Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.220
- Likes
- 55.393
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προσδοκίες
- Κύπρος
- Αμμόχωστος - Kantara - Gormaz - Ριζοκάρπασο
- Bellapais - Κυρήνεια - Αγ.Μάμας - Πέδουλα
- Photos Κύπρος
- Photos Κύπρος ΙΙ
- Μοναστήρι Κύκκου - Πάφος - Λεμεσός
- Κούριο, Χοιροκοιτία κ Λευκωσία
- Photos Κύπρος ΙΙΙ
- Αξιολόγηση Κύπρου
- Καζακστάν
- Αστάνα
- Photos Αστάνα
- Karaganda - Dolinka - Almaty
- Photos Καζακστάν
- Άλματι
- Τουρκεστάν
- Photos Καζακστάν ΙΙ
- Αξιολόγηση Καζακστάν
- Τασκένδη - Σαμαρκάνδη
- Σαμαρκάνδη κ Shakhrisabz
- Elliq Qala - Χίβα - Nukus
- Photos Ουζμπεκιστάν
- Λίμνη Αράλη
- Photos Λίμνη Αράλη
- Αράλη-Νούκους
- Τουρκμενιστάν
- Ashgabat
- Photos Τουρκμενιστάν
- Ashgabat και πάλι
- Kow Ata - Mary
- Gonur - Merv
- Αξιολόγηση Τουρκμενιστάν
- Bukhara
- Αξιολόγηση Ουζμπεκιστάν
- Άφιξη Μπισκέκ
- Issyk - Kol
- Issyk Kol - Tamga - Naryn
- Song Kol - Kyzyl Oi
- Susamyr, Toktogul & Arslanbob - Osh
- Τατζικιστάν
- Murgab κ Langar
- Langar - Vrang - Yamchun - Khorog
- Durum Kul - Khorog
- Jizeau
- Κalai Khum
- Dushanbe
- Garm - Jafr - Margeb
- Iskander Kul - Penjikent - Istarashvan
- Αξιολόγηση Κιργιστάν
- Αξιολόγηση Τατζικιστάν
Ημέρα 31: Termez και Τασκένδη
H κυριούλα μας έκανε ένα πολύ καλό πρωινό, ο πολύ σοβαρός ταξιτζής ήρθε στην ώρα του, δέχτηκε να μας πάει και σε εκείνο το τζαμί με τους τέσσερις μιναρέδες που θα λύσσαγα αν δεν το έπαιρνα έστω μια φωτογραφία με το φως της ημέρας και ξεκινήσαμε την επτάωρη διαδρομή μας για το Termez, απ' όπου το βράδυ θα παίρναμε την πτήση για Τασκένδη.
Η διαδρομή ήταν αδιάφορη, η φύση ερημώδης και κάναμε μόνο μια στάση σε μια παράταιρη εγκατάσταση δημόσιας τουαλέτας (επ' αμοιβή!) στη μέση του πουθενά και λίγο παραπέρα για να τσιμπήσουμε κάτι, το οποίο τελικά ήταν μια τεράστια αλλά υπερβολικά λαδερή somsa, που τουλάχιστον με γέμισε. Έβγαλα πάντως αρκετές φωτογραφίες κάτι απίθανους ντόπιους πωλητές σαπουνιών και κάποιους αργόσχολους, όλοι τους ήθελαν να βγουν φωτογραφίες και ήταν εξαιρετικά κάδρα.
Στο Τερμέζ θα πηγαίναμε για να κάνουμε μια διαδρομή που δεν είχαμε κάνει σε ένα απάτητο κομμάτι της χώρας για μας (εντελώς αδιάφορο αποδείχτηκε), για να πάρουμε την εσωτερική πτήση για Τασκένδη κι επειδή μου έκανε κλικ το "εξαιρετικό του αρχαιολογικό μουσείο" κατά τον οδηγό μου αλλά και το ότι ως πόλη με τα αφγανικά σύνορα είναι εντελώς εκτός ταξιδιωτικών διαδρομών για τον περισσότερο κόσμο.
Μετά από μία αρχική ασυνεννοησία με τον οδηγό, που μας πήγε σε ένα μαυσωλείο, το όνομα του οποίου αποδείχθηκε πως είναι το ίδιο με την οδό όπου στεγαζόταν το μουσείο μας, φτάσαμε και στο σχετικά καινούριο (μόλις του 2001) αρχαιολογικό μουσείο του Τερμέζ (ή Τερμίζ), μόλις καταφέρνοντας να γλιτώσουμε από την ξαφνική μπόρα. Στην είσοδο του μουσείου μας υποδέχθηκε μια τεράστια αφίσα της προεδράρας Καρίμοφ με την υπογραφή του, έτσι για να ξέρουμε σε ποιον λατρεμένο ηγέτη οφείλουμε την ύπαρξη του μουσείου. Είχα διαβάσει πως το χάιλάιτ του μουσείου ήταν η πλούσια συλλογή βουδιστικών ευρημάτων, έτσι για να μην ξεχνάμε ότι κάποτε πριν το Ισλάμ σε αυτά τα χώματα επικρατούσαν άλλες θρησκείες. Όμως μου άρεσαν πολύ και οι μακέτες των αρχαιολογικών χώρων της χώρας, η όμορφη παρουσίαση, ένα αρχαίο σκάκι και... κάπου εκεί μας τελείωσε το μουσείο, απροσδόκητα γρήγορα. Το ολοκαίνουριο και θηριώδες κτίριο μας προετοίμαζε για μια συλλογή πολύ μεγαλύτερη, αλλά και στο Ουζμπεκιστάν τα φαινόμενα απατούν, οπότε βγήκαμε για να περπατήσουμε και να σκοτώσουμε μερικές ώρες πριν πάμε στο αεροδρόμιο.
Ο κοινωνικότατος Κρεκούζας μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα γνώρισε τη Βικτόρια, μια Ρωσίδα φοιτήτρια που έδειχνε ξαφνιασμένη που γνώριζε τουρίστες σε εκείνη την πόλη, ενώ εμένα και 8του Τζόρντι μας την έπεσαν κάτι πολύ ενοχλητικά Αφγανάκια. Μόλις τους έβαλα τις φωνές με άφησαν ήσυχο μετά από μερικά τραβολογήματα και συνεχή επανάληψη της ίδιας φράσης μέχρι να κουραστώ και να τους δώσω λεφτά (δε συνέβη), αλλά ο Τζόρντι παραείναι καλός ο καημένος και δε βάζει τις φωνές σε παιδάκια, οπότε τα ανέχθηκε για τουλάχιστον 15 λεπτά να του τραβάνε τα μανίκια και να του ζητάνε δολάρια.
Τελικά τη γλιτώσαμε μπαίνοντας σε ένα ταξί, όπου ζητήσαμε να μας πάνε σε ένα καφέ/εστιατόριο που μας υπέδειξε η Βικτόρια και το οποίο ήταν υποτίθεται το καλύτερο εστιατόριο στην πόλη με ίντερνετ για να σκοτώσουμε τις πέντε ώρες που μας απέμεναν μέχρι το αεροδρόμιο. Το wifi του καφέ δούλευε, το φαγητό ήταν φτηνό, η σερβιτόρα μειωμένης αντίληψης, αλλά αυτό που μας έμεινε περισσότερο ήταν η ...live μουσική που ξεκίνησε λίγο αργότερα, με έναν τύπο στο αρμόνιο να παίζει από Roy Orbinson μέχρι Beatles και γελάσαμε με την όλη αισθητική καραόκε και τις αφιερώσεις του Τζόρντι ερωτικών τραγουδιών προς τον Κρεκούζα.
Oι ώρες πέρασαν και πήγαμε και στο σχεδόν εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο, που έμοιαζε περισσότερο με εντομολογικό κέντρο, αφού είδαμε δυο από τα πιο περίεργα έντομα που έχω δει ποτέ: μια σφιγγοακρίδα και μια σκαθαροχελώνα, που με απασχόλησαν για περισσότερη από μισή ώρα.
Εκείνο το τζαμί με τους 4 μιναρέδες.
Πολλή ξεραϊλα το τοπίο.
Ωραίες φάτσες οι Ουζμπέκοι.
Μυστηριώδης τουαλέτα στη μέση του πουθενά.
Δε συνηθίζεται να συνδέει κανείς το Ουζμπεκιστάν με το Βουδισμό, αλλά όλα γίνονται.
Πανταχού παρών κι ο Καρίμοφ, ακόμη και μετά θάνατον.
Θα ήθελα να δώσω περισσότερους πόντους στο Ουζμπεκιστάν για την αρχαιολογία του αλλά δεν...
Αρχαίο σκάκι.
Ακριδοσφίγγα στο αεροδρόμιο.
Φτάσαμε στην Τασκένδη μεσάνυχτα, όπου μας περίμενε στο αεροδρόμιο ένας κύριος με μια ταμπελίτσα από το ξενοδοχείο 4 seasons στο οποίο θα διαμέναμε και μας οδήγησε σε αυτό, το οποίο αποδείχθηκε πραγματικό παλάτι και πέσαμε ξεροί για ύπνο. Περιττή στάση τελικά αυτό το Τερμέζ, από τις απογοητεύσεις του ταξιδιού, σκέφτηκα πριν με πάρει ο ύπνος. Δε σκέφτηκα ότι ήταν ο τελευταίος μου ύπνος στο Ουζμπεκιστάν. Κανονικά θα επιστρέφαμε για μια τρίτη και τελευταία φορά στη χώρα, αλλά η μοίρα κι ο Κρεκούζας είχαν άλλη άποψη... Όπως και να είχε, την επομένη θα μπαίναμε στο Κιργιστάν, το οποίο σημαίνει πως ήρθε η ώρα για την τελική αξιολόγηση του Ουζμπεκιστάν.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΥΖΜΠΕΚΙΣΤΑΝ
Σε γενικές γραμμές δεν τα πήγε άσχημα η χώρα, κάθε άλλο. Ίσως όμως περίμενα κάτι παραπάνω σ κάποιους τομείς. Είχε φανταστική αρχιτεκτονική, όπως αναμενόταν με Χίβα, Σαμαρκάνδη και Μπουχάρα, αλλά σε φαγητό, φύση και αρχαιολογία μάλλον πάτωσε. ΟΚ, οι περιπέτειες του Κρεκούζα στην έξοδο από το Τατζικιστάν μας στοίχισαν την επίσκεψη σε μια περιοχή που προμηνυόταν πιο πράσινη και με διαφορετικά ενδιαφέροντα, όπως η κοιλάδα της Fergana, αλλά σε γενικές γραμμές έμεινα ικανοποιημένος από το πόσα καλύψαμε στη χώρα.
Αναλυτικά η βαθμολογία της χώρας:
Φύση: Ουφ, πολλή ξεραϊλα, λίγες εναλλαγές κι ελάχιστα αξιόλογα τοπία. Σπάνιο να βάλω τόσο χαμηλό βαθμό, αλλά δε νομίζω πως δικαιούται πάνω από 2, πολύ μέτριες οι διαδρομές στα εκατοντάδες χιλιόμετρα που διανύσαμε.
Αρχαιολογία: Μμμμ, κάτι έλεγαν τα όποια οχυρά στην έρημο και κάποια ελάχιστα αρχαιολογικά μνημεία, αλλά αφού τα βασικά ατού της χώρας τα κατέταξα δτην αρχιτεκτονική, δε θα πάρει πάνω από 3. Δεν είναι για παραπάνω, υποδεέστερη του Τουρκμενιστάν η χώρα.
Αρχιτεκτονική: Ε με τόσο όμορφη αρχιτεκτονική κληρονομία στα τρία διαμαντια της η χώρα, δε θα μπορούσε να λάβει κάτι λιγότερο από 9. Θα ήταν και 10 αν η πλειονότητα των αστικών τοπίων της χώρας δεν αποτελούταν από άσχημα σοβιετικά κτίρια, που όσο κι αν έχουν τον εξωτισμό και τη νοσταλγία τους, δε στοιχειοθετούν αρχιτεκτονικό χάιλάιτ πέραν ενός σημείου.
Άνθρωποι: Όπως σε όλες τις χώρες της εποχής, οι ντόπιοι ήταν συμπαθείς και πρόθυμοι ως επί το πλείστον, χωρίς να ιντριγκάρουν φοβερά πάντως. Άξιο το οκταράκι που θα λάβουν.
Κόστος: Πολύ φτηνή η χώρα, για όποιον θέλει να κάνει πραγματικό backpacking, το κόστος είναι πάρα πολύ χαμηλό για διατροφές, διαμονές, ακόμη και μετακινήσεις. Ειδικά οι μετακινήσεις ήταν τόσο φτηνές κι εμείς τόσα άτομα που μας βόλεψαν και τα ταξί μεγάλης απόστασης. Η χώρα παίρνει ένα 9, όντας φτηνότερη κι από τους καθόλου ακριβούς γείτονές της.
Ασφάλεια: Ε 10. Πουθενά καμία απειλή.
Μοναδικότητα: Αν βγάλει κανείς την εξαιρετική αρχιτεκτονική, το Ουζμπεκιστάν δε διαφέρει και τόσο από τους γείτονές του, ούτε έχει κάποιες από τις ιδιαιτερότητες του Τουρκμενιστάν για παράδειγμα. Θα πάρει ένα αξιοπρεπές 6 αλλά μέχρι εκεί.
Αυθεντικότητα: Αποφάσισα να της βάλω ένα 6. Ναι, αρκετές γυναίκες με παραδοσιακές στολές, λίγος ο τουρισμός, ελάχιστα πράγματα θα μπορούσα να καταχωρίσω ως τουριστικές παγίδες, αλλά ίσως και λόγω τοπίου, η χώρα δε μας προδιέθετε να ανακαλύψουμε περισσότερο την αυθεντικότητα του χαρακτήρα της. Αντίθετα, το Κιργιστάν και το Τατζικιστάν θα έχουν καλύτερες επιδόσεις χάρη στην επαρχία τους.
Φαγητό: Ουψ, ψιλοαπογοήτευση, ακόμη και στα επιλεγμένα μέρη που πήγαμε. ΟΚ, στην Τασκένδη φάγαμε φτηνά και καλά, όπως και στο Νούκους τηρουμένων των αναλογιών. Αλλά αυτές οι αναλογίες έδειχναν μικρή ποικιλία και χαμηλή ποιότητα. Νομίζω είμαι δίκαιος με το 4ρι που δίνω.
Ποικιλία: Είχε κάμποσα πράγματα να δεις και να κάνεις η χώρα, χωρίς να έχει πάντως τις δραματικές εναλλαγές άλλων χωρών σε φύση, κουλτούρα ή δραστηριότητες. Ένα χλιαρό 6.
ΣΥΝΟΛΟ: Έλαβον 63 και ισοβαθμεί στη μάλλον αδιάφορη θεση νούμερο 46. Η αλήθεια είναι πως περίμενα κάτι καλύτερο, τουλάχιστον 10 θέσεις πιο πάνω, αλλά δεν παύει να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα χώρα. Αυτά είχα γράψει αρχικά ως προσδοκίες για τη χώρα:
Ουζμπεκιστάν: Σίγουρα η πιο ενδιαφέρουσα χώρα του ταξιδιού, θα πάθω πλάκα με Χίβα, Σαμαρκάνδη και Μπουχάρα, θα έχει περισσότερο τουρισμό απ' όσο θα ήθελα, πιο ακριβή απ' ό,τι αναφέρει ο οδηγός, πιο συνηθισμένοι στον τουρισμό και πολύγλωσσοι, η Αράλη θα είναι εντυπωσιακή, θα πετύχουμε Έλληνες σίγουρα στην Τασκένδη.
Η χώρα αποδείχθηκε λιγότερο τουριστικοποιημένη, αλλά κι ελαφρώς πιο αδιάφορη, έστω και οριακά. Η καλύτερη πάντως από τα -σταν δεν ήταν. Αλλά φτάνει με το Ουζμπεκιστάν, το κυρίως πιάτο του ταξιδιού, δηλαδή το road trip σε Παμίρ και γενικότερα σε Κιργιστάν και Τατζικιστάν μόλις ξεκινάει...
H κυριούλα μας έκανε ένα πολύ καλό πρωινό, ο πολύ σοβαρός ταξιτζής ήρθε στην ώρα του, δέχτηκε να μας πάει και σε εκείνο το τζαμί με τους τέσσερις μιναρέδες που θα λύσσαγα αν δεν το έπαιρνα έστω μια φωτογραφία με το φως της ημέρας και ξεκινήσαμε την επτάωρη διαδρομή μας για το Termez, απ' όπου το βράδυ θα παίρναμε την πτήση για Τασκένδη.
Η διαδρομή ήταν αδιάφορη, η φύση ερημώδης και κάναμε μόνο μια στάση σε μια παράταιρη εγκατάσταση δημόσιας τουαλέτας (επ' αμοιβή!) στη μέση του πουθενά και λίγο παραπέρα για να τσιμπήσουμε κάτι, το οποίο τελικά ήταν μια τεράστια αλλά υπερβολικά λαδερή somsa, που τουλάχιστον με γέμισε. Έβγαλα πάντως αρκετές φωτογραφίες κάτι απίθανους ντόπιους πωλητές σαπουνιών και κάποιους αργόσχολους, όλοι τους ήθελαν να βγουν φωτογραφίες και ήταν εξαιρετικά κάδρα.
Στο Τερμέζ θα πηγαίναμε για να κάνουμε μια διαδρομή που δεν είχαμε κάνει σε ένα απάτητο κομμάτι της χώρας για μας (εντελώς αδιάφορο αποδείχτηκε), για να πάρουμε την εσωτερική πτήση για Τασκένδη κι επειδή μου έκανε κλικ το "εξαιρετικό του αρχαιολογικό μουσείο" κατά τον οδηγό μου αλλά και το ότι ως πόλη με τα αφγανικά σύνορα είναι εντελώς εκτός ταξιδιωτικών διαδρομών για τον περισσότερο κόσμο.
Μετά από μία αρχική ασυνεννοησία με τον οδηγό, που μας πήγε σε ένα μαυσωλείο, το όνομα του οποίου αποδείχθηκε πως είναι το ίδιο με την οδό όπου στεγαζόταν το μουσείο μας, φτάσαμε και στο σχετικά καινούριο (μόλις του 2001) αρχαιολογικό μουσείο του Τερμέζ (ή Τερμίζ), μόλις καταφέρνοντας να γλιτώσουμε από την ξαφνική μπόρα. Στην είσοδο του μουσείου μας υποδέχθηκε μια τεράστια αφίσα της προεδράρας Καρίμοφ με την υπογραφή του, έτσι για να ξέρουμε σε ποιον λατρεμένο ηγέτη οφείλουμε την ύπαρξη του μουσείου. Είχα διαβάσει πως το χάιλάιτ του μουσείου ήταν η πλούσια συλλογή βουδιστικών ευρημάτων, έτσι για να μην ξεχνάμε ότι κάποτε πριν το Ισλάμ σε αυτά τα χώματα επικρατούσαν άλλες θρησκείες. Όμως μου άρεσαν πολύ και οι μακέτες των αρχαιολογικών χώρων της χώρας, η όμορφη παρουσίαση, ένα αρχαίο σκάκι και... κάπου εκεί μας τελείωσε το μουσείο, απροσδόκητα γρήγορα. Το ολοκαίνουριο και θηριώδες κτίριο μας προετοίμαζε για μια συλλογή πολύ μεγαλύτερη, αλλά και στο Ουζμπεκιστάν τα φαινόμενα απατούν, οπότε βγήκαμε για να περπατήσουμε και να σκοτώσουμε μερικές ώρες πριν πάμε στο αεροδρόμιο.
Ο κοινωνικότατος Κρεκούζας μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα γνώρισε τη Βικτόρια, μια Ρωσίδα φοιτήτρια που έδειχνε ξαφνιασμένη που γνώριζε τουρίστες σε εκείνη την πόλη, ενώ εμένα και 8του Τζόρντι μας την έπεσαν κάτι πολύ ενοχλητικά Αφγανάκια. Μόλις τους έβαλα τις φωνές με άφησαν ήσυχο μετά από μερικά τραβολογήματα και συνεχή επανάληψη της ίδιας φράσης μέχρι να κουραστώ και να τους δώσω λεφτά (δε συνέβη), αλλά ο Τζόρντι παραείναι καλός ο καημένος και δε βάζει τις φωνές σε παιδάκια, οπότε τα ανέχθηκε για τουλάχιστον 15 λεπτά να του τραβάνε τα μανίκια και να του ζητάνε δολάρια.
Τελικά τη γλιτώσαμε μπαίνοντας σε ένα ταξί, όπου ζητήσαμε να μας πάνε σε ένα καφέ/εστιατόριο που μας υπέδειξε η Βικτόρια και το οποίο ήταν υποτίθεται το καλύτερο εστιατόριο στην πόλη με ίντερνετ για να σκοτώσουμε τις πέντε ώρες που μας απέμεναν μέχρι το αεροδρόμιο. Το wifi του καφέ δούλευε, το φαγητό ήταν φτηνό, η σερβιτόρα μειωμένης αντίληψης, αλλά αυτό που μας έμεινε περισσότερο ήταν η ...live μουσική που ξεκίνησε λίγο αργότερα, με έναν τύπο στο αρμόνιο να παίζει από Roy Orbinson μέχρι Beatles και γελάσαμε με την όλη αισθητική καραόκε και τις αφιερώσεις του Τζόρντι ερωτικών τραγουδιών προς τον Κρεκούζα.
Oι ώρες πέρασαν και πήγαμε και στο σχεδόν εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο, που έμοιαζε περισσότερο με εντομολογικό κέντρο, αφού είδαμε δυο από τα πιο περίεργα έντομα που έχω δει ποτέ: μια σφιγγοακρίδα και μια σκαθαροχελώνα, που με απασχόλησαν για περισσότερη από μισή ώρα.
Εκείνο το τζαμί με τους 4 μιναρέδες.
Πολλή ξεραϊλα το τοπίο.
Ωραίες φάτσες οι Ουζμπέκοι.
Μυστηριώδης τουαλέτα στη μέση του πουθενά.
Δε συνηθίζεται να συνδέει κανείς το Ουζμπεκιστάν με το Βουδισμό, αλλά όλα γίνονται.
Πανταχού παρών κι ο Καρίμοφ, ακόμη και μετά θάνατον.
Θα ήθελα να δώσω περισσότερους πόντους στο Ουζμπεκιστάν για την αρχαιολογία του αλλά δεν...
Αρχαίο σκάκι.
Ακριδοσφίγγα στο αεροδρόμιο.
Φτάσαμε στην Τασκένδη μεσάνυχτα, όπου μας περίμενε στο αεροδρόμιο ένας κύριος με μια ταμπελίτσα από το ξενοδοχείο 4 seasons στο οποίο θα διαμέναμε και μας οδήγησε σε αυτό, το οποίο αποδείχθηκε πραγματικό παλάτι και πέσαμε ξεροί για ύπνο. Περιττή στάση τελικά αυτό το Τερμέζ, από τις απογοητεύσεις του ταξιδιού, σκέφτηκα πριν με πάρει ο ύπνος. Δε σκέφτηκα ότι ήταν ο τελευταίος μου ύπνος στο Ουζμπεκιστάν. Κανονικά θα επιστρέφαμε για μια τρίτη και τελευταία φορά στη χώρα, αλλά η μοίρα κι ο Κρεκούζας είχαν άλλη άποψη... Όπως και να είχε, την επομένη θα μπαίναμε στο Κιργιστάν, το οποίο σημαίνει πως ήρθε η ώρα για την τελική αξιολόγηση του Ουζμπεκιστάν.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΥΖΜΠΕΚΙΣΤΑΝ
Σε γενικές γραμμές δεν τα πήγε άσχημα η χώρα, κάθε άλλο. Ίσως όμως περίμενα κάτι παραπάνω σ κάποιους τομείς. Είχε φανταστική αρχιτεκτονική, όπως αναμενόταν με Χίβα, Σαμαρκάνδη και Μπουχάρα, αλλά σε φαγητό, φύση και αρχαιολογία μάλλον πάτωσε. ΟΚ, οι περιπέτειες του Κρεκούζα στην έξοδο από το Τατζικιστάν μας στοίχισαν την επίσκεψη σε μια περιοχή που προμηνυόταν πιο πράσινη και με διαφορετικά ενδιαφέροντα, όπως η κοιλάδα της Fergana, αλλά σε γενικές γραμμές έμεινα ικανοποιημένος από το πόσα καλύψαμε στη χώρα.
Αναλυτικά η βαθμολογία της χώρας:
Φύση: Ουφ, πολλή ξεραϊλα, λίγες εναλλαγές κι ελάχιστα αξιόλογα τοπία. Σπάνιο να βάλω τόσο χαμηλό βαθμό, αλλά δε νομίζω πως δικαιούται πάνω από 2, πολύ μέτριες οι διαδρομές στα εκατοντάδες χιλιόμετρα που διανύσαμε.
Αρχαιολογία: Μμμμ, κάτι έλεγαν τα όποια οχυρά στην έρημο και κάποια ελάχιστα αρχαιολογικά μνημεία, αλλά αφού τα βασικά ατού της χώρας τα κατέταξα δτην αρχιτεκτονική, δε θα πάρει πάνω από 3. Δεν είναι για παραπάνω, υποδεέστερη του Τουρκμενιστάν η χώρα.
Αρχιτεκτονική: Ε με τόσο όμορφη αρχιτεκτονική κληρονομία στα τρία διαμαντια της η χώρα, δε θα μπορούσε να λάβει κάτι λιγότερο από 9. Θα ήταν και 10 αν η πλειονότητα των αστικών τοπίων της χώρας δεν αποτελούταν από άσχημα σοβιετικά κτίρια, που όσο κι αν έχουν τον εξωτισμό και τη νοσταλγία τους, δε στοιχειοθετούν αρχιτεκτονικό χάιλάιτ πέραν ενός σημείου.
Άνθρωποι: Όπως σε όλες τις χώρες της εποχής, οι ντόπιοι ήταν συμπαθείς και πρόθυμοι ως επί το πλείστον, χωρίς να ιντριγκάρουν φοβερά πάντως. Άξιο το οκταράκι που θα λάβουν.
Κόστος: Πολύ φτηνή η χώρα, για όποιον θέλει να κάνει πραγματικό backpacking, το κόστος είναι πάρα πολύ χαμηλό για διατροφές, διαμονές, ακόμη και μετακινήσεις. Ειδικά οι μετακινήσεις ήταν τόσο φτηνές κι εμείς τόσα άτομα που μας βόλεψαν και τα ταξί μεγάλης απόστασης. Η χώρα παίρνει ένα 9, όντας φτηνότερη κι από τους καθόλου ακριβούς γείτονές της.
Ασφάλεια: Ε 10. Πουθενά καμία απειλή.
Μοναδικότητα: Αν βγάλει κανείς την εξαιρετική αρχιτεκτονική, το Ουζμπεκιστάν δε διαφέρει και τόσο από τους γείτονές του, ούτε έχει κάποιες από τις ιδιαιτερότητες του Τουρκμενιστάν για παράδειγμα. Θα πάρει ένα αξιοπρεπές 6 αλλά μέχρι εκεί.
Αυθεντικότητα: Αποφάσισα να της βάλω ένα 6. Ναι, αρκετές γυναίκες με παραδοσιακές στολές, λίγος ο τουρισμός, ελάχιστα πράγματα θα μπορούσα να καταχωρίσω ως τουριστικές παγίδες, αλλά ίσως και λόγω τοπίου, η χώρα δε μας προδιέθετε να ανακαλύψουμε περισσότερο την αυθεντικότητα του χαρακτήρα της. Αντίθετα, το Κιργιστάν και το Τατζικιστάν θα έχουν καλύτερες επιδόσεις χάρη στην επαρχία τους.
Φαγητό: Ουψ, ψιλοαπογοήτευση, ακόμη και στα επιλεγμένα μέρη που πήγαμε. ΟΚ, στην Τασκένδη φάγαμε φτηνά και καλά, όπως και στο Νούκους τηρουμένων των αναλογιών. Αλλά αυτές οι αναλογίες έδειχναν μικρή ποικιλία και χαμηλή ποιότητα. Νομίζω είμαι δίκαιος με το 4ρι που δίνω.
Ποικιλία: Είχε κάμποσα πράγματα να δεις και να κάνεις η χώρα, χωρίς να έχει πάντως τις δραματικές εναλλαγές άλλων χωρών σε φύση, κουλτούρα ή δραστηριότητες. Ένα χλιαρό 6.
ΣΥΝΟΛΟ: Έλαβον 63 και ισοβαθμεί στη μάλλον αδιάφορη θεση νούμερο 46. Η αλήθεια είναι πως περίμενα κάτι καλύτερο, τουλάχιστον 10 θέσεις πιο πάνω, αλλά δεν παύει να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα χώρα. Αυτά είχα γράψει αρχικά ως προσδοκίες για τη χώρα:
Ουζμπεκιστάν: Σίγουρα η πιο ενδιαφέρουσα χώρα του ταξιδιού, θα πάθω πλάκα με Χίβα, Σαμαρκάνδη και Μπουχάρα, θα έχει περισσότερο τουρισμό απ' όσο θα ήθελα, πιο ακριβή απ' ό,τι αναφέρει ο οδηγός, πιο συνηθισμένοι στον τουρισμό και πολύγλωσσοι, η Αράλη θα είναι εντυπωσιακή, θα πετύχουμε Έλληνες σίγουρα στην Τασκένδη.
Η χώρα αποδείχθηκε λιγότερο τουριστικοποιημένη, αλλά κι ελαφρώς πιο αδιάφορη, έστω και οριακά. Η καλύτερη πάντως από τα -σταν δεν ήταν. Αλλά φτάνει με το Ουζμπεκιστάν, το κυρίως πιάτο του ταξιδιού, δηλαδή το road trip σε Παμίρ και γενικότερα σε Κιργιστάν και Τατζικιστάν μόλις ξεκινάει...