Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Πριν αναχωρήσουμε για τη Βίνια ντελ Μαρ και το Βαλπαραϊσο, είπαμε να πεταχτούμε από το αρχαιολογικό μουσείο του Σαντιάγο. Θα διαφωνήσω με το σύντροφο @taver που το χαρακτήρισε "απίστευτο", πάντως. Ενδιαφέρον είναι, ειδικά για αρχαιολάτρες σαν κι εμένα, αλλά και η σειρά έκθεσης είναι λίγο περίεργη (είναι θεματική και όχι χρονολογική ή γεωγραφική, δηλαδή υπάρχει αίθουσα με θέμα τα σκεύη, τα υφάσματα κλπ κι όχι ανά πολιτισμό ή χώρο), αλλά έχει αρκετά ενδιαφέροντα εκθέματα από όλη την ήπειρο και πολλούς προκολομβιανούς πολιτισμούς και δίνει μια επισκόπηση για πρώτη γνωριμία μαζί τους, από αυτούς που εμφανίστηκαν στο Νησί του Πάσχα μέχρι εκείνους του Μεξικού.
Από το παράθυρο του μουσείου, με θέα την κεντρική πλατεία, διαπιστώσαμε πως εξελισσόταν κάτι που ναι μεν ήταν σύγχρονο αλλά μάλλον "έδενε" με το θέμα του μουσείου: μια μικρή ομάδα Μαπούτσε, "ντυμένη" (δηλαδή όχι και πολύ ντυμένη) έκανε μια διαμαρτυρία/χορευτική τελετή μπροστά από κάποιο κυβερνητικό κτίριο (νομίζω ήταν τα κεντρικά δικαστήρια ή κάτι αντίστοιχο) για τους συνήθεις λόγους: τα δικαιώματα των Μαπούτσε και τη γη την οποία διεκδικούν από τη χιλιανή κυβέρνηση. Δε χρειάζεται να περάσει κανείς και πολλές μέρες στη Χιλή για να δει αντίστοιχα happenings, είναι κάτι το σύνηθες εδώ και πολλά χρόνια, αλλά αν μη τι άλλο το timing ήταν εντυπωσιακό: εκεί που βλέπεις εκθέματα των προκολομβιανών πολιτισμών, ρίχνεις μια ματιά έξω από το παράθυρο και βλέπεις κάποιους "προκολομβιανούς" να διαμαρτύρονται για όσα τους έκαναν οι διάδοχοι του Κολόμβου.
Μετά το μουσείο, μπήκαμε στο αυτοκίνητο με σκοπό να κατευθυνθούμε στην έξοδο για τη Βίνια, αλλά ο οδηγός Α δεν είδε το σιδερένιο (!) διαχωριστικά ανάμεσα σε δυο λωρίδες, το πάτησε και πάθαμε λάστιχο. Πολύ βαρέως το πήρε και δεν έβρισκα το λόγο. Ένα λάστιχο είναι ένα λάστιχο, δεν είναι και για να πεθάνουμε. Πήραμε την οδική βοήθεια, αλλά μέχρι να έρθουν το είχαμε αλλάξει μόνοι μας, τους ακυρώσαμε και φύγαμε. Η μια ώρα καθυστέρησης δε θα μας επηρέαζε και τόσο.
Η Βίνια ντελ Μαρ είναι μια πόλη/θέρετρο που θυμίζει λίγο Λουτράκι: έχει παραλίες, έχει ένα καζίνο, εξοχικά εντός αστικού ιστού για τους εύπορους του Σαντιάγο αλλά έχει και κάτι που εγώ ίσως εκτιμώ περισσότερο απ' ό,τι οι περισσότεροι: το μουσείο Φονκ, το αγαπημένο μου μουσείο στο τρίγωνο της Νοτίου Αμερικής. Μικροσκοπικό, με εκθέματα φυσικής ιστορίας (τεράστιες κατσαρίδες, θαλάσσια τέρατα, αράχνες όλων των ειδών κλπ) αλλά -κυρίως- μια μικρή αλλά εξαιρετική έκθεση για το Νησί του Πάσχα. Κι αφού τα παιδιά στον προγραμματισμό του ταξιδιού είχαν απορρίψει το Νησί του Πάσχα (εγκληματικώς), ε τουλάχιστον στο μουσείο Φονκ έπρεπε να πάμε. Αναλώθηκα σε μια μίνι διάλεξη για το μαγικό Νησί του Πάσχα, αλλά, παρότι μικρό, το μουσείο καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον και με τα tsantzas (τις κεφαλές αντιπάλων και τον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνουν τη σμίκρυνσή τους οι Ινδιάνοι του Εκουαδόρ) και τα υπόλοιπα εκθέματά του, μεταξύ των οποίων κι ένα αντίγραφο rongo rongo (δε θυμάμαι αν είναι και αυθεντικό για να πω την αλήθεια), μιας επιγραφής δηλαδή των Ράπα Νούι, από τις ελάχιστες που σώζονται σε μια γλώσσα που δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί κι άρα κανείς δεν γνωρίζει περί τίνος πρόκειται. Μπορώ να κοιτώ τα rongo rongo για ώρες, γι' αυτό κι ενθουσιάστηκα όταν διαπίστωσα ότι το μικροσκοπικό κατάστημα του μουσείου πωλούσε ένα κρεμαστό αντίγραφο rongo rongo από ασήμι, το οποίο και αγόρασα παρά τα 42€ που ακόμη θυμάμαι πως κόστιζε. Δεν αγοράζω σχεδόν ποτέ τίποτε, πόσο μάλλον σουβενίρ, αλλά το συγκεκριμένο με τράβηξε. Δυστυχώς, τράβηξε και μια πισίνα στο Βεδάδο λίγους μήνες αργότερα, οπότε ως φυλαχτό είχε την ίδια τύχη με όλα όσα έχω φορέσει κατά καιρούς: το έχασα.
Η βολτίτσα στη Βίνια ήταν μικρότερη του αναμενομένου λόγω του σκασμένου λάστιχου αλλά και της ανάγκης να επισκεφθούμε το Βαλπαραϊσο, μιας πόλης πολύ ιδιαίτερης ιστορικά, ρυμοτομικά. αρχιτεκτονικά και κοινωνικά speaking. Φαντάζομαι θα έχουν γραφεί και σε άλλες ιστορίες, χώρια που κι εγώ πάει αρκετές φορές, οπότε τα περί κάθετων τελεφερίκ και οδοντωτών, πολύχρωμων σπιτιών σε χρώματα, κλίση και στιλ που θυμίζουν Σαν Φρανσίσκο, απίθανων γκραφίτι και χιπ στεκιών θα αφήσω να τα πουν οι φωτογραφίες. Αφήσαμε στην άκρη τα μουσεία και τα σπίτια του Νερούδα και ξεχυθήκαμε στους λόφους της πόλης για να απολαύσουμε τη θέα του μεγάλου αυτού λιμανιού και τα στενά μιας πραγματικά διαφορετικής πόλης.
Γυρίσαμε με σκοτάδι πια στο Σαντιάγο, έχοντας εξαντλήσει και τα τελευταία μας χιλιάνικα πέσο, θεωρώντας πως για όποιο μικροέξοδο προέκυπτε, όπως το τελευταίο μας δείπνο στο Σαντιάγο, θα μπορούσαμε να πληρώσουμε με τις πιστωτικές μας κάρτες. Πριτς! Πριν καταφέρουμε να μπούμε στην πρωτεύουσα, έπρεπε να περάσουμε από τα διόδια, τα οποία δε δέχονται πληρωμή με πιστωτική, παρά μόνο μετρητοίς. Ευτυχώς σε ένα εστιατόριο εκεί κοντά βρέθηκε ένας ευγενής ταμίας που, έστω διστακτικά, δέχθηκε να μου αλλάξει το πεντοδόλαρο που βρήκα στην τσέπη μου, ώστε να φτάσουμε στο Σαντιάγο και να απολαύσουμε το δείπνο μας σε μια από τις δημοφιλέστερες περιοχές για δείπνο τη Bellavista, στo Como Agua para Chocolate. Ακόμη κι εκεί πάντως, κάποιος αγενής Χιλιανός βρέθηκε για να μας θυμίσει το πόσους στριμμένους διαθέτει η χώρα: εκεί που δειπνούσαμε στο πεζοδρόμιο, πέρασε ένας μουσικός με ακορντεόν, ο οποίος μας έβγαλε καλαθάκι, του εξήγησα πως δεν έχουμε ούτε ένα πέσο μετρητά και πως ακόμη και το δείπνο μας με την πιστωτική θα το πληρώναμε και μας είπε "βλέπω ότι λεφτά για να τρώτε σε εστιατόρια έχετε, αλλά τα δόντια σας είναι χάλια, στον οδοντίατρο τσιγκουνεύεστε να πάτε, ε;". Ήταν μια ακόμη υπενθύμιση πως σε σύγκριση με τους υπόλοιπους λατινοαμερικάνους (Αργεντίνων συμπεριλαμβανομένων) οι Χιλιανοί είναι μάλλον οι αγενέστεροι. Μπορεί να μην ισχύει για την πλειοψηφία του πληθυσμού (καλά, μπορεί και να είναι!) αλλά η αίσθησή μου μετά από πολλές συναναστροφές εντός κι εκτός Χιλής είναι πως το ποσοστό των αγενών, βαριεστημένων, πικρόχολων και μονόχνωτων είναι παρασάγγας μεγαλύτερο από τις άλλες χώρες. Ή όπως λέει και η χιλιανή φίλη μου Φαμπιόλα: "Μωρέ δε με πειράζει που είμαστε κρυόκωλοι και αγενείς. Τουλάχιστον αν το κάναμε με μπρίο και ομορφιά θα είχε κι ένα στιλ, σαν τους Γάλλους, αλλά είμαστε χωρίς φινέτσα και άσχημοι ως λαός κι από πάνω." Well said.
Την επόμενη παραδώσαμε το αυτοκίνητο χωρίς προβλήματα και χωριστήκαμε στο αεροδρόμιο. Τα παιδιά θα επέστρεφαν στην Ελλάδα, ενώ εμένα μου απέμενε μια εβδομάδα ταξιδιού ακόμη στο Περού, πριν επιστρέψω Ελλάδα μέσω Κούβας. Το σχέδιο ήταν πως θα την αφιέρωνα σε ένα από τα εντυπωσιακότερα μέρη για τρεκ στον κόσμο, περνώντας πάντως και από τον αρχαιολογικό χώρο του Chavin, έναν από τους σημαντικότερους της προ-Ίνκα εποχής, που είχα να επισκεφθώ 20 χρόνια, αλλά τα σχέδια άλλαξαν...
Πριν από αυτά όμως, ας κάνουμε και μια αποτίμηση της όλης εμπειρίας στη Χιλή.
Αγαπάμε τα quipus των Ίνκας.
Δυστυχώς δεν είναι καθόλου αυθεντικά, αλλά ό,τι έχει να κάνει με το Νησί του Πάσχα, το αγαπάμε.
Και από Κεντρική Αμερική είχε το μενού...
Μασάμε και κόκα...
Κι από το παράθυρο έβλεπε κανείς τους Μαπούτσε να κάνουν τα δικά τους.
Αυτόν μάλλον θα τον αποκεφαλίσουν, τη βλέπω τη δουλειά.
Δε σας το' πα;
Κι από κοντά οι φίλοι μας οι Μαπούτσε.
Τσακ μπαμ το αλλάξαμε το λάστιχο.
Αυθεντικό Μοάι έξω από το πραγματικά καλό μουσείο της Χιλής.
Αυθεντικά κρανία σμίκρυνσης.
Rongo rongo. Μελαγχολία με πιάνει όποτε τα βλέπω.
Όσο να' ναι, μια ομοιότητα με το Σαν Φρανσίσκο υπάρχει.
Άποψη του λιμανιού.
Άσχημα γκραφίτι, μεγάλο πρόβλημα στην πόλη.
Ώρες-ώρες η πόλη φαίνεται να χτίστηκε στην τύχη, αν και μια προσεκτική ματιά στην ιστορία της εξηγεί πολλά για τη ρυμοτομία της.
Έχει όμως κι εξαιρετικά γκραφίτι, ακόμη και σε αναπάντεχα σημεία. Γενικώς η πόλη σε αυτά τα 20 χρόνια που την επισκέπτομαι περιοδικά (χοντρικά κάθε 4 χρόνια) έχει τεράστια πρόοδο. Από ένα παρακμιακό λιμάνι ναρκωμανών έχει μετατραπεί σε μια χιπ πόλη, με όλα της τα προβλήματα πάντως. Σαφώς ασφαλέστερη από παλιά.
Θέα από ένα από τα πολλά οδοντωτά.
Αν δεν μουτζούρωναν και τις ιστορικές καμπίνες...
Μμμμ, τα γλυκάκια του Como Agua para Chocolate.
Από το παράθυρο του μουσείου, με θέα την κεντρική πλατεία, διαπιστώσαμε πως εξελισσόταν κάτι που ναι μεν ήταν σύγχρονο αλλά μάλλον "έδενε" με το θέμα του μουσείου: μια μικρή ομάδα Μαπούτσε, "ντυμένη" (δηλαδή όχι και πολύ ντυμένη) έκανε μια διαμαρτυρία/χορευτική τελετή μπροστά από κάποιο κυβερνητικό κτίριο (νομίζω ήταν τα κεντρικά δικαστήρια ή κάτι αντίστοιχο) για τους συνήθεις λόγους: τα δικαιώματα των Μαπούτσε και τη γη την οποία διεκδικούν από τη χιλιανή κυβέρνηση. Δε χρειάζεται να περάσει κανείς και πολλές μέρες στη Χιλή για να δει αντίστοιχα happenings, είναι κάτι το σύνηθες εδώ και πολλά χρόνια, αλλά αν μη τι άλλο το timing ήταν εντυπωσιακό: εκεί που βλέπεις εκθέματα των προκολομβιανών πολιτισμών, ρίχνεις μια ματιά έξω από το παράθυρο και βλέπεις κάποιους "προκολομβιανούς" να διαμαρτύρονται για όσα τους έκαναν οι διάδοχοι του Κολόμβου.
Μετά το μουσείο, μπήκαμε στο αυτοκίνητο με σκοπό να κατευθυνθούμε στην έξοδο για τη Βίνια, αλλά ο οδηγός Α δεν είδε το σιδερένιο (!) διαχωριστικά ανάμεσα σε δυο λωρίδες, το πάτησε και πάθαμε λάστιχο. Πολύ βαρέως το πήρε και δεν έβρισκα το λόγο. Ένα λάστιχο είναι ένα λάστιχο, δεν είναι και για να πεθάνουμε. Πήραμε την οδική βοήθεια, αλλά μέχρι να έρθουν το είχαμε αλλάξει μόνοι μας, τους ακυρώσαμε και φύγαμε. Η μια ώρα καθυστέρησης δε θα μας επηρέαζε και τόσο.
Η Βίνια ντελ Μαρ είναι μια πόλη/θέρετρο που θυμίζει λίγο Λουτράκι: έχει παραλίες, έχει ένα καζίνο, εξοχικά εντός αστικού ιστού για τους εύπορους του Σαντιάγο αλλά έχει και κάτι που εγώ ίσως εκτιμώ περισσότερο απ' ό,τι οι περισσότεροι: το μουσείο Φονκ, το αγαπημένο μου μουσείο στο τρίγωνο της Νοτίου Αμερικής. Μικροσκοπικό, με εκθέματα φυσικής ιστορίας (τεράστιες κατσαρίδες, θαλάσσια τέρατα, αράχνες όλων των ειδών κλπ) αλλά -κυρίως- μια μικρή αλλά εξαιρετική έκθεση για το Νησί του Πάσχα. Κι αφού τα παιδιά στον προγραμματισμό του ταξιδιού είχαν απορρίψει το Νησί του Πάσχα (εγκληματικώς), ε τουλάχιστον στο μουσείο Φονκ έπρεπε να πάμε. Αναλώθηκα σε μια μίνι διάλεξη για το μαγικό Νησί του Πάσχα, αλλά, παρότι μικρό, το μουσείο καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον και με τα tsantzas (τις κεφαλές αντιπάλων και τον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνουν τη σμίκρυνσή τους οι Ινδιάνοι του Εκουαδόρ) και τα υπόλοιπα εκθέματά του, μεταξύ των οποίων κι ένα αντίγραφο rongo rongo (δε θυμάμαι αν είναι και αυθεντικό για να πω την αλήθεια), μιας επιγραφής δηλαδή των Ράπα Νούι, από τις ελάχιστες που σώζονται σε μια γλώσσα που δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί κι άρα κανείς δεν γνωρίζει περί τίνος πρόκειται. Μπορώ να κοιτώ τα rongo rongo για ώρες, γι' αυτό κι ενθουσιάστηκα όταν διαπίστωσα ότι το μικροσκοπικό κατάστημα του μουσείου πωλούσε ένα κρεμαστό αντίγραφο rongo rongo από ασήμι, το οποίο και αγόρασα παρά τα 42€ που ακόμη θυμάμαι πως κόστιζε. Δεν αγοράζω σχεδόν ποτέ τίποτε, πόσο μάλλον σουβενίρ, αλλά το συγκεκριμένο με τράβηξε. Δυστυχώς, τράβηξε και μια πισίνα στο Βεδάδο λίγους μήνες αργότερα, οπότε ως φυλαχτό είχε την ίδια τύχη με όλα όσα έχω φορέσει κατά καιρούς: το έχασα.
Η βολτίτσα στη Βίνια ήταν μικρότερη του αναμενομένου λόγω του σκασμένου λάστιχου αλλά και της ανάγκης να επισκεφθούμε το Βαλπαραϊσο, μιας πόλης πολύ ιδιαίτερης ιστορικά, ρυμοτομικά. αρχιτεκτονικά και κοινωνικά speaking. Φαντάζομαι θα έχουν γραφεί και σε άλλες ιστορίες, χώρια που κι εγώ πάει αρκετές φορές, οπότε τα περί κάθετων τελεφερίκ και οδοντωτών, πολύχρωμων σπιτιών σε χρώματα, κλίση και στιλ που θυμίζουν Σαν Φρανσίσκο, απίθανων γκραφίτι και χιπ στεκιών θα αφήσω να τα πουν οι φωτογραφίες. Αφήσαμε στην άκρη τα μουσεία και τα σπίτια του Νερούδα και ξεχυθήκαμε στους λόφους της πόλης για να απολαύσουμε τη θέα του μεγάλου αυτού λιμανιού και τα στενά μιας πραγματικά διαφορετικής πόλης.
Γυρίσαμε με σκοτάδι πια στο Σαντιάγο, έχοντας εξαντλήσει και τα τελευταία μας χιλιάνικα πέσο, θεωρώντας πως για όποιο μικροέξοδο προέκυπτε, όπως το τελευταίο μας δείπνο στο Σαντιάγο, θα μπορούσαμε να πληρώσουμε με τις πιστωτικές μας κάρτες. Πριτς! Πριν καταφέρουμε να μπούμε στην πρωτεύουσα, έπρεπε να περάσουμε από τα διόδια, τα οποία δε δέχονται πληρωμή με πιστωτική, παρά μόνο μετρητοίς. Ευτυχώς σε ένα εστιατόριο εκεί κοντά βρέθηκε ένας ευγενής ταμίας που, έστω διστακτικά, δέχθηκε να μου αλλάξει το πεντοδόλαρο που βρήκα στην τσέπη μου, ώστε να φτάσουμε στο Σαντιάγο και να απολαύσουμε το δείπνο μας σε μια από τις δημοφιλέστερες περιοχές για δείπνο τη Bellavista, στo Como Agua para Chocolate. Ακόμη κι εκεί πάντως, κάποιος αγενής Χιλιανός βρέθηκε για να μας θυμίσει το πόσους στριμμένους διαθέτει η χώρα: εκεί που δειπνούσαμε στο πεζοδρόμιο, πέρασε ένας μουσικός με ακορντεόν, ο οποίος μας έβγαλε καλαθάκι, του εξήγησα πως δεν έχουμε ούτε ένα πέσο μετρητά και πως ακόμη και το δείπνο μας με την πιστωτική θα το πληρώναμε και μας είπε "βλέπω ότι λεφτά για να τρώτε σε εστιατόρια έχετε, αλλά τα δόντια σας είναι χάλια, στον οδοντίατρο τσιγκουνεύεστε να πάτε, ε;". Ήταν μια ακόμη υπενθύμιση πως σε σύγκριση με τους υπόλοιπους λατινοαμερικάνους (Αργεντίνων συμπεριλαμβανομένων) οι Χιλιανοί είναι μάλλον οι αγενέστεροι. Μπορεί να μην ισχύει για την πλειοψηφία του πληθυσμού (καλά, μπορεί και να είναι!) αλλά η αίσθησή μου μετά από πολλές συναναστροφές εντός κι εκτός Χιλής είναι πως το ποσοστό των αγενών, βαριεστημένων, πικρόχολων και μονόχνωτων είναι παρασάγγας μεγαλύτερο από τις άλλες χώρες. Ή όπως λέει και η χιλιανή φίλη μου Φαμπιόλα: "Μωρέ δε με πειράζει που είμαστε κρυόκωλοι και αγενείς. Τουλάχιστον αν το κάναμε με μπρίο και ομορφιά θα είχε κι ένα στιλ, σαν τους Γάλλους, αλλά είμαστε χωρίς φινέτσα και άσχημοι ως λαός κι από πάνω." Well said.
Την επόμενη παραδώσαμε το αυτοκίνητο χωρίς προβλήματα και χωριστήκαμε στο αεροδρόμιο. Τα παιδιά θα επέστρεφαν στην Ελλάδα, ενώ εμένα μου απέμενε μια εβδομάδα ταξιδιού ακόμη στο Περού, πριν επιστρέψω Ελλάδα μέσω Κούβας. Το σχέδιο ήταν πως θα την αφιέρωνα σε ένα από τα εντυπωσιακότερα μέρη για τρεκ στον κόσμο, περνώντας πάντως και από τον αρχαιολογικό χώρο του Chavin, έναν από τους σημαντικότερους της προ-Ίνκα εποχής, που είχα να επισκεφθώ 20 χρόνια, αλλά τα σχέδια άλλαξαν...
Πριν από αυτά όμως, ας κάνουμε και μια αποτίμηση της όλης εμπειρίας στη Χιλή.
Αγαπάμε τα quipus των Ίνκας.
Δυστυχώς δεν είναι καθόλου αυθεντικά, αλλά ό,τι έχει να κάνει με το Νησί του Πάσχα, το αγαπάμε.
Και από Κεντρική Αμερική είχε το μενού...
Μασάμε και κόκα...
Κι από το παράθυρο έβλεπε κανείς τους Μαπούτσε να κάνουν τα δικά τους.
Αυτόν μάλλον θα τον αποκεφαλίσουν, τη βλέπω τη δουλειά.
Δε σας το' πα;
Κι από κοντά οι φίλοι μας οι Μαπούτσε.
Τσακ μπαμ το αλλάξαμε το λάστιχο.
Αυθεντικό Μοάι έξω από το πραγματικά καλό μουσείο της Χιλής.
Αυθεντικά κρανία σμίκρυνσης.
Rongo rongo. Μελαγχολία με πιάνει όποτε τα βλέπω.
Όσο να' ναι, μια ομοιότητα με το Σαν Φρανσίσκο υπάρχει.
Άποψη του λιμανιού.
Άσχημα γκραφίτι, μεγάλο πρόβλημα στην πόλη.
Ώρες-ώρες η πόλη φαίνεται να χτίστηκε στην τύχη, αν και μια προσεκτική ματιά στην ιστορία της εξηγεί πολλά για τη ρυμοτομία της.
Έχει όμως κι εξαιρετικά γκραφίτι, ακόμη και σε αναπάντεχα σημεία. Γενικώς η πόλη σε αυτά τα 20 χρόνια που την επισκέπτομαι περιοδικά (χοντρικά κάθε 4 χρόνια) έχει τεράστια πρόοδο. Από ένα παρακμιακό λιμάνι ναρκωμανών έχει μετατραπεί σε μια χιπ πόλη, με όλα της τα προβλήματα πάντως. Σαφώς ασφαλέστερη από παλιά.
Θέα από ένα από τα πολλά οδοντωτά.
Αν δεν μουτζούρωναν και τις ιστορικές καμπίνες...
Μμμμ, τα γλυκάκια του Como Agua para Chocolate.