psilos3
Member
- Μηνύματα
- 7.095
- Likes
- 56.053
- Επόμενο Ταξίδι
- ;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αναζητείται!
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Φολέγανδρος
- Αντίπαρος
- Αντίπαρος ΙΙ
- Αμοργός
- Αμοργός ΙΙ
- Αμοργός ΙΙΙ
- Σίκινος
- Αστυπάλαια
- Αστυπάλαια ΙΙ
- Σέριφος
- Σχοινούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Ηρακλειά - Μικρές Κυκλάδες
- Δονούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Κίμωλος
- Ανάφη
- Σκύρος
- Χάλκη
- Λειψοί
- Λειψοί ΙΙ
- Λέρος
- Πάτμος
- Αγαθονήσι
- Τήλος
- Νίσυρος
- Σύμη
- Τέλενδος
- Κάλυμνος
- Ψέριμος
- Φούρνοι Κορσέων
- Παλαιό Τρίκερι Μαγνησίας
- Τριζόνια Φωκίδας
- Θηρασιά - Κυκλάδες
- Αρκιοί & Μάραθος Δωδεκανήσων
- Κάτω Κουφονήσι - Μικρές Κυκλάδες
- Αντι Επιλόγου
- Άγιος Ευστράτιος
- Καστελλόριζο (Μεγίστη)
- Φολέγανδρος ΙΙ
- Φούρνοι Κορσέων ΙΙ
- Θύμαινα Κορσέων
- Οινούσσες
- Ψαρά
- Κάσος
- Κάρπαθος
- Σαρία Δωδεκανήσου
- Αρκιοί
- Σαμοθράκη
- Κύθηρα (Τσιρίγο)
- Αντικύθηρα (Τσιριγότο)
- Ικαρία
- Ικαρία ΙΙ
- Γαύδος
- Μεγανήσι Ιονίου
- Αλόννησος
- Αμοργός ΙV
- Λέρος ΙV
- Λειψοί ΙΙΙ
- Παξοί
Καστελλόριζο (Μεγίστη)
Επίσκεψη : Αύγουστος 2020
Διάρκεια: 3 μέρες
Τα τελευταία χρόνια κατηφορίζω όλο και συχνότερα στα Δωδεκάνησα. Είναι γεγονός πως τα έχω αγαπήσει αντίστοιχα ίσως με τις Κυκλάδες, κάτι που αποδεικνύει ο συχνός αριθμός των επισκέψεων μου.
Δεν είναι όλα τα Δωδεκάνησα ίδια βέβαια -και πως θα μπορούσε να είναι- γι’ αυτό κι εγώ δίνω ιδιαίτερη σημασία και αξία στα μικρά, στα δυσπρόσιτα, σε όσα μπορούν να σου κινήσουν το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον και να σου προκαλέσουν τη φαντασία.
Αδιαμφισβήτητα το νησί με το όνομα Καστελλόριζο είναι ένα από αυτά, ίσως το πιο σημαντικό από αυτά άθελα του. Αρκεί και μόνο η θέση του στο χάρτη για να το κατατάξει κανείς σε αμέτρητες ειδικές κατηγορίες.
Συνήθως όταν ακούμε τ’ όνομα του τα τελευταία χρόνια, κάποια μ…και θα ‘χει γίνει, είτε σε οικονομικό είτε σε γεωπολιτικό επίπεδο. Το νησί βρίσκεται συχνά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τους λάθος λόγους όπως κατάλαβα πολύ καλά. Ένα νησί που πέρασε πολύ δύσκολα, εγκαταλείφθηκε, ισοπεδώθηκε από βομβαρδισμούς και ξαναχτίστηκε από την αρχή, στη πολύ πρόσφατη ιστορία του.
Ήταν τρομερά δύσκολο στο καλοκαίρι του 2020, το καλοκαίρι των ακυρώσεων, να επιχειρήσει κανείς πολύπλοκα πλάνα μέσα σε λίγες μόνο ημέρες. Το κατάλαβα πολύ καλά στη τσέπη μου, αλλά και στο άγχος που έβγαλα μέχρι να αναπροσαρμόσω τα πλάνα μου.
Επίσης είναι γεγονός ότι σαν κάθε νησί παρομοίου στυλ που βρίσκεται περιφερειακά της Ρόδου και σέβεται τον εαυτό του, οι τιμές είναι το λιγότερο τσιμπημένες. Μιλάω για εστίαση και διαμονή, καθώς από τη στιγμή που επιβεβαίωσα ότι θα πάω, δε βρήκα ποτέ τιμή μονόκλινου κάτω από 70€ στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
Ο παλιός όμως ξέρει καλύτερα, έτσι η βοήθεια του τηλεφώνου αποδείχτηκε καταλυτική και μου έδωσε ακόμα ένα στίγμα του νησιού, αυτό της φιλοξενίας. Ακόμα κι αν δεν υπήρχε διαθεσιμότητα όπου κάλεσα, όλοι πριν κλείσουν ευγενικά το τηλέφωνο μου απευθύνθηκαν με πολλή αγάπη λέγοντας μου ατάκες του στυλ «Καλώς να ορίσετε στο νησί μας» κι «ελπίζουμε να βρείτε διαμονή και να έρθετε τελικά», κάτι που σπανίως ακούς ψάχνοντας, ειδικότερα το μήνα Αύγουστο.
Συνυπολογίζοντας ότι θα ήταν και το πρώτο μου ταξίδι μόνος, δεν ήθελε και πολύ ώστε να το προσμένω πως και πως. Να φτάσω σε ένα τόπο μακρινό, στην εσχατιά σχεδόν της Ελλάδας, να γνωρίσω το μέρος και τους ανθρώπους του, να δω με τα μάτια μου όλα όσα συμβαίνουν εκεί. Στο ακριτικό Καστελλόριζο!
Προετοιμασία
Δε γίνεται να φτάσει κανείς στο Καστελλόριζο αν δε φτάσει πρώτα τη Ρόδο. Είναι ο απαραίτητος ενδιάμεσος σταθμός του ταξιδιού με όποιον τρόπο κι αν διαλέξει κανείς να επισκεφτεί το νησάκι. Η αεροπορική σύνδεση είναι σχεδόν καθημερινή, αλλά και η ακτοπλοϊκή τους καλοκαιρινούς μήνες.
Άλλο που δεν ήθελα κι εγώ απ’ το να περάσω μερικές στιγμές ακόμα σε ένα πολύ αγαπημένο νησί και σίγουρα σε μια από τις πιο όμορφες πόλεις της χώρας μας. Πήρα την αγαπημένη μου πτήση, βλέποντας όλο το Αιγαίο στο πιάτο:
Έκανα τις βόλτες μου στη πόλη και πριν πάω για μια βουτιά έφτασα ως το νέο λιμάνι προκειμένου να βγάλω το ακτοπλοϊκό εισιτήριο μου για την επομένη. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην εταιρεία SAOS Ferries η οποία παρέχει δωρεάν μετακίνηση όλο το 2020 λόγω της κατάστασης, σε όποιον επισκεφτεί το νησί! Άξια συγχαρητηρίων.
Ήπια τα ποτάκια μου (όσο πρόλαβα λόγω ωραρίου covid) στην αγαπημένη παλιά πόλη, έκανα τις βόλτες μου το άλλο πρωί για το καφέ μου, περιμένοντας την ώρα της αναχώρησης:

Ημέρα πρώτη – Άφιξη
Το πλοίο αναχωρούσε στις τρεις το μεσημέρι από το νέο λιμάνι της Ρόδου. Για όποιον σκέφτεται να το πάρει με το πόδι (καλή ώρα) να ξέρει ότι είναι αρκετά μακριά από τη πόλη, περίπου στο μισάωρο. Είχε μεγάλη πλάκα η σύγκριση με το διπλανό Bluestar:
Πλησίασα το πλοίο «Σταυρός» δίνοντας τα απαραίτητα έγγραφα και κάνοντας τη θερμομέτρηση:
Λίγο μετά αφήναμε πίσω μας τη Ρόδο:
Ξεκινώντας μια μεγάλη αλλά γαλήνια πλεύση, πεντάωρης διάρκειας:
Πέρασα τις περισσότερες ώρες μόνος μου σε άδειο κατάστρωμα:
Το πλοίο έπλεε για ώρες παράλληλα με τις ακτές της Τουρκίας:
Μέχρι που ο ήλιος ξεκίνησε τη βουτιά του στα νερά της μεσογείου:
Τότε ήταν που ζήσαμε μια ανεπανάληπτη και συγκινητική στιγμή. Το είχα διαβάσει, δε περίμενα όμως ότι θα το βιώσω με τέτοιο τρόπο. Περίπου μισή ώρα πριν φτάσουμε στο Καστελλόριζο, προσεγγίσαμε τη νησίδα της Ρω:
Αμέσως υπήρξε έντονη κινητοποίηση στο πλοίο, καθώς όλος ο κόσμος -επιβάτες και μη- συγκεντρώθηκε στο κατάστρωμα. Ένα μέλος του πληρώματος έβγαλε μια τεράστια Ελληνική σημαία στη γέφυρα:
Το πλοίο ξεκίνησε να σφυρίζει, απευθύνοντας χαιρετισμό στους Έλληνες φαντάρους που βρίσκονταν απέναντι στο φυλάκιο, οι μόνοι κάτοικοι του απομακρυσμένου αυτού τόπου:
Οι στιγμές που εκτυλίχθηκαν ήταν ιδιαιτέρως φορτισμένες από πλευράς όλων. Μια συγκλονιστική εμπειρία που θα ‘χω να θυμάμαι, ακόμα κι εγώ που δε το ‘χω με τα εθνικά ιδεώδη:
Συνεχίσαμε για το τέλος της διαδρομής, βλέποντας καθαρά πλέον απέναντι μας το Κας:
Λίγο μετά ένα πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού μας καλωσόρισε, μερικά μέτρα πριν τη στροφή για τη τελική ευθεία:
Μπροστά μας είχαμε πλέον τις πρώτες εικόνες του νησιού, με το χωριό και το χαρακτηριστικό βράχο πάνω απ’ αυτό:
Εικόνες που όλοι έχουμε δει κι επιτέλους είχε έρθει η ώρα να τις δω κι εγώ από κοντά:
Ο κόσμος που ήταν εκείνη την ώρα στη προκυμαία μας χαιρετούσε εγκάρδια, καλωσορίζοντας μας στο νησί:
Εκμεταλλεύτηκα το γεγονός ότι βρισκόμουν στα ψηλά, πάνω στο κατάστρωμα προκειμένου να βγάλω κάποιες φωτογραφίες στο σούρουπο, σχεδόν νύχτα:
Το πλοίο έδεσε κι εγώ κατέβηκα να πάρω την αποσκευή μου.
Περπάτησα λίγα μέτρα στη προκυμαία και κατευθύνθηκα προς το κατάλυμα μου. Ήμουν τυχερός διότι ήταν σε πολύ κεντρικό σημείο, σε μια μικρή πλατεία στη μέση του οικισμού. Τακτοποιήθηκα αρκετά γρήγορα και κατέβηκα στο μαρκετ κάτω από το δωμάτιο μου να κάνω μερικά ψώνια. Άρχισα να χαλαρώνω κι έβαλα ένα ποτό το οποίο ήπια στο μπαλκονάκι μου συνοδεία μουσικής, βλέποντας τα παιδιά να παίζουν στη πλατεία και τον κόσμο να πηγαινοέρχεται. Η μαγεία του Καστελλόριζου μου είχε ήδη πάρει τα μυαλά, κάνοντας με να αισθάνομαι την απόλυτη χαρά. Δεν άργησα να βάλω και το δεύτερο ποτό, αρχίζοντας σιγά σιγά να ετοιμάζομαι για τη πρώτη νυχτερινή εξερεύνηση.
Αυτό που έβλεπαν τα μάτια μου ήταν απόλυτα δελεαστικό:
Έκανα μερικές βόλτες στη προκυμαία και κατέληξα στα μπαρ του νησιού στην ανατολική άκρη του λιμανιού κάτω από το τζαμί, πίνοντας τις μπύρες μου, γνωρίζοντας κόσμο και συζητώντας, χωρίς τους ανόητους περιορισμούς ωραρίου που είχα τη προηγουμένη στη Ρόδο. Κατέληξα για ύπνο σχεδόν ευτυχισμένος…
Ημέρα δεύτερη
Ξύπνησα νωρίς από τη ζέστη, μιας και το Καστελλόριζο δε διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα πολύ νότια νησιά έχοντας αρκετά υψηλές θερμοκρασίες. Έφαγα κάτι νόστιμο στο διπλανό παραδοσιακό φούρνο και ξαμολήθηκα στο δρόμο με τη φωτογραφική μηχανή ανά χείρας για το αγαπημένο μου σπορ, φωτογραφία & εξερεύνηση. Είναι υπέροχο το γεγονός να ξυπνάς και οι πρώτες εικόνες που βλέπεις να είναι αυτές:
Προχώρησα μέχρι την άκρη σχεδόν του λιμανιού:
Βλέποντας το άγαλμα με τα δελφίνια, αντίστοιχο του οποίου υπάρχει και στη Ρόδο:
Μπήκα στα όμορφα σοκάκια:
Και ξεκίνησα να ανεβαίνω:
Έφτασα στην επάνω πλατεία βλέποντας το Ναό Αγίου Γεωργίου του Σαντραπέ:
Είδα το πολύ όμορφο εστιατόριο με το όνομα «Τα Πλατάνια» για το οποίο είχα σχετική πληροφόρηση για εξαιρετικό μαγειρευτό φαγητό. Πετάχτηκα να ρωτήσω τι ώρα αρχίζουν να σερβίρουν και συνέχισα:
Μπήκα στη διπλανή βοτσαλωτή ασπρόμαυρή αυλή μοναδικής τεχνοτροπίας, αντικρύζοντας αρχικά το Μητροπολιτικό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης:
Αλλά και το κυριότερο ίσως κτίσμα του νησιού που εγκαινιάστηκε το 1903, η αρχιτεκτονική του οποίου βασίστηκε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και η πρόσοψή του αποτελεί αντίγραφό του, τη «Σαντραπεία Αστική Σχολή» που σήμερα στεγάζει το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο του Καστελλόριζου:
Βγαίνοντας μπορεί να δει κανείς τη προτομή της Δέσποινας Αχλαδιώτου, γνωστής ηρωικής μορφής της αντίστασης στη περίοδο της κατοχής, που έμεινε γνωστή στο πανελλήνιο με το προσωνύμιο «Κυρά της Ρω», η ιστορία της οποίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με του τόπου:
Πήρα το δρόμο της επιστροφής:
Ξυπνώντας το γατούλη που έκανε τη σιέστα του στη σκιά:
Τα στενά δρομάκια του Καστελλόριζου ήταν υπέροχα:
Ενδεδειγμένα για φωτογράφιση:
Βγήκα και πάλι στο λιμανάκι:
Παίρνοντας αυτή τη φορά το δρόμο προς ανατολικά:
Φωτογραφίζοντας παράλληλα υπό άλλες γωνίες:
Έφτασα ως το Mediterraneo, όπου ο λίγος κόσμος απολάμβανε τον ήλιο και τη θάλασσα:
Έχοντας παράλληλα υπέροχες λήψεις προς το δημαρχείο και το παλιό τζαμί απέναντι:
Αντιστάθηκα στο πειρασμό να κάνω μια βουτιά, καθώς είχα συνέχεια στο πρόγραμμα μου,
φωτογραφίζοντας το πολεμικό πλοίο που εκείνη την ώρα αναχωρούσε για περιπολία:
Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι το Καστελλόριζο δεν διαθέτει παραλίες, τουλάχιστον όχι όπως τις ξέρουμε με άμμο, παρά μόνο πλατφόρμες από τις οποίες μπορεί να κάνει κανείς τις βουτιές του:
Βγήκα κι εγώ τη φωτογραφία μου ως όφειλα:
Παρατηρώντας το κάστρο απέναντι, το οποίο θα επισκεπτόμουν αργότερα:
Συνέχισα προς το κέντρο του οικισμού:
Βλέποντας τα εστιατόρια να ετοιμάζουν τα τραπέζια τους για τους μεσημεριανούς επισκέπτες.
Εστιατόρια και ταβέρνες υψηλής ποιότητας, σε ένα ειδυλλιακό τοπίο για όλες τις ώρες της ημέρας:
Στο νησί υπάρχει οργάνωση σε ότι αφορά τα ζώα, κάτι που πρέπει να επισημανθεί:
Η ζέστη με είχε χτυπήσει κατακέφαλα, οπότε και βρήκα την ευκαιρία να συνέλθω πίνοντας το καφέ μου σε ανεπανάληπτη θέα:
Ήταν η πρώτη φορα που είδα τις θαλάσσιες χελώνες να λικνίζονται μπροστά μου:
Οι καρέτα – καρέτα είναι σύνηθες θέαμα στο Καστελλόριζο, όπου κολυμπούν με άνεση στα νερά του λιμανιού, κάνοντας απλωτές και βγάζοντας το κεφάλι τους για να πάρουν ανάσα. Κάτι που μαθαίνει κανείς από τις πρώτες στιγμές, είναι ότι δε πρέπει να φορέσει μαγιό με πολλά χρώματα καθώς τις προκαλεί για δάγκωμα, γεγονός που -ευτυχώς- δεν επιβεβαίωσα!
