανθιά (το 24% των κατοίκων του Καζακστάν είναι Ρώσοι και η αλήθεια είναι πως ο πρόεδρος έχει καταφέρει να αποφύγει σοβαρές αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε Ρώσους και Καζάκους), ομορφούλα και ολίγον χοντρομπούτα κοπελίτσα με άψογα Αγγλικά κι επαγγελματικότατη αντιμετώπιση και το όλο κτίριο μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον, από την αίθουσα της όπερας μέχρι το διαγώνιο ασανσέρ (για να κινείται προς την κορυφή της πυραμίδας), το ατμοσφαιρικό άτριο, τα φοβερά λουλούδια στην κορυφή, όλα με το συμβολισμό τους.
Οι εθνικές στολές πάντα είναι λίγο κιτς, οπότε το ίδιο συνέβαινε και στην έκθεση ασιατικών στολών, όπου πιο πολύ εντύπωση μου έκαναν οι... σφαίρες που έχουν στο πέτο οι τύποι από τον Καύκασο. Διακριτικό χαμογελάκι από την ξεναγό: "ε... αφού είναι από τον Καύκασο, χιχι". Σωστά, τι περιμέναμε να έχουν οι Καυκάσιοι στο πέτο, γαρύφαλλα;
Βγήκαμε από την πυραμίδα και περπατήσαμε, δηλαδή ταλαιπωρηθήκαμε, μια ώρα μέσα στο χιόνι για να φτάσουμε στο μνημείο Bayterek όπου το μυθικό πουλί (της χούντας; ) ενσαρκώνεται σε ένα πύργο ύψους 91 μέτρων επειδή η χώρα απέκτησε την ανεξαρτησία της το 1991. Ευτυχώς που δεν την απέκτησε το 1969 γιατί με την εμμονή στους συμβολισμούς δε θέλω να σκεφτώ τι μνημείο θα ανέθετε η προεδράρα στο Φόστερ. Ανεβαίνοντας στον πύργο, διαπιστώνεις ότι έχεις την ανεκτίμητη ευκαιρία να βάλεις το χέρι σου πάνω στο αποτύπωμα του χεριού του ρποέδρου (και να μην το ξαναπλύνεις ποτέ ίσως; ), ενώ πολλοί ντόπιοι ερχόντουσαν για selfies και πετύχαμε και νεόνυμφους που ήρθαν με τους καμεραμέν τους να απαθανατίσουν τη στιγμή. Η αδερφή μου δεν έχασε την ευκαιρία να βγει selfie μαζί τους, αλλά εμένα μου τράβηξε την προσοχή η παραδοσιακότατη πεθερά με το πατροπαράδοτο φόρεμα και τα κοσμήματά της. Κοιτώντας την δεν μπόρεσα παρά να αναλογιστώ ότι ενδεχομένως να γεννήθηκε σε γιούρτα στην εποχή της και σήμερα βρίσκεται σε μεταμοντέρνα κτίρια σε μια πρωτεύουσα που χορεύει ανάμεσα στο κιτς και το υπερσύγχρονο.
Ο χαριτωμένος αρχιτεκτονικός αχταρμάς συνεχίστηκε με ένα θέατρο σε ρυθμό Παρθενώνα, ένα πάρκο με κουκλάκι για κάθε χώρα που συμμετείχε σε κάποια expo κι ένα τζαμί απέναντι από τους ουρανοξύστες που αποδείχθηκε όαση για τα πόδια μου, αφού μπόρεσα να στεγνώσω λίγο τις κάλτσες μου (εννοείται πως έχω μόνο ένα ζευγάρι παπούτσια κι αυτά είναι αθλητικά, όχι ιδανικά για το χιόνι). Συνεχίσαμε για το Khan Satyr (ονομάστηκε από κάποιον khan/αφέντη τύπου Kublai Khan που έλεγε κι ο Μάρκο Πόλο, που ήταν σάτυρος;; ), ένα εμπορικό κέντρο χτισμένο σε σχήμα πελώριας μεταλικής γιούρτας, όπου η χλίδα συνυπάρχει με το κιτς: στον τελευταίο όροφο το σολάριουμ διαθέτει και... ψεύτικους φοίνικες με ξαπλώστρες, ενώ ένα τραινάκι πετάει πάνω από τον τέταρτο όροφο, κάτι δεινόσαυροι εμφανίζονται στο άσχετο προφανώς για τα παιδάκια και ορδές Καζάκων να ψωνίζουν σα να μην υπάρχει αύριο, παρότι οι τιμές ήταν ξεκάθαρα δυτικοευρωπαϊκές.
Είχα απορίες, βρήκα και μια καλή ρεσεψιονίστ που μιλούσε Αγγλικά κι είπα να πάω να μου της λύσει. Έμαθα λοιπόν ότι η συγκεκριμένη έχει μισθό 260€, αλλά μια πωλήτρια σε ένα ακριβό κατάστημα ανάλογα με τις πωλήσεις της μπορεί να φτάσει και τα 500€ μηνιαίως, οι πανεπιστημιακές σπουδές σε μια μικρή πόλη στοιχίζουν περίπου 750€/χρόνο, η υγεία είναι δωρεάν, η κοπέλα δεν έχει ταξιδέψει στο εξωτερικό ποτέ της, πλην μιας φοράς που διέσχισε τα σύνορα με τη Ρωσία, αφού είναι από μια συνοριακή πόλη.
Ωραία όλα αυτά, αλλά πεινάσαμε. Μας φώναξε η καλή ρεσεψιονίστ ένα ταξί, πήγαμε στο RUMI με 2€ και φάγαμε εξαιρετικά για άλλη μια φορά, η δε εξυπηρέτηση από τους ανθρώπους στο εστιατόριο ήταν άψογη: και τις βαλίτσες μας κράτησαν για όλη τη μέρα και πήραν τηλέφωνο στο σταθμό του τραίνου για να δουν αν το τραίνο μας για την Karaganda έφευγε από το νέο ή τον παλιό σταθμό. Τελικά ο παλιός μας έλαχε, το οποίο ήταν κρίμα γιατί ήθελα να δω τον νέο υπερμοντέρνο, ενώ ο παλιός δεν ήταν καν από τη σοβιετική εποχή. Μια ξανθιά κυριούλα πάντως συμπάθησε την αδερφή μου ενόσω περιμέναμε το τραίνο κι άρχισε να της απαγγέλει δεν ξέρουμε τι ακριβώς, ενώ μετά την έπιασε και τραγουδιστικός οίστρος, με την αδερφή μου να γελάει ακατάσχετα. Φυσικά κοινή γλώσσα συνεννόησης δεν υπήρχε, αλλά δε βαριέσαι.
Το τραίνο είχε 25 λεπτά καθυστέρηση και δεν το βρήκα και πολύ φτηνό με 16€ ανά άτομο για μόλις δυόμιση ώρες, αν και ήταν σε κουκέτα. Φτάσαμε σε αυτή την Karaganda μεσάνυχτα, σε ένα ξενοδοχείο άλλης, πιο σταλινιστικής εποχής με μια μπαμπούσκα ρεσεψιονίστ που δεν καταλάβαινε ποιοί είμαστε, γιατί ήρθαμε, πού θα μείνουμε και πόσο θα πληρώσουμε, αλλά αν τέλει κοιμηθήκαμε και θα τα βρίσκαμε την επομένη, πριν πάμε στο γκουλάγκ. Ναι, στο γκουλάγκ, γι' αυτό δεν ήρθαμε;
Κατά τις 4.30 το πρωί έφτασαν και οι τρεις λεβέντες, ο Σα ο Σ κι ο Δ. Ο ταρίφας που τους έφερε μάλιστα τους έκανε και ξενάγηση... με google translator φυσικά. Επέμεναν ότι είναι ξεκούραστοι, οπότε κοιμηθήκαμε μέχρι τις 9.30 και κατά τις 10 οι τρεις μας κι ο Δ κατευθυνθήκαμε στο "Μουσείο του Πρώτου Προέδρου" (μαντέψτε ποιος είναι), διαπιστώνοντας ότι είχε ρίξει αρκετούς πόντους χιόνι το βράδυ, αλλά πλέον το κρύο ήταν πιο υποφερτό. Εμείς ψιλοχαθήκαμε και τελικά οι άλλοι παρότι πήγαν στο RUMI για να πάρουν πρωινό, πάνω-κάτω έφτασαν στην ίδια ώρα με μας οπότε επισκεφθήκαμε το μουσείο και οι 6 μαζί.
Το μουσείο μοιάζει πολύ με το αντίστοιχο στη Βόρειο Κορέα, όπου παρουσιάζονται τα δώρα που έχουν προσφερθεί στον πρόεδρο από οργανισμούς και ξένους ηγέτες, ενώ in true North Korean style μας έβαλαν να βάλουμε σακουλάκια στα παπούτσια ώστε να μη λερώσουμε. Τα δώρα/εκθέματα αν και όμορφα δεν ήταν τόσο εντυπωσιακά όσο η έκδηλη προσωπολατρία και η -ξανά- καταφανής προσπάθεια εδραίωσης των στοιχείων αυτών που στοιχειοθετούν εθνική ταυτότητα: σημαία, εθνικός ύμνος, κοινή ιστορία, κοινό μέλλον. Α, και κοινός (κι αιώνιος) πρόεδρος.
Αγοράσαμε μερικά εφόδια από ένα μαγαζάκι, παραδώσαμε τα κλειδιά του διαμερίσματος μας και ξεχυθήκαμε σαν εμετοί για να δούμε τα μοντέρνα μνημεία που αποτελούν και το βασικό αξιοθέατο της Αστάνα.Το "ωτοστόπ" αποδείχθηκε λίγο πιο δύσκολο, ίσως λόγω χιονιού και του ότι πλέον ήμασταν έξι, αλλά σύντομα ήμασταν στη πυραμίδα, ή αλλιώς το Palace of Peace and Accord, ή αλλιώς ένα δημιούργημα από αστάλι και γυαλί του Νόρμαν Φόστερ παρακαλώ, μετά από ανάθεση από το Nazarbayev φυσικά, ώστε να στεγάζει ανά τριετία ένα παγκόσμιο συνέδριο θρησκειών, στο οποίο να σημειωθεί ότι δίνουν το παρόν όλοι οι ηγέτες των βασικών θρησκειών του κόσμου. Εμφανής η προσπάθεια της προεδράρας να κατοχυρωθεί ως ουδέτερος, φιλειρηνικός και αποδεκτός παίκτης στην παγκόσμια σκακιέρα, έχοντας βέβαια ως κινητήρια δύναμη τα φαινομενικά ανεξάντλητα αποθέματα φυσικού αερίου της χώρας του.
Η ξενάγηση έγινε από μια ξανθιά (το 24% των κατοίκων του Καζακστάν είναι Ρώσοι και η αλήθεια είναι πως ο πρόεδρος έχει καταφέρει να αποφύγει σοβαρές αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε Ρώσους και Καζάκους), ομορφούλα και ολίγον χοντρομπούτα κοπελίτσα με άψογα Αγγλικά κι επαγγελματικότατη αντιμετώπιση και το όλο κτίριο μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον, από την αίθουσα της όπερας μέχρι το διαγώνιο ασανσέρ (για να κινείται προς την κορυφή της πυραμίδας), το ατμοσφαιρικό άτριο, τα φοβερά λουλούδια στην κορυφή, όλα με το συμβολισμό τους.
Οι εθνικές στολές πάντα είναι λίγο κιτς, οπότε το ίδιο συνέβαινε και στην έκθεση ασιατικών στολών, όπου πιο πολύ εντύπωση μου έκαναν οι... σφαίρες που έχουν στο πέτο οι τύποι από τον Καύκασο. Διακριτικό χαμογελάκι από την ξεναγό: "ε... αφού είναι από τον Καύκασο, χιχι". Σωστά, τι περιμέναμε να έχουν οι Καυκάσιοι στο πέτο, γαρύφαλλα;
Βγήκαμε από την πυραμίδα και περπατήσαμε, δηλαδή ταλαιπωρηθήκαμε, μια ώρα μέσα στο χιόνι για να φτάσουμε στο μνημείο Bayterek όπου το μυθικό πουλί (της χούντας; ) ενσαρκώνεται σε ένα πύργο ύψους 91 μέτρων επειδή η χώρα απέκτησε την ανεξαρτησία της το 1991. Ευτυχώς που δεν την απέκτησε το 1969 γιατί με την εμμονή στους συμβολισμούς δε θέλω να σκεφτώ τι μνημείο θα ανέθετε η προεδράρα στο Φόστερ. Ανεβαίνοντας στον πύργο, διαπιστώνεις ότι έχεις την ανεκτίμητη ευκαιρία να βάλεις το χέρι σου πάνω στο αποτύπωμα του χεριού του ρποέδρου (και να μην το ξαναπλύνεις ποτέ ίσως; ), ενώ πολλοί ντόπιοι ερχόντουσαν για selfies και πετύχαμε και νεόνυμφους που ήρθαν με τους καμεραμέν τους να απαθανατίσουν τη στιγμή. Η αδερφή μου δεν έχασε την ευκαιρία να βγει selfie μαζί τους, αλλά εμένα μου τράβηξε την προσοχή η παραδοσιακότατη πεθερά με το πατροπαράδοτο φόρεμα και τα κοσμήματά της. Κοιτώντας την δεν μπόρεσα παρά να αναλογιστώ ότι ενδεχομένως να γεννήθηκε σε γιούρτα στην εποχή της και σήμερα βρίσκεται σε μεταμοντέρνα κτίρια σε μια πρωτεύουσα που χορεύει ανάμεσα στο κιτς και το υπερσύγχρονο.
Ο χαριτωμένος αρχιτεκτονικός αχταρμάς συνεχίστηκε με ένα θέατρο σε ρυθμό Παρθενώνα, ένα πάρκο με κουκλάκι για κάθε χώρα που συμμετείχε σε κάποια expo κι ένα τζαμί απέναντι από τους ουρανοξύστες που αποδείχθηκε όαση για τα πόδια μου, αφού μπόρεσα να στεγνώσω λίγο τις κάλτσες μου (εννοείται πως έχω μόνο ένα ζευγάρι παπούτσια κι αυτά είναι αθλητικά, όχι ιδανικά για το χιόνι). Συνεχίσαμε για το Khan Satyr (ονομάστηκε από κάποιον khan/αφέντη τύπου Kublai Khan που έλεγε κι ο Μάρκο Πόλο, που ήταν σάτυρος;; ), ένα εμπορικό κέντρο χτισμένο σε σχήμα πελώριας μεταλικής γιούρτας, όπου η χλίδα συνυπάρχει με το κιτς: στον τελευταίο όροφο το σολάριουμ διαθέτει και... ψεύτικους φοίνικες με ξαπλώστρες, ενώ ένα τραινάκι πετάει πάνω από τον τέταρτο όροφο, κάτι δεινόσαυροι εμφανίζονται στο άσχετο προφανώς για τα παιδάκια και ορδές Καζάκων να ψωνίζουν σα να μην υπάρχει αύριο, παρότι οι τιμές ήταν ξεκάθαρα δυτικοευρωπαϊκές.
Είχα απορίες, βρήκα και μια καλή ρεσεψιονίστ που μιλούσε Αγγλικά κι είπα να πάω να μου της λύσει. Έμαθα λοιπόν ότι η συγκεκριμένη έχει μισθό 260€, αλλά μια πωλήτρια σε ένα ακριβό κατάστημα ανάλογα με τις πωλήσεις της μπορεί να φτάσει και τα 500€ μηνιαίως, οι πανεπιστημιακές σπουδές σε μια μικρή πόλη στοιχίζουν περίπου 750€/χρόνο, η υγεία είναι δωρεάν, η κοπέλα δεν έχει ταξιδέψει στο εξωτερικό ποτέ της, πλην μιας φοράς που διέσχισε τα σύνορα με τη Ρωσία, αφού είναι από μια συνοριακή πόλη.
Ωραία όλα αυτά, αλλά πεινάσαμε. Μας φώναξε η καλή ρεσεψιονίστ ένα ταξί, πήγαμε στο RUMI με 2€ και φάγαμε εξαιρετικά για άλλη μια φορά, η δε εξυπηρέτηση από τους ανθρώπους στο εστιατόριο ήταν άψογη: και τις βαλίτσες μας κράτησαν για όλη τη μέρα και πήραν τηλέφωνο στο σταθμό του τραίνου για να δουν αν το τραίνο μας για την Karaganda έφευγε από το νέο ή τον παλιό σταθμό. Τελικά ο παλιός μας έλαχε, το οποίο ήταν κρίμα γιατί ήθελα να δω τον νέο υπερμοντέρνο, ενώ ο παλιός δεν ήταν καν από τη σοβιετική εποχή. Μια ξανθιά κυριούλα πάντως συμπάθησε την αδερφή μου ενόσω περιμέναμε το τραίνο κι άρχισε να της απαγγέλει δεν ξέρουμε τι ακριβώς, ενώ μετά την έπιασε και τραγουδιστικός οίστρος, με την αδερφή μου να γελάει ακατάσχετα. Φυσικά κοινή γλώσσα συνεννόησης δεν υπήρχε, αλλά δε βαριέσαι.
Το τραίνο είχε 25 λεπτά καθυστέρηση και δεν το βρήκα και πολύ φτηνό με 16€ ανά άτομο για μόλις δυόμιση ώρες, αν και ήταν σε κουκέτα. Φτάσαμε σε αυτή την Karaganda μεσάνυχτα, σε ένα ξενοδοχείο άλλης, πιο σταλινιστικής εποχής με μια μπαμπούσκα ρεσεψιονίστ που δεν καταλάβαινε ποιοί είμαστε, γιατί ήρθαμε, πού θα μείνουμε και πόσο θα πληρώσουμε, αλλά αν τέλει κοιμηθήκαμε και θα τα βρίσκαμε την επομένη, πριν πάμε στο γκουλάγκ. Ναι, στο γκουλάγκ, γι' αυτό δεν ήρθαμε;