Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Δεν είχα παρατηρήσει ότι είχαμε φινιστρίνι στην καμπίνα, ήταν έκπληξη να δω τον ωκεανό πάνω από το κεφάλι μου μόλις ξύπνησα. Μας ειδοποίησαν από το μικρόφωνο πως αν βγαίναμε στο κατάστρωμα θα μπορούσαμε να δούμε fin whales, αν και εγώ τουλάχιστον απλώς διέκρινα το νερό να πλατσουρίζει. Γενικά πάντως όσες φορές βγήκα στο κατάστρωμα είχε ελάχιστα άτομα, συνήθως κανέναν, το οποίο ήταν ευχάριστη έκπληξη, πριν ξεκινήσουμε φανταζόμουν ότι κάθε φορά που θα υπήρχε κάτι άξιο παρατήρησης θα έπρεπε να σπρώχνομαι με άλλους διακόσιους νοματαίους. Το κρύο επίσης ήταν υποφερτό, χάρη στο υπερχρήσιμο parka (το οποίο και πούλησα στην επιστροφή μου στην Ελλάδα). Ευτυχώς που είχα σκούφο κι είχα αγοράσει τα επαγγελματικά γάντια, υπεραπαραίτητα και τα δύο. Πωλούσαν βέβαια και στο πλοίο, αλλά οι τιμές ήταν εξωφρενικές.
Η πρωινή παρουσίαση είχε να κάνει με τους πιγκουίνους. Ο... πιγκουινολόγος φαινόταν ότι όχι απλά το κατείχε το θέμα, αλλά ήταν και το κέντρο της ζωής του, ενώ η παρουσίασή του ήταν εκλαϊκευμένη και πολλά από τα στοιχεία ήταν ενδιαφέροντα. Οι πιγκουίνοι λοιπόν φαίνεται πως είναι σχεδόν μονογαμικοί, χωρίζονται σε τουλάχιστον τρία διαφορετικά είδη τα οποία παράγουν εντελώς διαφορετικούς ήχους, ενώ ανεξαρτήτως είδους, για τους πιγκουίνους οι πέτρες στην Ανταρκτική έχουν αξία χρυσού: με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν κλαδιά ή φύλλα, οι πιγκουίνες μπορούν να επωάσουν τα αβγά τους μόνο πάνω στις πέτρες, που είναι ελάχιστες. Ο πιγκουίνος ο σωστός λοιπόν πρέπει να εξασφαλίσει αρκετές πέτρες για την πιγκουίνα του, το οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο αφού είναι ελάχιστες και λόγω της δυσκινησίας τους η όλη διαδικασία μεταφοράς τους απαιτεί πολλή προσπάθεια και θερμίδες. Μάλιστα οι πέτρες είναι τόσο πολύτιμες που μερικές πιγκουίνες προσφέρουν σεξ σε αντάλλαγμα για μερικές πέτρες... Τσουλάκια! Ούτε λείπουν από την κοινότητα των πιγκουίνων οι χαμούρες: μερικοί κλέφτες, αφού ο σύζυγος αφήσει την όποια πέτρα και ξεκινάει το επίπονο ταξίδι της αναζήτησης και μεταφοράς της επόμενης, ύπουλα πάνε και κλέβουν τις μονάκριβες πέτρες και τις πηγαίνουν στις δικές τους πιγκουίνες. Ή χρησιμοποιούν την κλεμμένη πέτρα προκειμένουν να εκμαιεύσουν σεξ από τη σύζυγο του σκληρά εργαζόμενου απόντα πιγκουίνου... λαμόγια! Πέραν από τους κλέφτες, οι πιγκουίνοι έχουν κι άλλα, σοβαρότερα προβλήματα. Τα skua για παράδειγμα είναι ένα είδος πουλιών που αρέσκονται στο να τρώνε τα αβγά των πιγκουίνων ενώ αυτοί τα επωάζουν. Κι όταν λέμε ότι οι πιγκουίνοι επωάζουν εννοούμε και οι αρσενικοί και οι θηλυκοί.
Ανέβηκα στο κατάστρωμα και είδα το πρώτο μου παγόβουνο. Πανέμορφο! Τι όμορφα χρώματα με το έντονο γαλάζιο του ουρανού και το κατάλευκο παγόβουνο να λάμπει κάτω από τον ήλιο. Πριν το μεσημεριανό έκατσα λίγο στο δωμάτιο για να γράψω το ημερολόγιό μου κι έπιασα την πρώτη από τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες συζητήσεις που θα είχα με τον Charles. Εκτός από αυθεντία στα συστήματα επικοινωνιών μεταξύ διαστήματος και γης, ο άνθρωπος έχει κι άλλα ενδιαφέροντα: έχει μια απίστευτα ακριβή κάμερα την οποία χρησιμοποιεί με μια ειδική τεχνική όπου ενώνει χιλιάδες μικροφωτογραφίες για να φτιάξει εστιασμένες φωτογραφίες πολύ ζουμαρισμένων επιφανειών (π.χ. μια φωτογραφία ενός πετάλου σε απίστευτα λεπτομερές ζουμ), διδάσκει yoga «με επιστημονική προσέγγιση», έχει ταξιδέψει και στις 50 πολιτείες των ΗΠΑ και είναι και ο πρόεδρος των αθεϊστών του Όρεγκον, οπότε τον συμπάθησα για την εξαιρετικά καλοδιατυπωμένη αντιπάθειά του προς οποιαδήποτε θρησκεία.
Είχαμε νέα συνάντηση με τους kayakers προκειμένου να δοκιμάσουμε τα καγιάκ μας και να δούμε τι νούμερο είναι ο καθένας, αφού τα πετάλια με τα οποία χειρίζεται ο καθένας το καγιάκ του είναι σε διαφορετικό μήκος ανάλογα με τη στάση και το ύψος του. Έτσι εγώ είμαι νύμερο 12, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, ενώ ο Σκοτ έκατσε να μου δείξει πώς χειριζόμαστε το καγιάκ και δε φάνηκε καθόλου δύσκολο, ακόμη και για μένα που αδυνατώ να κάνω ποδήλατο. Η όλη ατμόσφαιρα ανάμεσα στους kayakers ήταν εξαιρετικά φιλική, όλοι είχαν πολύ ωραίο χιούμορ και παρότι ήταν εμφανές ότι ήμουν ο πιο άσχετος από όλους, όλοι βοηθούσαν με τις όποιες χαζές απορίες είχα και βρέθηκαν γρήγορα εθελοντές για να μοιραστούμε καγιάκ (υπήρχαν μονά και διπλά κι εγώ λόγω ασχετίλας φυσικά μπήκα στα διπλά).
Είχαμε κι άλλη διάλεξη το βράδυ. Μια εξαιρετικά εμφανίσιμη επαγγελματίας φωτογράφος ονόματι Acacia μας έδειξε τις φωτογραφίες της από την Αλάσκα και μας μίλησε για τεχνικές που μπορούμε να υιοθετήσουμε ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα σε «παγωμένους» προορισμούς. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η παρουσίαση, ακόμη και για άσχετους όπως εγώ, η για καρα-ειδήμονες όπως ο Τσαρλς (που πάντως μάλλον γοητεύτηκε περισσότερο από την Acacia απ’ ό,τι για το περιεχόμενο της διάλεξης).
Είχαμε περάσει πια το Drake Passage για τα καλά και μάλιστα αναίμακτα. Υποτίθεται ότι είναι το δυσκολότερο κομμάτι του ταξιδιού, με πάρα πολύ κούνημα και οι μισοί στατιστικά επιβάτες αρρωσταίνουν, αλλά η γιατρός με την οποία συνέφαγα μου είπαμε πως είχαμε ρεκόρ μη αρρώστων αυτή τη φορά, επειδή για κάποιο παράδοξο λόγο, με εξαίρεση 4-5 ώρες, το κούνημα ήταν ελάχιστο.
Αρχίσαμε να πλησιάζουμε στα πρώτα νησάκια κι όλοι ήταν ενθουσιασμένοι κι ανυπόμονοι. Εγώ λιγότερο πάντως, εξ αρχής αντιμετώπιζα το ταξίδι με μικρό καλάθι, θεωρούσα πως η Αντακριτκή είναι από αυτά τα μέρη που πας μια φορά στη ζωή σου, θα είναι διαφορετικά, αλλά δε θα τρελαινόμουν κιόλας. Ήρθε και η ώρα για τα καγιάκ. Ένα από τα (πολλά) πλεονέκτήματα του να είναι κανείς kayaker στο πλοίο είναι ότι είχαμε προτεραιότητα και βγαίναμε πρώτοι σε κάθε προορισμό, ενώ ήμασταν κι ένα είδος celebrity, αφού όντας μόλις 16 άτομα σε σύνολο 182 επιβατών κάναμε μπαμ με τις ειδικές στολές και σχεδόν σε κάθε γεύμα οι υπόλοιποι μας ρωτούσαν για την εμπειρία μας και μας έλεγαν το πόσο μας ζήλευαν.
Την πρώτη μου εμπειρία στο καγιάκ θα τη μοιραζόμουν με ένα Καναδό κινέζικης καταγωγής, ονόματι Carsten. Εξαιρετικά ευδιάθετος τύπος, υπομονετικός, που με τρολάριζε ασύστολα, οπότε και τον συπάθησα. Ο καιρός ήταν ιδανικός: ηλιοφάνεια και περίπου 3-4 βαθμοί Κελσίου, not bad για Ανταρκτική, αλλά ο όλος εξοπλισμός με εκνεύριζε. Για άνθρωπος που βάζει πουκάμισο 1-2 φορές το χρόνο και δεν έχει βάλει γραβάτα παρά σε 4 περιστάσεις στη ζωή του, νομίζω οτι συμπεριφέρθηκα αρκετά καλά, αλλά για κάποιο λόγο όλοι γελούσαν όποτε βλαστημούσα στα κουβανέζικα την ώρα που έβαζα τα αμέτρητα αξεσουάρ. Ειδικά αυτός ο λαιμός χελώνας (που σκοπό είχε να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μπει κρύο νερό από το λαιμό), μου έσπασε τα νεύρα σχεδόν όσο τα χαζά παπούτσια, η κολλητή στολή, η πανηλίθια φούστα, το απαράδεκτο σωσίβιο και όλα τα υπόλοιπα συμπράγκαλα. Άσε που μέχρι να ανοίξει η πόρτα του πλοίου και να βγούμε στο κατάστρωμα έσκαγα από τη ζέστη.
Τέλος πάντων, είχε έρθει η ώρα για την πρώτη μας έξοδο και όλα αυτά φαίνονταν λεπτομέρειες. Βρισκόμασταν στα South Shetlands, συγκεκριμένα στο νησί Barrientos, που ήταν ένα εξτραδάκι αφού η ασυνήθιστα εύκολη διάβαση του περάσματος του Drake μας έδωσε επιπλέον χρόνο για επίσκεψη. Η πρώτη μου εντύπωση από το καγιάκ ήταν πως ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βγάλω φωτογραφίες, το οποίο ήταν κρίμα. Έπρεπε να κάνω κουπί (ο Carsten ως έμπειρος είχε αναλάβει να πιλοτάρει κι εγώ βασικά να κάνω κουπί, που δε με χάλασε καθόλου), αλλά το πρόβλημα ήταν πως έπρεπε η κάμερα να είναι κρυμμένη μέσα σε ειδική αδιάβροχη τσάντα για να μη βρέχεται από τα κυματάκια και το κουπί, το οποίο σήμαινε πως έπρεπε να τη βάζω και να τη βγάζω κάθε τρεις και λίγο, φορώντας πάντα τα γάντια, το οποίο δυσκόλευε τα πράγματα αρκετά και στο κάτω-κάτω εγώ δεν είμαι και πολύ φαν της φωτογραφίας, προτιμούσα να απολαμβάνω το τι συνέβαινε γύρω μου. Κι αυτό που συνέβαινε γύρω μου ήταν πανέμορφο: φώκιες σε απόσταση βολής να λιάζονται και να παιχνιδίζουν, πιγκουίνοι που περπατούσαν με το γνωστό κωμικό τους τρόπο πάνω στις πέτρες προσπαθώντας να κουβαλήσουν μερικές για τις συζύγους τους, ενώ άλλοι έκαναν κάθετες πτώσεις από γκρεμούς. Κι όταν λέω φώκιες και πιγκουίνοι, δεν εννοώ τρεις πέντε ή δέκα, αλλά πάμπολλοι, οι πιγκουίνοι ήταν εύκολα μερικές εκατοντάδες. Κι όλα αυτά σε ένα περιβάλλον γαλήνης, αφού σε αντίθεση με τα zodiac εμείς ήμασταν μόνοι μας, απομακρυσμένοι και χωρίς τους ήχους των μηχανών και των δεκάδων ανθρώπων. Φυσικά τα zodiacs είχαν το πλεονέκτημα ότι κινούνταν πολύ πιο γρήγορα, επομένως μπορούσαν άμεσα να μεταβούν σε κάποιο σημείο ενδιαφέροντος, αλλά αυτό δε συγκρίνεται με την αίσθηση οτι βρίσκεσαι στο τέλος του κόσμου. Αυτό που όντως ζήλεψα ήταν η δυνατότητά τους να βγάζουν φωτογραφίες με άνεση, οπότε αποφάσισα ότι κάποια μέρα θα πήγαινα κι εγώ με τις λέμβους.
Ξαφνικά ο καιρός άλλαξε, άρχισε να κάνει κύμα κι ένας παγωμένος αέρας που πάγωσε το μισό πρόσωπο κι ήμουν σα να είχα πάθε εγκεφαλικό, με το μισό στόμα να κινείται και το άλλο μισό να δυσκολεύεται. Ο Σκοτ μας ρώτησε αν θέλαμε να κάνουμε αποβίβαση στην ακτή και ομόφωνα αποφασίσαμε πως θέλαμε να περάσουμε και χρόνο περπατώντας δίπλα στους πιγκουίνους. Μου έκανε εντύπωση που η Σάρα, η κοπέλα του Σκοτ, η έτερη εκπαιδεύτρια καγιάκ, δε σταματούσε να χαμογελά. Η κοπέλα έκανε αυτό που ήθελε στη ζωή της, την έβλεπες να κάνει καγιάκ ανάμεσα στα κύματα και έλαμπε, πολύ ταιριαστό ζευγάρι με το Σκοτ, αργότερα θα τους γνώριζα και καλύτερα.
Κατεβαίνοντας στο νησί εντυπωσιάστηκα από το πόσο κοντά μπορούσε να φτάσει κανείς στους πιγκουίνους. Ούτε σκιαζόντουσαν, ούτε και φάνηκε να τους πολυενδιαφέρει η παρουσία μας. Βέβαια το προσωπικό του πλοίου είχε βάλει σημαιάκια που σηματοδοτούσαν μέχρι πού μπορούσαμε να πλησιάσουμε και είχαμε οδηγίες στις «λεωφόρους» των πιγξουίνων να τους δίνουμε προτεραιότηττα κι επουδενί να μην τους μπλοκάρουμε τη δίοδο. Φώκιες είχα ξαναδεί πολλές φορές και παρότι ενδιαφέρουσες ως θέαμα δε συγκρίνονται με τους κοινωνικότατους πιγκουίνους, που ό,τι κι αν κάνουν είναι εντελώς αστείοι: στο πώς περπατάνε, ξύνει ο ένας τον άλλον, οι ήχοι που παράγουν, πώς τσουλάνε πάνω στην κοιλιά τους, η μετακίνηση της κάθε πέτρας, το πώς φαίνεται να φοράνε σμόκιν αλλά τα κοντά τους πόδια τους δυσκολεύουν σε κάθε κίνηση, ενώ μας εξήγησαν ότι ήμασταν κι εξαιρετικά τυχεροί που είδαμε πιγκουίνους όχι απλά να επωάζουν, αλλά να φροντίζουν τα νεογέννητά τους, είναι κάτι που δε γίνεται κανονικά τόσο νωρίς στο Δεκέμβριο, συνήθως συμβαίνει μετά τα Χριστούγεννα. Κάποιοι μάλιστα περνούσαν μισάωρα προσπαθώντας να βγάλουν ένα κοντινό ενός νεογνού, κι εμένα μου άρεσε το θέαμα αλλά δεν επέδειξα τον ίδιο ζήλο. Έβγαλα πολλές φωτογραφίες (θα τις φάτε στη μάπα σε λίγο), θαύμασα τους εκατοντάδες πιγκουίνους, αλλά μετά από 45 λεπτά είχα πια ξεπαγιάσει κι ήταν ώρα να επιστρέψω στο πλοίο. Όσο περίμενα το zodiac (τα καγιάκ θα τα μάζευε άλλη βάρκα) ο Shane μου έδειξε ένα krill, αυτό τον περίεργο μικροοργανισμό που αποτελεί τη βασική τροφή των πιγκουίνων και άρα και το λόγο ύπαρξής τους: είναι κάτι σα μικροσκοπική γαρίδα και υπάρχει σε απίστευτες ποσότητες στην Ανταρκτική.
Περισσότερο κι από τους πιγκουίνους και το καγιάκ (που την πρώτη μέρα δεν το απόλαυσα τόσο όσο τις επόμενες) αυτό που έμεινε από την πρώτη ουσιαστικά μέρα στην Ανταρκτική ήταν η θέα το απόγευμα της διαδρομής. Τρομερές εικόνες που δεν αποτυπώνονται στη φωτογραφική μηχανή (τουλάχιστον όχι από μένα), όπως το να βλέπεις τον ήλιο να βγαίνει από μια χαραμάδα ανάμεσα στα σύννεφα και να πέφτει σε ένα χιονισμένο νησί προκαλώντας μια αστραφτερή αντανάκλαση που σε τύφλωνε για λίγα μόνο δευτερόλεπτα, πριν κρυφτεί πάλι πίσω από τα σύννεφα.
Το βραδάκι είχαμε νέα διάλεξη από έναν 25χρονο Γερμανό γεωλόγο, που ξεχείλιζε από πάθος. Το παιδί ζούσε για τη γεωλογία και είναι κρίμα που δε συμμερίστηκαν όλοι το πάθος του (αν και οι περισσότεροι ενδιαφέρθηκαν αρκετά, κατόρθωμα αν σκεφτεί κανείς τη θεματολογία). Ακόμη πιο παθιασμένη όμως ήταν η 60χρονη Αυστραλή υδροβιολόγος Άνι που μας έκανε διάλεξη για τις φώκιες κι ενεπλάκη σε έναν άτυπο διαγωνισμό με τους πιγκουινολόγους για το ποιο είδος είναι πιο ενδιαφέρον.
Το βράδυ είχαμε ενημέρωση για τη δραστηριότητα του camping που θα κάναμε σε λίγες μέρες. Φυσικά είχα δηλώσει συμμετοχή και γι’ αυτήν (όπου γάμος και χαρά... ή αλλιώς μάθανε ότι κάνουμε κάμπινγκ και πλακώσανε κι οι αθίγγανοι), αλλά το πραγματικό σόου έγινε εκτός παρουσίασης: μια 81χρονη ισπανόφωνη γιαγιά είχε περιλάβει το νεαρό Αυστραλό που ήταν υπεύθυνος της δραστηριότητας και τον «έλουζε» στα Ισπανικά. Αυτός φυσικά δεν καταλάβαινε τι του έλεγε η γιαγιά και κοιτούσε σα χαζός όσο αυτή χειρονομούσε και τον αποκαλούσε boludo και άχρηστο. Πλησίασα να δω μήπως βοηθήσω κι η γιαγιά με το που άκουσε ότι μιλάω Ισπανικά έπεσε πάνω μου όλο αγκαλιές κι άρχισε να φωνάζει: «Να κι ένας άνθρωπος που μιλάει τη γλώσσα μου! Άχρηστοι gringos! Που διοργανώνετε εκδρομή που φεύγει από την Αργεντινή και δε μιλάτε ούτε τη γλώσσα μας! Αίσχος, ου να χαθείς gringuito» φώναζε στον άναυδο Αυστραλό. Τελικώς αφού την ηρεμήσαμε μετέδωσα το πρόβλημα: η γιαγιά είχε δηλώσει συμμετοχή για το κάμπιγκ αλλά διαπίστωσε ότι το πλοίο δε διέθετε ούτε ισπανόφωνους επιβάτες, ούτε και πλήρωμα, πλην του Γιοχάνες του Κολομβιανού, με τον οποίο βρεθήκαμε, αγκαλιαστήκαμε και αναλάβαμε τη γιαγιά παρέα. Χωρίς να καταλαβαίνει τις οδηγίες για το κάμπινγκ και ανησυχώντας ότι κατά τη διανυκτέρευση στα χιόνια του πολικού ψύχους θα αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα η γιαγιά, ανησύχησε και πήγε να διαμαρτυρηθεί. Όταν της είπαν ότι μπορεί να παραχωρήσει τη θέση της σε κάποιον άλλο επιβάτη (και το κάμπιγκ περιορισμένες θέσεις είχε), εξεμάνη. Το πρόβλημα είναι ότι ο Γιοχάνες είχε άλλες αρμοδιότητες στο πλοίο και δε θα πήγαινε στο κάμπιγκ, οπότε ισπανόφωνος για να τη συνοδεύσει δεν υπήρχε κι άρα η γιαγιά θεώρησε ότι η πρέπουσα αντιμετώπιση ήταν να λούσει τον Αυστραλό με κοσμητικά επίθετα.
Τέλος πάντων, της είπα ότι αφού θα πάω εγώ, θα την έχω από κοντά και θα της έκανα και μια περίληψη των όσων θα μας έλεγαν για να μη νιώθει εκτός ομάδας. Καταχάρηκε η γιαγιά, διαολόστειλε άλλη μια φορά τον Αυστραλό και με ευχαρίστησε από καρδιάς. «Εγώ είμαι από το Μπουένος Άιρες, είμαστε βλαμμένοι εμείς εκεί, το ξέρεις;», με ρώτησε. Αν το ξέρω λέει... «Εσύ τώρα συνδυασμός Κούβας και Ελλάδας πού πας γιόκα μου; Από τον κομουνισμό στον Τσίπρα... Τι κάνει η αριστερά; Υπόσχεται λαγούς με πετραήλια, μετά σου δίνει το ένα ΄δεκατο από αυτά που σου υποσχέθηκε, αλλά αφού διαλύσει την οικονομία ακόμη κι αυτή η σακουλίτσα με ρύζι που σου δίνει γίνεται απαραίτητη και σε κάνει εξαρτημένο από τα δυο ψίχουλα που υποτίθεται ότι σου προσφέρει. Και καλά στην Κούβα σας τη φορέσανε την αριστερά με το ζόρι. Στην Ελλάδα τι την ψηφίσατε; Αυτός ο Τσίπρας είναι χειρότερος κι από την Κιρχνερ, από το Μαδούρο, ψεύτης και άχρηστος!», είπε... Έπειτα έδειξε τον Αυστραλό που πια απομακρυνόταν «Να, άχρηστος σαν κι αυτόν! Ου να χαθείς gringuito!» συνέχισε να κάνει την αντίστοιχη χειρονομία μούτζας και πέθανε στο γέλιο. «Μη με παρεξηγείς, γριά γυναίκα είμαι, στα 81, γιατρός, ακόμη δουλεύω ε; Προσπάθησε η Κίρχνερ να με βγάλει στη σύνταξη αλλά εγώ δε βγαίνω, τους είπα αν θέλουν να με συλλάβουν , εγώ θα πεθάνω στο ιατρείο μου, είμαι από το Μπουένος Άιρες εγώ, δε μασάω! ΘΑ πάω και θα κοιμηθώ και στους πάγους της Ανταρκτικής, δε με κρατάει κανένας!» δήλωσε και συνέχισε τα φάσκελα και τις κατάρες προς τον Αυστραλό. Την κατασυμπάθησα και την υιοθέτησα... θα είχε ενδιαφέρον και το camping.
Η πρωινή παρουσίαση είχε να κάνει με τους πιγκουίνους. Ο... πιγκουινολόγος φαινόταν ότι όχι απλά το κατείχε το θέμα, αλλά ήταν και το κέντρο της ζωής του, ενώ η παρουσίασή του ήταν εκλαϊκευμένη και πολλά από τα στοιχεία ήταν ενδιαφέροντα. Οι πιγκουίνοι λοιπόν φαίνεται πως είναι σχεδόν μονογαμικοί, χωρίζονται σε τουλάχιστον τρία διαφορετικά είδη τα οποία παράγουν εντελώς διαφορετικούς ήχους, ενώ ανεξαρτήτως είδους, για τους πιγκουίνους οι πέτρες στην Ανταρκτική έχουν αξία χρυσού: με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν κλαδιά ή φύλλα, οι πιγκουίνες μπορούν να επωάσουν τα αβγά τους μόνο πάνω στις πέτρες, που είναι ελάχιστες. Ο πιγκουίνος ο σωστός λοιπόν πρέπει να εξασφαλίσει αρκετές πέτρες για την πιγκουίνα του, το οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο αφού είναι ελάχιστες και λόγω της δυσκινησίας τους η όλη διαδικασία μεταφοράς τους απαιτεί πολλή προσπάθεια και θερμίδες. Μάλιστα οι πέτρες είναι τόσο πολύτιμες που μερικές πιγκουίνες προσφέρουν σεξ σε αντάλλαγμα για μερικές πέτρες... Τσουλάκια! Ούτε λείπουν από την κοινότητα των πιγκουίνων οι χαμούρες: μερικοί κλέφτες, αφού ο σύζυγος αφήσει την όποια πέτρα και ξεκινάει το επίπονο ταξίδι της αναζήτησης και μεταφοράς της επόμενης, ύπουλα πάνε και κλέβουν τις μονάκριβες πέτρες και τις πηγαίνουν στις δικές τους πιγκουίνες. Ή χρησιμοποιούν την κλεμμένη πέτρα προκειμένουν να εκμαιεύσουν σεξ από τη σύζυγο του σκληρά εργαζόμενου απόντα πιγκουίνου... λαμόγια! Πέραν από τους κλέφτες, οι πιγκουίνοι έχουν κι άλλα, σοβαρότερα προβλήματα. Τα skua για παράδειγμα είναι ένα είδος πουλιών που αρέσκονται στο να τρώνε τα αβγά των πιγκουίνων ενώ αυτοί τα επωάζουν. Κι όταν λέμε ότι οι πιγκουίνοι επωάζουν εννοούμε και οι αρσενικοί και οι θηλυκοί.
Ανέβηκα στο κατάστρωμα και είδα το πρώτο μου παγόβουνο. Πανέμορφο! Τι όμορφα χρώματα με το έντονο γαλάζιο του ουρανού και το κατάλευκο παγόβουνο να λάμπει κάτω από τον ήλιο. Πριν το μεσημεριανό έκατσα λίγο στο δωμάτιο για να γράψω το ημερολόγιό μου κι έπιασα την πρώτη από τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες συζητήσεις που θα είχα με τον Charles. Εκτός από αυθεντία στα συστήματα επικοινωνιών μεταξύ διαστήματος και γης, ο άνθρωπος έχει κι άλλα ενδιαφέροντα: έχει μια απίστευτα ακριβή κάμερα την οποία χρησιμοποιεί με μια ειδική τεχνική όπου ενώνει χιλιάδες μικροφωτογραφίες για να φτιάξει εστιασμένες φωτογραφίες πολύ ζουμαρισμένων επιφανειών (π.χ. μια φωτογραφία ενός πετάλου σε απίστευτα λεπτομερές ζουμ), διδάσκει yoga «με επιστημονική προσέγγιση», έχει ταξιδέψει και στις 50 πολιτείες των ΗΠΑ και είναι και ο πρόεδρος των αθεϊστών του Όρεγκον, οπότε τον συμπάθησα για την εξαιρετικά καλοδιατυπωμένη αντιπάθειά του προς οποιαδήποτε θρησκεία.
Είχαμε νέα συνάντηση με τους kayakers προκειμένου να δοκιμάσουμε τα καγιάκ μας και να δούμε τι νούμερο είναι ο καθένας, αφού τα πετάλια με τα οποία χειρίζεται ο καθένας το καγιάκ του είναι σε διαφορετικό μήκος ανάλογα με τη στάση και το ύψος του. Έτσι εγώ είμαι νύμερο 12, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, ενώ ο Σκοτ έκατσε να μου δείξει πώς χειριζόμαστε το καγιάκ και δε φάνηκε καθόλου δύσκολο, ακόμη και για μένα που αδυνατώ να κάνω ποδήλατο. Η όλη ατμόσφαιρα ανάμεσα στους kayakers ήταν εξαιρετικά φιλική, όλοι είχαν πολύ ωραίο χιούμορ και παρότι ήταν εμφανές ότι ήμουν ο πιο άσχετος από όλους, όλοι βοηθούσαν με τις όποιες χαζές απορίες είχα και βρέθηκαν γρήγορα εθελοντές για να μοιραστούμε καγιάκ (υπήρχαν μονά και διπλά κι εγώ λόγω ασχετίλας φυσικά μπήκα στα διπλά).
Είχαμε κι άλλη διάλεξη το βράδυ. Μια εξαιρετικά εμφανίσιμη επαγγελματίας φωτογράφος ονόματι Acacia μας έδειξε τις φωτογραφίες της από την Αλάσκα και μας μίλησε για τεχνικές που μπορούμε να υιοθετήσουμε ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα σε «παγωμένους» προορισμούς. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η παρουσίαση, ακόμη και για άσχετους όπως εγώ, η για καρα-ειδήμονες όπως ο Τσαρλς (που πάντως μάλλον γοητεύτηκε περισσότερο από την Acacia απ’ ό,τι για το περιεχόμενο της διάλεξης).
Είχαμε περάσει πια το Drake Passage για τα καλά και μάλιστα αναίμακτα. Υποτίθεται ότι είναι το δυσκολότερο κομμάτι του ταξιδιού, με πάρα πολύ κούνημα και οι μισοί στατιστικά επιβάτες αρρωσταίνουν, αλλά η γιατρός με την οποία συνέφαγα μου είπαμε πως είχαμε ρεκόρ μη αρρώστων αυτή τη φορά, επειδή για κάποιο παράδοξο λόγο, με εξαίρεση 4-5 ώρες, το κούνημα ήταν ελάχιστο.
Αρχίσαμε να πλησιάζουμε στα πρώτα νησάκια κι όλοι ήταν ενθουσιασμένοι κι ανυπόμονοι. Εγώ λιγότερο πάντως, εξ αρχής αντιμετώπιζα το ταξίδι με μικρό καλάθι, θεωρούσα πως η Αντακριτκή είναι από αυτά τα μέρη που πας μια φορά στη ζωή σου, θα είναι διαφορετικά, αλλά δε θα τρελαινόμουν κιόλας. Ήρθε και η ώρα για τα καγιάκ. Ένα από τα (πολλά) πλεονέκτήματα του να είναι κανείς kayaker στο πλοίο είναι ότι είχαμε προτεραιότητα και βγαίναμε πρώτοι σε κάθε προορισμό, ενώ ήμασταν κι ένα είδος celebrity, αφού όντας μόλις 16 άτομα σε σύνολο 182 επιβατών κάναμε μπαμ με τις ειδικές στολές και σχεδόν σε κάθε γεύμα οι υπόλοιποι μας ρωτούσαν για την εμπειρία μας και μας έλεγαν το πόσο μας ζήλευαν.
Την πρώτη μου εμπειρία στο καγιάκ θα τη μοιραζόμουν με ένα Καναδό κινέζικης καταγωγής, ονόματι Carsten. Εξαιρετικά ευδιάθετος τύπος, υπομονετικός, που με τρολάριζε ασύστολα, οπότε και τον συπάθησα. Ο καιρός ήταν ιδανικός: ηλιοφάνεια και περίπου 3-4 βαθμοί Κελσίου, not bad για Ανταρκτική, αλλά ο όλος εξοπλισμός με εκνεύριζε. Για άνθρωπος που βάζει πουκάμισο 1-2 φορές το χρόνο και δεν έχει βάλει γραβάτα παρά σε 4 περιστάσεις στη ζωή του, νομίζω οτι συμπεριφέρθηκα αρκετά καλά, αλλά για κάποιο λόγο όλοι γελούσαν όποτε βλαστημούσα στα κουβανέζικα την ώρα που έβαζα τα αμέτρητα αξεσουάρ. Ειδικά αυτός ο λαιμός χελώνας (που σκοπό είχε να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μπει κρύο νερό από το λαιμό), μου έσπασε τα νεύρα σχεδόν όσο τα χαζά παπούτσια, η κολλητή στολή, η πανηλίθια φούστα, το απαράδεκτο σωσίβιο και όλα τα υπόλοιπα συμπράγκαλα. Άσε που μέχρι να ανοίξει η πόρτα του πλοίου και να βγούμε στο κατάστρωμα έσκαγα από τη ζέστη.
Τέλος πάντων, είχε έρθει η ώρα για την πρώτη μας έξοδο και όλα αυτά φαίνονταν λεπτομέρειες. Βρισκόμασταν στα South Shetlands, συγκεκριμένα στο νησί Barrientos, που ήταν ένα εξτραδάκι αφού η ασυνήθιστα εύκολη διάβαση του περάσματος του Drake μας έδωσε επιπλέον χρόνο για επίσκεψη. Η πρώτη μου εντύπωση από το καγιάκ ήταν πως ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βγάλω φωτογραφίες, το οποίο ήταν κρίμα. Έπρεπε να κάνω κουπί (ο Carsten ως έμπειρος είχε αναλάβει να πιλοτάρει κι εγώ βασικά να κάνω κουπί, που δε με χάλασε καθόλου), αλλά το πρόβλημα ήταν πως έπρεπε η κάμερα να είναι κρυμμένη μέσα σε ειδική αδιάβροχη τσάντα για να μη βρέχεται από τα κυματάκια και το κουπί, το οποίο σήμαινε πως έπρεπε να τη βάζω και να τη βγάζω κάθε τρεις και λίγο, φορώντας πάντα τα γάντια, το οποίο δυσκόλευε τα πράγματα αρκετά και στο κάτω-κάτω εγώ δεν είμαι και πολύ φαν της φωτογραφίας, προτιμούσα να απολαμβάνω το τι συνέβαινε γύρω μου. Κι αυτό που συνέβαινε γύρω μου ήταν πανέμορφο: φώκιες σε απόσταση βολής να λιάζονται και να παιχνιδίζουν, πιγκουίνοι που περπατούσαν με το γνωστό κωμικό τους τρόπο πάνω στις πέτρες προσπαθώντας να κουβαλήσουν μερικές για τις συζύγους τους, ενώ άλλοι έκαναν κάθετες πτώσεις από γκρεμούς. Κι όταν λέω φώκιες και πιγκουίνοι, δεν εννοώ τρεις πέντε ή δέκα, αλλά πάμπολλοι, οι πιγκουίνοι ήταν εύκολα μερικές εκατοντάδες. Κι όλα αυτά σε ένα περιβάλλον γαλήνης, αφού σε αντίθεση με τα zodiac εμείς ήμασταν μόνοι μας, απομακρυσμένοι και χωρίς τους ήχους των μηχανών και των δεκάδων ανθρώπων. Φυσικά τα zodiacs είχαν το πλεονέκτημα ότι κινούνταν πολύ πιο γρήγορα, επομένως μπορούσαν άμεσα να μεταβούν σε κάποιο σημείο ενδιαφέροντος, αλλά αυτό δε συγκρίνεται με την αίσθηση οτι βρίσκεσαι στο τέλος του κόσμου. Αυτό που όντως ζήλεψα ήταν η δυνατότητά τους να βγάζουν φωτογραφίες με άνεση, οπότε αποφάσισα ότι κάποια μέρα θα πήγαινα κι εγώ με τις λέμβους.
Ξαφνικά ο καιρός άλλαξε, άρχισε να κάνει κύμα κι ένας παγωμένος αέρας που πάγωσε το μισό πρόσωπο κι ήμουν σα να είχα πάθε εγκεφαλικό, με το μισό στόμα να κινείται και το άλλο μισό να δυσκολεύεται. Ο Σκοτ μας ρώτησε αν θέλαμε να κάνουμε αποβίβαση στην ακτή και ομόφωνα αποφασίσαμε πως θέλαμε να περάσουμε και χρόνο περπατώντας δίπλα στους πιγκουίνους. Μου έκανε εντύπωση που η Σάρα, η κοπέλα του Σκοτ, η έτερη εκπαιδεύτρια καγιάκ, δε σταματούσε να χαμογελά. Η κοπέλα έκανε αυτό που ήθελε στη ζωή της, την έβλεπες να κάνει καγιάκ ανάμεσα στα κύματα και έλαμπε, πολύ ταιριαστό ζευγάρι με το Σκοτ, αργότερα θα τους γνώριζα και καλύτερα.
Κατεβαίνοντας στο νησί εντυπωσιάστηκα από το πόσο κοντά μπορούσε να φτάσει κανείς στους πιγκουίνους. Ούτε σκιαζόντουσαν, ούτε και φάνηκε να τους πολυενδιαφέρει η παρουσία μας. Βέβαια το προσωπικό του πλοίου είχε βάλει σημαιάκια που σηματοδοτούσαν μέχρι πού μπορούσαμε να πλησιάσουμε και είχαμε οδηγίες στις «λεωφόρους» των πιγξουίνων να τους δίνουμε προτεραιότηττα κι επουδενί να μην τους μπλοκάρουμε τη δίοδο. Φώκιες είχα ξαναδεί πολλές φορές και παρότι ενδιαφέρουσες ως θέαμα δε συγκρίνονται με τους κοινωνικότατους πιγκουίνους, που ό,τι κι αν κάνουν είναι εντελώς αστείοι: στο πώς περπατάνε, ξύνει ο ένας τον άλλον, οι ήχοι που παράγουν, πώς τσουλάνε πάνω στην κοιλιά τους, η μετακίνηση της κάθε πέτρας, το πώς φαίνεται να φοράνε σμόκιν αλλά τα κοντά τους πόδια τους δυσκολεύουν σε κάθε κίνηση, ενώ μας εξήγησαν ότι ήμασταν κι εξαιρετικά τυχεροί που είδαμε πιγκουίνους όχι απλά να επωάζουν, αλλά να φροντίζουν τα νεογέννητά τους, είναι κάτι που δε γίνεται κανονικά τόσο νωρίς στο Δεκέμβριο, συνήθως συμβαίνει μετά τα Χριστούγεννα. Κάποιοι μάλιστα περνούσαν μισάωρα προσπαθώντας να βγάλουν ένα κοντινό ενός νεογνού, κι εμένα μου άρεσε το θέαμα αλλά δεν επέδειξα τον ίδιο ζήλο. Έβγαλα πολλές φωτογραφίες (θα τις φάτε στη μάπα σε λίγο), θαύμασα τους εκατοντάδες πιγκουίνους, αλλά μετά από 45 λεπτά είχα πια ξεπαγιάσει κι ήταν ώρα να επιστρέψω στο πλοίο. Όσο περίμενα το zodiac (τα καγιάκ θα τα μάζευε άλλη βάρκα) ο Shane μου έδειξε ένα krill, αυτό τον περίεργο μικροοργανισμό που αποτελεί τη βασική τροφή των πιγκουίνων και άρα και το λόγο ύπαρξής τους: είναι κάτι σα μικροσκοπική γαρίδα και υπάρχει σε απίστευτες ποσότητες στην Ανταρκτική.
Περισσότερο κι από τους πιγκουίνους και το καγιάκ (που την πρώτη μέρα δεν το απόλαυσα τόσο όσο τις επόμενες) αυτό που έμεινε από την πρώτη ουσιαστικά μέρα στην Ανταρκτική ήταν η θέα το απόγευμα της διαδρομής. Τρομερές εικόνες που δεν αποτυπώνονται στη φωτογραφική μηχανή (τουλάχιστον όχι από μένα), όπως το να βλέπεις τον ήλιο να βγαίνει από μια χαραμάδα ανάμεσα στα σύννεφα και να πέφτει σε ένα χιονισμένο νησί προκαλώντας μια αστραφτερή αντανάκλαση που σε τύφλωνε για λίγα μόνο δευτερόλεπτα, πριν κρυφτεί πάλι πίσω από τα σύννεφα.
Το βραδάκι είχαμε νέα διάλεξη από έναν 25χρονο Γερμανό γεωλόγο, που ξεχείλιζε από πάθος. Το παιδί ζούσε για τη γεωλογία και είναι κρίμα που δε συμμερίστηκαν όλοι το πάθος του (αν και οι περισσότεροι ενδιαφέρθηκαν αρκετά, κατόρθωμα αν σκεφτεί κανείς τη θεματολογία). Ακόμη πιο παθιασμένη όμως ήταν η 60χρονη Αυστραλή υδροβιολόγος Άνι που μας έκανε διάλεξη για τις φώκιες κι ενεπλάκη σε έναν άτυπο διαγωνισμό με τους πιγκουινολόγους για το ποιο είδος είναι πιο ενδιαφέρον.
Το βράδυ είχαμε ενημέρωση για τη δραστηριότητα του camping που θα κάναμε σε λίγες μέρες. Φυσικά είχα δηλώσει συμμετοχή και γι’ αυτήν (όπου γάμος και χαρά... ή αλλιώς μάθανε ότι κάνουμε κάμπινγκ και πλακώσανε κι οι αθίγγανοι), αλλά το πραγματικό σόου έγινε εκτός παρουσίασης: μια 81χρονη ισπανόφωνη γιαγιά είχε περιλάβει το νεαρό Αυστραλό που ήταν υπεύθυνος της δραστηριότητας και τον «έλουζε» στα Ισπανικά. Αυτός φυσικά δεν καταλάβαινε τι του έλεγε η γιαγιά και κοιτούσε σα χαζός όσο αυτή χειρονομούσε και τον αποκαλούσε boludo και άχρηστο. Πλησίασα να δω μήπως βοηθήσω κι η γιαγιά με το που άκουσε ότι μιλάω Ισπανικά έπεσε πάνω μου όλο αγκαλιές κι άρχισε να φωνάζει: «Να κι ένας άνθρωπος που μιλάει τη γλώσσα μου! Άχρηστοι gringos! Που διοργανώνετε εκδρομή που φεύγει από την Αργεντινή και δε μιλάτε ούτε τη γλώσσα μας! Αίσχος, ου να χαθείς gringuito» φώναζε στον άναυδο Αυστραλό. Τελικώς αφού την ηρεμήσαμε μετέδωσα το πρόβλημα: η γιαγιά είχε δηλώσει συμμετοχή για το κάμπιγκ αλλά διαπίστωσε ότι το πλοίο δε διέθετε ούτε ισπανόφωνους επιβάτες, ούτε και πλήρωμα, πλην του Γιοχάνες του Κολομβιανού, με τον οποίο βρεθήκαμε, αγκαλιαστήκαμε και αναλάβαμε τη γιαγιά παρέα. Χωρίς να καταλαβαίνει τις οδηγίες για το κάμπινγκ και ανησυχώντας ότι κατά τη διανυκτέρευση στα χιόνια του πολικού ψύχους θα αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα η γιαγιά, ανησύχησε και πήγε να διαμαρτυρηθεί. Όταν της είπαν ότι μπορεί να παραχωρήσει τη θέση της σε κάποιον άλλο επιβάτη (και το κάμπιγκ περιορισμένες θέσεις είχε), εξεμάνη. Το πρόβλημα είναι ότι ο Γιοχάνες είχε άλλες αρμοδιότητες στο πλοίο και δε θα πήγαινε στο κάμπιγκ, οπότε ισπανόφωνος για να τη συνοδεύσει δεν υπήρχε κι άρα η γιαγιά θεώρησε ότι η πρέπουσα αντιμετώπιση ήταν να λούσει τον Αυστραλό με κοσμητικά επίθετα.
Τέλος πάντων, της είπα ότι αφού θα πάω εγώ, θα την έχω από κοντά και θα της έκανα και μια περίληψη των όσων θα μας έλεγαν για να μη νιώθει εκτός ομάδας. Καταχάρηκε η γιαγιά, διαολόστειλε άλλη μια φορά τον Αυστραλό και με ευχαρίστησε από καρδιάς. «Εγώ είμαι από το Μπουένος Άιρες, είμαστε βλαμμένοι εμείς εκεί, το ξέρεις;», με ρώτησε. Αν το ξέρω λέει... «Εσύ τώρα συνδυασμός Κούβας και Ελλάδας πού πας γιόκα μου; Από τον κομουνισμό στον Τσίπρα... Τι κάνει η αριστερά; Υπόσχεται λαγούς με πετραήλια, μετά σου δίνει το ένα ΄δεκατο από αυτά που σου υποσχέθηκε, αλλά αφού διαλύσει την οικονομία ακόμη κι αυτή η σακουλίτσα με ρύζι που σου δίνει γίνεται απαραίτητη και σε κάνει εξαρτημένο από τα δυο ψίχουλα που υποτίθεται ότι σου προσφέρει. Και καλά στην Κούβα σας τη φορέσανε την αριστερά με το ζόρι. Στην Ελλάδα τι την ψηφίσατε; Αυτός ο Τσίπρας είναι χειρότερος κι από την Κιρχνερ, από το Μαδούρο, ψεύτης και άχρηστος!», είπε... Έπειτα έδειξε τον Αυστραλό που πια απομακρυνόταν «Να, άχρηστος σαν κι αυτόν! Ου να χαθείς gringuito!» συνέχισε να κάνει την αντίστοιχη χειρονομία μούτζας και πέθανε στο γέλιο. «Μη με παρεξηγείς, γριά γυναίκα είμαι, στα 81, γιατρός, ακόμη δουλεύω ε; Προσπάθησε η Κίρχνερ να με βγάλει στη σύνταξη αλλά εγώ δε βγαίνω, τους είπα αν θέλουν να με συλλάβουν , εγώ θα πεθάνω στο ιατρείο μου, είμαι από το Μπουένος Άιρες εγώ, δε μασάω! ΘΑ πάω και θα κοιμηθώ και στους πάγους της Ανταρκτικής, δε με κρατάει κανένας!» δήλωσε και συνέχισε τα φάσκελα και τις κατάρες προς τον Αυστραλό. Την κατασυμπάθησα και την υιοθέτησα... θα είχε ενδιαφέρον και το camping.