psilos3
Member
- Μηνύματα
- 7.095
- Likes
- 56.053
- Επόμενο Ταξίδι
- ;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αναζητείται!
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Φολέγανδρος
- Αντίπαρος
- Αντίπαρος ΙΙ
- Αμοργός
- Αμοργός ΙΙ
- Αμοργός ΙΙΙ
- Σίκινος
- Αστυπάλαια
- Αστυπάλαια ΙΙ
- Σέριφος
- Σχοινούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Ηρακλειά - Μικρές Κυκλάδες
- Δονούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Κίμωλος
- Ανάφη
- Σκύρος
- Χάλκη
- Λειψοί
- Λειψοί ΙΙ
- Λέρος
- Πάτμος
- Αγαθονήσι
- Τήλος
- Νίσυρος
- Σύμη
- Τέλενδος
- Κάλυμνος
- Ψέριμος
- Φούρνοι Κορσέων
- Παλαιό Τρίκερι Μαγνησίας
- Τριζόνια Φωκίδας
- Θηρασιά - Κυκλάδες
- Αρκιοί & Μάραθος Δωδεκανήσων
- Κάτω Κουφονήσι - Μικρές Κυκλάδες
- Αντι Επιλόγου
- Άγιος Ευστράτιος
- Καστελλόριζο (Μεγίστη)
- Φολέγανδρος ΙΙ
- Φούρνοι Κορσέων ΙΙ
- Θύμαινα Κορσέων
- Οινούσσες
- Ψαρά
- Κάσος
- Κάρπαθος
- Σαρία Δωδεκανήσου
- Αρκιοί
- Σαμοθράκη
- Κύθηρα (Τσιρίγο)
- Αντικύθηρα (Τσιριγότο)
- Ικαρία
- Ικαρία ΙΙ
- Γαύδος
- Μεγανήσι Ιονίου
- Αλόννησος
- Αμοργός ΙV
- Λέρος ΙV
- Λειψοί ΙΙΙ
- Παξοί
Ψαρά
Επίσκεψη : Αύγουστος 2021
Διάρκεια: 3 ημέρες
Ένας από τους πολύ σημαντικούς στόχους του καλοκαιριού του 2021 ήταν η νήσος των Ψαρών. Στόχος που μου ΄χε καρφωθεί στο μυαλό από πέρυσι ακόμα, όταν ευρισκόμενος στον Άη Στράτη σχεδίαζα τα πλάνα του επόμενου καλοκαιριού.
Η τύχη τα έφερε έτσι ώστε να βρεθώ τελικά στο νησί ακριβώς 200 χρόνια μετά την έναρξη της επανάστασης του ’21. Ένα νησί που έπαιξε καταλυτικότατο ρόλο σ’ αυτήν, προσφέροντας πολλά στον αγώνα και πληρώνοντας εν τέλει βαρύ τίμημα για τη δράση του. Νησί ξακουστών μπουρλοτιέρηδων, αγωνιστών, ναυτικών, πολιτικών αλλά και πολλών προσωπικοτήτων των τελευταίων αιώνων, αλλά και μια πολύ μεγάλη ναυτική δύναμη του 18ου.
Την ιστορική του δράση και διάσταση την αντιλαμβάνεται κάποιος από τη πρώτη στιγμή που θα πατήσει το πόδι του εκεί, καθώς οι επίσημοι φορείς έχουν φροντίσει να προβάλλουν -και σωστά- όλα τα παραπάνω.
Αυτός είναι ο λόγος που ο περισσότερος κόσμος αφελώς πιστεύει ότι τα Ψαρά γειτνιάζουν με την Ύδρα και τις Σπέτσες κάτι που προέρχεται σαφώς από την ιστορία, στην οποία συχνά ακούγαμε γι’ αυτά. Άλλωστε ίσως η μεγαλύτερη αιτία της καταστροφής των Ψαρών είναι η απουσία βοήθειας από τους άλλους δύο, στη τότε ελεύθερη ναυτική Ελλάδα.
Στο σήμερα τώρα, τα Ψαρά αποτελούν ένα νησί 450 περίπου μόνιμων κατοίκων οι οποίοι αυξάνονται όπως είναι λογικό το καλοκαίρι. Ένα μέρος σχετικά απομονωμένο, καθώς ακόμα και αν υφίσταται καθημερινή σύνδεση με τη Χίο, χρειάζονται τέσσερις ώρες ως εκεί, εκτός κι αν υπάρχει δρομολόγιο προς το λιμάνι της Βολισσού που διαρκεί μιάμιση ώρα, κάτι που ευνοεί για ημερήσιες εκδρομές όσων κάνουν διακοπές στη Χίο. Σίγουρα όχι εμένα, που η εμπειρία μ’ έχει διδάξει ότι τέτοιου τύπου νησιά χρειάζονται το χρόνο τους.
Ένα νησάκι πάρα πολύ προσεγμένο, όμορφο, ανέγγιχτο από το χρόνο και το μαζικό τουρισμό, με καταπληκτικές παραλίες, αλλά και τις ατέλειες του βεβαίως. Ένα νησάκι πολύ φιλόξενο, εκτιμώντας τον επισκέπτη που μπήκε στο κόπο να φτάσει ως εκεί…
Μέρα πρώτη – Άφιξη
Για την ακρίβεια δε το λες μέρα. Νύχτα και μάλιστα προχωρημένη, καθώς το πλοίο για τα Ψαρά αναχώρησε γύρω στις 22:10 από το λιμάνι των Οινουσσών όπου βρισκόμουν και δεν ήθελα να χάσω τη μέρα εκεί:
Ο περίπλους ουσιαστικά της Χίου ολοκληρώθηκε σε 2 ώρες, με αποτέλεσμα να φτάσω στο νησί λίγο μετά τις 12 το βράδυ, όντας ο μόνος πεζός επιβάτης που κατέβαινε:
Προχώρησα στο λιμάνι βλέποντας δεμένο το «Psara Glory» ,ακόμα ένα πλοίο – θρύλο, που συνδέει το νησί καθημερινά με τη Χίο:
Αφού παρέλαβα το πολύ όμορφο και ασύλληπτα οικονομικό διαμέρισμα μου για τα δεδομένα του Αυγούστου δίπλα στο λιμάνι βγήκα κατευθείαν μια πρώτη βόλτα ανακάλυψης και μερικά ψώνια, βλέποντας δίπλα μου το εντυπωσιακό άγαλμα της «Δόξας» των Ψαρών στους πρόποδες της μαύρης ράχης που είχε εγκαινιαστεί μόλις λίγες ημέρες πριν:
Έφτασα μέχρι την απέναντι πλευρά του λιμανιού και το πολύ όμορφο μπαράκι του, έχοντας πλέον απόλυτη θέα προς τον οικισμό:
Κουρασμένος όπως ήμουν επέστρεψα στο σπίτι μου να τσιμπήσω κάτι και να απολαύσω τη νύχτα πίνοντας μερικά ποτάκια στο μπαλκόνι μου, χαζεύοντας την ολόμαυρη ράχη.
Το δικαιούμουν, ήμουν εδώ και λίγη ώρα σε ακόμα ένα νησί…
Ημέρα δεύτερη
Ξύπνησα με πολύ μεγάλη ανυπομονησία να εξερευνήσω το νησί, έτσι μετά από ένα πρώτο καφεδάκι στο μπαλκόνι μου, άφησα πίσω το πολύ ωραίο διαμέρισμα μου ανηφορίζοντας αρχικά προς τους πρόποδες της μαύρης ράχης:
Εκεί συνειδητοποίησα για τα καλά πόσο εντυπωσιακό ήταν το νέο άγαλμα:
Αλλά και ο υπόλοιπος - πλήρως ανακατασκευασμένος - χώρος. Μια φρεγάτα του Πολεμικού ναυτικού και ένα πλοίο υποστήριξης είχαν κάνει την εμφάνιση τους, αγκυροβολώντας στο νησί.
Αφού πήρα μια πανοραμική φωτογραφία του οικισμού από κείνο το σημείο:
Κατευθύνθηκα προς το κέντρο προκειμένου να βρω το φούρνο, θαυμάζοντας αρχικά το μνημείο που είναι αφιερωμένο στο σπουδαίο Ψαριανό ήρωα Κωνσταντίνο Κανάρη:
Μπήκα στα στενάκια εξερευνώντας και πέρασα από το δημαρχείο αλλά και την εκκλησία:
Βρήκα το φούρνο με λίγη δυσκολία, διαπιστώνοντας με χαρά τη καλοσύνη και τη φιλοξενία των κατοίκων των Ψαρών. Οι κυρίες που ήταν απ’ έξω με κέρασαν κουλουράκια, όπως και η πολύ καλή κυρία που είχε το φούρνο όταν αντιλήφθηκε ότι δεν έχω ψιλά: «Πληρώνεις άλλη μέρα, αύριο, δε χάλασε κι ο κόσμος»… Καταπληκτικά πράγματα!
Γύρισα στο σπίτι κι ετοιμάστηκα, ξαναβγαίνοντας στη γύρα το μεσημεράκι. Πέρασα βιαστικά το κεντρικό δρόμο φτάνοντας μέχρι τη γνωστή παραλία εντός του οικισμού με το όνομα Κατσούνη και το κτίσμα των Σπιταλιων:
Τα σπιταλια των Ψαρών είναι ένα χαρακτηριστικό κτήριο του 18ου αιώνα, το οποίο αποτελούσε λοιμοκαθαρτήριο για τους ναυτικούς που επέστρεφαν στο νησί, τη περίοδο της μεγάλης ναυτικής εξάπλωσης των Ψαρών. Ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν εκεί κάποιες μέρες, έως ότου αποδειχτεί ότι δε φέρουν κάποια μολυσματική ασθένεια την οποία υπήρχε περίπτωση να μεταφέρουν στο χωριό. Σήμερα λειτουργεί εκεί εστιατόριο, καθώς πριν λίγα χρόνια το εγκαταλελειμμένο κτίσμα ανακαινίστηκε υπό την αιγίδα του ΕΟΤ:
Γύρισα πίσω προς το μπαράκι και το ερειπωμένο κτίσμα – παλιό σπίτι αγωνιστών των Ψαρών, φωτογραφίζοντας το Glory και το πολεμικό από τη μία, αλλά και τη Προτομή του Νικόλαου Αποστολη από την άλλη. Τα Ψαρά φροντίζουν να σου περνούν κάθε στιγμή την ιστορικότητα του νησιού στο οποίο βρίσκεσαι:
Απέναντι μου είχα όπως και το προηγούμενο βράδυ απόλυτη θέα προς την Ολόμαυρη Ράχη:
Κάθισα να πιώ ένα καφέ παραλιακά γιατί τον χρειαζόμουν, ο οποίος με συνοπτικές διαδικασίες πήρε πόδι ως όφειλε, γυρνώντας το στο επίσημο ποτό του καλοκαιριού (και όχι μόνο), μιας και το κλίμα ήταν εορταστικό έχοντας στηθεί ένα μεσημεριανό παρτάκι:
Έτσι λίγο πριν τις τέσσερις πήρα κι εγώ το δρόμο για τις παραλίες, όπως ο περισσότερος κόσμος στο νησί, μιας και εκεί όπως σε κάθε τέτοιο μέρος οι ρυθμοί είναι διαφορετικοί. Σταμάτησα και κατέβηκα μέχρι τα Σπιταλια (η λέξη ελληνική παραφορά του Hospital) προκειμένου να τα δω μιας και το εστιατόριο δε λειτουργεί μεταξύ 4-8:
Από εκείνο το σημείο ξεκινάει το εντυπωσιακό, εύκολο και πολύ όμορφο πετρόχτιστο μονοπάτι προς τις παραλίες του νησιού, το οποίο και ακολούθησα:
Απαρνήθηκα το πρώτο πολύ δελεαστικό κολπάκι που βρήκα μπροστά μου και συνέχισα το δρόμο μου:
Έφτασα στο Εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής,
Κι από εκεί φωτογράφησα την άδεια ομώνυμη παραλία:
Αλλά και την επόμενη που ακολουθούσε λίγο μετά, τα Λαζαρέττα:
Ο λόγος που τα νερά δεν είχαν κόσμο δεν ήταν άλλος από το κακό φαινόμενο (ακόμα ένα) του καλοκαιριού του 2021 με τις τσούχτρες. Δυστυχώς τις μέρες που βρισκόμουν στο νησί είχε ενταθεί αρκετά, με αποτέλεσμα το μπάνιο να διεξάγεται με πολύ μεγάλη προσοχή!
Κάπου εκεί αποφάσισα ν’ αποτολμήσω να φτάσω ως τη παραλία της «Λήμνου» που βρισκόταν περίπου 3 χιλιόμετρα πιο κάτω, έτσι ξεκίνησα να πεζοπορώ εκτός του μονοπατιού, ανάμεσα σε χαμηλή βλάστηση αλλά και σε χωματόδρομο με καλαμιές λίγο πιο κάτω:
Το καλό είναι ότι η Λήμνος (μα τι ινσεψιο είναι αυτό, νησί μέσα στο νησί) είναι μια υπέροχη παραλία με βότσαλο και δελεαστικά χρώματα, όμως εγώ από φόβο αρκέστηκα σε μια πολύ μικρή βουτιά για να δροσιστώ από το πολύ περπάτημα:
Στη συγκεκριμένη είδα και μία σκηνή από παιδιά που ήταν εκεί για ελεύθερο. Οι περισσότεροι ισχυρίζονται ότι αυτή ίσως είναι η καλύτερη παραλία του νησιού!
Δεν έμεινα πολύ και πήρα το δρόμο της επιστροφής προς τις προηγούμενες, μπας και καταφέρω και κάνω καμιά βουτιά της προκοπής:
Έμεινα για λίγη ώρα στη πρώτη που είχα δει και αφού διαπίστωσα ότι ο κόσμος που έκανε το μπανάκι του δεν είχε κάποιο πρόβλημα, έσβησα κι εγώ στα υπέροχα γαλήνια νερά:
Το Glory είχε ξεκινήσει το δρομολόγιο του προς τη Βόλισσο, υπενθυμίζοντας μου ότι έπρεπε κι εγώ να πεταχτώ στο πρακτορείο για να εκδώσω το εισιτήριο της επιστροφής.
Έτσι αν και δεν ήθελα να φύγω νωρίς από τη παραλία ξεκίνησα, βλέποντας και τον όμορφο νωχελικό γατούλη του νησιού να χει αράξει για την απογευματινή του σιέστα,
Στο πολύ όμορφο παραλιακό μέτωπο των Ψαρών:
Έβγαλα το εισιτηριάκι μου και μπήκα πάλι στα ενδότερα του οικισμού ψάχνοντας το μαρκετ που όπως διαπίστωσα εκτελεί και παραγγελίες φαρμακείου. Τα δέντρα και τα πολλά πηγάδια που συναντάει κανείς στο δρόμο του αποδεικνύουν ότι τα Ψαρά είναι ένα νησί που δε στερείται νερού:
Ήταν κάτι που έμαθα από τη πρώτη στιγμή που πάτησα το πόδι μου, ότι το νερό της βρύσης πίνεται. Που ακούστηκε αυτό για νησί!
Αφού έκανα τα ψώνια μου πήρα τα δρομάκια του οικισμού περιμετρικά, ανηφορίζοντας προς την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, ένα από τα σημαντικά αξιοθέατα του νησιού, για να δω το ηλιοβασίλεμα:
Η προτομή του Κωνσταντίνου Νικόδημου μου υπενθύμισε για μια ακόμα φορά το μέρος που βρίσκομαι:
Όπως και η ιστορική μαύρη ράχη απέναντι μου:
Ο Ναός του Αγίου Νικολάου, άρχισε να κτίζεται το 1785 και ολοκληρώθηκε τη χρονιά που γεννήθηκε ο Κανάρης (1793). Καταστράφηκε το 1824, με την Καταστροφή των Ψαρών και ανακαινίστηκε το 1863:
Κατέβηκα μέσα από τα στενάκια συναντώντας πάλι πολλά πηγάδια, την ώρα που ο ήλιος άρχισε να πέφτει για τα καλά:
Βγήκα παραλιακά προς αναζήτηση φαγητού η οποία απέβη άκαρπη:
Και επέστρεψα στο σπίτι σταμπάροντας ένα πολύ ωραίο ταβερνείο για την επομένη:
Ετοίμασα κάτι να φάω μιας και είχα φροντίσει για ψώνια νωρίτερα, καθώς δε με ενέπνευσε πραγματικά τίποτα από τα παραλιακά καταστήματα. Ευτυχώς το σπίτι ήταν πλήρως εξοπλισμένο.
Έφαγα ευχάριστα και έπινα τα ποτά μου συνοδεία καλής μουσικής και βιβλίου. Δεν είχα όρεξη να βγω έξω, απολάμβανα την ησυχία και τις διακοπές μου. Ξαφνικά περασμένα μεσάνυχτα μου ήρθε μια ιδέα! Να ανέβω στη μαύρη ράχη για μερικές νυχτερινές φωτογραφίες.
Χωρίς να το σκεφτώ περισσότερο και κόντρα στη λογική μιας και φυσούσε αρκετά πήρα τη φωτογραφική μηχανή στα χέρια μου και ξεκίνησα ν’ ανεβαίνω:
Ευτυχώς τα φωτισμένα σκαλοπάτια έδειχναν το δρόμο προς τη κορυφή, αν και ο αέρας δε βοηθούσε τη κατάσταση:
Μερικά λεπτά μετά έφτασα πάνω, αποτυγχάνοντας πλήρως στις φωτογραφίες του νυχτερινού οικισμού. Βρέθηκα μπροστά στην εκκλησία Αγ.Ιωάννη & Αγ.Άννας:
Φωτογράφισα το μνημείο του ολοκαυτώματος:
Και κατέβηκα προς τα κάτω βλέποντας το φωτισμένο μύλο, το άγαλμα και το Glory που εν τω μεταξύ είχε επιστρέψει:
Περίμενα τη στιγμή ώστε να φωτογραφίσω τις σημαίες όπως ήθελα:
Και γύρισα σπίτι για να συνεχίσω τα ποτά, απολύτως ικανοποιημένος με όσα είδα κι έκανα τη πρώτη μου γεμάτη μέρα στα Ψαρά.
Ημέρα Τρίτη
Ξύπνησα και βγήκα σχεδόν αμέσως έξω για αναζήτηση φαγητού. Η ζέστη ήταν ήδη ανυπόφορη κι εγώ πήρα τον αντίθετο δρόμο αυτή τη φορά, από την άλλη πλευρά της παραλιακής, περνώντας από το πολύ όμορφο ουζερί, αλλά και τη σχεδόν ερημική και ωραία παραλία του Κάτω γιαλού, ευρισκόμενη κολλητά στη μαύρη ράχη και απέναντι από τ’ Αντίψαρα:
Έκανα δεξιά περνώντας στα ενδότερα του οικισμού, φτάνοντας στο φούρνο για προμήθειες και για την εξόφληση του χθεσινού χρέους. Η ζέστη τους είχε χτυπήσει όλους για τα καλά:
Οργανώθηκα και ήπια το καφέ μου βλέποντας θάλασσα. Είχαν καταφτάσει και κάποια μικρά εκδρομικά στο νησί κατεβάζοντας κόσμο:
Το αεράκι που ξεκίνησε να φυσά μου έδωσε το καλύτερο έναυσμα να κινηθώ προς τις παραλίες, αυτή τη φορά από τη πάνω πλευρά του οικισμού δίπλα στο γήπεδο, αφήνοντας πίσω μου το μονοπάτι:
Ο στόχος της ημέρας ήταν να φτάσω με τα πόδια ως τη Λάκα κάτι που ούτε 2 χιλιόμετρα ήταν, ούτε εύκολο δρόμο είχε μέσα στον ήλιο:
Με το απαραίτητο νεράκι μου στο χέρι ανέβηκα το λόφο και λίγο μετά βρέθηκα να κατηφορίζω μέσα από το αιολικό πάρκο:
Για ακόμα μία φορά δεν υπολόγισα σωστά τους αέρηδες με αποτέλεσμα να μη μπω καν στη διαδικασία της βουτιάς αρκούμενος σε μερικές φωτογραφίες, κάτι που επιβεβαίωνε και η μηδαμινή παρουσία κόσμου στη Λάκα και το Αρχοντίκι, τις διπλανές και πανέμορφες παραλίες που δε μπορούσα να χαρώ. Από τη μία οι τσούχτρες, από την άλλη ο αέρας…
Δεν είναι τυχαίο μάλλον ότι τα ερείπια των ανεμόμυλων του νησιού βρίσκονται σ’ αυτή τη περιοχή:
Επέστρεψα γρηγορότερα βλέποντας τη μαύρη ράχη προς την αγαπημένη μου παραλία, αντιλαμβανόμενος ότι οι δύο ανασταλτικοί παράγοντες του μπάνιου δεν έβρισκαν ευτυχώς εφαρμογή στο μικρό αυτό κολπάκι:
Έκανα τη βουτιά μου και συνέχισα το πρόγραμμα μου, μπαίνοντας στα κλειστά την ώρα εκείνη Σπιταλια για μερικές ακόμα λήψεις:
Είχα χρόνο στη διάθεση μου και κατευθύνθηκα προς το ουζερί για ένα πιατάκι συνοδείας χιώτικου ούζου, όπως τουλάχιστον το είχα στο μυαλό μου. Η απάντηση για μια ακόμα φορά δε με ικανοποίησε, έτσι αφού σπάστηκα και ήπια μια μπυρίτσα με θέα τον Άγιο Νικόλαο, επέστρεψα στο δωμάτιο να ετοιμάσω κάτι φαγώσιμο:
Η ώρα ήταν περασμένες επτάμιση όταν πήρα την άγουσα μια φορά ακόμη για την Ολόμαυρη Ράχη ή τη χερσόνησο του Παλαιόκαστρου όπως επίσημα ονομάζεται, προκειμένου να τη δω στο ηλιοβασίλεμα:
Οι εικόνες όντως ήταν εντυπωσιακές, με τον ήλιο να πέφτει πίσω από τ΄Αντίψαρα, δημιουργώντας ένα μοναδικό σκηνικό.
Η θέα προς τον οικισμό και το λιμάνι ήταν ανεμπόδιστη:
Εγώ ξεκίνησα την ανάβαση από το διαρρυθμισμένο μονοπάτι, φωτογραφίζοντας παράλληλα προς όλες τις πιθανές γωνίες:
Το ηλιοβασίλεμα ήταν πλέον γεγονός, δίνοντας στα Αντίψαρα ένα αρκετά σκούρο χρώμα.
Έφτασα γρήγορα στη κορυφή της Μαύρης Ράχης, βλέποντας υπό το φως της ημέρας πλέον το εκκλησάκι, το μνημείο των πεσόντων και τη θέα προς τον Άγιο Νικόλαο:
Στο μέρος αυτό γράφτηκαν μερικές ακόμα ηρωικές σελίδες της επανάστασης του 1821, ενός νησιού που αποτελούσε κόκκινο πανί για τη δράση του, πρόσφερε τα μέγιστα στον αγώνα και καταστράφηκε τελικά ολοσχερώς το 1824. Η τελευταία αντίσταση που προέβαλαν Ψαριανοί πριν την ολοκληρωτική καταστροφή του νησιού, ήταν η οχύρωση 500 περίπου από αυτούς στο φρούριο της Παλαιοχώρας, την «Μαύρη Ράχη«, όπου βρισκόταν η πυριτιδαποθήκη του νησιού. Όταν ο κλοιός έγινε ασφυκτικός, αποφάσισαν να αυτοπυρποληθούν, ανατινάζοντας τα πυρομαχικά και τους εαυτούς τους… ΔΕΟΣ
Δεν έχασα την ευκαιρία βέβαια να βγω κι εγώ μια αναμνηστική φωτογραφία στο σημείο:
Κατεβαίνοντας προς τη χώρα σούρουπο πλέον:
Τα φώτα είχαν αρχίσει ν’ ανάβουν, δίνοντας εξαιρετικές εικόνες στ’ αξιοθέατα της ράχης:
Προχώρησα μέχρι το περίπτερο όπου πωλούνται αναμνηστικά του νησιού και ανοίγει κάθε απόγευμα για όποιον επισκέπτη θέλει να κάνει τα ψώνια του:
Επέστρεψα στο σπίτι γεμάτος εικόνες, προκειμένου να ετοιμάσω κάτι για φαγητό (μεγάλα τα κενά στο τομέα αυτό στα Ψαρά αλλά δε πειράζει), να πιω τα ποτάκια μου και να τα συνεχίσω εν τέλει αργότερα έξω, κάνοντας παράλληλα τον απολογισμό της εκδρομής, στο καταπληκτικό πετρόχτιστο μπαρ του νησιού με τις μουσικάρες του και τις υπέρ το δέον χαμηλές τιμές του:
Κρίμα που δε μπορούσα να μείνω ως το ξημέρωμα, μιας και το ξημέρωμα …έφευγα. Με μια τελευταία εικόνα της παραλιακής επέστρεψα για ελάχιστες ώρες ύπνου:
Μέρα τέταρτη – Αναχώρηση
Ξύπνησα λίγο μετά τις έξι, βλέποντας το Psara Glory να έχει αρχίσει ήδη να ζεσταίνει τις μηχανές του, με το δρομολόγιο προς Χίο να ξεκινάει στις επτά. Ετοιμάστηκα και κατέβηκα στο λιμάνι, βλέποντας παράλληλα τις όμορφες τοιχογραφίες – πρωτοβουλία των νέων του νησιού:
Ένας ακόμα λόγος να «νιώσει» κάποιος το νησί από την άφιξη του ακόμα. Αντίστοιχες εικόνες με διαφορετική βεβαίως θεματολογία είδα και πέρυσι στον Άγιο Ευστράτιο:
Ο ήλιος είχε ανατείλει για τα καλά πάνω απ’ τη Χώρα των Ψαρών
Το πλοίο αναχώρησε συνεπέστατο μετά και τους καθιερωμένους πλέον ελέγχους:
Άφηνα πίσω μου τα Ψαρά με αίσθημα απόλυτης ικανοποίησης καθώς είδα αρκετά καλά ακόμα ένα από κείνα τα νησιά που αποτελούν το κάτι ξεχωριστό για τους δικούς τους λόγους, ένα νησί βαθιά ιστορικό και σημαντικό, ένα νησί φιλόξενο, προσιτό, ένα νησί που προκαλεί όσους αναζητούν τη διαφορετικότητα στις διακοπές τους και όχι μόνο.
Άφηνα πίσω μου τα Ψαρά με νοσταλγία, καθώς θα ήθελα λίγο χρόνο ακόμα σ’ αυτά. Είναι ίσως ο καλύτερος λόγος για την επιστροφή μου…
Επίσκεψη : Αύγουστος 2021
Διάρκεια: 3 ημέρες
Ένας από τους πολύ σημαντικούς στόχους του καλοκαιριού του 2021 ήταν η νήσος των Ψαρών. Στόχος που μου ΄χε καρφωθεί στο μυαλό από πέρυσι ακόμα, όταν ευρισκόμενος στον Άη Στράτη σχεδίαζα τα πλάνα του επόμενου καλοκαιριού.
Η τύχη τα έφερε έτσι ώστε να βρεθώ τελικά στο νησί ακριβώς 200 χρόνια μετά την έναρξη της επανάστασης του ’21. Ένα νησί που έπαιξε καταλυτικότατο ρόλο σ’ αυτήν, προσφέροντας πολλά στον αγώνα και πληρώνοντας εν τέλει βαρύ τίμημα για τη δράση του. Νησί ξακουστών μπουρλοτιέρηδων, αγωνιστών, ναυτικών, πολιτικών αλλά και πολλών προσωπικοτήτων των τελευταίων αιώνων, αλλά και μια πολύ μεγάλη ναυτική δύναμη του 18ου.
Την ιστορική του δράση και διάσταση την αντιλαμβάνεται κάποιος από τη πρώτη στιγμή που θα πατήσει το πόδι του εκεί, καθώς οι επίσημοι φορείς έχουν φροντίσει να προβάλλουν -και σωστά- όλα τα παραπάνω.
Αυτός είναι ο λόγος που ο περισσότερος κόσμος αφελώς πιστεύει ότι τα Ψαρά γειτνιάζουν με την Ύδρα και τις Σπέτσες κάτι που προέρχεται σαφώς από την ιστορία, στην οποία συχνά ακούγαμε γι’ αυτά. Άλλωστε ίσως η μεγαλύτερη αιτία της καταστροφής των Ψαρών είναι η απουσία βοήθειας από τους άλλους δύο, στη τότε ελεύθερη ναυτική Ελλάδα.
Στο σήμερα τώρα, τα Ψαρά αποτελούν ένα νησί 450 περίπου μόνιμων κατοίκων οι οποίοι αυξάνονται όπως είναι λογικό το καλοκαίρι. Ένα μέρος σχετικά απομονωμένο, καθώς ακόμα και αν υφίσταται καθημερινή σύνδεση με τη Χίο, χρειάζονται τέσσερις ώρες ως εκεί, εκτός κι αν υπάρχει δρομολόγιο προς το λιμάνι της Βολισσού που διαρκεί μιάμιση ώρα, κάτι που ευνοεί για ημερήσιες εκδρομές όσων κάνουν διακοπές στη Χίο. Σίγουρα όχι εμένα, που η εμπειρία μ’ έχει διδάξει ότι τέτοιου τύπου νησιά χρειάζονται το χρόνο τους.
Ένα νησάκι πάρα πολύ προσεγμένο, όμορφο, ανέγγιχτο από το χρόνο και το μαζικό τουρισμό, με καταπληκτικές παραλίες, αλλά και τις ατέλειες του βεβαίως. Ένα νησάκι πολύ φιλόξενο, εκτιμώντας τον επισκέπτη που μπήκε στο κόπο να φτάσει ως εκεί…
Μέρα πρώτη – Άφιξη
Για την ακρίβεια δε το λες μέρα. Νύχτα και μάλιστα προχωρημένη, καθώς το πλοίο για τα Ψαρά αναχώρησε γύρω στις 22:10 από το λιμάνι των Οινουσσών όπου βρισκόμουν και δεν ήθελα να χάσω τη μέρα εκεί:

Ο περίπλους ουσιαστικά της Χίου ολοκληρώθηκε σε 2 ώρες, με αποτέλεσμα να φτάσω στο νησί λίγο μετά τις 12 το βράδυ, όντας ο μόνος πεζός επιβάτης που κατέβαινε:

Προχώρησα στο λιμάνι βλέποντας δεμένο το «Psara Glory» ,ακόμα ένα πλοίο – θρύλο, που συνδέει το νησί καθημερινά με τη Χίο:

Αφού παρέλαβα το πολύ όμορφο και ασύλληπτα οικονομικό διαμέρισμα μου για τα δεδομένα του Αυγούστου δίπλα στο λιμάνι βγήκα κατευθείαν μια πρώτη βόλτα ανακάλυψης και μερικά ψώνια, βλέποντας δίπλα μου το εντυπωσιακό άγαλμα της «Δόξας» των Ψαρών στους πρόποδες της μαύρης ράχης που είχε εγκαινιαστεί μόλις λίγες ημέρες πριν:

Έφτασα μέχρι την απέναντι πλευρά του λιμανιού και το πολύ όμορφο μπαράκι του, έχοντας πλέον απόλυτη θέα προς τον οικισμό:

Κουρασμένος όπως ήμουν επέστρεψα στο σπίτι μου να τσιμπήσω κάτι και να απολαύσω τη νύχτα πίνοντας μερικά ποτάκια στο μπαλκόνι μου, χαζεύοντας την ολόμαυρη ράχη.

Το δικαιούμουν, ήμουν εδώ και λίγη ώρα σε ακόμα ένα νησί…
Ημέρα δεύτερη
Ξύπνησα με πολύ μεγάλη ανυπομονησία να εξερευνήσω το νησί, έτσι μετά από ένα πρώτο καφεδάκι στο μπαλκόνι μου, άφησα πίσω το πολύ ωραίο διαμέρισμα μου ανηφορίζοντας αρχικά προς τους πρόποδες της μαύρης ράχης:


Εκεί συνειδητοποίησα για τα καλά πόσο εντυπωσιακό ήταν το νέο άγαλμα:

Αλλά και ο υπόλοιπος - πλήρως ανακατασκευασμένος - χώρος. Μια φρεγάτα του Πολεμικού ναυτικού και ένα πλοίο υποστήριξης είχαν κάνει την εμφάνιση τους, αγκυροβολώντας στο νησί.

Αφού πήρα μια πανοραμική φωτογραφία του οικισμού από κείνο το σημείο:

Κατευθύνθηκα προς το κέντρο προκειμένου να βρω το φούρνο, θαυμάζοντας αρχικά το μνημείο που είναι αφιερωμένο στο σπουδαίο Ψαριανό ήρωα Κωνσταντίνο Κανάρη:

Μπήκα στα στενάκια εξερευνώντας και πέρασα από το δημαρχείο αλλά και την εκκλησία:




Βρήκα το φούρνο με λίγη δυσκολία, διαπιστώνοντας με χαρά τη καλοσύνη και τη φιλοξενία των κατοίκων των Ψαρών. Οι κυρίες που ήταν απ’ έξω με κέρασαν κουλουράκια, όπως και η πολύ καλή κυρία που είχε το φούρνο όταν αντιλήφθηκε ότι δεν έχω ψιλά: «Πληρώνεις άλλη μέρα, αύριο, δε χάλασε κι ο κόσμος»… Καταπληκτικά πράγματα!
Γύρισα στο σπίτι κι ετοιμάστηκα, ξαναβγαίνοντας στη γύρα το μεσημεράκι. Πέρασα βιαστικά το κεντρικό δρόμο φτάνοντας μέχρι τη γνωστή παραλία εντός του οικισμού με το όνομα Κατσούνη και το κτίσμα των Σπιταλιων:

Τα σπιταλια των Ψαρών είναι ένα χαρακτηριστικό κτήριο του 18ου αιώνα, το οποίο αποτελούσε λοιμοκαθαρτήριο για τους ναυτικούς που επέστρεφαν στο νησί, τη περίοδο της μεγάλης ναυτικής εξάπλωσης των Ψαρών. Ήταν υποχρεωμένοι να παραμείνουν εκεί κάποιες μέρες, έως ότου αποδειχτεί ότι δε φέρουν κάποια μολυσματική ασθένεια την οποία υπήρχε περίπτωση να μεταφέρουν στο χωριό. Σήμερα λειτουργεί εκεί εστιατόριο, καθώς πριν λίγα χρόνια το εγκαταλελειμμένο κτίσμα ανακαινίστηκε υπό την αιγίδα του ΕΟΤ:

Γύρισα πίσω προς το μπαράκι και το ερειπωμένο κτίσμα – παλιό σπίτι αγωνιστών των Ψαρών, φωτογραφίζοντας το Glory και το πολεμικό από τη μία, αλλά και τη Προτομή του Νικόλαου Αποστολη από την άλλη. Τα Ψαρά φροντίζουν να σου περνούν κάθε στιγμή την ιστορικότητα του νησιού στο οποίο βρίσκεσαι:



Απέναντι μου είχα όπως και το προηγούμενο βράδυ απόλυτη θέα προς την Ολόμαυρη Ράχη:

Κάθισα να πιώ ένα καφέ παραλιακά γιατί τον χρειαζόμουν, ο οποίος με συνοπτικές διαδικασίες πήρε πόδι ως όφειλε, γυρνώντας το στο επίσημο ποτό του καλοκαιριού (και όχι μόνο), μιας και το κλίμα ήταν εορταστικό έχοντας στηθεί ένα μεσημεριανό παρτάκι:

Έτσι λίγο πριν τις τέσσερις πήρα κι εγώ το δρόμο για τις παραλίες, όπως ο περισσότερος κόσμος στο νησί, μιας και εκεί όπως σε κάθε τέτοιο μέρος οι ρυθμοί είναι διαφορετικοί. Σταμάτησα και κατέβηκα μέχρι τα Σπιταλια (η λέξη ελληνική παραφορά του Hospital) προκειμένου να τα δω μιας και το εστιατόριο δε λειτουργεί μεταξύ 4-8:



Από εκείνο το σημείο ξεκινάει το εντυπωσιακό, εύκολο και πολύ όμορφο πετρόχτιστο μονοπάτι προς τις παραλίες του νησιού, το οποίο και ακολούθησα:

Απαρνήθηκα το πρώτο πολύ δελεαστικό κολπάκι που βρήκα μπροστά μου και συνέχισα το δρόμο μου:


Έφτασα στο Εκκλησάκι της Αγίας Κυριακής,

Κι από εκεί φωτογράφησα την άδεια ομώνυμη παραλία:

Αλλά και την επόμενη που ακολουθούσε λίγο μετά, τα Λαζαρέττα:

Ο λόγος που τα νερά δεν είχαν κόσμο δεν ήταν άλλος από το κακό φαινόμενο (ακόμα ένα) του καλοκαιριού του 2021 με τις τσούχτρες. Δυστυχώς τις μέρες που βρισκόμουν στο νησί είχε ενταθεί αρκετά, με αποτέλεσμα το μπάνιο να διεξάγεται με πολύ μεγάλη προσοχή!
Κάπου εκεί αποφάσισα ν’ αποτολμήσω να φτάσω ως τη παραλία της «Λήμνου» που βρισκόταν περίπου 3 χιλιόμετρα πιο κάτω, έτσι ξεκίνησα να πεζοπορώ εκτός του μονοπατιού, ανάμεσα σε χαμηλή βλάστηση αλλά και σε χωματόδρομο με καλαμιές λίγο πιο κάτω:


Το καλό είναι ότι η Λήμνος (μα τι ινσεψιο είναι αυτό, νησί μέσα στο νησί) είναι μια υπέροχη παραλία με βότσαλο και δελεαστικά χρώματα, όμως εγώ από φόβο αρκέστηκα σε μια πολύ μικρή βουτιά για να δροσιστώ από το πολύ περπάτημα:


Στη συγκεκριμένη είδα και μία σκηνή από παιδιά που ήταν εκεί για ελεύθερο. Οι περισσότεροι ισχυρίζονται ότι αυτή ίσως είναι η καλύτερη παραλία του νησιού!
Δεν έμεινα πολύ και πήρα το δρόμο της επιστροφής προς τις προηγούμενες, μπας και καταφέρω και κάνω καμιά βουτιά της προκοπής:

Έμεινα για λίγη ώρα στη πρώτη που είχα δει και αφού διαπίστωσα ότι ο κόσμος που έκανε το μπανάκι του δεν είχε κάποιο πρόβλημα, έσβησα κι εγώ στα υπέροχα γαλήνια νερά:

Το Glory είχε ξεκινήσει το δρομολόγιο του προς τη Βόλισσο, υπενθυμίζοντας μου ότι έπρεπε κι εγώ να πεταχτώ στο πρακτορείο για να εκδώσω το εισιτήριο της επιστροφής.

Έτσι αν και δεν ήθελα να φύγω νωρίς από τη παραλία ξεκίνησα, βλέποντας και τον όμορφο νωχελικό γατούλη του νησιού να χει αράξει για την απογευματινή του σιέστα,

Στο πολύ όμορφο παραλιακό μέτωπο των Ψαρών:

Έβγαλα το εισιτηριάκι μου και μπήκα πάλι στα ενδότερα του οικισμού ψάχνοντας το μαρκετ που όπως διαπίστωσα εκτελεί και παραγγελίες φαρμακείου. Τα δέντρα και τα πολλά πηγάδια που συναντάει κανείς στο δρόμο του αποδεικνύουν ότι τα Ψαρά είναι ένα νησί που δε στερείται νερού:

Ήταν κάτι που έμαθα από τη πρώτη στιγμή που πάτησα το πόδι μου, ότι το νερό της βρύσης πίνεται. Που ακούστηκε αυτό για νησί!
Αφού έκανα τα ψώνια μου πήρα τα δρομάκια του οικισμού περιμετρικά, ανηφορίζοντας προς την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, ένα από τα σημαντικά αξιοθέατα του νησιού, για να δω το ηλιοβασίλεμα:

Η προτομή του Κωνσταντίνου Νικόδημου μου υπενθύμισε για μια ακόμα φορά το μέρος που βρίσκομαι:

Όπως και η ιστορική μαύρη ράχη απέναντι μου:

Ο Ναός του Αγίου Νικολάου, άρχισε να κτίζεται το 1785 και ολοκληρώθηκε τη χρονιά που γεννήθηκε ο Κανάρης (1793). Καταστράφηκε το 1824, με την Καταστροφή των Ψαρών και ανακαινίστηκε το 1863:

Κατέβηκα μέσα από τα στενάκια συναντώντας πάλι πολλά πηγάδια, την ώρα που ο ήλιος άρχισε να πέφτει για τα καλά:

Βγήκα παραλιακά προς αναζήτηση φαγητού η οποία απέβη άκαρπη:

Και επέστρεψα στο σπίτι σταμπάροντας ένα πολύ ωραίο ταβερνείο για την επομένη:

Ετοίμασα κάτι να φάω μιας και είχα φροντίσει για ψώνια νωρίτερα, καθώς δε με ενέπνευσε πραγματικά τίποτα από τα παραλιακά καταστήματα. Ευτυχώς το σπίτι ήταν πλήρως εξοπλισμένο.
Έφαγα ευχάριστα και έπινα τα ποτά μου συνοδεία καλής μουσικής και βιβλίου. Δεν είχα όρεξη να βγω έξω, απολάμβανα την ησυχία και τις διακοπές μου. Ξαφνικά περασμένα μεσάνυχτα μου ήρθε μια ιδέα! Να ανέβω στη μαύρη ράχη για μερικές νυχτερινές φωτογραφίες.
Χωρίς να το σκεφτώ περισσότερο και κόντρα στη λογική μιας και φυσούσε αρκετά πήρα τη φωτογραφική μηχανή στα χέρια μου και ξεκίνησα ν’ ανεβαίνω:

Ευτυχώς τα φωτισμένα σκαλοπάτια έδειχναν το δρόμο προς τη κορυφή, αν και ο αέρας δε βοηθούσε τη κατάσταση:

Μερικά λεπτά μετά έφτασα πάνω, αποτυγχάνοντας πλήρως στις φωτογραφίες του νυχτερινού οικισμού. Βρέθηκα μπροστά στην εκκλησία Αγ.Ιωάννη & Αγ.Άννας:

Φωτογράφισα το μνημείο του ολοκαυτώματος:

Και κατέβηκα προς τα κάτω βλέποντας το φωτισμένο μύλο, το άγαλμα και το Glory που εν τω μεταξύ είχε επιστρέψει:

Περίμενα τη στιγμή ώστε να φωτογραφίσω τις σημαίες όπως ήθελα:

Και γύρισα σπίτι για να συνεχίσω τα ποτά, απολύτως ικανοποιημένος με όσα είδα κι έκανα τη πρώτη μου γεμάτη μέρα στα Ψαρά.
Ημέρα Τρίτη
Ξύπνησα και βγήκα σχεδόν αμέσως έξω για αναζήτηση φαγητού. Η ζέστη ήταν ήδη ανυπόφορη κι εγώ πήρα τον αντίθετο δρόμο αυτή τη φορά, από την άλλη πλευρά της παραλιακής, περνώντας από το πολύ όμορφο ουζερί, αλλά και τη σχεδόν ερημική και ωραία παραλία του Κάτω γιαλού, ευρισκόμενη κολλητά στη μαύρη ράχη και απέναντι από τ’ Αντίψαρα:


Έκανα δεξιά περνώντας στα ενδότερα του οικισμού, φτάνοντας στο φούρνο για προμήθειες και για την εξόφληση του χθεσινού χρέους. Η ζέστη τους είχε χτυπήσει όλους για τα καλά:


Οργανώθηκα και ήπια το καφέ μου βλέποντας θάλασσα. Είχαν καταφτάσει και κάποια μικρά εκδρομικά στο νησί κατεβάζοντας κόσμο:

Το αεράκι που ξεκίνησε να φυσά μου έδωσε το καλύτερο έναυσμα να κινηθώ προς τις παραλίες, αυτή τη φορά από τη πάνω πλευρά του οικισμού δίπλα στο γήπεδο, αφήνοντας πίσω μου το μονοπάτι:


Ο στόχος της ημέρας ήταν να φτάσω με τα πόδια ως τη Λάκα κάτι που ούτε 2 χιλιόμετρα ήταν, ούτε εύκολο δρόμο είχε μέσα στον ήλιο:

Με το απαραίτητο νεράκι μου στο χέρι ανέβηκα το λόφο και λίγο μετά βρέθηκα να κατηφορίζω μέσα από το αιολικό πάρκο:


Για ακόμα μία φορά δεν υπολόγισα σωστά τους αέρηδες με αποτέλεσμα να μη μπω καν στη διαδικασία της βουτιάς αρκούμενος σε μερικές φωτογραφίες, κάτι που επιβεβαίωνε και η μηδαμινή παρουσία κόσμου στη Λάκα και το Αρχοντίκι, τις διπλανές και πανέμορφες παραλίες που δε μπορούσα να χαρώ. Από τη μία οι τσούχτρες, από την άλλη ο αέρας…


Δεν είναι τυχαίο μάλλον ότι τα ερείπια των ανεμόμυλων του νησιού βρίσκονται σ’ αυτή τη περιοχή:

Επέστρεψα γρηγορότερα βλέποντας τη μαύρη ράχη προς την αγαπημένη μου παραλία, αντιλαμβανόμενος ότι οι δύο ανασταλτικοί παράγοντες του μπάνιου δεν έβρισκαν ευτυχώς εφαρμογή στο μικρό αυτό κολπάκι:


Έκανα τη βουτιά μου και συνέχισα το πρόγραμμα μου, μπαίνοντας στα κλειστά την ώρα εκείνη Σπιταλια για μερικές ακόμα λήψεις:


Είχα χρόνο στη διάθεση μου και κατευθύνθηκα προς το ουζερί για ένα πιατάκι συνοδείας χιώτικου ούζου, όπως τουλάχιστον το είχα στο μυαλό μου. Η απάντηση για μια ακόμα φορά δε με ικανοποίησε, έτσι αφού σπάστηκα και ήπια μια μπυρίτσα με θέα τον Άγιο Νικόλαο, επέστρεψα στο δωμάτιο να ετοιμάσω κάτι φαγώσιμο:

Η ώρα ήταν περασμένες επτάμιση όταν πήρα την άγουσα μια φορά ακόμη για την Ολόμαυρη Ράχη ή τη χερσόνησο του Παλαιόκαστρου όπως επίσημα ονομάζεται, προκειμένου να τη δω στο ηλιοβασίλεμα:

Οι εικόνες όντως ήταν εντυπωσιακές, με τον ήλιο να πέφτει πίσω από τ΄Αντίψαρα, δημιουργώντας ένα μοναδικό σκηνικό.

Η θέα προς τον οικισμό και το λιμάνι ήταν ανεμπόδιστη:


Εγώ ξεκίνησα την ανάβαση από το διαρρυθμισμένο μονοπάτι, φωτογραφίζοντας παράλληλα προς όλες τις πιθανές γωνίες:


Το ηλιοβασίλεμα ήταν πλέον γεγονός, δίνοντας στα Αντίψαρα ένα αρκετά σκούρο χρώμα.

Έφτασα γρήγορα στη κορυφή της Μαύρης Ράχης, βλέποντας υπό το φως της ημέρας πλέον το εκκλησάκι, το μνημείο των πεσόντων και τη θέα προς τον Άγιο Νικόλαο:



Στο μέρος αυτό γράφτηκαν μερικές ακόμα ηρωικές σελίδες της επανάστασης του 1821, ενός νησιού που αποτελούσε κόκκινο πανί για τη δράση του, πρόσφερε τα μέγιστα στον αγώνα και καταστράφηκε τελικά ολοσχερώς το 1824. Η τελευταία αντίσταση που προέβαλαν Ψαριανοί πριν την ολοκληρωτική καταστροφή του νησιού, ήταν η οχύρωση 500 περίπου από αυτούς στο φρούριο της Παλαιοχώρας, την «Μαύρη Ράχη«, όπου βρισκόταν η πυριτιδαποθήκη του νησιού. Όταν ο κλοιός έγινε ασφυκτικός, αποφάσισαν να αυτοπυρποληθούν, ανατινάζοντας τα πυρομαχικά και τους εαυτούς τους… ΔΕΟΣ
Δεν έχασα την ευκαιρία βέβαια να βγω κι εγώ μια αναμνηστική φωτογραφία στο σημείο:

Κατεβαίνοντας προς τη χώρα σούρουπο πλέον:

Τα φώτα είχαν αρχίσει ν’ ανάβουν, δίνοντας εξαιρετικές εικόνες στ’ αξιοθέατα της ράχης:


Προχώρησα μέχρι το περίπτερο όπου πωλούνται αναμνηστικά του νησιού και ανοίγει κάθε απόγευμα για όποιον επισκέπτη θέλει να κάνει τα ψώνια του:

Επέστρεψα στο σπίτι γεμάτος εικόνες, προκειμένου να ετοιμάσω κάτι για φαγητό (μεγάλα τα κενά στο τομέα αυτό στα Ψαρά αλλά δε πειράζει), να πιω τα ποτάκια μου και να τα συνεχίσω εν τέλει αργότερα έξω, κάνοντας παράλληλα τον απολογισμό της εκδρομής, στο καταπληκτικό πετρόχτιστο μπαρ του νησιού με τις μουσικάρες του και τις υπέρ το δέον χαμηλές τιμές του:


Κρίμα που δε μπορούσα να μείνω ως το ξημέρωμα, μιας και το ξημέρωμα …έφευγα. Με μια τελευταία εικόνα της παραλιακής επέστρεψα για ελάχιστες ώρες ύπνου:

Μέρα τέταρτη – Αναχώρηση
Ξύπνησα λίγο μετά τις έξι, βλέποντας το Psara Glory να έχει αρχίσει ήδη να ζεσταίνει τις μηχανές του, με το δρομολόγιο προς Χίο να ξεκινάει στις επτά. Ετοιμάστηκα και κατέβηκα στο λιμάνι, βλέποντας παράλληλα τις όμορφες τοιχογραφίες – πρωτοβουλία των νέων του νησιού:


Ένας ακόμα λόγος να «νιώσει» κάποιος το νησί από την άφιξη του ακόμα. Αντίστοιχες εικόνες με διαφορετική βεβαίως θεματολογία είδα και πέρυσι στον Άγιο Ευστράτιο:


Ο ήλιος είχε ανατείλει για τα καλά πάνω απ’ τη Χώρα των Ψαρών

Το πλοίο αναχώρησε συνεπέστατο μετά και τους καθιερωμένους πλέον ελέγχους:

Άφηνα πίσω μου τα Ψαρά με αίσθημα απόλυτης ικανοποίησης καθώς είδα αρκετά καλά ακόμα ένα από κείνα τα νησιά που αποτελούν το κάτι ξεχωριστό για τους δικούς τους λόγους, ένα νησί βαθιά ιστορικό και σημαντικό, ένα νησί φιλόξενο, προσιτό, ένα νησί που προκαλεί όσους αναζητούν τη διαφορετικότητα στις διακοπές τους και όχι μόνο.

Άφηνα πίσω μου τα Ψαρά με νοσταλγία, καθώς θα ήθελα λίγο χρόνο ακόμα σ’ αυτά. Είναι ίσως ο καλύτερος λόγος για την επιστροφή μου…
Last edited: