Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.220
- Likes
- 55.393
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
Ημέρα 15: Τουρκεστάν
Βολικό ήταν το τραίνο, κάναμε και το χαβαλέ μας τόσα άτομα και στο πρωινό στο εστιατόριο του τραίνου τσακωθήκαμε και για το Βαρουφάκη και κοντέψαμε να ξεχάσουμε να αποβιβαστούμε, κλασικοί Έλληνες. Για τη δε θέα από το τραίνο ένα έχω να πω: απέραντη στέπα, ανείπωτη θλίψη.
Είχα κλείσει ένα ξενοδοχείο ονόματι Khanaka με το κριτήριο ότι είχε κρεβάτια για όλους κι ότι ήταν κοντά στο μαυσωλείο του Yasawi, που χτίστηκε από τον Ταμερλάνο το 1390, για το οποίο είναι γνωστό το Τουρκεστάν. Μας εξέπληξε ευχάριστα το ξενοδοχείο και ξεκινήσαμε κατευθείαν για το μαυσωλείο, τα μακριά τείχη του οποίου φαίνονταν ατελείωτα, ενώ απέξω είχε και κάποια αγάλματα που απεικόνιζαν καμήλες, εμπόρους και μουσικούς προφανώς από καραβάνια, που έδιναν μια αίσθηση καλτ κι εξωτισμού. Το ίδιο το μαυσωλείο μας προκάλεσε δέος με το μέγεθός του, αλλά εξωτερικά τουλάχιστον δεν έφτανε στα επίπεδα καλαισθησίας και τέχνης των αντίστοιχων στο Ιράν. Παρότι πήγαμε μεσημεριάτικα -τα διαλείμματα για μεσημεριανό είναι συνήθη στο Καζακστάν- το πετύχαμε ανοικτό και μπορέσαμε να μπούμε για να θαυμάσουμε τον τεράστιο τρούλο αλλά και τη μινιμαλιστική έως μηδενική διακόσμηση, ένα τεραστίων διαστάσεων σκεύος (κάτι σαν τη χύτρα του Οβελίξ), τον τάφο του Yasawi εξ' αποστάσεως και την κουζίνα αλλά και το τζαμί που βρίσκονταν επίσης στο εσωτερικό. Μου έκανε εντύπωση πόσο χαλαροί ήταν όλοι με το θέμα των φωτογραφιών, ακόμη και σε σημεία που απαγορευόταν οι εγχώριοι επισκέπτες έβγαζαν σέλφι, για να μην αναφέρω (το ανέφερα, χα!) ότι κάποιοι καθόντουσαν και πόζαραν πάνω σε έναν ιστορικό θρόνο, με τους φύλακες να μην ασχολούνται.
Στον ευρύτερο χώρο υπήρχαν πολλοί εγχώριοι και Ουζμπέκοι τουρίστες, άλλωστε είναι εξαιρετικά δημοφιλές για προσκύνημα, υποτίθεται πως αν το επισκεφτείς τέσσερις φορές εξαιρείσαι από την υποχρέωση να πας στη Μέκκα. Άλλους τουρίστες πλην ημών πάλι δεν είδαμε, πολύ το συμπάθησα το Καζακστάν, ενώ οι Ουζμπέκοι (σαφώς πιο κοινωνικοί από τους Καζάκους, όπως διαπιστώσαμε και στη χώρα τους αργότερα) λύσσαξαν να βγάζουν φωτογραφίες μαζί μας, μάλλον τους φανήκαμε πιο εξωτικοί από το μαυσωλείο.
Περπατήσαμε λίγο στα τείχη, θαυμάσαμε τη θέα κι επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο όπου είχαμε κανονίσει με τους ταξιτζήδες που μας έφεραν από το σιδηροδρομικό σταθμό να έρθουν να μας πάρουν για να επισκεφθούμε το Otrar και το Sauran, δηλαδή τα ερείπια δυο πόλεων του 13ου αιώνα, που επέμενα να επισκεφθούμε ως φανατικός των αρχαιολογικών χώρων, θέλοντας να δώσω και κανένα πόντο για την αρχαιολογία στο Καζακστάν. Το ποσό με το οποίο δέχτηκαν να μας πάνε ήταν εντελώς ευτελές, αλλά λογικό αν υπολόγιζε κανείς πως τα καύσιμα στοίχιζαν 0,20€/λίτρο.
Ήδη από την άφιξή μας στο Τουρκεστάν (πολύ νοτιότερα από την Αλμάτι, την Karaganda και την Αστάνα) ήταν προφανές πως πρόκειται για σαφώς πιο φτωχικό και ταυτόχρονα ισλαμικό κομμάτι της χώρας, με τα τσαντόρ, τις παραδοσιακές ενδυμασίες αλλά και τους αναβάτες αλόγων με καζάκικα καπέλα στην εθνική οδό (!). Διασχίζοντας τις σιδηροδρομικές γραμμές είδαμε ένα ατελείωτο τραίνο (μπορεί να είχε και 50 βαγόνια), ενώ η ποιότητα της ασφάλτου γινόταν όλο και χειρότερη. Αρχικά ο οδηγός μας ήταν λιγομίλητος για τον πρόεδρο Nazarbayev αλλά μόλις "λύθηκε" λίγο με πολύ αποτελεσματική παντομίμα μας τον έθαψε κανονικότατα, για τη δε άσφαλτο μας είπε "σιγά μην έχει οδηγήσει ποτέ του ο πρόεδρος, αυτός μόνο να πετάει με το προεδρικό αεροπλάνο ξέρει". Συναντήσαμε γίδες, αδέσποτες καμήλες και... χαθήκαμε αφού ο οδηγός μας δεν είχε ξαναπάει ποτέ, δε νομίζω να έρχονται και πολλοί τουρίστες για να επισκεφθούν την Otrar, δικά μου βίτσια είναι αυτά.
Βρέθηκε τελικώς ο αρχαιολογικός χώρος όπου πληρώσαμε την είσοδο ύψους μισού ευρώ σε ένα μουστακαλή φύλακα που τα τσέπωσε υπέρ πίστεως (είχε αποδείξεις αλλά δε μας έδωσε) κι επέστρεψε στην κουζινίτσα του στο παράπηγμα που του έχουν στήσει στην είσοδο της αρχαίας πόλης, κυριολεκτικά στη μέση του πουθενά. Η πύλη της πόλης είναι ανακατασκευασμένη και μοιάζει σαν παραμύθι, προφανώς με μεγάλη δόση φαντασίας, αλλά με το που εισέρχεσαι βλέπεις μόνο θεμέλια και πρακτικά τίποτε άλλο. Κάποιες λίγες πινακίδες θυμίζουν πού βρίσκονταν τα λουτρά, οι κατοικίες κλπ αλλά εν τέλει η όλη αξία της επίσκεψης στην Otrar, που μάλλον δεν την επισκέπτεται και κανείς, είναι για να βρεθείς σε έναν ιστορικό χώρο κι όχι γι' αυτά καθαυτά τα όσα δεις: πρόκειται για την πόλη απ' όπου ξεκίνησε η εξάπλωση της αυτοκρατορίας του Τζένγκις Χαν, όταν ο τοπικός άρχοντας της Otrar αποφάσισε να εκτελέσει τους αγγελιοφόρους του ευγενούς αυτού κατακτητή, με αποτέλεσμα να τον εξοργίσει και να προκαλέσει εισβολή με στρατεύματα 200.000 πολεμιστών υπό την καθοδήγηση του Τζένγκις Χαν, που ειρήσθω εν παρόδω τον τύφλωσε χρησιμοποιώντας υγρό άργυρο. Όμορφα πράγματα. Η επίσκεψη πάντως συνίσταται μόνο για hradcore αρχαιολάτρεις σαν κι εμένα, άντε και για κάνεναν οπαδό του Τόνυ Σφήνου.
Μπήκαμε στα καλτ ταξί μας και κατευθυνθήκαμε για την άλλη εγκαταλελειμμένη πόλη, το Sauran (ούτε στο Lord of the Rings τέτοια ονόματα), κάνοντας όμως πρώτα μια απρογραμμάτιστη στάση στο μαυσωλείο του Aristan Bab (ή κάτι τέτοιο...) που εξωτερικά ήταν πανέμορφο, ενώ είδαμε κι ένα τρωκτικό, για το οποίο ο οδηγός μας απεφάνθη ότι κάνει "good sashlyk!". Ξαναχάθηκε ο οδηγός μας, αλλά ευτυχώς το Sauran είναι ορατό από την εθνική οδό (που είναι πολύ βελτιωμένη σα ποιότητα οδοστρώματος σε αυτό το σημείο) κι έτσι καταλήξαμε στον αρχαιολογικό χώρο όπου δεν υπάρχει φύλακας, εισιτήριο ή κάποια ανακατασκευή. Οι υπόλοιποι δεν ενθουσιάστηκαν και πολύ, αλλά εμένα μου άρεσε πολύ αυτό που είδα: ατμοσφαιρικά αλλά γκρεμισμένα τείχη στη μέση της ερήμου, ένα καταπληκτικό ηλιοβασίλεμα, εύκολο να φανταστείς τις διαστάσεις της πόλης και ολίγον μελαγχολικό να αναλογίζεσαι ότι αυτή η πόλη ήταν η πρωτεύουσα της Λευκής Ορδής των Μογγόλων μέχρι το 14ο αιώνα, όταν σήμερα δεν υφίσταται σχεδόν καθόλου. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν τα λαλίστατα πουλιά που προσέφεραν soundtrack στο ηλιοβασίλεμα πάνω από τα τείχη. Ε, δεν ήταν και το Choquequirao, αλλά αν κάποιος βρεθεί μέχρι το Τουρκεστάν, μάλλον αξίζει τον κόπο η επίσκεψη, τουλάχιστον περισσότερο από την Otrar κι είναι και πιο κοντά στο Τουρκεστάν.
Επιστρέψαμε στο σταθμό του τραίνου για να αγοράσουμε τα αυριανά μας εισιτήρια για την Τασκένδη, αλλά η συνεννόηση με τους υπαλλήλους στο εκδοτήριο ήταν καρούμπαλο. Η μια υπάλληλος τηλεφώνησε στην ξαδέρφη της, που είναι καθηγήτρια Αγγλικών, για να μας πει ότι έπρεπε να πάμε στο απέναντι εκδοτήριο (πόσο δύσκολο ήταν να μας το δείξει με τα χέρια της η υπάλληλος; ), όπου η άλλη συμπαθής συντρόφισσα αδυνατούσε να διαβάσει τα διαβατήρια και τις βίζες μας επειδή ήταν στα λατινικά, έμπλεκε τις ουζμπέκικες βίζες μας με τις αμερικάνικες που έχουν ορισμένοι εξ' ημών σε άλλη σελίδα, μετά είδε και τη σελίδα με τα στοιχεία μας που αναγράφονται και στα Ελληνικά και ζαλίστηκε και στο τέλος πήρε την ξαδέρφη της απέναντι για να μας πει να πάμε πάλι αύριο "διότι έπεσε το σύστημα". Πολύ απλά δεν ήξερε να διαβάσει τα διαβατήριά μας και ντράπηκε η γυναίκα, χώρια ότι είχε πολύ κόσμο να εξυπηρετήσει μετά από μας, παρότι αυτοί περίμεναν ευγενικά αλλά και ολίγον απορημένοι με το όλο μπάχαλο και τους έξι δυτικούς τουρίστες. Ευτυχώς για τα υπόλοιπα τραίνα τα εισιτήρια τα είχαμε κλείσει προ πολλού από το Stantours (ξαναλέω, εξαιρετικοί επαγγελματίες σε όλα), οπότε τέτοιο τουρλουμπούκι δε θα χρειαζόταν να ξαναπεράσουμε.
Πεινούσαμε και είπαμε να ακολουθήσουμε τη συμβουλή του ολίγον πεπαλαιωμένου Lonely Planet και να πάμε στο "καλύτερο εστιατόριο της πόλης" στο ξενοδοχείο Eden. Εξεπλάγην με το πόσο lounge και hip ήταν το όλο σκηνικό, με τη μεταμοντέρνα διακόσμηση, τις ευρηματικές τουαλέτες και το ευρύ, γευστικότατο και πάμφθηνο μενού. Μωρέ μπράβο! Πολύ καλό το Καζακστάν σε ό,τι αφορά το φαγητό, τουλάχιστον στα επιλεγμένα μέρη όπου πήγαμε.
Επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο ήταν πια μεσάνυχτα αλλά παρά την κούραση είπαμε να πεταχτούμε πάλι στα τείχη και το μαυσωλείο του Yasawi, που προς έκπληξή μας ήταν πανέμορφα φωτισμένα και με την περιμετρική είσοδο ανοικτή: πραγματική μαγεία κάτω από τα αστέρια η θέα του συνπλέγματος! Με αυτή την εικόνα περάσαμε το τελευταίο μας βράδυ στο Καζακστάν, την επομένη θα οδεύαμε προς Ουζμπεκιστάν και οι 6, ενώ αναμενόταν να βρούμε και τον έναν, τον μοναδικό, τον άνθρωπο σίφουνα, τον αγαθό γίγαντα, τον αγαπημένο @Krekouzas σε μια επεισοδιακή κρεκουζική είσοδο στο Ουζμπεκιστάν. Αλλά πριν από αυτό, ας κάνουμε και μια αποτίμηση του Καζακστάν.
Βολικό ήταν το τραίνο, κάναμε και το χαβαλέ μας τόσα άτομα και στο πρωινό στο εστιατόριο του τραίνου τσακωθήκαμε και για το Βαρουφάκη και κοντέψαμε να ξεχάσουμε να αποβιβαστούμε, κλασικοί Έλληνες. Για τη δε θέα από το τραίνο ένα έχω να πω: απέραντη στέπα, ανείπωτη θλίψη.
Είχα κλείσει ένα ξενοδοχείο ονόματι Khanaka με το κριτήριο ότι είχε κρεβάτια για όλους κι ότι ήταν κοντά στο μαυσωλείο του Yasawi, που χτίστηκε από τον Ταμερλάνο το 1390, για το οποίο είναι γνωστό το Τουρκεστάν. Μας εξέπληξε ευχάριστα το ξενοδοχείο και ξεκινήσαμε κατευθείαν για το μαυσωλείο, τα μακριά τείχη του οποίου φαίνονταν ατελείωτα, ενώ απέξω είχε και κάποια αγάλματα που απεικόνιζαν καμήλες, εμπόρους και μουσικούς προφανώς από καραβάνια, που έδιναν μια αίσθηση καλτ κι εξωτισμού. Το ίδιο το μαυσωλείο μας προκάλεσε δέος με το μέγεθός του, αλλά εξωτερικά τουλάχιστον δεν έφτανε στα επίπεδα καλαισθησίας και τέχνης των αντίστοιχων στο Ιράν. Παρότι πήγαμε μεσημεριάτικα -τα διαλείμματα για μεσημεριανό είναι συνήθη στο Καζακστάν- το πετύχαμε ανοικτό και μπορέσαμε να μπούμε για να θαυμάσουμε τον τεράστιο τρούλο αλλά και τη μινιμαλιστική έως μηδενική διακόσμηση, ένα τεραστίων διαστάσεων σκεύος (κάτι σαν τη χύτρα του Οβελίξ), τον τάφο του Yasawi εξ' αποστάσεως και την κουζίνα αλλά και το τζαμί που βρίσκονταν επίσης στο εσωτερικό. Μου έκανε εντύπωση πόσο χαλαροί ήταν όλοι με το θέμα των φωτογραφιών, ακόμη και σε σημεία που απαγορευόταν οι εγχώριοι επισκέπτες έβγαζαν σέλφι, για να μην αναφέρω (το ανέφερα, χα!) ότι κάποιοι καθόντουσαν και πόζαραν πάνω σε έναν ιστορικό θρόνο, με τους φύλακες να μην ασχολούνται.
Στον ευρύτερο χώρο υπήρχαν πολλοί εγχώριοι και Ουζμπέκοι τουρίστες, άλλωστε είναι εξαιρετικά δημοφιλές για προσκύνημα, υποτίθεται πως αν το επισκεφτείς τέσσερις φορές εξαιρείσαι από την υποχρέωση να πας στη Μέκκα. Άλλους τουρίστες πλην ημών πάλι δεν είδαμε, πολύ το συμπάθησα το Καζακστάν, ενώ οι Ουζμπέκοι (σαφώς πιο κοινωνικοί από τους Καζάκους, όπως διαπιστώσαμε και στη χώρα τους αργότερα) λύσσαξαν να βγάζουν φωτογραφίες μαζί μας, μάλλον τους φανήκαμε πιο εξωτικοί από το μαυσωλείο.
Περπατήσαμε λίγο στα τείχη, θαυμάσαμε τη θέα κι επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο όπου είχαμε κανονίσει με τους ταξιτζήδες που μας έφεραν από το σιδηροδρομικό σταθμό να έρθουν να μας πάρουν για να επισκεφθούμε το Otrar και το Sauran, δηλαδή τα ερείπια δυο πόλεων του 13ου αιώνα, που επέμενα να επισκεφθούμε ως φανατικός των αρχαιολογικών χώρων, θέλοντας να δώσω και κανένα πόντο για την αρχαιολογία στο Καζακστάν. Το ποσό με το οποίο δέχτηκαν να μας πάνε ήταν εντελώς ευτελές, αλλά λογικό αν υπολόγιζε κανείς πως τα καύσιμα στοίχιζαν 0,20€/λίτρο.
Ήδη από την άφιξή μας στο Τουρκεστάν (πολύ νοτιότερα από την Αλμάτι, την Karaganda και την Αστάνα) ήταν προφανές πως πρόκειται για σαφώς πιο φτωχικό και ταυτόχρονα ισλαμικό κομμάτι της χώρας, με τα τσαντόρ, τις παραδοσιακές ενδυμασίες αλλά και τους αναβάτες αλόγων με καζάκικα καπέλα στην εθνική οδό (!). Διασχίζοντας τις σιδηροδρομικές γραμμές είδαμε ένα ατελείωτο τραίνο (μπορεί να είχε και 50 βαγόνια), ενώ η ποιότητα της ασφάλτου γινόταν όλο και χειρότερη. Αρχικά ο οδηγός μας ήταν λιγομίλητος για τον πρόεδρο Nazarbayev αλλά μόλις "λύθηκε" λίγο με πολύ αποτελεσματική παντομίμα μας τον έθαψε κανονικότατα, για τη δε άσφαλτο μας είπε "σιγά μην έχει οδηγήσει ποτέ του ο πρόεδρος, αυτός μόνο να πετάει με το προεδρικό αεροπλάνο ξέρει". Συναντήσαμε γίδες, αδέσποτες καμήλες και... χαθήκαμε αφού ο οδηγός μας δεν είχε ξαναπάει ποτέ, δε νομίζω να έρχονται και πολλοί τουρίστες για να επισκεφθούν την Otrar, δικά μου βίτσια είναι αυτά.
Βρέθηκε τελικώς ο αρχαιολογικός χώρος όπου πληρώσαμε την είσοδο ύψους μισού ευρώ σε ένα μουστακαλή φύλακα που τα τσέπωσε υπέρ πίστεως (είχε αποδείξεις αλλά δε μας έδωσε) κι επέστρεψε στην κουζινίτσα του στο παράπηγμα που του έχουν στήσει στην είσοδο της αρχαίας πόλης, κυριολεκτικά στη μέση του πουθενά. Η πύλη της πόλης είναι ανακατασκευασμένη και μοιάζει σαν παραμύθι, προφανώς με μεγάλη δόση φαντασίας, αλλά με το που εισέρχεσαι βλέπεις μόνο θεμέλια και πρακτικά τίποτε άλλο. Κάποιες λίγες πινακίδες θυμίζουν πού βρίσκονταν τα λουτρά, οι κατοικίες κλπ αλλά εν τέλει η όλη αξία της επίσκεψης στην Otrar, που μάλλον δεν την επισκέπτεται και κανείς, είναι για να βρεθείς σε έναν ιστορικό χώρο κι όχι γι' αυτά καθαυτά τα όσα δεις: πρόκειται για την πόλη απ' όπου ξεκίνησε η εξάπλωση της αυτοκρατορίας του Τζένγκις Χαν, όταν ο τοπικός άρχοντας της Otrar αποφάσισε να εκτελέσει τους αγγελιοφόρους του ευγενούς αυτού κατακτητή, με αποτέλεσμα να τον εξοργίσει και να προκαλέσει εισβολή με στρατεύματα 200.000 πολεμιστών υπό την καθοδήγηση του Τζένγκις Χαν, που ειρήσθω εν παρόδω τον τύφλωσε χρησιμοποιώντας υγρό άργυρο. Όμορφα πράγματα. Η επίσκεψη πάντως συνίσταται μόνο για hradcore αρχαιολάτρεις σαν κι εμένα, άντε και για κάνεναν οπαδό του Τόνυ Σφήνου.
Μπήκαμε στα καλτ ταξί μας και κατευθυνθήκαμε για την άλλη εγκαταλελειμμένη πόλη, το Sauran (ούτε στο Lord of the Rings τέτοια ονόματα), κάνοντας όμως πρώτα μια απρογραμμάτιστη στάση στο μαυσωλείο του Aristan Bab (ή κάτι τέτοιο...) που εξωτερικά ήταν πανέμορφο, ενώ είδαμε κι ένα τρωκτικό, για το οποίο ο οδηγός μας απεφάνθη ότι κάνει "good sashlyk!". Ξαναχάθηκε ο οδηγός μας, αλλά ευτυχώς το Sauran είναι ορατό από την εθνική οδό (που είναι πολύ βελτιωμένη σα ποιότητα οδοστρώματος σε αυτό το σημείο) κι έτσι καταλήξαμε στον αρχαιολογικό χώρο όπου δεν υπάρχει φύλακας, εισιτήριο ή κάποια ανακατασκευή. Οι υπόλοιποι δεν ενθουσιάστηκαν και πολύ, αλλά εμένα μου άρεσε πολύ αυτό που είδα: ατμοσφαιρικά αλλά γκρεμισμένα τείχη στη μέση της ερήμου, ένα καταπληκτικό ηλιοβασίλεμα, εύκολο να φανταστείς τις διαστάσεις της πόλης και ολίγον μελαγχολικό να αναλογίζεσαι ότι αυτή η πόλη ήταν η πρωτεύουσα της Λευκής Ορδής των Μογγόλων μέχρι το 14ο αιώνα, όταν σήμερα δεν υφίσταται σχεδόν καθόλου. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν τα λαλίστατα πουλιά που προσέφεραν soundtrack στο ηλιοβασίλεμα πάνω από τα τείχη. Ε, δεν ήταν και το Choquequirao, αλλά αν κάποιος βρεθεί μέχρι το Τουρκεστάν, μάλλον αξίζει τον κόπο η επίσκεψη, τουλάχιστον περισσότερο από την Otrar κι είναι και πιο κοντά στο Τουρκεστάν.
Επιστρέψαμε στο σταθμό του τραίνου για να αγοράσουμε τα αυριανά μας εισιτήρια για την Τασκένδη, αλλά η συνεννόηση με τους υπαλλήλους στο εκδοτήριο ήταν καρούμπαλο. Η μια υπάλληλος τηλεφώνησε στην ξαδέρφη της, που είναι καθηγήτρια Αγγλικών, για να μας πει ότι έπρεπε να πάμε στο απέναντι εκδοτήριο (πόσο δύσκολο ήταν να μας το δείξει με τα χέρια της η υπάλληλος; ), όπου η άλλη συμπαθής συντρόφισσα αδυνατούσε να διαβάσει τα διαβατήρια και τις βίζες μας επειδή ήταν στα λατινικά, έμπλεκε τις ουζμπέκικες βίζες μας με τις αμερικάνικες που έχουν ορισμένοι εξ' ημών σε άλλη σελίδα, μετά είδε και τη σελίδα με τα στοιχεία μας που αναγράφονται και στα Ελληνικά και ζαλίστηκε και στο τέλος πήρε την ξαδέρφη της απέναντι για να μας πει να πάμε πάλι αύριο "διότι έπεσε το σύστημα". Πολύ απλά δεν ήξερε να διαβάσει τα διαβατήριά μας και ντράπηκε η γυναίκα, χώρια ότι είχε πολύ κόσμο να εξυπηρετήσει μετά από μας, παρότι αυτοί περίμεναν ευγενικά αλλά και ολίγον απορημένοι με το όλο μπάχαλο και τους έξι δυτικούς τουρίστες. Ευτυχώς για τα υπόλοιπα τραίνα τα εισιτήρια τα είχαμε κλείσει προ πολλού από το Stantours (ξαναλέω, εξαιρετικοί επαγγελματίες σε όλα), οπότε τέτοιο τουρλουμπούκι δε θα χρειαζόταν να ξαναπεράσουμε.
Πεινούσαμε και είπαμε να ακολουθήσουμε τη συμβουλή του ολίγον πεπαλαιωμένου Lonely Planet και να πάμε στο "καλύτερο εστιατόριο της πόλης" στο ξενοδοχείο Eden. Εξεπλάγην με το πόσο lounge και hip ήταν το όλο σκηνικό, με τη μεταμοντέρνα διακόσμηση, τις ευρηματικές τουαλέτες και το ευρύ, γευστικότατο και πάμφθηνο μενού. Μωρέ μπράβο! Πολύ καλό το Καζακστάν σε ό,τι αφορά το φαγητό, τουλάχιστον στα επιλεγμένα μέρη όπου πήγαμε.
Επιστρέφοντας στο ξενοδοχείο ήταν πια μεσάνυχτα αλλά παρά την κούραση είπαμε να πεταχτούμε πάλι στα τείχη και το μαυσωλείο του Yasawi, που προς έκπληξή μας ήταν πανέμορφα φωτισμένα και με την περιμετρική είσοδο ανοικτή: πραγματική μαγεία κάτω από τα αστέρια η θέα του συνπλέγματος! Με αυτή την εικόνα περάσαμε το τελευταίο μας βράδυ στο Καζακστάν, την επομένη θα οδεύαμε προς Ουζμπεκιστάν και οι 6, ενώ αναμενόταν να βρούμε και τον έναν, τον μοναδικό, τον άνθρωπο σίφουνα, τον αγαθό γίγαντα, τον αγαπημένο @Krekouzas σε μια επεισοδιακή κρεκουζική είσοδο στο Ουζμπεκιστάν. Αλλά πριν από αυτό, ας κάνουμε και μια αποτίμηση του Καζακστάν.