Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Έφτασε κι η μέρα του Μάτσου Πίτσου. Ξυπνήσαμε στις 3.30, πήραμε το breakfast box μας (ικανότατο!) και στις 4 ήμασταν στο σημείο αναχώρησης των λεωφορείων για τον αρχαιολογικό χώρο... υπό καταρρακτώδη βροχή. Απίστευτο δεν είχε σταματήσει να βρέχει όλο το βράδυ. Ευτυχώς ήμασταν από τους πρώτους στην ουρά κι έτσι ήμασταν κάτω από στέγαστρο, γιατί στις 4.45 ήδη υπήρχε τεράστια ουρά υπό βροχή για το εντελώς υπερτιμημένο (12$) αλλά απαραίτητο (η εναλλακτική είναι να ανέβεις μερικές εκατοντάδες σκαλιά για να φάσεις στο Μάτσου Πίτσου όπου... θα ανέβεις μερικές εκατοντάδες σκαλιά) λεωφορείο. Mιας που μιλάμε για τιμές η είσοδος στο Μάτσου Πίτσου μαζί με το εικοσάρικο που πληρώνεις αν θες να ανέβεις στο Huyana Pichu ήταν 41€, ενώ το τραίνο one way κόστιζε 78$, αν και στην περίπτωσή μας καλύπτονταν όλα από το πρακτορείο.
Σε κάθε λεωφορείο χωρούσαν 35 άτομα, καταφέραμε και μπήκαμε μόλις στο δεύτερο, με τον Έβερτ να έχει αργήσει λίγο αλλά να εμφανίζεται just on time χαμογελαστός όπως πάντα. Tη διαδρομή πάντως με το λεωφορειακη, που είναι καταπληκτική, δεν την απόλαυσα λόγω της βροχής και της ανησυχίας ότι δε θα μπορέσουμε να δούμε και πολλά. Ουρά στην είσοδο του χώρου δε συναντήσαμε αφού ήμασταν μέσα στους πρώτους 100 αλλά ήδη πριν φτάσουμε στο αρχικό σημείο της πανοραμικής θέας ήταν ξεκάθαρο το τι θα βλέπαμε: ΟΜΙΧΛΗ. Την πανοραμική θέα δεν την είδαμε καν, το ψιλόβροχο συνέχισε να πέφτει και ο Παναγιώτης ξεκίνησε μια όχι αδικαιολόγητη μουρμούρα, ο δε Έβερτ ξέραμε ήδη ότι δεν το έχει με την αρχαιολογία και οι επεξηγήσεις του ήταν χωρίς ιδιαίτερη λογική σειρά και ειρμό αλλά κυρίως έλειπε περιεχόμενο. Στην τελική όταν πηγαίνεις σε έναν αρχαιολογικό χώρο, το πρώτο που θες να ξέρεις είναι ποιος τον έφτιαξε, γιατί, πότε, πώς χρησιμοποιήθηκε και τι τον κάνει ξεχωριστό. Το σημαντικότερο όμως είναι... να βλέπεις τον αρχαιολογικό χώρο κι εμείς δε βλέπαμε σχεδόν τίποτε.
Ο Κώστας βέβαια, αέναη πηγή αισιοδοξίας, είχε απόλυτο δίκιο όταν είπε ότι γι’ αυτόν ήταν μια νέα εμπειρία, αφού δεν είχε ξαναδεί ποτέ το Μάτσου Πίτσου με ομίχλη. Κι η αλήθεια είναι ότι είχε μια μαγεία το θέαμα, να βλέπεις τα λάμα να περιφέρονται σε ένα χώρο ουσιαστικά χωρίς τουρίστες και να τα βλέπεις να ξεπροβάλλουν μέσα από την ομίχλη. Από την άλλη, εγώ κι ο Κώστας είχαμε ξαναπάει, για τα άλλα παιδιά όμως ήταν λίγο απογοητευτικό. Κι ακόμη πιο απογοητευτική ήταν η ξενάγηση του Έβερτ, που δε νομίζω ότι βαριόταν, απλά το παιδί δεν είχε τις απαραίτητες γνώσεις κι αυτό ήταν τεράστιο μείον. Φτάσαμε στην ιερή πέτρα και ξαποστάσαμε περιμένοντας να σταματήσει η βροχή που έπεφτε αμείωτη αν και όχι καταρρακτωδώς πλέον. Έκανε πολύ κρύο κι ενώ ο Κυριάκος κι ο Κώστας ήταν σε μάλλον θετική διάθεση κι εγώ ήμουν σίγουρος ότι σε λίγες ώρες θα σηκωνόταν η ομίχλη, ο Παναγιώτης τα έβαλε με τον Έβερτ, ενώ αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε αν θα άξιζε τον κόπο η ανάβαση στο Huayna Pichu, αφού μάλλον δε θα βλέπαμε τίποτε από εκεί ψηλά. Αργότερα μάλιστα γνωρίσαμε και μια συμπαθή Αγγλίδα που είχε έρθει την προηγούμενη, δεν κατάφερε να δει τίποτε παρότι έμεινε μέχρι τις 14.30 για να ξαναπληρώσει εισιτήριο και να έρθει σήμερα... για να μη δει πάλι τίποτε.
Τέλος πάντων, μετά από πολλή ώρα και είκοσι λεπτά πριν ανοίξει η είσοδος για το Huayna Pichu είπαμε να τεντωθούμε λίγο με τον Κώστα και να κινηθούμε προς το νότιο τομέα και τότε ξαφνικά από το πουθενά... η ομίχλη άρχισε να σηκώνεται... ΓΟΥΑΟΥ, η θέα των γύρω βουνώνω από τα πιο όμορφα τοπία στον πλανήτη, ο ναός των τριών παραθύρων, όλα σιγά-σιγά άρχιζαν να ξεπροβάλλουν μπροστά μας σα σε παραμύθι κι εμείς χοροπηδούσαμε γύρω-γύρω σαν παιδάκια σε ζαχαροπλαστείο. ΜΑΓΕΙΑ αυτό που συνέβεινε γύρω μας, αλλά έπρεπε να μπούμε στο Huayna Pichu, αφού η είσοδος έχει χρονικό περιορισμό. O Kυριάκος κι ο Παναγιωτης ήταν άφαντοι, πιστέψαμε ότι άρχισαν ήδη την ανάβαση και ξεκινήσαμε κι εμείς.
Τρομερό λαχάνιασμα το Huyana Pichu ρε παίδες. Ο Κώστας με την ιώβεια υπομονή σταμάτησε να μετράει σκαλοπάτια όταν έφτασε στο χιλιοστό, μας είπαν ότι είναι περίπου 2.500 σκαλιά, τύφλα να έχει το Παλαμίδι δηλαδή, πήραν φωτιά η μηροί μας, ενώ όσοι κατέβαιναν (που είχαν διαφορετικό ωράριο εισόδου) μας έλεγαν ότι δεν είδαν τίποτε λόγω της ομίχλης. Μάλιστα ένας Βρετανός που αγκομαχούσε από πίσω μου μονολογούσε «τι διάολο σκέφτονταν οι Ίνκας όταν έφτιαχναν αυτές τις σκάλες;» και του απάντησα πως «μάλλον σκέφτονταν ότι αν ποτέ τους κατακτήσει κανείς τουλάχιστον θα τους βγαίνει ο τάκος μέχρι να ανέβουν για να δουν τα αρχαία μας» κι εκεί που γύρισα για να του μιλήσω... είδα τη θέα. ΤΗ θέα, θα έλεγα. Δεν έχω λόγια... να βλέπεις αυτό το θαύμα της αρχαιολογίας και της φύσης ταυτόχρονα από τόσο ψηλά (το Μάτσου Πίτσου είναι από τα ελάχιστα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς που υπάγεται ταυτόχρονα και στις δύο κατηγορίες) είναι κάτι που εύχομαι σε όλους να το ζήσουν. Ένιωα πολύ ευτυχισμένος εκείνη τη στιγμή, τα δε σύννεφα έδιναν μια έξτρα μαγεία στη στιγμή. Πιο κάτω μου είδα τον Κώστα να αγκομαχεί με τα σκαλιά, του φώναξα να κοιτάξει πίσω του αλλά είπε ήθελε να δει τη θέα όταν έφτανε ψηλότερα, οπότε συνεχίσαμε.
Στην κορυφή γινόταν ένας μικρός συνωστισμός, αλλά δεν τη χόρταινα τη θέα. Υπήρχε ένας φύλακας στο υψηλότερο σημείο που σε έβγαζε φωτογραφία αν ήθελες και τιμήσαμε τις υπηρεσίες του, πιάσαμε και κουβέντα μαζί του, μας έλεγε για τους τελευταίους τουρίστες που γλίστρησαν κι έπεσαν, όλο και κάποιος σκοτώνεται κάθε χρόνο, φέτος είχαν την τιμή τους οι Γιαπωνέζοι, αλλά για να είμαι ειλικρινής, η ανάβαση παρότι δύσκολη, δε μου φάνηκε επικίνδυνη. Πρέπει να κάνεις κάτι πολύ λάθος για να γκρεμοτσακιστείς. Ο Κώστας είχε δεν είχε έβγαλε τις φωτογραφίες του με τη μπλούζα των Warriors και μείναμε να κοιτάμε τη θέα... μεγάλες στιγμές.
Υπάρχει η επιλογή για όποιον θέλει να κάνει και μια εναλλακτική διαδρομή για να επισκεφθεί μια σπηλιά των Ίνκας, αλλά είναι δύο ώρες μετ’ επιστροφής, θέλαμε να γυρίσουμε την πόλη, έπρεπε να αφήσουμε κάτι για την επόμενη φορά και θέλαμε να βρούμε και τον Παναγιώτη με τον Κυριάκο, το οποίο κατέστη εύκολο αφού σύντομα τους ακούσαμε ως γνήσιους Έλληνες να κάνουν φασαρία. Βρεθήκαμε, περιμέναμε να ανέβουν κι αυτοί στην κορυφή και ξεκινήσαμε την κατάβαση παρέα. Ο Κρεκούζας πονούσε με τη φλεγμονή του αλλά δεν είπε τίποτε, αλλά το πραγματικό μαρτύριο ήταν για τον Παναγιώτη με τα διαλυμένα γόνατα, για τα οποία η κατάβαση ήταν θάνατος, αν και ανακάλυψε ότι πονούσε λιγότερο αν κατέβαινε σε στιλ... συρτάκι. Η διάθεση όλων ήταν εξαιρετική, ενω τα παιδιά μας εξήγησαν ότι εξαφανίστηκαν διότι ήθελαν να πάνε στην τουαλέτα, αλλά με τις αλλαγές στο Μάτσου Πίτσου, όπου πλέον επιτρέπεται στους επισκέπτες να κινούνται μόνο προς μια κατευθυνση, αν θέλεις δηλαδή να επιστρέψεις, πρέπει να ακολουθήσεις την κατεύθυνση μέχρι το τέλος, να εξέλθεις του χώρου και να ξαναμπείς, το οποίο αφαιρεί ελευθερία από την επίσκεψη, ενώ ο Παναγιώτης πρόλαβε να ρίξει και δυο μπινελίκια στους φύλακες που του είπαν ότι δεν μπορεί να πάει στην τουαλέτα από το γρήγορο δρόμο, αλλά θα πρέπει να κάνει ένα τεράστιο κύκλο.
Μιλώνατς για αλλαγές, εχθές μου ήρθε μέιλ με νέεες αλλαγές που θα ισχύσουν, το οποίο θα δυσκολέψει τα πράγματα ακόμη περισσότερο, χάνεται πια η υνατότητα να επισκεφθείς το χώρο όπως και όποτε θες. Για παράδειγμα, από την 1η Ιουλίου του 2017:
- Θα υπάρχουν δυο περίοδοι εισόδου καθημερινά. Ή θα εισερχετια κανείς από τις 6 το πρωί μέχρι τις 12 το μεσημέρι, ή από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 17.30 . Καταστροφικό, η δυνατότητα να περιφέρεσαι στο χώρο για ώρες περιορίζεται πολύ, όσοι δε πάνε και στο Huayna Pichu θα είναι μονίμως στο τρέξιμο
- Η είσοδος πλέον θα επιτρέπεται μόνο με ξεναγό
- Κανένα γκρουπ δε θα μπορεί να έχει πάνω από 16 άτομα
- Δε θα επιτρέπεται η έξοδος και νέα είσοδος στο μνημείο. Κοινώς αν βγεις από τον αρχαιολογικό χώρο, δε θα μπορείς να ξαναμπείς (προφανώς κάπου θα φτιάξουν τουαλέτες μέσα)
Πάνε οι εποχές που καθόμασταν, κάναμε πικνικ, περιμέναμε να φύγουν όλοι για να μείνουμε σχεδόν μόνοι στο χώρο και κινούμασταν όπως θέλαμε. Λογικό βέβαια, με τόσες χιλιάδες ανθρώπους να το επισκέπτονται κάθε μέρα, πλέον η ελευθερία κινήσεων δυστυχώς περιορίζεται. Τυχεροί όσοι το ζήσαμε αλλιώς, μαζί και οι πρωταγωνιστές της ιστορίας.
Κατεβαίνοντας περάσαμε από το τούνελ, είδαμε κάποιους επισκέπτες να κάνουν ακροβατικά και γιόγκα στο γκρεμό, αλλά περισσότερο ασχοληθήκαμε με το να γυρίσουμε όλη την πόλη. Αν ήμουν σωστός άνθρωπος, θα έκανα ξενάγηση σε όλα τα παιδιά, αλλά ειλικρινά ήθελα για μια φορά να το περπατήσω μόνος μου, να το γυρίσω χωρίς πρόγραμμα, να το απολαύσω. Το Μάτσου Πίτσου δεν είναι αυτό που βλέπεις, κάποιοι τοίχοι, κάποιοι σχηματισμοί κλπ, είναι αυτό που ΔΕΝ βλέπεις. Είναι αυτό που χάθηκε: μια κοινωνία εξαιρετικά καλά και πολύ δίκαια οργανωμένη, μια σοσιαλιστική θεοκρατία όπως καμία άλλη στον κόσμο, μια πόλη όπου έχεις απτές αποδείξεις για τη σοφία των Ινκας, την απίστευτη σύνδεση με τη φύση, από το χώρο εκπαίδευσης των νέαων διοικητικών στελεχών της αυτοκρατορίας μέχρι τα βοτανολογικά πειράματα, η απίστευτη λεπτομέρεια στην κατασκευή, ο τρόπος οργάνωσης της εθελοντικής εργασίας, οι υπολογισμοί των quipus. Είναι η τελευταία, ανεγγιχτη απόδειξη αυτού που έχασε η ανθρωπότητα με την είσοδο των Χριστιανών: μια κοινωνία ηθική, σε αρμονία με τη φύση, όπου το «εγώ» θυσιαζόταν για το σύνολο, με απόλυτο σεβασμό στους νόμους και την ιεραρχία. Όπως έγραψε κι ένας κατακτητής γι αυτό στο οποίο κατάντησαν το Περού οι Ισπανοί: «αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας, πρέπει να ομολογήσουμε πως ήρθαμε σε μια χώρα όπου όταν κάποιος έλειπε από το σπίτι του άφηνε μια σκούπα διαγώνια στην είσοδο ώστε να γνωρίζουν οι πάντες πως είναι απών, και τη μετατρέψαμε σε μια κοινωνία απληστίας και εγκληματιών». Μια κοινωνία όπου την ώρα που οι Ισπανοί έσφαζαν κατά χιλιάδες τους στρατιώτες που πασχιζαν να προστατεύοσυν τον αυτοκράτορά τους, οι βαστάζοι του κρατούσαν με ένα χέρι το θρόνο του ενώ τους είχαν κόψει το άλλο. Ε όλο αυτό χάθηκε... αλλά μας έμειναν μέρη σαν το Μάτσου Πίστου να θυμίζουν τι πολιτισμός ήκμασε εκεί, αυτή είναι η σημασία του κι όχι αν είναι πιο περίτεχνο από το Angkor Wat ή εξωφρενικά πιο πρόσφατο από την Ακρόπολη.
Τη γυρίσαμε όλη την πόλη, αν και πια κάποια κομμάτια δεν μπορεί να τα επισκεφθεί κανείς, π.χ. απαγορεύεται πλέον η πρόσβαση στο εσωτερικό του ναού του κόνδορα, βγάλαμε άπειρες φωτογραφίες (θα τις υποστείτε σε λίγο) και παρότι βγήκαμε στις 3 το απόγευμα, δηλαδή κλείσαμε 9 ώρες στο χώρο, ο Κρεκούζας δεν έλεγε να φύγει... Δεν τον αδικώ, ποιος ξέρει πότε θα ξαναπάμε;
Γυρίσαμε στο Aguas Calientes για ένα φτηνό μεσημεριανό στην Plaza de Armas (tip: εκεί τρώνε και οι ντόπιοι, εκείνο είναι το πιο φτηνό κομμάτι της πόλης, με λογικότατες τιμές) και πήραμε το τραίνο χωρίς προβλήματα μέχρι το Ollantaytambo. Εκεί μας περίμενε ο οδηγός που μας είχε στείλει το πρακτορείο και φτάσαμε μεταμεσονύκτια, θεοβρώμικοι και απίστευτα κουρασμένοι. Είχαμε κλείσει το ίδιο ξενοδοχείο (εύγε στον Κρεκούζα για την επιλογή), το Taypikala, που νομίζω το αξιζαμε μετά από τέτοια ταλαιπωρία. Εύγε και σε μένα που είχα προβλέψει πριν ξεκινήσει το δεύτερο τρεκ να έχουμε μια ολόκληρη μέρα ξεκούρασης, γιατί θα ακολουθούσε η περιπέτεια του Choquequirao…
Σε κάθε λεωφορείο χωρούσαν 35 άτομα, καταφέραμε και μπήκαμε μόλις στο δεύτερο, με τον Έβερτ να έχει αργήσει λίγο αλλά να εμφανίζεται just on time χαμογελαστός όπως πάντα. Tη διαδρομή πάντως με το λεωφορειακη, που είναι καταπληκτική, δεν την απόλαυσα λόγω της βροχής και της ανησυχίας ότι δε θα μπορέσουμε να δούμε και πολλά. Ουρά στην είσοδο του χώρου δε συναντήσαμε αφού ήμασταν μέσα στους πρώτους 100 αλλά ήδη πριν φτάσουμε στο αρχικό σημείο της πανοραμικής θέας ήταν ξεκάθαρο το τι θα βλέπαμε: ΟΜΙΧΛΗ. Την πανοραμική θέα δεν την είδαμε καν, το ψιλόβροχο συνέχισε να πέφτει και ο Παναγιώτης ξεκίνησε μια όχι αδικαιολόγητη μουρμούρα, ο δε Έβερτ ξέραμε ήδη ότι δεν το έχει με την αρχαιολογία και οι επεξηγήσεις του ήταν χωρίς ιδιαίτερη λογική σειρά και ειρμό αλλά κυρίως έλειπε περιεχόμενο. Στην τελική όταν πηγαίνεις σε έναν αρχαιολογικό χώρο, το πρώτο που θες να ξέρεις είναι ποιος τον έφτιαξε, γιατί, πότε, πώς χρησιμοποιήθηκε και τι τον κάνει ξεχωριστό. Το σημαντικότερο όμως είναι... να βλέπεις τον αρχαιολογικό χώρο κι εμείς δε βλέπαμε σχεδόν τίποτε.
Ο Κώστας βέβαια, αέναη πηγή αισιοδοξίας, είχε απόλυτο δίκιο όταν είπε ότι γι’ αυτόν ήταν μια νέα εμπειρία, αφού δεν είχε ξαναδεί ποτέ το Μάτσου Πίτσου με ομίχλη. Κι η αλήθεια είναι ότι είχε μια μαγεία το θέαμα, να βλέπεις τα λάμα να περιφέρονται σε ένα χώρο ουσιαστικά χωρίς τουρίστες και να τα βλέπεις να ξεπροβάλλουν μέσα από την ομίχλη. Από την άλλη, εγώ κι ο Κώστας είχαμε ξαναπάει, για τα άλλα παιδιά όμως ήταν λίγο απογοητευτικό. Κι ακόμη πιο απογοητευτική ήταν η ξενάγηση του Έβερτ, που δε νομίζω ότι βαριόταν, απλά το παιδί δεν είχε τις απαραίτητες γνώσεις κι αυτό ήταν τεράστιο μείον. Φτάσαμε στην ιερή πέτρα και ξαποστάσαμε περιμένοντας να σταματήσει η βροχή που έπεφτε αμείωτη αν και όχι καταρρακτωδώς πλέον. Έκανε πολύ κρύο κι ενώ ο Κυριάκος κι ο Κώστας ήταν σε μάλλον θετική διάθεση κι εγώ ήμουν σίγουρος ότι σε λίγες ώρες θα σηκωνόταν η ομίχλη, ο Παναγιώτης τα έβαλε με τον Έβερτ, ενώ αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε αν θα άξιζε τον κόπο η ανάβαση στο Huayna Pichu, αφού μάλλον δε θα βλέπαμε τίποτε από εκεί ψηλά. Αργότερα μάλιστα γνωρίσαμε και μια συμπαθή Αγγλίδα που είχε έρθει την προηγούμενη, δεν κατάφερε να δει τίποτε παρότι έμεινε μέχρι τις 14.30 για να ξαναπληρώσει εισιτήριο και να έρθει σήμερα... για να μη δει πάλι τίποτε.
Τέλος πάντων, μετά από πολλή ώρα και είκοσι λεπτά πριν ανοίξει η είσοδος για το Huayna Pichu είπαμε να τεντωθούμε λίγο με τον Κώστα και να κινηθούμε προς το νότιο τομέα και τότε ξαφνικά από το πουθενά... η ομίχλη άρχισε να σηκώνεται... ΓΟΥΑΟΥ, η θέα των γύρω βουνώνω από τα πιο όμορφα τοπία στον πλανήτη, ο ναός των τριών παραθύρων, όλα σιγά-σιγά άρχιζαν να ξεπροβάλλουν μπροστά μας σα σε παραμύθι κι εμείς χοροπηδούσαμε γύρω-γύρω σαν παιδάκια σε ζαχαροπλαστείο. ΜΑΓΕΙΑ αυτό που συνέβεινε γύρω μας, αλλά έπρεπε να μπούμε στο Huayna Pichu, αφού η είσοδος έχει χρονικό περιορισμό. O Kυριάκος κι ο Παναγιωτης ήταν άφαντοι, πιστέψαμε ότι άρχισαν ήδη την ανάβαση και ξεκινήσαμε κι εμείς.
Τρομερό λαχάνιασμα το Huyana Pichu ρε παίδες. Ο Κώστας με την ιώβεια υπομονή σταμάτησε να μετράει σκαλοπάτια όταν έφτασε στο χιλιοστό, μας είπαν ότι είναι περίπου 2.500 σκαλιά, τύφλα να έχει το Παλαμίδι δηλαδή, πήραν φωτιά η μηροί μας, ενώ όσοι κατέβαιναν (που είχαν διαφορετικό ωράριο εισόδου) μας έλεγαν ότι δεν είδαν τίποτε λόγω της ομίχλης. Μάλιστα ένας Βρετανός που αγκομαχούσε από πίσω μου μονολογούσε «τι διάολο σκέφτονταν οι Ίνκας όταν έφτιαχναν αυτές τις σκάλες;» και του απάντησα πως «μάλλον σκέφτονταν ότι αν ποτέ τους κατακτήσει κανείς τουλάχιστον θα τους βγαίνει ο τάκος μέχρι να ανέβουν για να δουν τα αρχαία μας» κι εκεί που γύρισα για να του μιλήσω... είδα τη θέα. ΤΗ θέα, θα έλεγα. Δεν έχω λόγια... να βλέπεις αυτό το θαύμα της αρχαιολογίας και της φύσης ταυτόχρονα από τόσο ψηλά (το Μάτσου Πίτσου είναι από τα ελάχιστα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς που υπάγεται ταυτόχρονα και στις δύο κατηγορίες) είναι κάτι που εύχομαι σε όλους να το ζήσουν. Ένιωα πολύ ευτυχισμένος εκείνη τη στιγμή, τα δε σύννεφα έδιναν μια έξτρα μαγεία στη στιγμή. Πιο κάτω μου είδα τον Κώστα να αγκομαχεί με τα σκαλιά, του φώναξα να κοιτάξει πίσω του αλλά είπε ήθελε να δει τη θέα όταν έφτανε ψηλότερα, οπότε συνεχίσαμε.
Στην κορυφή γινόταν ένας μικρός συνωστισμός, αλλά δεν τη χόρταινα τη θέα. Υπήρχε ένας φύλακας στο υψηλότερο σημείο που σε έβγαζε φωτογραφία αν ήθελες και τιμήσαμε τις υπηρεσίες του, πιάσαμε και κουβέντα μαζί του, μας έλεγε για τους τελευταίους τουρίστες που γλίστρησαν κι έπεσαν, όλο και κάποιος σκοτώνεται κάθε χρόνο, φέτος είχαν την τιμή τους οι Γιαπωνέζοι, αλλά για να είμαι ειλικρινής, η ανάβαση παρότι δύσκολη, δε μου φάνηκε επικίνδυνη. Πρέπει να κάνεις κάτι πολύ λάθος για να γκρεμοτσακιστείς. Ο Κώστας είχε δεν είχε έβγαλε τις φωτογραφίες του με τη μπλούζα των Warriors και μείναμε να κοιτάμε τη θέα... μεγάλες στιγμές.
Υπάρχει η επιλογή για όποιον θέλει να κάνει και μια εναλλακτική διαδρομή για να επισκεφθεί μια σπηλιά των Ίνκας, αλλά είναι δύο ώρες μετ’ επιστροφής, θέλαμε να γυρίσουμε την πόλη, έπρεπε να αφήσουμε κάτι για την επόμενη φορά και θέλαμε να βρούμε και τον Παναγιώτη με τον Κυριάκο, το οποίο κατέστη εύκολο αφού σύντομα τους ακούσαμε ως γνήσιους Έλληνες να κάνουν φασαρία. Βρεθήκαμε, περιμέναμε να ανέβουν κι αυτοί στην κορυφή και ξεκινήσαμε την κατάβαση παρέα. Ο Κρεκούζας πονούσε με τη φλεγμονή του αλλά δεν είπε τίποτε, αλλά το πραγματικό μαρτύριο ήταν για τον Παναγιώτη με τα διαλυμένα γόνατα, για τα οποία η κατάβαση ήταν θάνατος, αν και ανακάλυψε ότι πονούσε λιγότερο αν κατέβαινε σε στιλ... συρτάκι. Η διάθεση όλων ήταν εξαιρετική, ενω τα παιδιά μας εξήγησαν ότι εξαφανίστηκαν διότι ήθελαν να πάνε στην τουαλέτα, αλλά με τις αλλαγές στο Μάτσου Πίτσου, όπου πλέον επιτρέπεται στους επισκέπτες να κινούνται μόνο προς μια κατευθυνση, αν θέλεις δηλαδή να επιστρέψεις, πρέπει να ακολουθήσεις την κατεύθυνση μέχρι το τέλος, να εξέλθεις του χώρου και να ξαναμπείς, το οποίο αφαιρεί ελευθερία από την επίσκεψη, ενώ ο Παναγιώτης πρόλαβε να ρίξει και δυο μπινελίκια στους φύλακες που του είπαν ότι δεν μπορεί να πάει στην τουαλέτα από το γρήγορο δρόμο, αλλά θα πρέπει να κάνει ένα τεράστιο κύκλο.
Μιλώνατς για αλλαγές, εχθές μου ήρθε μέιλ με νέεες αλλαγές που θα ισχύσουν, το οποίο θα δυσκολέψει τα πράγματα ακόμη περισσότερο, χάνεται πια η υνατότητα να επισκεφθείς το χώρο όπως και όποτε θες. Για παράδειγμα, από την 1η Ιουλίου του 2017:
- Θα υπάρχουν δυο περίοδοι εισόδου καθημερινά. Ή θα εισερχετια κανείς από τις 6 το πρωί μέχρι τις 12 το μεσημέρι, ή από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 17.30 . Καταστροφικό, η δυνατότητα να περιφέρεσαι στο χώρο για ώρες περιορίζεται πολύ, όσοι δε πάνε και στο Huayna Pichu θα είναι μονίμως στο τρέξιμο
- Η είσοδος πλέον θα επιτρέπεται μόνο με ξεναγό
- Κανένα γκρουπ δε θα μπορεί να έχει πάνω από 16 άτομα
- Δε θα επιτρέπεται η έξοδος και νέα είσοδος στο μνημείο. Κοινώς αν βγεις από τον αρχαιολογικό χώρο, δε θα μπορείς να ξαναμπείς (προφανώς κάπου θα φτιάξουν τουαλέτες μέσα)
Πάνε οι εποχές που καθόμασταν, κάναμε πικνικ, περιμέναμε να φύγουν όλοι για να μείνουμε σχεδόν μόνοι στο χώρο και κινούμασταν όπως θέλαμε. Λογικό βέβαια, με τόσες χιλιάδες ανθρώπους να το επισκέπτονται κάθε μέρα, πλέον η ελευθερία κινήσεων δυστυχώς περιορίζεται. Τυχεροί όσοι το ζήσαμε αλλιώς, μαζί και οι πρωταγωνιστές της ιστορίας.
Κατεβαίνοντας περάσαμε από το τούνελ, είδαμε κάποιους επισκέπτες να κάνουν ακροβατικά και γιόγκα στο γκρεμό, αλλά περισσότερο ασχοληθήκαμε με το να γυρίσουμε όλη την πόλη. Αν ήμουν σωστός άνθρωπος, θα έκανα ξενάγηση σε όλα τα παιδιά, αλλά ειλικρινά ήθελα για μια φορά να το περπατήσω μόνος μου, να το γυρίσω χωρίς πρόγραμμα, να το απολαύσω. Το Μάτσου Πίτσου δεν είναι αυτό που βλέπεις, κάποιοι τοίχοι, κάποιοι σχηματισμοί κλπ, είναι αυτό που ΔΕΝ βλέπεις. Είναι αυτό που χάθηκε: μια κοινωνία εξαιρετικά καλά και πολύ δίκαια οργανωμένη, μια σοσιαλιστική θεοκρατία όπως καμία άλλη στον κόσμο, μια πόλη όπου έχεις απτές αποδείξεις για τη σοφία των Ινκας, την απίστευτη σύνδεση με τη φύση, από το χώρο εκπαίδευσης των νέαων διοικητικών στελεχών της αυτοκρατορίας μέχρι τα βοτανολογικά πειράματα, η απίστευτη λεπτομέρεια στην κατασκευή, ο τρόπος οργάνωσης της εθελοντικής εργασίας, οι υπολογισμοί των quipus. Είναι η τελευταία, ανεγγιχτη απόδειξη αυτού που έχασε η ανθρωπότητα με την είσοδο των Χριστιανών: μια κοινωνία ηθική, σε αρμονία με τη φύση, όπου το «εγώ» θυσιαζόταν για το σύνολο, με απόλυτο σεβασμό στους νόμους και την ιεραρχία. Όπως έγραψε κι ένας κατακτητής γι αυτό στο οποίο κατάντησαν το Περού οι Ισπανοί: «αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας, πρέπει να ομολογήσουμε πως ήρθαμε σε μια χώρα όπου όταν κάποιος έλειπε από το σπίτι του άφηνε μια σκούπα διαγώνια στην είσοδο ώστε να γνωρίζουν οι πάντες πως είναι απών, και τη μετατρέψαμε σε μια κοινωνία απληστίας και εγκληματιών». Μια κοινωνία όπου την ώρα που οι Ισπανοί έσφαζαν κατά χιλιάδες τους στρατιώτες που πασχιζαν να προστατεύοσυν τον αυτοκράτορά τους, οι βαστάζοι του κρατούσαν με ένα χέρι το θρόνο του ενώ τους είχαν κόψει το άλλο. Ε όλο αυτό χάθηκε... αλλά μας έμειναν μέρη σαν το Μάτσου Πίστου να θυμίζουν τι πολιτισμός ήκμασε εκεί, αυτή είναι η σημασία του κι όχι αν είναι πιο περίτεχνο από το Angkor Wat ή εξωφρενικά πιο πρόσφατο από την Ακρόπολη.
Τη γυρίσαμε όλη την πόλη, αν και πια κάποια κομμάτια δεν μπορεί να τα επισκεφθεί κανείς, π.χ. απαγορεύεται πλέον η πρόσβαση στο εσωτερικό του ναού του κόνδορα, βγάλαμε άπειρες φωτογραφίες (θα τις υποστείτε σε λίγο) και παρότι βγήκαμε στις 3 το απόγευμα, δηλαδή κλείσαμε 9 ώρες στο χώρο, ο Κρεκούζας δεν έλεγε να φύγει... Δεν τον αδικώ, ποιος ξέρει πότε θα ξαναπάμε;
Γυρίσαμε στο Aguas Calientes για ένα φτηνό μεσημεριανό στην Plaza de Armas (tip: εκεί τρώνε και οι ντόπιοι, εκείνο είναι το πιο φτηνό κομμάτι της πόλης, με λογικότατες τιμές) και πήραμε το τραίνο χωρίς προβλήματα μέχρι το Ollantaytambo. Εκεί μας περίμενε ο οδηγός που μας είχε στείλει το πρακτορείο και φτάσαμε μεταμεσονύκτια, θεοβρώμικοι και απίστευτα κουρασμένοι. Είχαμε κλείσει το ίδιο ξενοδοχείο (εύγε στον Κρεκούζα για την επιλογή), το Taypikala, που νομίζω το αξιζαμε μετά από τέτοια ταλαιπωρία. Εύγε και σε μένα που είχα προβλέψει πριν ξεκινήσει το δεύτερο τρεκ να έχουμε μια ολόκληρη μέρα ξεκούρασης, γιατί θα ακολουθούσε η περιπέτεια του Choquequirao…