Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.220
- Likes
- 55.393
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
Ημέρα 8: Κούριο, Χοιροκοιτία και Λευκωσία
Δεν έχω ημερολόγιο για τη σημερινή ημέρα, οπότε τα λάθη είναι πιθανά.
Μετά από μια σύντομη βολτίτσα στη Λεμεσό, που δεν τη λες και όμορφη πόλη, αν και οριακά πιο υποφερτή από την Πάφο νομίζω, κατευθυνθήκαμε για το Κούριο, που είναι από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους στο νησί. Το μουσείο, που βρίσκεται εκτός του αρχαιολογικού χώρου και χωρίς ιδιαίτερη σήμανση, μας άρεσε πολύ, ήταν μικρό αλλά με όμορφη παρουσίαση του σεισμού και των ευρημάτων που προέκυψαν από αυτόν και μας δίνουν χρήσιμες πληροφορίες για τη ζωή στην ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο. Μετά από μια στάση σε μια παραλία με τεράστια βότσαλα που δε βαρέθηκα να τα πετάω στη θάλασσα, φτάσαμε και στο αυτό καθαυτό Κούριο, που διέθετε ορισμένα καλά ψηφιδωτά, ένα ανακατασκευασμένο θέατρο, διάφορα χαλάσματα και πολύ όμορφη θέα στη θάλασσα, αλλά δε με εντυπωσίασε όσο η αρχαία Σαλαμίνα.
Συνεχίσαμε για τη Χοιροκοιτία, έναν από τους καλύτερα διατηρημένους νεολιθικούς οικισμούς στον κόσμο. αν εξαιρέσει βέβαια κανείς το κομμάτι που έχει αναστηλωθεί, το υπόλοιπο είναι βάσεις κτιρίων, αλλά έχει το ενδιαφέρον του και μηδέν επισκέπτες. Μετά από μια πολύ ωραία τυρόπιτα (πολύ μπαμπάτσικοι οι φούρνοι στη Μεγαλόνησο), φύγαμε για τη Λευκωσία, όπου κλείσαμε δωμάτιο στην κατεχόμενη πλευρά, αφού ήταν και φτηνότερα.
Αφήσαμε το αυτοκίνητο στο απίστευτης εϊτίλας γραφείο της ΕΚ πλευράς της Λευκωσίας (ο υπάλληλος 60ρης με μουστάκα φάση Κολοκοτρώνη, τσιγαρούμπα και μπεγλέρι, δεν καταλαβαίναμε και πολύ τα Ελληνικά του)
Η αλήθεια είναι πως η κατεχόμενη πλευρά της Λευκωσίας δεν είχε καμία σχέση με τα υπόλοιπα κατεχόμενα: εγκαταλελειμμένα σπίτια, σε άλλα φάνηκε να μένει κόσμος στριμωγμένος σε πολύ δύσκολες συνθήκες, μαντήλες και τσαντόρ που δεν είδαμε στο υπόλοιπο κομμάτι, σκουπίδια και χαλάσματα. Αναρωτήθηκα μήπως η εντύπωση που έχει πολύς κόσμος για όλα τα κατεχόμενα απορρέει από επίσκεψη μόνο στο κατεχόμενο κομμάτι της Λευκωσίας, όπου η πλειοψηφία δεν είναι ΤΚ, αλλά έποικοι. Αντίθετα, παρότι σε πολύ φτωχική (αλλά ταυτόχρονα και ρομαντική) γειτονιά, το κατάλυμά μας ήταν μικρό αλλά προσεγμένο. Η νεαρή ιδιοκτήτρια έμενε στην Αμμόχωστο κι ερχόταν περιοδικά, είχε μια ντόπια (έποικο) να το προσέχει. Την είδαμε για λίγο και παρότι θέλαμε να της πιάσουμε την κουβέντα, έφευγε για Αμμόχωστο, οπότε μιλήσαμε πολύ λίγο. Μας υπογράμμισε όμως αυτό που υποψιαζόμασταν: η Λευκωσία είναι γεμάτη από εποίκους, τα τελευταία δυο χρόνια έχει αρχίσει να έρχεται κόσμος από την Αμμόχωστο και την Κερύνεια για να επενδύσει, έχει αρχίσει να παίρνει τα πάνω της κι έχουν αρχίσει να φτάνουν κονδύλια κι από την Τουρκία.
