Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Σκέφτηκα να πάω στο Cerro de Pasco σήμερα. Η περιγραφή στον οδηγό μου δεν ήταν καθόλου κολακευτική: κάνει ψοφόκρυο, στα 4.333 μέτρα ίσως προκαλέσει προβλήματα το υψόμετρο, το κλίμα είναι όσο χειρότερο γίνεται, η πόλη είναι άσχημη και βασικά πρόκειται για μια πόλη μεταλλορύχων. Ναι αλλά πρώτον δεν την είχα επισκεφθεί ποτέ και δεύτερον το λατομείο βρίσκεται ακριβώς μέσα στην πόλη με μια τεράστια τρύπα να φαντάζει άβυσσος ακριβώς μπροστά από τα σπίτια, το οποίο ακουγόταν ενδιαφέρον. Ε, έπρεπε να πάω, έστω για μια επίσκεψη.
Φτάνοντας με το combi (αυτά τα βανάκια που στη Βολιβία λέγονταν trufi) αναρωτήθηκα πώς θα ρωτήσω για το πώς πάει κανείς στο κενό. «Πώς πάνε για την τρύπα; Από δω πάω για την άβυσσο; Το ανοιχτό ορυχείο είναι από εκεί;». Τελικά αποδείχθηκε ότι η λέξη που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι είναι «el hueco», δηλαδή «η τρύπα», απλά και περιγραφικά. Για να πάω στην τρύπα λοιπόν έπρεπε να πάρω κι ένα τοπικό λεωφορειάκι για να διαπιστώσω πως «η τρύπα» πλέον καλύπτεται περιμετρικά από ένα πλαστικό κάλυμμα που δε επιτρέπει την οπτική επαφή, αλλά τελικά βρήκα ένα άνοιγμα. Γουάου! Πολύ εντυπωσιακό το θέαμα, απίστευτη ΤΡΥΠΑ μπροστά από μια πόλη ολόκληρη, σα να έπεσε μετεωρίτης στην κεντρική πλατεία. Η δε πόλη είχε κίνηση και ζωή αλλά και μπόλικη ξεραϊλα (ένα δέντρο ρε παιδιά!) και το κρύο και η γκριζίλα ήταν ολίγον καταθλιπτικά. Ωστόσο η στάση νομίζω άξιζε τον κόπο.
Συνέχισα το οδοιπορικό μου με ένα πολύ άνετο shared taxi για την Τarma, όπου είχα έναν και μόνο σκοπό: να φάω στου Daylo, που διάβαζα ότι ήταν μια όαση στις μάλλον μέτριες εναλλακτικές και δεν με απογοήτευσε η κρεατόσούπα τομάτας, η γκουρμέ πέστροφα με κίνοα και το εξαιρετικό γλυκό. Στην Tarma είδα και μια αφίσα για συναυλία το επόμενο Σάββατο με το Ricardo Arjona και τον Eros Ramazzoti! Συγγνώμη, αυτοί θα έρχονταν για συναυλία στην Tarma των 45.000 κατοίκων και στα 3.000 υψόμετρο; Είμαστε σοβαροί; Κοιτώντας την αφίσα προσεκτικότερα πρόσεξα πως έγραφε «Φωνή: Luis Arriaga», ο οποίος είναι παγκοσμίως άγνωστος βέβαια και προφανώς θα μιμούταν αυτούς τους δύο. Τι παπάτζα, να κάνεις αφίσα «συναυλία της Adelle στο Αγρίνιο» και με μικρά γράμματα από κάτω να γράφεις «Φωνή: Έφη Θώδη». Τι λέω, ούτε η Θώδη δεν έρχεται στην Tarma, αλλά αν έρθει κι αυτή στου Daylo θα φάει, σας το υπογραφω, είναι γκουρμέ το Εφάκι.
Έπρεπε να περιμένω λίγο για να βρεθεί ο τελευταίος επιβάτης για το shared taxi για το Huancayo, η διαδρομή για το οποίο έγινε υπό τη συνοδεία μιας μίζερης βροχής, αλλά εν τέλει έφτασα κι έμεινα στο διαμέρισμα/παλάτι ενός αινιγματικού Γάλλου ονόματι Νικολά, ο οποίος είχε εγκατασταθεί σε αυτή τη μάλλον αδιάφορη μεγαλούπολη των Άνδεων αφού παντρεύτηκε με την όχι ακριβώς φωτομοντέλα περουβιανή κοπέλα του. Τέλος πάντων, το διαμέρισμα ήταν μια μικρή πολυτέλεια για τα 20€ που δαπάνησα, με κρεβατάρα, τηλεορασάρα με ΝΒΑ και ιντερνετάρα για να στοιχηματίσω. Δεν κουνήθηκα απ’ τη διαμερισματάρα.
Πρώτη Δεκεμβρίου σήμερα, δηλαδή μένει μόλις μια εβδομάδα για την Ανταρκτική. Καλό μας μήνα! Ο στόχος για σήμερα ήταν να πάω στην Ocopa για να επισκεφθώ ένα ιδιαίτερο φρανσισκάνικο μοναστήρι, αλλά πρώτα έκανα μια βόλτα στο Huancayo για το οποίο δεν έχω να πω και πολλά: άσχημη πόλη αλλά με ευγενείς κατοίκους, εντελώς ασυνήθιστους στον τουρισμό (μπήκα σ’ ένα φοούρνο και με κοιτούσαν λες και είχα κεραίες στο κεφάλι μου και τέσσερα μάτια), ενώ και η άσχημη κεντρική πλατεία γινόταν ακόμη ασχημότερη με ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο χειρότερο κι απ’ το αίσχος έμπνευσης Αβραμόπουλου κάποτε στην Αθήνα.
Χρειάστηκε ν’ αλλάξω τρία combis για να φτάσω στο ξεχασμένο χωριουδάκι Ocopa και να διαπιστώσω ότι διαθέτει wifi στην κεντρική του πλατεία κι ότι γινόταν μια διαδήλωση με θέμα το AIDS από Ινδιάνες. Το μοναστήρι της Santa Rosa de Ocopa είναι επισκέψιμο με guided tour, το οποίο ξεκινάει από μια καταπληκτική βιβλιοθήκη της οποίας το παλαιότερο βιβλίο είναι του 1514 και όπου είδα μια απίθανη γερμανική Βίβλο που ζύγιζε 30 κιλά. Δυστυχώς οι φωτογραφίες δεν επιτρέπονταν στη βιβλιοθήκη, επιτρεπόταν όμως στο υπόλοιπο μοναστήρι, το αστέρι του οποίου ήταν χωρίς αμφιβολία η τραπεζαρία, με κάτι απίθανες πολύχρωμες ζωγραφιές που απεικόνιζαν τους ιεραπόστολους και τα όσα τράβηξαν από τους Ινδιάνους (τα ήθελε ο πισινός τους, δε θυμάμαι να τους προσκάλεσαν οι Ινδιάνοι...). Η απεικόνιση της ντόπιας χλωρίδας και πανίδας, οι αποκεφαλισμοί, τα έντονα χρώματα και το ναϊφ στιλ θύμιζαν καρτούν, πραγματικά μοναδικό στιλ. Ένας πίνακας πιο κλασικής υφής παρακάτω έδειχνε φρανσισκανούς ιεραπόστολους που τους σταύρωσαν στην... Ιαπωνία. Ε δεν κρατήθηκα και τη ρώτησα την ξεναγό: «Συγγνώμη, αφού όπου πήγαιναν έτρωγαν το ξύλο της αρκούδας, γιατί επέμεναν αυτοί οι ιεραπόστολοι να εκχριστιανίζουν τον κόσμο;» για να εισπράξω την απάντηση ότι το έκαναν για να σώσουν τον κόσμο. «Μα αφού ο κόσμος δεν ήθελε να σωθεί, με το ζόρι δηλαδή;», επέμεινα. Κούνησε το κεφάλι της και συνέχισε.... Το μοναστήρι διαθέτει παρακαλώ κι ένα μουσείο με ταριχευμένα ζώα από τον Αμαζόνιο, μια εξαιρετική έκθεση με φωτογραφίες από διάφορες φυλές της Αμαζονίας, ενώ το παλιότερο κομμάτι του οικήματος είναι ηλικίας 291 ετών. Αν μη τι άλλο, άξιζε τον κόπο.
Στην πλατεία έφαγα ένα γιαουρτάκι με lucuma που πληροφορήθηκα πως παρασκευάζεται χάρη στις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πέρασα κι από το σταθμό του τραίνου για να αγοράσω τα αυριανά μου εισιτήρια για το τραίνο για την Huancavelica κι επέστρεψα στο Huancayo, όπου συναντήθηκα με την Άνγια για να ξαναβρεθούμε, να φάμε ένα ωραιότατο κοτόπουλο με πατατάρες στο Olimpico για 2,5€ και να τα πούμε για τα ταξίδια μας. Χάρηκα πολύ που την είδα, δεν ξέρω πότε θα ξανασυμβεί.
Το επόμενο πρωί από τις 6 ήμουν στο σιδηροδρομικό σταθμό για το πεντάωρο ταξίδι ως την Huancavelica, που θεωρείται και πανέμορφη διαδρομή. Το τραίνο είναι γεμάτο ινδιάνους, η δε «πρώτη» θέση που είχα κλείσει κόστισε κάτι λιγότερο από 3€ για ταξίδι πέντε ωρών, το οποίο αποδείχθηκε ανετότατο κι η διαδρομή ήταν όντως συμπαθητική, αλλά λίγο επαναληπτική αφού κινείται κατά μήκος του ίδιου ποταμού στην ίδια χαράδρα με την ίδια όμορφη αλλά σταθερή θέα. Οι πωλήτριες πάντως προσέθεταν χρώμα, σε όλο το τραίνο είχε τρεις τουρίστες όλους κι όλους, το αχνιστό κοτόπουλο που σέρβιραν ήταν εξαιρετικό ενώ είχα την ευκαιρία να διαβάσω και δυο περουβιάνικες εφημερίδες.
Δυστυχώς τα νέα δεν ήταν και πολύ καλά. Η μια είδηση είναι πως το Περού είναι χώρα με τις τρίτες χειρότερες επιδόσεις στη στοματικής υγιεινή στην ήπειρο, αλλά εκείνη που μου έκανε περισσότερη εντύπωση ήταν η εξής: στο Huayacan κυκλοφορούσαν φήμες πως μια σπείρα απαγωγών παιδιών δραστηριοποιούταν στην περιοχή αφαιρώντας τα όργανά τους και πετώντας τα άψυχα κορμιά τους σε σκουπιδότοπους, αφήνοντας μερικά χαρτονομίσματα στο στόμα τους (!) κι ένα σημείωμα που έλεγε «σ’ ευχαριστώ για τα όργανά σου». Η φήμη ήταν ψευδής, κλασική περίπτωση hoax που γιαγαντώθηκε μέσω των σόσιαλ μύδια, με αποτέλεσμα ένα οργισμένο πλήθος γονιών που πίστεψε πως τα παιδιά τους βρίσκονται σε κίνδυνο να αναζητά τη συγκεκριμένη ανύπαρκτη σπείρα και κατέληξαν πως τα μέλη της ήταν κάποιες δυστυχείς κυρίες που πραγματοποιούσαν μια έρευνα αγοράς από σπίτι σε σπίτι και τις λιντσάρισαν. Ο απολογισμός ήταν μια νεκρή, 17 τραυματίες, 20 συλλήψεις και μερικά καμένα αυτοκίνητα, όταν προσπάθησαν να λιντσάρουν μια ακόμη εργαζόμενη σε εταιρεία δημοσκοπήσεων, που προσπάθησε να γλιτώσει καταφεύγοντας στο αστυνομικό τμήμα. Κλασική περίπτωση περουβιάνικης αυτοδικίας κατά αθώων, που τόσο συχνά λαμβάνει χώρα κατά βάση σε ορεινές κοινότητες των Άνδεων...
Τέλος πάντων, έφτασα στη Huancavelica που αποδείχθηκε μια ομορφούτσικη αποικιακή πόλη με κάποιες όμορφες εκκλησίες και χαμηλά κτίρια, αν και δεν ήταν όλα αποικιακού ρυθμού. Μάλλον περίμενα κάτι εντυπωσιακότερο με βάση τις περιγραφές του οδηγού μου κι οι περισσότερες εκκλησίες ήταν κλειστές, αλλά ικανοποιήθηκα με το μουσείο του τοπικού πολιτιστικού κέντρου που άνοιξαν για την αφεντιά μου και το οποίο αποτελούταν από μόλις ένα δωμάτιο, είχε κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες μούμιες παιδιών μεταξύ άλλων. Χάζεψα λίγο στα internet cafe της πόλης και κατά τις 6μμ πήρα ένα ακόμη shared taxi για το Ayacucho, αυτόν τον κρυφό πόθο πολλών ετών που μου στερούσαν οι απαγωγές του Φωτεινού Μονοπατιού.
Η ομίχλη στη διαδρομή ήταν τρομερή και οι στροφές ατέλειωτες, αλλά έφτασα κάπου γύρω στα μεσάνυχτα και βρήκα και δωμάτιο σε ένα οικογενειακότατο hostal δυο μόλις τετράγωνα πίσω από τον καθεδρικό. Τρομερά ευγενείς δεν ήταν, αλλά η τρίκλινη δωματιάρα με ζεστό νερό και σούπερ ίντερνετ τους γλίτωσε από το να με θαυμάσουν να κοιμάμαι τσίτσιδος στη ρεσεψιόν τους. Είχε και επανάληψη διπλό ματς ΝΒΑ, απόλαυση. Κι αύριο θα έβλεπα, επιτέλους, το Ayacucho.
Έκανα ένα μικρό πρόγραμμα για τις τρεις μέρες που αποφάσισα να διαθέσω στο Ayacucho και τα περίχωρα. Θα αφιέρωνα λοιπόν τη σημερινή μέρα στην πόλη, την επόμενη στο Vilcashuaman (καλά το μάντεψατε, εκδρομή με κυρίως πιάτο αρχαία των Ίνκας πάλι) και την επόμενη στον αρχαιολογικό χώρο Wari και το χωριουδάκι Quinoa, ενώ υπολόγιζα να πάρω το νυκτερινό λεωφορείο για το μακρύ ταξίδι για τη Λίμα.
Η όμορφη κεντρική πλατεία του Ayacucho, φυσικά και είχε παρέλαση, άλλωστε κεντρική πλατεία χωρίς διαδήλωση, χορευτικό, παρέλαση ή κάποιο happening τέλος πάντων δεν υφίσταται στη χώρα. Αυτή τη φορά είχαμε παιδάκια αθλητικών σχολείων με τις φόρμες τους. Ο καθεδρικός όντως ήταν εντυπωσιακός και η πόλη όμορφη, αν και όχι τόσο που να δικαιολογεί το χαρακτηρισμό mesmerising του Lonely Planet. To ινδιάνικο στοιχείο πάντως επικρατεί στο ντόπιο πληθυσμό και μια καταπληκτική γιαγιάκα μου σέρβιρε υπαιθρίως το καλύτερο cuy (ινδικό χοιρίδιο) που έχω φάει ποτέ (και ναι, έχω φάει πολλά). Τι μπαχαρικά είχε βάλει πάνω; Και τι crunchy κρούστα, σκέτη κόλαση με 2,5€. Ε μετά δαπάνησα άλλα 3,5€ για ένα milk shake με γεύση black forest και μπορώ να πω ότι και επισήμως η δίαιτά μου πήγε στον αγύριστο, αλλά δεν πειράζει, θα με έστρωνε σε λίγες μέρες μια... ολυμπιακή ύπαρξη.
Η βόλτα μου στην πόλη ήταν χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα και πορεία και η αλήθεια είναι ότι η πόλη συνεχώς κέρδιζε πόντους. Βρήκα κι ένα πρακτορείο που πουλούσε εκδρομές για το Vilcashuaman με 17€ (προφανώς μόνο σε ντόπιους τουρίστες, άγνωστο πράγμα οι αλλοδαποί εδώ), ενώ αγόρασα και το εισιτήριο του βραδινού λεωφορείου για τη Λίμα με 27€, επιλέγοντας την πολυτελή εταιρεία ExcluCiva που υπόσχεται θέσεις-κρεβάτια 180 μοιρών. Σε ένα mini market μια κυρία καθάριζε... πέστροφες (!), χάζεψα κάτι αριστερές εφημερίδες που έβαλλαν στα πρωτοσέλιδά τους κατά του ιμπεριαλισμού (άλλωστε στο Ayacucho είμαστε, προπύργιο του μαοϊστικούς Φωτεινού Μονοπατιού) και θαύμασα μια καταπληκτική τριλογία πινάκων σε ένα πεθαμένο μαγαζί. Η πόλη έχει πολλούς πεζόδρομους, μπόλικη ζωή, αρκετή κίνηση κι όταν ξαναπέρασα από την κεντρική πλατεία είχε νέο χάπενινγκ, αυτή τη φορά την περιφορά κάποιου αγίου, μεγάλη η χάρη του.
Πήρα ένα ταξί για να φτάσω όλο ενθουσιασμό στο Museo de la Memoria, ένα μουσείο με θέμα το Φωτεινό Μονοπάτι και τις επιπτώσεις του σε αυτό το κομμάτι των Άνδεων, το οποίο και ταλαιπώρησε για σειρά ετών. Δυστυχώς ήταν κλειστό διότι επισκεύαζαν το πάτωμα, κλάφτηκα λίγο κι ένας ευγενέστατος κύριος βλέποντας την απογοήτευσή μου με ενθάρρυνε να περάσω τη Δευτέρα μετά τις 3.30, μπας κι έχουν τελειώσει τις εργασίες. Ήμουν πολύ απογοητευμένος, ήταν αυτό που ήθελα να δω περισσότερο στο Ayacucho, πέρα από το να περπατήσω τα στενά της πόλης και να προσπαθήσω να καταλάβω πώς αυτό το κίνημα της παράνοιας βρήκε έδαφος σε αυτό το ξεχασμένο κομμάτι του πλανήτη. Τέλος πάντων, είπα να πεταχτώ μέχρι το πανεπιστήμιο και να ρίξω μια ματιά στο τοπικό αρχαιολογικό μουσείο όπου ήμουν ολομόναχος και το ευχαριστήθηκα: παρότι μικρό είχε πολύ όμορφα εκθέματα από τα οποία ξεχώριζαν κεραμεικά και υφάσματα των Άνδεων από προκολομβιανούς πολιτισμούς σε πολύ καλή κατάσταση.
Κοντά στο ξενοδοχείο μου βρήκα ένα γκουρμεδάκι... καταπληκτικό φαγητό σε τιμή σοκοφρέτας, αγαπάμε Περού. Κι ενώ δοκίμαζα ένα εξαιρετικό γλυκό (αφού την καταπάτησα τη δίαιτα, ας το ευχαριστηθούμε τουλάχιστον) ξεκίνησε μια απίστευτα δυνατή βροχή που σταμάτησε μόνο το επόμενο πρωί. Δεν πειράζει, είχε πάλι ΝΒΑ στη δωματιάρα μου.
Φτάνοντας με το combi (αυτά τα βανάκια που στη Βολιβία λέγονταν trufi) αναρωτήθηκα πώς θα ρωτήσω για το πώς πάει κανείς στο κενό. «Πώς πάνε για την τρύπα; Από δω πάω για την άβυσσο; Το ανοιχτό ορυχείο είναι από εκεί;». Τελικά αποδείχθηκε ότι η λέξη που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι είναι «el hueco», δηλαδή «η τρύπα», απλά και περιγραφικά. Για να πάω στην τρύπα λοιπόν έπρεπε να πάρω κι ένα τοπικό λεωφορειάκι για να διαπιστώσω πως «η τρύπα» πλέον καλύπτεται περιμετρικά από ένα πλαστικό κάλυμμα που δε επιτρέπει την οπτική επαφή, αλλά τελικά βρήκα ένα άνοιγμα. Γουάου! Πολύ εντυπωσιακό το θέαμα, απίστευτη ΤΡΥΠΑ μπροστά από μια πόλη ολόκληρη, σα να έπεσε μετεωρίτης στην κεντρική πλατεία. Η δε πόλη είχε κίνηση και ζωή αλλά και μπόλικη ξεραϊλα (ένα δέντρο ρε παιδιά!) και το κρύο και η γκριζίλα ήταν ολίγον καταθλιπτικά. Ωστόσο η στάση νομίζω άξιζε τον κόπο.
Συνέχισα το οδοιπορικό μου με ένα πολύ άνετο shared taxi για την Τarma, όπου είχα έναν και μόνο σκοπό: να φάω στου Daylo, που διάβαζα ότι ήταν μια όαση στις μάλλον μέτριες εναλλακτικές και δεν με απογοήτευσε η κρεατόσούπα τομάτας, η γκουρμέ πέστροφα με κίνοα και το εξαιρετικό γλυκό. Στην Tarma είδα και μια αφίσα για συναυλία το επόμενο Σάββατο με το Ricardo Arjona και τον Eros Ramazzoti! Συγγνώμη, αυτοί θα έρχονταν για συναυλία στην Tarma των 45.000 κατοίκων και στα 3.000 υψόμετρο; Είμαστε σοβαροί; Κοιτώντας την αφίσα προσεκτικότερα πρόσεξα πως έγραφε «Φωνή: Luis Arriaga», ο οποίος είναι παγκοσμίως άγνωστος βέβαια και προφανώς θα μιμούταν αυτούς τους δύο. Τι παπάτζα, να κάνεις αφίσα «συναυλία της Adelle στο Αγρίνιο» και με μικρά γράμματα από κάτω να γράφεις «Φωνή: Έφη Θώδη». Τι λέω, ούτε η Θώδη δεν έρχεται στην Tarma, αλλά αν έρθει κι αυτή στου Daylo θα φάει, σας το υπογραφω, είναι γκουρμέ το Εφάκι.
Έπρεπε να περιμένω λίγο για να βρεθεί ο τελευταίος επιβάτης για το shared taxi για το Huancayo, η διαδρομή για το οποίο έγινε υπό τη συνοδεία μιας μίζερης βροχής, αλλά εν τέλει έφτασα κι έμεινα στο διαμέρισμα/παλάτι ενός αινιγματικού Γάλλου ονόματι Νικολά, ο οποίος είχε εγκατασταθεί σε αυτή τη μάλλον αδιάφορη μεγαλούπολη των Άνδεων αφού παντρεύτηκε με την όχι ακριβώς φωτομοντέλα περουβιανή κοπέλα του. Τέλος πάντων, το διαμέρισμα ήταν μια μικρή πολυτέλεια για τα 20€ που δαπάνησα, με κρεβατάρα, τηλεορασάρα με ΝΒΑ και ιντερνετάρα για να στοιχηματίσω. Δεν κουνήθηκα απ’ τη διαμερισματάρα.
Πρώτη Δεκεμβρίου σήμερα, δηλαδή μένει μόλις μια εβδομάδα για την Ανταρκτική. Καλό μας μήνα! Ο στόχος για σήμερα ήταν να πάω στην Ocopa για να επισκεφθώ ένα ιδιαίτερο φρανσισκάνικο μοναστήρι, αλλά πρώτα έκανα μια βόλτα στο Huancayo για το οποίο δεν έχω να πω και πολλά: άσχημη πόλη αλλά με ευγενείς κατοίκους, εντελώς ασυνήθιστους στον τουρισμό (μπήκα σ’ ένα φοούρνο και με κοιτούσαν λες και είχα κεραίες στο κεφάλι μου και τέσσερα μάτια), ενώ και η άσχημη κεντρική πλατεία γινόταν ακόμη ασχημότερη με ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο χειρότερο κι απ’ το αίσχος έμπνευσης Αβραμόπουλου κάποτε στην Αθήνα.
Χρειάστηκε ν’ αλλάξω τρία combis για να φτάσω στο ξεχασμένο χωριουδάκι Ocopa και να διαπιστώσω ότι διαθέτει wifi στην κεντρική του πλατεία κι ότι γινόταν μια διαδήλωση με θέμα το AIDS από Ινδιάνες. Το μοναστήρι της Santa Rosa de Ocopa είναι επισκέψιμο με guided tour, το οποίο ξεκινάει από μια καταπληκτική βιβλιοθήκη της οποίας το παλαιότερο βιβλίο είναι του 1514 και όπου είδα μια απίθανη γερμανική Βίβλο που ζύγιζε 30 κιλά. Δυστυχώς οι φωτογραφίες δεν επιτρέπονταν στη βιβλιοθήκη, επιτρεπόταν όμως στο υπόλοιπο μοναστήρι, το αστέρι του οποίου ήταν χωρίς αμφιβολία η τραπεζαρία, με κάτι απίθανες πολύχρωμες ζωγραφιές που απεικόνιζαν τους ιεραπόστολους και τα όσα τράβηξαν από τους Ινδιάνους (τα ήθελε ο πισινός τους, δε θυμάμαι να τους προσκάλεσαν οι Ινδιάνοι...). Η απεικόνιση της ντόπιας χλωρίδας και πανίδας, οι αποκεφαλισμοί, τα έντονα χρώματα και το ναϊφ στιλ θύμιζαν καρτούν, πραγματικά μοναδικό στιλ. Ένας πίνακας πιο κλασικής υφής παρακάτω έδειχνε φρανσισκανούς ιεραπόστολους που τους σταύρωσαν στην... Ιαπωνία. Ε δεν κρατήθηκα και τη ρώτησα την ξεναγό: «Συγγνώμη, αφού όπου πήγαιναν έτρωγαν το ξύλο της αρκούδας, γιατί επέμεναν αυτοί οι ιεραπόστολοι να εκχριστιανίζουν τον κόσμο;» για να εισπράξω την απάντηση ότι το έκαναν για να σώσουν τον κόσμο. «Μα αφού ο κόσμος δεν ήθελε να σωθεί, με το ζόρι δηλαδή;», επέμεινα. Κούνησε το κεφάλι της και συνέχισε.... Το μοναστήρι διαθέτει παρακαλώ κι ένα μουσείο με ταριχευμένα ζώα από τον Αμαζόνιο, μια εξαιρετική έκθεση με φωτογραφίες από διάφορες φυλές της Αμαζονίας, ενώ το παλιότερο κομμάτι του οικήματος είναι ηλικίας 291 ετών. Αν μη τι άλλο, άξιζε τον κόπο.
Στην πλατεία έφαγα ένα γιαουρτάκι με lucuma που πληροφορήθηκα πως παρασκευάζεται χάρη στις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πέρασα κι από το σταθμό του τραίνου για να αγοράσω τα αυριανά μου εισιτήρια για το τραίνο για την Huancavelica κι επέστρεψα στο Huancayo, όπου συναντήθηκα με την Άνγια για να ξαναβρεθούμε, να φάμε ένα ωραιότατο κοτόπουλο με πατατάρες στο Olimpico για 2,5€ και να τα πούμε για τα ταξίδια μας. Χάρηκα πολύ που την είδα, δεν ξέρω πότε θα ξανασυμβεί.
Το επόμενο πρωί από τις 6 ήμουν στο σιδηροδρομικό σταθμό για το πεντάωρο ταξίδι ως την Huancavelica, που θεωρείται και πανέμορφη διαδρομή. Το τραίνο είναι γεμάτο ινδιάνους, η δε «πρώτη» θέση που είχα κλείσει κόστισε κάτι λιγότερο από 3€ για ταξίδι πέντε ωρών, το οποίο αποδείχθηκε ανετότατο κι η διαδρομή ήταν όντως συμπαθητική, αλλά λίγο επαναληπτική αφού κινείται κατά μήκος του ίδιου ποταμού στην ίδια χαράδρα με την ίδια όμορφη αλλά σταθερή θέα. Οι πωλήτριες πάντως προσέθεταν χρώμα, σε όλο το τραίνο είχε τρεις τουρίστες όλους κι όλους, το αχνιστό κοτόπουλο που σέρβιραν ήταν εξαιρετικό ενώ είχα την ευκαιρία να διαβάσω και δυο περουβιάνικες εφημερίδες.
Δυστυχώς τα νέα δεν ήταν και πολύ καλά. Η μια είδηση είναι πως το Περού είναι χώρα με τις τρίτες χειρότερες επιδόσεις στη στοματικής υγιεινή στην ήπειρο, αλλά εκείνη που μου έκανε περισσότερη εντύπωση ήταν η εξής: στο Huayacan κυκλοφορούσαν φήμες πως μια σπείρα απαγωγών παιδιών δραστηριοποιούταν στην περιοχή αφαιρώντας τα όργανά τους και πετώντας τα άψυχα κορμιά τους σε σκουπιδότοπους, αφήνοντας μερικά χαρτονομίσματα στο στόμα τους (!) κι ένα σημείωμα που έλεγε «σ’ ευχαριστώ για τα όργανά σου». Η φήμη ήταν ψευδής, κλασική περίπτωση hoax που γιαγαντώθηκε μέσω των σόσιαλ μύδια, με αποτέλεσμα ένα οργισμένο πλήθος γονιών που πίστεψε πως τα παιδιά τους βρίσκονται σε κίνδυνο να αναζητά τη συγκεκριμένη ανύπαρκτη σπείρα και κατέληξαν πως τα μέλη της ήταν κάποιες δυστυχείς κυρίες που πραγματοποιούσαν μια έρευνα αγοράς από σπίτι σε σπίτι και τις λιντσάρισαν. Ο απολογισμός ήταν μια νεκρή, 17 τραυματίες, 20 συλλήψεις και μερικά καμένα αυτοκίνητα, όταν προσπάθησαν να λιντσάρουν μια ακόμη εργαζόμενη σε εταιρεία δημοσκοπήσεων, που προσπάθησε να γλιτώσει καταφεύγοντας στο αστυνομικό τμήμα. Κλασική περίπτωση περουβιάνικης αυτοδικίας κατά αθώων, που τόσο συχνά λαμβάνει χώρα κατά βάση σε ορεινές κοινότητες των Άνδεων...
Τέλος πάντων, έφτασα στη Huancavelica που αποδείχθηκε μια ομορφούτσικη αποικιακή πόλη με κάποιες όμορφες εκκλησίες και χαμηλά κτίρια, αν και δεν ήταν όλα αποικιακού ρυθμού. Μάλλον περίμενα κάτι εντυπωσιακότερο με βάση τις περιγραφές του οδηγού μου κι οι περισσότερες εκκλησίες ήταν κλειστές, αλλά ικανοποιήθηκα με το μουσείο του τοπικού πολιτιστικού κέντρου που άνοιξαν για την αφεντιά μου και το οποίο αποτελούταν από μόλις ένα δωμάτιο, είχε κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες μούμιες παιδιών μεταξύ άλλων. Χάζεψα λίγο στα internet cafe της πόλης και κατά τις 6μμ πήρα ένα ακόμη shared taxi για το Ayacucho, αυτόν τον κρυφό πόθο πολλών ετών που μου στερούσαν οι απαγωγές του Φωτεινού Μονοπατιού.
Η ομίχλη στη διαδρομή ήταν τρομερή και οι στροφές ατέλειωτες, αλλά έφτασα κάπου γύρω στα μεσάνυχτα και βρήκα και δωμάτιο σε ένα οικογενειακότατο hostal δυο μόλις τετράγωνα πίσω από τον καθεδρικό. Τρομερά ευγενείς δεν ήταν, αλλά η τρίκλινη δωματιάρα με ζεστό νερό και σούπερ ίντερνετ τους γλίτωσε από το να με θαυμάσουν να κοιμάμαι τσίτσιδος στη ρεσεψιόν τους. Είχε και επανάληψη διπλό ματς ΝΒΑ, απόλαυση. Κι αύριο θα έβλεπα, επιτέλους, το Ayacucho.
Έκανα ένα μικρό πρόγραμμα για τις τρεις μέρες που αποφάσισα να διαθέσω στο Ayacucho και τα περίχωρα. Θα αφιέρωνα λοιπόν τη σημερινή μέρα στην πόλη, την επόμενη στο Vilcashuaman (καλά το μάντεψατε, εκδρομή με κυρίως πιάτο αρχαία των Ίνκας πάλι) και την επόμενη στον αρχαιολογικό χώρο Wari και το χωριουδάκι Quinoa, ενώ υπολόγιζα να πάρω το νυκτερινό λεωφορείο για το μακρύ ταξίδι για τη Λίμα.
Η όμορφη κεντρική πλατεία του Ayacucho, φυσικά και είχε παρέλαση, άλλωστε κεντρική πλατεία χωρίς διαδήλωση, χορευτικό, παρέλαση ή κάποιο happening τέλος πάντων δεν υφίσταται στη χώρα. Αυτή τη φορά είχαμε παιδάκια αθλητικών σχολείων με τις φόρμες τους. Ο καθεδρικός όντως ήταν εντυπωσιακός και η πόλη όμορφη, αν και όχι τόσο που να δικαιολογεί το χαρακτηρισμό mesmerising του Lonely Planet. To ινδιάνικο στοιχείο πάντως επικρατεί στο ντόπιο πληθυσμό και μια καταπληκτική γιαγιάκα μου σέρβιρε υπαιθρίως το καλύτερο cuy (ινδικό χοιρίδιο) που έχω φάει ποτέ (και ναι, έχω φάει πολλά). Τι μπαχαρικά είχε βάλει πάνω; Και τι crunchy κρούστα, σκέτη κόλαση με 2,5€. Ε μετά δαπάνησα άλλα 3,5€ για ένα milk shake με γεύση black forest και μπορώ να πω ότι και επισήμως η δίαιτά μου πήγε στον αγύριστο, αλλά δεν πειράζει, θα με έστρωνε σε λίγες μέρες μια... ολυμπιακή ύπαρξη.
Η βόλτα μου στην πόλη ήταν χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα και πορεία και η αλήθεια είναι ότι η πόλη συνεχώς κέρδιζε πόντους. Βρήκα κι ένα πρακτορείο που πουλούσε εκδρομές για το Vilcashuaman με 17€ (προφανώς μόνο σε ντόπιους τουρίστες, άγνωστο πράγμα οι αλλοδαποί εδώ), ενώ αγόρασα και το εισιτήριο του βραδινού λεωφορείου για τη Λίμα με 27€, επιλέγοντας την πολυτελή εταιρεία ExcluCiva που υπόσχεται θέσεις-κρεβάτια 180 μοιρών. Σε ένα mini market μια κυρία καθάριζε... πέστροφες (!), χάζεψα κάτι αριστερές εφημερίδες που έβαλλαν στα πρωτοσέλιδά τους κατά του ιμπεριαλισμού (άλλωστε στο Ayacucho είμαστε, προπύργιο του μαοϊστικούς Φωτεινού Μονοπατιού) και θαύμασα μια καταπληκτική τριλογία πινάκων σε ένα πεθαμένο μαγαζί. Η πόλη έχει πολλούς πεζόδρομους, μπόλικη ζωή, αρκετή κίνηση κι όταν ξαναπέρασα από την κεντρική πλατεία είχε νέο χάπενινγκ, αυτή τη φορά την περιφορά κάποιου αγίου, μεγάλη η χάρη του.
Πήρα ένα ταξί για να φτάσω όλο ενθουσιασμό στο Museo de la Memoria, ένα μουσείο με θέμα το Φωτεινό Μονοπάτι και τις επιπτώσεις του σε αυτό το κομμάτι των Άνδεων, το οποίο και ταλαιπώρησε για σειρά ετών. Δυστυχώς ήταν κλειστό διότι επισκεύαζαν το πάτωμα, κλάφτηκα λίγο κι ένας ευγενέστατος κύριος βλέποντας την απογοήτευσή μου με ενθάρρυνε να περάσω τη Δευτέρα μετά τις 3.30, μπας κι έχουν τελειώσει τις εργασίες. Ήμουν πολύ απογοητευμένος, ήταν αυτό που ήθελα να δω περισσότερο στο Ayacucho, πέρα από το να περπατήσω τα στενά της πόλης και να προσπαθήσω να καταλάβω πώς αυτό το κίνημα της παράνοιας βρήκε έδαφος σε αυτό το ξεχασμένο κομμάτι του πλανήτη. Τέλος πάντων, είπα να πεταχτώ μέχρι το πανεπιστήμιο και να ρίξω μια ματιά στο τοπικό αρχαιολογικό μουσείο όπου ήμουν ολομόναχος και το ευχαριστήθηκα: παρότι μικρό είχε πολύ όμορφα εκθέματα από τα οποία ξεχώριζαν κεραμεικά και υφάσματα των Άνδεων από προκολομβιανούς πολιτισμούς σε πολύ καλή κατάσταση.
Κοντά στο ξενοδοχείο μου βρήκα ένα γκουρμεδάκι... καταπληκτικό φαγητό σε τιμή σοκοφρέτας, αγαπάμε Περού. Κι ενώ δοκίμαζα ένα εξαιρετικό γλυκό (αφού την καταπάτησα τη δίαιτα, ας το ευχαριστηθούμε τουλάχιστον) ξεκίνησε μια απίστευτα δυνατή βροχή που σταμάτησε μόνο το επόμενο πρωί. Δεν πειράζει, είχε πάλι ΝΒΑ στη δωματιάρα μου.