Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Επιτέλους έφτασε η μέρα για την επίσκεψη στο κυριότερο ενδιαφέρον της περιοχής: το οχυρό του Kuelap. Χρόνια το είχα βάλει στο μάτι, για διάφορους λόγους δεν κατάφερνα να πάω ποτέ (σε μια περίπτωση γιατί χρεοκόπησε η αεροπορική εταιρεία που πετούσε για Καχαμάρκα, σε άλλη λόγω κατολισθίσεων, άλλη φορά επειδή... ερωτεύτηκα στη Λίμα κλπ) και να που ήγγικεν η ώρα.
Τι εστί Kuelap; Μια καλοσυντηρημένη πλίνθινη οχυρωμένη πόλη που χτίστηκε σε διάφορα στάδια, από το 500 μ.Χ. μέχρι το 1570 και... ξανανακαλύφθηκε το 1843, εντυπωσιακό αν σκεφθεί κανείς ότι το μεγαλύτερο κομμάτι των τειχών της εκτείνεται κατά μήκος 700 μέτρων και κατά μέσο όρο έχει ύψος.... είκοσι μέτρα. Στο εσωτερικό του οχυρού βρίσκει κανείς τα απομεινάρια από πάνω από 400 κυκλικές οικίες, ενώ εμφανή είναι και τα απομεινάρια της ανοικοδόμησης από τους Ίνκας (που σε αντίθεση με τους Chachapoyas, το μυστηριώδη πολιτισμό που κατακτήθηκε από τους Ίνκας), που αντιπαθούσαν τις κυκλικές κατασκευές και είχαν μια λατρεία για τις ορθές γωνίες και την τελειότητα και αντισεισμικότητα των κατασκευών τους (στο βαθμό που τα κτίτια των Ινκας στο Κούσκο άντεξαν τους σεισμούς των οποίων δεν επιβίωσαν τα αποικιακά των Ισπανών). Οι ανασκαφές μπορεί να συνεχίζονται, αλλά έχει γίνει ήδη αρκετή και καλή δουλειά, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να θαυμάσουν εκτός από τα τείχη, μπόλικους οικισμούς, ένα μυστηριώδες κτίριο σε σχήμα ανάποδου κώνου, ένα πύργο/παρατηρητήριο κλπ, με πολλούς να μιλούν για ένα νέο Μάτσου Πίτσου.
Το γκρουπάκι μας θα αποτελούταν αό 10 άτομα, ο ξεναγός ήταν ένας Ινδιάνος ονόματι Τζέφρι, με μακρύ μαλλί, σκουλαρικάκι και καλά Αγγλικά, αφού η ξενάγηση θα γινόταν σε δυο γλώσσες, δεδομένου ότι αυτή τη φορά υπήρχαν και κάποιοι ξένοι στο γκρουπ, κι όχι μόνο Περουβιανοί. Η διαδρομή ήταν για άλλη μια φορά εκπληκτική και ως συνήθως δεν απεικονίζεται στις μέτριες φωτογραφίες μου, χώρια ότι με πήρε κι ο ύπνος από τις πολλές στροφές και την κούραση. Φτάνοντας στην είσοδο υπήρχε ένα αυτοσχέδιο περίπτερο, όπου ανακαλύψαμε ένα αναψυκτικό που θα μας έκανε παρέα για μεγάλο κομμάτι του ταξιδιού στο Περού, την Aruba, κάτι σα Fanta χωρίς ανθρακικό (ακούτε εσείς οι Θεσσαλονικείς που λέτε ότι μόνο οι χαμουτζήδες πίνουμε τέτοια; ) που πωλείται στη φοβερή τιμή των 28 λεπτών του ευρώ για συσκευασία του μισού λίτρου. Επίσης χρήσιμο σνακ που θα μας έκανε παρέα για μέρες στη συνέχεια ήταν τα μπισκότα Cancun. Λίγο η Aruba, λίγο το Cancun, απ' ό,τι φαίνεται η Καραϊβική ηχεί στα αυτιά των Περουβιανών τόσο εξωτική όσο οι Άνδεις στα δικά μας.
Μετά λοιπόν την απαραίτητη στάση για ανεφοδιασμό σνακ με εξωτικά ονόματα, φτάσαμε στο μονοπάτι που οδηγει στο Kuelap, το οποίο και έχει ανηφορική κλίση και μήkος δυόμιση χιλιόμετρα. Ολίγον επώδυνο για μεγάλους ανθρώπους και σίγουρα δύσκολο για άτομα με κινητικές δυσκολίες, αλλά ΤΙ ΘΕΑ, με τις Άνδεις για άλλη μια φορά να δίνουν σόου. Το ξέρω, άλλοι προτιμούν τη θέα προς τη θάλασσα, το Corcovado, το Gran Canyon, τα Μετέωρα, τους αμμόλοφους της Σαχάρας, τις κοιλάδες του Νεπάλ, τον Αμαζόνιο, το Καρακορούμ, μια παραλία του Ειρηνικού... Αλλά για μένα σαν τις Άνδεις δεν υπάρχει, με υπνωτίζουν ο συνδυασμός βουνοκορφών και κοιλάδων, το έντονο πράσινο με το γαλάζιο, το άγνωστο του τι βρίκεται από πίσω, η γνώση του ότι συνήθως βρίσκονται πόλεις χαμένες που περιμένουν τον Ιντιάνα Τζόουνς τους. Η πρόσβαση πάντως στο Kuelap θα αλλάξει πολύ σύντομα, ένα μήνα μετά τη δική μας επίσκεψη θα ολοκληρωνόταν το τιτάνιο έργο του τελεφερίκ και υποθέτω ήδη θα έχουν πολλαππλασιαστεί οι επισκέπτες.
Ανεβαίνοντας το μονοπάτι, παρατηρώντας από μακριά, αντικρύζεις το τείχος και λες "ΟΚ, ενδιαφέρον", αλλά μετά τη θέα από τις πρώτες πανέμορφες bromelias και το απέραντο γκαζόν ξεπροβάλλει μπροστά σου το κυκλώπειο τείχος 700 επί 20 μέτρων, ινδιάνες που ... πλέκουν στα τείχη (κι όχι για να πουλήσουν σε τουρίστες) , οικογένειες που αραιά και πού περνάνε με τα άλογά τους με πλήρη ινδιάνικη παραδοσιακή περιβολή στο δρόμο για το πουθενά και η έλλειψη παντελούς εμπορευματοποίησης σε σοκάρει θετικά: δεν υπάρχει ούτε ένα stand με σουβενίρ, ούτε ένας άνθρωπος να πουλάει νεράκια... για πόσο ακόμη;
Στην κυρίως είσοδο γίνονται έργα αναστήλωσης, οπότε εισήλθαμε από την είσοδο 3, ανεβαίνοντας τις σκάλες ενός μονοπατιού ανάμεσα στα τείχη... τι εισαγωγή για μια πόλη- μυστήριο! Προφανώς μια πόλη που χτίζεται σε περιόδους ορίζοντα άνω των δέκα αιώνων έχει διάφορα επίπεδα, με τους Ίνκας να προσθέτουν δικά τους στοιχεία πάνω από εκείνα των Chachapoyas και τις γωνίες να διαδέχονται τις κλασικές κυκλικές κατασκευές των Chachas, αλλά όπως πάντα από τους Ίνκας - που λάτρευαν τα βουνά ω θεότητες και ζούσαν σε πλήρη αρμονία με τη φύση - δε θα περνούσε απαρατήρητο οχυρό τέτοιου μεγέθους, τέτοιας στρατηγικής σημασίας και -κυρίως- με τέτοια θέα. Ο καιρός ήταν ιδανικός, ο ξεναγός (φτου του μην τον ματιάσω) πραγματικά καλός, οι τουρίστες ελάχιστοι και η ιστορία και το μυστήριο ξεδιπλώνονταν μπροστά μας ιδανικά, ειδικά σε ό,τι αφορά τον μάλλον άγνωστο πολιτισμό των Chachapoyas, τα οστεοφυλάκια, τα σπίτια των ευγενών, τον πύργο... Έκατσα για λίγο πίσω όσο οι υπόλοιποι απομακρύνονταν με τον ξεναγό προς ένα περιεργο κτίσμα με ένα μικρό τούνελ που φιλοξενούσε cuy (ινδικά χοιρίδια) προκειμένου η κίνησή τους να θερμαίνει το σπίτι, παρατηρώντας το χώρο θυσιών και τις αποθήκες τροφίμων και χάζεψα για άλλη μια φορά τη θέα πάνω από τα αρχαία, ρουφώντας τις εικόνες, την ατμόσφαιρα, τη γαλήνη, το μυστήριο σκεπτόμενος πόσο εμπνέει αυτή η αρμονία με τη φύση, πόσο ανεξάντλητη χώρα είναι αυτό το Περού που σε πάνω από είκοσι επισκέψεις κάθε φορά προκύπτει άλλος ένας χώρος που να σου προκαλεί νοσταλγία, ανατριχίλα, βαθιά ικανοποίηση που βρίσκεσαι στα χώματα που αγαπάς πιο πολύ στον πλανήτη Γη. Κι ενώ σκεπτόμουν πόσο τυχερός είμαι, ένα λάμα εμφανίστηκε ανάμεσα στα αρχαία, κοιτώντας με αδιάφορα, μασουλώντας κάτι χορταράκια και κουνώντας τον πισινό του εξαφανίστηκε όπως εμφανίστηκε, ανάμεσα σε πέτρες με αιώνες ιστορίας. Μαγική χώρα, μαγικό μέρος.
Πλησίασα πάλι το γκρουπ μας για να ακούσω τις θεωρίες για το σκαλισμένο πρόσωπο στη γωνία του κτιρίου που βρέθηκαν τα περισσότερα οστά, για την καθημερινότητα επί αυτοκρατορίας Ίνκας, για τα ερωτήματα που έχουμε για τους Chachapoyas και μάλλον δε θα απαντηθούν μέχρι να επινοηθεί η μηχανή του χρόνου. Μιλώντας για χρόνο... ο χρόνος μας τελείωσε μετά από δυόμιση ώρες που μου φάνηκαν μισάωρο κι έπρεπε σιγά-σιγά να αποχωρήσουμε. Ακόμη κι όταν βγήκαμε από το οχυρό πάντως, δε θέλαμε να πάμε προς το αυτοκίνητο, βγάζαμε συνεχώς φωτογραφίες, λες και θα μας εξασφάλιζαν μερικά ακόμη λεπτά παραμονής. Χάζεψα τις γιαγιάδες που έπλεκαν ακουμπισμένες στα τείχη κι ένα ζευγάρι ινδιάνων που είχε κοντοζυγώσει για να κάνει πικνίκ πάνω σε αρχαίες πέτρες, αγναντεύοντας τη θέα των επικών Άνδεων. Πόσο τυχεροί ήμασταν που το ζούσαμε αυτό έτσι, πριν το τελεφερίκ, πριν τα σουβενίρ, τα μεγάλα τουριστικά λεωφορεία και τους ξεναγούς με τα μικρόφωνα, τις σειρές προτεραιότητας και τα stands με τα νερά και τα μαγνητάκια.
Σύντομα συνειδητοποίησα ότι έχω μείνει τελευταίος, με μερικά άλογα να είναι τα μόνα ζωντανά που φαίνονταν γύρω μου και μια περουβιανή γιαγιάκα 94 (!!!) χρονών που είχε έρθει για να επισκεφθεί το χώρο "γιατί ήθελα να το δω πριν πεθάνω γιόκα μου, άντεξα και το περπάτησα όλο". Με γρήγορο βήμα έφτασα στο λεωφορείο στην ώρα μου και φύγαμε για το χώρο του μεσημεριανού γεύματος που ήταν στο σπιτάκι μιας κυρίας, στο αυθεντικότατο σαλόνι της, με τρομερή θέα απέξω κι ένα μαγαζάκι από άλλο αιώνα στο ισόγειο, πιθανότατα το μόνο στην κοινότητα εκείνη... τουλάχιστον για την ώρα, γιατί υποθέτω με το τελεφερίκ να έχει φτάσει όλα αυτά θα έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν.
Η διαδρομή της επιστροφής μου φάνηκε ακόμη καλύτερη από την πρωινή, παρατηρώντας κάτι απίθανα μονοπάτια που έκαναν ζιγκ ζαγκ σε βουνά ατελείωτα, κομμάτια του παζλ της ραχοκοκκαλιάς της Λατινικής Αμερικής που είναι οι Άνδεις. Πριν νυχτώσει και πριν φτάσουμε στην Chachapoyas είδαμε από απόσταση και τον αρχαιολογικό χώρο του Macro, που δε φάνηκε εντυπωσιακός από μακριά. Φτάνοντας στην πόλη έπρεπε να επιλέξουμε ανάμεσα σε εκδορμή προς το Macro ή το Revash για την επομένη κι επιλέξαμε το δεύτερο, με την ελπίδα πως θα είναι εντυπωσιακότερο και γνωρίζοντας ότι θα τερμάτιζε στην αγαπημένα Leimebamba, απ' όπου και σταδιακά θα μεταβαίναμε στην Καχαμάρκα για να πάρουμε την πτήση για το Κούσκο, για τη συνέχεια του ταξιδιού.
Εκμεταλλεύθηκα τα απίθανα ωράρια των ημιυπαίθριων κουρέων (κουρεύουν μέχρι τα μεσάνυχτα οι άνθρωποι) για να γίνω σα γίδι και καταλήξαμε σε ένα πανέμορφο παραδοσιακό καφέ να τρώμε οργανικό φαγητό και να πίνουμε φυσικούς χυμούς, χωρίς καλαμάκι παρακαλώ διότι "δεν είναι οικολογικά". Ο @Krekouzas από την άλλη, που με το πολύ εναλλακτικό φαγητό δεν το έχει, ρήμαξε κάτι πιροσκί/βάφλα με λουκάνικα, που φαίνεται να είναι νέα μόδα στο Περού.
Τι εστί Kuelap; Μια καλοσυντηρημένη πλίνθινη οχυρωμένη πόλη που χτίστηκε σε διάφορα στάδια, από το 500 μ.Χ. μέχρι το 1570 και... ξανανακαλύφθηκε το 1843, εντυπωσιακό αν σκεφθεί κανείς ότι το μεγαλύτερο κομμάτι των τειχών της εκτείνεται κατά μήκος 700 μέτρων και κατά μέσο όρο έχει ύψος.... είκοσι μέτρα. Στο εσωτερικό του οχυρού βρίσκει κανείς τα απομεινάρια από πάνω από 400 κυκλικές οικίες, ενώ εμφανή είναι και τα απομεινάρια της ανοικοδόμησης από τους Ίνκας (που σε αντίθεση με τους Chachapoyas, το μυστηριώδη πολιτισμό που κατακτήθηκε από τους Ίνκας), που αντιπαθούσαν τις κυκλικές κατασκευές και είχαν μια λατρεία για τις ορθές γωνίες και την τελειότητα και αντισεισμικότητα των κατασκευών τους (στο βαθμό που τα κτίτια των Ινκας στο Κούσκο άντεξαν τους σεισμούς των οποίων δεν επιβίωσαν τα αποικιακά των Ισπανών). Οι ανασκαφές μπορεί να συνεχίζονται, αλλά έχει γίνει ήδη αρκετή και καλή δουλειά, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να θαυμάσουν εκτός από τα τείχη, μπόλικους οικισμούς, ένα μυστηριώδες κτίριο σε σχήμα ανάποδου κώνου, ένα πύργο/παρατηρητήριο κλπ, με πολλούς να μιλούν για ένα νέο Μάτσου Πίτσου.
Το γκρουπάκι μας θα αποτελούταν αό 10 άτομα, ο ξεναγός ήταν ένας Ινδιάνος ονόματι Τζέφρι, με μακρύ μαλλί, σκουλαρικάκι και καλά Αγγλικά, αφού η ξενάγηση θα γινόταν σε δυο γλώσσες, δεδομένου ότι αυτή τη φορά υπήρχαν και κάποιοι ξένοι στο γκρουπ, κι όχι μόνο Περουβιανοί. Η διαδρομή ήταν για άλλη μια φορά εκπληκτική και ως συνήθως δεν απεικονίζεται στις μέτριες φωτογραφίες μου, χώρια ότι με πήρε κι ο ύπνος από τις πολλές στροφές και την κούραση. Φτάνοντας στην είσοδο υπήρχε ένα αυτοσχέδιο περίπτερο, όπου ανακαλύψαμε ένα αναψυκτικό που θα μας έκανε παρέα για μεγάλο κομμάτι του ταξιδιού στο Περού, την Aruba, κάτι σα Fanta χωρίς ανθρακικό (ακούτε εσείς οι Θεσσαλονικείς που λέτε ότι μόνο οι χαμουτζήδες πίνουμε τέτοια; ) που πωλείται στη φοβερή τιμή των 28 λεπτών του ευρώ για συσκευασία του μισού λίτρου. Επίσης χρήσιμο σνακ που θα μας έκανε παρέα για μέρες στη συνέχεια ήταν τα μπισκότα Cancun. Λίγο η Aruba, λίγο το Cancun, απ' ό,τι φαίνεται η Καραϊβική ηχεί στα αυτιά των Περουβιανών τόσο εξωτική όσο οι Άνδεις στα δικά μας.
Μετά λοιπόν την απαραίτητη στάση για ανεφοδιασμό σνακ με εξωτικά ονόματα, φτάσαμε στο μονοπάτι που οδηγει στο Kuelap, το οποίο και έχει ανηφορική κλίση και μήkος δυόμιση χιλιόμετρα. Ολίγον επώδυνο για μεγάλους ανθρώπους και σίγουρα δύσκολο για άτομα με κινητικές δυσκολίες, αλλά ΤΙ ΘΕΑ, με τις Άνδεις για άλλη μια φορά να δίνουν σόου. Το ξέρω, άλλοι προτιμούν τη θέα προς τη θάλασσα, το Corcovado, το Gran Canyon, τα Μετέωρα, τους αμμόλοφους της Σαχάρας, τις κοιλάδες του Νεπάλ, τον Αμαζόνιο, το Καρακορούμ, μια παραλία του Ειρηνικού... Αλλά για μένα σαν τις Άνδεις δεν υπάρχει, με υπνωτίζουν ο συνδυασμός βουνοκορφών και κοιλάδων, το έντονο πράσινο με το γαλάζιο, το άγνωστο του τι βρίκεται από πίσω, η γνώση του ότι συνήθως βρίσκονται πόλεις χαμένες που περιμένουν τον Ιντιάνα Τζόουνς τους. Η πρόσβαση πάντως στο Kuelap θα αλλάξει πολύ σύντομα, ένα μήνα μετά τη δική μας επίσκεψη θα ολοκληρωνόταν το τιτάνιο έργο του τελεφερίκ και υποθέτω ήδη θα έχουν πολλαππλασιαστεί οι επισκέπτες.
Ανεβαίνοντας το μονοπάτι, παρατηρώντας από μακριά, αντικρύζεις το τείχος και λες "ΟΚ, ενδιαφέρον", αλλά μετά τη θέα από τις πρώτες πανέμορφες bromelias και το απέραντο γκαζόν ξεπροβάλλει μπροστά σου το κυκλώπειο τείχος 700 επί 20 μέτρων, ινδιάνες που ... πλέκουν στα τείχη (κι όχι για να πουλήσουν σε τουρίστες) , οικογένειες που αραιά και πού περνάνε με τα άλογά τους με πλήρη ινδιάνικη παραδοσιακή περιβολή στο δρόμο για το πουθενά και η έλλειψη παντελούς εμπορευματοποίησης σε σοκάρει θετικά: δεν υπάρχει ούτε ένα stand με σουβενίρ, ούτε ένας άνθρωπος να πουλάει νεράκια... για πόσο ακόμη;
Στην κυρίως είσοδο γίνονται έργα αναστήλωσης, οπότε εισήλθαμε από την είσοδο 3, ανεβαίνοντας τις σκάλες ενός μονοπατιού ανάμεσα στα τείχη... τι εισαγωγή για μια πόλη- μυστήριο! Προφανώς μια πόλη που χτίζεται σε περιόδους ορίζοντα άνω των δέκα αιώνων έχει διάφορα επίπεδα, με τους Ίνκας να προσθέτουν δικά τους στοιχεία πάνω από εκείνα των Chachapoyas και τις γωνίες να διαδέχονται τις κλασικές κυκλικές κατασκευές των Chachas, αλλά όπως πάντα από τους Ίνκας - που λάτρευαν τα βουνά ω θεότητες και ζούσαν σε πλήρη αρμονία με τη φύση - δε θα περνούσε απαρατήρητο οχυρό τέτοιου μεγέθους, τέτοιας στρατηγικής σημασίας και -κυρίως- με τέτοια θέα. Ο καιρός ήταν ιδανικός, ο ξεναγός (φτου του μην τον ματιάσω) πραγματικά καλός, οι τουρίστες ελάχιστοι και η ιστορία και το μυστήριο ξεδιπλώνονταν μπροστά μας ιδανικά, ειδικά σε ό,τι αφορά τον μάλλον άγνωστο πολιτισμό των Chachapoyas, τα οστεοφυλάκια, τα σπίτια των ευγενών, τον πύργο... Έκατσα για λίγο πίσω όσο οι υπόλοιποι απομακρύνονταν με τον ξεναγό προς ένα περιεργο κτίσμα με ένα μικρό τούνελ που φιλοξενούσε cuy (ινδικά χοιρίδια) προκειμένου η κίνησή τους να θερμαίνει το σπίτι, παρατηρώντας το χώρο θυσιών και τις αποθήκες τροφίμων και χάζεψα για άλλη μια φορά τη θέα πάνω από τα αρχαία, ρουφώντας τις εικόνες, την ατμόσφαιρα, τη γαλήνη, το μυστήριο σκεπτόμενος πόσο εμπνέει αυτή η αρμονία με τη φύση, πόσο ανεξάντλητη χώρα είναι αυτό το Περού που σε πάνω από είκοσι επισκέψεις κάθε φορά προκύπτει άλλος ένας χώρος που να σου προκαλεί νοσταλγία, ανατριχίλα, βαθιά ικανοποίηση που βρίσκεσαι στα χώματα που αγαπάς πιο πολύ στον πλανήτη Γη. Κι ενώ σκεπτόμουν πόσο τυχερός είμαι, ένα λάμα εμφανίστηκε ανάμεσα στα αρχαία, κοιτώντας με αδιάφορα, μασουλώντας κάτι χορταράκια και κουνώντας τον πισινό του εξαφανίστηκε όπως εμφανίστηκε, ανάμεσα σε πέτρες με αιώνες ιστορίας. Μαγική χώρα, μαγικό μέρος.
Πλησίασα πάλι το γκρουπ μας για να ακούσω τις θεωρίες για το σκαλισμένο πρόσωπο στη γωνία του κτιρίου που βρέθηκαν τα περισσότερα οστά, για την καθημερινότητα επί αυτοκρατορίας Ίνκας, για τα ερωτήματα που έχουμε για τους Chachapoyas και μάλλον δε θα απαντηθούν μέχρι να επινοηθεί η μηχανή του χρόνου. Μιλώντας για χρόνο... ο χρόνος μας τελείωσε μετά από δυόμιση ώρες που μου φάνηκαν μισάωρο κι έπρεπε σιγά-σιγά να αποχωρήσουμε. Ακόμη κι όταν βγήκαμε από το οχυρό πάντως, δε θέλαμε να πάμε προς το αυτοκίνητο, βγάζαμε συνεχώς φωτογραφίες, λες και θα μας εξασφάλιζαν μερικά ακόμη λεπτά παραμονής. Χάζεψα τις γιαγιάδες που έπλεκαν ακουμπισμένες στα τείχη κι ένα ζευγάρι ινδιάνων που είχε κοντοζυγώσει για να κάνει πικνίκ πάνω σε αρχαίες πέτρες, αγναντεύοντας τη θέα των επικών Άνδεων. Πόσο τυχεροί ήμασταν που το ζούσαμε αυτό έτσι, πριν το τελεφερίκ, πριν τα σουβενίρ, τα μεγάλα τουριστικά λεωφορεία και τους ξεναγούς με τα μικρόφωνα, τις σειρές προτεραιότητας και τα stands με τα νερά και τα μαγνητάκια.
Σύντομα συνειδητοποίησα ότι έχω μείνει τελευταίος, με μερικά άλογα να είναι τα μόνα ζωντανά που φαίνονταν γύρω μου και μια περουβιανή γιαγιάκα 94 (!!!) χρονών που είχε έρθει για να επισκεφθεί το χώρο "γιατί ήθελα να το δω πριν πεθάνω γιόκα μου, άντεξα και το περπάτησα όλο". Με γρήγορο βήμα έφτασα στο λεωφορείο στην ώρα μου και φύγαμε για το χώρο του μεσημεριανού γεύματος που ήταν στο σπιτάκι μιας κυρίας, στο αυθεντικότατο σαλόνι της, με τρομερή θέα απέξω κι ένα μαγαζάκι από άλλο αιώνα στο ισόγειο, πιθανότατα το μόνο στην κοινότητα εκείνη... τουλάχιστον για την ώρα, γιατί υποθέτω με το τελεφερίκ να έχει φτάσει όλα αυτά θα έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν.
Η διαδρομή της επιστροφής μου φάνηκε ακόμη καλύτερη από την πρωινή, παρατηρώντας κάτι απίθανα μονοπάτια που έκαναν ζιγκ ζαγκ σε βουνά ατελείωτα, κομμάτια του παζλ της ραχοκοκκαλιάς της Λατινικής Αμερικής που είναι οι Άνδεις. Πριν νυχτώσει και πριν φτάσουμε στην Chachapoyas είδαμε από απόσταση και τον αρχαιολογικό χώρο του Macro, που δε φάνηκε εντυπωσιακός από μακριά. Φτάνοντας στην πόλη έπρεπε να επιλέξουμε ανάμεσα σε εκδορμή προς το Macro ή το Revash για την επομένη κι επιλέξαμε το δεύτερο, με την ελπίδα πως θα είναι εντυπωσιακότερο και γνωρίζοντας ότι θα τερμάτιζε στην αγαπημένα Leimebamba, απ' όπου και σταδιακά θα μεταβαίναμε στην Καχαμάρκα για να πάρουμε την πτήση για το Κούσκο, για τη συνέχεια του ταξιδιού.
Εκμεταλλεύθηκα τα απίθανα ωράρια των ημιυπαίθριων κουρέων (κουρεύουν μέχρι τα μεσάνυχτα οι άνθρωποι) για να γίνω σα γίδι και καταλήξαμε σε ένα πανέμορφο παραδοσιακό καφέ να τρώμε οργανικό φαγητό και να πίνουμε φυσικούς χυμούς, χωρίς καλαμάκι παρακαλώ διότι "δεν είναι οικολογικά". Ο @Krekouzas από την άλλη, που με το πολύ εναλλακτικό φαγητό δεν το έχει, ρήμαξε κάτι πιροσκί/βάφλα με λουκάνικα, που φαίνεται να είναι νέα μόδα στο Περού.