psilos3
Member
- Μηνύματα
- 7.095
- Likes
- 56.054
- Επόμενο Ταξίδι
- ;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αναζητείται!
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Φολέγανδρος
- Αντίπαρος
- Αντίπαρος ΙΙ
- Αμοργός
- Αμοργός ΙΙ
- Αμοργός ΙΙΙ
- Σίκινος
- Αστυπάλαια
- Αστυπάλαια ΙΙ
- Σέριφος
- Σχοινούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Ηρακλειά - Μικρές Κυκλάδες
- Δονούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Κίμωλος
- Ανάφη
- Σκύρος
- Χάλκη
- Λειψοί
- Λειψοί ΙΙ
- Λέρος
- Πάτμος
- Αγαθονήσι
- Τήλος
- Νίσυρος
- Σύμη
- Τέλενδος
- Κάλυμνος
- Ψέριμος
- Φούρνοι Κορσέων
- Παλαιό Τρίκερι Μαγνησίας
- Τριζόνια Φωκίδας
- Θηρασιά - Κυκλάδες
- Αρκιοί & Μάραθος Δωδεκανήσων
- Κάτω Κουφονήσι - Μικρές Κυκλάδες
- Αντι Επιλόγου
- Άγιος Ευστράτιος
- Καστελλόριζο (Μεγίστη)
- Φολέγανδρος ΙΙ
- Φούρνοι Κορσέων ΙΙ
- Θύμαινα Κορσέων
- Οινούσσες
- Ψαρά
- Κάσος
- Κάρπαθος
- Σαρία Δωδεκανήσου
- Αρκιοί
- Σαμοθράκη
- Κύθηρα (Τσιρίγο)
- Αντικύθηρα (Τσιριγότο)
- Ικαρία
- Ικαρία ΙΙ
- Γαύδος
- Μεγανήσι Ιονίου
- Αλόννησος
- Αμοργός ΙV
- Λέρος ΙV
- Λειψοί ΙΙΙ
- Παξοί
Σαμοθράκη
Επίσκεψη : Αύγουστος 2022
Διάρκεια: 3 ημέρες
Σαμοθράκη. Μια περίπτωση περίεργη. Ένα νησί που συζητήθηκε ουκ ολίγες φορές στη παρούσα ιστορία και όχι μόνο. Ένα μέρος που όλοι μου έλεγαν «μα καλά, πως γίνεται να μην έχεις πάει εσύ;» έχοντας πάντα έτοιμη και εύκαιρη τη δικαιολογία «έλα μωρέ δίπλα είναι, κάποια στιγμή θα πάω», έτσι απλά κι αόριστα…
Μη σας πω ψέματα δε το συνηθίζω, το νησί το είχα υποτιμήσει αρκετά, τουλάχιστον στη σκέψη μου και στη μέχρι τώρα αντιμετώπιση μου προς αυτό, όπως άλλωστε και τους περισσότερους βόρειους προορισμούς, οι οποίοι με έχουν διαψεύσει πανηγυρικά έως τώρα. Κάτι ανάλογο συνέβη φυσικά και με τη Σαμοθράκη.
Ήταν η σειρά της; Ήταν απλά ακόμα ένα στη λίστα; Μπορεί και τα δυο μαζί μέχρι ν’ αρχίσω να το ψάχνω σοβαρά, από την έρευνα όμως κατάλαβα -πόσο μάλλον όταν πάτησα το πόδι μου εκεί- ότι το μέρος είναι διαφορετικό, ιδιαίτερο, όμορφο και πολύ ξεχωριστό σε σχέση με τα όσα είχα ως τώρα δει και συνηθίσει.
Έχει μια ανεξήγητη ενέργεια, θα το νιώσεις, μου ‘χε πει μια φίλη όταν της ανέλυα το πλάνο μου γύρω στο Μάιο για επίσκεψη στο νησί, κάτι που κατάλαβα βέβαια όταν έφτασα. Μια επίσκεψη που ξανασκέφτηκα πολλές φορές, μιας και το καλοκαίρι του 2022 με τις εξωφρενικές χρεώσεις του δεν ήταν ότι καλύτερο για solo ταξίδια σε Ελληνικά νησιά, έχοντας όμως ήδη πάρει την απόφαση δεν έκανα πίσω…
Ημέρα πρώτη
Έχοντας φορτώσει το αμάξι και χωρίς το περιττό άγχος των κιλών, των αποσκευών, των υγρών κτλ όπως συμβαίνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις. Αναχώρησα για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Μ’ αρέσει που έλεγα ότι είναι και δίπλα. Κοντά 4 ώρες νορμάλ οδήγησης, συν δύο ώρες πλεύσης συν αναμονές. Δίπλα δε το λες. Ευτυχώς ο «Κοραής», πλοίο που έχω χρησιμοποιήσει σε παλαιότερα ταξίδια στις Κυκλάδες ήρθε στην ώρα του:
Το δρομολόγιο ήταν υπέροχο με απολύτως ήπια θάλασσα, αφήνοντας πίσω μας την Αλεξ/πολη στα χρώματα του δειλινού:
Συνεχίζοντας άλλες 2 ώρες στο σκοτάδι, που δε κατάλαβα πως πέρασαν, μιας και έπιασα κουβέντα με αρκετό κόσμο. Είναι πολύ εύκολες οι γνωριμίες όταν κουβαλάς στους ώμους τη θήκη με το έγχορδο βλέπετε, πιστή συντροφιά μου γι’ αυτό το ταξίδι:
Το πλοίο αφίχθηκε σχεδόν στην ώρα του, με το φεγγάρι να πέφτει πάνω από το λιμάνι της Καμαριώτισσας:
Ούτε ‘γω δε θυμόμουν πόσο καιρό έχω να βγω από πλοίο όχι πεζός αλλά από τη ράμπα με το δικό μου αυτοκίνητο αυτή τη φορά. Νομίζω από το μακρινό 2005:
Έφτασα στα Θερμά μετά από 13 χιλιόμετρα νυχτερινής οδήγησης σε ένα δρόμο με ελάχιστα φώτα. Δυσκολεύτηκα πάρα πολύ να περάσω αλλά κυρίως να βρω παρκάρισμα εκείνη την ώρα, καθώς στο κέντρο του χωριού επικρατούσε το αδιαχώρητο από κόσμο. Αρκετά κουρασμένος τελείωσα τα διαδικαστικά λίγο πριν τις 12, βγαίνοντας για βόλτα στο χωριό:
Ήπια τις μπύρες μου στο πεζούλι, μιας και σε όλα τα καφέ/μπαρ δεν είχαν ούτε σκαμνί διαθέσιμο, γεγονός που δε με πείραξε καθόλου.
Και πώς να με πειράξει όταν ήμουν σε ένα νησί που ξεκίνησε ήδη να με κερδίζει;
Ημέρα δεύτερη
Σηκώθηκα νωρίς αλλά χορτάτος από ύπνο για να πιώ το καφεδάκι μου στην πολύ δροσερή βεράντα του καταλύματος, κάτω από τη σκιά του απέναντι πλατάνου:
Με τη φωτογραφική μηχανή στο χέρι βγήκα μια βόλτα στα Θερμά, προκειμένου να δω το χωριό υπό το φως της ημέρας:
Ήταν ακόμα νωρίς (για Σαμοθράκη) με τον κόσμο που κυκλοφορούσε να ναι ελάχιστος σε σχέση με το προηγούμενο βράδυ. Ακόμα και στο καφενείο πλάι στα τρεχούμενα νερά έβρισκε άνετα κανείς να καθίσει:
Στο μόνο μέρος που συνάντησα ουρά ήταν ένα γνωστό κατάστημα με μπουγάτσες & αρτοσκευάσματα. Δεν αναλώθηκα πολύ στα Θερμά καθώς είχα συνέχεια, οπότε τρώγοντας κάτι αναχώρησα:
Βασιζόμενος στις οδηγίες του google maps ξεκίνησα τη βόλτα μου προς τις βάθρες, κάτι που σας συστήνω να αποφύγετε μιας και οι πληροφορίες δεν ανταποκρίνονται στη πραγματικότητα. Λίγο μετά την έξοδο μου από τα Θερμά έστριψα δεξιά καθ΄ υπόδειξη του προγράμματος, ανηφορίζοντας το χωματόδρομο:
Άφησα το αυτοκίνητο έξω από τον χώρο της Ιεράς μονής Χριστού, που δεν ήταν επισκέψιμη, συνεχίζοντας με τα πόδια ως το μονοπάτι, βλέποντας παράλληλα τις πρώτες προειδοποιητικές πινακίδες:
Το μόνο που κατάφερα να δω στο σημείο εκείνο ήταν η «Βάθρα Γρηγοράκη» που πιο πολύ τη λες ρεματιά, χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον:
Ξόδεψα κι ένα άσκοπο μισάωρο περιπλανώμενος στο μονοπάτι, όταν ενημερώθηκα από άλλους περιηγητές της περιοχής ότι δεν υπάρχει πρόσβαση από το σημείο εκείνο σε άλλη βάθρα, κάτι που είχα καταλάβει ήδη παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής, βλέποντας από ψηλά τη μονή Χριστού που έδειχνε να βρίσκεται υπό τη διεξαγωγή εργασιών:
Προσωρινά απογοητευμένος μπήκα στο αμάξι και έφυγα προς τη Παλαιόπολη όπου βρίσκεται ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα του νησιού με πολύ μεγάλο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, το περίφημο «Ιερό των Μεγάλων θεών».
Είδα το αντίγραφο της «Νίκης της Σαμοθράκης», με το πρωτότυπο άγαλμα να βρίσκεται φυσικά στο Λούβρο (τι περίεργο) ανηφορίζοντας προς την είσοδο του Ιερού:
Η ενέργεια του μέρους σε κατακλύζει αμέσως, κάτι που συμβαίνει άλλωστε με πολλούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, δίνοντας σου να καταλάβεις ότι μόνο τυχαία δεν βρίσκεται στο σημείο αυτό:
Το Ιερό αποτελεί ένα συγκρότημα ναών στο οποίο εκτελούνταν ουσιαστικά μυστηριακές τελετές, τα περίφημα Καβείρια μυστήρια, μυσταγωγικές τελετές για μυημένους:
Ο χώρος διατηρείται σε αρκετά καλή κατάσταση με τη πληροφόρηση να είναι εξίσου καλή.
Εντύπωση κάνει το γεγονός ότι μεγάλες προσωπικότητες της αρχαιότητας έχουν αποτελέσει μύστες, με συχνές αναφορές στο Ιερό:
Γύρισα αρκετά, χωρίς να έχω το χρόνο να μελετήσω όπως θα ήθελα το χώρο καθώς η ζέστη ήταν έντονη, παρατηρώντας παράλληλα τα βουνά που τον περιστοιχίζουν:
Έχοντας άριστες εντυπώσεις μπήκα στο αυτοκίνητο μιας και έπρεπε να κάνω δρόμο. Κάνοντας την απαραίτητη στάση για νεράκι, έστριψα προς το Λάκκωμα, κάνοντας δεξιά κάποιες φορές για τις όμορφες καλοκαιρινές λήψεις που πρόσφερε απλόχερα το τοπίο:
Στάση έκανα και στη παραλία «Μακρυλιές», ίσα για τη φωτογραφία μιας και δε μου έκανε καθόλου εντύπωση:
Είχα εξάλλου στόχο την επίσκεψη στη γνωστότερη παραλία του νησιού, τη «Παχιά άμμο» που βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο του. Πάρκαρα αρκετά εύκολα ευτυχώς και κινήθηκα προς το μπαρ κάτω από τη πειρατική σημαία (και τα παρτάλια οι σκέψεις μας/πειρατική σημαία) για να πιώ έναν παγωμένο καφέ πριν κατέβω για βουτιά:
Η Σαμοθράκη μπορεί να μη φημίζεται για τις παραλίες και τις θάλασσες της, ωστόσο η Παχιά άμμος είναι εξαιρετική, με υπέροχα χρώματα και χονδρή άμμο, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες παραλίες νησιών:
Έκανα το μπανάκι μου στα καταγάλανα βαθιά νερά με θέα την Ίμβρο και χαλάρωσα, προτού συνεχίσω με το πρόγραμμα της ημέρας:
Απογευματάκι και λίγο πριν τις έξι μπήκα στο αυτοκίνητο για να οδηγήσω τα 20 χιλιόμετρα που με χώριζαν από τη Χώρα του νησιού:
Πάρκαρα στο πάρκινγκ στην αρχή μιας και το αυτοκίνητο δε κινείται ούτε παντού, ούτε άνετα και άρχισα την εξερεύνηση. Οι εντυπώσεις από τη πρώτη κιόλας στιγμή ήταν άκρως θετικές:
Ήταν η ώρα που χτύπησε και το πρώτο τηλέφωνο από ένα φίλο & γείτονα μου, ο οποίος μόλις είχε δει ότι είμαι Σαμοθράκη και πήρε να μου δώσει πληροφορίες, εκθειάζοντας παράλληλα το νησί που είχε δει μόλις 2 χρόνια πριν:
Περπατούσα χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση ανάμεσα στα πανέμορφα στενάκια ανεβαίνοντας και μιλώντας στο τηλέφωνο:
Χωρίς να το καταλάβω βρέθηκα στο άκρο της χώρας και ένα από τα ψηλότερα σημεία της έχοντας απρόσκοπτη θέα προς όλες τις πλευρές του οικισμού:
Ενός πανέμορφου οικισμού:
Ξεκίνησα τη κάθοδο μου παρατηρώντας τις πέτρες πάνω στα κεραμίδια, κάτι που μου προκάλεσε έντονη απορία και δεν έμαθα για ποιο λόγο συνέβαινε. Ίσως για το προφανές, τη προστασία απ’ τον αέρα:
Η Χώρα είχε να προσφέρει πολλά ακόμα, ήταν όμως ώρα για ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα κάτω από το πλάτανο στο καφενείο για μια παγωμένη μπυρίτσα. Είχα περπατήσει πολύ:
Όχι και τόσο δροσισμένος (μα χλιαρή μπύρα, είναι δυνατόν
ξεκίνησα ν’ ανηφορίζω από την άλλη πλευρά της χώρας αυτή τη φορά, βλέποντας εξαιρετικές εικόνες:
Όποια κι αν είναι βλέπετε τα νησιώτικα «θέλω» του καθενός, δε μπορεί να μην υποκλιθεί στην ομορφιά της Χώρας της Σαμοθράκης.
Άρχισα ν’ ανεβαίνω τα σκαλιά του ναού κοιμήσεως Θεοτόκου βλέποντας και πάλι θέα προς το υπόλοιπο χωριό:
Φτάνοντας στο εντυπωσιακό και πολύ φωτογραφικό μπαλκόνι με τις καμάρες και την υπόλοιπη θέα προς το κάστρο των Γατελούζων:
Προχώρησα ευθεία στο στενάκι που ανεβαίνει προς το κάστρο και την οχύρωση του 10ου αιώνα διαπιστώνοντας ότι δεν είναι περαιτέρω επισκέψιμο:
Καταλήγοντας ως το υπέροχο καφέ μπαρ που βρίσκεται στο τέλος του πεζόδρομου, πιάνοντας αμέσως ένα τραπεζάκι που έβλεπε απρόσκοπτα ως τη θάλασσα:
Είχε έρθει η ώρα να δοκιμάσω τα τοπικά προϊόντα του νησιού. Pale ale με το όνομα του καταρράκτη φονιά, εντυπωσιακού χρώματος και ζύμωσης. Εξαιρετική επιλογή:
Πήρα το δρόμο της επιστροφής από άλλα στενάκια αυτή τη φορά προκειμένου να δω περισσότερα πράγματα από τη χώρα:
Τα δροσερά τρεχούμενα νερά του νησιού φυσικά είναι σήμα κατατεθέν, στα περισσότερα χωριά του:
Προσπέρασα κάποια ενδιαφέροντα καφέ/μπαρ και έχοντας θέα προς το κάστρο πήγα προς το πάρκινγκ προκειμένου να μπω στ’ αμάξι και να γυρίσω στα Θερμά:
Πάλι καλά που πρόλαβα να τσακίσω τα κοντοσούβλια του τοπικού ψητοπωλείου πριν προκύψει εκτάκτως δουλειά, (προκόψαμε), αλλά και το ευρωπαϊκό ματς της ομάδας μου, (προκόψαμε x2) που με κράτησαν ως αργά μέσα, ευτυχώς παρέα με μια καλή βότκα, πριν βγω τελικά να κάνω τη βραδινή μου βόλτα στα Θερμά. Ασφυκτικά γεμάτα γι’ ακόμα ένα βράδυ, σημείο των καιρών…
Ημέρα Τρίτη
Αυτή τη φορά δε θα γινόταν το ίδιο λάθος. Ρωτώντας πας στη πόλη, η ακόμα καλύτερα στις βάθρες, που ήταν και ο μεγάλος στόχος της ημέρας. Η ευγενέστατη κα Άννα, ιδιοκτήτρια των δωματίων, με ενημέρωσε πληρέστατα την ώρα που έπινα τον τριπλό ελληνικό καφέ μου.
Γι’ αυτό κι εγώ παίρνοντας ένα σάντουιτς για πρωινό, ένα παγωμένο νερό και κυρίως τη φωτογραφική μηχανή στα χέρια, ξεκίνησα μέσα απ’ το χωριό και τα σκιερά σοκάκια του, περνώντας δίπλα από πετρόχτιστα σχολεία, ξενώνες και ταβέρνες, με προορισμό τις βάθρες της «γριάς» και τη «κρύα βάθρα»:
Διένυσα πολύ άνετα τη διαδρομή των δύο περίπου χιλιομέτρων παρόλη τη ζέστη και έφτασα στη κατάφυτη περιοχή γεμάτη από κόσμο, αυτοκίνητα, διάσπαρτους κατασκηνωτές και μικροπωλητές, μπαίνοντας αμέσως στο εύκολο μονοπάτι με αρκετό κόσμο να πηγαινοέρχεται μαζί μου:
Δε νομίζω να κράτησε πάνω από δέκα λεπτά το εύκολο περπάτημα, όταν άρχισα να καταλαβαίνω ότι φτάνω, κυρίως από τη συγκέντρωση του κόσμου και την ένταση στα τρεχούμενα νερά:
Αυτό ήταν, βρισκόμουν στο πρώτο «κανονικό» και μικρό παράδεισο της Σαμοθράκης! Αυτό που περίμενα να δω από τη προηγούμενη, με μια μέρα καθυστέρηση. Το τοπίο που έχει κάνει το νησί γνωστό ίσως σε όλο τον κόσμο:
Απολαύστε την ομορφιά που είδαν και τα δικά μου μάτια, γνωρίζοντας όμως ότι υπάρχει πολύ καλύτερη συνέχεια:
Δεν αναλώθηκα περισσότερο στη περιοχή θέλοντας να κάνω σωστή διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου, επιστρέφοντας από τον ίδιο δρόμο στο χωριό:
Αφού προμηθεύτηκα ένα σνακ κι ακόμα περισσότερο νεράκι από τα Θερμά μπήκα γρήγορα στο αυτοκίνητο κινούμενος ανατολικά και πάλι, για την ελάχιστη απόσταση 5,5 χιλιομέτρων. Φυσικά το google maps έδινε άλλη είσοδο, ωστόσο πρέπει να είσαι φελλός για να μη καταλάβεις που πρέπει να πας, όταν βλέπεις τόσα πολλά παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Το ξαναγράφω, ΜΗ βασίζεστε!
Το μονοπάτι ξεκινούσε επί της ουσίας από την απόληξη του χειμάρρου του Φονιά, που δε θέλω να φαντάζομαι τι θα κατεβάζει τις βροχερές μέρες του χειμώνα. Οι προειδοποιητικές πινακίδες δίνανε το στίγμα της επικινδυνότητας του όλου εγχειρήματος, κάτι που φυσικά δε λαμβάνεται και πολύ υπόψιν:
Ήξερα ότι χρειάζομαι 20-30 λεπτά για να φτάσω ως τη πρώτη βάθρα, κάτι που γινόταν άλλοτε σε βατό, άλλοτε σε λίγο πιο δύσκολο μονοπάτι, βλέποντας κάποιες οικογένειες που πλατσούριζαν ήδη στα ρηχά νερά:
Συνέχισα χωρίς στάση, μέχρι που ένας πολύ ωραίος τύπος με το γιό του ζωσμένος με ορειβατικό σχοινί μου ζήτησε να τους βγάλω φωτογραφία. Είχαν καταφέρει να φτάσουν ως τη τέταρτη βάθρα (ξεκινώντας φυσικά πρωί), οπότε με ενημέρωσαν σχετικά, λέγοντας μου πως από κει και πάνω τα πράγματα ζορίζουν αρκετά. Όχι ότι είχα σκοπό να φτάσω τόσο ψηλά βέβαια…
Συμπληρώνοντας λοιπόν 25 λεπτά, έφτασα στο σημείο όπου υπήρχε συγκεντρωμένος αρκετός κόσμος. Καλή η φασαρία αλλά ακόμα δεν είχα δει το επίμαχο σημείο:
Πατώντας προσεκτικά στα βράχια έφτασα στην αρχή της πρώτης βάθρας, μένοντας όπως είναι λογικό με το στόμα ανοικτό! Από τις εικόνες που σε αποζημιώνουν για τον κόπο που κάνεις να φτάσεις ως εκεί, αλλά και την εκδρομή γενικότερα:
Εγώ είχα όμως άλλα σχέδια, όσο κι αν με τραβούσαν τα υπέροχα νερά. Πιάστηκα από το συρματόσχοινο στα δεξιά της βάθρας και άρχισα να ανεβαίνω το πολύ ανηφορικό μονοπάτι με την απαραίτητη προσοχή. Στεκούμενος σε ένα πλάτωμα του μονοπατιού κατάφερα να πάρω μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες και να δω την ομορφιά του καταρράκτη και της πρώτης βάθρας στο σύνολο της:
Δυστυχώς όμως η Σαμοθράκη και η ανάβαση στο όρος Σάος (ή Φεγγάρι) δεν έχουν μόνο αυτές τις ωραίες εικόνες. Πολύ συχνά συναντάει κανείς εκκλησάκια και μνημεία, δείγμα των πολλών περιστατικών που συμβαίνουν εκεί, κάτι που δε ξέρω πως μπορεί να εξαλειφθεί πέρα από τη πρόληψη και την αποφυγή της οποιασδήποτε επιπολαιότητας. Κάθε καλοκαίρι ακούγεται κι από κάτι, είτε αφορά διάσωση είτε κάτι πιο δυσάρεστο…
Αυτά σκεφτόμουν όσο ανέβαινα με δυσκολία το σημείο με την έντονη κλίση, κάνοντας τα απαιτούμενα διαλείμματα στο βάδισμα. Μπορεί να ήμουν σε καλή φυσική κατάσταση αυτό το καλοκαίρι, αλλά λίγο ο πρόσφατος covid που με ξετίναξε,λίγο οι χθεσινοβραδινές ποτάρες, λίγο η αφόρητη ζέστη του μεσημεριού δυσχέραιναν το έργο μου. Εκνευριζόμουν παράλληλα όταν έβλεπα κόσμο ν’ ανεβαίνει με παντούφλες εκεί πάνω. Η επιπολαιότητα που λέγαμε.
Με μια βαθιά ανάσα έφτασα ως το τέλος, βλέποντας ξεκάθαρα ότι είχα ανέβει ψηλά έχοντας θέα και προς τη θάλασσα. Ίσως από τη φωτογραφία αυτή γίνεται πιο κατανοητή η κλίση του εδάφους:
Παράλληλα είχα ανέβει και αρκετά πιο πάνω από τη πρώτη βάθρα:
Από κείνο το σημείο κι έπειτα το μονοπάτι έδειχνε να εξομαλύνεται αρκετά, με τη προσοχή βέβαια να χρειάζεται να ναι η ίδια και το γκρεμό να καραδοκεί σε κάποια σημεία:
Ξάφνου άρχισα να κατεβαίνω ανάμεσα σε πυκνή βλάστηση, με τα χοντρά κλαδιά να βοηθούν στο κράτημα. Η διαίσθηση μου ήταν ότι επρόκειτο να δω κάτι ακόμη καλύτερο απ’ όσα είχα δει ως τώρα:
Και να που δεν έκανα λάθος. Ο παράδεισος της Σαμοθράκης, η δεύτερη βάθρα του Φονιά ξεδιπλωνόταν στα πόδια μου, χαρίζοντας μου ένα ασύλληπτο θέαμα σπάνιας φυσικής ομορφιάς, με πολύ λιγότερους επισκέπτες μάλιστα:
Έχοντας ιδρώσει απίστευτα καταβάλλοντας όλο αυτό τον κόπο να φτάσω ως εκεί μες τη ζέστη δε το σκέφτηκα στιγμή, ξεφορτώθηκα τα περιττά και βούτηξα αμέσως στα κρυστάλλινα νερά της βάθρας, τα οποία ήταν σαφώς λιγότερο κρύα απ’ ότι περίμενα:
Παρακάλεσα 2 κοπέλες που είχαν μόλις έρθει να πιάσουν τη φωτογραφική απ’ το σάκο και να με βγάλουν μία καθώς ήθελα να κρατήσω τη στιγμή, και συνέχισα το απολαυστικότατο μπάνιο μου. Η αίσθηση στο γλυκό νερό ήταν πολύ περίεργη, όμως η κούραση έφυγε μονομιάς. Φυσικό καταπραϋντικό κι αποκατάσταση!
Έκατσα να το χαρώ όσο μπορούσα και με σαφώς λιγότερη κούραση πήρα το δρόμο της επιστροφής, που υπό συνθήκες σε κάποια σημεία ήταν πιο δύσκολος λόγω κατηφορικής κλίσης.
Μου δόθηκε η ευκαιρία και για ένα βιντεάκι από ψηλά με τη δέουσα προσοχή, πάνω απ' τη πρώτη βάθρα. Δείτε μαγεία:
Μισή ώρα μετά καθόμουν σ’ ένα τραπέζι στην εκπληκτική και σκιερή ταβέρνα του Φονιά, για να πιώ μια μπύρα που είναι δεδομένο ότι μου άξιζε μετά απ’ όλον αυτό το κόπο. Εκεί δοκίμασα και την ΙΡΑ εκδοχή της «Φονιάς». Φανταστική!
Μπήκα και πάλι στο αμάξι μετά από ώρα για οδήγηση 10 χιλιομέτρων μέχρι τη παραλία των Κήπων. Πάρκαρα και κατευθύνθηκα προς τη καντίνα πίνοντας ένα φριχτό φρέντο εσπρέσο που ξύνιζε, κάτι που μετάνιωσα την ίδια στιγμή καθώς οι μουσικάρες που έπαιζε ήταν για μπύρες. Πολλές μπύρες. Κλασσική ροκ σκηνή και εσπρέσο δε γίνεται, ας πρόσεχα!
Τα νερά στους Κήπους ήταν πεντακάθαρα και βαθιά και οφείλω να πω ότι μου άρεσαν περισσότερο από αυτά της Παχιάς άμμου, ίσως και λόγω βότσαλου που συμπαθώ ιδιαίτερα. Να που και το μπάνιο στη θάλασσα ειδικά τέτοια αγαπημένη ώρα ήταν απαραίτητο:
Έφυγα λίγο μετά τις έξι μιας και η πείνα άρχισε να με πιέζει, φροντίζοντας να κάνω στάση για τις απαραίτητες φωτογραφίες από ψηλά. Όμορφη και μεγάλη παραλία, με ακόμη καλύτερη θέα στην Ίμβρο. Ωραία πράγματα και χρώματα:
Οδήγησα στον ίδιο παραλιακό δρόμο μέχρι τα επόμενα 5 χιλιόμετρα όπου έστριψα προς την Άνω Μεριά και τα Ισώματα. Στόχος μου ήταν η επίσκεψη στην καλύτερη ταβέρνα του νησιού, τις ξακουστές «Καρυδιές» όπως υποστηρίζουν αρκετοί, και μου πρότειναν ακόμη περισσότεροι.
Διένυσα τα τελευταία 2 χιλιόμετρα σε χωματόδρομο και πάρκαρα κάτω από τα δέντρα. Ευτυχώς έφτασα σε λογική ώρα με αποτέλεσμα να είμαι μόλις τρίτος στη σειρά αναμονής, κάτι που είναι δεδομένο όσον αφορά τη συγκεκριμένη ταβέρνα. Ο καλύτερος τρόπος για να περιμένεις βέβαια και το συνιστώ σε όλους, είναι να βάλεις το ποδαράκι στα ουκ ολίγα τρεχούμενα νερά που περνούν απ’ έξω:
Η πολυπόθητη σειρά μου ήρθε, πιάνοντας ένα τραπέζι και διαβάζοντας το μενού πίνοντας μια μπύρα. Το μέρος είναι υπέροχο και πολύ δροσερό, ιδανικός χώρος για φαγητό:
Μη με ρωτήσετε για μενού, στη Σαμοθράκη είναι δεδομένο ότι θα φάτε κατσίκι, μαγειρεμένο σε ουκ ολίγες εκδοχές. Μια τέτοια με πλιγούρι δοκίμασα κι εγώ, βλέποντας την ουρά να μεγαλώνει υπερβολικά όσην ώρα περίμενα, κάνοντας παράλληλα δημόσιες σχέσεις με παιδιά που φιλοξένησα στο τραπέζι μου. Η συζήτηση γνωστή, νησιά, μουσικές και πάλι νησιά…
Γύρισα νύχτα στα Θερμά βρίσκοντας ευτυχώς εύκολα παρκάρισμα, πίνοντας τα ποτάκια μου εντός κι εκτός.
Μια ακόμα υπέροχη μέρα στη Σαμοθράκη είχε φτάσει στο τέλος της.
Αναχώρηση
Αποχαιρετώντας την ευγενέστατη ιδιοκτήτρια φόρτωσα κι αναχώρησα από τα Θερμά γύρω στις 10 το πρωί. Άφησα το αυτοκίνητο κατευθείαν στην ουρά του πλοίου που ήταν ήδη μεγάλη κι έκανα κάποιες βόλτες για φαγητό και τελευταία ψώνια.
Η Καμαριώτισσα μπαίνει στη κατηγορία περιοχών νησιών «συγγνώμη που με είδατε» οπότε δε μου κάνει εντύπωση πως δεν έχω καμία φωτογραφία από κει.
Περίμενα το πλοίο πίνοντας καφέ που ευτυχώς ήρθε στην ώρα του, δεν έφυγε όμως στην ώρα του, γεμίζοντας ασφυκτικά με αυτοκίνητα, αφήνοντας μάλιστα και μερικά έξω μιας και δεν υπήρχε άλλος διαθέσιμος χώρος. Ευτυχώς απ’ ότι έμαθα ότι έβαλαν έξτρα δρομολόγια για να καλύψουν τη τεράστια ζήτηση του νησιού, χαρακτηριστικό του καλοκαιριού του 2022.
Φύγαμε με μια ώρα καθυστέρηση, σε γαλήνια θάλασσα κι έχοντας παρέα τα θαλασσοπούλια:
Όσο για μένα; Απέφευγα επιμελώς τη Σαμοθράκη τόσο καιρό και τώρα περιμένω πως και πως θα ξαναπάω, για να δω όσα δεν είδα, να ξαναδώ όσα είδα,
και να κάνω ακόμα περισσότερα, με τη κατάλληλη παρέα…
Επίσκεψη : Αύγουστος 2022
Διάρκεια: 3 ημέρες
Σαμοθράκη. Μια περίπτωση περίεργη. Ένα νησί που συζητήθηκε ουκ ολίγες φορές στη παρούσα ιστορία και όχι μόνο. Ένα μέρος που όλοι μου έλεγαν «μα καλά, πως γίνεται να μην έχεις πάει εσύ;» έχοντας πάντα έτοιμη και εύκαιρη τη δικαιολογία «έλα μωρέ δίπλα είναι, κάποια στιγμή θα πάω», έτσι απλά κι αόριστα…
Μη σας πω ψέματα δε το συνηθίζω, το νησί το είχα υποτιμήσει αρκετά, τουλάχιστον στη σκέψη μου και στη μέχρι τώρα αντιμετώπιση μου προς αυτό, όπως άλλωστε και τους περισσότερους βόρειους προορισμούς, οι οποίοι με έχουν διαψεύσει πανηγυρικά έως τώρα. Κάτι ανάλογο συνέβη φυσικά και με τη Σαμοθράκη.
Ήταν η σειρά της; Ήταν απλά ακόμα ένα στη λίστα; Μπορεί και τα δυο μαζί μέχρι ν’ αρχίσω να το ψάχνω σοβαρά, από την έρευνα όμως κατάλαβα -πόσο μάλλον όταν πάτησα το πόδι μου εκεί- ότι το μέρος είναι διαφορετικό, ιδιαίτερο, όμορφο και πολύ ξεχωριστό σε σχέση με τα όσα είχα ως τώρα δει και συνηθίσει.
Έχει μια ανεξήγητη ενέργεια, θα το νιώσεις, μου ‘χε πει μια φίλη όταν της ανέλυα το πλάνο μου γύρω στο Μάιο για επίσκεψη στο νησί, κάτι που κατάλαβα βέβαια όταν έφτασα. Μια επίσκεψη που ξανασκέφτηκα πολλές φορές, μιας και το καλοκαίρι του 2022 με τις εξωφρενικές χρεώσεις του δεν ήταν ότι καλύτερο για solo ταξίδια σε Ελληνικά νησιά, έχοντας όμως ήδη πάρει την απόφαση δεν έκανα πίσω…
Ημέρα πρώτη
Έχοντας φορτώσει το αμάξι και χωρίς το περιττό άγχος των κιλών, των αποσκευών, των υγρών κτλ όπως συμβαίνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις. Αναχώρησα για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Μ’ αρέσει που έλεγα ότι είναι και δίπλα. Κοντά 4 ώρες νορμάλ οδήγησης, συν δύο ώρες πλεύσης συν αναμονές. Δίπλα δε το λες. Ευτυχώς ο «Κοραής», πλοίο που έχω χρησιμοποιήσει σε παλαιότερα ταξίδια στις Κυκλάδες ήρθε στην ώρα του:

Το δρομολόγιο ήταν υπέροχο με απολύτως ήπια θάλασσα, αφήνοντας πίσω μας την Αλεξ/πολη στα χρώματα του δειλινού:

Συνεχίζοντας άλλες 2 ώρες στο σκοτάδι, που δε κατάλαβα πως πέρασαν, μιας και έπιασα κουβέντα με αρκετό κόσμο. Είναι πολύ εύκολες οι γνωριμίες όταν κουβαλάς στους ώμους τη θήκη με το έγχορδο βλέπετε, πιστή συντροφιά μου γι’ αυτό το ταξίδι:

Το πλοίο αφίχθηκε σχεδόν στην ώρα του, με το φεγγάρι να πέφτει πάνω από το λιμάνι της Καμαριώτισσας:

Ούτε ‘γω δε θυμόμουν πόσο καιρό έχω να βγω από πλοίο όχι πεζός αλλά από τη ράμπα με το δικό μου αυτοκίνητο αυτή τη φορά. Νομίζω από το μακρινό 2005:

Έφτασα στα Θερμά μετά από 13 χιλιόμετρα νυχτερινής οδήγησης σε ένα δρόμο με ελάχιστα φώτα. Δυσκολεύτηκα πάρα πολύ να περάσω αλλά κυρίως να βρω παρκάρισμα εκείνη την ώρα, καθώς στο κέντρο του χωριού επικρατούσε το αδιαχώρητο από κόσμο. Αρκετά κουρασμένος τελείωσα τα διαδικαστικά λίγο πριν τις 12, βγαίνοντας για βόλτα στο χωριό:

Ήπια τις μπύρες μου στο πεζούλι, μιας και σε όλα τα καφέ/μπαρ δεν είχαν ούτε σκαμνί διαθέσιμο, γεγονός που δε με πείραξε καθόλου.

Και πώς να με πειράξει όταν ήμουν σε ένα νησί που ξεκίνησε ήδη να με κερδίζει;
Ημέρα δεύτερη
Σηκώθηκα νωρίς αλλά χορτάτος από ύπνο για να πιώ το καφεδάκι μου στην πολύ δροσερή βεράντα του καταλύματος, κάτω από τη σκιά του απέναντι πλατάνου:

Με τη φωτογραφική μηχανή στο χέρι βγήκα μια βόλτα στα Θερμά, προκειμένου να δω το χωριό υπό το φως της ημέρας:


Ήταν ακόμα νωρίς (για Σαμοθράκη) με τον κόσμο που κυκλοφορούσε να ναι ελάχιστος σε σχέση με το προηγούμενο βράδυ. Ακόμα και στο καφενείο πλάι στα τρεχούμενα νερά έβρισκε άνετα κανείς να καθίσει:


Στο μόνο μέρος που συνάντησα ουρά ήταν ένα γνωστό κατάστημα με μπουγάτσες & αρτοσκευάσματα. Δεν αναλώθηκα πολύ στα Θερμά καθώς είχα συνέχεια, οπότε τρώγοντας κάτι αναχώρησα:

Βασιζόμενος στις οδηγίες του google maps ξεκίνησα τη βόλτα μου προς τις βάθρες, κάτι που σας συστήνω να αποφύγετε μιας και οι πληροφορίες δεν ανταποκρίνονται στη πραγματικότητα. Λίγο μετά την έξοδο μου από τα Θερμά έστριψα δεξιά καθ΄ υπόδειξη του προγράμματος, ανηφορίζοντας το χωματόδρομο:

Άφησα το αυτοκίνητο έξω από τον χώρο της Ιεράς μονής Χριστού, που δεν ήταν επισκέψιμη, συνεχίζοντας με τα πόδια ως το μονοπάτι, βλέποντας παράλληλα τις πρώτες προειδοποιητικές πινακίδες:

Το μόνο που κατάφερα να δω στο σημείο εκείνο ήταν η «Βάθρα Γρηγοράκη» που πιο πολύ τη λες ρεματιά, χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον:

Ξόδεψα κι ένα άσκοπο μισάωρο περιπλανώμενος στο μονοπάτι, όταν ενημερώθηκα από άλλους περιηγητές της περιοχής ότι δεν υπάρχει πρόσβαση από το σημείο εκείνο σε άλλη βάθρα, κάτι που είχα καταλάβει ήδη παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής, βλέποντας από ψηλά τη μονή Χριστού που έδειχνε να βρίσκεται υπό τη διεξαγωγή εργασιών:

Προσωρινά απογοητευμένος μπήκα στο αμάξι και έφυγα προς τη Παλαιόπολη όπου βρίσκεται ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα του νησιού με πολύ μεγάλο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, το περίφημο «Ιερό των Μεγάλων θεών».
Είδα το αντίγραφο της «Νίκης της Σαμοθράκης», με το πρωτότυπο άγαλμα να βρίσκεται φυσικά στο Λούβρο (τι περίεργο) ανηφορίζοντας προς την είσοδο του Ιερού:

Η ενέργεια του μέρους σε κατακλύζει αμέσως, κάτι που συμβαίνει άλλωστε με πολλούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, δίνοντας σου να καταλάβεις ότι μόνο τυχαία δεν βρίσκεται στο σημείο αυτό:

Το Ιερό αποτελεί ένα συγκρότημα ναών στο οποίο εκτελούνταν ουσιαστικά μυστηριακές τελετές, τα περίφημα Καβείρια μυστήρια, μυσταγωγικές τελετές για μυημένους:

Ο χώρος διατηρείται σε αρκετά καλή κατάσταση με τη πληροφόρηση να είναι εξίσου καλή.

Εντύπωση κάνει το γεγονός ότι μεγάλες προσωπικότητες της αρχαιότητας έχουν αποτελέσει μύστες, με συχνές αναφορές στο Ιερό:

Γύρισα αρκετά, χωρίς να έχω το χρόνο να μελετήσω όπως θα ήθελα το χώρο καθώς η ζέστη ήταν έντονη, παρατηρώντας παράλληλα τα βουνά που τον περιστοιχίζουν:


Έχοντας άριστες εντυπώσεις μπήκα στο αυτοκίνητο μιας και έπρεπε να κάνω δρόμο. Κάνοντας την απαραίτητη στάση για νεράκι, έστριψα προς το Λάκκωμα, κάνοντας δεξιά κάποιες φορές για τις όμορφες καλοκαιρινές λήψεις που πρόσφερε απλόχερα το τοπίο:

Στάση έκανα και στη παραλία «Μακρυλιές», ίσα για τη φωτογραφία μιας και δε μου έκανε καθόλου εντύπωση:


Είχα εξάλλου στόχο την επίσκεψη στη γνωστότερη παραλία του νησιού, τη «Παχιά άμμο» που βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο του. Πάρκαρα αρκετά εύκολα ευτυχώς και κινήθηκα προς το μπαρ κάτω από τη πειρατική σημαία (και τα παρτάλια οι σκέψεις μας/πειρατική σημαία) για να πιώ έναν παγωμένο καφέ πριν κατέβω για βουτιά:

Η Σαμοθράκη μπορεί να μη φημίζεται για τις παραλίες και τις θάλασσες της, ωστόσο η Παχιά άμμος είναι εξαιρετική, με υπέροχα χρώματα και χονδρή άμμο, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες παραλίες νησιών:

Έκανα το μπανάκι μου στα καταγάλανα βαθιά νερά με θέα την Ίμβρο και χαλάρωσα, προτού συνεχίσω με το πρόγραμμα της ημέρας:


Απογευματάκι και λίγο πριν τις έξι μπήκα στο αυτοκίνητο για να οδηγήσω τα 20 χιλιόμετρα που με χώριζαν από τη Χώρα του νησιού:

Πάρκαρα στο πάρκινγκ στην αρχή μιας και το αυτοκίνητο δε κινείται ούτε παντού, ούτε άνετα και άρχισα την εξερεύνηση. Οι εντυπώσεις από τη πρώτη κιόλας στιγμή ήταν άκρως θετικές:


Ήταν η ώρα που χτύπησε και το πρώτο τηλέφωνο από ένα φίλο & γείτονα μου, ο οποίος μόλις είχε δει ότι είμαι Σαμοθράκη και πήρε να μου δώσει πληροφορίες, εκθειάζοντας παράλληλα το νησί που είχε δει μόλις 2 χρόνια πριν:


Περπατούσα χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση ανάμεσα στα πανέμορφα στενάκια ανεβαίνοντας και μιλώντας στο τηλέφωνο:

Χωρίς να το καταλάβω βρέθηκα στο άκρο της χώρας και ένα από τα ψηλότερα σημεία της έχοντας απρόσκοπτη θέα προς όλες τις πλευρές του οικισμού:


Ενός πανέμορφου οικισμού:

Ξεκίνησα τη κάθοδο μου παρατηρώντας τις πέτρες πάνω στα κεραμίδια, κάτι που μου προκάλεσε έντονη απορία και δεν έμαθα για ποιο λόγο συνέβαινε. Ίσως για το προφανές, τη προστασία απ’ τον αέρα:

Η Χώρα είχε να προσφέρει πολλά ακόμα, ήταν όμως ώρα για ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα κάτω από το πλάτανο στο καφενείο για μια παγωμένη μπυρίτσα. Είχα περπατήσει πολύ:

Όχι και τόσο δροσισμένος (μα χλιαρή μπύρα, είναι δυνατόν


Όποια κι αν είναι βλέπετε τα νησιώτικα «θέλω» του καθενός, δε μπορεί να μην υποκλιθεί στην ομορφιά της Χώρας της Σαμοθράκης.
Άρχισα ν’ ανεβαίνω τα σκαλιά του ναού κοιμήσεως Θεοτόκου βλέποντας και πάλι θέα προς το υπόλοιπο χωριό:

Φτάνοντας στο εντυπωσιακό και πολύ φωτογραφικό μπαλκόνι με τις καμάρες και την υπόλοιπη θέα προς το κάστρο των Γατελούζων:


Προχώρησα ευθεία στο στενάκι που ανεβαίνει προς το κάστρο και την οχύρωση του 10ου αιώνα διαπιστώνοντας ότι δεν είναι περαιτέρω επισκέψιμο:


Καταλήγοντας ως το υπέροχο καφέ μπαρ που βρίσκεται στο τέλος του πεζόδρομου, πιάνοντας αμέσως ένα τραπεζάκι που έβλεπε απρόσκοπτα ως τη θάλασσα:


Είχε έρθει η ώρα να δοκιμάσω τα τοπικά προϊόντα του νησιού. Pale ale με το όνομα του καταρράκτη φονιά, εντυπωσιακού χρώματος και ζύμωσης. Εξαιρετική επιλογή:

Πήρα το δρόμο της επιστροφής από άλλα στενάκια αυτή τη φορά προκειμένου να δω περισσότερα πράγματα από τη χώρα:


Τα δροσερά τρεχούμενα νερά του νησιού φυσικά είναι σήμα κατατεθέν, στα περισσότερα χωριά του:

Προσπέρασα κάποια ενδιαφέροντα καφέ/μπαρ και έχοντας θέα προς το κάστρο πήγα προς το πάρκινγκ προκειμένου να μπω στ’ αμάξι και να γυρίσω στα Θερμά:


Πάλι καλά που πρόλαβα να τσακίσω τα κοντοσούβλια του τοπικού ψητοπωλείου πριν προκύψει εκτάκτως δουλειά, (προκόψαμε), αλλά και το ευρωπαϊκό ματς της ομάδας μου, (προκόψαμε x2) που με κράτησαν ως αργά μέσα, ευτυχώς παρέα με μια καλή βότκα, πριν βγω τελικά να κάνω τη βραδινή μου βόλτα στα Θερμά. Ασφυκτικά γεμάτα γι’ ακόμα ένα βράδυ, σημείο των καιρών…
Ημέρα Τρίτη
Αυτή τη φορά δε θα γινόταν το ίδιο λάθος. Ρωτώντας πας στη πόλη, η ακόμα καλύτερα στις βάθρες, που ήταν και ο μεγάλος στόχος της ημέρας. Η ευγενέστατη κα Άννα, ιδιοκτήτρια των δωματίων, με ενημέρωσε πληρέστατα την ώρα που έπινα τον τριπλό ελληνικό καφέ μου.
Γι’ αυτό κι εγώ παίρνοντας ένα σάντουιτς για πρωινό, ένα παγωμένο νερό και κυρίως τη φωτογραφική μηχανή στα χέρια, ξεκίνησα μέσα απ’ το χωριό και τα σκιερά σοκάκια του, περνώντας δίπλα από πετρόχτιστα σχολεία, ξενώνες και ταβέρνες, με προορισμό τις βάθρες της «γριάς» και τη «κρύα βάθρα»:

Διένυσα πολύ άνετα τη διαδρομή των δύο περίπου χιλιομέτρων παρόλη τη ζέστη και έφτασα στη κατάφυτη περιοχή γεμάτη από κόσμο, αυτοκίνητα, διάσπαρτους κατασκηνωτές και μικροπωλητές, μπαίνοντας αμέσως στο εύκολο μονοπάτι με αρκετό κόσμο να πηγαινοέρχεται μαζί μου:


Δε νομίζω να κράτησε πάνω από δέκα λεπτά το εύκολο περπάτημα, όταν άρχισα να καταλαβαίνω ότι φτάνω, κυρίως από τη συγκέντρωση του κόσμου και την ένταση στα τρεχούμενα νερά:

Αυτό ήταν, βρισκόμουν στο πρώτο «κανονικό» και μικρό παράδεισο της Σαμοθράκης! Αυτό που περίμενα να δω από τη προηγούμενη, με μια μέρα καθυστέρηση. Το τοπίο που έχει κάνει το νησί γνωστό ίσως σε όλο τον κόσμο:

Απολαύστε την ομορφιά που είδαν και τα δικά μου μάτια, γνωρίζοντας όμως ότι υπάρχει πολύ καλύτερη συνέχεια:

Δεν αναλώθηκα περισσότερο στη περιοχή θέλοντας να κάνω σωστή διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου, επιστρέφοντας από τον ίδιο δρόμο στο χωριό:


Αφού προμηθεύτηκα ένα σνακ κι ακόμα περισσότερο νεράκι από τα Θερμά μπήκα γρήγορα στο αυτοκίνητο κινούμενος ανατολικά και πάλι, για την ελάχιστη απόσταση 5,5 χιλιομέτρων. Φυσικά το google maps έδινε άλλη είσοδο, ωστόσο πρέπει να είσαι φελλός για να μη καταλάβεις που πρέπει να πας, όταν βλέπεις τόσα πολλά παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Το ξαναγράφω, ΜΗ βασίζεστε!

Το μονοπάτι ξεκινούσε επί της ουσίας από την απόληξη του χειμάρρου του Φονιά, που δε θέλω να φαντάζομαι τι θα κατεβάζει τις βροχερές μέρες του χειμώνα. Οι προειδοποιητικές πινακίδες δίνανε το στίγμα της επικινδυνότητας του όλου εγχειρήματος, κάτι που φυσικά δε λαμβάνεται και πολύ υπόψιν:


Ήξερα ότι χρειάζομαι 20-30 λεπτά για να φτάσω ως τη πρώτη βάθρα, κάτι που γινόταν άλλοτε σε βατό, άλλοτε σε λίγο πιο δύσκολο μονοπάτι, βλέποντας κάποιες οικογένειες που πλατσούριζαν ήδη στα ρηχά νερά:


Συνέχισα χωρίς στάση, μέχρι που ένας πολύ ωραίος τύπος με το γιό του ζωσμένος με ορειβατικό σχοινί μου ζήτησε να τους βγάλω φωτογραφία. Είχαν καταφέρει να φτάσουν ως τη τέταρτη βάθρα (ξεκινώντας φυσικά πρωί), οπότε με ενημέρωσαν σχετικά, λέγοντας μου πως από κει και πάνω τα πράγματα ζορίζουν αρκετά. Όχι ότι είχα σκοπό να φτάσω τόσο ψηλά βέβαια…

Συμπληρώνοντας λοιπόν 25 λεπτά, έφτασα στο σημείο όπου υπήρχε συγκεντρωμένος αρκετός κόσμος. Καλή η φασαρία αλλά ακόμα δεν είχα δει το επίμαχο σημείο:


Πατώντας προσεκτικά στα βράχια έφτασα στην αρχή της πρώτης βάθρας, μένοντας όπως είναι λογικό με το στόμα ανοικτό! Από τις εικόνες που σε αποζημιώνουν για τον κόπο που κάνεις να φτάσεις ως εκεί, αλλά και την εκδρομή γενικότερα:

Εγώ είχα όμως άλλα σχέδια, όσο κι αν με τραβούσαν τα υπέροχα νερά. Πιάστηκα από το συρματόσχοινο στα δεξιά της βάθρας και άρχισα να ανεβαίνω το πολύ ανηφορικό μονοπάτι με την απαραίτητη προσοχή. Στεκούμενος σε ένα πλάτωμα του μονοπατιού κατάφερα να πάρω μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες και να δω την ομορφιά του καταρράκτη και της πρώτης βάθρας στο σύνολο της:


Δυστυχώς όμως η Σαμοθράκη και η ανάβαση στο όρος Σάος (ή Φεγγάρι) δεν έχουν μόνο αυτές τις ωραίες εικόνες. Πολύ συχνά συναντάει κανείς εκκλησάκια και μνημεία, δείγμα των πολλών περιστατικών που συμβαίνουν εκεί, κάτι που δε ξέρω πως μπορεί να εξαλειφθεί πέρα από τη πρόληψη και την αποφυγή της οποιασδήποτε επιπολαιότητας. Κάθε καλοκαίρι ακούγεται κι από κάτι, είτε αφορά διάσωση είτε κάτι πιο δυσάρεστο…

Αυτά σκεφτόμουν όσο ανέβαινα με δυσκολία το σημείο με την έντονη κλίση, κάνοντας τα απαιτούμενα διαλείμματα στο βάδισμα. Μπορεί να ήμουν σε καλή φυσική κατάσταση αυτό το καλοκαίρι, αλλά λίγο ο πρόσφατος covid που με ξετίναξε,

Με μια βαθιά ανάσα έφτασα ως το τέλος, βλέποντας ξεκάθαρα ότι είχα ανέβει ψηλά έχοντας θέα και προς τη θάλασσα. Ίσως από τη φωτογραφία αυτή γίνεται πιο κατανοητή η κλίση του εδάφους:

Παράλληλα είχα ανέβει και αρκετά πιο πάνω από τη πρώτη βάθρα:

Από κείνο το σημείο κι έπειτα το μονοπάτι έδειχνε να εξομαλύνεται αρκετά, με τη προσοχή βέβαια να χρειάζεται να ναι η ίδια και το γκρεμό να καραδοκεί σε κάποια σημεία:

Ξάφνου άρχισα να κατεβαίνω ανάμεσα σε πυκνή βλάστηση, με τα χοντρά κλαδιά να βοηθούν στο κράτημα. Η διαίσθηση μου ήταν ότι επρόκειτο να δω κάτι ακόμη καλύτερο απ’ όσα είχα δει ως τώρα:

Και να που δεν έκανα λάθος. Ο παράδεισος της Σαμοθράκης, η δεύτερη βάθρα του Φονιά ξεδιπλωνόταν στα πόδια μου, χαρίζοντας μου ένα ασύλληπτο θέαμα σπάνιας φυσικής ομορφιάς, με πολύ λιγότερους επισκέπτες μάλιστα:

Έχοντας ιδρώσει απίστευτα καταβάλλοντας όλο αυτό τον κόπο να φτάσω ως εκεί μες τη ζέστη δε το σκέφτηκα στιγμή, ξεφορτώθηκα τα περιττά και βούτηξα αμέσως στα κρυστάλλινα νερά της βάθρας, τα οποία ήταν σαφώς λιγότερο κρύα απ’ ότι περίμενα:

Παρακάλεσα 2 κοπέλες που είχαν μόλις έρθει να πιάσουν τη φωτογραφική απ’ το σάκο και να με βγάλουν μία καθώς ήθελα να κρατήσω τη στιγμή, και συνέχισα το απολαυστικότατο μπάνιο μου. Η αίσθηση στο γλυκό νερό ήταν πολύ περίεργη, όμως η κούραση έφυγε μονομιάς. Φυσικό καταπραϋντικό κι αποκατάσταση!

Έκατσα να το χαρώ όσο μπορούσα και με σαφώς λιγότερη κούραση πήρα το δρόμο της επιστροφής, που υπό συνθήκες σε κάποια σημεία ήταν πιο δύσκολος λόγω κατηφορικής κλίσης.
Μου δόθηκε η ευκαιρία και για ένα βιντεάκι από ψηλά με τη δέουσα προσοχή, πάνω απ' τη πρώτη βάθρα. Δείτε μαγεία:
Μισή ώρα μετά καθόμουν σ’ ένα τραπέζι στην εκπληκτική και σκιερή ταβέρνα του Φονιά, για να πιώ μια μπύρα που είναι δεδομένο ότι μου άξιζε μετά απ’ όλον αυτό το κόπο. Εκεί δοκίμασα και την ΙΡΑ εκδοχή της «Φονιάς». Φανταστική!

Μπήκα και πάλι στο αμάξι μετά από ώρα για οδήγηση 10 χιλιομέτρων μέχρι τη παραλία των Κήπων. Πάρκαρα και κατευθύνθηκα προς τη καντίνα πίνοντας ένα φριχτό φρέντο εσπρέσο που ξύνιζε, κάτι που μετάνιωσα την ίδια στιγμή καθώς οι μουσικάρες που έπαιζε ήταν για μπύρες. Πολλές μπύρες. Κλασσική ροκ σκηνή και εσπρέσο δε γίνεται, ας πρόσεχα!

Τα νερά στους Κήπους ήταν πεντακάθαρα και βαθιά και οφείλω να πω ότι μου άρεσαν περισσότερο από αυτά της Παχιάς άμμου, ίσως και λόγω βότσαλου που συμπαθώ ιδιαίτερα. Να που και το μπάνιο στη θάλασσα ειδικά τέτοια αγαπημένη ώρα ήταν απαραίτητο:

Έφυγα λίγο μετά τις έξι μιας και η πείνα άρχισε να με πιέζει, φροντίζοντας να κάνω στάση για τις απαραίτητες φωτογραφίες από ψηλά. Όμορφη και μεγάλη παραλία, με ακόμη καλύτερη θέα στην Ίμβρο. Ωραία πράγματα και χρώματα:


Οδήγησα στον ίδιο παραλιακό δρόμο μέχρι τα επόμενα 5 χιλιόμετρα όπου έστριψα προς την Άνω Μεριά και τα Ισώματα. Στόχος μου ήταν η επίσκεψη στην καλύτερη ταβέρνα του νησιού, τις ξακουστές «Καρυδιές» όπως υποστηρίζουν αρκετοί, και μου πρότειναν ακόμη περισσότεροι.
Διένυσα τα τελευταία 2 χιλιόμετρα σε χωματόδρομο και πάρκαρα κάτω από τα δέντρα. Ευτυχώς έφτασα σε λογική ώρα με αποτέλεσμα να είμαι μόλις τρίτος στη σειρά αναμονής, κάτι που είναι δεδομένο όσον αφορά τη συγκεκριμένη ταβέρνα. Ο καλύτερος τρόπος για να περιμένεις βέβαια και το συνιστώ σε όλους, είναι να βάλεις το ποδαράκι στα ουκ ολίγα τρεχούμενα νερά που περνούν απ’ έξω:

Η πολυπόθητη σειρά μου ήρθε, πιάνοντας ένα τραπέζι και διαβάζοντας το μενού πίνοντας μια μπύρα. Το μέρος είναι υπέροχο και πολύ δροσερό, ιδανικός χώρος για φαγητό:

Μη με ρωτήσετε για μενού, στη Σαμοθράκη είναι δεδομένο ότι θα φάτε κατσίκι, μαγειρεμένο σε ουκ ολίγες εκδοχές. Μια τέτοια με πλιγούρι δοκίμασα κι εγώ, βλέποντας την ουρά να μεγαλώνει υπερβολικά όσην ώρα περίμενα, κάνοντας παράλληλα δημόσιες σχέσεις με παιδιά που φιλοξένησα στο τραπέζι μου. Η συζήτηση γνωστή, νησιά, μουσικές και πάλι νησιά…

Γύρισα νύχτα στα Θερμά βρίσκοντας ευτυχώς εύκολα παρκάρισμα, πίνοντας τα ποτάκια μου εντός κι εκτός.
Μια ακόμα υπέροχη μέρα στη Σαμοθράκη είχε φτάσει στο τέλος της.
Αναχώρηση
Αποχαιρετώντας την ευγενέστατη ιδιοκτήτρια φόρτωσα κι αναχώρησα από τα Θερμά γύρω στις 10 το πρωί. Άφησα το αυτοκίνητο κατευθείαν στην ουρά του πλοίου που ήταν ήδη μεγάλη κι έκανα κάποιες βόλτες για φαγητό και τελευταία ψώνια.
Η Καμαριώτισσα μπαίνει στη κατηγορία περιοχών νησιών «συγγνώμη που με είδατε» οπότε δε μου κάνει εντύπωση πως δεν έχω καμία φωτογραφία από κει.
Περίμενα το πλοίο πίνοντας καφέ που ευτυχώς ήρθε στην ώρα του, δεν έφυγε όμως στην ώρα του, γεμίζοντας ασφυκτικά με αυτοκίνητα, αφήνοντας μάλιστα και μερικά έξω μιας και δεν υπήρχε άλλος διαθέσιμος χώρος. Ευτυχώς απ’ ότι έμαθα ότι έβαλαν έξτρα δρομολόγια για να καλύψουν τη τεράστια ζήτηση του νησιού, χαρακτηριστικό του καλοκαιριού του 2022.

Φύγαμε με μια ώρα καθυστέρηση, σε γαλήνια θάλασσα κι έχοντας παρέα τα θαλασσοπούλια:

Όσο για μένα; Απέφευγα επιμελώς τη Σαμοθράκη τόσο καιρό και τώρα περιμένω πως και πως θα ξαναπάω, για να δω όσα δεν είδα, να ξαναδώ όσα είδα,

και να κάνω ακόμα περισσότερα, με τη κατάλληλη παρέα…
Last edited: