Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
ΒΟΛΙΒΙΑ
Το συμπαθέστατο ΚΤΕΛ μας άφησε στο Πούνο στις 4.15 το πρωί, χαρίζοντάς μας μια φοβερή ανατολή ηλίου πάνω από τη λίμνη Τιτικάκα. Αλλάξαμε λεωφορείο χωρίς πρόβλημα, καταφέραμε να κοιμηθούμε και λίγο, αλλά το πρόβλημα εξακολουθούσαν να είναι τα ατέλειωτα αέρια που απελευθερώναμε αμφότεροι. Grimaldo ζεις, εσύ μας οδηγείς.
Φτάνοντας στα σύνορα με τη Βολιβία αλλάξαμε τα εναπομείναντα soles μας για να πάρουμε bolivianos στις φοβερές ινδιάνες κυριούλες πο στήνουν ένα γραφειάκι στη μέση του δρόμου και παριστάνουν τα ανταλλακτήρια. Στο μεταξύ ο Κώστας αν θυμάμαι καλά έχασε το χαρτί εισόδου στο Περού που έπρεπε να παρουσιάσουμε κατά την έξοδο από τη χώρα και πλήρωσε ένα πρόστιμο επί τόπου, ενώ από τη βολιβιάνικη πλευρά (όπου το rate είναι κατά 2% καλύτερο) μια άλλη γιαγιά αγόρασε το εκατονταδόλαρό μου, αφού το καρατσεκάρισε τρεις φορές κόντρα στον ήλιο για να αποφανθεί πως είναι «καλούτσικο». Σφραγίσαμε τα διαβατήριά μας όλο χαρά και πατήσαμε βολιβιάνικη γη, ο Κώστας για δεύτερη φορά μετά από εννέα χρόνια κι εγώ για πολλοστή από τα 18-19 μου που ανακάλυψα ότι αυτά τα χώματα είναι τα αγαπημένα μου στο μέχρι στιγμής γνωστό σύμπαν. Αν ανακαλυφθεί άλλος πλανήτης με το μυστήριο, τη γοητεία, την απλότητα, την κουζίνα, τη μουσική και κυρίως τη φύση και την αρχαιολογία των Άνδεων, το ξανασυζητάμε.
Την Copacabana, την πρώτη πόλη που συναντά κανείς μπάινοντας στη Βολιβία, τη βρήκα πολύ βελτιωμένη σχετικά με το πρόσφατο παρελθόν. Αρκετή ανάπτυξη, trendy cafe, πολλά με Αργεντίνους ιδιοκτήτες, και ως συνήθως πολλοί Αργεντίνοι«μουσικοοί» να παραφωνούν ζητώντας χρήματα προφανώς για να μας απαλλάξουν από την παραφωνία τους (τα ίδια υποστήκαμε και στο Κούσκο από άλλον Αργεντινό Κακοφωνίξ σε μια πιτσαρία, ατέλειωτοι και ατάλαντοι είναι οι περιφερόμενοι Αργεντίνοι, πραγματική παραφωνία σε μια ηπειρο με τέτοια μουσική παράδοση). Αγοράσαμε εισιτήρια για το πλοίο που θα μας πήγαινε στο βόρειο κομμάτι του Νησιού του Ηλίου και μας περίσσεψε και λίγος χρόνος για να περάσουμε από τον καθεδρικό της πόλης (που απ’ έξω είναι πολύ εντυπωσιακότερος απ’ ό,τι εντός), να αγοράσουμε μια βολιβιάνικη sim ώστε ο Κρεκούζας να μπαίνει στα σόσιαλ μύδια κι εγώ να βλέπω τι γίνεται στην Ευρωλίγκα (ο καθένας με τις ανησυχίες του) και περάσαμε κι από την υποτυπώδη παραλία με τις βαρκούλες όπου όποιος περίμενε να δει Βολιβιανές με μπικίνι, μάλλον έχασε. Ή κέρδισε, τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα. Πριν επιβιβαστούμε και στη βάρκα το μάτι μου πήρε το εξώφυλλο μιας εφημερίδας που ανακοίνωνε την «ιστορική» συνάντηση του νέου περουβιανού πρωθυπουργού Κουζνίσκι με τον Έβο Μοράλες της Βολιβίας, όπου οι Περουβιανοί δεσμεύτηκαν να δημιουργήσουν ενα χάρτη πορείας ώστε η Βολιβία να επαναποκτήσει την πολυπόθητη έξοδο στη θάλασσα (αν περιμένει κανείς να κάνουν τη σχετική χειρονομία αυτοί που στέρησαν την πρόσβαση στη θάλασσα από τους Βολιβιανούς, δηλαδή οι Χιλιανοί, μάλλον θα περιμένει πολλούς αιώνες ακόμη). Μάταια προσπαθούσα να βρω πληροφορίες για το πώς φτάνει κανείς στο Iskanwaya, το «χαμένο» αρχαιολογικό χώρο της Βολιβίας που είχα βάλει στο μάτι, οπότε προχωρήσαμε στην επίσκεψη στο Νησί του Ηλίου, αφήνοντας την εύρεση πληροφοριών για την επομένη. Έτσι κι αλλιώς ήξερα πως το δυσεύρετο λεωφορείο για το Iskanwaya είχε αφετηρία τη Λα Πας, αλλά εξακολουθούσε να είναι ύποπτο ότι δεν έβρισκα καμία αναφορά στο πότε ή από πού αναχωρεί.
Ας πούμε και δυο κουβέντες για το Νησί του Ηλίου, παρότι η ιστορία έχει ημερολογιακό χαρακτήρα, ας παραδειγματιστώ από τον @taver κι ας το παίξω κι εγώ μούφα εκπαιδευτικός, αφού το έχω το ψώνιο. Το Νησί του Ηλίου λοιπόν είναι αυτό που δίνει το όνομά του στη λίμνη Τιτικάκα, αφού το αρχικό του όνομα ήταν Titi Kharka, δηλαδή Βράχος του Πούμα. Εδώ γεννήθηκε ο Ήλιος (σουρπρίζ...), ο μουσάτος θεός Viracocha (όλοι αυτοί οι μύθοι με τους λευκούς και μουσάτους θεούς έχουν αρκετή ίντριγκα, ειδικά για όσους έχουν επισκεφθεί το Tiawanako, το σημαντικότερο αρχαιολογικό χώρο της Βολιβίας, όπου τέτοιες φυσιογνωμίες κάνουν την εμφάνισή τους ξεκάθαρα στα ανάγλυφα) και φυσικά οι πρώτοι Ίνκας. Πρακτικά, το Νησί του Ηλίου αποτελεί την πηγή της ζωής για την κοσμοθεωρία των πολιτισμών των Άνδεων, πολύ πριν εμφανιστούν οι Ίνκας. Η λίμνη Τιτικάκα έχει βέβαια κι άλλα νησιά, όπως τα επιπλέοντα νησάκια των Uros (πολλά εκ των οποίων είναι εντελώς τουριστικοποιημένα, ενώ άλλα είναι απομακρυσμένα με σκοπό να αποφύγουν την ίδια τύχη), το Νησί της Σελήνης (εκεί όπου ο θεός Viracocha έδωσε την εντολή στη Σελήνη να ανέβει στον ουρανό), τα νησιά Taquile και Amantani που την τελευταία φορά που τα επισκέφθηκα δεν είχαν ρεύμα και η μόνη επιλογή διατροφής ήταν ψάρι με πατάτες ή πατάτες με ψάρι (διαβάζω πως πλέον ο τουρισμός έχει μπει για τα καλα) και μερικά ακόμη πιο ιδιαίτερα, όπως το Pariti, όπου το 2004 Βολιβιανοί και Φινλανδοί (!) αρχαιολόγοι ανέδειξαν μάλλον τα εντυπωσιακότερα κτερίσματα του πολιτισμού του Tiawanako. Η αρχαιολογία βέβαια είναι ανεξάντλητη στη λίμνη Τιτικάκα, με πιο ιντριγκαδόρικη την ανακάλυψη μιας ολόκληρης πόλης κάτω από τη λίμνη, κομμάτι της οποίας εχει χαρτογραφηθεί τα τελευταία χρόνια, με τεράστιους ναούς, δρόμους, τείχη και μερικά κουτιά από χρυσό (!) ώστε να αναζωπυρωθούν οι μύθοι περί της Ciudad Sumergida (κάτι σαν την Ατλαντίδα στο πιο λατινοαμερικάνικο, μόνο που εδώ έχουμε απτές αποδείξεις πια).
Επειδή όμως το ταξίδι μου διήρκησε εκατό μέρες κι όχι χίλιες, όπως θα έπρεπε, επειδή κάποια από αυτά τα έχω επισκεφθεί ήδη κι επειδή ο στόχος ήταν να υπάρχει χρόνος για να επισκεφθούμε εκείνο το μυστηριώδες Iskanwaya μετά τη Λα Πας, η όλη επίσκεψη στην Τιτικάκα θα περιορίζόταν στο Νησί του Ηλίου (Isla del Sol), όπου –καλά το μαντέψατε- εννοείται πως υπήρχε και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Το πλεούμενο που μας έφερε εκεί, ονόματι Explorador Viracocha ήταν αξιοπρεπές, τόσο που κοιμήθηκα, μάλλον λόγω κούρασης αντί για άνεσης, αλλά λίγο ρόλο παίζει. Η άφιξη στον οικισμό Challapampa αποκάλυπτε μια μικρή κοινότητα που ζει ένα μίνι οικοδομικό οργασμό με τις βαρκούλες να έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, ενώ πολύ γρήγορα βρήκαμε ένα ενοικιαζόμενο δωμάτιο με 5€, το οποίο μάλιστα διέθετε ζεστό νερό, όπου και αφήσαμε τα σακίδιά μας με σκοπό να επισκεφθούμε τα αρχαία του νησιού. Πριν αναχωρήσουμε για τον ποδαρόδρομο, είχαμε και την ευτυχία να δούμε δυο Αργεντίνες να παζαρεύουν ώστε να μειώσουν την τιμή του διπλανού δωματίου από τα 5€ στα 4€: κανένας οίκτος για την πολύτεκνη κακομοιρούλα Βολιβιανή ιδιοκτήτρια...
Ο βασικός μας στόχος ήταν να φτάσουμε στα αρχαία Chincana, που είναι μια λέξη που –όπως και στα περίχωρα του Κούσκο- χρησιμοποιείται στα Quechua για να περιγράψει λαβυρινθοειδείς κατασκευές. Μας είπαν ότι το μονοπάτι θα διαρκούσε μόλις 45’, είχαμε ακόμη χρόνο μέχρι τη δύση του ηλίου, οπότε φύγαμε πάραυτα, ακούγοντας τις Αργεντίνες να φωνάζουν στην κακομοίρα τη Βολιβιανή ότι είναι «ντροπή της» που δεν τους αφήνει το δωμάτιο στα 4€ αντί για 5€. Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι πρέπει να σκέφθηκε η γυναικούλα, που στωικά και bolivian style κατέβασε το κεφάλι και τις άφησε να συνεχίζουν τις τσιρίδες, επαναλαμβάνοντας "συγγνώμη, αυτή είναι η τιμή".
Ξεκινήσαμε για το λαβύρινθο, με το στομάχι μου να πονάει και τον πισινό μου να προκαλεί μια απίστευτη αληλουχία ηχητικών ανταποκρίσεων στα καλέσματα της φύσεως, σε κάποια φάση μέτρησα πάνω από 45 εξαερώσεις σε ένα λεπτό, δηλαδή λίγο λιγότερο από μια ανά δευτερόλεπτο. Ακόμη και για έναν ηρωικό επιζήσαντα της μαγειρικής Grimaldo, ήταν ανησυχητικό, αλλά ξεχάστηκα γρήγορα από τη διαδρομή. Παρά την σιγά-σιγά αυξανόμενη παρουσία των τουριστών (μέχρι και λίγες σκηνές είδαμε όπο κάποιοι έκαναν κάμπινγκ σε μια από τις πολλές παραλίες του νησιού), οι ντόπιοι συνεχίζουν τον παραδοσιακό τροπο ζωής τους, περπατώντας για χιλιόμετρα σε ένα νησί χωρίς δρόμους, γεμάτο όμως με πέτρινα μονοπάτια αιώνων, πλένοντας τα ρούχα τους στη λίμνη, περιστοιχισμένοι από κατσικάκια και γουρουνάκια, αντικρύζοντας παραλίες που θυμίζουν Μεσόγειο, άλλωστε το έντονο γαλάζιο και οι θέες –ειδικά στο νησί Taquile- θυμίζουν έντονα ελληνικό καλοκαίρι.
Το μονοπάτι των Ίνκας ήταν απόλαυση και το λαβυρινθοειδές παλάτι τόσο ήσυχο, με το τραπέζι των θυσιών να αναδύει μια τρομερή γαλήνη, άλλωστε για άλλη μια φορά στο ταξίδι βρισκόμασταν σε αρχαιολογικό χώρο χωρίς την παρουσία κανενός, ξένου ή ντόπιου. Κάτσαμε να απολαύσουμε τη θέα και τα αρχαία μέχρι που άρχισε πια να κατεβαίνει επικίνδυνα ο ήλιος και το κρύο να γίνεται τσουχτερό. Οι καλοκάγαθοι συνεσταλμένοι ντόπιοι είχαν την καλοσύνη να μου υποδείξουν πού πήρα λάθος μονοπάτι κι έτσι επιστρέψαμε στο σπίτι στην ώρα μας, προκειμένου να έχω μια μεγαλοπρεπέστατη διάρροια, ή μάλλον μια αλληλουχία από καμιά δεκαριά από αυτές. Αυτό δεν μας εμπόδισε να πάμε για δείπνο σε ένα παρακείμενο οικογενειακό εστιατόριο-παράπηγμα όπου τίμησα την τοπική πέστροφα με κίνουα, έστω κι αν πέρασα κανένα δίωρο κάνοντας κι άλλες διάρροιες, εξαντλώντας το χαρτί υγείας. Ευτυχισμένος κοιμήθηκα πάντως, αφού η πρώτη μέρα στη Βολιβία ήταν γεμάτη από εικόνες, μια διάρροια (ή δέκα ή είκοσι) στο πρόγραμμα είναι. Άλλωστε την επομένη θα ήταν η σειρά του Κώστα...
ΒΟΛΙΒΙΑ
Το συμπαθέστατο ΚΤΕΛ μας άφησε στο Πούνο στις 4.15 το πρωί, χαρίζοντάς μας μια φοβερή ανατολή ηλίου πάνω από τη λίμνη Τιτικάκα. Αλλάξαμε λεωφορείο χωρίς πρόβλημα, καταφέραμε να κοιμηθούμε και λίγο, αλλά το πρόβλημα εξακολουθούσαν να είναι τα ατέλειωτα αέρια που απελευθερώναμε αμφότεροι. Grimaldo ζεις, εσύ μας οδηγείς.
Φτάνοντας στα σύνορα με τη Βολιβία αλλάξαμε τα εναπομείναντα soles μας για να πάρουμε bolivianos στις φοβερές ινδιάνες κυριούλες πο στήνουν ένα γραφειάκι στη μέση του δρόμου και παριστάνουν τα ανταλλακτήρια. Στο μεταξύ ο Κώστας αν θυμάμαι καλά έχασε το χαρτί εισόδου στο Περού που έπρεπε να παρουσιάσουμε κατά την έξοδο από τη χώρα και πλήρωσε ένα πρόστιμο επί τόπου, ενώ από τη βολιβιάνικη πλευρά (όπου το rate είναι κατά 2% καλύτερο) μια άλλη γιαγιά αγόρασε το εκατονταδόλαρό μου, αφού το καρατσεκάρισε τρεις φορές κόντρα στον ήλιο για να αποφανθεί πως είναι «καλούτσικο». Σφραγίσαμε τα διαβατήριά μας όλο χαρά και πατήσαμε βολιβιάνικη γη, ο Κώστας για δεύτερη φορά μετά από εννέα χρόνια κι εγώ για πολλοστή από τα 18-19 μου που ανακάλυψα ότι αυτά τα χώματα είναι τα αγαπημένα μου στο μέχρι στιγμής γνωστό σύμπαν. Αν ανακαλυφθεί άλλος πλανήτης με το μυστήριο, τη γοητεία, την απλότητα, την κουζίνα, τη μουσική και κυρίως τη φύση και την αρχαιολογία των Άνδεων, το ξανασυζητάμε.
Την Copacabana, την πρώτη πόλη που συναντά κανείς μπάινοντας στη Βολιβία, τη βρήκα πολύ βελτιωμένη σχετικά με το πρόσφατο παρελθόν. Αρκετή ανάπτυξη, trendy cafe, πολλά με Αργεντίνους ιδιοκτήτες, και ως συνήθως πολλοί Αργεντίνοι«μουσικοοί» να παραφωνούν ζητώντας χρήματα προφανώς για να μας απαλλάξουν από την παραφωνία τους (τα ίδια υποστήκαμε και στο Κούσκο από άλλον Αργεντινό Κακοφωνίξ σε μια πιτσαρία, ατέλειωτοι και ατάλαντοι είναι οι περιφερόμενοι Αργεντίνοι, πραγματική παραφωνία σε μια ηπειρο με τέτοια μουσική παράδοση). Αγοράσαμε εισιτήρια για το πλοίο που θα μας πήγαινε στο βόρειο κομμάτι του Νησιού του Ηλίου και μας περίσσεψε και λίγος χρόνος για να περάσουμε από τον καθεδρικό της πόλης (που απ’ έξω είναι πολύ εντυπωσιακότερος απ’ ό,τι εντός), να αγοράσουμε μια βολιβιάνικη sim ώστε ο Κρεκούζας να μπαίνει στα σόσιαλ μύδια κι εγώ να βλέπω τι γίνεται στην Ευρωλίγκα (ο καθένας με τις ανησυχίες του) και περάσαμε κι από την υποτυπώδη παραλία με τις βαρκούλες όπου όποιος περίμενε να δει Βολιβιανές με μπικίνι, μάλλον έχασε. Ή κέρδισε, τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα. Πριν επιβιβαστούμε και στη βάρκα το μάτι μου πήρε το εξώφυλλο μιας εφημερίδας που ανακοίνωνε την «ιστορική» συνάντηση του νέου περουβιανού πρωθυπουργού Κουζνίσκι με τον Έβο Μοράλες της Βολιβίας, όπου οι Περουβιανοί δεσμεύτηκαν να δημιουργήσουν ενα χάρτη πορείας ώστε η Βολιβία να επαναποκτήσει την πολυπόθητη έξοδο στη θάλασσα (αν περιμένει κανείς να κάνουν τη σχετική χειρονομία αυτοί που στέρησαν την πρόσβαση στη θάλασσα από τους Βολιβιανούς, δηλαδή οι Χιλιανοί, μάλλον θα περιμένει πολλούς αιώνες ακόμη). Μάταια προσπαθούσα να βρω πληροφορίες για το πώς φτάνει κανείς στο Iskanwaya, το «χαμένο» αρχαιολογικό χώρο της Βολιβίας που είχα βάλει στο μάτι, οπότε προχωρήσαμε στην επίσκεψη στο Νησί του Ηλίου, αφήνοντας την εύρεση πληροφοριών για την επομένη. Έτσι κι αλλιώς ήξερα πως το δυσεύρετο λεωφορείο για το Iskanwaya είχε αφετηρία τη Λα Πας, αλλά εξακολουθούσε να είναι ύποπτο ότι δεν έβρισκα καμία αναφορά στο πότε ή από πού αναχωρεί.
Ας πούμε και δυο κουβέντες για το Νησί του Ηλίου, παρότι η ιστορία έχει ημερολογιακό χαρακτήρα, ας παραδειγματιστώ από τον @taver κι ας το παίξω κι εγώ μούφα εκπαιδευτικός, αφού το έχω το ψώνιο. Το Νησί του Ηλίου λοιπόν είναι αυτό που δίνει το όνομά του στη λίμνη Τιτικάκα, αφού το αρχικό του όνομα ήταν Titi Kharka, δηλαδή Βράχος του Πούμα. Εδώ γεννήθηκε ο Ήλιος (σουρπρίζ...), ο μουσάτος θεός Viracocha (όλοι αυτοί οι μύθοι με τους λευκούς και μουσάτους θεούς έχουν αρκετή ίντριγκα, ειδικά για όσους έχουν επισκεφθεί το Tiawanako, το σημαντικότερο αρχαιολογικό χώρο της Βολιβίας, όπου τέτοιες φυσιογνωμίες κάνουν την εμφάνισή τους ξεκάθαρα στα ανάγλυφα) και φυσικά οι πρώτοι Ίνκας. Πρακτικά, το Νησί του Ηλίου αποτελεί την πηγή της ζωής για την κοσμοθεωρία των πολιτισμών των Άνδεων, πολύ πριν εμφανιστούν οι Ίνκας. Η λίμνη Τιτικάκα έχει βέβαια κι άλλα νησιά, όπως τα επιπλέοντα νησάκια των Uros (πολλά εκ των οποίων είναι εντελώς τουριστικοποιημένα, ενώ άλλα είναι απομακρυσμένα με σκοπό να αποφύγουν την ίδια τύχη), το Νησί της Σελήνης (εκεί όπου ο θεός Viracocha έδωσε την εντολή στη Σελήνη να ανέβει στον ουρανό), τα νησιά Taquile και Amantani που την τελευταία φορά που τα επισκέφθηκα δεν είχαν ρεύμα και η μόνη επιλογή διατροφής ήταν ψάρι με πατάτες ή πατάτες με ψάρι (διαβάζω πως πλέον ο τουρισμός έχει μπει για τα καλα) και μερικά ακόμη πιο ιδιαίτερα, όπως το Pariti, όπου το 2004 Βολιβιανοί και Φινλανδοί (!) αρχαιολόγοι ανέδειξαν μάλλον τα εντυπωσιακότερα κτερίσματα του πολιτισμού του Tiawanako. Η αρχαιολογία βέβαια είναι ανεξάντλητη στη λίμνη Τιτικάκα, με πιο ιντριγκαδόρικη την ανακάλυψη μιας ολόκληρης πόλης κάτω από τη λίμνη, κομμάτι της οποίας εχει χαρτογραφηθεί τα τελευταία χρόνια, με τεράστιους ναούς, δρόμους, τείχη και μερικά κουτιά από χρυσό (!) ώστε να αναζωπυρωθούν οι μύθοι περί της Ciudad Sumergida (κάτι σαν την Ατλαντίδα στο πιο λατινοαμερικάνικο, μόνο που εδώ έχουμε απτές αποδείξεις πια).
Επειδή όμως το ταξίδι μου διήρκησε εκατό μέρες κι όχι χίλιες, όπως θα έπρεπε, επειδή κάποια από αυτά τα έχω επισκεφθεί ήδη κι επειδή ο στόχος ήταν να υπάρχει χρόνος για να επισκεφθούμε εκείνο το μυστηριώδες Iskanwaya μετά τη Λα Πας, η όλη επίσκεψη στην Τιτικάκα θα περιορίζόταν στο Νησί του Ηλίου (Isla del Sol), όπου –καλά το μαντέψατε- εννοείται πως υπήρχε και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Το πλεούμενο που μας έφερε εκεί, ονόματι Explorador Viracocha ήταν αξιοπρεπές, τόσο που κοιμήθηκα, μάλλον λόγω κούρασης αντί για άνεσης, αλλά λίγο ρόλο παίζει. Η άφιξη στον οικισμό Challapampa αποκάλυπτε μια μικρή κοινότητα που ζει ένα μίνι οικοδομικό οργασμό με τις βαρκούλες να έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, ενώ πολύ γρήγορα βρήκαμε ένα ενοικιαζόμενο δωμάτιο με 5€, το οποίο μάλιστα διέθετε ζεστό νερό, όπου και αφήσαμε τα σακίδιά μας με σκοπό να επισκεφθούμε τα αρχαία του νησιού. Πριν αναχωρήσουμε για τον ποδαρόδρομο, είχαμε και την ευτυχία να δούμε δυο Αργεντίνες να παζαρεύουν ώστε να μειώσουν την τιμή του διπλανού δωματίου από τα 5€ στα 4€: κανένας οίκτος για την πολύτεκνη κακομοιρούλα Βολιβιανή ιδιοκτήτρια...
Ο βασικός μας στόχος ήταν να φτάσουμε στα αρχαία Chincana, που είναι μια λέξη που –όπως και στα περίχωρα του Κούσκο- χρησιμοποιείται στα Quechua για να περιγράψει λαβυρινθοειδείς κατασκευές. Μας είπαν ότι το μονοπάτι θα διαρκούσε μόλις 45’, είχαμε ακόμη χρόνο μέχρι τη δύση του ηλίου, οπότε φύγαμε πάραυτα, ακούγοντας τις Αργεντίνες να φωνάζουν στην κακομοίρα τη Βολιβιανή ότι είναι «ντροπή της» που δεν τους αφήνει το δωμάτιο στα 4€ αντί για 5€. Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι πρέπει να σκέφθηκε η γυναικούλα, που στωικά και bolivian style κατέβασε το κεφάλι και τις άφησε να συνεχίζουν τις τσιρίδες, επαναλαμβάνοντας "συγγνώμη, αυτή είναι η τιμή".
Ξεκινήσαμε για το λαβύρινθο, με το στομάχι μου να πονάει και τον πισινό μου να προκαλεί μια απίστευτη αληλουχία ηχητικών ανταποκρίσεων στα καλέσματα της φύσεως, σε κάποια φάση μέτρησα πάνω από 45 εξαερώσεις σε ένα λεπτό, δηλαδή λίγο λιγότερο από μια ανά δευτερόλεπτο. Ακόμη και για έναν ηρωικό επιζήσαντα της μαγειρικής Grimaldo, ήταν ανησυχητικό, αλλά ξεχάστηκα γρήγορα από τη διαδρομή. Παρά την σιγά-σιγά αυξανόμενη παρουσία των τουριστών (μέχρι και λίγες σκηνές είδαμε όπο κάποιοι έκαναν κάμπινγκ σε μια από τις πολλές παραλίες του νησιού), οι ντόπιοι συνεχίζουν τον παραδοσιακό τροπο ζωής τους, περπατώντας για χιλιόμετρα σε ένα νησί χωρίς δρόμους, γεμάτο όμως με πέτρινα μονοπάτια αιώνων, πλένοντας τα ρούχα τους στη λίμνη, περιστοιχισμένοι από κατσικάκια και γουρουνάκια, αντικρύζοντας παραλίες που θυμίζουν Μεσόγειο, άλλωστε το έντονο γαλάζιο και οι θέες –ειδικά στο νησί Taquile- θυμίζουν έντονα ελληνικό καλοκαίρι.
Το μονοπάτι των Ίνκας ήταν απόλαυση και το λαβυρινθοειδές παλάτι τόσο ήσυχο, με το τραπέζι των θυσιών να αναδύει μια τρομερή γαλήνη, άλλωστε για άλλη μια φορά στο ταξίδι βρισκόμασταν σε αρχαιολογικό χώρο χωρίς την παρουσία κανενός, ξένου ή ντόπιου. Κάτσαμε να απολαύσουμε τη θέα και τα αρχαία μέχρι που άρχισε πια να κατεβαίνει επικίνδυνα ο ήλιος και το κρύο να γίνεται τσουχτερό. Οι καλοκάγαθοι συνεσταλμένοι ντόπιοι είχαν την καλοσύνη να μου υποδείξουν πού πήρα λάθος μονοπάτι κι έτσι επιστρέψαμε στο σπίτι στην ώρα μας, προκειμένου να έχω μια μεγαλοπρεπέστατη διάρροια, ή μάλλον μια αλληλουχία από καμιά δεκαριά από αυτές. Αυτό δεν μας εμπόδισε να πάμε για δείπνο σε ένα παρακείμενο οικογενειακό εστιατόριο-παράπηγμα όπου τίμησα την τοπική πέστροφα με κίνουα, έστω κι αν πέρασα κανένα δίωρο κάνοντας κι άλλες διάρροιες, εξαντλώντας το χαρτί υγείας. Ευτυχισμένος κοιμήθηκα πάντως, αφού η πρώτη μέρα στη Βολιβία ήταν γεμάτη από εικόνες, μια διάρροια (ή δέκα ή είκοσι) στο πρόγραμμα είναι. Άλλωστε την επομένη θα ήταν η σειρά του Κώστα...