Πήγαμε ντουγρού για το μουσείο, το οποίο ήταν τεράστια έκπληξη λόγω της απίθανης εϊτίλας του. Τι ήταν αυτό; Εκθέματα σε βρώμικα γυάλινα τετράγωνα δοχεία, περιγραφές άχρωμες σε λεζάντες με... πνεύματα και περισπωμένες (!) και παραθυρόφυλλα που θύμιζαν το πατρικό της γιαγιάς μου στα Κάτω Πατήσια. Αν μη τι άλλο, απίθανη εικόνα μουσείου για χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πλούσιας μάλιστα, δεν είναι καμία Λιθουανία ή Ρουμανία η Κύπρος. Τέλος πάντων, καλά ήταν τα εκθέματα, ορισμένα πραγματικά άξιζαν τον κόπο. Με το που τελειώσαμε πήγαμε να βρούμε τον πατέρα μου που είχε μόλις ολοκληρώσει ένα σεμινάριο όπου δίδασκε στη Λευκωσία και μας ρώτησε για το πώς φάνηκε η Κύπρος, που ο ίδιος τη γνωρίζει καλά (το ΕΚ κομμάτι τουλάχιστον). Χάρηκα που τον είδα γιατί θα ακολουθούσαν σχεδόν δυο μήνες στην Κεντρική Ασία ("εμ για κάτι τέτοια είσαι, για τους Τατζίκους!", μου είπε) πριν τον ξαναδώ κι επιστρέψαμε στα κατεχόμενα. Όπως και οι περισσότεροι φίλοι του ΕΚ ο πατέρας μου δεν έχει πάει ποτέ στην ΤΚ πλευρά...
Μην πω ψέμματα, ανασάναμε στα κατεχόμενα. Αφήσαμε πίσω την τσιμεντίλα, την κίνηση και την άναρχη δόμηση της ΕΚ πλευράς και νιώσαμε να γυρίζουμε 30 χρόνια πίσω. Όμορφες γειτονιές, έστω και ατημέλητες, μερικά όμορφα αρχοντικά και πολλά από τα ιστορικά κτίρια ψιλοφωτισμένα το βράδυ. Φάγαμε όμορφα σε ένα ισπανικό εστιατόριο δίπλα σε γοτθικό ναό που έχει μετατραπεί σε τζαμί, άκουσε και η Μ. τους φίλους της τους μουεζίνηδες και πέσαμε για ύπνο, μετά από άλλη μια βολτίτσα αργά το βράδυ στην ασφαλέστατη αυτή διχοτομημένη πρωτεύουσα.
Ημέρα 9: Λευκωσία και πτήση για Καζακστάν
Καταπληκτική η βόλτα και το πρωί στις δυο πλευρές της Λευκωσίας, αν και στην ΤΚ πλευρά ήταν ομολογουμένως πιο όμορφα. Επισκεφθήκαμε κι ένα μουσείο που επικέντρωνε στον αγώνα κατά των Άγγλων κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά), είχε καταπληκτικό φωτογραφικό υλικό ενώ ντράπηκα που δε γνώριζα τίποτε για το Γρίβα. Πώς γίνεται να ξέρω τόσα για τη Βιρμανία ή το Εκουαδόρ και να είμαι ΤΟΣΟ άσχετος για τα της Κύπρου;
Το να περπατάει κανείς κατά μήκος της διαχωριστικής γραμμής είναι πολύ ενδιαφέρον. Ζητήσαμε οδηγίες από έναν ΕΚ κύριο που ήταν γλυκύτατος αλλά και πολύ θλιμμένος. "Απ'΄την άλλη πλευρά της πόλης ήταν το μαγαζί μου και το έχασα σε ένα βράδυ. Αλλά κι οι δικοί μας, δεν τους φέρθηκαν σωστά, τους δώσαμε πατήματα και μας πέταξαν έξω. Τα καλύτερα μας πήραν". Τον ρώτησα αν περνάει ποτέ από την ΤΚ πλευρά. "Ποτέ! Γιατί να πάω; Αν είναι να βάλω τα κλάμματα τα βάζω κι από εδώ", μας είπε όλο θλίψη και στη συνέχεια άλλαξε κουβέντα και μας έδειξε φωτογραφίες των παιδιών του που διαπρέπουν στο εξωτερικό.
Η Μ. πήρε το -πολύ βολικό- λεωφορείο για το αεροδρόμιο της ΕΚ πλευράς, ενώ εγώ έμεινα να δω ολίγη Ευρωλίγκα και αργότερα πήρα ένα ταξί (φτηνά από την ΤΚ πλευρά) για το αντίστοιχο αεροδρόμιο της ΤΚ απ' όπου θα πετούσα προς Αστάνα μέσω Κωνσταντινούπολης. Η πρώτη μου πτήση με τις Τουρκικές Αερογραμμές δεν ήταν και άψογη: είχε 2 ώρες καθυστέρηση, με αποτέλεσμα στην Κωνσταντινούπολη να τρέχω σαν τον αλλόφρονα και κατάφερα κυριολεκτικά στο τσακ να επιβιβαστώ στην πτήση, την ώρα που έκλειναν την πόρτα (τα καλά του να μην έχεις αποσκευές). Στο αεροπλάνο σκεφτόμουν περισσότερο το πόσο περίεργο μέρος είναι η Κύπρος και λιγότερο το πώς θα τα περνούσα στην Κεντρική Ασία, παρότι αυτή ήταν ελάχιστες ώρες μακριά κι είχα προετοιμαστεί ελάχιστα για το ταξίδι.
Πριν μπούμε στα της Κεντρικής Ασίας όμως, ας κάνουμε μια αποτίμηση της Κύπρου (οι φωτογραφίες θα μπουν όταν το επιτρέψει το σοσιαλιστικό μας ίντερνετ...)
Δεν έχω ημερολόγιο για τη σημερινή ημέρα, οπότε τα λάθη είναι πιθανά.
Μετά από μια σύντομη βολτίτσα στη Λεμεσό, που δεν τη λες και όμορφη πόλη, αν και οριακά πιο υποφερτή από την Πάφο νομίζω, κατευθυνθήκαμε για το Κούριο, που είναι από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους στο νησί. Το μουσείο, που βρίσκεται εκτός του αρχαιολογικού χώρου και χωρίς ιδιαίτερη σήμανση, μας άρεσε πολύ, ήταν μικρό αλλά με όμορφη παρουσίαση του σεισμού και των ευρημάτων που προέκυψαν από αυτόν και μας δίνουν χρήσιμες πληροφορίες για τη ζωή στην ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο. Μετά από μια στάση σε μια παραλία με τεράστια βότσαλα που δε βαρέθηκα να τα πετάω στη θάλασσα, φτάσαμε και στο αυτό καθαυτό Κούριο, που διέθετε ορισμένα καλά ψηφιδωτά, ένα ανακατασκευασμένο θέατρο, διάφορα χαλάσματα και πολύ όμορφη θέα στη θάλασσα, αλλά δε με εντυπωσίασε όσο η αρχαία Σαλαμίνα.
Συνεχίσαμε για τη Χοιροκοιτία, έναν από τους καλύτερα διατηρημένους νεολιθικούς οικισμούς στον κόσμο. αν εξαιρέσει βέβαια κανείς το κομμάτι που έχει αναστηλωθεί, το υπόλοιπο είναι βάσεις κτιρίων, αλλά έχει το ενδιαφέρον του και μηδέν επισκέπτες. Μετά από μια πολύ ωραία τυρόπιτα (πολύ μπαμπάτσικοι οι φούρνοι στη Μεγαλόνησο), φύγαμε για τη Λευκωσία, όπου κλείσαμε δωμάτιο στην κατεχόμενη πλευρά, αφού ήταν και φτηνότερα.
Αφήσαμε το αυτοκίνητο στο απίστευτης εϊτίλας γραφείο της ΕΚ πλευράς της Λευκωσίας (ο υπάλληλος 60ρης με μουστάκα φάση Κολοκοτρώνη, τσιγαρούμπα και μπεγλέρι, δεν καταλαβαίναμε και πολύ τα Ελληνικά του)
Η αλήθεια είναι πως η κατεχόμενη πλευρά της Λευκωσίας δεν είχε καμία σχέση με τα υπόλοιπα κατεχόμενα: εγκαταλελειμμένα σπίτια, σε άλλα φάνηκε να μένει κόσμος στριμωγμένος σε πολύ δύσκολες συνθήκες, μαντήλες και τσαντόρ που δεν είδαμε στο υπόλοιπο κομμάτι, σκουπίδια και χαλάσματα. Αναρωτήθηκα μήπως η εντύπωση που έχει πολύς κόσμος για όλα τα κατεχόμενα απορρέει από επίσκεψη μόνο στο κατεχόμενο κομμάτι της Λευκωσίας, όπου η πλειοψηφία δεν είναι ΤΚ, αλλά έποικοι. Αντίθετα, παρότι σε πολύ φτωχική (αλλά ταυτόχρονα και ρομαντική) γειτονιά, το κατάλυμά μας ήταν μικρό αλλά προσεγμένο. Η νεαρή ιδιοκτήτρια έμενε στην Αμμόχωστο κι ερχόταν περιοδικά, είχε μια ντόπια (έποικο) να το προσέχει. Την είδαμε για λίγο και παρότι θέλαμε να της πιάσουμε την κουβέντα, έφευγε για Αμμόχωστο, οπότε μιλήσαμε πολύ λίγο. Μας υπογράμμισε όμως αυτό που υποψιαζόμασταν: η Λευκωσία είναι γεμάτη από εποίκους, τα τελευταία δυο χρόνια έχει αρχίσει να έρχεται κόσμος από την Αμμόχωστο και την Κερύνεια για να επενδύσει, έχει αρχίσει να παίρνει τα πάνω της κι έχουν αρχίσει να φτάνουν κονδύλια κι από την Τουρκία.
Πήγαμε ντουγρού για το μουσείο, το οποίο ήταν τεράστια έκπληξη λόγω της απίθανης εϊτίλας του. Τι ήταν αυτό; Εκθέματα σε βρώμικα γυάλινα τετράγωνα δοχεία, περιγραφές άχρωμες σε λεζάντες με... πνεύματα και περισπωμένες (!) και παραθυρόφυλλα που θύμιζαν το πατρικό της γιαγιάς μου στα Κάτω Πατήσια. Αν μη τι άλλο, απίθανη εικόνα μουσείου για χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πλούσιας μάλιστα, δεν είναι καμία Λιθουανία ή Ρουμανία η Κύπρος. Τέλος πάντων, καλά ήταν τα εκθέματα, ορισμένα πραγματικά άξιζαν τον κόπο. Με το που τελειώσαμε πήγαμε να βρούμε τον πατέρα μου που είχε μόλις ολοκληρώσει ένα σεμινάριο όπου δίδασκε στη Λευκωσία και μας ρώτησε για το πώς φάνηκε η Κύπρος, που ο ίδιος τη γνωρίζει καλά (το ΕΚ κομμάτι τουλάχιστον). Χάρηκα που τον είδα γιατί θα ακολουθούσαν σχεδόν δυο μήνες στην Κεντρική Ασία ("εμ για κάτι τέτοια είσαι, για τους Τατζίκους!", μου είπε) πριν τον ξαναδώ κι επιστρέψαμε στα κατεχόμενα. Όπως και οι περισσότεροι φίλοι του ΕΚ ο πατέρας μου δεν έχει πάει ποτέ στην ΤΚ πλευρά...
Μην πω ψέμματα, ανασάναμε στα κατεχόμενα. Αφήσαμε πίσω την τσιμεντίλα, την κίνηση και την άναρχη δόμηση της ΕΚ πλευράς και νιώσαμε να γυρίζουμε 30 χρόνια πίσω. Όμορφες γειτονιές, έστω και ατημέλητες, μερικά όμορφα αρχοντικά και πολλά από τα ιστορικά κτίρια ψιλοφωτισμένα το βράδυ. Φάγαμε όμορφα σε ένα ισπανικό εστιατόριο δίπλα σε γοτθικό ναό που έχει μετατραπεί σε τζαμί, άκουσε και η Μ. τους φίλους της τους μουεζίνηδες και πέσαμε για ύπνο, μετά από άλλη μια βολτίτσα αργά το βράδυ στην ασφαλέστατη αυτή διχοτομημένη πρωτεύουσα.
Ημέρα 9: Λευκωσία και πτήση για Καζακστάν
Καταπληκτική η βόλτα και το πρωί στις δυο πλευρές της Λευκωσίας, αν και στην ΤΚ πλευρά ήταν ομολογουμένως πιο όμορφα. Επισκεφθήκαμε κι ένα μουσείο που επικέντρωνε στον αγώνα κατά των Άγγλων κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά), είχε καταπληκτικό φωτογραφικό υλικό ενώ ντράπηκα που δε γνώριζα τίποτε για το Γρίβα. Πώς γίνεται να ξέρω τόσα για τη Βιρμανία ή το Εκουαδόρ και να είμαι ΤΟΣΟ άσχετος για τα της Κύπρου;
Το να περπατάει κανείς κατά μήκος της διαχωριστικής γραμμής είναι πολύ ενδιαφέρον. Ζητήσαμε οδηγίες από έναν ΕΚ κύριο που ήταν γλυκύτατος αλλά και πολύ θλιμμένος. "Απ'΄την άλλη πλευρά της πόλης ήταν το μαγαζί μου και το έχασα σε ένα βράδυ. Αλλά κι οι δικοί μας, δεν τους φέρθηκαν σωστά, τους δώσαμε πατήματα και μας πέταξαν έξω. Τα καλύτερα μας πήραν". Τον ρώτησα αν περνάει ποτέ από την ΤΚ πλευρά. "Ποτέ! Γιατί να πάω; Αν είναι να βάλω τα κλάμματα τα βάζω κι από εδώ", μας είπε όλο θλίψη και στη συνέχεια άλλαξε κουβέντα και μας έδειξε φωτογραφίες των παιδιών του που διαπρέπουν στο εξωτερικό.
Η Μ. πήρε το -πολύ βολικό- λεωφορείο για το αεροδρόμιο της ΕΚ πλευράς, ενώ εγώ έμεινα να δω ολίγη Ευρωλίγκα και αργότερα πήρα ένα ταξί (φτηνά από την ΤΚ πλευρά) για το αντίστοιχο αεροδρόμιο της ΤΚ απ' όπου θα πετούσα προς Αστάνα μέσω Κωνσταντινούπολης. Η πρώτη μου πτήση με τις Τουρκικές Αερογραμμές δεν ήταν και άψογη: είχε 2 ώρες καθυστέρηση, με αποτέλεσμα στην Κωνσταντινούπολη να τρέχω σαν τον αλλόφρονα και κατάφερα κυριολεκτικά στο τσακ να επιβιβαστώ στην πτήση, την ώρα που έκλειναν την πόρτα (τα καλά του να μην έχεις αποσκευές). Στο αεροπλάνο σκεφτόμουν περισσότερο το πόσο περίεργο μέρος είναι η Κύπρος και λιγότερο το πώς θα τα περνούσα στην Κεντρική Ασία, παρότι αυτή ήταν ελάχιστες ώρες μακριά κι είχα προετοιμαστεί ελάχιστα για το ταξίδι.
Πριν μπούμε στα της Κεντρικής Ασίας όμως, ας κάνουμε μια αποτίμηση της Κύπρου (οι φωτογραφίες θα μπουν όταν το επιτρέψει το σοσιαλιστικό μας ίντερνετ...)