taver
Member
- Μηνύματα
- 12.468
- Likes
- 28.827
- Ονειρεμένο Ταξίδι
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 2: Προγραμματισμός
Ήταν τέλη Νοέμβρη 2017. Στα υψίπεδα της Βολιβίας, κοντά στο Salar de Uyuni, η συζήτηση έχει ανάψει. Οι συνομιλητές μου, τέσσερις Βραζιλιάνες, μου έθεσαν το καίριο ερώτημα: Εσύ που έχεις πάει τόσο πολύ στην Ασία, θεωρείς ότι υπάρχει εκεί μέρος με ωραιότερη φύση από εδώ;
Κάπου εκεί συνειδητοποίησα, ότι παρότι είχα κάνει πάνω από 20 ταξίδια στην Ασία, και μολονότι κατάφερα να βρω απαντήσεις στην ερώτηση, όπως Καμτσάτκα και Ha Long bay, είχα χάσει τον «ελέφαντα στο δωμάτιο»: Δεν είχα επισκεφθεί τα Ιμαλάια. Και μολονότι ως προς την ερώτηση των Βραζιλιάνων δεν περίμενα να είναι μέρος της απάντησης, καθότι τα Ιμαλάια είναι παλιά βουνά, δεν έχουν ενεργά ηφαίστεια, ούτε κλειστές λεκάνες απορροής που να μετασχηματιστούν σε αλατολίμνες, τα Ιμαλάια είχαν τόσα άλλα που μου είχαν διαφύγει. Λαούς, πολιτισμούς, μνημεία, θρησκείες, σύγχρονη τεταμένη ιστορία, πολέμους, και αποτελούν πεδίο σύγκρουσης υπερδυνάμεων εδώ και αιώνες. Έχουν βέβαια και φύση, εδώ είναι τα ψηλότερα και θεαματικότερα βουνά στον πλανήτη, αλλά αυτό έρχεται σε δεύτερο πλάνο.
Η αφορμή για το ταξίδι δόθηκε όταν το Γενάρη του 2018 ανακάλυψα (με τη βοήθεια του fly4free.com) μια «προσφορά με την Qatar Airways, όπου εισιτήρια από διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις για το Κατμαντού με επιστροφή στο Ερεβάν της Αρμενίας ήταν διαθέσιμα προς πώληση με τιμές που ξεκινούσαν κάτω από €200. Με διάφορα κόψε-ράψε και για να κάνω τις ημερομηνίες να ταιριάζουν (αλλά και για να μαζέψω αρκετά μίλα oneworld για την αναβάθμιση της κάρτας μου), κατέληξα να κλείσω ένα εισιτήριο Σόφια - Κατμαντού - Ερεβάν για 2 βδομάδες συν κάτι μέρες, από 6/4/2018 (Μεγάλη Παρασκευή) ως την Κυριακή 22/4/2018, με €300 περίπου. Έβαλα κι ένα award εισιτήριο για το Ερεβάν - Αθήνα για το πρωί της 23/4, κι ένα φτηνό Αθήνα - Σόφια το βράδυ της 5/4. Θα είχα δυο βδομάδες στη διάθεσή μου, στις οποίες ήθελα να χωρέσω λίγο Νεπάλ και λίγο Θιβέτ. Όπως τα έκλεισα, θα έφευγα απευθείας στις 5/4 από το γραφείο για το αεροδρόμιο, και θα επέστρεφα απευθείας από το αεροδρόμιο στο γραφείο στις 23/4…
Όλα αυτά κλείστηκαν Πέμπτη βράδυ 18/1/2018, και την επόμενη μέρα έφυγα για Σαββατοκύριακο στο Λονδίνο. Παρότι οι διερευνητικές μου επαφές δεν είχαν δώσει θετικές ενδείξεις ως εκείνη τη στιγμή, ανακοίνωσα τα σχέδιά μου στον @kalspiros και τον Α. με τους οποίους έχουμε ταξιδέψει αρκετές φορές, και ζούν στο Λονδίνο. Έθεσαν βέτο: Για να έρθουμε κι εμείς, πρέπει να μπει και το Μπουτάν στο πρόγραμμα. Εγώ επέμενα ότι οι μέρες δε φτάνουν και πως το Μπουτάν θέλει το χρόνο του και πρέπει να το αφήσουμε για άλλο ταξίδι (συν ότι το budget θα ανέβαινε πολύ). Τελικώς οι αντιρρήσεις μου κάμφθηκαν και αποφάσισα να πάμε και στο Μπουτάν, που μάλλον θα σήμαινε ότι είτε το πρόγραμμα του Νεπάλ θα περικοπτόταν, είτε θα άφηνα το Θιβέτ για άλλο ταξίδι.
Η συνέχεια βέβαια επεφύλασσε και άλλη έκπληξη, καθώς οι άδειες των παιδιών είχαν θέματα, με αποτέλεσμα να πάρουν κι αυτοί μεν δυο εβδομάδες άδεια, αλλά όχι τις ίδιες δυο εβδομάδες με μένα, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας. Θα ξεκινούσαν μια βδομάδα νωρίτερα, στις αργίες του Καθολικού Πάσχα, θα βρισκόμασταν εκεί, και θα επέστρεφαν μια εβδομάδα πριν από μένα. Και από την πλευρά τους το Θιβέτ θα ήταν αυτό που θα έμενε εκτός προγράμματος.
Χρειαζόμουνα και ταξιδιωτικούς οδηγούς για το ταξίδι, βρισκόμουνα και στο Λονδίνο, οπότε εδώ αξίζει μια αναφορά στο Daunt Books, πιθανότατα το καλύτερο εξειδικευμένο ταξιδιωτικό βιβλιοπωλείο στον κόσμο. Σε ένα τεράστιο χώρο που θυμίζει παλιά βιβλιοθήκη στιβαρού και κλασσικού Βρετανικού πανεπιστημίου, σε πολλαπλά επίπεδα και με οργάνωση ανά προορισμό, βρίσκει κανείς ταξιδιωτικούς οδηγούς, λογοτεχνικά βιβλία, ταξιδιωτικές αφηγήσεις, γεωπολιτικά θέματα, κ.ο.κ.. Θα το έλεγες πληρέστατο και κατατοπιστικότατο, ενώ και η εξυπηρέτηση είναι άψογη. (Daunt Books - Independent Booksellers. Buy books, bags and gifts online and in store. - έχει πλέον και υποκαταστήματα, μιλάω γι’ αυτό στο Marylebone).
Το Μπουτάν είναι μια περίεργη χώρα σε πολλούς τομείς (που θέλουν τη δική τους ανάλυση), αλλά ένας από τους τομείς που έχει σημασία στο σημείο αυτό είναι η τουριστική τους πολιτική. Για να πάρεις βίζα για να μπεις στη χώρα, πρέπει να έχεις κλείσει ταξιδιωτικό πρόγραμμα από Μπουτανέζικο ταξιδιωτικό γραφείο, το οποίο να κοστίζει τουλάχιστον $225 ημερησίως (για γκρουπ 3 ατόμων, καθώς για λιγότερα άτομα η τιμή κατ' άτομο ανεβαίνει), με δεσμευτικό πρόγραμμα για το που θα πας και το τι θα δεις, και να το έχεις εξοφλήσει όλο εκ των προτέρων. Δεσμευτικό πρόγραμμα σημαίνει ότι κάθε μέρα πρέπει να παραμένεις στη δηλωμένη από την αρχή περιφέρεια της χώρας που αναγράφεται στη βίζα σου, αλλά κατά τα άλλα μπορείς να προσθαφαιρέσεις αξιοθέατα στις ξεναγήσεις κλπ., Τυχόν άλλες αλλαγές της τελευταίας στιγμής όμως, (π.χ. άλλο ξενοδοχείο) θα χρεωθούν έξτρα.
Στα χρήματα αυτά, πρέπει να προσθέσεις και το διόλου ευκαταφρόνητο τίμημα των αεροπορικών εισιτηρίων, καθώς μόνο δυο Μπουτανέζικες εταιρίες πετάνε στο μοναδικό διεθνές αεροδρόμιο της χώρας, και οι πτήσεις τους έχουν πάντα πολύ περιορισμένη διαθεσιμότητα (εμείς βρήκαμε εισιτήρια μόνο αφού μείναμε μια βδομάδα σε λίστα αναμονής).
Το Μπουτάν φημίζεται για τα θρησκευτικά φεστιβάλ του, με παρελάσεις και εκδηλώσεις πολύ εντυπωσιακές. Ψάξαμε το ημερολόγιο για κάποια που να πέφτει μέσα στο διάστημα που θα είμασταν εκεί, αλλά τζίφος. Οπότε αποφασίσαμε να το βάλουμε στην αρχή της πρώτης εβδομάδας (για μένα), για τέσσερις μέρες, 8-12/4/2018.
Ο Α. ήθελε να πάει στο Μπουτάν μερικές μέρες νωρίτερα από τους υπόλοιπους για να κάνει ένα trek και να τον βρούμε μετά μαζί να συνεχίσουμε, οπότε τον βάλαμε να αναλάβει και τις συνεννοήσεις με τα Μπουτανικά γραφεία. Καταλήξαμε στο Sakten Tours and Treks, από το οποίο (εκ των υστέρων) μπορώ να δηλώσω ότι μείναμε ΠΟΛΥ ικανοποιημένοι. Κλείσαμε το τουρ (αφού περιμέναμε πρώτα να καθαρίσει η λίστα αναμονής για τα αεροπορικά εισιτήρια στις μέρες που θέλαμε) με έμβασμα από Βρετανική τράπεζα, γιατί αν περιμέναμε από τα capital controls στην Ελλάδα, τρέχα γύρευε.
Επόμενο που έπρεπε να κλείσω, ήταν το Θιβέτ. Γενικά για να μπεί κανείς στο Θιβέτ υπάρχουν δυο δρόμοι: Είτε μέσω της (κυρίως) Κίνας, είτε με απευθείας διάσχιση των συνόρων του με το Νεπάλ (είτε οδικώς είτε αεροπορικώς). Για τον πρώτο δρόμο, χρειάζεσαι μια Κινέζικη Βίζα για να μπεις στην Κίνα, η οποία εκδίδεται κανονικά στην πρεσβεία της Κίνας στο Ψυχικό (ή όπου ζει ο καθένας), και μετά ένα Tibet Travel Permit, το οποίο σου επιτρέπει την πρόσβαση στο Θιβέτ - γενικώς, το οποίο πρέπει να το έχεις στα χέρια σου ΠΡΙΝ μπεις στην πτήση ή στο τρένο για Θιβέτ. Και μετά, αναλόγως πως θα κινηθείς μέσα στο Θιβέτ, χρειάζεσαι κι άλλες άδειες (Alien Travel Permit, Military Permits κλπ). Για το δεύτερο δρόμο, δεν κάνει η Κινεζική Βίζα, αλλά χρειάζεσαι μια άλλη, ειδική, που λέγεται China Group Visa, η οποία παρά το όνομά της μπορεί να εκδοθεί για ολόκληρο γκρουπ ή και για ένα άτομο μόνο. Αυτή, εκδίδεται στην Κινεζική πρεσβεία στο Κατμαντού μόνο, και παίρνει 3-4 εργάσιμες μέρες για να εκδοθεί, στη διάρκεια των οποίων η Πρεσβεία κρατάει το διαβατήριό σου. Με τις μέρες που είχα διαθέσιμες για το ταξίδι, αυτό δε μπορούσε να αποτελέσει επιλογή: Αν ήθελα να περιμένω για τη Βίζα στο Νεπάλ, θα έπρεπε να το κάνω μετά την επιστροφή από το Μπουτάν, οπότε μεσολαβούσε και Σαββατοκύριακο και θα μου έμεναν ελάχιστες μέρες για το Θιβέτ.
Για να πάρει κανείς το Tibet Travel Permit (TTP), πρέπει να του το εκδώσουν οι Θιβετιανές αρχές (δηλαδή το Κινεζικό κράτος δια των αντιπροσώπων του στο Θιβέτ), και για να γίνει αυτό πρέπει να μεσολαβήσει ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο. Κάποια το κάνουν όλο αυτό με μια μικρή αμοιβή για τουρίστες που θέλουν να κινηθούν ανεξάρτητα, και βάζουν στο πακέτο τους και τα αξιοθέατα της Λάσα που απαιτούν συνοδεία ξεναγού (π.χ. την Ποτάλα). Για να κινηθεί όμως κανείς και εκτός Λάσα, χρειάζονται κι άλλες άδειες, που είναι πιο δύσκολο να εκδοθούν, ενώ η χρήση δημοσίων μεταφορικών μέσων από τουρίστες έξω από την πόλη της Λάσα απαγορεύεται αυστηρά.
Αυτό, σε συνδυασμό και με τον κυκεώνα της γραφειοκρατίας που χρειάζεται με τις ατελείωτες άδειες, σημαίνει ουσιαστικά ότι όποιος θέλει να κινηθεί στο Θιβέτ και εκτός της Λάσα, θα πρέπει να το κάνει με οργανωμένο τουρ – και επειδή αυτά όταν είναι ατομικά κοστίζουν, πρακτικά πρέπει να ενταχθείς σε ένα μικρό γκρουπάκι (αν όμως είστε περισσότεροι, μπορείτε να ζητήσετε να σας οργανώσουν σαν αυτοτελές γκρουπάκι το ταξίδι σας όπως το θέλετε).
Βρήκα λοιπόν κάποια πρακτορεία, και κατέληξα ότι από όλες τις διαθέσιμες εκδρομές, μου άρεσε το πρόγραμμα που ξεκινούσε από τη Λάσα και τελείωνε στο Κατμαντού, επισκεπτόμενο και το όρος Έβερεστ στην πορεία. Για να το κάνω, έπρεπε να μείνω κι ένα βράδυ σε μια άλλη Κινεζική πόλη εκτός Θιβέτ, ώστε να μπω τελικά στο Θιβέτ από την Κίνα, στην οποία θα είχα μπει με κανονική βίζα. Το τουρ γίνεται και ανάποδα, από το Κατμαντού προς τη Λάσα, αλλά κάτι τέτοιο είναι ένα κάποιο ρίσκο, γιατί η ανάβαση στα 5000 μέτρα είναι τη δεύτερη μέρα μόλις, χωρίς καθόλου σχεδόν προσαρμογή στο υψόμετρο. Τσέκαρα το feasibility όλων αυτών με το μόνο πράκτορα που βρήκα να είχε και αναχώρηση τη μέρα που ήθελα και στοιχειωδώς καλές κριτικές, κι αφού όλα ήταν ΟΚ, έκλεισα ένα αεροπορικό εισιτήριο Kathmandu-Kunming-Lhasa με την China Eastern, με άφιξη απόγευμα στο Kunming και αναχώρηση την επόμενη μέρα, για €400 περίπου (δυστυχώς εκεί είναι οι τιμές…).
Με όλα τα αεροπορικά εισιτήρια κλεισμένα, ο χάρτης των πτήσεων είχε ως εξής:
Και οι δέκα πτήσεις του προγράμματος θα ήταν με αεροπλάνα στενής ατράκτου (Airbus A321/321/319 και Boeing 737), κάνοντας το Kunming με διαφορά τη μακρινότερη πόλη που θα είχα επισκεφθεί χωρίς να μπω σε μεγάλο αεροπλάνο.
Έστειλα και προκαταβολή στο Θιβετιανό πράκτορα, και περίμενα. Λίγες μέρες μετά, μου έστειλε ένα σκασμό από ψεύτικες κρατήσεις, ψεύτικα ξενοδοχεία, ψεύτικο εισιτήριο επιστροφής, για ένα υποτιθέμενο ταξίδι στις επαρχίες Yunnan και Sichuan. «Πήγαινε με το εισιτήριο που έχεις και μ΄ αυτά στην πρεσβεία της Κίνας να βγάλεις μια βίζα. Και μην αναφέρεις πουθενά τίποτα για το Θιβέτ». Του εξήγησα ότι αυτό δε γίνεται, γιατί το αεροπορικό μου είναι ενιαίο ως τη Λάσα και θα φαίνεται ξεκάθαρα. Ωραία μου λέει, «περίμενε τότε λίγες μέρες και θα σου στείλω επίσημη θεωρημένη πρόσκληση για ταξίδι στο Θιβέτ, να πας με αυτή στην πρεσβεία». Πράγματι, λίγες μέρες αργότερα μου έστειλε το έγγραφο, που ονομάζεται «Letter of dully authorized unit» το οποίο έχει ένα barcode πάνω, το οποίο σκανάρει και επιβεβαιώνει η πρεσβεία. Αν το έχεις αυτό, δε χρειάζεσαι άλλα δικαιολογητικά για τη βίζα (ούτε κρατήσεις, ούτε τίποτα). Πήγα στην Κινέζικη πρεσβεία, και μαζί με μια φωτογραφία και μια αίτηση έλαβα τη βίζα για την Κίνα.
Το επόμενο βήμα ήταν η έκδοση του Tibet travel permit, το οποίο πρέπει να το έχεις (πρωτότυπο) στα χέρια σου αν θες να σου επιτραπεί η επιβίβαση για πτήση προς Θιβέτ (ή έτσι υποτίθεται τουλάχιστον, δεν είδα να κάνουν και σοβαρούς ελέγχους στο αεροδρόμιο πέρα από το check-in). Το πλάνο ήταν ότι θα το έστελναν με κούριερ στο ξενοδοχείο μου στο Kunming, οπότε ζήτησαν τα στοιχεία του. Αποφάσισα να κλείσω σε κάτι καλό και αξιόπιστο για να μην ψάχνομαι με την αλληλογραφία, κι όταν βρήκα το Sofitel Kunming να έχει δωμάτια για λιγότερα από €80, η κράτηση έγινε σχεδόν αυτόματα. Και δεν είχα τίποτα άλλο να κάνω, πέρα από το να περιμένω.
Έχοντας λοιπόν φιξάρει τα δυο οργανωμένα κομμάτια του ταξιδιού, έπρεπε να δω και τι θα γίνει με το Νεπάλ. Έτσι όπως το κάναμε, θα είχα τρείς «δόσεις» ταξιδιού στο Νεπάλ: Ένα σκάρτο εικοσιτετράωρο στις 7-8/4, από τις 9 το πρωί που έφτανε η πτήση μου ως τις 8 το επόμενο πρωί που έφευγε η πτήση για το Μπουτάν, ένα διήμερο στις 12-14/4, ανάμεσα στην επιστροφή από το Μπουτάν και την αναχώρηση για το Θιβέτ, όπου έπεφτε και η Νεπαλεζική πρωτοχρονιά, και τις 21-22/4, όπου το πρωί της 21 θα πέρναγα τα σύνορα από το Θιβέτ στο Νεπάλ, ως τις 22/4 το απόγευμα όπου έφευγα για επιστροφή στην Ελλάδα.
Αναγκαστικά, δεν υπήρχε περιθώριο ούτε να σκεφτώ ότι θα δω κάτι από το Νεπάλ πέραν από την κοιλάδα του Κατμαντού, και τη διαδρομή από τα σύνορα του Θιβέτ ως το Κατμαντού, που διατρέχει δυο πανέμορφα εθνικά πάρκα. Η παρέα πάλι, είχε κι αυτή θέματα, καθώς ο Α. θα ήταν στο Νεπάλ από τις 30/3 ως και τις 3/4, προτού πάει στο Μπουτάν λίγο νωρίτερα από τους υπόλοιπους για να κάνει το trek, ενώ ο @kalspiros θα ήταν στο Νεπάλ από τις 4/4 ως τις 8/4 που θα πετάγαμε μαζί στο Μπουτάν. Μετά θα ήμασταν όλοι μαζί στο Μπουτάν ως τις 12/4, το πρωί της οποίας θα πετάγαμε όλοι μαζί στο Κατμαντού, όπου θα μέναμε για δυο μέρες ως τις 14/4 που θα φεύγαμε όλοι για διαφορετικές κατευθύνσεις. Η συμφωνία λοιπόν, ήταν τις δυόμιση «κοινές» μέρες να δούμε μαζί τα πέριξ του Κατμαντού (Patan, Bhaktapur κλπ), και ότι άλλο (π.χ. το κέντρο του Κατμαντού) να το δει ο καθένας ανεξάρτητα στο δικό του χρόνο, που για τους άλλους δυο θα χώραγε και εκδρομές προς Phokara κλπ. Κλείσαμε όλοι στο ίδιο ξενοδοχείο στο Κατμαντού όλα τα βράδια εκτός από το 13-14/4, τη βραδιά της Νεπαλέζικης πρωτοχρονιάς, που αποφασίσαμε να μείνουμε στο Μπακταπούρ, που θα ήταν το επίκεντρο των εκδηλώσεων.
Με τα πλάνα διαμορφωμένα, λοιπόν, το Μπουτανικό γραφείο μόλις πληρώθηκε έστειλε τις βίζες, τα αεροπορικά εισιτήρια και όλα τα έγγραφα που θα χρειαζόμασταν, και εγώ περίμενα την έκδοση του Tibet Travel Permit, που ήταν η τελευταία γραφειοκρατική εκκρεμότητα που θα χρειαζόμουν πριν το ταξίδι. Έφτασε η μέρα της αναχώρησης μου, και δεν είχε εκδοθεί ακόμα, παρά τις διαβεβαιώσεις του Κινέζου πράκτορα και τα «don’t worry» που μου έστελνε συνεχώς. Παρεμπιπτόντως, αν ποτέ κλείσετε με το Tibet Vista (tibettravel.org), ζητήστε να συνεννοείστε με οποιονδήποτε εκπρόσωπο τους εκτός από τον Jim Pel – όσους γνώρισα στο ταξίδι και χρειάστηκε να επικοινωνούν με τον τύπο, τον βρίζουμε όλοι – είναι μοναδική περίπτωση, εγώ χρειάστηκε να ανταλλάξω μαζί του τριάντα οκτώ (38) emails για να βγάλω άκρη, και όχι, δεν ψείριζα τις λεπτομέρειες.
Ήταν τέλη Νοέμβρη 2017. Στα υψίπεδα της Βολιβίας, κοντά στο Salar de Uyuni, η συζήτηση έχει ανάψει. Οι συνομιλητές μου, τέσσερις Βραζιλιάνες, μου έθεσαν το καίριο ερώτημα: Εσύ που έχεις πάει τόσο πολύ στην Ασία, θεωρείς ότι υπάρχει εκεί μέρος με ωραιότερη φύση από εδώ;
Κάπου εκεί συνειδητοποίησα, ότι παρότι είχα κάνει πάνω από 20 ταξίδια στην Ασία, και μολονότι κατάφερα να βρω απαντήσεις στην ερώτηση, όπως Καμτσάτκα και Ha Long bay, είχα χάσει τον «ελέφαντα στο δωμάτιο»: Δεν είχα επισκεφθεί τα Ιμαλάια. Και μολονότι ως προς την ερώτηση των Βραζιλιάνων δεν περίμενα να είναι μέρος της απάντησης, καθότι τα Ιμαλάια είναι παλιά βουνά, δεν έχουν ενεργά ηφαίστεια, ούτε κλειστές λεκάνες απορροής που να μετασχηματιστούν σε αλατολίμνες, τα Ιμαλάια είχαν τόσα άλλα που μου είχαν διαφύγει. Λαούς, πολιτισμούς, μνημεία, θρησκείες, σύγχρονη τεταμένη ιστορία, πολέμους, και αποτελούν πεδίο σύγκρουσης υπερδυνάμεων εδώ και αιώνες. Έχουν βέβαια και φύση, εδώ είναι τα ψηλότερα και θεαματικότερα βουνά στον πλανήτη, αλλά αυτό έρχεται σε δεύτερο πλάνο.
Η αφορμή για το ταξίδι δόθηκε όταν το Γενάρη του 2018 ανακάλυψα (με τη βοήθεια του fly4free.com) μια «προσφορά με την Qatar Airways, όπου εισιτήρια από διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις για το Κατμαντού με επιστροφή στο Ερεβάν της Αρμενίας ήταν διαθέσιμα προς πώληση με τιμές που ξεκινούσαν κάτω από €200. Με διάφορα κόψε-ράψε και για να κάνω τις ημερομηνίες να ταιριάζουν (αλλά και για να μαζέψω αρκετά μίλα oneworld για την αναβάθμιση της κάρτας μου), κατέληξα να κλείσω ένα εισιτήριο Σόφια - Κατμαντού - Ερεβάν για 2 βδομάδες συν κάτι μέρες, από 6/4/2018 (Μεγάλη Παρασκευή) ως την Κυριακή 22/4/2018, με €300 περίπου. Έβαλα κι ένα award εισιτήριο για το Ερεβάν - Αθήνα για το πρωί της 23/4, κι ένα φτηνό Αθήνα - Σόφια το βράδυ της 5/4. Θα είχα δυο βδομάδες στη διάθεσή μου, στις οποίες ήθελα να χωρέσω λίγο Νεπάλ και λίγο Θιβέτ. Όπως τα έκλεισα, θα έφευγα απευθείας στις 5/4 από το γραφείο για το αεροδρόμιο, και θα επέστρεφα απευθείας από το αεροδρόμιο στο γραφείο στις 23/4…
Όλα αυτά κλείστηκαν Πέμπτη βράδυ 18/1/2018, και την επόμενη μέρα έφυγα για Σαββατοκύριακο στο Λονδίνο. Παρότι οι διερευνητικές μου επαφές δεν είχαν δώσει θετικές ενδείξεις ως εκείνη τη στιγμή, ανακοίνωσα τα σχέδιά μου στον @kalspiros και τον Α. με τους οποίους έχουμε ταξιδέψει αρκετές φορές, και ζούν στο Λονδίνο. Έθεσαν βέτο: Για να έρθουμε κι εμείς, πρέπει να μπει και το Μπουτάν στο πρόγραμμα. Εγώ επέμενα ότι οι μέρες δε φτάνουν και πως το Μπουτάν θέλει το χρόνο του και πρέπει να το αφήσουμε για άλλο ταξίδι (συν ότι το budget θα ανέβαινε πολύ). Τελικώς οι αντιρρήσεις μου κάμφθηκαν και αποφάσισα να πάμε και στο Μπουτάν, που μάλλον θα σήμαινε ότι είτε το πρόγραμμα του Νεπάλ θα περικοπτόταν, είτε θα άφηνα το Θιβέτ για άλλο ταξίδι.
Η συνέχεια βέβαια επεφύλασσε και άλλη έκπληξη, καθώς οι άδειες των παιδιών είχαν θέματα, με αποτέλεσμα να πάρουν κι αυτοί μεν δυο εβδομάδες άδεια, αλλά όχι τις ίδιες δυο εβδομάδες με μένα, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας. Θα ξεκινούσαν μια βδομάδα νωρίτερα, στις αργίες του Καθολικού Πάσχα, θα βρισκόμασταν εκεί, και θα επέστρεφαν μια εβδομάδα πριν από μένα. Και από την πλευρά τους το Θιβέτ θα ήταν αυτό που θα έμενε εκτός προγράμματος.
Χρειαζόμουνα και ταξιδιωτικούς οδηγούς για το ταξίδι, βρισκόμουνα και στο Λονδίνο, οπότε εδώ αξίζει μια αναφορά στο Daunt Books, πιθανότατα το καλύτερο εξειδικευμένο ταξιδιωτικό βιβλιοπωλείο στον κόσμο. Σε ένα τεράστιο χώρο που θυμίζει παλιά βιβλιοθήκη στιβαρού και κλασσικού Βρετανικού πανεπιστημίου, σε πολλαπλά επίπεδα και με οργάνωση ανά προορισμό, βρίσκει κανείς ταξιδιωτικούς οδηγούς, λογοτεχνικά βιβλία, ταξιδιωτικές αφηγήσεις, γεωπολιτικά θέματα, κ.ο.κ.. Θα το έλεγες πληρέστατο και κατατοπιστικότατο, ενώ και η εξυπηρέτηση είναι άψογη. (Daunt Books - Independent Booksellers. Buy books, bags and gifts online and in store. - έχει πλέον και υποκαταστήματα, μιλάω γι’ αυτό στο Marylebone).
Το Μπουτάν είναι μια περίεργη χώρα σε πολλούς τομείς (που θέλουν τη δική τους ανάλυση), αλλά ένας από τους τομείς που έχει σημασία στο σημείο αυτό είναι η τουριστική τους πολιτική. Για να πάρεις βίζα για να μπεις στη χώρα, πρέπει να έχεις κλείσει ταξιδιωτικό πρόγραμμα από Μπουτανέζικο ταξιδιωτικό γραφείο, το οποίο να κοστίζει τουλάχιστον $225 ημερησίως (για γκρουπ 3 ατόμων, καθώς για λιγότερα άτομα η τιμή κατ' άτομο ανεβαίνει), με δεσμευτικό πρόγραμμα για το που θα πας και το τι θα δεις, και να το έχεις εξοφλήσει όλο εκ των προτέρων. Δεσμευτικό πρόγραμμα σημαίνει ότι κάθε μέρα πρέπει να παραμένεις στη δηλωμένη από την αρχή περιφέρεια της χώρας που αναγράφεται στη βίζα σου, αλλά κατά τα άλλα μπορείς να προσθαφαιρέσεις αξιοθέατα στις ξεναγήσεις κλπ., Τυχόν άλλες αλλαγές της τελευταίας στιγμής όμως, (π.χ. άλλο ξενοδοχείο) θα χρεωθούν έξτρα.
Στα χρήματα αυτά, πρέπει να προσθέσεις και το διόλου ευκαταφρόνητο τίμημα των αεροπορικών εισιτηρίων, καθώς μόνο δυο Μπουτανέζικες εταιρίες πετάνε στο μοναδικό διεθνές αεροδρόμιο της χώρας, και οι πτήσεις τους έχουν πάντα πολύ περιορισμένη διαθεσιμότητα (εμείς βρήκαμε εισιτήρια μόνο αφού μείναμε μια βδομάδα σε λίστα αναμονής).
Το Μπουτάν φημίζεται για τα θρησκευτικά φεστιβάλ του, με παρελάσεις και εκδηλώσεις πολύ εντυπωσιακές. Ψάξαμε το ημερολόγιο για κάποια που να πέφτει μέσα στο διάστημα που θα είμασταν εκεί, αλλά τζίφος. Οπότε αποφασίσαμε να το βάλουμε στην αρχή της πρώτης εβδομάδας (για μένα), για τέσσερις μέρες, 8-12/4/2018.
Ο Α. ήθελε να πάει στο Μπουτάν μερικές μέρες νωρίτερα από τους υπόλοιπους για να κάνει ένα trek και να τον βρούμε μετά μαζί να συνεχίσουμε, οπότε τον βάλαμε να αναλάβει και τις συνεννοήσεις με τα Μπουτανικά γραφεία. Καταλήξαμε στο Sakten Tours and Treks, από το οποίο (εκ των υστέρων) μπορώ να δηλώσω ότι μείναμε ΠΟΛΥ ικανοποιημένοι. Κλείσαμε το τουρ (αφού περιμέναμε πρώτα να καθαρίσει η λίστα αναμονής για τα αεροπορικά εισιτήρια στις μέρες που θέλαμε) με έμβασμα από Βρετανική τράπεζα, γιατί αν περιμέναμε από τα capital controls στην Ελλάδα, τρέχα γύρευε.
Επόμενο που έπρεπε να κλείσω, ήταν το Θιβέτ. Γενικά για να μπεί κανείς στο Θιβέτ υπάρχουν δυο δρόμοι: Είτε μέσω της (κυρίως) Κίνας, είτε με απευθείας διάσχιση των συνόρων του με το Νεπάλ (είτε οδικώς είτε αεροπορικώς). Για τον πρώτο δρόμο, χρειάζεσαι μια Κινέζικη Βίζα για να μπεις στην Κίνα, η οποία εκδίδεται κανονικά στην πρεσβεία της Κίνας στο Ψυχικό (ή όπου ζει ο καθένας), και μετά ένα Tibet Travel Permit, το οποίο σου επιτρέπει την πρόσβαση στο Θιβέτ - γενικώς, το οποίο πρέπει να το έχεις στα χέρια σου ΠΡΙΝ μπεις στην πτήση ή στο τρένο για Θιβέτ. Και μετά, αναλόγως πως θα κινηθείς μέσα στο Θιβέτ, χρειάζεσαι κι άλλες άδειες (Alien Travel Permit, Military Permits κλπ). Για το δεύτερο δρόμο, δεν κάνει η Κινεζική Βίζα, αλλά χρειάζεσαι μια άλλη, ειδική, που λέγεται China Group Visa, η οποία παρά το όνομά της μπορεί να εκδοθεί για ολόκληρο γκρουπ ή και για ένα άτομο μόνο. Αυτή, εκδίδεται στην Κινεζική πρεσβεία στο Κατμαντού μόνο, και παίρνει 3-4 εργάσιμες μέρες για να εκδοθεί, στη διάρκεια των οποίων η Πρεσβεία κρατάει το διαβατήριό σου. Με τις μέρες που είχα διαθέσιμες για το ταξίδι, αυτό δε μπορούσε να αποτελέσει επιλογή: Αν ήθελα να περιμένω για τη Βίζα στο Νεπάλ, θα έπρεπε να το κάνω μετά την επιστροφή από το Μπουτάν, οπότε μεσολαβούσε και Σαββατοκύριακο και θα μου έμεναν ελάχιστες μέρες για το Θιβέτ.
Για να πάρει κανείς το Tibet Travel Permit (TTP), πρέπει να του το εκδώσουν οι Θιβετιανές αρχές (δηλαδή το Κινεζικό κράτος δια των αντιπροσώπων του στο Θιβέτ), και για να γίνει αυτό πρέπει να μεσολαβήσει ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο. Κάποια το κάνουν όλο αυτό με μια μικρή αμοιβή για τουρίστες που θέλουν να κινηθούν ανεξάρτητα, και βάζουν στο πακέτο τους και τα αξιοθέατα της Λάσα που απαιτούν συνοδεία ξεναγού (π.χ. την Ποτάλα). Για να κινηθεί όμως κανείς και εκτός Λάσα, χρειάζονται κι άλλες άδειες, που είναι πιο δύσκολο να εκδοθούν, ενώ η χρήση δημοσίων μεταφορικών μέσων από τουρίστες έξω από την πόλη της Λάσα απαγορεύεται αυστηρά.
Αυτό, σε συνδυασμό και με τον κυκεώνα της γραφειοκρατίας που χρειάζεται με τις ατελείωτες άδειες, σημαίνει ουσιαστικά ότι όποιος θέλει να κινηθεί στο Θιβέτ και εκτός της Λάσα, θα πρέπει να το κάνει με οργανωμένο τουρ – και επειδή αυτά όταν είναι ατομικά κοστίζουν, πρακτικά πρέπει να ενταχθείς σε ένα μικρό γκρουπάκι (αν όμως είστε περισσότεροι, μπορείτε να ζητήσετε να σας οργανώσουν σαν αυτοτελές γκρουπάκι το ταξίδι σας όπως το θέλετε).
Βρήκα λοιπόν κάποια πρακτορεία, και κατέληξα ότι από όλες τις διαθέσιμες εκδρομές, μου άρεσε το πρόγραμμα που ξεκινούσε από τη Λάσα και τελείωνε στο Κατμαντού, επισκεπτόμενο και το όρος Έβερεστ στην πορεία. Για να το κάνω, έπρεπε να μείνω κι ένα βράδυ σε μια άλλη Κινεζική πόλη εκτός Θιβέτ, ώστε να μπω τελικά στο Θιβέτ από την Κίνα, στην οποία θα είχα μπει με κανονική βίζα. Το τουρ γίνεται και ανάποδα, από το Κατμαντού προς τη Λάσα, αλλά κάτι τέτοιο είναι ένα κάποιο ρίσκο, γιατί η ανάβαση στα 5000 μέτρα είναι τη δεύτερη μέρα μόλις, χωρίς καθόλου σχεδόν προσαρμογή στο υψόμετρο. Τσέκαρα το feasibility όλων αυτών με το μόνο πράκτορα που βρήκα να είχε και αναχώρηση τη μέρα που ήθελα και στοιχειωδώς καλές κριτικές, κι αφού όλα ήταν ΟΚ, έκλεισα ένα αεροπορικό εισιτήριο Kathmandu-Kunming-Lhasa με την China Eastern, με άφιξη απόγευμα στο Kunming και αναχώρηση την επόμενη μέρα, για €400 περίπου (δυστυχώς εκεί είναι οι τιμές…).
Με όλα τα αεροπορικά εισιτήρια κλεισμένα, ο χάρτης των πτήσεων είχε ως εξής:
Και οι δέκα πτήσεις του προγράμματος θα ήταν με αεροπλάνα στενής ατράκτου (Airbus A321/321/319 και Boeing 737), κάνοντας το Kunming με διαφορά τη μακρινότερη πόλη που θα είχα επισκεφθεί χωρίς να μπω σε μεγάλο αεροπλάνο.
Έστειλα και προκαταβολή στο Θιβετιανό πράκτορα, και περίμενα. Λίγες μέρες μετά, μου έστειλε ένα σκασμό από ψεύτικες κρατήσεις, ψεύτικα ξενοδοχεία, ψεύτικο εισιτήριο επιστροφής, για ένα υποτιθέμενο ταξίδι στις επαρχίες Yunnan και Sichuan. «Πήγαινε με το εισιτήριο που έχεις και μ΄ αυτά στην πρεσβεία της Κίνας να βγάλεις μια βίζα. Και μην αναφέρεις πουθενά τίποτα για το Θιβέτ». Του εξήγησα ότι αυτό δε γίνεται, γιατί το αεροπορικό μου είναι ενιαίο ως τη Λάσα και θα φαίνεται ξεκάθαρα. Ωραία μου λέει, «περίμενε τότε λίγες μέρες και θα σου στείλω επίσημη θεωρημένη πρόσκληση για ταξίδι στο Θιβέτ, να πας με αυτή στην πρεσβεία». Πράγματι, λίγες μέρες αργότερα μου έστειλε το έγγραφο, που ονομάζεται «Letter of dully authorized unit» το οποίο έχει ένα barcode πάνω, το οποίο σκανάρει και επιβεβαιώνει η πρεσβεία. Αν το έχεις αυτό, δε χρειάζεσαι άλλα δικαιολογητικά για τη βίζα (ούτε κρατήσεις, ούτε τίποτα). Πήγα στην Κινέζικη πρεσβεία, και μαζί με μια φωτογραφία και μια αίτηση έλαβα τη βίζα για την Κίνα.
Το επόμενο βήμα ήταν η έκδοση του Tibet travel permit, το οποίο πρέπει να το έχεις (πρωτότυπο) στα χέρια σου αν θες να σου επιτραπεί η επιβίβαση για πτήση προς Θιβέτ (ή έτσι υποτίθεται τουλάχιστον, δεν είδα να κάνουν και σοβαρούς ελέγχους στο αεροδρόμιο πέρα από το check-in). Το πλάνο ήταν ότι θα το έστελναν με κούριερ στο ξενοδοχείο μου στο Kunming, οπότε ζήτησαν τα στοιχεία του. Αποφάσισα να κλείσω σε κάτι καλό και αξιόπιστο για να μην ψάχνομαι με την αλληλογραφία, κι όταν βρήκα το Sofitel Kunming να έχει δωμάτια για λιγότερα από €80, η κράτηση έγινε σχεδόν αυτόματα. Και δεν είχα τίποτα άλλο να κάνω, πέρα από το να περιμένω.
Έχοντας λοιπόν φιξάρει τα δυο οργανωμένα κομμάτια του ταξιδιού, έπρεπε να δω και τι θα γίνει με το Νεπάλ. Έτσι όπως το κάναμε, θα είχα τρείς «δόσεις» ταξιδιού στο Νεπάλ: Ένα σκάρτο εικοσιτετράωρο στις 7-8/4, από τις 9 το πρωί που έφτανε η πτήση μου ως τις 8 το επόμενο πρωί που έφευγε η πτήση για το Μπουτάν, ένα διήμερο στις 12-14/4, ανάμεσα στην επιστροφή από το Μπουτάν και την αναχώρηση για το Θιβέτ, όπου έπεφτε και η Νεπαλεζική πρωτοχρονιά, και τις 21-22/4, όπου το πρωί της 21 θα πέρναγα τα σύνορα από το Θιβέτ στο Νεπάλ, ως τις 22/4 το απόγευμα όπου έφευγα για επιστροφή στην Ελλάδα.
Αναγκαστικά, δεν υπήρχε περιθώριο ούτε να σκεφτώ ότι θα δω κάτι από το Νεπάλ πέραν από την κοιλάδα του Κατμαντού, και τη διαδρομή από τα σύνορα του Θιβέτ ως το Κατμαντού, που διατρέχει δυο πανέμορφα εθνικά πάρκα. Η παρέα πάλι, είχε κι αυτή θέματα, καθώς ο Α. θα ήταν στο Νεπάλ από τις 30/3 ως και τις 3/4, προτού πάει στο Μπουτάν λίγο νωρίτερα από τους υπόλοιπους για να κάνει το trek, ενώ ο @kalspiros θα ήταν στο Νεπάλ από τις 4/4 ως τις 8/4 που θα πετάγαμε μαζί στο Μπουτάν. Μετά θα ήμασταν όλοι μαζί στο Μπουτάν ως τις 12/4, το πρωί της οποίας θα πετάγαμε όλοι μαζί στο Κατμαντού, όπου θα μέναμε για δυο μέρες ως τις 14/4 που θα φεύγαμε όλοι για διαφορετικές κατευθύνσεις. Η συμφωνία λοιπόν, ήταν τις δυόμιση «κοινές» μέρες να δούμε μαζί τα πέριξ του Κατμαντού (Patan, Bhaktapur κλπ), και ότι άλλο (π.χ. το κέντρο του Κατμαντού) να το δει ο καθένας ανεξάρτητα στο δικό του χρόνο, που για τους άλλους δυο θα χώραγε και εκδρομές προς Phokara κλπ. Κλείσαμε όλοι στο ίδιο ξενοδοχείο στο Κατμαντού όλα τα βράδια εκτός από το 13-14/4, τη βραδιά της Νεπαλέζικης πρωτοχρονιάς, που αποφασίσαμε να μείνουμε στο Μπακταπούρ, που θα ήταν το επίκεντρο των εκδηλώσεων.
Με τα πλάνα διαμορφωμένα, λοιπόν, το Μπουτανικό γραφείο μόλις πληρώθηκε έστειλε τις βίζες, τα αεροπορικά εισιτήρια και όλα τα έγγραφα που θα χρειαζόμασταν, και εγώ περίμενα την έκδοση του Tibet Travel Permit, που ήταν η τελευταία γραφειοκρατική εκκρεμότητα που θα χρειαζόμουν πριν το ταξίδι. Έφτασε η μέρα της αναχώρησης μου, και δεν είχε εκδοθεί ακόμα, παρά τις διαβεβαιώσεις του Κινέζου πράκτορα και τα «don’t worry» που μου έστελνε συνεχώς. Παρεμπιπτόντως, αν ποτέ κλείσετε με το Tibet Vista (tibettravel.org), ζητήστε να συνεννοείστε με οποιονδήποτε εκπρόσωπο τους εκτός από τον Jim Pel – όσους γνώρισα στο ταξίδι και χρειάστηκε να επικοινωνούν με τον τύπο, τον βρίζουμε όλοι – είναι μοναδική περίπτωση, εγώ χρειάστηκε να ανταλλάξω μαζί του τριάντα οκτώ (38) emails για να βγάλω άκρη, και όχι, δεν ψείριζα τις λεπτομέρειες.
Last edited: