Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Παρότι ήμασταν στην ώρα μας, ο κύριος Κρεκούζας ξέχασε τα ακουστικά του κατά την αναχώρηση κι έτσι χάσαμε μισή ωρίτσα επιστρέφοντας για να τα πάρουμε διότι Κρεκούζας μείον γκάτζετ ίσον λε καταστρόφ.
Περάσαμε άλλο ένα εγκαταλελειμένο εργοστάσιο, από θειάφι αυτή τη φορά και σύντομα το τοπίο ξαναέγινε κατακίτρινο από τις ατελείωτες εκτάσεις paja brava. Φτάσαμε στην περιβόητη Laguna Celeste ή Sky Blue που από γαλάζιο είχε όσο έχω εγώ από χορεύτρια, επειδή το έντονο γαλάζιο εμφανίζεται αργότερα το απόγευμα κι εμείς φτάσαμε πρωί. Ωστόσο είχε μια φοβερή γαλήνη και επιτέλους τα flamingos πετούσαν, καταπληκτικό θέαμα και χωρίς να πετάξει δυναμιτάκι ο Κρεκούζας. Δυστυχώς παρότι το προσπάθησα να «πετύχω» ένα σμήνος την ώρα που πετούσε, είχα το ίδιο ποσοστό επιτυχίας με τον Γιάννη Ιωαννίδη σε φάιναλ φορ. Η δε λίμνη γαλάζια δεν ήταν, αλλά είχε ένα απολύτως σουρεάλ χρώμα, κάτι ανάμεσα σε σταχτί, ασφαλτί και κρεμμυδί, που δημιουργούσε την αίσθηση ότι το νερό ήταν στέρεο, θα το δείτε μετά στις φωτό, το αφήνω το θέμα γιατί θα γίνω Μυραράκη.
Η μουσική του Felix κάπως βελτιώθηκε, καθώς άφησε τα λατίνικα καψουροτράγουδα κι έπιασε εϊτίλες τύπου Modern Talking. Ο Κώστας ήταν πλέον καλύτερα ακόμη και χωρίς χάπια και πονούσε μόνο ο λαιμός του, ή έτσι έλεγε τουλάχιστον. Η στάση για μεσημεριανό έγινε... στον ίσκιο ενός βράχου, όπου θυμάμαι μόνο ότι είδαμε στιγμιαία δυο τεράστιους κούνελους κι ότι το φαγητό δεν ήταν αρκετό. Στο μεταξύ είχα αρχίσει να συνειδητοποιώ ότι είχα πάρει καμιά δεκαριά κιλά από την αρχή του ταξιδιού, πραγματικό κατόρθωμα για τόσο περπάτημα, τρεκ και τα λοιπά, την ώρα που ο Κρεκούζας ήταν εμφανώς αδυνατισμένος, αλλά θα διορθωνόταν το θέμα στο Περού, όταν θα έπεφτα στα χέρια (και τις ποδάρες, κοιλιακάρες, πισινάρες κλπ) μιας επίδοξης Ολυμπιονίκους και θα προπονούμουν μαζί της (δηλαδή αυτή θα προπονούταν κι εγώ θα αγκομαχούσα, αλλά θα έχανα... 7 κιλά σε μια εβδομάδα, εντός κι εκτός γηπέδου). Το θετικό ήταν ότι τα πέλματά μου ήταν μια χαρά, οπότε είπα να μην ανησυχήσω, μια ζωή την έχουμε κι αν δε σαβουρώσουμε, τι θα κατάλαβουμε, τι θα καζαντήσουμε.
Προς το παρόν, περισσότερο από την κοιλούμπα μου, με ανησυχούσε ότι ο Felix χάθηκε, ομολογώντας μάλιστα ότι αυτή η περίεργη διαδρομή που διαλέξαμε κι εξαιτίας της οποίας αντί για τέσσερις μέρες η εκδρομή μας θα διαρκούσε πέντε, είχε να την κάνει δέκα χρόνια. Εννοείται πως τα άχρηστα GPS δε λειτουργούσαν στην ερημιά (ακόμη δεν ξέρω σε τι χρησιμεύουν... αν δουλεύουν μόνο όπου έτσι κι αλλιώς έχει ανθρώπους για να ρωτήσεις, τι να τα κάνω; ) και μας πέταξε ότι καλό είναι να μην κάνει άλλο λάθος γιατί μάλλον δε φτάνουν τα καύσιμα για να πάρουμε κι άλλη λάθος κατεύθυνση. Είχαμε ώρες να δούμε ψυχή, τελικά εμφανίστηκε μια ταμπέλα και προχωρήσαμε, κατευθυνόμενοι προς τη Ciudad de Roma.
Φτάνοντας δεν κατάλαβα τη σχέση είχε με τη Ρώμη αυτό που αντίκρυζα: ήταν ένα πέτρινο σπιτάκι σε μια απόκρημνη πλαγιά. Πλησιάζοντας με τα πόδια όμως διαπιστώσαμε ότι επρόκειτο για το viewpoint προς ένα θέαμα ολίγον αλλόκοτο: ένα σύνολο από γκρίζους βράχους που ορθώνεται και δίνει την αίσθηση αρχαίας πόλης, με τείχη που αντιστέκονται στο χρόνο. Δεν ξέρω ποιος σκέφτηκε το όνομα, αλλά είναι πολύ πετυχημένο. Ήταν τόσο περίεργο το τοπίο που μέχρι και η Lydia ήρθε για να το δει (δεν άφηνε και πολύ το τζιπ). Ξαφνικά εμφανίστηκαν κυριολεκτικά από το πουθενά δυο Ελβετοί με ποδήλατα σε ένα από τα πιο αμονωμένα σημεία της χώρας. Respect για τα παιδιά και το ταξίδι τους, μόνο αυτό.
Η κοινότητα Guadalupe ήταν μόλις μισή ώρα από εκεί (@James κάποιο googlemaps πρέπει να την περιλαμβάνει) και φτάνοντας ψάχναμε για κατάλυμα για να καταλήξουμε σε ένα συμπαθές φτωχόσπιτο, που υποτίθεται πως είχε ζεστό νερό (πριτς) αλλά έτσι κι αλλιώς δεν είχε πετσέτες, οπότε έμεινα πάλι άπλυτος κι άρχισα να ανυπομονώ για να φτάσουμε στην Tupiza. Στο μεταξύ, κάναμε και τη βολτίτσα μας στη μικροσκοπική Guadalupe, όπου πάλι εντυπωσιάστηκα από το ολοκαίνουριο σχολείο, την παιδική χαρά και φυσικά το γήπεδο ποδοσφαίρου και μπάσκετ που έφτιαξε η κυβέρνηση Μοράλες στο πουθενά, στα πλαίσια του προγράμματος «O Έβο τηρεί τις υποσχέσεις του». Μετά βεβαιότητας σας λέω ότι πουθενά στην Κούβα (απείρως πιο ανεπτυγμένη αθλητικά από τη Βολιβία, τουλάχιστον σε επίπεδο επιδόσεων) δεν υπάρχουν τέτοιες εγκαταστάσεις σαν αυτές που έχει η Guadalupe με τις λίγες δεκάδες κατοίκων.
Παίξαμε λίγο με τα παιδάκια και στην επιστροφή γνωρίσαμε τρία παιδάκια με ένα βαρύ καρότσι γεμάτο ρούχα τα οποία πήγαιναν να πλύνουν στο ποτάμι, παίξαμε με ένα φιλικότατο baby lama (φιλικότατο = δεν μας έφτυσε) και θαυμάσαμε σε μια πλατία βγαλμένη από μεξικάνικο γουέστερν μια ανακοίνωση του δημάρχου που τελείωνε με τις λέξεις “Patria o Muerte”, που με έκανε να σκεφτώ πόση επιρροή είχε ο Φιντέλ ακόμη και στις πιο απόμακρες περιοχές της ηπείρου. Λίγες μέρες αργότερα, θα ήταν Βολιβιανοί σε ένα απίθανο χωριό που θα μου γνωστοποιούσαν ότι ο πρόεδρος στα 90 του έφυγε από τη ζωή. Η κεντρική (δηλαδή μοναδική) πλατεία διέθετε ένα δωμάτιο με δημόσιο τηλέφωνο και άπειρα συνθήματα υπέρ του Έβο στους τοίχους.
Πείνασα πάλι το γομάρι και καταβρόχθισα το σουφλέ... τόνου (!), ενώ μάλλον επειδή ήταν το τελευταίο μας βράδυ, το μενού διέθετε και κρασάκι. Ένα παιδάκι, μάλλον της οικογένειας που μας φιλοξενούσε, ήρθε κι έκατσε στο τραπέζι μας, κοιτώντας το φαγητό σα να είναι η τελευταία Coca Cola στην έρημο, οπότε του το δώσαμε κι έμεινα μόλις στα +10 κιλά, αντί για τα +11 όπου όδευα. Το βράδυ ο Κρεκούζας επέμενε ότι ο αμερικάνικος κινηματογράφος δεν είναι τόσο βλακώδης όσο επιμένω (πρέπει να σας πω πως δεν είμαι καθόλου αντιαμερικανός, αλλά με τις ταινίες τους δεν την παλεύω, πιο προβλέψιμος πεθαίνεις) και μου έβαλε να δω το Ex Machina. Καλή η προσπάθεια, αλλά ας πάνε μια βόλτα μέχρι την Αβάνα και τη σχολή κινηματογράφου να δουν πώς γυρίζονται οι καλές ταινίες, τόσα λεφτά έχουν, κρίμα να παράγουν τέτοιες μετριότητες, κρίμα το μπόι σου καλέ. Δεν πολυκοιμήθηκα πάντως, είχα δύσπνοια κι εφιάλτες. Δεν πειράζει, την επόμενη στον πολιτισμό θα έπαιρνα το αίμα μου πίσω.
Το πρωινό ήταν και πάλι κακό, ενώ ο Felix για κάποιο λόγο οδηγούσε πολύ αργά. Μόλις κατάλαβα ότι το έκανε επειδή φοβόταν ότι αν φτάσουμε πριν την ώρα μας στον τελικό προορισμό θα διαμαρτυρόμασταν επειδή η εκδρομή κράτησε λιγότερο, του είπα ότι δεν τραβάμε τέτοια ζόρια, οπότε συνέχισε κανονικά. Περάσαμε από το Palacio Quemado, το Καμμένο Παλάτι δηλαδή, που πάλι ήταν ένα πετυχημένο όνομα, αλλά υποβάθμιση σε σχέση με το θέαμα της Πόλης της Ρώμης, από το San Pablo Lipez με λιγότερους κατοίκους από όσους δικαιολογούν τη γηπεδάρα του, από ένα φυσικό τοπίο που θύμιζε λίγο Star Wars και είχε ενδιαφέρον και καταλήξαμε στο Sillar. Το Sillar υποτίθεται πως είναι το βασικό αξιοθέατο γύρω από την Tupiza, ένα φαράγγι με κάκτους όπου κάποτε τριγύριζαν οι Cassidy και Sundance, που για τους Αμερικανούς είναι μάλλον διάσημοι ληστές τραπεζών ή κάτι τέτοιο, αλλά για μας ήταν ολίγον αδιάφορο το τοπίο μετά από τόσες όμορφες εικόνες. Γενικώς, αν κάποιος με ρωτούσε αν άξιζε τον κόπο να πάρουμε την πιο ασυνήθιστη πενθήμερη διαδρομή από την τριήμερη ή τετραήμερη θα έλεγα ναι, αν σου περισσεύουν μέρες, διότι κάποια τοπία παραπάνω βλέπεις, δεν συμπίπτεις με άλλα τζιπ στα highlights κι ό,τι βλέπεις καλό είναι. Αλλά για όσους έχουν στενό προϋπολογισμό και λίγες μέρες, δε θα το σύστηνα, ωραία έξτρα τοπία είδαμε, αλλά δεν πάθαμε και την πλάκα μας. Χάρηκα πάντως που τα είδα όλα.
Η είσοδος στην Tupiza αρχικά ήταν απογοητευτική λόγω σκόνης, αλλά εισερχόμενοι διαπιστώσαμε ότι βρισκόμασταν πια σε πόλη, με πολιτισμό, καρπούζια, ΑΤΜ, μια διαδήλωση κατά της διαφθοράς του δημάρχου από φοβερές ινδιάνες, 5 τουριστικά πρακτορεία και άπειρες πιτσαρίες. Φάγαμε σε μια ονόματι Μιλάνο, δεν ενθουσιάστηκα παρά την πείνα μου (να θυμηθώ να βγάλω πόντους για το φαγητό από τη Βολιβία στο εξελάκι μου), μου φάνηκε και υπερτιμημένη και κατευθυνθήκαμε στο πρακτορείο La Torre για να πληρώσουμε. Εξαιρετικά ευγενείς οι άνθρωποι, μας επέτρεψαν να πληρώσουμε σε πολύ καλή ισοτιμία, τα δε δωμάτια που μας έδωσαν στο ξενοδοχείο της ιδιοκτησίας τους ήταν γελοιωδώς φτηνά, ενώ τα βρώμικα ρούχα που τους δώσαμε τα είχαν έτοιμα σε 6 ώρες, μας πήγαν δωρεάν μέχρι το σταθό λεωφορείων και μας έβγαλαν και εισιτήρια για το Potosi, τον επόμενο σταιμό μας, χωρίς καμία προμήθεια. Εξαιρετικοί και ευγενείς, μπράβο τους.
Το μόνο κακό ήταν το την επομένη το λεωφορείο θα αναχωρούσε λίγο αργότερα από ό,τι θα θέλαμε και οι ώρες που θα χάναμε ήταν πολύτιμες: είχαν περάσει ήδη 32 μέρες από την έναρξη του ταξιδιού και είχε ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την αναχώρηση και του Κώστα και της Άνγιας. Ήπιαμε ένα μπανανοχυμό με τον Κώστα ο οποίος με πήγε αίμα. Ή μήπως ήταν η πίτσα; Ας βγάλω έναν πόντο από τη γαστρονομία της Βολιβίας...
Περάσαμε άλλο ένα εγκαταλελειμένο εργοστάσιο, από θειάφι αυτή τη φορά και σύντομα το τοπίο ξαναέγινε κατακίτρινο από τις ατελείωτες εκτάσεις paja brava. Φτάσαμε στην περιβόητη Laguna Celeste ή Sky Blue που από γαλάζιο είχε όσο έχω εγώ από χορεύτρια, επειδή το έντονο γαλάζιο εμφανίζεται αργότερα το απόγευμα κι εμείς φτάσαμε πρωί. Ωστόσο είχε μια φοβερή γαλήνη και επιτέλους τα flamingos πετούσαν, καταπληκτικό θέαμα και χωρίς να πετάξει δυναμιτάκι ο Κρεκούζας. Δυστυχώς παρότι το προσπάθησα να «πετύχω» ένα σμήνος την ώρα που πετούσε, είχα το ίδιο ποσοστό επιτυχίας με τον Γιάννη Ιωαννίδη σε φάιναλ φορ. Η δε λίμνη γαλάζια δεν ήταν, αλλά είχε ένα απολύτως σουρεάλ χρώμα, κάτι ανάμεσα σε σταχτί, ασφαλτί και κρεμμυδί, που δημιουργούσε την αίσθηση ότι το νερό ήταν στέρεο, θα το δείτε μετά στις φωτό, το αφήνω το θέμα γιατί θα γίνω Μυραράκη.
Η μουσική του Felix κάπως βελτιώθηκε, καθώς άφησε τα λατίνικα καψουροτράγουδα κι έπιασε εϊτίλες τύπου Modern Talking. Ο Κώστας ήταν πλέον καλύτερα ακόμη και χωρίς χάπια και πονούσε μόνο ο λαιμός του, ή έτσι έλεγε τουλάχιστον. Η στάση για μεσημεριανό έγινε... στον ίσκιο ενός βράχου, όπου θυμάμαι μόνο ότι είδαμε στιγμιαία δυο τεράστιους κούνελους κι ότι το φαγητό δεν ήταν αρκετό. Στο μεταξύ είχα αρχίσει να συνειδητοποιώ ότι είχα πάρει καμιά δεκαριά κιλά από την αρχή του ταξιδιού, πραγματικό κατόρθωμα για τόσο περπάτημα, τρεκ και τα λοιπά, την ώρα που ο Κρεκούζας ήταν εμφανώς αδυνατισμένος, αλλά θα διορθωνόταν το θέμα στο Περού, όταν θα έπεφτα στα χέρια (και τις ποδάρες, κοιλιακάρες, πισινάρες κλπ) μιας επίδοξης Ολυμπιονίκους και θα προπονούμουν μαζί της (δηλαδή αυτή θα προπονούταν κι εγώ θα αγκομαχούσα, αλλά θα έχανα... 7 κιλά σε μια εβδομάδα, εντός κι εκτός γηπέδου). Το θετικό ήταν ότι τα πέλματά μου ήταν μια χαρά, οπότε είπα να μην ανησυχήσω, μια ζωή την έχουμε κι αν δε σαβουρώσουμε, τι θα κατάλαβουμε, τι θα καζαντήσουμε.
Προς το παρόν, περισσότερο από την κοιλούμπα μου, με ανησυχούσε ότι ο Felix χάθηκε, ομολογώντας μάλιστα ότι αυτή η περίεργη διαδρομή που διαλέξαμε κι εξαιτίας της οποίας αντί για τέσσερις μέρες η εκδρομή μας θα διαρκούσε πέντε, είχε να την κάνει δέκα χρόνια. Εννοείται πως τα άχρηστα GPS δε λειτουργούσαν στην ερημιά (ακόμη δεν ξέρω σε τι χρησιμεύουν... αν δουλεύουν μόνο όπου έτσι κι αλλιώς έχει ανθρώπους για να ρωτήσεις, τι να τα κάνω; ) και μας πέταξε ότι καλό είναι να μην κάνει άλλο λάθος γιατί μάλλον δε φτάνουν τα καύσιμα για να πάρουμε κι άλλη λάθος κατεύθυνση. Είχαμε ώρες να δούμε ψυχή, τελικά εμφανίστηκε μια ταμπέλα και προχωρήσαμε, κατευθυνόμενοι προς τη Ciudad de Roma.
Φτάνοντας δεν κατάλαβα τη σχέση είχε με τη Ρώμη αυτό που αντίκρυζα: ήταν ένα πέτρινο σπιτάκι σε μια απόκρημνη πλαγιά. Πλησιάζοντας με τα πόδια όμως διαπιστώσαμε ότι επρόκειτο για το viewpoint προς ένα θέαμα ολίγον αλλόκοτο: ένα σύνολο από γκρίζους βράχους που ορθώνεται και δίνει την αίσθηση αρχαίας πόλης, με τείχη που αντιστέκονται στο χρόνο. Δεν ξέρω ποιος σκέφτηκε το όνομα, αλλά είναι πολύ πετυχημένο. Ήταν τόσο περίεργο το τοπίο που μέχρι και η Lydia ήρθε για να το δει (δεν άφηνε και πολύ το τζιπ). Ξαφνικά εμφανίστηκαν κυριολεκτικά από το πουθενά δυο Ελβετοί με ποδήλατα σε ένα από τα πιο αμονωμένα σημεία της χώρας. Respect για τα παιδιά και το ταξίδι τους, μόνο αυτό.
Η κοινότητα Guadalupe ήταν μόλις μισή ώρα από εκεί (@James κάποιο googlemaps πρέπει να την περιλαμβάνει) και φτάνοντας ψάχναμε για κατάλυμα για να καταλήξουμε σε ένα συμπαθές φτωχόσπιτο, που υποτίθεται πως είχε ζεστό νερό (πριτς) αλλά έτσι κι αλλιώς δεν είχε πετσέτες, οπότε έμεινα πάλι άπλυτος κι άρχισα να ανυπομονώ για να φτάσουμε στην Tupiza. Στο μεταξύ, κάναμε και τη βολτίτσα μας στη μικροσκοπική Guadalupe, όπου πάλι εντυπωσιάστηκα από το ολοκαίνουριο σχολείο, την παιδική χαρά και φυσικά το γήπεδο ποδοσφαίρου και μπάσκετ που έφτιαξε η κυβέρνηση Μοράλες στο πουθενά, στα πλαίσια του προγράμματος «O Έβο τηρεί τις υποσχέσεις του». Μετά βεβαιότητας σας λέω ότι πουθενά στην Κούβα (απείρως πιο ανεπτυγμένη αθλητικά από τη Βολιβία, τουλάχιστον σε επίπεδο επιδόσεων) δεν υπάρχουν τέτοιες εγκαταστάσεις σαν αυτές που έχει η Guadalupe με τις λίγες δεκάδες κατοίκων.
Παίξαμε λίγο με τα παιδάκια και στην επιστροφή γνωρίσαμε τρία παιδάκια με ένα βαρύ καρότσι γεμάτο ρούχα τα οποία πήγαιναν να πλύνουν στο ποτάμι, παίξαμε με ένα φιλικότατο baby lama (φιλικότατο = δεν μας έφτυσε) και θαυμάσαμε σε μια πλατία βγαλμένη από μεξικάνικο γουέστερν μια ανακοίνωση του δημάρχου που τελείωνε με τις λέξεις “Patria o Muerte”, που με έκανε να σκεφτώ πόση επιρροή είχε ο Φιντέλ ακόμη και στις πιο απόμακρες περιοχές της ηπείρου. Λίγες μέρες αργότερα, θα ήταν Βολιβιανοί σε ένα απίθανο χωριό που θα μου γνωστοποιούσαν ότι ο πρόεδρος στα 90 του έφυγε από τη ζωή. Η κεντρική (δηλαδή μοναδική) πλατεία διέθετε ένα δωμάτιο με δημόσιο τηλέφωνο και άπειρα συνθήματα υπέρ του Έβο στους τοίχους.
Πείνασα πάλι το γομάρι και καταβρόχθισα το σουφλέ... τόνου (!), ενώ μάλλον επειδή ήταν το τελευταίο μας βράδυ, το μενού διέθετε και κρασάκι. Ένα παιδάκι, μάλλον της οικογένειας που μας φιλοξενούσε, ήρθε κι έκατσε στο τραπέζι μας, κοιτώντας το φαγητό σα να είναι η τελευταία Coca Cola στην έρημο, οπότε του το δώσαμε κι έμεινα μόλις στα +10 κιλά, αντί για τα +11 όπου όδευα. Το βράδυ ο Κρεκούζας επέμενε ότι ο αμερικάνικος κινηματογράφος δεν είναι τόσο βλακώδης όσο επιμένω (πρέπει να σας πω πως δεν είμαι καθόλου αντιαμερικανός, αλλά με τις ταινίες τους δεν την παλεύω, πιο προβλέψιμος πεθαίνεις) και μου έβαλε να δω το Ex Machina. Καλή η προσπάθεια, αλλά ας πάνε μια βόλτα μέχρι την Αβάνα και τη σχολή κινηματογράφου να δουν πώς γυρίζονται οι καλές ταινίες, τόσα λεφτά έχουν, κρίμα να παράγουν τέτοιες μετριότητες, κρίμα το μπόι σου καλέ. Δεν πολυκοιμήθηκα πάντως, είχα δύσπνοια κι εφιάλτες. Δεν πειράζει, την επόμενη στον πολιτισμό θα έπαιρνα το αίμα μου πίσω.
Το πρωινό ήταν και πάλι κακό, ενώ ο Felix για κάποιο λόγο οδηγούσε πολύ αργά. Μόλις κατάλαβα ότι το έκανε επειδή φοβόταν ότι αν φτάσουμε πριν την ώρα μας στον τελικό προορισμό θα διαμαρτυρόμασταν επειδή η εκδρομή κράτησε λιγότερο, του είπα ότι δεν τραβάμε τέτοια ζόρια, οπότε συνέχισε κανονικά. Περάσαμε από το Palacio Quemado, το Καμμένο Παλάτι δηλαδή, που πάλι ήταν ένα πετυχημένο όνομα, αλλά υποβάθμιση σε σχέση με το θέαμα της Πόλης της Ρώμης, από το San Pablo Lipez με λιγότερους κατοίκους από όσους δικαιολογούν τη γηπεδάρα του, από ένα φυσικό τοπίο που θύμιζε λίγο Star Wars και είχε ενδιαφέρον και καταλήξαμε στο Sillar. Το Sillar υποτίθεται πως είναι το βασικό αξιοθέατο γύρω από την Tupiza, ένα φαράγγι με κάκτους όπου κάποτε τριγύριζαν οι Cassidy και Sundance, που για τους Αμερικανούς είναι μάλλον διάσημοι ληστές τραπεζών ή κάτι τέτοιο, αλλά για μας ήταν ολίγον αδιάφορο το τοπίο μετά από τόσες όμορφες εικόνες. Γενικώς, αν κάποιος με ρωτούσε αν άξιζε τον κόπο να πάρουμε την πιο ασυνήθιστη πενθήμερη διαδρομή από την τριήμερη ή τετραήμερη θα έλεγα ναι, αν σου περισσεύουν μέρες, διότι κάποια τοπία παραπάνω βλέπεις, δεν συμπίπτεις με άλλα τζιπ στα highlights κι ό,τι βλέπεις καλό είναι. Αλλά για όσους έχουν στενό προϋπολογισμό και λίγες μέρες, δε θα το σύστηνα, ωραία έξτρα τοπία είδαμε, αλλά δεν πάθαμε και την πλάκα μας. Χάρηκα πάντως που τα είδα όλα.
Η είσοδος στην Tupiza αρχικά ήταν απογοητευτική λόγω σκόνης, αλλά εισερχόμενοι διαπιστώσαμε ότι βρισκόμασταν πια σε πόλη, με πολιτισμό, καρπούζια, ΑΤΜ, μια διαδήλωση κατά της διαφθοράς του δημάρχου από φοβερές ινδιάνες, 5 τουριστικά πρακτορεία και άπειρες πιτσαρίες. Φάγαμε σε μια ονόματι Μιλάνο, δεν ενθουσιάστηκα παρά την πείνα μου (να θυμηθώ να βγάλω πόντους για το φαγητό από τη Βολιβία στο εξελάκι μου), μου φάνηκε και υπερτιμημένη και κατευθυνθήκαμε στο πρακτορείο La Torre για να πληρώσουμε. Εξαιρετικά ευγενείς οι άνθρωποι, μας επέτρεψαν να πληρώσουμε σε πολύ καλή ισοτιμία, τα δε δωμάτια που μας έδωσαν στο ξενοδοχείο της ιδιοκτησίας τους ήταν γελοιωδώς φτηνά, ενώ τα βρώμικα ρούχα που τους δώσαμε τα είχαν έτοιμα σε 6 ώρες, μας πήγαν δωρεάν μέχρι το σταθό λεωφορείων και μας έβγαλαν και εισιτήρια για το Potosi, τον επόμενο σταιμό μας, χωρίς καμία προμήθεια. Εξαιρετικοί και ευγενείς, μπράβο τους.
Το μόνο κακό ήταν το την επομένη το λεωφορείο θα αναχωρούσε λίγο αργότερα από ό,τι θα θέλαμε και οι ώρες που θα χάναμε ήταν πολύτιμες: είχαν περάσει ήδη 32 μέρες από την έναρξη του ταξιδιού και είχε ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την αναχώρηση και του Κώστα και της Άνγιας. Ήπιαμε ένα μπανανοχυμό με τον Κώστα ο οποίος με πήγε αίμα. Ή μήπως ήταν η πίτσα; Ας βγάλω έναν πόντο από τη γαστρονομία της Βολιβίας...