Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Μετά από τη χθεσινή πανδαισία, σήμερα είχαν σειρά ο αρχαιολογικός χώρος Wari και το χωρουδάκι Quinua. Σε αντίθεση με τα αναγραφόμενα στον οδηγό μου, βρήκα combi πανεύκολα για το Wari και σε λιγότερο από μισή ώρα με ένα ευρώ είχα μεταβεί στο χώρο, ο οποίος ήταν ανοικτός, το τοπικό μουσείο όμως ήταν κλειστό λόγω Δευτέρας. Τι να κάνω, προχώρησα να περιηγηθώ στον αρχαιολογικό χώρο που είχε πολύ μεγάλη έκταση και του οποίου τα οικοδομικά συμπλέγματα χωρίζονταν από μεγάλες εκτάσεις κάκτων., θυμίζοντας έντονα μεξικανικούς αρχαιολογικούς χώρους. Ίδρωσα περπατώντας κάτω από τον ήλιο και η αλήθεια είναι πως οι πλίνθινες κατασκευές ήταν χαμηλές με κάποιες μεγάλες πλάκες. Μάλλον απογοητευτικό το θέαμα, ίσως το μουσείο να μου έδινε άλλη οπτική.
Κάνοντας ωτοστόπ έφτασα και στο Quinua πανεύκολα, όπου με άφησαν στην κεντρική αγορά. Το χωριό ήταν όμορφο, περιέργως μου άρεσαν και τα είδη λαϊκής τέχνης που εμπορεύονταν, η κεντρική πλατεία ήταν κουκλίστικη, ενώ στην τοπική εκκλησία η ώρα της Θείας Κοινωνίας θύμιζε μάλλον τελετή των Ίνκας.
Άρχισα να ψάχνω τον οβελίσκο που σηματοδοτεί το σημείο όπου έγινε η περίφημη μάχη του Ayacucho, όπου ο Σιμόν Μπολίβαρ συνέτριψε τους Ισπανούς και ουσιαστικά χάρισε στο Περού την ανεξαρτησία του. Τελικά ο οβελίσκος ήταν αρκετά μακριά, είχε πολύ ανέβασμα, αλλά φτάνοντας κατανοεί κανείς γιατί η μάχη έγινε εκεί: μια μεγάλη κοιλάδα που οδηγεί στο άνοιγμα για το δρόμο για το Ayacucho και ένας τεράστιος λόφος από πίσω, απ’ όπου υποθέτω πως εξόρμησαν οι εξεγερμένοι. Μέσα στον οβελίσκο υπάρχει μια μικρή επεξήγηση της ιστορίας και οι σκάλες οδηγούν στην κορυφή του, όπου υπάρχει ένα μικρό μπαλκονάκι με θέα την πεδιάδα, όπου ένα ολόκληρο τάγμα έκανε προετοιμασία για την παρέλαση της εθνικής επετείου της 8ης - 9ης Δεκεμβρίου, που θα λάμβανε χώρα ακριβώς εκεί.
Κάθισα στο μπαλκονάκι για να τους θαυμάσω, όπου η εξαιρετική ακουστική μου προσέφερε ένα θέαμα ιλαροτραγωδίας. Οι φαντάροι είχαν βάλει τη σημαία του Μεξικού ανάποδα και αδυνατούσαν να την κατεβάσυν για να τη βάλουν σωστά, είχαν μπλέξοι τα σκοινιά των ιστών μεταξύ τους με αποτέλεσμα να σκιστεί η διπλανή σημαία, ενώ ένας λοχαγός ούρλιαζε σε κάποιον λοχία Carrejo επειδή οι άντρες του τα είχαν μαντάρα: «Carrejo, πες στα ζώα τους άντρες σου ότι η κατάθεση στεφάνου γίνεται μπροστά στο μνημείο, όχι από πίσω!». Ο Carrejo φώναξε ένα φαντάρο και του είπε κάτι όμορφα για τη μητέρα του, ο οποίος πήγε να πάρει τα λουλούδια από την... τουαλέτα όπου τα είχε καταθέσει, αλλά στην προσπάθειά του να περπατήσει υψώνοντας τα γόνατα έπεσε και γκρεμοτσακίστηκε στα σκαλιά του μνημείου, με τον Carrejo να τα ακούει από τον ανώτερό του και πάλι. Η απόπειρα παρέλασης ήταν εντελώς αστεία, με το συγχρονισμό να είναι για κλάμματα και τις δυο μπροστινές σειρές να κουτουλάνε, τη μπάντα να παίζει λάθος τον εθνικό ύμνο, ενώ το κλου ήταν ότι όταν προσπάθησαν να ανάψουν με τη δάδα τη φλόγα διαπίστωσαν πως αυτή ήταν πολύ ψηλά, φαντάρος άνω του 1.65 δεν υπήρχε, οπότε έφεραν ένα σκαμπό, με το οποίο πάλι δεν έφτανε ο ταλαίπωρος πυρσοκρατητής και μετά από αρκετά μπινελίκια του Carrejo βρέθηκε μια πλαστική καρέκλα πάνω στην οποία μπήκε στο σκαμπό, πάνω στο οποίο ανέβηκε ο φαντάρος... ο οποίος έπεσε! Χαχαχα, πέθανα στο γέλιο με το στρατό του Γκούφι, να’ ναι καλά τα παλικάρια, ελπίζω μέχρι τις 8 του μηνός που θα έρθει ο πρόεδρος για την τελετή να έχουν καταφέρει να δείχνουν λιγότερο γελοίοι γιατί προβλέπω δίμηνη ποινή φυλάκισης και τον Carrejo να κάνει την Καλλιόπη για το υπόλοιπο της ένδοξης στρατιωτικής καριέρας του.
Επέστρεψα στην κεντρική αγορά όπου είχε αρκετά παραθυράκια που πουλούσαν cuy, αλλά δυστυχώς αυτό που επέλεξα δεν ήταν της ίδιας ποιότητας με εκείνο της γιαγιάκας στο Ayacucho, αν και η πραγματική ατραξιόν ήταν η μαγείρισσα, μια απίθανη φυσιονγωμία μάγισσας με καπέλο, μόνο η σκούπα της έλειπε, που για να διώξει ένα σκυλάκι που τόλμησε να πλησιάσει την κουζίνα της του έδειξε την ελλιπή της οδοντοστοιχία και του γρύλισσε ένα ΝΙΕΕΕΕΕΧΧΧΧΧΧ που θύμισε Κώστα Πρέκα στα καλύτερά του.
Επέστρεψα στο Ayacucho την ώρα που μου είχαν υποδείξει πως ίσως θα ήταν ανοιχτό το Μουσείο Μνήμης για το Φωτεινό Μονοπάτι και διαπίστωσα πως ήταν! Στο βιβλίο επισκεπτών μάλιστα οι δύο προηγούμενοι από τους συνολικά έξι επισκέπτες της ημέρας ήταν μεσήλικες Έλληνες, αλλά δεν κατάφερα να τους συναντήσω, έφυγαν λίγο πριν πάω. Ένας ευγενής ξεναγός δέχτηκε να μου δείξει το μικροσκοπικό χώρο, που προσφερει πάντως αρκετά ερεθίσματα για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει πέντε πράγματα για τα 30.000 θύματα, τους 16.000 εξαφανισθέντες, τα εγκλήματα που έγιναν και από το στρατό ή τη μαγνητική φυσιογνωμία της mama Fernandina, μιας Ινδιάνας που έγινε ηγέτης και σύμβολο για τον αγώνα των εξαφανισθέντων. Από όσα βιβλία έχω διαβάσει για τα όσα απερίγραπτα συγκλόνισαν το Περού χάρη στη μαΟϊστική διαστροφή του Abimael Guzman (καθηγητή του πανεπιστημίου του Ayacucho που ηγήθηκε του Φωτεινού Μονοπατιού και που όταν συνελήφθη ο Φουχιμόρι τον περιέφερε μέσα σε κλουβί με ρόδες στους δρόμους της Λίμα) το πιο καλογραμμένο ήταν το La Cuarta Espada, που ενδεχομένως να υπάρχει και στα Αγγλικά.
Επέστρεψα και στο αγαπημένο μου γκουρμεδάκι, έφαγα εξαιρετικά υπό τους ήχους της καταρρακτώδους βροχής και πέρασα και μια βόλτα από το τοπικο φεστιβάλ κινηματογράφου, όπου προέβαλαν διαφορετική ταινία από την ανακοινωθείσα που όμως είχε ενδιαφέρον για το πώς παρουσιαζόταν ο μεγαλοκτηματίας patron, παρότι η παραγωγή ήταν φτωχή και ορισμένοι από τους ηθοποιούς δεν κάνουν ούτε… για τις Αληθινές Ιστορίες του Alpha.
Πέρασε ευχάριστα πάντως η ώρα, γύρισα και λίγο την όμορφη πόλη και πήρα το πολυτελέστατο και ανετότατο νυχτερινό λεωφορείο της ExcluCiva για τη Λίμα, που όντως είχε θέσεις/κρεβάτια με κλίση 180 μοιρών, ατομική οθόνη, αλλά όχι wifi. Λεπτομέρειες, ανετότατο ήταν.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η αφιξη στη Λίμα έγινε στις 7.30 το πρωί, δηλαδή... δυόμιση ώρες νωρίτερα απ’ ό,τι μου είχαν πει, οπότε πήρα ταξί για το Μιραφλόρες και κατευθύνθηκα στο διαμέρισμα που είχα κλείσει εκεί, για να πληροφορηθώ πως δε θα είναι έτοιμο μέχρι τις 2, το οποίο μου έδωσε χρόνο να πάω στο Café Haiti, να φάω ένα εξαιρετικό πρωινό, να συνδεθώ στο ίντερνετ και... να γνωρίσω τη V (ναι, έγινα πέφτουλας κι εγώ μια φορά στη ζώη μου).
Το κενό που μόλις είδατε ήταν... μιας παραγράφου σιγή (αντί για το ενός λεπτού σιγή) για τη V. Τι γυναικάρα είναι αυτή! Κόρη ενός πρώην μίστερ Κολομβία, πρώτη ξαδέρφη χρυσής Ολυμπιονίκους, με κορφί φιδίσιο από ατσάλι, περπάτημα γαζέλας, μαλλί από αλπάκα, απελευθερωμένη, με ωραία τρέλα και 182 εκατοστά σοκολατί αψεγάδιαστου κορμιού. Βρισκόταν στη Λίμα για προετοιμασία, αφού στη Σκανδιναβία που ζει ο καιρός είναι πολύ κρύος και θα είχε επιπτώσεις στην προσπάθειά να της να διακριθεί στους Ολυμπιακούς του Τόκυο, που είναι και ο στόχος της ζωής της. Περάσαμε όλη τη μέρα μαζί και μου είπε ότι ίσως να με έπαιρνε τηλέφωνο την επόμενη το απόγευμα, αν δεν είχε εξαντληθεί από την προπόνηση. Προσπάθησα να συγκρατήσω το σαγόνι μου και πήγα για ύπνο.
Αφού το πρωί η V είχε προπόνηση και τηλέφωνο δε θα με έπαιρνε, είπα να το ρίξω στην κουλτούρα και να κατευθυνθώ στο LUM, το ολοκαίνουριο μουσείο μνήμης με θέμα την περίοδο του Φωτεινού Μονοπατιού, την ύπαρξη του οποίου πληροφορήθηκα από τον ευγενή ξεναγό του αντίστοιχου μουσείου στο Ayacucho. Ελάχιστοι φαίνεται να γνωρίζουν την ύπαρξή του, ακόμη κι ο ταξιτζής που πήρα πρώτη φορά το άκουγε, παρότι φτάνοντας στο υπερσύγχρονο κτίριο πάνω στην παραλιακή όπου στεγάζεται μου είπε πως όποτε περνούσε από εκεί αναρωτιόταν τι διάολο ήταν αυτό και πίστευε πως ήταν κλειστό.
Η αλήθεια είναι πως κόσμο δεν έχει ποτέ, το οποίο είναι κρίμα. Η όλη έκθεση έχει εξαιρετικές επεξηγήσεις των αιτιών και του χρονικού της σύγκρουσης, συγκλονιστικές φωτογραφίες, μια αίθουσα με κάθετα panels στο μέγεθος ανθρώπων που μόλις τα πλησιάζεις κάποιο από τα θυματα της σύγκρουσης από πρώτην αντάρτες μέχρι στρατιώτες και μητέρες εξαφανισθέντων αρχίζουν να σου εξιστορούν τις εμπειρίες τους. Συγκλονιστικό ήταν, ειδικά ένας αστυνομικός που έχασε το πόδι του και η mama Fernandina που με έκανε να δακρύσω με το πάθος της: η γυναίκα μιλάει μόνο Quechua, οργάνωσε κι άλλες μανάδες ώστε να πηγαίνουν στα βουνά και να βρίσκουν πτώματα σε αναζήτηση του γιου της, έφτασε μέχρι τη Λίμα και παρότι αγράμματη κατάφερε να δημιουργήσει μια οργάνωση και να φτάσει μέχρι τη Ουάσιγκτον ώστε να διεκδικήσει το δικαίωμά τη να βρει τη σωρό του παιδιού της και να ψάξει δικαίωση για τους χιλιάδες ανθρώπους που σαν κι αυτήν ψάχνουν απαντήσεις. Σε κάποιο τοίχο οι επισκέπτες έχουν το δικό τους χώρο όπου μπορούν να αφήνουν postit συμπαράστσης στους πανελίστες, ενώ τρομερό ενδιαφέρον είχε και το κομμάτι της έκθεσης αφιερωμένο στους Ινδιάνους του Αμαζονίου που υπέφεραν απότ ο Φωτεινό Μονοπάτι και τις πολλές φορές υποχρεωτικές στρατολογήσεις/απαγωγές.
Υπεύθυνος για το μουσείο αλλά και για την ανεξάρτητη επιτροπή που δημιουργήθηκε για να ερευνήσει τα συμβάντα στο Uchuraccay (όπου δημοσιογράφοι που πήγαν να καλύψουν τη σύγκρουση σφαγιάστηκαν από καθαρή παρανόηση) είναι ο νομπελίστας Mario Vargas Llosa. Εκτός από καταπληκτικός συγγραφέας (και απίστευτα πολυσχιδής, προσωπικά τον θεωρώ έτη φωτός μπροστά από τον Gabriel Garcia Marques), o Llosa είναι κι εξαιρετικά δραστήριος πολιτικά, αν κι απ’ ό,τι έμαθα εν τέλει παραιτήθηκε από την προεδρία του ιδρύματος υπό την επίβλεψη του οποίου λειτουργεί το μουσείο, λόγω διαφωνίων (επίσης ξέρουμε ότι είναι και δύσκολος άνθρωπος, αν και προσωπικά τον θεωρώ ακέραιο χαρακτήρα).
Στην έκθεση μαθαίνει κανείς πως η περιοχή που ταλαιπωρήθηκε περισσότερο από όλες ήταν βέβαια το Ayacucho, το οποίο αναγκάστηκε να στεγάσει και τους πρόσφυγες από τα χωριά των Άνδεων που κατέφταναν κατά χιλιάδες για να αποφύγουν τη σύγκρουση ή την υποχρεωτική στράτευση του Φωτεινού Μονοπατιού. Συγκλονιστικό και το κομμάτι με την απόδραση του Polay, που λίγες ώρες αφού διέφυγε από τη φυλακή, ποζάριζε φρεσκοξυρισμένος με τους συντρόφους του, με την εφημερίδα του Φωτεινού Μονοπατιού να τον κάνει εξώφυλλο γελοιοποιώντας την αστυνομία.
Κοντοστάθηκα να διαβάσω την επικριτική επιστολή που έστειλε μια φοιτήτρια στον Guzman, τον παρανοϊκό αυτό εγκέφαλο που χρήζει μελέτης, ακθώς και το βίντεο της σύλληψής του, όπου η σύντροφος και γραμματέας του τον χαϊδεύει τρυφερά κουνώντας θριασμβευτικά ένα σημαιάκι τοης οργάνωσης πάνω από το κεφάλι του, ενώ ο ίδιος ψύχραιμα κάνει τις δηλώσεις του. Η έκθεση με τα προσωπικά αντικείμενα των εξαφανισθέντων διευκρίνιζε το πόσο σημαντικά είναι αυτά όταν οι συγγενείς των χαμένων δεν έχουν οστά για να θάψουν, ενώ το μουσείο δεν παρέλειπε να υπογραμμίσει τα αίσχη του Φουχιμόρι στην προσπάθεια κατάπνιξης της αιματηρής «επανάστασης» και τη δίκη του για τη διαφθορά και τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Η τελευταία αίθουσα ήταν αφιερωμένη στις σεξουαλικές κακοποιήσεις εκατοντάδων γυναικών στα πλαίσια της σύγκρουσης. Το τι έχει περάσει η χώρα δεν περιγράφεται... ή μάλλον περιγράφεται πολύ εύγλωττα σε αυτό το καταπληκτικό μουσείο.
Το LUM διαθέτει και δωρεάν wifi όπου μου ήρθε ένα ανέλπιστο μήνυμα από τη V που ήθελε να βγούμε το βραδάκι. Πέρασα από το αγαπημένο μου wok στο Μιραφλόρες, έφαγα φτηνότατα και εξωτικότατα κι αφού σουλουπώθηκα πήγα στην πλατεία Manco Capac για το ραντεβού, που μετά τη δύση του ηλίου δεν είναι και το καλύτερο μέρος στη Λίμα, αλλά αν δείτε κανένα καράβι παρκαρισμένο, ξέρετε ποιος το έσυρε εκεί. Εμφανίστηκε εν τέλει η V, πήγαμε να δούμε το πολύ όμορφο Ήχος και Φως με τα μουσικά συντριβάνια κι είχα κλείσει γεύμα μέσα στο μουσείο Λάρκο, που είναι από τις αγαπημένες μυ γκομενοπαγίδες στη Λίμα. Φυσικά τα έκανε μαντάρα ό ταρίφας, αφού κατάλαβε Larcomar, άρα μας πήγε στο Μιραφλόρες (εγώ δεν πρόσεχα τη διαδρομή...) και με την κίνηση που έχει η Λίμα το βράδυ δεν προλαβαίναμε να πάμε στο Larco για την πανδαισία γκουρμέ με θέα τα αρχαία (σας το συστήνω). Δε βαριέσαι, φάγαμε στο Μιραφλόρες σε ένα ιταλικό, εξαιρετικά περάσαμε, πήγαμε σε ένα παρκάκι, έμαθα όσα δεν ήξερα για το τι σημαίνει ολυμπιακή προετοιμασία και η V μου είπε πως θα ήθελε να με ξαναδεί... όταν γύριζα από την Ανταρκτική και τη Χιλή, δηλαδή σε 5 εβδομάδες. Ζήσε Μάη μου να φας φύλλα κόκα...
Η επόμενη ήταν η τελευταία μέρα στο Περού... προς το παρόν. Ξύπνησα με την ησυχία μου, τσατάρισα με τη V της οποίας ο προπονητής παρενέβη και μου είπε να σταματήσω να την απασχολώ (άσε μας ρε καράφλα), πετάχτηκα μέχρι το Haiti να τσιμπήσω κάτι, ψώνισα ένα βιβλίο για να έχω στην Ανταρκτική και απόρησα με το πόσο άδειοι ήταν οι δρόμοι, μέχρι που θυμήθηκα πως είναι εθνική εορτή. Έλπιζα ο Carrejo και οι άντρες του να έκαναν σοβαρή παρέλαση μπροστά στον πρόεδρο εκεί στο Ayacucho, μπήκα σε ένα ταξάκι που με 10€ με πήγε στο αεροδρόμιο (τόσο κοστίζει, οι οδηγοί γράφουν ό,τι τους κατέβει) και επιβιβάστηκα για την πτήση για Μπουένος Άιρες, όπου θα έπρεπε να περάσω τελωνείο τα ξημερώματα, πριν αλλάξω αεροπλάνο για την Οσουάια, απ’ όπου θα ξεκινούσε το επόμενο κεφάλαιο αυτού του ταξιδιού: η Ανταρκτική (ξυπνήστε την @taxidiara παρακαλώ). Πριν από αυτό όμως, θα κάνω μια μικρή αποτίμηση αυτής της δεύτερης μίνι περιπλάνησης στο Περού.
Κάνοντας ωτοστόπ έφτασα και στο Quinua πανεύκολα, όπου με άφησαν στην κεντρική αγορά. Το χωριό ήταν όμορφο, περιέργως μου άρεσαν και τα είδη λαϊκής τέχνης που εμπορεύονταν, η κεντρική πλατεία ήταν κουκλίστικη, ενώ στην τοπική εκκλησία η ώρα της Θείας Κοινωνίας θύμιζε μάλλον τελετή των Ίνκας.
Άρχισα να ψάχνω τον οβελίσκο που σηματοδοτεί το σημείο όπου έγινε η περίφημη μάχη του Ayacucho, όπου ο Σιμόν Μπολίβαρ συνέτριψε τους Ισπανούς και ουσιαστικά χάρισε στο Περού την ανεξαρτησία του. Τελικά ο οβελίσκος ήταν αρκετά μακριά, είχε πολύ ανέβασμα, αλλά φτάνοντας κατανοεί κανείς γιατί η μάχη έγινε εκεί: μια μεγάλη κοιλάδα που οδηγεί στο άνοιγμα για το δρόμο για το Ayacucho και ένας τεράστιος λόφος από πίσω, απ’ όπου υποθέτω πως εξόρμησαν οι εξεγερμένοι. Μέσα στον οβελίσκο υπάρχει μια μικρή επεξήγηση της ιστορίας και οι σκάλες οδηγούν στην κορυφή του, όπου υπάρχει ένα μικρό μπαλκονάκι με θέα την πεδιάδα, όπου ένα ολόκληρο τάγμα έκανε προετοιμασία για την παρέλαση της εθνικής επετείου της 8ης - 9ης Δεκεμβρίου, που θα λάμβανε χώρα ακριβώς εκεί.
Κάθισα στο μπαλκονάκι για να τους θαυμάσω, όπου η εξαιρετική ακουστική μου προσέφερε ένα θέαμα ιλαροτραγωδίας. Οι φαντάροι είχαν βάλει τη σημαία του Μεξικού ανάποδα και αδυνατούσαν να την κατεβάσυν για να τη βάλουν σωστά, είχαν μπλέξοι τα σκοινιά των ιστών μεταξύ τους με αποτέλεσμα να σκιστεί η διπλανή σημαία, ενώ ένας λοχαγός ούρλιαζε σε κάποιον λοχία Carrejo επειδή οι άντρες του τα είχαν μαντάρα: «Carrejo, πες στα ζώα τους άντρες σου ότι η κατάθεση στεφάνου γίνεται μπροστά στο μνημείο, όχι από πίσω!». Ο Carrejo φώναξε ένα φαντάρο και του είπε κάτι όμορφα για τη μητέρα του, ο οποίος πήγε να πάρει τα λουλούδια από την... τουαλέτα όπου τα είχε καταθέσει, αλλά στην προσπάθειά του να περπατήσει υψώνοντας τα γόνατα έπεσε και γκρεμοτσακίστηκε στα σκαλιά του μνημείου, με τον Carrejo να τα ακούει από τον ανώτερό του και πάλι. Η απόπειρα παρέλασης ήταν εντελώς αστεία, με το συγχρονισμό να είναι για κλάμματα και τις δυο μπροστινές σειρές να κουτουλάνε, τη μπάντα να παίζει λάθος τον εθνικό ύμνο, ενώ το κλου ήταν ότι όταν προσπάθησαν να ανάψουν με τη δάδα τη φλόγα διαπίστωσαν πως αυτή ήταν πολύ ψηλά, φαντάρος άνω του 1.65 δεν υπήρχε, οπότε έφεραν ένα σκαμπό, με το οποίο πάλι δεν έφτανε ο ταλαίπωρος πυρσοκρατητής και μετά από αρκετά μπινελίκια του Carrejo βρέθηκε μια πλαστική καρέκλα πάνω στην οποία μπήκε στο σκαμπό, πάνω στο οποίο ανέβηκε ο φαντάρος... ο οποίος έπεσε! Χαχαχα, πέθανα στο γέλιο με το στρατό του Γκούφι, να’ ναι καλά τα παλικάρια, ελπίζω μέχρι τις 8 του μηνός που θα έρθει ο πρόεδρος για την τελετή να έχουν καταφέρει να δείχνουν λιγότερο γελοίοι γιατί προβλέπω δίμηνη ποινή φυλάκισης και τον Carrejo να κάνει την Καλλιόπη για το υπόλοιπο της ένδοξης στρατιωτικής καριέρας του.
Επέστρεψα στην κεντρική αγορά όπου είχε αρκετά παραθυράκια που πουλούσαν cuy, αλλά δυστυχώς αυτό που επέλεξα δεν ήταν της ίδιας ποιότητας με εκείνο της γιαγιάκας στο Ayacucho, αν και η πραγματική ατραξιόν ήταν η μαγείρισσα, μια απίθανη φυσιονγωμία μάγισσας με καπέλο, μόνο η σκούπα της έλειπε, που για να διώξει ένα σκυλάκι που τόλμησε να πλησιάσει την κουζίνα της του έδειξε την ελλιπή της οδοντοστοιχία και του γρύλισσε ένα ΝΙΕΕΕΕΕΧΧΧΧΧΧ που θύμισε Κώστα Πρέκα στα καλύτερά του.
Επέστρεψα στο Ayacucho την ώρα που μου είχαν υποδείξει πως ίσως θα ήταν ανοιχτό το Μουσείο Μνήμης για το Φωτεινό Μονοπάτι και διαπίστωσα πως ήταν! Στο βιβλίο επισκεπτών μάλιστα οι δύο προηγούμενοι από τους συνολικά έξι επισκέπτες της ημέρας ήταν μεσήλικες Έλληνες, αλλά δεν κατάφερα να τους συναντήσω, έφυγαν λίγο πριν πάω. Ένας ευγενής ξεναγός δέχτηκε να μου δείξει το μικροσκοπικό χώρο, που προσφερει πάντως αρκετά ερεθίσματα για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει πέντε πράγματα για τα 30.000 θύματα, τους 16.000 εξαφανισθέντες, τα εγκλήματα που έγιναν και από το στρατό ή τη μαγνητική φυσιογνωμία της mama Fernandina, μιας Ινδιάνας που έγινε ηγέτης και σύμβολο για τον αγώνα των εξαφανισθέντων. Από όσα βιβλία έχω διαβάσει για τα όσα απερίγραπτα συγκλόνισαν το Περού χάρη στη μαΟϊστική διαστροφή του Abimael Guzman (καθηγητή του πανεπιστημίου του Ayacucho που ηγήθηκε του Φωτεινού Μονοπατιού και που όταν συνελήφθη ο Φουχιμόρι τον περιέφερε μέσα σε κλουβί με ρόδες στους δρόμους της Λίμα) το πιο καλογραμμένο ήταν το La Cuarta Espada, που ενδεχομένως να υπάρχει και στα Αγγλικά.
Επέστρεψα και στο αγαπημένο μου γκουρμεδάκι, έφαγα εξαιρετικά υπό τους ήχους της καταρρακτώδους βροχής και πέρασα και μια βόλτα από το τοπικο φεστιβάλ κινηματογράφου, όπου προέβαλαν διαφορετική ταινία από την ανακοινωθείσα που όμως είχε ενδιαφέρον για το πώς παρουσιαζόταν ο μεγαλοκτηματίας patron, παρότι η παραγωγή ήταν φτωχή και ορισμένοι από τους ηθοποιούς δεν κάνουν ούτε… για τις Αληθινές Ιστορίες του Alpha.
Πέρασε ευχάριστα πάντως η ώρα, γύρισα και λίγο την όμορφη πόλη και πήρα το πολυτελέστατο και ανετότατο νυχτερινό λεωφορείο της ExcluCiva για τη Λίμα, που όντως είχε θέσεις/κρεβάτια με κλίση 180 μοιρών, ατομική οθόνη, αλλά όχι wifi. Λεπτομέρειες, ανετότατο ήταν.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η αφιξη στη Λίμα έγινε στις 7.30 το πρωί, δηλαδή... δυόμιση ώρες νωρίτερα απ’ ό,τι μου είχαν πει, οπότε πήρα ταξί για το Μιραφλόρες και κατευθύνθηκα στο διαμέρισμα που είχα κλείσει εκεί, για να πληροφορηθώ πως δε θα είναι έτοιμο μέχρι τις 2, το οποίο μου έδωσε χρόνο να πάω στο Café Haiti, να φάω ένα εξαιρετικό πρωινό, να συνδεθώ στο ίντερνετ και... να γνωρίσω τη V (ναι, έγινα πέφτουλας κι εγώ μια φορά στη ζώη μου).
Το κενό που μόλις είδατε ήταν... μιας παραγράφου σιγή (αντί για το ενός λεπτού σιγή) για τη V. Τι γυναικάρα είναι αυτή! Κόρη ενός πρώην μίστερ Κολομβία, πρώτη ξαδέρφη χρυσής Ολυμπιονίκους, με κορφί φιδίσιο από ατσάλι, περπάτημα γαζέλας, μαλλί από αλπάκα, απελευθερωμένη, με ωραία τρέλα και 182 εκατοστά σοκολατί αψεγάδιαστου κορμιού. Βρισκόταν στη Λίμα για προετοιμασία, αφού στη Σκανδιναβία που ζει ο καιρός είναι πολύ κρύος και θα είχε επιπτώσεις στην προσπάθειά να της να διακριθεί στους Ολυμπιακούς του Τόκυο, που είναι και ο στόχος της ζωής της. Περάσαμε όλη τη μέρα μαζί και μου είπε ότι ίσως να με έπαιρνε τηλέφωνο την επόμενη το απόγευμα, αν δεν είχε εξαντληθεί από την προπόνηση. Προσπάθησα να συγκρατήσω το σαγόνι μου και πήγα για ύπνο.
Αφού το πρωί η V είχε προπόνηση και τηλέφωνο δε θα με έπαιρνε, είπα να το ρίξω στην κουλτούρα και να κατευθυνθώ στο LUM, το ολοκαίνουριο μουσείο μνήμης με θέμα την περίοδο του Φωτεινού Μονοπατιού, την ύπαρξη του οποίου πληροφορήθηκα από τον ευγενή ξεναγό του αντίστοιχου μουσείου στο Ayacucho. Ελάχιστοι φαίνεται να γνωρίζουν την ύπαρξή του, ακόμη κι ο ταξιτζής που πήρα πρώτη φορά το άκουγε, παρότι φτάνοντας στο υπερσύγχρονο κτίριο πάνω στην παραλιακή όπου στεγάζεται μου είπε πως όποτε περνούσε από εκεί αναρωτιόταν τι διάολο ήταν αυτό και πίστευε πως ήταν κλειστό.
Η αλήθεια είναι πως κόσμο δεν έχει ποτέ, το οποίο είναι κρίμα. Η όλη έκθεση έχει εξαιρετικές επεξηγήσεις των αιτιών και του χρονικού της σύγκρουσης, συγκλονιστικές φωτογραφίες, μια αίθουσα με κάθετα panels στο μέγεθος ανθρώπων που μόλις τα πλησιάζεις κάποιο από τα θυματα της σύγκρουσης από πρώτην αντάρτες μέχρι στρατιώτες και μητέρες εξαφανισθέντων αρχίζουν να σου εξιστορούν τις εμπειρίες τους. Συγκλονιστικό ήταν, ειδικά ένας αστυνομικός που έχασε το πόδι του και η mama Fernandina που με έκανε να δακρύσω με το πάθος της: η γυναίκα μιλάει μόνο Quechua, οργάνωσε κι άλλες μανάδες ώστε να πηγαίνουν στα βουνά και να βρίσκουν πτώματα σε αναζήτηση του γιου της, έφτασε μέχρι τη Λίμα και παρότι αγράμματη κατάφερε να δημιουργήσει μια οργάνωση και να φτάσει μέχρι τη Ουάσιγκτον ώστε να διεκδικήσει το δικαίωμά τη να βρει τη σωρό του παιδιού της και να ψάξει δικαίωση για τους χιλιάδες ανθρώπους που σαν κι αυτήν ψάχνουν απαντήσεις. Σε κάποιο τοίχο οι επισκέπτες έχουν το δικό τους χώρο όπου μπορούν να αφήνουν postit συμπαράστσης στους πανελίστες, ενώ τρομερό ενδιαφέρον είχε και το κομμάτι της έκθεσης αφιερωμένο στους Ινδιάνους του Αμαζονίου που υπέφεραν απότ ο Φωτεινό Μονοπάτι και τις πολλές φορές υποχρεωτικές στρατολογήσεις/απαγωγές.
Υπεύθυνος για το μουσείο αλλά και για την ανεξάρτητη επιτροπή που δημιουργήθηκε για να ερευνήσει τα συμβάντα στο Uchuraccay (όπου δημοσιογράφοι που πήγαν να καλύψουν τη σύγκρουση σφαγιάστηκαν από καθαρή παρανόηση) είναι ο νομπελίστας Mario Vargas Llosa. Εκτός από καταπληκτικός συγγραφέας (και απίστευτα πολυσχιδής, προσωπικά τον θεωρώ έτη φωτός μπροστά από τον Gabriel Garcia Marques), o Llosa είναι κι εξαιρετικά δραστήριος πολιτικά, αν κι απ’ ό,τι έμαθα εν τέλει παραιτήθηκε από την προεδρία του ιδρύματος υπό την επίβλεψη του οποίου λειτουργεί το μουσείο, λόγω διαφωνίων (επίσης ξέρουμε ότι είναι και δύσκολος άνθρωπος, αν και προσωπικά τον θεωρώ ακέραιο χαρακτήρα).
Στην έκθεση μαθαίνει κανείς πως η περιοχή που ταλαιπωρήθηκε περισσότερο από όλες ήταν βέβαια το Ayacucho, το οποίο αναγκάστηκε να στεγάσει και τους πρόσφυγες από τα χωριά των Άνδεων που κατέφταναν κατά χιλιάδες για να αποφύγουν τη σύγκρουση ή την υποχρεωτική στράτευση του Φωτεινού Μονοπατιού. Συγκλονιστικό και το κομμάτι με την απόδραση του Polay, που λίγες ώρες αφού διέφυγε από τη φυλακή, ποζάριζε φρεσκοξυρισμένος με τους συντρόφους του, με την εφημερίδα του Φωτεινού Μονοπατιού να τον κάνει εξώφυλλο γελοιοποιώντας την αστυνομία.
Κοντοστάθηκα να διαβάσω την επικριτική επιστολή που έστειλε μια φοιτήτρια στον Guzman, τον παρανοϊκό αυτό εγκέφαλο που χρήζει μελέτης, ακθώς και το βίντεο της σύλληψής του, όπου η σύντροφος και γραμματέας του τον χαϊδεύει τρυφερά κουνώντας θριασμβευτικά ένα σημαιάκι τοης οργάνωσης πάνω από το κεφάλι του, ενώ ο ίδιος ψύχραιμα κάνει τις δηλώσεις του. Η έκθεση με τα προσωπικά αντικείμενα των εξαφανισθέντων διευκρίνιζε το πόσο σημαντικά είναι αυτά όταν οι συγγενείς των χαμένων δεν έχουν οστά για να θάψουν, ενώ το μουσείο δεν παρέλειπε να υπογραμμίσει τα αίσχη του Φουχιμόρι στην προσπάθεια κατάπνιξης της αιματηρής «επανάστασης» και τη δίκη του για τη διαφθορά και τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Η τελευταία αίθουσα ήταν αφιερωμένη στις σεξουαλικές κακοποιήσεις εκατοντάδων γυναικών στα πλαίσια της σύγκρουσης. Το τι έχει περάσει η χώρα δεν περιγράφεται... ή μάλλον περιγράφεται πολύ εύγλωττα σε αυτό το καταπληκτικό μουσείο.
Το LUM διαθέτει και δωρεάν wifi όπου μου ήρθε ένα ανέλπιστο μήνυμα από τη V που ήθελε να βγούμε το βραδάκι. Πέρασα από το αγαπημένο μου wok στο Μιραφλόρες, έφαγα φτηνότατα και εξωτικότατα κι αφού σουλουπώθηκα πήγα στην πλατεία Manco Capac για το ραντεβού, που μετά τη δύση του ηλίου δεν είναι και το καλύτερο μέρος στη Λίμα, αλλά αν δείτε κανένα καράβι παρκαρισμένο, ξέρετε ποιος το έσυρε εκεί. Εμφανίστηκε εν τέλει η V, πήγαμε να δούμε το πολύ όμορφο Ήχος και Φως με τα μουσικά συντριβάνια κι είχα κλείσει γεύμα μέσα στο μουσείο Λάρκο, που είναι από τις αγαπημένες μυ γκομενοπαγίδες στη Λίμα. Φυσικά τα έκανε μαντάρα ό ταρίφας, αφού κατάλαβε Larcomar, άρα μας πήγε στο Μιραφλόρες (εγώ δεν πρόσεχα τη διαδρομή...) και με την κίνηση που έχει η Λίμα το βράδυ δεν προλαβαίναμε να πάμε στο Larco για την πανδαισία γκουρμέ με θέα τα αρχαία (σας το συστήνω). Δε βαριέσαι, φάγαμε στο Μιραφλόρες σε ένα ιταλικό, εξαιρετικά περάσαμε, πήγαμε σε ένα παρκάκι, έμαθα όσα δεν ήξερα για το τι σημαίνει ολυμπιακή προετοιμασία και η V μου είπε πως θα ήθελε να με ξαναδεί... όταν γύριζα από την Ανταρκτική και τη Χιλή, δηλαδή σε 5 εβδομάδες. Ζήσε Μάη μου να φας φύλλα κόκα...
Η επόμενη ήταν η τελευταία μέρα στο Περού... προς το παρόν. Ξύπνησα με την ησυχία μου, τσατάρισα με τη V της οποίας ο προπονητής παρενέβη και μου είπε να σταματήσω να την απασχολώ (άσε μας ρε καράφλα), πετάχτηκα μέχρι το Haiti να τσιμπήσω κάτι, ψώνισα ένα βιβλίο για να έχω στην Ανταρκτική και απόρησα με το πόσο άδειοι ήταν οι δρόμοι, μέχρι που θυμήθηκα πως είναι εθνική εορτή. Έλπιζα ο Carrejo και οι άντρες του να έκαναν σοβαρή παρέλαση μπροστά στον πρόεδρο εκεί στο Ayacucho, μπήκα σε ένα ταξάκι που με 10€ με πήγε στο αεροδρόμιο (τόσο κοστίζει, οι οδηγοί γράφουν ό,τι τους κατέβει) και επιβιβάστηκα για την πτήση για Μπουένος Άιρες, όπου θα έπρεπε να περάσω τελωνείο τα ξημερώματα, πριν αλλάξω αεροπλάνο για την Οσουάια, απ’ όπου θα ξεκινούσε το επόμενο κεφάλαιο αυτού του ταξιδιού: η Ανταρκτική (ξυπνήστε την @taxidiara παρακαλώ). Πριν από αυτό όμως, θα κάνω μια μικρή αποτίμηση αυτής της δεύτερης μίνι περιπλάνησης στο Περού.