Την ώρα εκείνη έφτασε και ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος σε μέγεθος κρουαζιερόπλοιου:
Ήπια το καφεδάκι μου με ευχαρίστηση και ξαναπήρα το δρόμο προς το παλιό τζαμί μέσα από τα στενάκια:
Βγήκα πολύ σύντομα στα δελφίνια, προσπερνώντας το πρώτο ‘’beach’’ bar που συνάντησα:
Αλλά και το δεύτερο που βρίσκεται κάτω από το παλιό τζαμί:
(Στα δύο αυτά μαγαζιά γίνεται και ο όποιος χαμός τα βράδια)
Είδα το έμβλημα του νησιού:
Το οποίο βρίσκεται ακριβώς από πάνω:
Και πήρα το δρόμο για τη πίσω πλευρά του οικισμού:
Ένα πολύ όμορφο πέτρινο μονοπάτι:
Με θέα στις νησίδες περιμετρικά του Καστελλόριζου:
Απέναντι φαινόταν καθαρά το Κας:
Συνέχισα να προχωράω, έχοντας πλέον μπροστά μου τη γνωστή νησίδα του Αγίου Γεωργίου:
Έφτασα σε μια πλατφόρμα με λίγο κόσμο που έκανε τις βουτιές του, στην οποία θα επανερχόμουν λίγο μετά:
Ο δρόμος τελείωνε στο γηπεδάκι και στη πίσω πλευρά του οικισμού:
Λίγα μέτρα πιο κάτω ήταν η Μαρίνα του νησιού:
Με εξίσου όμορφη θέα:
Προχώρησα τον ανηφορικό δρόμο ανάμεσα στ’ αρχοντικά:
Ο οποίος καταλήγει στη μόνη υποτυπώδη παραλία με το όνομα «Μανδράκι» και το εκκλησάκι του Αγίου Σάββα:
Λίγο μετά πέστρεψα στη πλατφόρμα που είχα σταμπάρει:
Και με συνοπτικές διαδικασίες ξεφόρτωσα τα πάντα κι έριξα μια δροσερή βουτιά μιας και είχα φτάσει στα όρια μου:
Στέγνωσα και πήρα το μονοπάτι της επιστροφής.
Νωρίτερα είχα φροντίσει να κλείσω τη δίωρη εκδρομή μου για το μεσημέροαπόγευμα, στο σημαντικότερο αξιοθέατο του νησιού, τη «Γαλάζια σπηλιά» αλλά και τον Άγιο Γεώργιο, με το χαμηλό κόστος των 10€.
Φορτώθηκα στη βάρκα του Καπετάν Αντώνη, μαζί με μια οικογένεια που είχε διαλέξει το αντίστοιχο δρομολόγιο με μένα και ξεκινήσαμε, δίνοντας μου ακόμα μια ευκαιρία για φωτογραφίες:
Φωτογραφίες με τα υπέροχα χρώματα του νησιού:
Πλεύσαμε ήσυχα περνώντας τον Άγιο Γεώργιο:
Συνεχίζοντας με κυμματάκι και ταρακούνημα, πολύ κοντά στις βραχώδεις ακτές:
20 λεπτά μετά ο Αντώνης πετάει ένα «φτάσαμε» κάνοντας μας να κοιτιόμαστε:
Έβγαλα τη τελευταία φωτογραφία πριν την είσοδο και οριζοντιώθηκα στο πάτωμα της βάρκας. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος:
Δευτερόλεπτα μετά τα μάτια μου αντίκρυζαν αυτό το υπερθέαμα:
Η «γαλάζια σπηλιά» (ή σπήλια του Παραστά) είναι το κορυφαίο αξιοθέατο στο Καστελλόριζο και μεγαλύτερο από το αντίστοιχο σπήλαιο στο Κάπρι της Ιταλίας. Το απίστευτο μπλε χρώμα παράγεται απ' τη διάθλαση του φωτός του ήλιου μέσα στη θάλασσα.
[/I]
Μαγεμένοι κάναμε τη βόλτα μας μέσα στη τεράστια σπηλιά, φωτογραφίζοντας όπως και ότι μπορούσαμε. Σίγουρα οι εικόνες δεν αποτυπώνουν αυτό που έβλεπαν τα μάτια όλων μας:
Ο καπετάν Αντώνης έδωσε την εντολή «βουτήξτε, αλλά αφήστε τα κινητά ανοιχτά με φλας» και κανένας δε του έφερε αντίρρηση. Ήταν σίγουρα μία από τις καλύτερες βουτιές στη ζωή μου, με τα νερά να είναι παραδόξως ζεστά!
Το ολιγόλεπτο μπάνιο μέσα στον καταπληκτικό αυτό χώρο ήταν ότι πιο ωραίο μπορούσε να συμβεί. Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που η σπηλιά (μετά και την επιμονή του Αντώνη) ήταν προσβάσιμη, κάτι που δε συμβαίνει απαραίτητα κάθε φορά και εξαρτάται από τον καιρό, τα νερά κτλ:
Έβγαλα μερικές φωτογραφίες ακόμα λίγο πριν την έξοδο:
Στη συνέχεια η βάρκα μας άφησε στο νησάκι του Αγίου Γεωργίου, γνωστός προορισμός για μπάνιο και ολοήμερη στάση, καθώς πάνω του λειτουργεί καφέ/μπαρ κι εστιατόριο:
Έκανα τη βόλτα μου φωτογραφίζοντας:
Φυσικά και εκεί υπάρχει μόνο πλατφόρμα για μπάνιο:
Στα ωραία κατά τα άλλα νερά:
Ανέβηκα πάνω και κάθισα στο εστιατόριο για να πιώ μια παγωμένη μπύρα και να χωνέψω αυτό που είχαν δει τα μάτια μου:
Εκεί έπιασα μια πολύ όμορφη κουβέντα με τον ιδιοκτήτη μαθαίνοντας χρήσιμα πράγματα για το Καστελλόριζο και τη καθημερινότητα τους. Ο ίδιος μένει το χειμώνα στο Κας, κάτι που κάνουν αρκετοί απ’ ότι πληροφορήθηκα. Στις έξι και κάτι ο Αντώνης ήρθε και με παρέλαβε για την επιστροφή.
Έφτασα στο δωμάτιο μου προκειμένου να αφήσω τα περιττά αντικείμενα, να κάνω ένα στοπ για να δροσιστώ και να συνεχίσω. Η μέρα ήταν γεμάτη όπως έπρεπε αλλά ένα δροσερό ποτάκι χωρούσε:
Έφυγα βλέποντας τους ντόπιους να παίζουν χαρτιά έξω από το ταξιδιωτικό πρακτορείο:
Το ψαρά να καθαρίζει τα δίχτυα του:
Προχωρώντας και πάλι παραλιακά, φτάνοντας ως τις σκάλες που οδηγούν στο άνω μέρος του οικισμού:
Παίρνοντας το δρόμο προς το μουσείο:
Και ανηφορίζοντας προς το κάστρο:
Η θέα στη πίσω πλευρά ήταν εκπληκτική:
Λίγα μέτρα μετά είχα φτάσει στο στόχο μου:
Ανεβαίνοντας τη πολύ απότομη σκάλα:
Βρέθηκα στο ψηλότερο σημείο, αντικρύζοντας τον Άγιο Γεώργιο από την άλλη πλευρά:
Το «κάστρο του Καστελλόριζου» κτίστηκε, καταστράφηκε και ανακατασκευάστηκε αρκετές φορές στη μακραίωνη ιστορία του. Η μορφή με την οποία διασώζεται σήμερα είναι κατάλοιπο –κατά κύριο λόγο– της ανακατασκευής που έγινε το 1451, λίγο μετά την παραχώρηση του νησιού στο Βασίλειο της Αραγωνίας.
Το πολεμικό πλοίο επιχειρούσε εκεί κοντά:
Έφτασα κάτω από τον ιστό της τεράστιας σημαίας:
Ο ήλιος δεν είχε πέσει ακόμα όσο ήθελα για να μου δώσει καλές λήψεις:
Ωστόσο έκανα τη προσπάθεια μου όσο περίμενα, προς το λιμάνι:
Αλλά και την άλλη πλευρά:
Κάνοντας κασκαντεριλίκια για να βγω κι εγώ μία φωτογραφία που ήθελα:
Μέχρι που ο φωτισμός της ημέρας μου έδωσε τις λήψεις που περίμενα:
Αφού χόρτασε το φωτογραφικό μου ψώνιο από το σημείο, κατέβηκα και κατευθύνθηκα προς τα κάτω, στη πολύ όμορφη πλατεία:
Το μαγειρείο ήταν εκεί και με περίμενε, όπως το είχα σχεδιάσει. Έπιασα ένα ωραίο τραπέζι:
Παρήγγειλα τη τοπική σπεσιαλιτέ «γεμιστά κρεμμύδια» με μια πολύ νόστιμη χωριάτικη σαλάτα και φυσικά παγωμένη μπύρα, σε ένα απολαυστικό γεύμα:
Δεν άργησε να νυχτώσει, όποτε και σηκώθηκα ευχαριστημένος να κάνω καμιά βόλτα και να επιστρέψω. Μπήκα στο προαύλιο χώρο της Σαντραπείας Σχολής:
Επιστρέφοντας προς το ταβερνάκι το οποίο γέμισε, δίνοντας μου μια εκπληκτική εικόνα νησιώτικης Ελλάδας:
Πέρασα από το εκκλησάκι της πλατείας και κατέβηκα τα σκαλιά:
Ήθελα να προσπαθήσω για μερικές νυχτερινές λήψεις:
Λήψεις η οποίες μπορούν να αποτυπώσουν εν μέρει την αύρα και τη μοναδικότητα του νησιού:
Ο κόσμος ήταν έξω, γευμάτιζε στα εστιατόρια ή έπινε ποτό στα καφέ:
Εγώ πετάχτηκα από το δωμάτιο μου να ετοιμαστώ, και αφού ήπια ένα – δυο ποτάκια εντελώς ήσυχος από σκέψεις, συνέχισα στα μπαρ του νησιού όχι για πολύ αργά (αν και κρατούσαν μέχρι τις τέσσερις και κάτι) καθώς ήμουν αρκετά κουρασμένος αλλά και γεμάτος από την υπέροχη αυτή μέρα:
Ημέρα τρίτη – Αναχώρηση
Η καλημέρα με τη γνώριμη εικόνα του ψαρά να καθαρίζει και να τεμαχίζει τον ξιφία ήταν γεγονός που έτεινα να συνηθίσω:
Μικρή βόλτα και καφέ αμέσως, προσπαθώντας για καλύτερη λήψη στις χελώνες:
Καφές απολαυστικός, μοναχικός, αμίλητος, κοιτώντας τη θάλασσα και το υπέροχο φυσικό λιμάνι της Μεγίστης, από τα μεγαλύτερα φυσικά της χώρας μας:
Επιστρέφοντας και μιλώντας με ένα συνεργάτη για την εκδρομή η ατάκα του ήταν η εξής:
«Δε φαντάζεσαι πόσο σημαντικό είναι να πίνεις ένα καφέ απερίσπαστος και να κοιτάς τη θάλασσα»...
Όσο περνάν οι μέρες και το σκέφτομαι τόσο καταλαβαίνω πόσο δίκιο έχει!
Συνέχισα με την αγαπημένη μου βόλτα βγάζοντας τα ματόχαντρα που μπορεί να δει κανείς κατ’ εξακολούθηση πακτωμένα στους δρόμους του Καστελλόριζου, μαζί με τις όμορφες παραδοσιακές πόρτες:
Την έκανα για πολλοστή φορά μέσα από τα στενάκια:
Φτάνοντας ως τη παλιά εκκλησία του Αγίου Μερκουρίου:
Προχωρώντας παράλληλα με τη παραλιακή:
(Περιττό να αναφέρω ότι στο μεγαλύτερο κομμάτι του χωριού δε μπαίνουν αυτοκίνητα)
Βγαίνοντας ενίοτε για μερικές λήψεις που μου κινούσαν τη περιέργεια:
Ενοχλώντας όμως κάποιους μόνιμους «κατοίκους» που εκείνη την ώρα είχαν βρει την ησυχία τους:
Μέχρι που έφτασα στο μνημείο, βλέποντας τη σημαία του νησιού να κυματίζει:
Λίγο πιο δίπλα απ’ το παλιό τζαμί:
Οι βαρκάρηδες μετέφεραν αδιάκοπα κόσμο προς τη σπηλιά και τους άλλους κοντινούς προορισμούς:
Κι εγώ συνέχισα το δρόμο μου για το μπανάκι της ημέρας, το τελευταίο στο νησί:
Κάτω από το ιδιαίτερης ομορφιάς αρχοντικό:
Περιστοιχισμένο από βράχια:
Από τα οποία δε διστάζουν αρκετοί να κάνουν τις βουτιές τους:
Όχι εγώ…
Απόλαυσα το μπάνιο μου, έκατσα ήπια και τη μπύρα μου και πήρα το δρόμο της επιστροφής με σκοπό να φάω κάτι:
Φτάνοντας πίσω ακριβώς από το παλιό τζαμί:
Άκουσα έντονες μουσικές και είδα ένα πρόχειρο πάρτυ στημένο στο μπαράκι:
Άλλο που δεν ήθελα για να στρωθώ και να πιώ τις τελευταίες:
Τις οποίες συνέχισα λίγο πιο κάτω στο επόμενο μπαράκι, χαιρετώντας και τα παιδιά εκεί που είχα εν τω μεταξύ γνωρίσει:
Με ορατό το κίνδυνο να χάσω το πλοίο έφυγα τρέχοντας για να πάρω τα πράγματα μου, παίρνοντας βιαστικά μια εξαιρετική κοτόπιτα από το παραδοσιακό φούρνο. Τα σχέδια μου για ψητό ξιφία ματαιώθηκαν. Εγώ φταίω που μπλέκω…
Έφτασα στο λιμάνι όπου το Dodecanesos έκανε λίγο μετά την εμφάνιση του. Το συνεπέστερο πλοίο του Αιγαίου το οποίο εκτιμώ ιδιαίτερα, αν και μου είχε κάνει κι αυτό τη στραβή του φέτος με μια ακύρωση κάνοντας μου να αλλάξω πρόγραμμα & μέρες και να χάσω κάποια λεφτά, κάτι που εν τέλει στην εκδρομή μου βγήκε σε καλό!
Επιβιβάστηκα μετά από παράδοση του σχετικού εγγράφου και ανέβηκα κατευθείαν στο μικρό κατάστρωμα για τις τελευταίες λήψεις:
Λήψεις από ένα τόπο που μπήκε για τα καλά στα αγαπημένα μου:
Τα παιδιά από το μπαρ που τα πίναμε πριν λίγη ώρα μας χαιρετούσαν φεύγοντας:
Αφήναμε πίσω μας το χαρακτηριστικό σημείο με το τζαμί και το βράχο:
Όπως και το αρχοντικό που έκανα νωρίτερα τις βουτιές μου:
Κρατώντας για πάντα στο μυαλό και στη καρδιά μου τη πολύ όμορφη αυτή εικόνα:
Νομίζω δε χρειάζεται να γράψω πόσο καλά πέρασα, αν μου άρεσε ή οτιδήποτε από τα πολλά και βαρετά κλισέ που επανέλαβα στη περιγραφή μου. Είναι εύκολα αντιληπτό το πόσο πολύ μου άρεσε αυτό το μικρό αλλά μακρινό ταξίδι.
Με δυσκολία κατάφερα να περιορίσω τις φωτογραφίες από τη περιήγηση, μιας και οι περισσότερες ήταν από αυτές που θέλω να δείχνω για να περάσει έντονα η ομορφιά του συγκεκριμένου νησιού.
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που κατάφερα να πραγματοποιήσω αυτή την επίσκεψη, όντας σίγουρος ότι θα μνημονεύεται για καιρό. Έχω φυσικά εκκρεμότητες (ως οφείλω) και σ’ αυτό το νησί για πράγματα που δε πρόλαβα να δω.
Μη με ρωτήσετε αν θα ‘θελα να ξαναπάω. Μακάρι να το καταφέρω κάποια στιγμή…
Επίσκεψη : Αύγουστος 2020
Διάρκεια: 3 μέρες
Τα τελευταία χρόνια κατηφορίζω όλο και συχνότερα στα Δωδεκάνησα. Είναι γεγονός πως τα έχω αγαπήσει αντίστοιχα ίσως με τις Κυκλάδες, κάτι που αποδεικνύει ο συχνός αριθμός των επισκέψεων μου.
Δεν είναι όλα τα Δωδεκάνησα ίδια βέβαια -και πως θα μπορούσε να είναι- γι’ αυτό κι εγώ δίνω ιδιαίτερη σημασία και αξία στα μικρά, στα δυσπρόσιτα, σε όσα μπορούν να σου κινήσουν το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον και να σου προκαλέσουν τη φαντασία.
Αδιαμφισβήτητα το νησί με το όνομα Καστελλόριζο είναι ένα από αυτά, ίσως το πιο σημαντικό από αυτά άθελα του. Αρκεί και μόνο η θέση του στο χάρτη για να το κατατάξει κανείς σε αμέτρητες ειδικές κατηγορίες.
Συνήθως όταν ακούμε τ’ όνομα του τα τελευταία χρόνια, κάποια μ…και θα ‘χει γίνει, είτε σε οικονομικό είτε σε γεωπολιτικό επίπεδο. Το νησί βρίσκεται συχνά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τους λάθος λόγους όπως κατάλαβα πολύ καλά. Ένα νησί που πέρασε πολύ δύσκολα, εγκαταλείφθηκε, ισοπεδώθηκε από βομβαρδισμούς και ξαναχτίστηκε από την αρχή, στη πολύ πρόσφατη ιστορία του.
Ήταν τρομερά δύσκολο στο καλοκαίρι του 2020, το καλοκαίρι των ακυρώσεων, να επιχειρήσει κανείς πολύπλοκα πλάνα μέσα σε λίγες μόνο ημέρες. Το κατάλαβα πολύ καλά στη τσέπη μου, αλλά και στο άγχος που έβγαλα μέχρι να αναπροσαρμόσω τα πλάνα μου.
Επίσης είναι γεγονός ότι σαν κάθε νησί παρομοίου στυλ που βρίσκεται περιφερειακά της Ρόδου και σέβεται τον εαυτό του, οι τιμές είναι το λιγότερο τσιμπημένες. Μιλάω για εστίαση και διαμονή, καθώς από τη στιγμή που επιβεβαίωσα ότι θα πάω, δε βρήκα ποτέ τιμή μονόκλινου κάτω από 70€ στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
Ο παλιός όμως ξέρει καλύτερα, έτσι η βοήθεια του τηλεφώνου αποδείχτηκε καταλυτική και μου έδωσε ακόμα ένα στίγμα του νησιού, αυτό της φιλοξενίας. Ακόμα κι αν δεν υπήρχε διαθεσιμότητα όπου κάλεσα, όλοι πριν κλείσουν ευγενικά το τηλέφωνο μου απευθύνθηκαν με πολλή αγάπη λέγοντας μου ατάκες του στυλ «Καλώς να ορίσετε στο νησί μας» κι «ελπίζουμε να βρείτε διαμονή και να έρθετε τελικά», κάτι που σπανίως ακούς ψάχνοντας, ειδικότερα το μήνα Αύγουστο.
Συνυπολογίζοντας ότι θα ήταν και το πρώτο μου ταξίδι μόνος, δεν ήθελε και πολύ ώστε να το προσμένω πως και πως. Να φτάσω σε ένα τόπο μακρινό, στην εσχατιά σχεδόν της Ελλάδας, να γνωρίσω το μέρος και τους ανθρώπους του, να δω με τα μάτια μου όλα όσα συμβαίνουν εκεί. Στο ακριτικό Καστελλόριζο!
Προετοιμασία
Δε γίνεται να φτάσει κανείς στο Καστελλόριζο αν δε φτάσει πρώτα τη Ρόδο. Είναι ο απαραίτητος ενδιάμεσος σταθμός του ταξιδιού με όποιον τρόπο κι αν διαλέξει κανείς να επισκεφτεί το νησάκι. Η αεροπορική σύνδεση είναι σχεδόν καθημερινή, αλλά και η ακτοπλοϊκή τους καλοκαιρινούς μήνες.
Άλλο που δεν ήθελα κι εγώ απ’ το να περάσω μερικές στιγμές ακόμα σε ένα πολύ αγαπημένο νησί και σίγουρα σε μια από τις πιο όμορφες πόλεις της χώρας μας. Πήρα την αγαπημένη μου πτήση, βλέποντας όλο το Αιγαίο στο πιάτο:

