Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Η τοπική αγορά στο απίθανο χωριουδάκι Totora φαινόταν πολύ ενδιαφέρουσα, αλλά εγώ δεν είχα και πολύ χρόνο, έπρεπε να επιστρέψω στη Σάντα Κρους, αφού σύντομα οι περιπλανήσεις μου στη Βολιβία θα ολοκληρώνονταν και η πτήση εξόδου ήταν από εκεί.
Αρχικά έπρεπε να κατευθυνθώ σε ένα χωριό κοντά στην εθνική οδό, όπου μετέβη σε ένα shared taxi, στο χώρο των αποσκευών του οποίου σύντομα ανακάλυψα πως είχαν στριμώξει έναν παππού! Φτάνοντας στο χωριό, μου είπαν πως θα έπρεπε να κάνω ωτοστόπ στο δρόμο κι ότι «κάποια στιγμή» θα περάσει και το λεωφορείο. Ευτυχώς είχα το βιβλίο μου μαζί κι έτσι πέρασε η περίπου μιάμιση ώρα, μέχρι που εμφανίστηκε το χρέπι. Η διαδρομή ήταν ωραία... αλλά δεν την έβλεπα να τελειώνει. Υπολόγιζα ότι θα ήταν πέντε ώρες, είχαν περάσει ήδη εξήμιση και φως στο τούνελ δεν έβλεπα. Τελικά βρεθήκαμε κοντά στη...Vallegrande, όπου όταν ρώτησα μου είπαν ότι απομένουν... άλλες 3-4 ώρες. Μετά από δυο γεύματα στο δρόμο (όχι milanesa, ευτυχώς), άπειρα απίθανα χωριά και δυο καταρρατώδεις βροχές (ρε συ Senor Consuelo, φτάνει, το παράκανες), αφίχθη στη Σάντα Κρους λίγο πριν τα μεσάνυχτα, παρότι είχα φύγει από την Totora στις 8.30 το πρωί.
Η περιοχή στην οποία με άφησε το λεωφορείο δεν ήταν κι η καλύτερη. Ευτυχώς –περιέργως- μου είχε κόψει κι είχα κάνει κράτηση σε ένα hostel (εμ με ίντερνετ-βολίδα στην κυριούλα στην Totora το εκμεταλλεύθηκα), οπότε μπήκα σε ένα ταξί και πήγαμε στα άγρια σκοτάδια. Ο ταξιτζής δεν μπορούσε να το βρει, κανένας από τους περίοικους δε γνώριζε πού βρίσκεται και τελικά μετά από 40’ αναζήτησης βρέθηκε. Ανακουφισμένος και κατάκοπος έδειξα στον ρεσεψιονίστ την κράτησή μου, που μάιστα ήταν για δίκλινο (ομολογουμένως πάρα πολύ φτηνό). «Ένα κρεβάτι έχετε;», ρώτησε ο μυρικάζων μια τσίχλα νεαρός. Δίκλινο είχα είπαμε, αλλά αυτά ήταν λεπτομέρειες τέτοια ώρα. Δυστυχώς ο τυπάς με οδήγησε σε ένα κοιτώνα, μου έδειξε ένα κρεβάτι και μου είπε «εδώ θα κοιμηθείς». Διαμαρτυρήθηκα, του έδειξα την κράτηση και εισέπραξα ως απάντηση «α, το booking έκανε λάθος, σε τέτοια τιμή δεν υπάρχει ιδιωτικό δωμάτιο» και με απόλυτη φυσικότητα μου είπε πως θα μου δώσει τα λεφτά μου πίσω και να πάρω δρόμο.
Αααα!!!!! Εκνευρίστηκα! Όχι ότι μου είναι δύσκολο να κοιμηθώ σε κοιτώνα, αλλά ήμουν κατάκοπος και η όλη συμπεριφορά του τύπου ήταν απαράδεκτη, χω΄ρια ότι έξω έριχνε πλέον καρέκλες και η γειτονιά δεν ήταν κι η καλύτερη για να βγω μεταμεσονύκτια στο σκοτάδι με το σάκο μου. «Εδώ δωμάτιο δεν παίρνεις», μου είπε όλο τσαμπουκά, οπότε κι εγώ του ανακοίνωσα ότι θα κοιμηθώ στο σαλόνι του μέχρι να μου βρει ιδιωτικό δωμάτιο σε άλλο ξενοδοχείο, όπως είναι η υποχρέωσή του. Έβγαλα το παντελόνι μου, τα παπούτσι και τη μπλούζα μου κι άραξα στον καναπέ απέναντι από τη ρεσεψιόν. Ο τύπος με κοιτούσε. Έβγαλα το βιβλίο μου κι άρχισα να διαβάζω, με το σάκο μου για μαξιλάρι. Ο νεαρός πήρε τηλέφωνο το αφεντικό του, με το οποίο δε συνεννοηθήκαμε: αυτός επέμενε ότι έπρεπε να πάρω πόδι ή να κοιμηθώ στον κοιτώνα, εγώ του είπα ότι ή θα μου βρουν δωμάτιο αλλού, ή θα κοιμηθώ στη ρεσεψιόν και τυχερός ήταν που έβρεχε, διότι δεν έκανε αποπνικτική ζέστη, οπότε ακόμη δε θα έβγαζα το εσώρουχο. Μου είπε ότι θα πάρει την αστυνομία και μου το έκλεισε. Ξάπλωσα πάλι στον καναπέ και ρώτησα το ρεσεψιονίστ αν έχει και καμιά πρίζα εκεί που ξάπλωσα σχεδόν γυμνός, για να χρησιμοποιήσω τον υπολογιστή μου. Με αγνόησε, όπως και στο ερώτημα πού έχει τουαλέτα. Αποφάσισα να τον αγνοήσω κι εγώ, κατέβασα το εσώρουχο μου κι έριξα ένα ανακουφιστικό κατούρημα στη γλάστρα της ρεσεψιόν, τινάχτηκα κι έβγαλα και το εσώρουχο γιατί η βροχή σταμάτησε κι έκανε ζέστη και ξάπλωσα φαρδύς πλατύς τσίτσιδος.
Αυτό ήταν, ο τύπος όλο ζοχάδα αποφάσισε να με πάει να βρούμε ξενοδοχείο. Με πήγε δυο στενά πιο κάτω, μου είπε «να, εκεί θα βρεις δωμάτιο» και νόμιζε ότι με ξεφορτώθηκε. Πριτς, τον έπιασα από το σβέρκο και τον υποχρέωσα να πάει μέχρι εκεί μαζί μου, για να διαπιστώσουμε πως διαθέσιμο δωμάτιο δεν υπήρχε, όπως ούτε και στα επόμενα μπουρδελοξενοδοχεία, μέχρι που βρήκαμε ένα (απερίγραπτο, ακόμη και για επίπεδα του Σουδάν) μπαχαλάκι των 4€ οπότε και με ξεφορτώθηκε. Μια υπέροχη μέρα είχε έρθει στο τέλος της.
Η επόμενη ήταν ευτυχώς μέρα ανάπαυσης στη Σάντα Κρους. Βρήκα ένα αξιοπρεπές δωμάτιο, έφαγα στην La Casona (γκουρμεδάκι, αποζημιώθηκα για τις milanesas, σπαράγγια με γαρίδες, γερμανικά λουκάνικα, σουπίτσα, γλυκάκι, γιαμ γιαμ), ξεκουράστηκα, έκανα τη γυμναστική μου και ήμουν έτοιμος πια να αφήσω τη Βολιβία. Στον αρχικό προγραμματισμό είχα 9 ημέρες κενό μέχρι την ημερομηνία άφιξής μου στην Αργεντινή για την κρουαζιέρα στην Ανταρκτική και –ως γνωστός Περουβιανόπληκτος κι αφού δεν έβρισκα κάτι ενδιαφέρον να επισκεφθώ στην Αργεντινή- είχα αποφασίσει να τις περάσω στο Περού, επισκεπτόμενος τις νότιες Άνδεις, ένα κομμάτι που για πολλά χρόνια ήταν off limits, λόγω της δραστηριότητας του Φωτεινού Μονοπατιού και των συν αυτώ: το θρυλικό Αγιακούτσο και τις γύρω περιοχές, με ελάιστους ξένους επισκέπτες ακόμη.
Μιας και που τελείωσε το κεφάλαιο Βολιβία, ας πάμε και στην κλασική πια αξιολόγηση...
Αξιολόγηση τρίτου μέρους – Βολιβία
Ας δούμε τι προσδοκίες είχα αρχικά. Βολιβία: Θα βρω την Τιτικάκα πιο τουριστική από ό,τι τη θυμάμαι, το Iskanwaya θα είναι απολαυστκό και η όλη περιπέτεια μέχρι την προσέγγισή του θα είναι από τα κορυφαία σημεία του ταξιδιού, το Uyuni θα τα σπάει αλλά θα έχει τουρίστες πια κι αυτό, τα μονοπάτια του Τσε θα αποδειχθούν ψιλοαδιάφορα με ελάχιστα πράγματα να δω, η Cochabamba που δεν έχω πάει θα έχει πολύ ενδιαφέρον, οι Misiones θα είναι περιπέτεια αλλά θα είμαι λίγο μόνος μου εκεί
Η Τιτικάκα ήταν λίγο πιο ανεπτυγμένη, αλλά επειδή και η διαμονή μας εκεί ήταν σύντομη και δεν πήγαμε στο πιο τουριστικό κομμάτι (νησιά Uros) δε με ενόχλησε καθόλου. Το Iskanwaya ως αρχαιολογικός χώρος ήταν απογοήτευση, αν και όντως η περιπέτεια του να φτάσουμε με τον Κώστα μέχρι εκεί και το χωριό που μείναμε θα μου μείνουν αξέχαστα, πολύ αυθεντικές εμπειρίες. Είναι αυτό που λένε ότι το ταξίδι μετράει περισσότερο από τον προορισμό. Το Ουγιούνι και το όλο ταξίδι με το τζιπ ήταν φανταστικό. Όντως πλέον έχει κάποιους τουρίστες, αλλά ακόμη παραμένει μοναδική εμπειρία. Το όλο σκηνικό με τον Τσε ήταν πολύ ενδιαφέρον και λιγότερο τουριστικό από το αναμενόμενο, είχα περιέργεια να δω τα τοπία και ειδικά η Higuera ήταν σχεδόν στοιχειωμένη. Η Cochabamba ήταν αυτό που περίμενα: μια πόλη ευχάριστη, ζωντανή, αυθεντική, χωρίς πολλά να δει κανείς, αλλά ενδεικτική της αστικής ζωής στη Βολιβία. Τα αποικιακά χωριουδάκια ήταν η θετική έκπληξη, το Incallajta πολύ κατώτερο του αναμενομένου και μάλλον απογοητεύτικα λίγο από τις Misiones. Γενικά θα έλεγα ότι η Βολιβία εξακολουθεί να είναι μια χώρα πολύ αυθεντική, με λίγο τουρισμό, σε πολλά σημεία με αρχαϊκό τρόπο ζωής, αλλά μετά το Περού είναι αναμενόμενο να κάνει κοιλιά: αρχαιολογικά, ιστορικά, αρχιτεκτονικά και γαστρονομικά υστερεί, άλλωστε στη σύγκριση με οποιαδήποτε χώρα του κόσμου για μένα το Περού υπερτερεί αισθητά. Δεν πήγα πάντως για τρεκ στις πολύ εντυπωσιακές της Άνδεις, άδησα τον Αμαζόνιο για άλλη φορά, δεν ξαναπήγαμε στο Tiahuanako που το λατρεύω, αλλά έμεινα πολύ ευχαριστημένος, από τις εμπειρίες, τα χωριουδάκια, τα τοπία που με γέμισαν με εικόνες.
Η μαθηματική απεικόνιση της αξιολόγησης της Βολιβίας ως χώρα, έχει ως εξής:
Φύση: 8 Και μόνο για το Salar de Uyuni και τις ερήμους, το δικαιούται. Αλλά η χώρα διαθέτει και Άνδεις, Τιτικάκα, Υψίπεδα, Αμαζόνιο. Δε φτάνει στον υπερθετικό του Περού, της Ισλανδίας, της Βενεζουέλας, αλλά πανέμορφη είναι χωρίς αμφιβολία.
Αρχαιολογία: 7 Το Tiahuanako είναι από τα αναμφισβήτητα θαύματα της ηπείρου, καλυμμένο και με πέπλο μυστηρίου μάλιστα, ενώ η χώρα διαθέτει κι άλλους αρχαιολογικούς χώρους εκτός από αυτούς που επισκεφθήκαμε σε αυτό το ταξίδι, όπως η υποθαλάσσια πόλη στην Τιτικάκα. Το αξίζει το 7, με το σπαθί της.
Αρχιτεκτονική: 7 Αξιόλογα πράγματα, πολλά τα χωριουδάκια, το Σούκρε και το Ποτοσί πανέμορφες πόλεις, ακόμη κι η Λα Πας έχει τις γωνιές, ιδιαίτερη αρχιτεκτονική έχουν στα Misiones και γενικώς η χώρα το παλεύει.
Άνθρωποι: 8 Ιδιαίτερα ανοικτοί δεν είναι οι Βολιβιανοί, αλλά με τόσες φυλές, παραδοσιακό τρόπο ζωής και την ευγένειά τους, παίρνουν υψηλό βαθμό.
Κόστος: 10 Πολύ φτηνή χώρα. Κάποιος που τα μετράει τα ψιλά του μπορεί να την ταξιδεύσει με 25€/μέρα και οι υπηρεσίες δεν είναι κακές.
Ασφάλεια: 9 Δε νιώθεις κίνδυνο κάπου, πολύ χαμηλή εγκληματικότητα και αποφεύγοντας μια δυο κακοτοπιές σε κακές γειτονιές ταξιδεύεται άνετα και από μοναχικές γυναίκες
Μοναδικότητα: 8 Πολύ ιδιαίτερη χώρα, με τη γεωλογία και τον τρόπο ζωής της να την καθιστούν ιδιάζουσα περίπτωση. Είναι αρκετά αυτά που θα δεις στη Βολιβία και δεν μπορείς να τα δεις αλλού, παρά τις κάποιες ομοιότητες με το Περού και τη Χιλή
Αυθεντικότητα: 10 Ελάχιστος τουρισμός, μικρή σχέση με αυτό που λέμε παγκοσμιοποίηση, πολύ παραδοσιακή από το θρησκευτικό μέχρι το καθημερινό της κομμάτι.
Φαγητό 6: Δεν είναι κακό το φαγητό στη Βολιβία κι είναι και φτηνό. Βρίσκεις και γκουρμεδάκια πού και πού, αλλά ιδιαίτερη κουζίνα δεν έχει και μπορεί να πέσεις και για μέρες στη λούμπα της milanesa
Ποικιλία 8: Πολλά διαφορετικά πράγματα να κάνει και να δει κανείς. Αρχαία, τρεκ, γκέιζερ και έρημοι, πανίδα, ζούγκλες, υψίπεδα, δεινόσαυροι, Ινδιάνοι. Μονότονη δεν τη λες.
Το σύνολον 81, κατατάσσεται στη 10η θέση παγκοσμίως από τις περίπου 100 χώρες που έχω αξιολογήσει.
Ιδού και οι 5 κορυφαίες στιγμές αυτού του κομματιού του ταξιδιού:
1. Η όλη εκδρομή στο Salar de Uyuni. Τι κι αν είχα ξαναπάει; Αυτό το θέαμα με το ατέλειωτο αλάτι, τις κατακόκκινες λίμνες, τα γκέιζερ, τα φλαμίνγκο είναι από άλλο πλανήτη, συν οι κοινότητες των ελαχίστων ατόμων στη μέση του πουθενά.
2. Η βολτίτσα στο νησί του Ηλίου. Όμορφα τοπία, ξεχασμένα αρχαία, βαθύ γαλάζιο, κτηνοτρόφοι να ζουν όπως ανέκαθεν. Σχεδόν αθώο μέρος, με βαριά ιστορία κιόλας
3. Η Higuera και τα σχετικά με τον Τσε μνημεία. Οπτικά μπορεί να μην ενθουσιάζουν, αλλά η όλη ιστορία είναι συγκλονιστική και ανατρίχιασα.
4. Η Λα Πας. Από τις αγαπημένες μου πρωτεύουσες: Χαώδης αλλά φιλική, αυθεντική όσο λίγες και μόνο το να την περπατάς είναι απόλαυση, βλέποντας την καθημερινότητα, τις μάγισσες με τα έμβρυα λάμα, τους μεθυσμένους στον αγώνα ποδοσφαίρου, τις απερίγραπτες μοντέλες, τις ινδιάνες γιαγιάδες να πουλάνε ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Πολύ υποτιμημένη πόλη.
5. Η όλη περιπέτεια για να φτάσουμε στο Iskanwaya, οι κοινότητες που περάσαμε, η πρόσβαση μέσω του χωράφι του ερημίτη, το μυστήριο. Πιο οff the beaten track, πεθαίνεις.
Και τέλος, οι πέντε καλύτερες φωτογραφίες, που αυτομάτως είναι και υποψήφιες για καλύτερες φωτογραφίες της ιστορίας, από τις ήδη 1.000 (!) που έχει η ιστορία μέχρι στιγμής:
Αρχικά έπρεπε να κατευθυνθώ σε ένα χωριό κοντά στην εθνική οδό, όπου μετέβη σε ένα shared taxi, στο χώρο των αποσκευών του οποίου σύντομα ανακάλυψα πως είχαν στριμώξει έναν παππού! Φτάνοντας στο χωριό, μου είπαν πως θα έπρεπε να κάνω ωτοστόπ στο δρόμο κι ότι «κάποια στιγμή» θα περάσει και το λεωφορείο. Ευτυχώς είχα το βιβλίο μου μαζί κι έτσι πέρασε η περίπου μιάμιση ώρα, μέχρι που εμφανίστηκε το χρέπι. Η διαδρομή ήταν ωραία... αλλά δεν την έβλεπα να τελειώνει. Υπολόγιζα ότι θα ήταν πέντε ώρες, είχαν περάσει ήδη εξήμιση και φως στο τούνελ δεν έβλεπα. Τελικά βρεθήκαμε κοντά στη...Vallegrande, όπου όταν ρώτησα μου είπαν ότι απομένουν... άλλες 3-4 ώρες. Μετά από δυο γεύματα στο δρόμο (όχι milanesa, ευτυχώς), άπειρα απίθανα χωριά και δυο καταρρατώδεις βροχές (ρε συ Senor Consuelo, φτάνει, το παράκανες), αφίχθη στη Σάντα Κρους λίγο πριν τα μεσάνυχτα, παρότι είχα φύγει από την Totora στις 8.30 το πρωί.
Η περιοχή στην οποία με άφησε το λεωφορείο δεν ήταν κι η καλύτερη. Ευτυχώς –περιέργως- μου είχε κόψει κι είχα κάνει κράτηση σε ένα hostel (εμ με ίντερνετ-βολίδα στην κυριούλα στην Totora το εκμεταλλεύθηκα), οπότε μπήκα σε ένα ταξί και πήγαμε στα άγρια σκοτάδια. Ο ταξιτζής δεν μπορούσε να το βρει, κανένας από τους περίοικους δε γνώριζε πού βρίσκεται και τελικά μετά από 40’ αναζήτησης βρέθηκε. Ανακουφισμένος και κατάκοπος έδειξα στον ρεσεψιονίστ την κράτησή μου, που μάιστα ήταν για δίκλινο (ομολογουμένως πάρα πολύ φτηνό). «Ένα κρεβάτι έχετε;», ρώτησε ο μυρικάζων μια τσίχλα νεαρός. Δίκλινο είχα είπαμε, αλλά αυτά ήταν λεπτομέρειες τέτοια ώρα. Δυστυχώς ο τυπάς με οδήγησε σε ένα κοιτώνα, μου έδειξε ένα κρεβάτι και μου είπε «εδώ θα κοιμηθείς». Διαμαρτυρήθηκα, του έδειξα την κράτηση και εισέπραξα ως απάντηση «α, το booking έκανε λάθος, σε τέτοια τιμή δεν υπάρχει ιδιωτικό δωμάτιο» και με απόλυτη φυσικότητα μου είπε πως θα μου δώσει τα λεφτά μου πίσω και να πάρω δρόμο.
Αααα!!!!! Εκνευρίστηκα! Όχι ότι μου είναι δύσκολο να κοιμηθώ σε κοιτώνα, αλλά ήμουν κατάκοπος και η όλη συμπεριφορά του τύπου ήταν απαράδεκτη, χω΄ρια ότι έξω έριχνε πλέον καρέκλες και η γειτονιά δεν ήταν κι η καλύτερη για να βγω μεταμεσονύκτια στο σκοτάδι με το σάκο μου. «Εδώ δωμάτιο δεν παίρνεις», μου είπε όλο τσαμπουκά, οπότε κι εγώ του ανακοίνωσα ότι θα κοιμηθώ στο σαλόνι του μέχρι να μου βρει ιδιωτικό δωμάτιο σε άλλο ξενοδοχείο, όπως είναι η υποχρέωσή του. Έβγαλα το παντελόνι μου, τα παπούτσι και τη μπλούζα μου κι άραξα στον καναπέ απέναντι από τη ρεσεψιόν. Ο τύπος με κοιτούσε. Έβγαλα το βιβλίο μου κι άρχισα να διαβάζω, με το σάκο μου για μαξιλάρι. Ο νεαρός πήρε τηλέφωνο το αφεντικό του, με το οποίο δε συνεννοηθήκαμε: αυτός επέμενε ότι έπρεπε να πάρω πόδι ή να κοιμηθώ στον κοιτώνα, εγώ του είπα ότι ή θα μου βρουν δωμάτιο αλλού, ή θα κοιμηθώ στη ρεσεψιόν και τυχερός ήταν που έβρεχε, διότι δεν έκανε αποπνικτική ζέστη, οπότε ακόμη δε θα έβγαζα το εσώρουχο. Μου είπε ότι θα πάρει την αστυνομία και μου το έκλεισε. Ξάπλωσα πάλι στον καναπέ και ρώτησα το ρεσεψιονίστ αν έχει και καμιά πρίζα εκεί που ξάπλωσα σχεδόν γυμνός, για να χρησιμοποιήσω τον υπολογιστή μου. Με αγνόησε, όπως και στο ερώτημα πού έχει τουαλέτα. Αποφάσισα να τον αγνοήσω κι εγώ, κατέβασα το εσώρουχο μου κι έριξα ένα ανακουφιστικό κατούρημα στη γλάστρα της ρεσεψιόν, τινάχτηκα κι έβγαλα και το εσώρουχο γιατί η βροχή σταμάτησε κι έκανε ζέστη και ξάπλωσα φαρδύς πλατύς τσίτσιδος.
Αυτό ήταν, ο τύπος όλο ζοχάδα αποφάσισε να με πάει να βρούμε ξενοδοχείο. Με πήγε δυο στενά πιο κάτω, μου είπε «να, εκεί θα βρεις δωμάτιο» και νόμιζε ότι με ξεφορτώθηκε. Πριτς, τον έπιασα από το σβέρκο και τον υποχρέωσα να πάει μέχρι εκεί μαζί μου, για να διαπιστώσουμε πως διαθέσιμο δωμάτιο δεν υπήρχε, όπως ούτε και στα επόμενα μπουρδελοξενοδοχεία, μέχρι που βρήκαμε ένα (απερίγραπτο, ακόμη και για επίπεδα του Σουδάν) μπαχαλάκι των 4€ οπότε και με ξεφορτώθηκε. Μια υπέροχη μέρα είχε έρθει στο τέλος της.
Η επόμενη ήταν ευτυχώς μέρα ανάπαυσης στη Σάντα Κρους. Βρήκα ένα αξιοπρεπές δωμάτιο, έφαγα στην La Casona (γκουρμεδάκι, αποζημιώθηκα για τις milanesas, σπαράγγια με γαρίδες, γερμανικά λουκάνικα, σουπίτσα, γλυκάκι, γιαμ γιαμ), ξεκουράστηκα, έκανα τη γυμναστική μου και ήμουν έτοιμος πια να αφήσω τη Βολιβία. Στον αρχικό προγραμματισμό είχα 9 ημέρες κενό μέχρι την ημερομηνία άφιξής μου στην Αργεντινή για την κρουαζιέρα στην Ανταρκτική και –ως γνωστός Περουβιανόπληκτος κι αφού δεν έβρισκα κάτι ενδιαφέρον να επισκεφθώ στην Αργεντινή- είχα αποφασίσει να τις περάσω στο Περού, επισκεπτόμενος τις νότιες Άνδεις, ένα κομμάτι που για πολλά χρόνια ήταν off limits, λόγω της δραστηριότητας του Φωτεινού Μονοπατιού και των συν αυτώ: το θρυλικό Αγιακούτσο και τις γύρω περιοχές, με ελάιστους ξένους επισκέπτες ακόμη.
Μιας και που τελείωσε το κεφάλαιο Βολιβία, ας πάμε και στην κλασική πια αξιολόγηση...
Αξιολόγηση τρίτου μέρους – Βολιβία
Ας δούμε τι προσδοκίες είχα αρχικά. Βολιβία: Θα βρω την Τιτικάκα πιο τουριστική από ό,τι τη θυμάμαι, το Iskanwaya θα είναι απολαυστκό και η όλη περιπέτεια μέχρι την προσέγγισή του θα είναι από τα κορυφαία σημεία του ταξιδιού, το Uyuni θα τα σπάει αλλά θα έχει τουρίστες πια κι αυτό, τα μονοπάτια του Τσε θα αποδειχθούν ψιλοαδιάφορα με ελάχιστα πράγματα να δω, η Cochabamba που δεν έχω πάει θα έχει πολύ ενδιαφέρον, οι Misiones θα είναι περιπέτεια αλλά θα είμαι λίγο μόνος μου εκεί
Η Τιτικάκα ήταν λίγο πιο ανεπτυγμένη, αλλά επειδή και η διαμονή μας εκεί ήταν σύντομη και δεν πήγαμε στο πιο τουριστικό κομμάτι (νησιά Uros) δε με ενόχλησε καθόλου. Το Iskanwaya ως αρχαιολογικός χώρος ήταν απογοήτευση, αν και όντως η περιπέτεια του να φτάσουμε με τον Κώστα μέχρι εκεί και το χωριό που μείναμε θα μου μείνουν αξέχαστα, πολύ αυθεντικές εμπειρίες. Είναι αυτό που λένε ότι το ταξίδι μετράει περισσότερο από τον προορισμό. Το Ουγιούνι και το όλο ταξίδι με το τζιπ ήταν φανταστικό. Όντως πλέον έχει κάποιους τουρίστες, αλλά ακόμη παραμένει μοναδική εμπειρία. Το όλο σκηνικό με τον Τσε ήταν πολύ ενδιαφέρον και λιγότερο τουριστικό από το αναμενόμενο, είχα περιέργεια να δω τα τοπία και ειδικά η Higuera ήταν σχεδόν στοιχειωμένη. Η Cochabamba ήταν αυτό που περίμενα: μια πόλη ευχάριστη, ζωντανή, αυθεντική, χωρίς πολλά να δει κανείς, αλλά ενδεικτική της αστικής ζωής στη Βολιβία. Τα αποικιακά χωριουδάκια ήταν η θετική έκπληξη, το Incallajta πολύ κατώτερο του αναμενομένου και μάλλον απογοητεύτικα λίγο από τις Misiones. Γενικά θα έλεγα ότι η Βολιβία εξακολουθεί να είναι μια χώρα πολύ αυθεντική, με λίγο τουρισμό, σε πολλά σημεία με αρχαϊκό τρόπο ζωής, αλλά μετά το Περού είναι αναμενόμενο να κάνει κοιλιά: αρχαιολογικά, ιστορικά, αρχιτεκτονικά και γαστρονομικά υστερεί, άλλωστε στη σύγκριση με οποιαδήποτε χώρα του κόσμου για μένα το Περού υπερτερεί αισθητά. Δεν πήγα πάντως για τρεκ στις πολύ εντυπωσιακές της Άνδεις, άδησα τον Αμαζόνιο για άλλη φορά, δεν ξαναπήγαμε στο Tiahuanako που το λατρεύω, αλλά έμεινα πολύ ευχαριστημένος, από τις εμπειρίες, τα χωριουδάκια, τα τοπία που με γέμισαν με εικόνες.
Η μαθηματική απεικόνιση της αξιολόγησης της Βολιβίας ως χώρα, έχει ως εξής:
Φύση: 8 Και μόνο για το Salar de Uyuni και τις ερήμους, το δικαιούται. Αλλά η χώρα διαθέτει και Άνδεις, Τιτικάκα, Υψίπεδα, Αμαζόνιο. Δε φτάνει στον υπερθετικό του Περού, της Ισλανδίας, της Βενεζουέλας, αλλά πανέμορφη είναι χωρίς αμφιβολία.
Αρχαιολογία: 7 Το Tiahuanako είναι από τα αναμφισβήτητα θαύματα της ηπείρου, καλυμμένο και με πέπλο μυστηρίου μάλιστα, ενώ η χώρα διαθέτει κι άλλους αρχαιολογικούς χώρους εκτός από αυτούς που επισκεφθήκαμε σε αυτό το ταξίδι, όπως η υποθαλάσσια πόλη στην Τιτικάκα. Το αξίζει το 7, με το σπαθί της.
Αρχιτεκτονική: 7 Αξιόλογα πράγματα, πολλά τα χωριουδάκια, το Σούκρε και το Ποτοσί πανέμορφες πόλεις, ακόμη κι η Λα Πας έχει τις γωνιές, ιδιαίτερη αρχιτεκτονική έχουν στα Misiones και γενικώς η χώρα το παλεύει.
Άνθρωποι: 8 Ιδιαίτερα ανοικτοί δεν είναι οι Βολιβιανοί, αλλά με τόσες φυλές, παραδοσιακό τρόπο ζωής και την ευγένειά τους, παίρνουν υψηλό βαθμό.
Κόστος: 10 Πολύ φτηνή χώρα. Κάποιος που τα μετράει τα ψιλά του μπορεί να την ταξιδεύσει με 25€/μέρα και οι υπηρεσίες δεν είναι κακές.
Ασφάλεια: 9 Δε νιώθεις κίνδυνο κάπου, πολύ χαμηλή εγκληματικότητα και αποφεύγοντας μια δυο κακοτοπιές σε κακές γειτονιές ταξιδεύεται άνετα και από μοναχικές γυναίκες
Μοναδικότητα: 8 Πολύ ιδιαίτερη χώρα, με τη γεωλογία και τον τρόπο ζωής της να την καθιστούν ιδιάζουσα περίπτωση. Είναι αρκετά αυτά που θα δεις στη Βολιβία και δεν μπορείς να τα δεις αλλού, παρά τις κάποιες ομοιότητες με το Περού και τη Χιλή
Αυθεντικότητα: 10 Ελάχιστος τουρισμός, μικρή σχέση με αυτό που λέμε παγκοσμιοποίηση, πολύ παραδοσιακή από το θρησκευτικό μέχρι το καθημερινό της κομμάτι.
Φαγητό 6: Δεν είναι κακό το φαγητό στη Βολιβία κι είναι και φτηνό. Βρίσκεις και γκουρμεδάκια πού και πού, αλλά ιδιαίτερη κουζίνα δεν έχει και μπορεί να πέσεις και για μέρες στη λούμπα της milanesa
Ποικιλία 8: Πολλά διαφορετικά πράγματα να κάνει και να δει κανείς. Αρχαία, τρεκ, γκέιζερ και έρημοι, πανίδα, ζούγκλες, υψίπεδα, δεινόσαυροι, Ινδιάνοι. Μονότονη δεν τη λες.
Το σύνολον 81, κατατάσσεται στη 10η θέση παγκοσμίως από τις περίπου 100 χώρες που έχω αξιολογήσει.
Ιδού και οι 5 κορυφαίες στιγμές αυτού του κομματιού του ταξιδιού:
1. Η όλη εκδρομή στο Salar de Uyuni. Τι κι αν είχα ξαναπάει; Αυτό το θέαμα με το ατέλειωτο αλάτι, τις κατακόκκινες λίμνες, τα γκέιζερ, τα φλαμίνγκο είναι από άλλο πλανήτη, συν οι κοινότητες των ελαχίστων ατόμων στη μέση του πουθενά.
2. Η βολτίτσα στο νησί του Ηλίου. Όμορφα τοπία, ξεχασμένα αρχαία, βαθύ γαλάζιο, κτηνοτρόφοι να ζουν όπως ανέκαθεν. Σχεδόν αθώο μέρος, με βαριά ιστορία κιόλας
3. Η Higuera και τα σχετικά με τον Τσε μνημεία. Οπτικά μπορεί να μην ενθουσιάζουν, αλλά η όλη ιστορία είναι συγκλονιστική και ανατρίχιασα.
4. Η Λα Πας. Από τις αγαπημένες μου πρωτεύουσες: Χαώδης αλλά φιλική, αυθεντική όσο λίγες και μόνο το να την περπατάς είναι απόλαυση, βλέποντας την καθημερινότητα, τις μάγισσες με τα έμβρυα λάμα, τους μεθυσμένους στον αγώνα ποδοσφαίρου, τις απερίγραπτες μοντέλες, τις ινδιάνες γιαγιάδες να πουλάνε ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Πολύ υποτιμημένη πόλη.
5. Η όλη περιπέτεια για να φτάσουμε στο Iskanwaya, οι κοινότητες που περάσαμε, η πρόσβαση μέσω του χωράφι του ερημίτη, το μυστήριο. Πιο οff the beaten track, πεθαίνεις.
Και τέλος, οι πέντε καλύτερες φωτογραφίες, που αυτομάτως είναι και υποψήφιες για καλύτερες φωτογραφίες της ιστορίας, από τις ήδη 1.000 (!) που έχει η ιστορία μέχρι στιγμής: