Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Το ραντεβού για τη σημερινή εκδρομή με το (εντελώς!) τοπικό πρακτορείο ήταν στις 5.50 το πρωί, βάρβαρη ώρα. Το γκρουπ αποτελούταν από λίγους ντόπιους (εντελώς ντόπιους, όλοι κάτοικοι του Ayacucho, ούτε καν από γειτονικές πόλεις) και τρεις μυστηριώδεις αλλοδαπούς νέους που δε φαίνονταν για τουρίστες, που για να μαζευτούν χρειάστηκαν 3 πρακτορεία, τα οποία μάλλον έκαναν συνεννόηση καρούμπαλο, αφού εμφανίστηκαν τρεις ξεναγοί, οι οποίοι τσακώνονταν για το ποιος θα κάνει την εκδρομή. Ο ξεναγός που έδειρε τους υπόλοιπους τελικά και κέρδισε το δικαίωμα να μας ξεναγήσει ήταν ένα ευγενές παλικάρι ονόματι Delcio που μας αποκαλούσε όλους νέους (μετά από μένα ο νεότερος είχε πεθάνει και δεν του το΄πανε), έκανε κρύα αστεία στα οποία αν δε γελούσες πίστευε ότι δεν τα κατάλαβες και τα ανέλυε, αλλά ήταν και αρκετά καταρτισμένος και ευδιάθετος.
Η εκδρομή θα πήγαινε στο Vilcashuaman, το οποίο ανυπομονούσα να δω και θα είχε και κάποιες ακόμη στάσεις που δεν ασχολήθηκα να μάθω ποιες είναι και τι περιλάμβαναν. Στο δε Vilcashuaman μπορούσα να πάω και μόνος μου, αλλά η πρόβλεψη μιλούσε για καταρρακτώδεις βροχές που δε φαίνονταν πουθενά, ήθελε αλλαγή αρκετών συγκοινωνιών κι είπα να μη μείνω ξέμπαρκος σε κανένα απίθανο χωριό.
Κυριακή σήμερα και η αναχώρηση από την πόλη καθυστέρησε λίγο λόγω της κίνησης από... ζωντανά, αφού λάμβανε χώρα κάποιο τοπικό παζάρι ζώων σε κάποιο San... κάτι. Η πρώτη στάση έγινε σε κάποια Congocorcha για πρωινό, το οποίο μάλλον βρήκα αχρείαστo, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως ήταν κοτόσουπα. Όσο οι υπόλοιποι έτρωγαν όμως έκανα μια βόλτα στο χωριό και είδα μια καταπληκτική εικόνα: ένα μικρό κοριτσάκι έδειχνε στην ακόμη μικρότερη αδελφούλα του πώς να δένι στην πλάτη της το παραδοσιακό υφασμάτινο κομπόδεμα που χρησιμοποιούν οι Ινδιάνες για να κουβαλούν τα παιδιά τους, χρησιμοποιώντας μια κούκλα αντί για μωρό. Όταν θα δείτε τις φωτό θα καταλάβετε.
Η επόμενη στάση ήταν σε ενα καταρράκτη. Εγώ ανυπομονούσα για τα αρχαία και παρότι το υψόμετρο ήταν υψηλό έκανα τη διαδρομή σε λιγότερο από δέκα λεπτά, όταν οι κυριούλες του γκρουπ ετέτρεψαν τη στάση σε υπόθεση άνω της μιας ώρας. Τα τοπία πάντως πέριξ του καταρράκτη ήταν όμορφα και ο ίδιος ο καταρράκτης, στη μέση του πουθενά, πολύ εντυπωσιακός.
Ακολούθησε στάση για να δούμε κάποια Puya Raimondii, αυτά τα τεράστια λουλούδια/δέντρα που ανθίζουν μια φορά κάθε 100 χρόνια κι έπειτα πεθαίνουν. Τα έχω ξαναδεί στο Περού, αλλά η καλύτερη φάση στην οποία τα είχα πετύχει ήταν μόλις είχαν μαραθεί. Ε, τώρα ήταν σε πλήρη άνθιση, δεν το πίστευα! Το θέαμα ήταν φανταστικό, ειδικά αφού κάποια είχαν πεθάνει, κάποια ακόμη δεν είχαν ανθίσει και κάποια λίγα μόλις είχαν ανθίσει οπότε η οπτική σύγκριση ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Αγαπάμε Περού και η εκδρομή κέρδισε πολλούς πόντους.
Οι συνταξιδιώτισσές μου κατά τη διάρκεια της διαδρομής έπλεκαν και αντάλλαζαν πληροφορίες για ματζούνια! «Που λες, κόβεις τις τρεις μακρύτερες τρίχες της ουράς του αλόγου... Προσοχή! Τις μακρύτερες, ε; Μετά τις βράζεις σε ένα ζωμό, προσθέτεις λίγο βούτυρο από λάμα...». Μια άλλη εξηγούσε πώς βάζει ιώδιο και χημικά στις σούπες που κάνει στα παιδιά της για να μην κάνουν φαλάκρα, ό,τι να’ ναι, απορρυπαντικό σερβίρει στους γιους της η γιαγιά!
Κατά τις 11.30 φτάσαμε επιτέλους στον πρώτο αρχαιολογικό χώρο, μπροστά σε μια λιμνούλα, όπου ένα οχυρό των Ίνκας και τα λουτρά του αυτοκράτορα, εμφανώς σε αυτοκρατορικό ρυθμό, θρυλείται πως είναι και ο τόπος γέννησης του Amaru. Ο όλος χώρος είχε κάτι το βουκολικό, με δυο ντόπια παιδάκια να παίζουν αμέριμνα με τις γίδες τους πάνω στο τραπέζι των προσφορών των Ίνκας, ενώ προχωρώντας συναντήσαμε τα ερειπα ενόςεξοχικού του αυτοκράτορα, το χώρο για τις παλλακίδες του (εμ, εξοχικό χωρις απόλαυση θα ήταν μισές διακοπές για τον άνθρωπο, κοτζάμ αυτοκρατορία διοικούσε, να του φύγει και το στρες), τις αποθήκες τροφίμων, με τα κτίρια να έχουν εξαιρετική τοιχοποιία και εμφανείς αναπαραστάσεις σκαλισμένων πουλιών, φιδιών και λάμα, πραγματικά πληρέστατος αρχαιολογικός χώρος και ο Delcio επαρκέστατος ως ξεναγός (δεν του το είχα είναι η αλήθεια).
Το μεσημεριανό ήταν πάμφθηνο (αν πήρε μίζα ο ξεναγός ήταν απίστευτα χαμηλή), με εξαιρετική πέστροφα κι έπιασα κουβέντα με τις κοπέλες και το παλικαράκι που όντως ήταν αλλοδαποί, αλλά όχι τουρίστες: ήταν εθελοντές σε κάποια κοντινή κοινότητα των Άνδεων για λίγες εβδομάδες, ο πιτσιρικάς μάλισταν ερχόταν από άλλη εθελοντική θητεία στη Βολιβία και σπόυδαζε λατινοαμερικάνικη ιστορία και πολιτισμό και η εμπειρία του φάνηκε χρησιμότατη.
Μετά κι από το μεσημεριανό επιτέλους φτάσαμε στο ποθητό Vilcashuaman. Η εκδρομή είχε αρχίσει στις έξι παρά δέκα το πρωί και φτάσαμε στις 3.30 το απόγευμα, αλλά χαλάλι του. Η πρώτη θέα ήταν εκπληκτική: ο αρχαιολογικός χώρος διασώζεται σε πολύ καλή κατάσταση και ανεβαίνοντας κανείς στην πενταόροφη τελετουργική πυραμίδα έχει πανοραμική θέα του χωριού και της κεντρικής πλατείας, που πρέπει να έχει αλλάξει ελάχιστα από την εποχή των Ίνκας. Πιο πίσω, η βασιλική κατοικία προσφέρει θέα στον καθεδρικό, που κλασικά οι Ισπανοί έχτισαν πάνω από το Ναό του Ηλίου και της Σελήνης... Το όλο χωριό είναι ένα μίνι Κούσκο, απίστευτο διαμαντάκι, ενθουσιάστηκα! Έκατσα να μελετήσω το διπλό θρόνο, το Kallanka, παρατηρώντας την καταστροφή που προκάλεσαν οι Ισπανοί, ενώ στα γύρω χαμόσπιτα (ο αρχαιολογικός χώρος είναι κυριολεκτικά πάνω στην κεντρική πλατεία!), ένας γεράκος κουβαλούσε καυσόξυλα και μια κυριούλα τύλιγε empanadas μέσα στο πανέρι της. Ο ουρανός πήρε ένα απίστευτο μολυβί χρώμα και η βροχή φαινόταν αναπόφευκτη, με την όλη μελαγχολία να εντείνει τη νοσταλγία για τον κόσμο των Ίνκας που χάθηκε χάρη στους χριστιανοταλιμπάν.
Δεν ήθελα να φύγω. Η κεντρική μικρή πλατεία ονομάζεται Ima Sumac, το οποίο σημαίνει «τι όμορφη!» στα Κέτσουα και δεν είναι απαραίτητα προς τιμήν της ομώνυμης καλλιτέχνιδος. Κινήθηκα προς τον καθεδρικό, μπροστά από τον οποίο στέκουν αγέρωχα οι τοίχοι του ναού των Ίνκας με τους χαρακτηριστικούς τραπεζοειδείς σχηματισμούς, μπροστά από έναν μάλιστια μια γιαγιάκα έπλεκε με το καπελάκι της, αδιάφορη για τις πρώτες σταγόνες που άρχισαν να πέφτουν υπό τη συνοδεία αστραπών. Έπλεκε γι’ αυτήν ,δ εν πωλούσε κάτι, εκεί, στα ερείπια του πολιτισμού που διαλύθηκε πριν από 500 χρόνια. Πόσο πιο αυθεντικό αν είσαι ρε Περού; Σε ευχαριστώ που κάνεις τον πλανήτη τόσο όμορφο, είσαι η πιο όμορφη γωνιά του πλανήτη.
Αποχαιρέτισα το χωριουδάκι βγάζοντας μερικές φωτογραφίες του αγάλματος του Pachacuti που στεκόταν ρωμαλέος κάτω από τον μαυρισμένο πια ουρανό και κλέβοντας λίγα λεπτά από την αναχώρηση για να δω από κοντά τον έτερο θρόνο, μπροστά από τις τραπεζοειδείς προθήκες των προσφορών. Άρχισε να βρέχει, οι θείτσες είχαν μπει στο λεωφορείο, ο Delcio με κοιτούσε υπομονετικά, είχε έρθει η ώρα να φύγουμε. Θα ξαναγυρίσω στο Vilcashuaman για διανυκτέρευση την επόμενη φορά, χώρια που λίγο μακρύτερα υπάρχει και τεράστιος προ-Ίνκα αρχαιολογικός χώρος.
Στην επιστροφή η βροχή άρχισε να κατεβάζει ποτάμια νερού και λάσπης από το βουνό, μάλιστα για να περάσουμε μια στροφή που ο χωματόδρομος είχε δημιουργήσει μια λίμνη χρειάστηκε να κατεβούμε υπό βροχή και να φτιάξουμε ένα μονοπατάκι από πέτρες για να πατήσουν πάνω τους οι ρόδες του λεωφορείου, με τις θείτσες να τραγουδούν στα Κέτσουα όσο ψάχναμε πέτρες. Τι χώρα! Και τι ηλιοβασίλεμα μετά τη βρόχη, με τη δεντρογραμμή των Άνδεων να τονίζεται από το έντονο πορτοκαλί του ηλίου.
Επιστρέψαμε αργά το βράδυ, το γκουρμεδάκι κοντά στο πανδοχείο μου ήταν κλειστό, αλλά ένας καλός γείτονας άνοιξε το μίνι μάρκετ για να μου πουλήσει ένα γιαουρτάκι και να μην πέσω για ύπνο νηστικός. Καταπληκτική μέρα στην καταπληκτικότερη χώρα του κόσμου, που ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο χωριό της δε σταματάει να επιφυλάσσει εκπλήξεις πολιτιστικές, φυσιολακτρικές, αρχαιολογικές. Ευλογημένος τόπος, ευλογημένος κι εγώ που μπόρεσα να τον ξαναταξιδέψω ακόμη μια φορά.
Η εκδρομή θα πήγαινε στο Vilcashuaman, το οποίο ανυπομονούσα να δω και θα είχε και κάποιες ακόμη στάσεις που δεν ασχολήθηκα να μάθω ποιες είναι και τι περιλάμβαναν. Στο δε Vilcashuaman μπορούσα να πάω και μόνος μου, αλλά η πρόβλεψη μιλούσε για καταρρακτώδεις βροχές που δε φαίνονταν πουθενά, ήθελε αλλαγή αρκετών συγκοινωνιών κι είπα να μη μείνω ξέμπαρκος σε κανένα απίθανο χωριό.
Κυριακή σήμερα και η αναχώρηση από την πόλη καθυστέρησε λίγο λόγω της κίνησης από... ζωντανά, αφού λάμβανε χώρα κάποιο τοπικό παζάρι ζώων σε κάποιο San... κάτι. Η πρώτη στάση έγινε σε κάποια Congocorcha για πρωινό, το οποίο μάλλον βρήκα αχρείαστo, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως ήταν κοτόσουπα. Όσο οι υπόλοιποι έτρωγαν όμως έκανα μια βόλτα στο χωριό και είδα μια καταπληκτική εικόνα: ένα μικρό κοριτσάκι έδειχνε στην ακόμη μικρότερη αδελφούλα του πώς να δένι στην πλάτη της το παραδοσιακό υφασμάτινο κομπόδεμα που χρησιμοποιούν οι Ινδιάνες για να κουβαλούν τα παιδιά τους, χρησιμοποιώντας μια κούκλα αντί για μωρό. Όταν θα δείτε τις φωτό θα καταλάβετε.
Η επόμενη στάση ήταν σε ενα καταρράκτη. Εγώ ανυπομονούσα για τα αρχαία και παρότι το υψόμετρο ήταν υψηλό έκανα τη διαδρομή σε λιγότερο από δέκα λεπτά, όταν οι κυριούλες του γκρουπ ετέτρεψαν τη στάση σε υπόθεση άνω της μιας ώρας. Τα τοπία πάντως πέριξ του καταρράκτη ήταν όμορφα και ο ίδιος ο καταρράκτης, στη μέση του πουθενά, πολύ εντυπωσιακός.
Ακολούθησε στάση για να δούμε κάποια Puya Raimondii, αυτά τα τεράστια λουλούδια/δέντρα που ανθίζουν μια φορά κάθε 100 χρόνια κι έπειτα πεθαίνουν. Τα έχω ξαναδεί στο Περού, αλλά η καλύτερη φάση στην οποία τα είχα πετύχει ήταν μόλις είχαν μαραθεί. Ε, τώρα ήταν σε πλήρη άνθιση, δεν το πίστευα! Το θέαμα ήταν φανταστικό, ειδικά αφού κάποια είχαν πεθάνει, κάποια ακόμη δεν είχαν ανθίσει και κάποια λίγα μόλις είχαν ανθίσει οπότε η οπτική σύγκριση ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Αγαπάμε Περού και η εκδρομή κέρδισε πολλούς πόντους.
Οι συνταξιδιώτισσές μου κατά τη διάρκεια της διαδρομής έπλεκαν και αντάλλαζαν πληροφορίες για ματζούνια! «Που λες, κόβεις τις τρεις μακρύτερες τρίχες της ουράς του αλόγου... Προσοχή! Τις μακρύτερες, ε; Μετά τις βράζεις σε ένα ζωμό, προσθέτεις λίγο βούτυρο από λάμα...». Μια άλλη εξηγούσε πώς βάζει ιώδιο και χημικά στις σούπες που κάνει στα παιδιά της για να μην κάνουν φαλάκρα, ό,τι να’ ναι, απορρυπαντικό σερβίρει στους γιους της η γιαγιά!
Κατά τις 11.30 φτάσαμε επιτέλους στον πρώτο αρχαιολογικό χώρο, μπροστά σε μια λιμνούλα, όπου ένα οχυρό των Ίνκας και τα λουτρά του αυτοκράτορα, εμφανώς σε αυτοκρατορικό ρυθμό, θρυλείται πως είναι και ο τόπος γέννησης του Amaru. Ο όλος χώρος είχε κάτι το βουκολικό, με δυο ντόπια παιδάκια να παίζουν αμέριμνα με τις γίδες τους πάνω στο τραπέζι των προσφορών των Ίνκας, ενώ προχωρώντας συναντήσαμε τα ερειπα ενόςεξοχικού του αυτοκράτορα, το χώρο για τις παλλακίδες του (εμ, εξοχικό χωρις απόλαυση θα ήταν μισές διακοπές για τον άνθρωπο, κοτζάμ αυτοκρατορία διοικούσε, να του φύγει και το στρες), τις αποθήκες τροφίμων, με τα κτίρια να έχουν εξαιρετική τοιχοποιία και εμφανείς αναπαραστάσεις σκαλισμένων πουλιών, φιδιών και λάμα, πραγματικά πληρέστατος αρχαιολογικός χώρος και ο Delcio επαρκέστατος ως ξεναγός (δεν του το είχα είναι η αλήθεια).
Το μεσημεριανό ήταν πάμφθηνο (αν πήρε μίζα ο ξεναγός ήταν απίστευτα χαμηλή), με εξαιρετική πέστροφα κι έπιασα κουβέντα με τις κοπέλες και το παλικαράκι που όντως ήταν αλλοδαποί, αλλά όχι τουρίστες: ήταν εθελοντές σε κάποια κοντινή κοινότητα των Άνδεων για λίγες εβδομάδες, ο πιτσιρικάς μάλισταν ερχόταν από άλλη εθελοντική θητεία στη Βολιβία και σπόυδαζε λατινοαμερικάνικη ιστορία και πολιτισμό και η εμπειρία του φάνηκε χρησιμότατη.
Μετά κι από το μεσημεριανό επιτέλους φτάσαμε στο ποθητό Vilcashuaman. Η εκδρομή είχε αρχίσει στις έξι παρά δέκα το πρωί και φτάσαμε στις 3.30 το απόγευμα, αλλά χαλάλι του. Η πρώτη θέα ήταν εκπληκτική: ο αρχαιολογικός χώρος διασώζεται σε πολύ καλή κατάσταση και ανεβαίνοντας κανείς στην πενταόροφη τελετουργική πυραμίδα έχει πανοραμική θέα του χωριού και της κεντρικής πλατείας, που πρέπει να έχει αλλάξει ελάχιστα από την εποχή των Ίνκας. Πιο πίσω, η βασιλική κατοικία προσφέρει θέα στον καθεδρικό, που κλασικά οι Ισπανοί έχτισαν πάνω από το Ναό του Ηλίου και της Σελήνης... Το όλο χωριό είναι ένα μίνι Κούσκο, απίστευτο διαμαντάκι, ενθουσιάστηκα! Έκατσα να μελετήσω το διπλό θρόνο, το Kallanka, παρατηρώντας την καταστροφή που προκάλεσαν οι Ισπανοί, ενώ στα γύρω χαμόσπιτα (ο αρχαιολογικός χώρος είναι κυριολεκτικά πάνω στην κεντρική πλατεία!), ένας γεράκος κουβαλούσε καυσόξυλα και μια κυριούλα τύλιγε empanadas μέσα στο πανέρι της. Ο ουρανός πήρε ένα απίστευτο μολυβί χρώμα και η βροχή φαινόταν αναπόφευκτη, με την όλη μελαγχολία να εντείνει τη νοσταλγία για τον κόσμο των Ίνκας που χάθηκε χάρη στους χριστιανοταλιμπάν.
Δεν ήθελα να φύγω. Η κεντρική μικρή πλατεία ονομάζεται Ima Sumac, το οποίο σημαίνει «τι όμορφη!» στα Κέτσουα και δεν είναι απαραίτητα προς τιμήν της ομώνυμης καλλιτέχνιδος. Κινήθηκα προς τον καθεδρικό, μπροστά από τον οποίο στέκουν αγέρωχα οι τοίχοι του ναού των Ίνκας με τους χαρακτηριστικούς τραπεζοειδείς σχηματισμούς, μπροστά από έναν μάλιστια μια γιαγιάκα έπλεκε με το καπελάκι της, αδιάφορη για τις πρώτες σταγόνες που άρχισαν να πέφτουν υπό τη συνοδεία αστραπών. Έπλεκε γι’ αυτήν ,δ εν πωλούσε κάτι, εκεί, στα ερείπια του πολιτισμού που διαλύθηκε πριν από 500 χρόνια. Πόσο πιο αυθεντικό αν είσαι ρε Περού; Σε ευχαριστώ που κάνεις τον πλανήτη τόσο όμορφο, είσαι η πιο όμορφη γωνιά του πλανήτη.
Αποχαιρέτισα το χωριουδάκι βγάζοντας μερικές φωτογραφίες του αγάλματος του Pachacuti που στεκόταν ρωμαλέος κάτω από τον μαυρισμένο πια ουρανό και κλέβοντας λίγα λεπτά από την αναχώρηση για να δω από κοντά τον έτερο θρόνο, μπροστά από τις τραπεζοειδείς προθήκες των προσφορών. Άρχισε να βρέχει, οι θείτσες είχαν μπει στο λεωφορείο, ο Delcio με κοιτούσε υπομονετικά, είχε έρθει η ώρα να φύγουμε. Θα ξαναγυρίσω στο Vilcashuaman για διανυκτέρευση την επόμενη φορά, χώρια που λίγο μακρύτερα υπάρχει και τεράστιος προ-Ίνκα αρχαιολογικός χώρος.
Στην επιστροφή η βροχή άρχισε να κατεβάζει ποτάμια νερού και λάσπης από το βουνό, μάλιστα για να περάσουμε μια στροφή που ο χωματόδρομος είχε δημιουργήσει μια λίμνη χρειάστηκε να κατεβούμε υπό βροχή και να φτιάξουμε ένα μονοπατάκι από πέτρες για να πατήσουν πάνω τους οι ρόδες του λεωφορείου, με τις θείτσες να τραγουδούν στα Κέτσουα όσο ψάχναμε πέτρες. Τι χώρα! Και τι ηλιοβασίλεμα μετά τη βρόχη, με τη δεντρογραμμή των Άνδεων να τονίζεται από το έντονο πορτοκαλί του ηλίου.
Επιστρέψαμε αργά το βράδυ, το γκουρμεδάκι κοντά στο πανδοχείο μου ήταν κλειστό, αλλά ένας καλός γείτονας άνοιξε το μίνι μάρκετ για να μου πουλήσει ένα γιαουρτάκι και να μην πέσω για ύπνο νηστικός. Καταπληκτική μέρα στην καταπληκτικότερη χώρα του κόσμου, που ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο χωριό της δε σταματάει να επιφυλάσσει εκπλήξεις πολιτιστικές, φυσιολακτρικές, αρχαιολογικές. Ευλογημένος τόπος, ευλογημένος κι εγώ που μπόρεσα να τον ξαναταξιδέψω ακόμη μια φορά.