Έκανα τις βόλτες μου στη πόλη και πριν πάω για μια βουτιά έφτασα ως το νέο λιμάνι προκειμένου να βγάλω το ακτοπλοϊκό εισιτήριο μου για την επομένη. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην εταιρεία SAOS Ferries η οποία παρέχει δωρεάν μετακίνηση όλο το 2020 λόγω της κατάστασης, σε όποιον επισκεφτεί το νησί! Άξια συγχαρητηρίων.
Ήπια τα ποτάκια μου (όσο πρόλαβα λόγω ωραρίου covid) στην αγαπημένη παλιά πόλη, έκανα τις βόλτες μου το άλλο πρωί για το καφέ μου, περιμένοντας την ώρα της αναχώρησης:




Ημέρα πρώτη – Άφιξη
Το πλοίο αναχωρούσε στις τρεις το μεσημέρι από το νέο λιμάνι της Ρόδου. Για όποιον σκέφτεται να το πάρει με το πόδι (καλή ώρα) να ξέρει ότι είναι αρκετά μακριά από τη πόλη, περίπου στο μισάωρο. Είχε μεγάλη πλάκα η σύγκριση με το διπλανό Bluestar:


Πλησίασα το πλοίο «Σταυρός» δίνοντας τα απαραίτητα έγγραφα και κάνοντας τη θερμομέτρηση:

Λίγο μετά αφήναμε πίσω μας τη Ρόδο:

Ξεκινώντας μια μεγάλη αλλά γαλήνια πλεύση, πεντάωρης διάρκειας:

Πέρασα τις περισσότερες ώρες μόνος μου σε άδειο κατάστρωμα:

Το πλοίο έπλεε για ώρες παράλληλα με τις ακτές της Τουρκίας:

Μέχρι που ο ήλιος ξεκίνησε τη βουτιά του στα νερά της μεσογείου:

Τότε ήταν που ζήσαμε μια ανεπανάληπτη και συγκινητική στιγμή. Το είχα διαβάσει, δε περίμενα όμως ότι θα το βιώσω με τέτοιο τρόπο. Περίπου μισή ώρα πριν φτάσουμε στο Καστελλόριζο, προσεγγίσαμε τη νησίδα της Ρω:


Αμέσως υπήρξε έντονη κινητοποίηση στο πλοίο, καθώς όλος ο κόσμος -επιβάτες και μη- συγκεντρώθηκε στο κατάστρωμα. Ένα μέλος του πληρώματος έβγαλε μια τεράστια Ελληνική σημαία στη γέφυρα:


Το πλοίο ξεκίνησε να σφυρίζει, απευθύνοντας χαιρετισμό στους Έλληνες φαντάρους που βρίσκονταν απέναντι στο φυλάκιο, οι μόνοι κάτοικοι του απομακρυσμένου αυτού τόπου:

Οι στιγμές που εκτυλίχθηκαν ήταν ιδιαιτέρως φορτισμένες από πλευράς όλων. Μια συγκλονιστική εμπειρία που θα ‘χω να θυμάμαι, ακόμα κι εγώ που δε το ‘χω με τα εθνικά ιδεώδη:
Συνεχίσαμε για το τέλος της διαδρομής, βλέποντας καθαρά πλέον απέναντι μας το Κας:

Λίγο μετά ένα πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού μας καλωσόρισε, μερικά μέτρα πριν τη στροφή για τη τελική ευθεία:

Μπροστά μας είχαμε πλέον τις πρώτες εικόνες του νησιού, με το χωριό και το χαρακτηριστικό βράχο πάνω απ’ αυτό:

Εικόνες που όλοι έχουμε δει κι επιτέλους είχε έρθει η ώρα να τις δω κι εγώ από κοντά:


Ο κόσμος που ήταν εκείνη την ώρα στη προκυμαία μας χαιρετούσε εγκάρδια, καλωσορίζοντας μας στο νησί:

Εκμεταλλεύτηκα το γεγονός ότι βρισκόμουν στα ψηλά, πάνω στο κατάστρωμα προκειμένου να βγάλω κάποιες φωτογραφίες στο σούρουπο, σχεδόν νύχτα:


Το πλοίο έδεσε κι εγώ κατέβηκα να πάρω την αποσκευή μου.

Περπάτησα λίγα μέτρα στη προκυμαία και κατευθύνθηκα προς το κατάλυμα μου. Ήμουν τυχερός διότι ήταν σε πολύ κεντρικό σημείο, σε μια μικρή πλατεία στη μέση του οικισμού. Τακτοποιήθηκα αρκετά γρήγορα και κατέβηκα στο μαρκετ κάτω από το δωμάτιο μου να κάνω μερικά ψώνια. Άρχισα να χαλαρώνω κι έβαλα ένα ποτό το οποίο ήπια στο μπαλκονάκι μου συνοδεία μουσικής, βλέποντας τα παιδιά να παίζουν στη πλατεία και τον κόσμο να πηγαινοέρχεται. Η μαγεία του Καστελλόριζου μου είχε ήδη πάρει τα μυαλά, κάνοντας με να αισθάνομαι την απόλυτη χαρά. Δεν άργησα να βάλω και το δεύτερο ποτό, αρχίζοντας σιγά σιγά να ετοιμάζομαι για τη πρώτη νυχτερινή εξερεύνηση.
Αυτό που έβλεπαν τα μάτια μου ήταν απόλυτα δελεαστικό:

Έκανα μερικές βόλτες στη προκυμαία και κατέληξα στα μπαρ του νησιού στην ανατολική άκρη του λιμανιού κάτω από το τζαμί, πίνοντας τις μπύρες μου, γνωρίζοντας κόσμο και συζητώντας, χωρίς τους ανόητους περιορισμούς ωραρίου που είχα τη προηγουμένη στη Ρόδο. Κατέληξα για ύπνο σχεδόν ευτυχισμένος…
Ημέρα δεύτερη
Ξύπνησα νωρίς από τη ζέστη, μιας και το Καστελλόριζο δε διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα πολύ νότια νησιά έχοντας αρκετά υψηλές θερμοκρασίες. Έφαγα κάτι νόστιμο στο διπλανό παραδοσιακό φούρνο και ξαμολήθηκα στο δρόμο με τη φωτογραφική μηχανή ανά χείρας για το αγαπημένο μου σπορ, φωτογραφία & εξερεύνηση. Είναι υπέροχο το γεγονός να ξυπνάς και οι πρώτες εικόνες που βλέπεις να είναι αυτές:

Προχώρησα μέχρι την άκρη σχεδόν του λιμανιού:


Βλέποντας το άγαλμα με τα δελφίνια, αντίστοιχο του οποίου υπάρχει και στη Ρόδο:

Μπήκα στα όμορφα σοκάκια:


Και ξεκίνησα να ανεβαίνω:

Έφτασα στην επάνω πλατεία βλέποντας το Ναό Αγίου Γεωργίου του Σαντραπέ:

Είδα το πολύ όμορφο εστιατόριο με το όνομα «Τα Πλατάνια» για το οποίο είχα σχετική πληροφόρηση για εξαιρετικό μαγειρευτό φαγητό. Πετάχτηκα να ρωτήσω τι ώρα αρχίζουν να σερβίρουν και συνέχισα:

Μπήκα στη διπλανή βοτσαλωτή ασπρόμαυρή αυλή μοναδικής τεχνοτροπίας, αντικρύζοντας αρχικά το Μητροπολιτικό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης:

Αλλά και το κυριότερο ίσως κτίσμα του νησιού που εγκαινιάστηκε το 1903, η αρχιτεκτονική του οποίου βασίστηκε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και η πρόσοψή του αποτελεί αντίγραφό του, τη «Σαντραπεία Αστική Σχολή» που σήμερα στεγάζει το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο του Καστελλόριζου:

Βγαίνοντας μπορεί να δει κανείς τη προτομή της Δέσποινας Αχλαδιώτου, γνωστής ηρωικής μορφής της αντίστασης στη περίοδο της κατοχής, που έμεινε γνωστή στο πανελλήνιο με το προσωνύμιο «Κυρά της Ρω», η ιστορία της οποίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με του τόπου:

Πήρα το δρόμο της επιστροφής:

Ξυπνώντας το γατούλη που έκανε τη σιέστα του στη σκιά:

Τα στενά δρομάκια του Καστελλόριζου ήταν υπέροχα:


Ενδεδειγμένα για φωτογράφιση:


Βγήκα και πάλι στο λιμανάκι:

Παίρνοντας αυτή τη φορά το δρόμο προς ανατολικά:

Φωτογραφίζοντας παράλληλα υπό άλλες γωνίες:


Έφτασα ως το Mediterraneo, όπου ο λίγος κόσμος απολάμβανε τον ήλιο και τη θάλασσα:


Έχοντας παράλληλα υπέροχες λήψεις προς το δημαρχείο και το παλιό τζαμί απέναντι:

Αντιστάθηκα στο πειρασμό να κάνω μια βουτιά, καθώς είχα συνέχεια στο πρόγραμμα μου,
φωτογραφίζοντας το πολεμικό πλοίο που εκείνη την ώρα αναχωρούσε για περιπολία:

Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι το Καστελλόριζο δεν διαθέτει παραλίες, τουλάχιστον όχι όπως τις ξέρουμε με άμμο, παρά μόνο πλατφόρμες από τις οποίες μπορεί να κάνει κανείς τις βουτιές του:

Βγήκα κι εγώ τη φωτογραφία μου ως όφειλα:

Παρατηρώντας το κάστρο απέναντι, το οποίο θα επισκεπτόμουν αργότερα:

Συνέχισα προς το κέντρο του οικισμού:

Βλέποντας τα εστιατόρια να ετοιμάζουν τα τραπέζια τους για τους μεσημεριανούς επισκέπτες.


Εστιατόρια και ταβέρνες υψηλής ποιότητας, σε ένα ειδυλλιακό τοπίο για όλες τις ώρες της ημέρας:



Στο νησί υπάρχει οργάνωση σε ότι αφορά τα ζώα, κάτι που πρέπει να επισημανθεί:

Η ζέστη με είχε χτυπήσει κατακέφαλα, οπότε και βρήκα την ευκαιρία να συνέλθω πίνοντας το καφέ μου σε ανεπανάληπτη θέα:

Ήταν η πρώτη φορα που είδα τις θαλάσσιες χελώνες να λικνίζονται μπροστά μου:

Οι καρέτα – καρέτα είναι σύνηθες θέαμα στο Καστελλόριζο, όπου κολυμπούν με άνεση στα νερά του λιμανιού, κάνοντας απλωτές και βγάζοντας το κεφάλι τους για να πάρουν ανάσα. Κάτι που μαθαίνει κανείς από τις πρώτες στιγμές, είναι ότι δε πρέπει να φορέσει μαγιό με πολλά χρώματα καθώς τις προκαλεί για δάγκωμα, γεγονός που -ευτυχώς- δεν επιβεβαίωσα!
Την ώρα εκείνη έφτασε και ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος σε μέγεθος κρουαζιερόπλοιου:

Ήπια το καφεδάκι μου με ευχαρίστηση και ξαναπήρα το δρόμο προς το παλιό τζαμί μέσα από τα στενάκια:



Βγήκα πολύ σύντομα στα δελφίνια, προσπερνώντας το πρώτο ‘’beach’’ bar που συνάντησα:


Αλλά και το δεύτερο που βρίσκεται κάτω από το παλιό τζαμί:


(Στα δύο αυτά μαγαζιά γίνεται και ο όποιος χαμός τα βράδια)
Είδα το έμβλημα του νησιού:

Το οποίο βρίσκεται ακριβώς από πάνω:

Και πήρα το δρόμο για τη πίσω πλευρά του οικισμού:

Ένα πολύ όμορφο πέτρινο μονοπάτι:


Με θέα στις νησίδες περιμετρικά του Καστελλόριζου:

Απέναντι φαινόταν καθαρά το Κας:

Συνέχισα να προχωράω, έχοντας πλέον μπροστά μου τη γνωστή νησίδα του Αγίου Γεωργίου:

Έφτασα σε μια πλατφόρμα με λίγο κόσμο που έκανε τις βουτιές του, στην οποία θα επανερχόμουν λίγο μετά:

Ο δρόμος τελείωνε στο γηπεδάκι και στη πίσω πλευρά του οικισμού:

Λίγα μέτρα πιο κάτω ήταν η Μαρίνα του νησιού:

Με εξίσου όμορφη θέα:

Προχώρησα τον ανηφορικό δρόμο ανάμεσα στ’ αρχοντικά:

Ο οποίος καταλήγει στη μόνη υποτυπώδη παραλία με το όνομα «Μανδράκι» και το εκκλησάκι του Αγίου Σάββα:


Λίγο μετά πέστρεψα στη πλατφόρμα που είχα σταμπάρει:

Και με συνοπτικές διαδικασίες ξεφόρτωσα τα πάντα κι έριξα μια δροσερή βουτιά μιας και είχα φτάσει στα όρια μου:

Στέγνωσα και πήρα το μονοπάτι της επιστροφής.

Νωρίτερα είχα φροντίσει να κλείσω τη δίωρη εκδρομή μου για το μεσημέροαπόγευμα, στο σημαντικότερο αξιοθέατο του νησιού, τη «Γαλάζια σπηλιά» αλλά και τον Άγιο Γεώργιο, με το χαμηλό κόστος των 10€.
Φορτώθηκα στη βάρκα του Καπετάν Αντώνη, μαζί με μια οικογένεια που είχε διαλέξει το αντίστοιχο δρομολόγιο με μένα και ξεκινήσαμε, δίνοντας μου ακόμα μια ευκαιρία για φωτογραφίες:


Φωτογραφίες με τα υπέροχα χρώματα του νησιού:


Πλεύσαμε ήσυχα περνώντας τον Άγιο Γεώργιο:

Συνεχίζοντας με κυμματάκι και ταρακούνημα, πολύ κοντά στις βραχώδεις ακτές:

20 λεπτά μετά ο Αντώνης πετάει ένα «φτάσαμε» κάνοντας μας να κοιτιόμαστε:

- Που φτάσαμε ρε Αντώνη; Δε φαίνεται κάτι;
- Να εκεί στη τρύπα είναι η είσοδος, τα νερά είναι λίγο ψηλά αυτή την ώρα αλλά θα το επιχειρήσουμε, κάτι θα κάνουμε, σκύψτε, ή μάλλον ξαπλώστε, μπαίνουμε:

Έβγαλα τη τελευταία φωτογραφία πριν την είσοδο και οριζοντιώθηκα στο πάτωμα της βάρκας. Δεν υπήρχε άλλος τρόπος:

Δευτερόλεπτα μετά τα μάτια μου αντίκρυζαν αυτό το υπερθέαμα:


Η «γαλάζια σπηλιά» (ή σπήλια του Παραστά) είναι το κορυφαίο αξιοθέατο στο Καστελλόριζο και μεγαλύτερο από το αντίστοιχο σπήλαιο στο Κάπρι της Ιταλίας. Το απίστευτο μπλε χρώμα παράγεται απ' τη διάθλαση του φωτός του ήλιου μέσα στη θάλασσα.
Μαγεμένοι κάναμε τη βόλτα μας μέσα στη τεράστια σπηλιά, φωτογραφίζοντας όπως και ότι μπορούσαμε. Σίγουρα οι εικόνες δεν αποτυπώνουν αυτό που έβλεπαν τα μάτια όλων μας:


Ο καπετάν Αντώνης έδωσε την εντολή «βουτήξτε, αλλά αφήστε τα κινητά ανοιχτά με φλας» και κανένας δε του έφερε αντίρρηση. Ήταν σίγουρα μία από τις καλύτερες βουτιές στη ζωή μου, με τα νερά να είναι παραδόξως ζεστά!
Το ολιγόλεπτο μπάνιο μέσα στον καταπληκτικό αυτό χώρο ήταν ότι πιο ωραίο μπορούσε να συμβεί. Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που η σπηλιά (μετά και την επιμονή του Αντώνη) ήταν προσβάσιμη, κάτι που δε συμβαίνει απαραίτητα κάθε φορά και εξαρτάται από τον καιρό, τα νερά κτλ:

Έβγαλα μερικές φωτογραφίες ακόμα λίγο πριν την έξοδο:


Στη συνέχεια η βάρκα μας άφησε στο νησάκι του Αγίου Γεωργίου, γνωστός προορισμός για μπάνιο και ολοήμερη στάση, καθώς πάνω του λειτουργεί καφέ/μπαρ κι εστιατόριο:


Έκανα τη βόλτα μου φωτογραφίζοντας:


Φυσικά και εκεί υπάρχει μόνο πλατφόρμα για μπάνιο:

Στα ωραία κατά τα άλλα νερά:

Ανέβηκα πάνω και κάθισα στο εστιατόριο για να πιώ μια παγωμένη μπύρα και να χωνέψω αυτό που είχαν δει τα μάτια μου:

Εκεί έπιασα μια πολύ όμορφη κουβέντα με τον ιδιοκτήτη μαθαίνοντας χρήσιμα πράγματα για το Καστελλόριζο και τη καθημερινότητα τους. Ο ίδιος μένει το χειμώνα στο Κας, κάτι που κάνουν αρκετοί απ’ ότι πληροφορήθηκα. Στις έξι και κάτι ο Αντώνης ήρθε και με παρέλαβε για την επιστροφή.
Έφτασα στο δωμάτιο μου προκειμένου να αφήσω τα περιττά αντικείμενα, να κάνω ένα στοπ για να δροσιστώ και να συνεχίσω. Η μέρα ήταν γεμάτη όπως έπρεπε αλλά ένα δροσερό ποτάκι χωρούσε:

Έφυγα βλέποντας τους ντόπιους να παίζουν χαρτιά έξω από το ταξιδιωτικό πρακτορείο:

Το ψαρά να καθαρίζει τα δίχτυα του:

Προχωρώντας και πάλι παραλιακά, φτάνοντας ως τις σκάλες που οδηγούν στο άνω μέρος του οικισμού:


Παίρνοντας το δρόμο προς το μουσείο:

Και ανηφορίζοντας προς το κάστρο:


Η θέα στη πίσω πλευρά ήταν εκπληκτική:

Λίγα μέτρα μετά είχα φτάσει στο στόχο μου:

Ανεβαίνοντας τη πολύ απότομη σκάλα:

Βρέθηκα στο ψηλότερο σημείο, αντικρύζοντας τον Άγιο Γεώργιο από την άλλη πλευρά:

Το «κάστρο του Καστελλόριζου» κτίστηκε, καταστράφηκε και ανακατασκευάστηκε αρκετές φορές στη μακραίωνη ιστορία του. Η μορφή με την οποία διασώζεται σήμερα είναι κατάλοιπο –κατά κύριο λόγο– της ανακατασκευής που έγινε το 1451, λίγο μετά την παραχώρηση του νησιού στο Βασίλειο της Αραγωνίας.
Το πολεμικό πλοίο επιχειρούσε εκεί κοντά:

Έφτασα κάτω από τον ιστό της τεράστιας σημαίας:

Ο ήλιος δεν είχε πέσει ακόμα όσο ήθελα για να μου δώσει καλές λήψεις:

Ωστόσο έκανα τη προσπάθεια μου όσο περίμενα, προς το λιμάνι:

Αλλά και την άλλη πλευρά:

Κάνοντας κασκαντεριλίκια για να βγω κι εγώ μία φωτογραφία που ήθελα:

Μέχρι που ο φωτισμός της ημέρας μου έδωσε τις λήψεις που περίμενα:

Αφού χόρτασε το φωτογραφικό μου ψώνιο από το σημείο, κατέβηκα και κατευθύνθηκα προς τα κάτω, στη πολύ όμορφη πλατεία:

Το μαγειρείο ήταν εκεί και με περίμενε, όπως το είχα σχεδιάσει. Έπιασα ένα ωραίο τραπέζι:

Παρήγγειλα τη τοπική σπεσιαλιτέ «γεμιστά κρεμμύδια» με μια πολύ νόστιμη χωριάτικη σαλάτα και φυσικά παγωμένη μπύρα, σε ένα απολαυστικό γεύμα:

Δεν άργησε να νυχτώσει, όποτε και σηκώθηκα ευχαριστημένος να κάνω καμιά βόλτα και να επιστρέψω. Μπήκα στο προαύλιο χώρο της Σαντραπείας Σχολής:

Επιστρέφοντας προς το ταβερνάκι το οποίο γέμισε, δίνοντας μου μια εκπληκτική εικόνα νησιώτικης Ελλάδας:

Πέρασα από το εκκλησάκι της πλατείας και κατέβηκα τα σκαλιά:


Ήθελα να προσπαθήσω για μερικές νυχτερινές λήψεις:

Λήψεις η οποίες μπορούν να αποτυπώσουν εν μέρει την αύρα και τη μοναδικότητα του νησιού:



Ο κόσμος ήταν έξω, γευμάτιζε στα εστιατόρια ή έπινε ποτό στα καφέ:


Εγώ πετάχτηκα από το δωμάτιο μου να ετοιμαστώ, και αφού ήπια ένα – δυο ποτάκια εντελώς ήσυχος από σκέψεις, συνέχισα στα μπαρ του νησιού όχι για πολύ αργά (αν και κρατούσαν μέχρι τις τέσσερις και κάτι) καθώς ήμουν αρκετά κουρασμένος αλλά και γεμάτος από την υπέροχη αυτή μέρα:

Ημέρα τρίτη – Αναχώρηση
Η καλημέρα με τη γνώριμη εικόνα του ψαρά να καθαρίζει και να τεμαχίζει τον ξιφία ήταν γεγονός που έτεινα να συνηθίσω:

Μικρή βόλτα και καφέ αμέσως, προσπαθώντας για καλύτερη λήψη στις χελώνες:


Καφές απολαυστικός, μοναχικός, αμίλητος, κοιτώντας τη θάλασσα και το υπέροχο φυσικό λιμάνι της Μεγίστης, από τα μεγαλύτερα φυσικά της χώρας μας:


Επιστρέφοντας και μιλώντας με ένα συνεργάτη για την εκδρομή η ατάκα του ήταν η εξής:
«Δε φαντάζεσαι πόσο σημαντικό είναι να πίνεις ένα καφέ απερίσπαστος και να κοιτάς τη θάλασσα»...
Όσο περνάν οι μέρες και το σκέφτομαι τόσο καταλαβαίνω πόσο δίκιο έχει!
Συνέχισα με την αγαπημένη μου βόλτα βγάζοντας τα ματόχαντρα που μπορεί να δει κανείς κατ’ εξακολούθηση πακτωμένα στους δρόμους του Καστελλόριζου, μαζί με τις όμορφες παραδοσιακές πόρτες:


Την έκανα για πολλοστή φορά μέσα από τα στενάκια:


Φτάνοντας ως τη παλιά εκκλησία του Αγίου Μερκουρίου:

Προχωρώντας παράλληλα με τη παραλιακή:

(Περιττό να αναφέρω ότι στο μεγαλύτερο κομμάτι του χωριού δε μπαίνουν αυτοκίνητα)


Βγαίνοντας ενίοτε για μερικές λήψεις που μου κινούσαν τη περιέργεια:

Ενοχλώντας όμως κάποιους μόνιμους «κατοίκους» που εκείνη την ώρα είχαν βρει την ησυχία τους:

Μέχρι που έφτασα στο μνημείο, βλέποντας τη σημαία του νησιού να κυματίζει:


Λίγο πιο δίπλα απ’ το παλιό τζαμί:

Οι βαρκάρηδες μετέφεραν αδιάκοπα κόσμο προς τη σπηλιά και τους άλλους κοντινούς προορισμούς:

Κι εγώ συνέχισα το δρόμο μου για το μπανάκι της ημέρας, το τελευταίο στο νησί:

Κάτω από το ιδιαίτερης ομορφιάς αρχοντικό:

Περιστοιχισμένο από βράχια:

Από τα οποία δε διστάζουν αρκετοί να κάνουν τις βουτιές τους:

Όχι εγώ…
Απόλαυσα το μπάνιο μου, έκατσα ήπια και τη μπύρα μου και πήρα το δρόμο της επιστροφής με σκοπό να φάω κάτι:

Φτάνοντας πίσω ακριβώς από το παλιό τζαμί:

Άκουσα έντονες μουσικές και είδα ένα πρόχειρο πάρτυ στημένο στο μπαράκι:

Άλλο που δεν ήθελα για να στρωθώ και να πιώ τις τελευταίες:

Τις οποίες συνέχισα λίγο πιο κάτω στο επόμενο μπαράκι, χαιρετώντας και τα παιδιά εκεί που είχα εν τω μεταξύ γνωρίσει:

Με ορατό το κίνδυνο να χάσω το πλοίο έφυγα τρέχοντας για να πάρω τα πράγματα μου, παίρνοντας βιαστικά μια εξαιρετική κοτόπιτα από το παραδοσιακό φούρνο. Τα σχέδια μου για ψητό ξιφία ματαιώθηκαν. Εγώ φταίω που μπλέκω…
Έφτασα στο λιμάνι όπου το Dodecanesos έκανε λίγο μετά την εμφάνιση του. Το συνεπέστερο πλοίο του Αιγαίου το οποίο εκτιμώ ιδιαίτερα, αν και μου είχε κάνει κι αυτό τη στραβή του φέτος με μια ακύρωση κάνοντας μου να αλλάξω πρόγραμμα & μέρες και να χάσω κάποια λεφτά, κάτι που εν τέλει στην εκδρομή μου βγήκε σε καλό!

Επιβιβάστηκα μετά από παράδοση του σχετικού εγγράφου και ανέβηκα κατευθείαν στο μικρό κατάστρωμα για τις τελευταίες λήψεις:

Λήψεις από ένα τόπο που μπήκε για τα καλά στα αγαπημένα μου:

Τα παιδιά από το μπαρ που τα πίναμε πριν λίγη ώρα μας χαιρετούσαν φεύγοντας:

Αφήναμε πίσω μας το χαρακτηριστικό σημείο με το τζαμί και το βράχο:

Όπως και το αρχοντικό που έκανα νωρίτερα τις βουτιές μου:

Κρατώντας για πάντα στο μυαλό και στη καρδιά μου τη πολύ όμορφη αυτή εικόνα:

Νομίζω δε χρειάζεται να γράψω πόσο καλά πέρασα, αν μου άρεσε ή οτιδήποτε από τα πολλά και βαρετά κλισέ που επανέλαβα στη περιγραφή μου. Είναι εύκολα αντιληπτό το πόσο πολύ μου άρεσε αυτό το μικρό αλλά μακρινό ταξίδι.
Με δυσκολία κατάφερα να περιορίσω τις φωτογραφίες από τη περιήγηση, μιας και οι περισσότερες ήταν από αυτές που θέλω να δείχνω για να περάσει έντονα η ομορφιά του συγκεκριμένου νησιού.
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που κατάφερα να πραγματοποιήσω αυτή την επίσκεψη, όντας σίγουρος ότι θα μνημονεύεται για καιρό. Έχω φυσικά εκκρεμότητες (ως οφείλω) και σ’ αυτό το νησί για πράγματα που δε πρόλαβα να δω.
Μη με ρωτήσετε αν θα ‘θελα να ξαναπάω. Μακάρι να το καταφέρω κάποια στιγμή…
Last edited: