psilos3
Member
- Μηνύματα
- 7.095
- Likes
- 56.054
- Επόμενο Ταξίδι
- ;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αναζητείται!
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Φολέγανδρος
- Αντίπαρος
- Αντίπαρος ΙΙ
- Αμοργός
- Αμοργός ΙΙ
- Αμοργός ΙΙΙ
- Σίκινος
- Αστυπάλαια
- Αστυπάλαια ΙΙ
- Σέριφος
- Σχοινούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Ηρακλειά - Μικρές Κυκλάδες
- Δονούσα - Μικρές Κυκλάδες
- Κίμωλος
- Ανάφη
- Σκύρος
- Χάλκη
- Λειψοί
- Λειψοί ΙΙ
- Λέρος
- Πάτμος
- Αγαθονήσι
- Τήλος
- Νίσυρος
- Σύμη
- Τέλενδος
- Κάλυμνος
- Ψέριμος
- Φούρνοι Κορσέων
- Παλαιό Τρίκερι Μαγνησίας
- Τριζόνια Φωκίδας
- Θηρασιά - Κυκλάδες
- Αρκιοί & Μάραθος Δωδεκανήσων
- Κάτω Κουφονήσι - Μικρές Κυκλάδες
- Αντι Επιλόγου
- Άγιος Ευστράτιος
- Καστελλόριζο (Μεγίστη)
- Φολέγανδρος ΙΙ
- Φούρνοι Κορσέων ΙΙ
- Θύμαινα Κορσέων
- Οινούσσες
- Ψαρά
- Κάσος
- Κάρπαθος
- Σαρία Δωδεκανήσου
- Αρκιοί
- Σαμοθράκη
- Κύθηρα (Τσιρίγο)
- Αντικύθηρα (Τσιριγότο)
- Ικαρία
- Ικαρία ΙΙ
- Γαύδος
- Μεγανήσι Ιονίου
- Αλόννησος
- Αμοργός ΙV
- Λέρος ΙV
- Λειψοί ΙΙΙ
- Παξοί
Αντικύθηρα (Τσιριγότο)
Επίσκεψη : Αύγουστος 2022
Διάρκεια: 2 ημέρες
Νομίζω ότι όσοι διαβάζουν αυτήν εδώ την ιστορία δεν είχαν καμία αμφιβολία για την ακόλουθη περιγραφή μου. Ε δε θέλει και πολύ για να καταλάβει κανείς πόσο ελκυστικοί είναι πλέον τέτοιοι προορισμοί στα μάτια μου. Βασικά αυτοί είναι οι καλύτεροι, μη τα ξαναλέμε!
Βέβαια το Αντικύθηρα ως όνομα δε μου κολλούσε με τίποτα, για ένα νησί που μόνο «αντί» δε το λες. Δεν απέχει 10 λεπτά με το πλοίο (πχ Αντίπαρος, Αντίψαρα) αλλά 2 ολόκληρες ώρες, ευρισκόμενο καταμεσής των πελάγων, ανάμεσα σε Πελοπόννησο και Κρήτη. Επίσης δε μου κολλούσε το γεγονός ότι δε μπορούσα επί μήνες να βρω δωμάτιο, παίρνοντας τηλέφωνο μέχρι και τον πρόεδρο της κοινότητας, καταλήγοντας τελικά στο χειρότερο δυνατό. Αυτά όμως δεν είναι προβλήματα.
Όταν μιλάμε για τόσο προκλητικά ενδιαφέροντα ταξίδια για τα οποία η πληροφόρηση και μόνο είναι δύσκολη έως μηδενική, όλα μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Σκοπός εξάλλου είναι η επίσκεψη και η κατ’ ιδίαν γνωριμία με τον τόπο και τους ανθρώπους του, με εικόνες και συναισθήματα ατόφιας άγονης γραμμής…
Ημέρα Πρώτη
Το -σχεδόν- άδειο βαπόρι της γραμμής, άφηνε πίσω του τις βραχονησίδες μπαίνοντας στο λιμάνι των Αντικυθήρων, 2 ώρες περίπου μετά την αναχώρηση του απ’ τα Κύθηρα:
Ο οικισμός του Ποταμού ξεπρόβαλε μπροστά μας μετά το στενό πέρασμα του φυσικού λιμανιού:
Κατέβηκα στη μπουκαπόρτα βλέποντας παράλληλα αρκετό κόσμο που περίμενε να αναχωρήσει. Είχα μάθει βλέπετε τον λόγο, που δεν ήταν άλλος από το πανηγύρι του πολιούχου του νησιού Αγ. Μύρωνα, που είχα χάσει μόλις για μια μέρα. Μάλλον γι’ αυτό ήταν δυσεύρετη η διαμονή:
Με τη βαλίτσα στο χέρι και σφιγμένα δόντια, ξεκίνησα ν’ ανεβαίνω την πολύ απότομη ανηφόρα προς το κατάλυμα μου, από τον εξωτερικό δρόμο που οδηγεί στο λιμάνι, βλέποντας και τη διπλανή του κοντινή παραλία του Ποταμού:
Το πλοίο σήκωσε καταπέλτη σχεδόν αμέσως:
Μέχρι να βγάλω άκρη στο κατάλυμα μου είχε εξαφανιστεί κιόλας από τον ορίζοντα:
Ένα κατάλυμα που το μόνο που άξιζε ήταν η υπέροχη του θέα, μιας και βρισκόταν στο ψηλότερο σημείο του Ποταμού. Θέα προς το χωριό, το φάρο στην άκρη του λιμανιού αλλά και τη παραλία που έκανε το απογευματινό του μπανάκι αρκετός κόσμος:
*Σπάνια αναφέρομαι σε διαμονές καθώς γνωρίζω ότι τα στάνταρντ του καθενός είναι διαφορετικά και ανάλογα με τα θέλω του και τις δυνατότητες του. Ήταν η πρώτη φορά όμως που ένιωσα την απόλυτη κοροϊδία & εκμετάλλευση, με επίκληση μάλιστα στο συναίσθημα και τη τρίτη ηλικία. Ότι και να πω είναι λίγο, δε χρειάζεται να το αναπτύξω (απαγορεύεται κιόλας), μια βόλτα από τις κριτικές του google maps θα σας κάνει να καταλάβετε που ΔΕΝ πρέπει να πάτε αν βρεθείτε στ’ Αντικύθηρα.
Με τη φωτογραφική μηχανή ανά χείρας κατέβηκα στον οικισμό για μια απογευματινή βόλτα. Το νησί με το έντονο παρελθόν και τη τεράστια αρχαιολογική σημασία έδινε το στίγμα του:
Προχώρησα στα άδεια σχετικά δρομάκια του Ποταμού:
Πριν φτάσω στο μπακάλικο/καφενείο/ταχυδρομείο/μαγειρείο του. Εικόνες που λατρεύω και δεν υπάρχουν πια παρά μόνο σε κάτι τέτοια μέρη. Μπήκα μέσα για να πάρω μια παγωμένη:
Καθήμενος κατόπιν σε μια καρέκλα στην αυλή του μαζί με ντόπιους κι άλλους επισκέπτες, όπου έγιναν και οι απαραίτητες πρώτες συστάσεις:
Ήπια τις μπύρες μου και αναχώρησα, με σκοπό ν’ ανέβω προς την άλλη πλευρά για μερικές φωτογραφίες, βλέποντας με χαρά δύο πολύ αγαπημένα ποιήματα κρεμασμένα στο τοίχο ενός σπιτιού:
(Ο οικισμός και το κατάλυμα που προανέφερα πάνω αριστερά):
Κατέβηκα προς το λιμανάκι παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής, την ώρα που τα φώτα άρχισαν ν’ ανάβουν, με τη σχετική κίνηση στο μπακάλικο που βρισκόμουν προηγουμένως ν’ ανεβαίνει αισθητά:
Πέρασα κι από το δεύτερο στέκι του χωριού, το οποίο κράτησα στα υπόψιν μιας και άρχισα να πεινάω:
Αλλά και από το απέναντι κτηριακό συγκρότημα που φιλοξενεί το περιφερειακό ιατρείο και τους Κοινοτικούς ξενώνες των Αντικυθήρων, μια αρκετά καλή επιλογή για διαμονή σε περίπτωση που βρει κάποιος διαθεσιμότητα:
Η ώρα φωτογραφικά είχε να δώσει πολλά στο φακό, με μένα ν΄ ανεβαίνω από τα σκαλιά αυτή τη φορά για να παραλάβω το δωμάτιο μου και ν’ αφιερωθώ στην απολύμανση:
Ευτυχώς μετά από ώρα και μερικά ποτάκια όλα έδειχναν καλύτερα, κατεβαίνοντας πλέον γύρω στις 10:30 τη νύχτα ξανά προς το κέντρο του οικισμού.
Έφτασα ξανά μέχρι την άλλη άκρη για να βγάλω και μερικές νυχτερινές λήψεις:
Πριν καταλήξω και πάλι στο στέκι του Στράτου για ένα απλό αλλά πολύ νόστιμο δείπνο που χρειαζόμουν μετά από τόσες ώρες νηστικός.
Η κούραση εξαφανίστηκε και οι συζητήσεις για το νησί έδωσαν τη θέση τους στη βραδιά, ανάμεσα σε ντόπιους.
Γι’ αυτό δένομαι με τα μικρά αυτά νησιά και επιμένω να λέω περί διανυκτέρευσης. Την ώρα που μένετε λίγοι, την ώρα που γνωρίζεσαι με τους ντόπιους και να γίνεις ένα μαζί τους, στη παρέα τους, παίρνοντας δείγμα από τη δύσκολη καθημερινότητα της άγονης γραμμής, νιώθοντας παράλληλα υπέροχα γιατί καταλαβαίνεις πόσο σημαντικό ίσως είναι γι’ αυτούς να «τιμάς» τον τόπο τους.
Μερικά ακόμα ποτάκια με καλή μουσική στην εκπληκτική βεράντα φέραν το τέλος της μεγάλης αυτής ημέρας. Τι άλλο να ζητήσω;
Ημέρα Δεύτερη
Λόγος άγχους και βιασύνης μπορεί να μην υπήρχε σε μια σταλιά νησί, ήρθε και μαζεύτηκε όμως μια συσσωρευμένη κούραση 2 εβδομάδων γεμάτων ταξίδια, μετακινήσεις, πεζοπορίες, ξενύχτια κτλ. ,με αποτέλεσμα το σώμα να αρνείται πεισματικά να ξεκουνηθεί. Δεν υπήρχε κάτι καλύτερο άλλωστε απ’ το να πίνεις το καφεδάκι σου σε τέτοια υπέροχη θέα:
Με τα λίγα και με τα πολλά πήρα το σακίδιο και τη φωτογραφική και σχεδόν μεσημέρι ξεκίνησα τη δύσκολη ανηφόρα, αφού βγήκα και μια αναμνηστική για το καλό:
Γενικός μου στόχος ήταν να φτάσω περπατώντας ως το εκκλησάκι του Αγίου Μύρωνα, γύρω στα 7 χιλιόμετρα μετ’ επιστροφής, εγχείρημα όμως που λόγω του απάλευτου μεσημεριανού Αυγουστιάτικου ήλιου και της ανηφόρας ήταν ήδη στο μυαλό μου ως απαγορευτικό:
Αρκέστηκα στα κοντινότερα σχετικά σημεία, στρίβοντας προς το ελικοδρόμιο του νησιού:
Κατηφορίζοντας μέσα απ’ το «χωριό» (4 σπίτια όλα κι όλα) Χαρχαλιανά, δίπλα από τους άγονους λόφους του νησιού:
Ξεστράτισα μπαίνοντας σ’ ένα κακοτράχαλο μονοπάτι, όπου βλέποντας τα βράχια κατάλαβα πως πλησιάζω στον προορισμό μου, τη σπάνιας ομορφιάς παραλία Καμαρέλα, ένα από τα γνωστότερα σημεία των Αντικυθήρων:
Αφού είδα το λόγο που πήρε τ’ όνομα της:
Βάλθηκα να τη θαυμάζω και να τη φωτογραφίζω από ψηλά, χωρίς να έχω σκοπό να κατέβω από τα σκαλάκια για μπάνιο. Άλλωστε δεν είχε ψυχή εκείνη την ώρα:
Αντ’ αυτού γύρισα πίσω και πήρα τον άλλο δρόμο προς τ’ ανατολικά του νησιού, όπου είχε εκτός των άλλων και έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Δυστυχώς όμως πριν φτάσω εκεί διαπίστωσα και την παρέμβαση του σήμερα. Κεραίες, χωματερες με σκουπίδια κτλ:
Ο δρόμος είχε αρκετά κατηφορική κλίση και η θάλασσα έμοιαζε αρκετά μακριά, γεγονός που με προβλημάτιζε εν όψει της επιστροφής. Ήμουν όμως αποφασισμένος:
Πλάι μου άρχισε να ξεπροβάλει η αρχαία πόλη των Αντικυθήρων και τα πρώτα σημάδια του κάστρου, τα Αίγιλα, πόλη του 4ου αιώνα π.Χ. και πιθανώς ορμητήριο πειρατών:
Το τέλος του δρόμου κατέληγε στην όμορφη εκ πρώτης όψεως παραλία του Ξηροποτάμου:
Αλλά και στην αρχή του μονοπατιού για τα ερείπια του κάστρου, τα αρχαία Αίγιλα και το Ιερό του Απόλλωνα. Δεν είχα βέβαια το κουράγιο να ανέβω ως εκεί:
Αντ’ αυτού κατηφόρισα προς την παραλία, που όσο πλησίαζα τόσο καλύτερη μου φαινόταν:
Με την κούραση & την ένταση που είχα δεν άργησα να πέσω στα καταπληκτικά νερά, απολαμβάνοντας σίγουρα ένα από τα καλύτερα μπάνια του 2022:
Στέγνωσα με την ησυχία μου, την ίδια ώρα που 2 ντόπιοι με είδανε στη παραλία αποκαλώντας με μάλιστα με τ’ όνομα μου, υποδεικνύοντας μου μερικές ακόμα ομορφιές που μπορούσα να δω στην επιστροφή, αλλά και το μονοπάτι που θα μου χάριζε πολύ πιο εύκολη επιστροφή:
Τους ευχαρίστησα κι αναχώρησα στρίβοντας δεξιά στην επιστροφή προς το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου. Από κείνο το σημείο ήμουν στο ίδιο ύψος με την αρχαία πόλη βλέποντας τη καλύτερα:
Έφτασα στην εκκλησία νομίζω ιδανική ώρα,
Προκειμένου να βγάλω μερικές αμιγώς νησιωτικές φωτογραφίες, καθώς το θέμα που μου χάριζε το τοπίο ήταν εξαιρετικό:
Βρισκόμουν στην άκρη του κόλπου, ακριβώς απέναντι απ’ το χωριό του Ποταμού, σημείο που φάνταζε πολύ μακριά από την αντίθετη κατεύθυνση:
Πήρα το χωμάτινο μονοπάτι που σε μερικά σημεία είχε και λαξευμένες πέτρες, το οποίο με οδηγούσε κατευθείαν στο χρέπι που νοίκιαζα. Ευτυχώς γιατί ένα παγωμένο νερό το είχα ανάγκη:
Κατέβηκα για μια ακόμα γρήγορη βουτιά στη παραλία του οικισμού, πριν επιστρέψω για να ετοιμαστώ:
Παίρνοντας ξανά το γνωστό δρόμο, πριν σουρουπώσει, για μερικές έξτρα βόλτες και φωτογραφίες:
Έφτασα ως τη διπλή εκκλησία «Εισόδια Θεοτόκου και Άγιο Διονύσιο» σ’ ένα σημείο που μπορεί να δει κανείς το σύνολο του χωριού:
Και κατηφόρισα ξανά μέσα από τα όμορφα σπιτάκια του, διαβάζοντας παράλληλα πληροφορίες:
Ήταν δεδομένο ότι θα καθόμουν λίγο και στο αγαπημένο πλέον μπακάλικο του κυρίου Μύρωνα, που κατέληγαν όλοι οι χωριανοί εκείνη την ώρα:
Έπιασα ένα τραπέζι και ακόμα πιο εύκολα την κουβέντα. Η πρώτη φέρνει δεύτερη, η δεύτερη τρίτη και πάει λέγοντας…
Δίπλα μου ένας ακόμα solo traveler, αρκετά πιο μεγάλος από μένα που είχαμε γνωριστεί τη προηγούμενη και κουβεντιάζαμε, μου κάνει σε κάποια φάση την καίρια ερώτηση:
- Ε λες ότι πας σε μικρά νησιά, εντάξει, σιγά μην έχεις πάει και Θύμαινα…
- Πέρυσι, 25 του Ιούλη, απαντώ γελώντας με περίσσιο θράσος.
- Και πως δε βρεθήκαμε, εκεί ήμουν. Απαντάει ξαφνιασμένος.
(σε ποιον πας να τη βγεις ρε φουκαρά;
)
Αυτά είναι τα ωραία της άγονης γραμμής. Οι γνωριμίες,οι κουβέντες και τα αλληλοκεράσματα, κάτι που συνεχίστηκε με ακόμα έναν ντόπιο που κάθισε στη παρέα μας, αλλάζοντας τη συζήτηση περί μετανάστευσης. Ήταν λόγω των ημερών, όπου διάφορα δουλεμπορικά άδειαζαν στο Αιγαίο ταλαιπωρημένες ψυχές.
- Το ρατσισμό που βίωσα 20 χρόνια στην Αυστραλία αγόρι μου δε τον είδα πουθενά. Ευτυχώς γύρισα στον τόπο μου…
Ήθελα να κάτσω όλο το βράδυ, αδειάζοντας παράλληά το ψυγείο, ο χρόνος όμως είναι πάντα αμείλικτος. Πήρα τη φωτογραφική, χαιρέτησα, ευχαρίστησα και άρχισα ν’ ανεβαίνω το γνώριμο δρόμο της επιστροφής:
Ευτυχώς η εφαρμογή που βοήθησε πολύ φέτος το καλοκαίρι έκανε το θαύμα της, δείχνοντας μου την ακριβή θέση του πλοίου, δίνοντας μου παράλληλα την ευκαιρία για μερικά ποτάκια στο θεϊκό νυχτερινό μπαλκόνι στο Αιγαίο που χα στη διάθεση μου, μιας και είχα πληρώσει (δυστυχώς) και δεύτερο βράδυ.
(Πολύ καλή περίπτωση και για το ίδιο το πλοίο όπως βλέπετε σε νυχτερινά ταξίδια)
Στις 12 το βράδυ κατέβηκα στο λιμάνι, χαιρετώντας κάποιους ντόπιους που περιμένανε το καράβι για τις προμήθειες τους:
Το συμπαθέστατο πλοίο της αντιπαθέστατης εταιρείας του Αιγαίου έκανε την εμφάνιση του με ολιγόλεπτη καθυστέρηση:
Ανέβηκα στο κατάστρωμα μιας και ο καιρός ήταν εξαιρετικός, βλέποντας ήδη πίσω μου τη νυχτερινή εικόνα των Αντικυθήρων, παίρνοντας κατεύθυνση για το λιμάνι του Κίσσαμου:
Άφηνα το νησάκι γεμάτος συναισθήματα και όμορφες εντυπώσεις, ακόμα μια φορά βλέποντας πράγματα ξεχασμένα στο χρόνο θυμίζοντας μια άλλη χώρα άλλων ετών, έχοντας παράλληλα την εμπειρία να το κατηγοριοποιήσω ψηλά στη καρδιά μου.
Πως γίνεται άλλωστε να μη σε κερδίσουν όλα αυτά;
Για να δω, θα το φέρει η τύχη να το ξαναδώ;
Επίσκεψη : Αύγουστος 2022
Διάρκεια: 2 ημέρες
Νομίζω ότι όσοι διαβάζουν αυτήν εδώ την ιστορία δεν είχαν καμία αμφιβολία για την ακόλουθη περιγραφή μου. Ε δε θέλει και πολύ για να καταλάβει κανείς πόσο ελκυστικοί είναι πλέον τέτοιοι προορισμοί στα μάτια μου. Βασικά αυτοί είναι οι καλύτεροι, μη τα ξαναλέμε!
Βέβαια το Αντικύθηρα ως όνομα δε μου κολλούσε με τίποτα, για ένα νησί που μόνο «αντί» δε το λες. Δεν απέχει 10 λεπτά με το πλοίο (πχ Αντίπαρος, Αντίψαρα) αλλά 2 ολόκληρες ώρες, ευρισκόμενο καταμεσής των πελάγων, ανάμεσα σε Πελοπόννησο και Κρήτη. Επίσης δε μου κολλούσε το γεγονός ότι δε μπορούσα επί μήνες να βρω δωμάτιο, παίρνοντας τηλέφωνο μέχρι και τον πρόεδρο της κοινότητας, καταλήγοντας τελικά στο χειρότερο δυνατό. Αυτά όμως δεν είναι προβλήματα.
Όταν μιλάμε για τόσο προκλητικά ενδιαφέροντα ταξίδια για τα οποία η πληροφόρηση και μόνο είναι δύσκολη έως μηδενική, όλα μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Σκοπός εξάλλου είναι η επίσκεψη και η κατ’ ιδίαν γνωριμία με τον τόπο και τους ανθρώπους του, με εικόνες και συναισθήματα ατόφιας άγονης γραμμής…
Ημέρα Πρώτη
Το -σχεδόν- άδειο βαπόρι της γραμμής, άφηνε πίσω του τις βραχονησίδες μπαίνοντας στο λιμάνι των Αντικυθήρων, 2 ώρες περίπου μετά την αναχώρηση του απ’ τα Κύθηρα:


Ο οικισμός του Ποταμού ξεπρόβαλε μπροστά μας μετά το στενό πέρασμα του φυσικού λιμανιού:

Κατέβηκα στη μπουκαπόρτα βλέποντας παράλληλα αρκετό κόσμο που περίμενε να αναχωρήσει. Είχα μάθει βλέπετε τον λόγο, που δεν ήταν άλλος από το πανηγύρι του πολιούχου του νησιού Αγ. Μύρωνα, που είχα χάσει μόλις για μια μέρα. Μάλλον γι’ αυτό ήταν δυσεύρετη η διαμονή:

Με τη βαλίτσα στο χέρι και σφιγμένα δόντια, ξεκίνησα ν’ ανεβαίνω την πολύ απότομη ανηφόρα προς το κατάλυμα μου, από τον εξωτερικό δρόμο που οδηγεί στο λιμάνι, βλέποντας και τη διπλανή του κοντινή παραλία του Ποταμού:

Το πλοίο σήκωσε καταπέλτη σχεδόν αμέσως:

Μέχρι να βγάλω άκρη στο κατάλυμα μου είχε εξαφανιστεί κιόλας από τον ορίζοντα:

Ένα κατάλυμα που το μόνο που άξιζε ήταν η υπέροχη του θέα, μιας και βρισκόταν στο ψηλότερο σημείο του Ποταμού. Θέα προς το χωριό, το φάρο στην άκρη του λιμανιού αλλά και τη παραλία που έκανε το απογευματινό του μπανάκι αρκετός κόσμος:



*Σπάνια αναφέρομαι σε διαμονές καθώς γνωρίζω ότι τα στάνταρντ του καθενός είναι διαφορετικά και ανάλογα με τα θέλω του και τις δυνατότητες του. Ήταν η πρώτη φορά όμως που ένιωσα την απόλυτη κοροϊδία & εκμετάλλευση, με επίκληση μάλιστα στο συναίσθημα και τη τρίτη ηλικία. Ότι και να πω είναι λίγο, δε χρειάζεται να το αναπτύξω (απαγορεύεται κιόλας), μια βόλτα από τις κριτικές του google maps θα σας κάνει να καταλάβετε που ΔΕΝ πρέπει να πάτε αν βρεθείτε στ’ Αντικύθηρα.
Με τη φωτογραφική μηχανή ανά χείρας κατέβηκα στον οικισμό για μια απογευματινή βόλτα. Το νησί με το έντονο παρελθόν και τη τεράστια αρχαιολογική σημασία έδινε το στίγμα του:


Προχώρησα στα άδεια σχετικά δρομάκια του Ποταμού:



Πριν φτάσω στο μπακάλικο/καφενείο/ταχυδρομείο/μαγειρείο του. Εικόνες που λατρεύω και δεν υπάρχουν πια παρά μόνο σε κάτι τέτοια μέρη. Μπήκα μέσα για να πάρω μια παγωμένη:


Καθήμενος κατόπιν σε μια καρέκλα στην αυλή του μαζί με ντόπιους κι άλλους επισκέπτες, όπου έγιναν και οι απαραίτητες πρώτες συστάσεις:


Ήπια τις μπύρες μου και αναχώρησα, με σκοπό ν’ ανέβω προς την άλλη πλευρά για μερικές φωτογραφίες, βλέποντας με χαρά δύο πολύ αγαπημένα ποιήματα κρεμασμένα στο τοίχο ενός σπιτιού:


(Ο οικισμός και το κατάλυμα που προανέφερα πάνω αριστερά):

Κατέβηκα προς το λιμανάκι παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής, την ώρα που τα φώτα άρχισαν ν’ ανάβουν, με τη σχετική κίνηση στο μπακάλικο που βρισκόμουν προηγουμένως ν’ ανεβαίνει αισθητά:


Πέρασα κι από το δεύτερο στέκι του χωριού, το οποίο κράτησα στα υπόψιν μιας και άρχισα να πεινάω:

Αλλά και από το απέναντι κτηριακό συγκρότημα που φιλοξενεί το περιφερειακό ιατρείο και τους Κοινοτικούς ξενώνες των Αντικυθήρων, μια αρκετά καλή επιλογή για διαμονή σε περίπτωση που βρει κάποιος διαθεσιμότητα:

Η ώρα φωτογραφικά είχε να δώσει πολλά στο φακό, με μένα ν΄ ανεβαίνω από τα σκαλιά αυτή τη φορά για να παραλάβω το δωμάτιο μου και ν’ αφιερωθώ στην απολύμανση:


Ευτυχώς μετά από ώρα και μερικά ποτάκια όλα έδειχναν καλύτερα, κατεβαίνοντας πλέον γύρω στις 10:30 τη νύχτα ξανά προς το κέντρο του οικισμού.

Έφτασα ξανά μέχρι την άλλη άκρη για να βγάλω και μερικές νυχτερινές λήψεις:

Πριν καταλήξω και πάλι στο στέκι του Στράτου για ένα απλό αλλά πολύ νόστιμο δείπνο που χρειαζόμουν μετά από τόσες ώρες νηστικός.

Η κούραση εξαφανίστηκε και οι συζητήσεις για το νησί έδωσαν τη θέση τους στη βραδιά, ανάμεσα σε ντόπιους.

Γι’ αυτό δένομαι με τα μικρά αυτά νησιά και επιμένω να λέω περί διανυκτέρευσης. Την ώρα που μένετε λίγοι, την ώρα που γνωρίζεσαι με τους ντόπιους και να γίνεις ένα μαζί τους, στη παρέα τους, παίρνοντας δείγμα από τη δύσκολη καθημερινότητα της άγονης γραμμής, νιώθοντας παράλληλα υπέροχα γιατί καταλαβαίνεις πόσο σημαντικό ίσως είναι γι’ αυτούς να «τιμάς» τον τόπο τους.
Μερικά ακόμα ποτάκια με καλή μουσική στην εκπληκτική βεράντα φέραν το τέλος της μεγάλης αυτής ημέρας. Τι άλλο να ζητήσω;
Ημέρα Δεύτερη
Λόγος άγχους και βιασύνης μπορεί να μην υπήρχε σε μια σταλιά νησί, ήρθε και μαζεύτηκε όμως μια συσσωρευμένη κούραση 2 εβδομάδων γεμάτων ταξίδια, μετακινήσεις, πεζοπορίες, ξενύχτια κτλ. ,με αποτέλεσμα το σώμα να αρνείται πεισματικά να ξεκουνηθεί. Δεν υπήρχε κάτι καλύτερο άλλωστε απ’ το να πίνεις το καφεδάκι σου σε τέτοια υπέροχη θέα:


Με τα λίγα και με τα πολλά πήρα το σακίδιο και τη φωτογραφική και σχεδόν μεσημέρι ξεκίνησα τη δύσκολη ανηφόρα, αφού βγήκα και μια αναμνηστική για το καλό:

Γενικός μου στόχος ήταν να φτάσω περπατώντας ως το εκκλησάκι του Αγίου Μύρωνα, γύρω στα 7 χιλιόμετρα μετ’ επιστροφής, εγχείρημα όμως που λόγω του απάλευτου μεσημεριανού Αυγουστιάτικου ήλιου και της ανηφόρας ήταν ήδη στο μυαλό μου ως απαγορευτικό:


Αρκέστηκα στα κοντινότερα σχετικά σημεία, στρίβοντας προς το ελικοδρόμιο του νησιού:

Κατηφορίζοντας μέσα απ’ το «χωριό» (4 σπίτια όλα κι όλα) Χαρχαλιανά, δίπλα από τους άγονους λόφους του νησιού:


Ξεστράτισα μπαίνοντας σ’ ένα κακοτράχαλο μονοπάτι, όπου βλέποντας τα βράχια κατάλαβα πως πλησιάζω στον προορισμό μου, τη σπάνιας ομορφιάς παραλία Καμαρέλα, ένα από τα γνωστότερα σημεία των Αντικυθήρων:

Αφού είδα το λόγο που πήρε τ’ όνομα της:

Βάλθηκα να τη θαυμάζω και να τη φωτογραφίζω από ψηλά, χωρίς να έχω σκοπό να κατέβω από τα σκαλάκια για μπάνιο. Άλλωστε δεν είχε ψυχή εκείνη την ώρα:

Αντ’ αυτού γύρισα πίσω και πήρα τον άλλο δρόμο προς τ’ ανατολικά του νησιού, όπου είχε εκτός των άλλων και έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Δυστυχώς όμως πριν φτάσω εκεί διαπίστωσα και την παρέμβαση του σήμερα. Κεραίες, χωματερες με σκουπίδια κτλ:

Ο δρόμος είχε αρκετά κατηφορική κλίση και η θάλασσα έμοιαζε αρκετά μακριά, γεγονός που με προβλημάτιζε εν όψει της επιστροφής. Ήμουν όμως αποφασισμένος:

Πλάι μου άρχισε να ξεπροβάλει η αρχαία πόλη των Αντικυθήρων και τα πρώτα σημάδια του κάστρου, τα Αίγιλα, πόλη του 4ου αιώνα π.Χ. και πιθανώς ορμητήριο πειρατών:


Το τέλος του δρόμου κατέληγε στην όμορφη εκ πρώτης όψεως παραλία του Ξηροποτάμου:

Αλλά και στην αρχή του μονοπατιού για τα ερείπια του κάστρου, τα αρχαία Αίγιλα και το Ιερό του Απόλλωνα. Δεν είχα βέβαια το κουράγιο να ανέβω ως εκεί:

Αντ’ αυτού κατηφόρισα προς την παραλία, που όσο πλησίαζα τόσο καλύτερη μου φαινόταν:

Με την κούραση & την ένταση που είχα δεν άργησα να πέσω στα καταπληκτικά νερά, απολαμβάνοντας σίγουρα ένα από τα καλύτερα μπάνια του 2022:


Στέγνωσα με την ησυχία μου, την ίδια ώρα που 2 ντόπιοι με είδανε στη παραλία αποκαλώντας με μάλιστα με τ’ όνομα μου, υποδεικνύοντας μου μερικές ακόμα ομορφιές που μπορούσα να δω στην επιστροφή, αλλά και το μονοπάτι που θα μου χάριζε πολύ πιο εύκολη επιστροφή:

Τους ευχαρίστησα κι αναχώρησα στρίβοντας δεξιά στην επιστροφή προς το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου. Από κείνο το σημείο ήμουν στο ίδιο ύψος με την αρχαία πόλη βλέποντας τη καλύτερα:

Έφτασα στην εκκλησία νομίζω ιδανική ώρα,

Προκειμένου να βγάλω μερικές αμιγώς νησιωτικές φωτογραφίες, καθώς το θέμα που μου χάριζε το τοπίο ήταν εξαιρετικό:


Βρισκόμουν στην άκρη του κόλπου, ακριβώς απέναντι απ’ το χωριό του Ποταμού, σημείο που φάνταζε πολύ μακριά από την αντίθετη κατεύθυνση:

Πήρα το χωμάτινο μονοπάτι που σε μερικά σημεία είχε και λαξευμένες πέτρες, το οποίο με οδηγούσε κατευθείαν στο χρέπι που νοίκιαζα. Ευτυχώς γιατί ένα παγωμένο νερό το είχα ανάγκη:


Κατέβηκα για μια ακόμα γρήγορη βουτιά στη παραλία του οικισμού, πριν επιστρέψω για να ετοιμαστώ:


Παίρνοντας ξανά το γνωστό δρόμο, πριν σουρουπώσει, για μερικές έξτρα βόλτες και φωτογραφίες:

Έφτασα ως τη διπλή εκκλησία «Εισόδια Θεοτόκου και Άγιο Διονύσιο» σ’ ένα σημείο που μπορεί να δει κανείς το σύνολο του χωριού:


Και κατηφόρισα ξανά μέσα από τα όμορφα σπιτάκια του, διαβάζοντας παράλληλα πληροφορίες:


Ήταν δεδομένο ότι θα καθόμουν λίγο και στο αγαπημένο πλέον μπακάλικο του κυρίου Μύρωνα, που κατέληγαν όλοι οι χωριανοί εκείνη την ώρα:

Έπιασα ένα τραπέζι και ακόμα πιο εύκολα την κουβέντα. Η πρώτη φέρνει δεύτερη, η δεύτερη τρίτη και πάει λέγοντας…

Δίπλα μου ένας ακόμα solo traveler, αρκετά πιο μεγάλος από μένα που είχαμε γνωριστεί τη προηγούμενη και κουβεντιάζαμε, μου κάνει σε κάποια φάση την καίρια ερώτηση:
- Ε λες ότι πας σε μικρά νησιά, εντάξει, σιγά μην έχεις πάει και Θύμαινα…
- Πέρυσι, 25 του Ιούλη, απαντώ γελώντας με περίσσιο θράσος.
- Και πως δε βρεθήκαμε, εκεί ήμουν. Απαντάει ξαφνιασμένος.
(σε ποιον πας να τη βγεις ρε φουκαρά;

Αυτά είναι τα ωραία της άγονης γραμμής. Οι γνωριμίες,οι κουβέντες και τα αλληλοκεράσματα, κάτι που συνεχίστηκε με ακόμα έναν ντόπιο που κάθισε στη παρέα μας, αλλάζοντας τη συζήτηση περί μετανάστευσης. Ήταν λόγω των ημερών, όπου διάφορα δουλεμπορικά άδειαζαν στο Αιγαίο ταλαιπωρημένες ψυχές.
- Το ρατσισμό που βίωσα 20 χρόνια στην Αυστραλία αγόρι μου δε τον είδα πουθενά. Ευτυχώς γύρισα στον τόπο μου…
Ήθελα να κάτσω όλο το βράδυ, αδειάζοντας παράλληά το ψυγείο, ο χρόνος όμως είναι πάντα αμείλικτος. Πήρα τη φωτογραφική, χαιρέτησα, ευχαρίστησα και άρχισα ν’ ανεβαίνω το γνώριμο δρόμο της επιστροφής:


Ευτυχώς η εφαρμογή που βοήθησε πολύ φέτος το καλοκαίρι έκανε το θαύμα της, δείχνοντας μου την ακριβή θέση του πλοίου, δίνοντας μου παράλληλα την ευκαιρία για μερικά ποτάκια στο θεϊκό νυχτερινό μπαλκόνι στο Αιγαίο που χα στη διάθεση μου, μιας και είχα πληρώσει (δυστυχώς) και δεύτερο βράδυ.

(Πολύ καλή περίπτωση και για το ίδιο το πλοίο όπως βλέπετε σε νυχτερινά ταξίδια)
Στις 12 το βράδυ κατέβηκα στο λιμάνι, χαιρετώντας κάποιους ντόπιους που περιμένανε το καράβι για τις προμήθειες τους:

Το συμπαθέστατο πλοίο της αντιπαθέστατης εταιρείας του Αιγαίου έκανε την εμφάνιση του με ολιγόλεπτη καθυστέρηση:

Ανέβηκα στο κατάστρωμα μιας και ο καιρός ήταν εξαιρετικός, βλέποντας ήδη πίσω μου τη νυχτερινή εικόνα των Αντικυθήρων, παίρνοντας κατεύθυνση για το λιμάνι του Κίσσαμου:

Άφηνα το νησάκι γεμάτος συναισθήματα και όμορφες εντυπώσεις, ακόμα μια φορά βλέποντας πράγματα ξεχασμένα στο χρόνο θυμίζοντας μια άλλη χώρα άλλων ετών, έχοντας παράλληλα την εμπειρία να το κατηγοριοποιήσω ψηλά στη καρδιά μου.
Πως γίνεται άλλωστε να μη σε κερδίσουν όλα αυτά;
Για να δω, θα το φέρει η τύχη να το ξαναδώ;
Last edited: