Yorgos
Member
- Μηνύματα
- 10.218
- Likes
- 55.379
- Επόμενο Ταξίδι
- Nipon-Αλάσκα-Yellowstone
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού τότε, τώρα, πάντα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Σχεδιασμός
- Προσδοκίες
- Βόρειο Περού
- Photos Βόρειο Περού
- Βόρειο Περού II
- Photos Βόρειο Περού II
- Βόρειο Περού III
- Photos Βόρειο Περού III
- Βόρειο Περού IV
- Photos Βόρειο Περού IV
- Cuelap
- Photos Cuelap
- Βόρειο Περού V
- Photos Βόρειο Περού V
- Βόρειο Περού VI
- Photos Β.Περου by Krekouzas
- Αξιολόγηση 1ου μέρους – Βόρειο Περού
- Τreks σε χαμένες πόλεις, Κούσκο κ περίχωρα
- Photos Cuzco
- Trek Περού
- Photos Trek Περού
- Trek Περού II
- Photos Trek Περού II
- Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Photos Τρέκ Περού ΙΙΙ
- Τρέκ Περού ΙV
- Photos Τρέκ Περού ΙV
- Τρέκ Περού V
- Photos Τρέκ Περού V
- Μάτσου Πίτσου
- Photos Μάτσου Πίτσου
- Cuzco II
- Photos Cuzco II
- Choquequirao Τρεκ
- Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙΙ
- Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Photos Choquequirao Τρεκ ΙIΙ
- Rainbow Mountain
- Photos Rainbow Mountain
- Αξιολόγηση 2ου μέρους
- Top 5 by krekouzas
- The White Rock
- Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Photos Βολιβία - Λίμνη Τιτικάκα
- Διαδρομή προς Iskanwaya
- Photos Διαδρομή προς Iskanwaya
- Iskanwaya
- Photos Iskanwaya
- Salar De Uyuni
- Photos Salar De Uyuni
- Laguna Colorada
- Photos Laguna Colorada
- Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Photos Εθνικό Πάρκο Avaroa
- Διαδρομή Προς Tupiza
- Photos Διαδρομή προς Tupiza
- Potosi-Sucre
- Photos Potosi-Sucre
- Santa Cruz
- Photos Santa Cruz
- Top 5 Bolivia by Krekouzas
- Samaipata - Vallegrande
- Photos Samaipata - Vallegrande
- Βολιβιανά ΑΤΜs
- Misiones
- Photos Misiones
- Santa Cruz la Vieja
- Photos Santa Cruz la Vieja
- Torata
- Photos Torata
- Αξιολόγηση Βολιβία
- Κεντρικές Άνδεις
- Photos Κεντρικές Άνδεις
- Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Photos Kεντρικές Άνδεις ΙΙ
- Vilcashuaman
- Photos Vilcashuaman
- Quinua-Lima
- Photos Quinua-Lima
- Αξιολόγηση 4ου μέρους
- Ushuaia
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική
- Κρουαζιέρα Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική
- Photos Ανταρκτική
- Ανταρκτική ΙΙ
- Photos Ανταρκτική ΙΙ
- Ανταρκτική ΙIΙ
- Photos Ανταρκτική ΙIΙ
- Ανταρκτική ΙV
- Photos Ανταρκτική ΙV
- Ανταρκτική V
- Photos Ανταρκτική V
- Ανταρκτική VI
- Photos Ανταρκτική VI
- Back to Ushuaia
- Last Day Ushuaia
- Αξιολόγηση Ανταρκτική
- Σαντιάγκο
- Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Photos Σαν Πεδρο Ατακάμα
- Σαν Πεδρο Ατακάμα II
- Σαν Πεδρο Ατακάμα III
- Σαν Πεδρο Ατακάμα IV
- Επιστροφή στο Σαντιάγκο
- Perito Moreno
- Photos Perito Moreno
- Torres del Paine
- Photos Torres del Paine
- Latam
- Παταγονία
- Photos Παταγονία
- Παταγονία ΙΙ
- Παταγονία ΙΙI
- Παταγονία ΙV
- Photos Παταγονία ΙV
- Οινογνωσία
- Βίνια Ντελ Μαρ - Βαλπαραϊσο
- Αξιολόγηση Χιλής
- Βαθμολογία - Αποτίμηση
- Τοπ 15 Εικόνων
Ημέρα αποβίβασης από το πλοίο η σημερινή, με τη θλιβερή διαδικασία του αποχαιρετισμού όλων αυτών των ανθρώπων που μάλλον δε θα ξαναδώ ποτέ: της κυρίας από το Τέξας που σε ένα γεύμα με ρώτησε αν απέδρασα από την Κούβα για να πάθει ένα μίνι εγκεφαλικό όταν έμαθε ότιη Κούβα δεν απαγορεύει την έξοδο από τη χώρα στους πολίτες της, τον καθηγητή-ράπερ, το Σκοτ και την κοπέλα του, την τρελόγρια Νάτι, το Γιοχάνες, την Άντρεα, τον Σκοτ, τους καγιάκερς, την Κινεζούλα που έκατσε να μάθει με υπομονή σε ένα βράδυ να μετράει στα ελληνικά από το 1 μέχρι το 1000.
Είχε σκατόκαιρο τη μέρα που σε γνώρισα, που λέει και το κομμάτι. Αέρας, βροχή και κρύο, ιδανική μέρα για ίντερνετ. Ε μετά από τόσες μέρες χωρίς να ξέρω τι έχει γίνει στην Κούβα, την Ελλάδα, τον πλανήτη, την Ευρωλίγκα (το σημαντικότερο!), είπα να αποβλακωθώ στο ίντερνετ. Πέρασα και μια βόλτα από το ξενοδοχείο, το internet café και το κατάστημα όπου είχα αφήσει σημείωμα μπας και βρεθεί το κινητό μου, αλλά τζίφος. Πάντως και στα τρία μέρη με θυμόντουσαν, ασχολήθηκαν οι άνθρωποι (ειδικά στο ξενοδοχείο) και γενικώς από την αντιμετώπιση των Αργεντίνων όχι απλά δεν έχω παράπονο, αλλά έχω να πω τα καλύτερα. Ορίστε, για να μη λέει η φίλη μου η @alma ότι είμαι προκατειλημμένος με τους ανθρώπους (ε, καλά με τους πορτένιος είμαι, αλλά αυτούς τους κράζει όλη η Αργεντινή, η ήπειρος κι ο γαλαξίας μαζί).
Κατάφερα κι έφαγα κάτι φτηνό και ναι, περί κατορθώματος πρόκειται διότι στην Ουσουάι είναι γενικώς ακριβά τα πράγματα. Λογικό από μια άποψη αφού και μακριά από τους χώρους παραγωγής είναι (άρα τα πάντα είναι “εισαγόμενα” και με μεγάλο κόστος μεταφοράς) και τουριστικό μέρος είναι με τουρισμό υψηλής δαπάνης μάλιστα (η γνωστή εξίσωση “σκι + κρουαζιέρες = μας τον έπιασαν”). Τα ίδια μπισκοτάκια για παράδειγμα που έτρωγα μανιωδώς στη Βολιβία, εδώ κόστιζαν τρεισήμισι φορές περισσότερα. Το ίδιο ίσχυε για τα ξενοδοχεία, ακόμη και το τοπικό χόστελ ακριβό ήταν και πλέον η διανυκτέρευση δεν περιλαμβανόταν στο πακέτο της κρουαζιέρας, οπότε κατέφυγα στο airbnb, που ήταν κάπως φτηνότερα.
Έφτασα λοιπόν στο σπίτι όπου θα με φιλοξενούσαν, άνοιξε την πόρτα η συμπαθέστατη ιδιοκτήτρια και μου έδειξε πού θα κοιμόμουν και τα σχετικά... και μετά μου σύστησε την κόρη της. ΑΜΑΝ, τι παίδαρος είναι αυτός!! Μανούλααααααααα, που έλεγε κι ο Σταυρίδης... Μου ζήτησε να ανοίξει το λάπτοπ μου για να μου βάλει τον κωδικό το ίντερνετ... “βάλε μου ό,τι θες”, απάντησα υπνωτισμένος. “Για δείτε αν δουλεύει”, χαμογέλασε η οπτασία με τα ατέλειωτα πόδια προφυλαγμένα σε ένα γαλάζιο κολάν, το ίσιο μελαχρινό μαλλί, τα γαλάζια μάτια και το περπάτημα νεράιδας. Ε, έβαλα κι εγώ την αρχική μου σελίδα, όπου εμφανίστηκαν τα μέιλ μου. Από τα 20 που ήταν στην οθόνη, τα 14 ήταν από τη V !!!! Όλη εκείνη η αναζήτηση με τις αθλητικές επιδόσεις που είχαμε κάνει ονλάιν με το Γιοχάνες είχαν αποδώσει, η V είχε λάβει το μήνυμά μου και πλέον είχε το μέιλ μου. Στο πρώτο μήνυμα μάλιστα είχε και μια φωτογραφιάρα με το αθλητικό αριστούργημα που ονομάζεται “κορμί της V” να γεμίζει αρμονικά την οθόνη. “Α, η κοπέλα σας είναι ε; Χορεύτρια Κουβανή είναι; Α, κολομβιανή αθλήτρια, εμ με τέτοιο κορμί τι άλλο θα ήταν; Ε, θα ανησύχησε η κοπέλα, τόσες μέρες στην Ανταρκτική χωρίς επικοινωνία, θα φοβήθηκε μην ερωτευτήκατε καμία επιβάτη στο πλοίο... Είστε και γοητευτικός... δίκαια ανησύχησε η κοπέλα”. Ωραία το κοπλιμάν να ούμε, αλλά πρώτον η μόνη γυναίκα που κοιμήθηκε στοιχειωδώς κοντά μου στην Ανταρκτική ήταν η 80χρονη Νάτι, δεύτερον το μόνο κορμί που είδα ήταν το ολόγυμνο του Τσαρλς πρωί, μεσημέρι και βράδυ και τρίτον... το χάσαμε το κορμί πατριώτη (της Αργεντίνας, η V ακόμη καλά πήγαινε), τι ήθελα κι εγώ να ανοίξω τα μέιλ μου, δεν άνοιγα καλύτερα το σάιτ της Καθημερινής να διαβάσω σε ποιο χωριό θα πήγαινε ο Τσίπρας να πει χριστουγεννιάτικες αρλούμπες; Καλά να πάθω.
Η νεράιδα απομακρύνθηκε βάζοντας το παλτό της και τα γάντια της ναζιάρικα, γιατί θα πήγαινε στο δημαρχείο, όπου εργαζόταν. “Καλά, στις 11 το πρωί πηγαίνετε στη δουλειά σας;”, ρώτησα αναιδώς αλλά εύλογα. “Ε, στην Ουσουάια είναι αλλιώς τα ωράρια, κάνει πολύ κρύο το πρωί και πηγαίνουμε λίγο αργότερα, ενώ επιστρέφουμε λίγο νωρίτερα, επειδή επίσης κάνει κρύο το απόγευμα”, χαμογέλασε τυλίγοντας ένα κασκόλ γύρω από τον τραγανό λαιμό της. Μάλιστα, αν κάνει κρύο και το μεσημέρι βλέπω να το κλείνουν το κατάστημα, μην κουράζονται κι άδικα οι Ουσουαϊανοί και πάθουν κανένα κρύωμα, κρίμα είναι. Με χαιρέτισε ευγενικά κι έφυγε η μανούουουουουλα.
Τέλος πάντων, έριξα μια γρήγορη ματιά στα μέιλ, απάντησε αμέσως στη V που επέμενε ότι μετά τη Χιλή θα βρισκόμασταν στη Λίμα (γιούχου ! Αν και μου ανέτρεψε το σχεδιασμό για το τελευταίο κομμάτι του ταξιδιού, χαλάλι της) και βάλθηκα να δω Ευρωλίγκα. Τι απόλαυση, 4 ωρίτσες μπάσκετ με ζεστή σοκολάτα, ενώ έξω φύσαγε, έβρεχε κι έριξε και κάτι αστραπές που με ανησύχησαν προς στιγμή (μην τυχόν και πέσει το ίντερνετ και χάσω κανένα αποτέλεσμα, όχι τίποτε άλλο).
Ε, έφτασε το απόγευμα και έπρεπε να κάνω και καμιά δουλειά. Δηλαδή να φάω (κοιλιόδουλος έγινα σε εκείνη την κρουαζιέρα) και να βρω καμιά εκδρομή για την επομένη, που θα την περνούσα στην Ουσουάια και πάλι. Πανάκριβα ήταν όλα τα τουρ, τελικά επέλεξα ένα ημερήσιο στο εθνικό πάρκο της Γης του Πυρός που κόστιζε 55€, χώρια τα έξτρα 42€ που ζητούσαν για να κάνεις 7χλμ με ένα τουριστικό τραίνο (αυτό δεν το αγόρασα). Γενικώς, οι λίγες εικόνες που είχα από τη Γη του Πυρός παρέπεμπαν σε ένα άκρως αδιάφορο τοπίο και φοβήθηκα ότι η όλη εμπειρία θα ήταν ένα απέραντο tourist trap με καμιά θείτσα ξεναγό να μας δείχνει το νοτιότερο σουβλατζίδικο του κόσμου, το νοτιότερο σουβενιράδικο, τις νοτιότερες τουαλέτες και να ζητάει και το νοτιότερο φιλοδώρημα, στην οποία περίπτωση θα της έδειχνα το νοτιότερο μέλος του σώματός μου, αυτό που είδε και ο βολιβιανός ρεσεψιονίστ της Σάντα Κρους. Αλλά την πήρα την εκδρομή, πρώτον διότι στη ζωή μετανιώνουμε μόνο για όσα δεν κάνουμε, δεύτερον διότι και για την κρουαζιέρα στην Ανταρκτική τα ίδια έλεγα κι αποδείχθηκε καταπληκτική και τρίτον διότι οι υπόλοιπες εκδρομές ήταν για να δει κανείς φάλαινες και πιγκουίνους, με κίνδυνο να πεθάνω από υπερβολική δόση πανίδας. Γη του Πυρός λοιπόν την επομένη, να δούμε τι θα δούμε.
Ξύπνησα φρέσκος. ‘Ηρθαν να με πάρουν στην ώρα τους για το τουρ, με τον ουρανό να είναι καταγάλανος, μετά την κακοκαιρία της προηγούμενης βραδιάς. Η νεαρή ξεναγός ήταν από το Buenos Aires και ζούσε εδώ και 3 χρόνια στην Ουσουάια, που τους φαινόταν ένα μέρος “πιο ανθρώπινο και μακριά από τους πορτένιος, που ντρέπομαι που το λέω, γιατί κι εγώ πορτένια είμαι, αλλά είναι ανυπόφοροι”. Τη συμπάθησα!
Το γκρουπ αποτελείτο από δυο πολύ όμορφα νέα παιδιά από τη Βραζιλία (χαλαρά θα έπαιζε το ζευγαράκι σε καμιά διαφήμιση Timotei) και κάποιοι άλλοι που δεν πρέπει να ήταν τόσο εκθαμβωτικοί γιατί δε θυμάμαι κανέναν τους. Η ξεναγός έκανε πολύ καλή δουλειά δεδομένων των λίγων πραγμάτων που προσφέρει η περιοχή από πλευράς ενδιαφέροντος (ειδικά ιστορικού), δίνοντας συνεχώς πληροφορίες, πρακτικές και με μεταδοτικότητα, όπως πρέπει.
Μάθαμε λοιπόν πως η γραμμή του τραίνου της Ουσουάια πράγματι φτιάχτηκε από κρατούμενους (άλλωστε η πόλη ως ανοιχτή φυλακή ξεκίνησε), αλλά πλέον ακολουθεί διαφορετική διαδρομή από την τρέχουσα. Βασικά υπήρχαν τρεις γραμμές τραίνου: μία η μόνιμη και δυο κινητές, που χρησιμοποιούνταν ώστε να μεταφέρονται οι κρατούμενοι για να μεταβαίνουν στα σημεία όπου θα έκοβαν τα δέντρα για την απαραίτητη υλοτομική δραστηριότητα. Η δε σημερινή διαδρομή που ακολουθεί το τραίνο είναι... άσχετη, ο ορισμός της τουριστικής παγίδας. Φτάσαμε πάντως στο σταθμό του τραίνου που ήταν γεμάτος από τουρίστες, ανάμεσα στους οποίους ήταν και η Νάτι,η τρελογιαγιά από το κάμπινγκ που με αναγνώρισε, ήρθε να με αγκαλιάσει και με παρουσίασε στις φίλες της. “Αυτός είναι ο Κουβανός που με βοήθησε να κάνω κάμπινγκ, το παλικάρι που σας έλεγα ότι μου έσωσε τη ζωή!”, είπε όλο χαρά, αν και μάλλον υπερβολικά.
Το ζευγαράκι των Βραζιλιάνων κι εγώ ήμασταν οι μόνοι που δεν πήραμε το τραίνο και πήγαμε για hiking με την ξεναγό. Η διαδρομή ήταν πανέμορφη, ενώ ο μουντζούρης πήγαινε τόσο αργά που εμείς φτάσαμε πιο γρήγορα! Κάπου στο σημείο απόβασης του τραίνου είχε κι ένα χάρτη που απεικόνιζε την Ανταρκτική, τη South Georgia και φυσικά τα Φώκλαντ ως αργεντίνικες κτήσεις, οπότε απόρησα γατί δεν προσέθεσαν και τη Νέα Ζηλανδία, κι αυτή κοντά είναι στο κάτω-κάτω. Η ξεναγός μας είπε ότι είναι λίγο σουρεάλ οι διεκδικήσεις των Αργεντίνων, ότι περισσότερο σχετίζονται με τη γεωγραφική εγγύτητα κι ότι η ίδια ψιλοντρέπεται για το χάρτη που είδαμε, οπότε τη συμπάθησα ακόμη περισσότερο.
Για το τραίνο να σας πω πως όπως το είδα από μακριά με τον ατμό είχε μια άλφα γραφικότητα, αλλά μάλλον καλύτερα είναι να το βλέπεις απέξω κι από μακριά, παρά να το επιβαίνεις, αφού ήταν ασφυκτικά γεμάτο και προφανώς οι επιβαίνοντες δεν έβλεπαν το ίδιο το τραίνο να περνάει μέσα από το τοπίο, αφού βρίσκονταν πάνω του.
Αποβιβάστηκε το υπόλοιπο γκρουπ, ενωθήκαμε όλοι και κατευθυνθήκαμε στο εθνικό πάρκο της Γης του Πυρός, μόνο ένα μικρό μέρος του οποίου είναι επισκέψιμο. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το πάρκο είναι υπό επίθεση λόγω ενός είδος κάστορα το οποίο εισήγαγαν κάποιοι έξυπνοι Αργεντίνοι, θεωρώντας ότι αφού κάνει κρύο στον Καναδά και το ίδιο ισχύει κι εδώ, θα φέρουμε κάστορες, θα προσαρμοστούν και θα έχουμε έσοδα από τις γούνες τους. Μόνο που οι κάστορες στον Καναδά έχουν φυσικούς εχθρούς, στη Γη του Πυρός όμως όχι, με αποτέλεσμα να έχουν φάει τα μισά δέντρα, να είναι τεραστίων διαστάσεων (έφτασαν τα σαράντα κιλά) και να έχουν αποθρασυνθεί εντελώς. Η επόμενη έξυπνη απόφαση ήταν να φέρουν μεγάλες αλεπούδες, οι οποίες όμως κόλλησαν ασθένειες και αφανίστηκαν, οπότε έχουν καταλήξει οι rangers να κάνουν τους κυνηγούς για να σκοτώσουν τους κάστορες και να περιορίσουν τον αριθμό τους. Το καλύτερο; Η γούνα του νέου αυτού είδους κάστορα είναι άχρηστη, δεν κάνει για επεξαργασία...
Περπατώντας βλέπει κανείς κάποια όμορφα φυτά, τη φύση να προσφέρει ποικιλία χρωμάτων και μπόλικα κουνέλια, τα οποία επίσης πολλαπλασιάζονται αφού οι αυτόχθονες αλεπούδες κόλλησαν ασθένειες από τις εισαγόμενες κι είναι είδος υπό εξαφάνιση. Κάθε λίγο και λιγάκι υπάρχουν συμπαθητικά viewpoints, μια ήυσχη λίμνη με παγκάκια και... αυτάααα. Αδικαιολόγητο το κόστος της εκδρομής, συν τα 13€ είσοδο, συν άλλα 42€ για όποιον πάρει το τραίνο, μιλάμε για ένα χαριτωμένο σύνολο 110€ για 3 ωρίτσες, μόνο και μόνο για να έχει να λέει πως πήγε στο νοτιότερο σημείο, στο τέλος του κόσμου, είδε το νοτιότερο γήπεδο γκολφ και αφόδευσε στη νοτιότερη χέστρα. Στις τουριστικές παγίδες να σημειωθεί και το νοτιότερο ταχυδρομείο τους κόσμου, όπου όποιος επιθυμεί σφραγίζει το διαβατήριό του για 2$, ενώ ένας υποτίθεται γραφικός ντόπιος προσπαθεί να αναγωνριστεί η καλύβα του ως “η πρεσβεία της στροογγυλής νήσου” ή κάτι τέτοιο.
Παρότι όντως έχει λίγα πράγματα να δει κανείς, η ξεναγός έκανε φιλότιμες προσπάθειες να κάνει την εκδρομή πιο αξιόλογη, δίνοντας πολλές πληροφορίες για τους Ινδιάνους της περιοχής, έχοντας φέρει δικές της φωτογραφίες και μιλώντας για τη χλωρίδα και πανίδα, ακόμη κι όταν η τελευταία δεν ήταν ορατή, πραγματικά καλή προσπάθεια από την κοπέλα. Μου σύστησε κι ένα τοπικό εστιατόριο που είναι κατηγοριοποιημένο ως μουσείο, όπου έφαγα ικανοποιητικά, αλλά πάλι ακριβά.
Πήγα σπίτι να δω τι έγινε στην Ευρωλίγκα, αφού στο δρόμο συνάντησα πολλούς επιβάτες από την κρουαζιέρα... καθώς και από την επόμενη, οι οποίοι μας ζητούσαν πληροφορίες. Ξαναλέω πως η δική μας, στα μέσα Δεκεμβρίου ήταν η πρώτη κρουαζιέρα της χρονιάς που δεν απευθυνόταν αποκλειστικά σε Κινέζους και θα έμεναν άλλες τρεις. Όλες οι υπόλοιπες ήταν αποκλειστικά για κινέζικη πελατεία και η τάση αυτή θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια.
Είχε σκατόκαιρο τη μέρα που σε γνώρισα, που λέει και το κομμάτι. Αέρας, βροχή και κρύο, ιδανική μέρα για ίντερνετ. Ε μετά από τόσες μέρες χωρίς να ξέρω τι έχει γίνει στην Κούβα, την Ελλάδα, τον πλανήτη, την Ευρωλίγκα (το σημαντικότερο!), είπα να αποβλακωθώ στο ίντερνετ. Πέρασα και μια βόλτα από το ξενοδοχείο, το internet café και το κατάστημα όπου είχα αφήσει σημείωμα μπας και βρεθεί το κινητό μου, αλλά τζίφος. Πάντως και στα τρία μέρη με θυμόντουσαν, ασχολήθηκαν οι άνθρωποι (ειδικά στο ξενοδοχείο) και γενικώς από την αντιμετώπιση των Αργεντίνων όχι απλά δεν έχω παράπονο, αλλά έχω να πω τα καλύτερα. Ορίστε, για να μη λέει η φίλη μου η @alma ότι είμαι προκατειλημμένος με τους ανθρώπους (ε, καλά με τους πορτένιος είμαι, αλλά αυτούς τους κράζει όλη η Αργεντινή, η ήπειρος κι ο γαλαξίας μαζί).
Κατάφερα κι έφαγα κάτι φτηνό και ναι, περί κατορθώματος πρόκειται διότι στην Ουσουάι είναι γενικώς ακριβά τα πράγματα. Λογικό από μια άποψη αφού και μακριά από τους χώρους παραγωγής είναι (άρα τα πάντα είναι “εισαγόμενα” και με μεγάλο κόστος μεταφοράς) και τουριστικό μέρος είναι με τουρισμό υψηλής δαπάνης μάλιστα (η γνωστή εξίσωση “σκι + κρουαζιέρες = μας τον έπιασαν”). Τα ίδια μπισκοτάκια για παράδειγμα που έτρωγα μανιωδώς στη Βολιβία, εδώ κόστιζαν τρεισήμισι φορές περισσότερα. Το ίδιο ίσχυε για τα ξενοδοχεία, ακόμη και το τοπικό χόστελ ακριβό ήταν και πλέον η διανυκτέρευση δεν περιλαμβανόταν στο πακέτο της κρουαζιέρας, οπότε κατέφυγα στο airbnb, που ήταν κάπως φτηνότερα.
Έφτασα λοιπόν στο σπίτι όπου θα με φιλοξενούσαν, άνοιξε την πόρτα η συμπαθέστατη ιδιοκτήτρια και μου έδειξε πού θα κοιμόμουν και τα σχετικά... και μετά μου σύστησε την κόρη της. ΑΜΑΝ, τι παίδαρος είναι αυτός!! Μανούλααααααααα, που έλεγε κι ο Σταυρίδης... Μου ζήτησε να ανοίξει το λάπτοπ μου για να μου βάλει τον κωδικό το ίντερνετ... “βάλε μου ό,τι θες”, απάντησα υπνωτισμένος. “Για δείτε αν δουλεύει”, χαμογέλασε η οπτασία με τα ατέλειωτα πόδια προφυλαγμένα σε ένα γαλάζιο κολάν, το ίσιο μελαχρινό μαλλί, τα γαλάζια μάτια και το περπάτημα νεράιδας. Ε, έβαλα κι εγώ την αρχική μου σελίδα, όπου εμφανίστηκαν τα μέιλ μου. Από τα 20 που ήταν στην οθόνη, τα 14 ήταν από τη V !!!! Όλη εκείνη η αναζήτηση με τις αθλητικές επιδόσεις που είχαμε κάνει ονλάιν με το Γιοχάνες είχαν αποδώσει, η V είχε λάβει το μήνυμά μου και πλέον είχε το μέιλ μου. Στο πρώτο μήνυμα μάλιστα είχε και μια φωτογραφιάρα με το αθλητικό αριστούργημα που ονομάζεται “κορμί της V” να γεμίζει αρμονικά την οθόνη. “Α, η κοπέλα σας είναι ε; Χορεύτρια Κουβανή είναι; Α, κολομβιανή αθλήτρια, εμ με τέτοιο κορμί τι άλλο θα ήταν; Ε, θα ανησύχησε η κοπέλα, τόσες μέρες στην Ανταρκτική χωρίς επικοινωνία, θα φοβήθηκε μην ερωτευτήκατε καμία επιβάτη στο πλοίο... Είστε και γοητευτικός... δίκαια ανησύχησε η κοπέλα”. Ωραία το κοπλιμάν να ούμε, αλλά πρώτον η μόνη γυναίκα που κοιμήθηκε στοιχειωδώς κοντά μου στην Ανταρκτική ήταν η 80χρονη Νάτι, δεύτερον το μόνο κορμί που είδα ήταν το ολόγυμνο του Τσαρλς πρωί, μεσημέρι και βράδυ και τρίτον... το χάσαμε το κορμί πατριώτη (της Αργεντίνας, η V ακόμη καλά πήγαινε), τι ήθελα κι εγώ να ανοίξω τα μέιλ μου, δεν άνοιγα καλύτερα το σάιτ της Καθημερινής να διαβάσω σε ποιο χωριό θα πήγαινε ο Τσίπρας να πει χριστουγεννιάτικες αρλούμπες; Καλά να πάθω.
Η νεράιδα απομακρύνθηκε βάζοντας το παλτό της και τα γάντια της ναζιάρικα, γιατί θα πήγαινε στο δημαρχείο, όπου εργαζόταν. “Καλά, στις 11 το πρωί πηγαίνετε στη δουλειά σας;”, ρώτησα αναιδώς αλλά εύλογα. “Ε, στην Ουσουάια είναι αλλιώς τα ωράρια, κάνει πολύ κρύο το πρωί και πηγαίνουμε λίγο αργότερα, ενώ επιστρέφουμε λίγο νωρίτερα, επειδή επίσης κάνει κρύο το απόγευμα”, χαμογέλασε τυλίγοντας ένα κασκόλ γύρω από τον τραγανό λαιμό της. Μάλιστα, αν κάνει κρύο και το μεσημέρι βλέπω να το κλείνουν το κατάστημα, μην κουράζονται κι άδικα οι Ουσουαϊανοί και πάθουν κανένα κρύωμα, κρίμα είναι. Με χαιρέτισε ευγενικά κι έφυγε η μανούουουουουλα.
Τέλος πάντων, έριξα μια γρήγορη ματιά στα μέιλ, απάντησε αμέσως στη V που επέμενε ότι μετά τη Χιλή θα βρισκόμασταν στη Λίμα (γιούχου ! Αν και μου ανέτρεψε το σχεδιασμό για το τελευταίο κομμάτι του ταξιδιού, χαλάλι της) και βάλθηκα να δω Ευρωλίγκα. Τι απόλαυση, 4 ωρίτσες μπάσκετ με ζεστή σοκολάτα, ενώ έξω φύσαγε, έβρεχε κι έριξε και κάτι αστραπές που με ανησύχησαν προς στιγμή (μην τυχόν και πέσει το ίντερνετ και χάσω κανένα αποτέλεσμα, όχι τίποτε άλλο).
Ε, έφτασε το απόγευμα και έπρεπε να κάνω και καμιά δουλειά. Δηλαδή να φάω (κοιλιόδουλος έγινα σε εκείνη την κρουαζιέρα) και να βρω καμιά εκδρομή για την επομένη, που θα την περνούσα στην Ουσουάια και πάλι. Πανάκριβα ήταν όλα τα τουρ, τελικά επέλεξα ένα ημερήσιο στο εθνικό πάρκο της Γης του Πυρός που κόστιζε 55€, χώρια τα έξτρα 42€ που ζητούσαν για να κάνεις 7χλμ με ένα τουριστικό τραίνο (αυτό δεν το αγόρασα). Γενικώς, οι λίγες εικόνες που είχα από τη Γη του Πυρός παρέπεμπαν σε ένα άκρως αδιάφορο τοπίο και φοβήθηκα ότι η όλη εμπειρία θα ήταν ένα απέραντο tourist trap με καμιά θείτσα ξεναγό να μας δείχνει το νοτιότερο σουβλατζίδικο του κόσμου, το νοτιότερο σουβενιράδικο, τις νοτιότερες τουαλέτες και να ζητάει και το νοτιότερο φιλοδώρημα, στην οποία περίπτωση θα της έδειχνα το νοτιότερο μέλος του σώματός μου, αυτό που είδε και ο βολιβιανός ρεσεψιονίστ της Σάντα Κρους. Αλλά την πήρα την εκδρομή, πρώτον διότι στη ζωή μετανιώνουμε μόνο για όσα δεν κάνουμε, δεύτερον διότι και για την κρουαζιέρα στην Ανταρκτική τα ίδια έλεγα κι αποδείχθηκε καταπληκτική και τρίτον διότι οι υπόλοιπες εκδρομές ήταν για να δει κανείς φάλαινες και πιγκουίνους, με κίνδυνο να πεθάνω από υπερβολική δόση πανίδας. Γη του Πυρός λοιπόν την επομένη, να δούμε τι θα δούμε.
Ξύπνησα φρέσκος. ‘Ηρθαν να με πάρουν στην ώρα τους για το τουρ, με τον ουρανό να είναι καταγάλανος, μετά την κακοκαιρία της προηγούμενης βραδιάς. Η νεαρή ξεναγός ήταν από το Buenos Aires και ζούσε εδώ και 3 χρόνια στην Ουσουάια, που τους φαινόταν ένα μέρος “πιο ανθρώπινο και μακριά από τους πορτένιος, που ντρέπομαι που το λέω, γιατί κι εγώ πορτένια είμαι, αλλά είναι ανυπόφοροι”. Τη συμπάθησα!
Το γκρουπ αποτελείτο από δυο πολύ όμορφα νέα παιδιά από τη Βραζιλία (χαλαρά θα έπαιζε το ζευγαράκι σε καμιά διαφήμιση Timotei) και κάποιοι άλλοι που δεν πρέπει να ήταν τόσο εκθαμβωτικοί γιατί δε θυμάμαι κανέναν τους. Η ξεναγός έκανε πολύ καλή δουλειά δεδομένων των λίγων πραγμάτων που προσφέρει η περιοχή από πλευράς ενδιαφέροντος (ειδικά ιστορικού), δίνοντας συνεχώς πληροφορίες, πρακτικές και με μεταδοτικότητα, όπως πρέπει.
Μάθαμε λοιπόν πως η γραμμή του τραίνου της Ουσουάια πράγματι φτιάχτηκε από κρατούμενους (άλλωστε η πόλη ως ανοιχτή φυλακή ξεκίνησε), αλλά πλέον ακολουθεί διαφορετική διαδρομή από την τρέχουσα. Βασικά υπήρχαν τρεις γραμμές τραίνου: μία η μόνιμη και δυο κινητές, που χρησιμοποιούνταν ώστε να μεταφέρονται οι κρατούμενοι για να μεταβαίνουν στα σημεία όπου θα έκοβαν τα δέντρα για την απαραίτητη υλοτομική δραστηριότητα. Η δε σημερινή διαδρομή που ακολουθεί το τραίνο είναι... άσχετη, ο ορισμός της τουριστικής παγίδας. Φτάσαμε πάντως στο σταθμό του τραίνου που ήταν γεμάτος από τουρίστες, ανάμεσα στους οποίους ήταν και η Νάτι,η τρελογιαγιά από το κάμπινγκ που με αναγνώρισε, ήρθε να με αγκαλιάσει και με παρουσίασε στις φίλες της. “Αυτός είναι ο Κουβανός που με βοήθησε να κάνω κάμπινγκ, το παλικάρι που σας έλεγα ότι μου έσωσε τη ζωή!”, είπε όλο χαρά, αν και μάλλον υπερβολικά.
Το ζευγαράκι των Βραζιλιάνων κι εγώ ήμασταν οι μόνοι που δεν πήραμε το τραίνο και πήγαμε για hiking με την ξεναγό. Η διαδρομή ήταν πανέμορφη, ενώ ο μουντζούρης πήγαινε τόσο αργά που εμείς φτάσαμε πιο γρήγορα! Κάπου στο σημείο απόβασης του τραίνου είχε κι ένα χάρτη που απεικόνιζε την Ανταρκτική, τη South Georgia και φυσικά τα Φώκλαντ ως αργεντίνικες κτήσεις, οπότε απόρησα γατί δεν προσέθεσαν και τη Νέα Ζηλανδία, κι αυτή κοντά είναι στο κάτω-κάτω. Η ξεναγός μας είπε ότι είναι λίγο σουρεάλ οι διεκδικήσεις των Αργεντίνων, ότι περισσότερο σχετίζονται με τη γεωγραφική εγγύτητα κι ότι η ίδια ψιλοντρέπεται για το χάρτη που είδαμε, οπότε τη συμπάθησα ακόμη περισσότερο.
Για το τραίνο να σας πω πως όπως το είδα από μακριά με τον ατμό είχε μια άλφα γραφικότητα, αλλά μάλλον καλύτερα είναι να το βλέπεις απέξω κι από μακριά, παρά να το επιβαίνεις, αφού ήταν ασφυκτικά γεμάτο και προφανώς οι επιβαίνοντες δεν έβλεπαν το ίδιο το τραίνο να περνάει μέσα από το τοπίο, αφού βρίσκονταν πάνω του.
Αποβιβάστηκε το υπόλοιπο γκρουπ, ενωθήκαμε όλοι και κατευθυνθήκαμε στο εθνικό πάρκο της Γης του Πυρός, μόνο ένα μικρό μέρος του οποίου είναι επισκέψιμο. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το πάρκο είναι υπό επίθεση λόγω ενός είδος κάστορα το οποίο εισήγαγαν κάποιοι έξυπνοι Αργεντίνοι, θεωρώντας ότι αφού κάνει κρύο στον Καναδά και το ίδιο ισχύει κι εδώ, θα φέρουμε κάστορες, θα προσαρμοστούν και θα έχουμε έσοδα από τις γούνες τους. Μόνο που οι κάστορες στον Καναδά έχουν φυσικούς εχθρούς, στη Γη του Πυρός όμως όχι, με αποτέλεσμα να έχουν φάει τα μισά δέντρα, να είναι τεραστίων διαστάσεων (έφτασαν τα σαράντα κιλά) και να έχουν αποθρασυνθεί εντελώς. Η επόμενη έξυπνη απόφαση ήταν να φέρουν μεγάλες αλεπούδες, οι οποίες όμως κόλλησαν ασθένειες και αφανίστηκαν, οπότε έχουν καταλήξει οι rangers να κάνουν τους κυνηγούς για να σκοτώσουν τους κάστορες και να περιορίσουν τον αριθμό τους. Το καλύτερο; Η γούνα του νέου αυτού είδους κάστορα είναι άχρηστη, δεν κάνει για επεξαργασία...
Περπατώντας βλέπει κανείς κάποια όμορφα φυτά, τη φύση να προσφέρει ποικιλία χρωμάτων και μπόλικα κουνέλια, τα οποία επίσης πολλαπλασιάζονται αφού οι αυτόχθονες αλεπούδες κόλλησαν ασθένειες από τις εισαγόμενες κι είναι είδος υπό εξαφάνιση. Κάθε λίγο και λιγάκι υπάρχουν συμπαθητικά viewpoints, μια ήυσχη λίμνη με παγκάκια και... αυτάααα. Αδικαιολόγητο το κόστος της εκδρομής, συν τα 13€ είσοδο, συν άλλα 42€ για όποιον πάρει το τραίνο, μιλάμε για ένα χαριτωμένο σύνολο 110€ για 3 ωρίτσες, μόνο και μόνο για να έχει να λέει πως πήγε στο νοτιότερο σημείο, στο τέλος του κόσμου, είδε το νοτιότερο γήπεδο γκολφ και αφόδευσε στη νοτιότερη χέστρα. Στις τουριστικές παγίδες να σημειωθεί και το νοτιότερο ταχυδρομείο τους κόσμου, όπου όποιος επιθυμεί σφραγίζει το διαβατήριό του για 2$, ενώ ένας υποτίθεται γραφικός ντόπιος προσπαθεί να αναγωνριστεί η καλύβα του ως “η πρεσβεία της στροογγυλής νήσου” ή κάτι τέτοιο.
Παρότι όντως έχει λίγα πράγματα να δει κανείς, η ξεναγός έκανε φιλότιμες προσπάθειες να κάνει την εκδρομή πιο αξιόλογη, δίνοντας πολλές πληροφορίες για τους Ινδιάνους της περιοχής, έχοντας φέρει δικές της φωτογραφίες και μιλώντας για τη χλωρίδα και πανίδα, ακόμη κι όταν η τελευταία δεν ήταν ορατή, πραγματικά καλή προσπάθεια από την κοπέλα. Μου σύστησε κι ένα τοπικό εστιατόριο που είναι κατηγοριοποιημένο ως μουσείο, όπου έφαγα ικανοποιητικά, αλλά πάλι ακριβά.
Πήγα σπίτι να δω τι έγινε στην Ευρωλίγκα, αφού στο δρόμο συνάντησα πολλούς επιβάτες από την κρουαζιέρα... καθώς και από την επόμενη, οι οποίοι μας ζητούσαν πληροφορίες. Ξαναλέω πως η δική μας, στα μέσα Δεκεμβρίου ήταν η πρώτη κρουαζιέρα της χρονιάς που δεν απευθυνόταν αποκλειστικά σε Κινέζους και θα έμεναν άλλες τρεις. Όλες οι υπόλοιπες ήταν αποκλειστικά για κινέζικη πελατεία και η τάση αυτή θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια.