taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 56: Bisket Jatra
To Bisket Jatra, η πρωτοχρονιά δηλαδή, είναι η εορτή της χρονιάς για την πόλη του Bhaktapur. Οι εορτασμοί διαρκούν μέρες, τόσο πριν όσο και μετά την ημέρα. Το κέντρο της προσοχής είναι το άρμα του Bhairab, που συναρμολογείται στην πλατεία Taumandi Tole από υλικά που φυλάσσονται στους δυο ναούς της, και στη συνέχεια μεταφέρεται από το πλήθος που το τραβάει στην πλατεία Khalna Tole. Ακολουθεί και ένα δεύτερο αντίστοιχο άρμα για τη γυναίκα του θεού, τη Bhadrakali. Η μεταφορά διακόπτεται για να γίνει μια διελκυστίνδα ανάμεσα στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης, και η νικήτρια πλευρά αναλαμβάνει τη φροντίδα των εικόνων των δυο θεών όσο διαρκούν οι εκδηλώσεις (μια εβδομάδα περίπου).
Όλα αυτά σήμερα έχουν ήδη γίνει από τις προηγούμενες μέρες. Η επόμενη ενέργεια, σήμερα το απόγευμα της παραμονής της εορτής, είναι να υψωθεί στο κέντρο της πλατείας ένας στύλος ύψους 25 μέτρων. Ο στύλος αυτός συμβολίζει ένα lingam, το «φαλλικό» σύμβολο του Shiva, και τοποθετείται σε μια πέτρινη βάση που βρίσκεται μόνιμα στην πλατεία, η οποία συμβολίζει ένα αιδοίο, και έχει ανάλογο σχήμα με μια οπή στο κέντρο.
Την επόμενη μέρα, τέτοια ώρα, ο στύλος θα κατέβει, με εξίσου τελετουργικό τρόπο, με το νέο χρόνο να ξεκινά από τη στιγμή που θα ακουμπήσει το έδαφος.



Για τα πρακτικά του πράγματος: Υπάρχουν τρείς – τέσσερις δρόμοι που οδηγούν στην πλατεία και μια γέφυρα. Αυτές είναι και οι οδοί διαφυγής αν συμβεί κάτι. Έτσι όπως τραβάνε τα σκοινιά όλοι μαζί, ανοίγουν σα βεντάλια το χώρο που χρειάζονται, με αποτέλεσμα όταν μαζευτεί κόσμος, αυτός να πρέπει να συμπιεστεί σε λίγο χώρο. Όμως , από την πλευρά του ποταμού, η πλατεία καταλήγει σε… γκρεμό, κάγκελο δεν υπάρχει, οπότε είναι επικίνδυνο να σπρωχτεί κανείς κάτω από την πλατεία (ύψος 3 μέτρα περίπου).





Περάσαμε λίγο από την άλλη πλευρά της πλατείας, όπου η άλλη άκρη του στύλου έχει αρχίσει να παίρνει λίγο ύψος και να στηρίζεται.













Και κάπου εκεί, ο στύλος ανέβηκε απότομα στην όρθια θέση. Για να το καταφέρουν αυτό, όμως, έπεσε πολύ μεγάλο σπρωξίδι. Και ήμουν κι εγώ θύμα, που χρειάστηκε να πηδήξω γρήγορα από την άκρη της πλατείας από ύψος 3-4 μέτρων, και παραλίγο να προσγειωθώ πάνω σε κάποιον άνθρωπο που είχε πέσει στο έδαφος και να πέσουν και οι υπόλοιποι πάνω μου. Ευτυχώς τη γλυτώσαμε, αλλά πήρα μεγάλη τρομάρα. Ο @kalspiros και ο Α. ευτυχώς βρισκόταν κοντά στις σκάλες την επίμαχη στιγμή, και κατέβηκαν από κει.

Λίγο αργότερα, είδαμε να μεταφέρουν σηκωτούς δυο τραυματίες προς τα ασθενοφόρα, που βρίσκονταν απέναντι από το γεφυράκι στην άκρη της πλατείας, μη μπορώντας να προσεγγίσουν πιο κοντά.
Ο στύλος τέλος πάντων υψώθηκε, αλλά δε φαινότανε και πάρα πολύ σταθερός, οπότε φοβούμενοι ένα αντίστοιχο ποδοπάτημα, πήγαμε σε ένα ασφαλές σημείο στην άκρη της πλατείας κάτω από μια στέγη. Εν τω μεταξύ, κάποιοι θαρραλέοι άρχισαν να σκαρφαλώνουν πάνω στο στύλο.



Περιμέναμε να απομακρυνθεί ο πολύς κόσμος, και φύγαμε κι εμείς.
Επόμενη στάση, στην πλατεία Taumandi Tole, το Nyatapola Café. Βρίσκεται μέσα στο κέντρο της πλατείας, και στεγάζεται σε μια παγόδα που κάποτε ήταν ναός. Το μπαλκονάκι στον πρώτο όροφο προσφέρει και θέα στην πλατεία, στην οποία εξελίσσεται κάποια εκδήλωση με φωτιές, δεν κατάλαβα τι ακριβώς. Το γιαούρτι juju dhau εδώ ήταν αρκετά καλύτερο από το μεσημέρι.


Κάναμε μια βραδινή βόλτα για να βρούμε εστιατόριο για βραδινό φαγητό. Καταλήξαμε στο Peacock café, στην Tachupal Tole, την τρίτη πλατεία της πόλης. Είχε κι αυτό την ανάλογη θέση πάνω από την πλατεία, και αντιστρόφως ανάλογη ποιότητα φαγητού (δηλαδή χάλια. Ευτυχώς δεν πεινάγαμε πολύ). Και επιστρέψαμε.



To Bisket Jatra, η πρωτοχρονιά δηλαδή, είναι η εορτή της χρονιάς για την πόλη του Bhaktapur. Οι εορτασμοί διαρκούν μέρες, τόσο πριν όσο και μετά την ημέρα. Το κέντρο της προσοχής είναι το άρμα του Bhairab, που συναρμολογείται στην πλατεία Taumandi Tole από υλικά που φυλάσσονται στους δυο ναούς της, και στη συνέχεια μεταφέρεται από το πλήθος που το τραβάει στην πλατεία Khalna Tole. Ακολουθεί και ένα δεύτερο αντίστοιχο άρμα για τη γυναίκα του θεού, τη Bhadrakali. Η μεταφορά διακόπτεται για να γίνει μια διελκυστίνδα ανάμεσα στην ανατολική και τη δυτική πλευρά της πόλης, και η νικήτρια πλευρά αναλαμβάνει τη φροντίδα των εικόνων των δυο θεών όσο διαρκούν οι εκδηλώσεις (μια εβδομάδα περίπου).
Όλα αυτά σήμερα έχουν ήδη γίνει από τις προηγούμενες μέρες. Η επόμενη ενέργεια, σήμερα το απόγευμα της παραμονής της εορτής, είναι να υψωθεί στο κέντρο της πλατείας ένας στύλος ύψους 25 μέτρων. Ο στύλος αυτός συμβολίζει ένα lingam, το «φαλλικό» σύμβολο του Shiva, και τοποθετείται σε μια πέτρινη βάση που βρίσκεται μόνιμα στην πλατεία, η οποία συμβολίζει ένα αιδοίο, και έχει ανάλογο σχήμα με μια οπή στο κέντρο.
Την επόμενη μέρα, τέτοια ώρα, ο στύλος θα κατέβει, με εξίσου τελετουργικό τρόπο, με το νέο χρόνο να ξεκινά από τη στιγμή που θα ακουμπήσει το έδαφος.



Για τα πρακτικά του πράγματος: Υπάρχουν τρείς – τέσσερις δρόμοι που οδηγούν στην πλατεία και μια γέφυρα. Αυτές είναι και οι οδοί διαφυγής αν συμβεί κάτι. Έτσι όπως τραβάνε τα σκοινιά όλοι μαζί, ανοίγουν σα βεντάλια το χώρο που χρειάζονται, με αποτέλεσμα όταν μαζευτεί κόσμος, αυτός να πρέπει να συμπιεστεί σε λίγο χώρο. Όμως , από την πλευρά του ποταμού, η πλατεία καταλήγει σε… γκρεμό, κάγκελο δεν υπάρχει, οπότε είναι επικίνδυνο να σπρωχτεί κανείς κάτω από την πλατεία (ύψος 3 μέτρα περίπου).





Περάσαμε λίγο από την άλλη πλευρά της πλατείας, όπου η άλλη άκρη του στύλου έχει αρχίσει να παίρνει λίγο ύψος και να στηρίζεται.














Λίγο αργότερα, είδαμε να μεταφέρουν σηκωτούς δυο τραυματίες προς τα ασθενοφόρα, που βρίσκονταν απέναντι από το γεφυράκι στην άκρη της πλατείας, μη μπορώντας να προσεγγίσουν πιο κοντά.
Ο στύλος τέλος πάντων υψώθηκε, αλλά δε φαινότανε και πάρα πολύ σταθερός, οπότε φοβούμενοι ένα αντίστοιχο ποδοπάτημα, πήγαμε σε ένα ασφαλές σημείο στην άκρη της πλατείας κάτω από μια στέγη. Εν τω μεταξύ, κάποιοι θαρραλέοι άρχισαν να σκαρφαλώνουν πάνω στο στύλο.



Περιμέναμε να απομακρυνθεί ο πολύς κόσμος, και φύγαμε κι εμείς.
Επόμενη στάση, στην πλατεία Taumandi Tole, το Nyatapola Café. Βρίσκεται μέσα στο κέντρο της πλατείας, και στεγάζεται σε μια παγόδα που κάποτε ήταν ναός. Το μπαλκονάκι στον πρώτο όροφο προσφέρει και θέα στην πλατεία, στην οποία εξελίσσεται κάποια εκδήλωση με φωτιές, δεν κατάλαβα τι ακριβώς. Το γιαούρτι juju dhau εδώ ήταν αρκετά καλύτερο από το μεσημέρι.


Κάναμε μια βραδινή βόλτα για να βρούμε εστιατόριο για βραδινό φαγητό. Καταλήξαμε στο Peacock café, στην Tachupal Tole, την τρίτη πλατεία της πόλης. Είχε κι αυτό την ανάλογη θέση πάνω από την πλατεία, και αντιστρόφως ανάλογη ποιότητα φαγητού (δηλαδή χάλια. Ευτυχώς δεν πεινάγαμε πολύ). Και επιστρέψαμε.



Last edited: