Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.220
- Likes
- 55.393
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
Ημέρα 52: Iskander Kul - Penjikent
Το πρωινό στο χωριό ήταν ελαφρώς άθλιο, αλλά δεν είχαμε έρθει για γαστρονομική εμπειρία στο Margeb έτσι κι αλλιώς. Για σήμερα το πρόγραμμα είχε επίσκεψη στη λίμνη Iskander Kul για τη φύση που την περιβάλλει και να διανυκτερεύσουμε στην πόλη του Penjikent, όπου την επόμενη θα επισκεπτόμασταν τον ομώνυμο αρχαιολογικό χώρο.
Για τη λίμνη μας είπαν πως η διαδρομή θα διαρκούσε περίπου τρεις ώρες, αλλά αφού δεν πέσαμε σε προβατοκίνηση, φτάσαμε σε λιγότερο από δυόμιση ώρες. Ξέραμε πως η προεδράρα έχει ντάτσα (βιλάρα δηλαδή) στη λίμνη, οπότε ο @Krekouzas έλεγε πως ο δρόμος θα είναι αξιοπρεπής, αλλά εγώ επέμενα πως θα είναι άθλιος και πως κοτζάμ προεδράρα μόνο με ελικόπτερο θα κινείται και δικαιώθηκα: άθλιος ο δρόμος! Από μακριά πάντως η θέα της λίμνης ήταν φοβερή, αφού κι ο καιρός βοήθησε να απολαύσουμε τους χρωματισμούς του νερού, η δε αντανάκλαση προσέφερε εξαιρετικές ευκαιρίες για καλές φωτογραφίες.
Η αλήθεια είναι πως περίμενα να δω περισσότερες ντάτσες γύρω από τη λίμνη, η οποία αποδείχθηκε πολύ low key. Ουσιαστικά υπήρχε μόνο ένα κάμπινγκ και μερικά σεμνά guesthouses η δε μεγάλη και με ελικοδρόμιο προεδρική ντάτσα ούτε τρομερά πολυτελής φαινόταν απέξω (ένα χεράκι μερεμέτια το χρειάζεται), ούτε τίποτε φοβερά μέτρα ασφαλείας είχε. Συγκεκριμένα φτάσαμε μέχρι την είσοδο, αλλά δυστυχώς ο πρόεδρος δεν ήταν εκεί να μας κεράσει ένα πατροπαράδοτο τσαγάκι.
Βγάλαμε τις φωτογραφίες μας και φτάσαμε στην Penjikent σχετικά νωρίς, όπου και ξεκίνησε η αναζήτηση αξιοπρεπούς καταλύματος, το οποίο επιτεύχθηκε με τα πολλά ένα με 20$/άτομο. Ακριβή η τιμή για την περιοχή, αλλά είχε ίντερνετ, ζεστό ντους, ανήκε σε συμπαθείς οικογενειάρχες και μας έπλυναν και τα ρούχα.
Η αναζήτηση φαγητού επίσης ήταν λίγο χρονοβόρος, αφού το τεϊοποτείον που είχαμε βάλει στο μάτι δε σέρβιρε φαγητό εκείνη την ώρα και καταλήξαμε σε ένα εστιατόριο σε μια αυλή, μάλλον σχεδιασμένο για γλέντια γάμων, όπου πλακώσαμε κάτι κοτοπουλάρες, κρεατάρες και σουβλακάρες, χάρη και στην υπομονή του σερβιτόρου που ανέχθηκε τις καταπληκτικές μας παντομίμες για τα κοτόπουλα και τα μοσχάρια.
Το βράδυ ο Κρεκουζάκος βρήκε κάπου να πλύνει το τζιπ, που ήταν λες κι είχε κάνει το ράλι Παρίσι-Ντακάρ, καταβάλλοντας το αστρονομικό ποσό των 1,8€ και φυσικά γνώρισε και δυο Ρωσίδες (ξανθιές, καλά το καταλάβατε, σε μη ξανθιές δε μιλάει ο Κώστας, χαμένος χρόνος) και βγήκαν όλοι παρέα. Εγώ δεν είχα και πολληή όρεξη, δεν είμαι και για πολλές εξόδους, χώρια ότι είχα μαζί μου τον οδηγό του Νοτίου Ειρηνικού και πλακώθηκα στο διάβασμα για το επόμενο ταξίδι. Έτσι είναι οι εθισμοί...
Ημέρα 53: Penjikent - Istarashvan
Ο Κρεκουζάκος έφαγε πρωινό με τις Ρωσίδες, για τις οποίες εγώ δεν επέδειξα ιδιαίτερο ενδιαφέρον και φύγαμε για τον αρχαιολογικό χώρο. Το μουσειάκι που βρίσκεται στην είσοδό του ήταν πολύ συμπαθητικό, κυρίως χάρη στην αναπαράσταση των τοιχογραφιών που εκτίθενται εκεί, ενώ αγόρασα κι ένα φυλλαδιάκι που εξηγούσε την ιστορία της πόλης: Σογδιακή πόλη υψίστης σημασίας κατά την εποχή του Δρόμου του Μεταξιού, που παρομοιάζεται με την Πομπηία. Καλό ακουγόταν, αλλά ο αρχαιολογικός χώρος καθαυτώ ήταν εντελώς απογοητευτικός, τόσο που δε θα του αφιερώσω άλλη γραμμή αυτής της ιστορίας.
Αντίθετα, το σεμνό μουσείο Rudaki στο οποίο κατευθυνθήκαμε αργότερα, είχε περισσότερο ενδιαφέρον. Αφιερωμένο σε έναν ντόπιο ποιητή, διέθετε και μια μικρή αλλά γαργαλιστική εθνογραφική έκθεση, καθώς και τοιχογραφίες από το Penjinkent, στοιχεία χλωρίδας και πανίδας και φυσικά πολύ μα πολύ πρόεδρο Ραχμανόφ γιατί είχαμε λίγες μέρες να τον δούμε και τον πεθυμήσαμε το λεβέντη.
Αφήσαμε πίσω μας το Penjikent και φύγαμε για το Istaravshan, μια πόλη 50 χιλιάδων κατοίκων, γνωστή για το κάστρο της και για το ιστορικό της κέντρο, για το οποίο πάντως διαβάσαμε πως έπρεπε να κρατάμε μικρό καλάθι. Το GPS μας πήγε από κάτι τουλάχιστον περίεργα προάστια, αλλά εν τέλει βρήκαμε το παζάρι. Ο Κώστας πάντως ήταν άρρωστος κι έμεινε στο τζιπ, το οποίο ήταν κρίμα διότι ως εικόνα μάλλον ήταν το καλύτερο από τα παζάρια που είδαμε. Κάτσαμε να φάμε σε ένα πενταβρώμικο "εστιατόριο", του οποίου όμως το συκωτάκι ήταν τόσο εξαιρετικό που ξαναπαραγγείλαμε. Τέτοιοι είμαστε, κυρίες και κύριοι: ο Κρεκουζάκος να υποφέρει στο τζιπ κι εμείς χλαπακιάζαμε και οι τρεις.
Αφού γεμίσαμε τις κοιλάρες μας, βρήκαμε και το κάστρο Mug Teppe, το οποίο όμως τελούσε υπό αναστήλωση με... τσιμεντόλιθους και τούβλα οικοδομής. Στο δε εσωτερικό του φαίνεται να φτιάχνουν κάτι ανάμεσα σε χώρο συναυλιών και γήπεδο. Ό,τι από τα δύο κι αν είναι, η εικόνα ήταν άθλια, δυστυχώς τερατούργημα. Ψάξαμε να βρούμε και το την παλιά πόλη, το Shahr-e-kuhna, αλλά ή δε μοιάζει με παλιά πόλη και πολύ, ή δεν το βρήκαμε και δε σκοτιστήκαμε και πολύ. Η αλήθεια είναι πως μετά τα τοπία των προηγούμενων ημερών και τα αρχιτεκτονικά θαύματα του Ουζμπεκιστάν, την Αστάνα ή το αρχιπερίεργο Τουρκμενιστάν, έχοντας δει τα highlights πια της φανταστικής φύσης σε Τατζικιστάν και Κιργιστάν, το ταξίδι έκανε ολίγον κοιλιά.
Η σημερινή διανυκτέρευση υποτίθεται ότι θα λάμβανε χώρα στην Khojand, όπου είχα κάνει κράτηση και -ως συνήθως όταν κάνω κράτηση- όλα πήγαν λάθος, μια χαρά τα πηγαίναμε όταν ψάχναμε καταλύματα στα κουτουρού, αλλά με το τζιπ μέσα σε πόλη αυτό δεν είναι πάντα βολικό και το Khojand είναι πόλη και μεγάλη μάλιστα, με πάνω από 160.000 κατοίκους. Τέλος πάντων το διαμέρισμα που είχα κλείσει δεν ανέγραφε διεύθυνση, δεν απαντούσε στο τηλέφωνο κι εν τέλει βρήκαμε ένα άλλο κοντά στο αεροδρόμιο, 20 λεπτά έξω από την πόλη. Σε αυτά τα είκοσι λεπτά μπορεί και να είδαμε δέκα αφίσες της προεδράρας, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε. Στην περιοχή του ξενοδοχείου που βρήκα είχε τρία-τέσσερα καταλύματα το ένα δίπλα στο άλλο, συγκρίναμε κι επιλέξαμε ένα με 10€/άτομο.
Μετά από ντουσάκι και ολίγον ίντερνετ (που δούλευε μια χαρά, σε αντίθεση με τον απατεώνα του διπλανού ξενοδοχείου που προσπαθώντας να καλύψει την έλλειψη σύνδεσης μας είπε πως "σε όλη την πόλη έχει πέσει το ίντερνετ!"), βγήκαμε στην πόλη. Ευχάριστη έκπληξη η Khojand, με ένα φωτισμένο κάστρο δίπλα σε ένα όμορφο παρκάκι όπου οι οικογένειες έκαναν τη βόλτα τους. Βρήκαμε ένα απροσδόκητα καλό εστιατόριο δίπλα στο Grand Hotel (νομίζω ανήκε στο ξενοδοχείο) και φάγαμε εξαιρετικά, για να επιστρέψουμε στο ξενοδοχειάκι μας στην ώρα μας για το ποδοσφαιρικό ματς Ρεάλ-Μπαρτσελόνα που παρακολουθήσαμε στην αυλή μαζί με μπόλικους ντόπιους, σε μια σκηνή που μου θύμισε το Μουντιάλ του 86, τον τελικό του οποίου είχα παρακολουθήσει ως παιδάκι μπροστά από μια μικροσκοπική τηλεόραση σε επιδοτούμενες διακοπές σε ένα Ξενία στην Ερέτρια, μαζί με άλλα 50 άτομα. Αν κρίνω από τις αντιδράσεις των Τατζίκων σε κάθε γκολ, ή το σπίτι τους είχαν ποντάρει στο ματς, ή και στο Τατζικιστάν το ισπανικό πρωτάθλημα παρακολουθείται μανιωδώς.
Πλησιάζοντας την λίμνη.
Μας έκανε τη χάρη ο καιρός και απολαύσαμε την Iskander Kul στα καλύτερά της.
Και η ντάτσα του προέδρου.
Πρόεδρε ζεις στις καρδιές μας. Και στα κτίριά μας. Τουλάχιστον στα μισά από αυτά.
Όμορφο παζάρι.
Αυτοί αρχικά νόμιζα πως ήταν "αμπελαλέ" αλλά τελικά μάλλον ήρωες πολέμου είναι οι άνθρωποι.
Οι τοιχογραφίες της Penjikent μου φάνηκαν πολύ εντυπωσιακές. Αξιόλογες και οι προσπάθειες αναπαράστασης του πώς ήταν στην εποχή τους.
Ανεκτίμητη αξία το σφυροδρέπανο.
Πρόεδρε, όλο καλές παρέες κάνεις.
Ο αρχαιολογικός χώρος της Penjinkent. Απογοήτευση στο τετράγωνο.
Αντίθετα, η θέα από τον αρχαιολογικό χώρο δεν ήταν άσχημη.
Στο παζάρι το μάρκετινγκ αποθεώνεται. Εδώ τοπικός μπυροπωλητής φαντασιώνεται πως ο Μεντγιέντεβ καταναλώνει τη μπύρα του.
Ναι λοιπόν εδώ φάγαμε συκωτάκι. Κι ήταν και υπέροχο.
Σοβιετική αρχιτεκτονική. Σα να είμαι στα προάστια της Αβάνας.
Η όποια εξωτερική αναστήλωση του κάστρου είναι λίγο καλτ.
Στο εσωτερικό πάντως, μάλλον έκτρωμα είναι αυτό που γίνεται.
Και φτάσαμε στην Khojand, που είχε αρκετές όμορφες γωνιές.
Το πρωινό στο χωριό ήταν ελαφρώς άθλιο, αλλά δεν είχαμε έρθει για γαστρονομική εμπειρία στο Margeb έτσι κι αλλιώς. Για σήμερα το πρόγραμμα είχε επίσκεψη στη λίμνη Iskander Kul για τη φύση που την περιβάλλει και να διανυκτερεύσουμε στην πόλη του Penjikent, όπου την επόμενη θα επισκεπτόμασταν τον ομώνυμο αρχαιολογικό χώρο.
Για τη λίμνη μας είπαν πως η διαδρομή θα διαρκούσε περίπου τρεις ώρες, αλλά αφού δεν πέσαμε σε προβατοκίνηση, φτάσαμε σε λιγότερο από δυόμιση ώρες. Ξέραμε πως η προεδράρα έχει ντάτσα (βιλάρα δηλαδή) στη λίμνη, οπότε ο @Krekouzas έλεγε πως ο δρόμος θα είναι αξιοπρεπής, αλλά εγώ επέμενα πως θα είναι άθλιος και πως κοτζάμ προεδράρα μόνο με ελικόπτερο θα κινείται και δικαιώθηκα: άθλιος ο δρόμος! Από μακριά πάντως η θέα της λίμνης ήταν φοβερή, αφού κι ο καιρός βοήθησε να απολαύσουμε τους χρωματισμούς του νερού, η δε αντανάκλαση προσέφερε εξαιρετικές ευκαιρίες για καλές φωτογραφίες.
Η αλήθεια είναι πως περίμενα να δω περισσότερες ντάτσες γύρω από τη λίμνη, η οποία αποδείχθηκε πολύ low key. Ουσιαστικά υπήρχε μόνο ένα κάμπινγκ και μερικά σεμνά guesthouses η δε μεγάλη και με ελικοδρόμιο προεδρική ντάτσα ούτε τρομερά πολυτελής φαινόταν απέξω (ένα χεράκι μερεμέτια το χρειάζεται), ούτε τίποτε φοβερά μέτρα ασφαλείας είχε. Συγκεκριμένα φτάσαμε μέχρι την είσοδο, αλλά δυστυχώς ο πρόεδρος δεν ήταν εκεί να μας κεράσει ένα πατροπαράδοτο τσαγάκι.
Βγάλαμε τις φωτογραφίες μας και φτάσαμε στην Penjikent σχετικά νωρίς, όπου και ξεκίνησε η αναζήτηση αξιοπρεπούς καταλύματος, το οποίο επιτεύχθηκε με τα πολλά ένα με 20$/άτομο. Ακριβή η τιμή για την περιοχή, αλλά είχε ίντερνετ, ζεστό ντους, ανήκε σε συμπαθείς οικογενειάρχες και μας έπλυναν και τα ρούχα.
Η αναζήτηση φαγητού επίσης ήταν λίγο χρονοβόρος, αφού το τεϊοποτείον που είχαμε βάλει στο μάτι δε σέρβιρε φαγητό εκείνη την ώρα και καταλήξαμε σε ένα εστιατόριο σε μια αυλή, μάλλον σχεδιασμένο για γλέντια γάμων, όπου πλακώσαμε κάτι κοτοπουλάρες, κρεατάρες και σουβλακάρες, χάρη και στην υπομονή του σερβιτόρου που ανέχθηκε τις καταπληκτικές μας παντομίμες για τα κοτόπουλα και τα μοσχάρια.
Το βράδυ ο Κρεκουζάκος βρήκε κάπου να πλύνει το τζιπ, που ήταν λες κι είχε κάνει το ράλι Παρίσι-Ντακάρ, καταβάλλοντας το αστρονομικό ποσό των 1,8€ και φυσικά γνώρισε και δυο Ρωσίδες (ξανθιές, καλά το καταλάβατε, σε μη ξανθιές δε μιλάει ο Κώστας, χαμένος χρόνος) και βγήκαν όλοι παρέα. Εγώ δεν είχα και πολληή όρεξη, δεν είμαι και για πολλές εξόδους, χώρια ότι είχα μαζί μου τον οδηγό του Νοτίου Ειρηνικού και πλακώθηκα στο διάβασμα για το επόμενο ταξίδι. Έτσι είναι οι εθισμοί...
Ημέρα 53: Penjikent - Istarashvan
Ο Κρεκουζάκος έφαγε πρωινό με τις Ρωσίδες, για τις οποίες εγώ δεν επέδειξα ιδιαίτερο ενδιαφέρον και φύγαμε για τον αρχαιολογικό χώρο. Το μουσειάκι που βρίσκεται στην είσοδό του ήταν πολύ συμπαθητικό, κυρίως χάρη στην αναπαράσταση των τοιχογραφιών που εκτίθενται εκεί, ενώ αγόρασα κι ένα φυλλαδιάκι που εξηγούσε την ιστορία της πόλης: Σογδιακή πόλη υψίστης σημασίας κατά την εποχή του Δρόμου του Μεταξιού, που παρομοιάζεται με την Πομπηία. Καλό ακουγόταν, αλλά ο αρχαιολογικός χώρος καθαυτώ ήταν εντελώς απογοητευτικός, τόσο που δε θα του αφιερώσω άλλη γραμμή αυτής της ιστορίας.
Αντίθετα, το σεμνό μουσείο Rudaki στο οποίο κατευθυνθήκαμε αργότερα, είχε περισσότερο ενδιαφέρον. Αφιερωμένο σε έναν ντόπιο ποιητή, διέθετε και μια μικρή αλλά γαργαλιστική εθνογραφική έκθεση, καθώς και τοιχογραφίες από το Penjinkent, στοιχεία χλωρίδας και πανίδας και φυσικά πολύ μα πολύ πρόεδρο Ραχμανόφ γιατί είχαμε λίγες μέρες να τον δούμε και τον πεθυμήσαμε το λεβέντη.
Αφήσαμε πίσω μας το Penjikent και φύγαμε για το Istaravshan, μια πόλη 50 χιλιάδων κατοίκων, γνωστή για το κάστρο της και για το ιστορικό της κέντρο, για το οποίο πάντως διαβάσαμε πως έπρεπε να κρατάμε μικρό καλάθι. Το GPS μας πήγε από κάτι τουλάχιστον περίεργα προάστια, αλλά εν τέλει βρήκαμε το παζάρι. Ο Κώστας πάντως ήταν άρρωστος κι έμεινε στο τζιπ, το οποίο ήταν κρίμα διότι ως εικόνα μάλλον ήταν το καλύτερο από τα παζάρια που είδαμε. Κάτσαμε να φάμε σε ένα πενταβρώμικο "εστιατόριο", του οποίου όμως το συκωτάκι ήταν τόσο εξαιρετικό που ξαναπαραγγείλαμε. Τέτοιοι είμαστε, κυρίες και κύριοι: ο Κρεκουζάκος να υποφέρει στο τζιπ κι εμείς χλαπακιάζαμε και οι τρεις.
Αφού γεμίσαμε τις κοιλάρες μας, βρήκαμε και το κάστρο Mug Teppe, το οποίο όμως τελούσε υπό αναστήλωση με... τσιμεντόλιθους και τούβλα οικοδομής. Στο δε εσωτερικό του φαίνεται να φτιάχνουν κάτι ανάμεσα σε χώρο συναυλιών και γήπεδο. Ό,τι από τα δύο κι αν είναι, η εικόνα ήταν άθλια, δυστυχώς τερατούργημα. Ψάξαμε να βρούμε και το την παλιά πόλη, το Shahr-e-kuhna, αλλά ή δε μοιάζει με παλιά πόλη και πολύ, ή δεν το βρήκαμε και δε σκοτιστήκαμε και πολύ. Η αλήθεια είναι πως μετά τα τοπία των προηγούμενων ημερών και τα αρχιτεκτονικά θαύματα του Ουζμπεκιστάν, την Αστάνα ή το αρχιπερίεργο Τουρκμενιστάν, έχοντας δει τα highlights πια της φανταστικής φύσης σε Τατζικιστάν και Κιργιστάν, το ταξίδι έκανε ολίγον κοιλιά.
Η σημερινή διανυκτέρευση υποτίθεται ότι θα λάμβανε χώρα στην Khojand, όπου είχα κάνει κράτηση και -ως συνήθως όταν κάνω κράτηση- όλα πήγαν λάθος, μια χαρά τα πηγαίναμε όταν ψάχναμε καταλύματα στα κουτουρού, αλλά με το τζιπ μέσα σε πόλη αυτό δεν είναι πάντα βολικό και το Khojand είναι πόλη και μεγάλη μάλιστα, με πάνω από 160.000 κατοίκους. Τέλος πάντων το διαμέρισμα που είχα κλείσει δεν ανέγραφε διεύθυνση, δεν απαντούσε στο τηλέφωνο κι εν τέλει βρήκαμε ένα άλλο κοντά στο αεροδρόμιο, 20 λεπτά έξω από την πόλη. Σε αυτά τα είκοσι λεπτά μπορεί και να είδαμε δέκα αφίσες της προεδράρας, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε. Στην περιοχή του ξενοδοχείου που βρήκα είχε τρία-τέσσερα καταλύματα το ένα δίπλα στο άλλο, συγκρίναμε κι επιλέξαμε ένα με 10€/άτομο.
Μετά από ντουσάκι και ολίγον ίντερνετ (που δούλευε μια χαρά, σε αντίθεση με τον απατεώνα του διπλανού ξενοδοχείου που προσπαθώντας να καλύψει την έλλειψη σύνδεσης μας είπε πως "σε όλη την πόλη έχει πέσει το ίντερνετ!"), βγήκαμε στην πόλη. Ευχάριστη έκπληξη η Khojand, με ένα φωτισμένο κάστρο δίπλα σε ένα όμορφο παρκάκι όπου οι οικογένειες έκαναν τη βόλτα τους. Βρήκαμε ένα απροσδόκητα καλό εστιατόριο δίπλα στο Grand Hotel (νομίζω ανήκε στο ξενοδοχείο) και φάγαμε εξαιρετικά, για να επιστρέψουμε στο ξενοδοχειάκι μας στην ώρα μας για το ποδοσφαιρικό ματς Ρεάλ-Μπαρτσελόνα που παρακολουθήσαμε στην αυλή μαζί με μπόλικους ντόπιους, σε μια σκηνή που μου θύμισε το Μουντιάλ του 86, τον τελικό του οποίου είχα παρακολουθήσει ως παιδάκι μπροστά από μια μικροσκοπική τηλεόραση σε επιδοτούμενες διακοπές σε ένα Ξενία στην Ερέτρια, μαζί με άλλα 50 άτομα. Αν κρίνω από τις αντιδράσεις των Τατζίκων σε κάθε γκολ, ή το σπίτι τους είχαν ποντάρει στο ματς, ή και στο Τατζικιστάν το ισπανικό πρωτάθλημα παρακολουθείται μανιωδώς.
Πλησιάζοντας την λίμνη.
Μας έκανε τη χάρη ο καιρός και απολαύσαμε την Iskander Kul στα καλύτερά της.
Και η ντάτσα του προέδρου.
Πρόεδρε ζεις στις καρδιές μας. Και στα κτίριά μας. Τουλάχιστον στα μισά από αυτά.
Όμορφο παζάρι.
Αυτοί αρχικά νόμιζα πως ήταν "αμπελαλέ" αλλά τελικά μάλλον ήρωες πολέμου είναι οι άνθρωποι.
Οι τοιχογραφίες της Penjikent μου φάνηκαν πολύ εντυπωσιακές. Αξιόλογες και οι προσπάθειες αναπαράστασης του πώς ήταν στην εποχή τους.
Ανεκτίμητη αξία το σφυροδρέπανο.
Πρόεδρε, όλο καλές παρέες κάνεις.
Ο αρχαιολογικός χώρος της Penjinkent. Απογοήτευση στο τετράγωνο.
Αντίθετα, η θέα από τον αρχαιολογικό χώρο δεν ήταν άσχημη.
Στο παζάρι το μάρκετινγκ αποθεώνεται. Εδώ τοπικός μπυροπωλητής φαντασιώνεται πως ο Μεντγιέντεβ καταναλώνει τη μπύρα του.
Ναι λοιπόν εδώ φάγαμε συκωτάκι. Κι ήταν και υπέροχο.
Σοβιετική αρχιτεκτονική. Σα να είμαι στα προάστια της Αβάνας.
Η όποια εξωτερική αναστήλωση του κάστρου είναι λίγο καλτ.
Στο εσωτερικό πάντως, μάλλον έκτρωμα είναι αυτό που γίνεται.
Και φτάσαμε στην Khojand, που είχε αρκετές όμορφες γωνιές.