taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 15: Ταξίδι για το Μπουτάν
Βόλεψα τα πράγματα που θα χρειαζόμουν για 4 βράδια σε ένα μικρό backpack, άφησα τη βαλίτσα με τα υπόλοιπα στο Νεπαλέζο ξενοδόχο (μετά το Bhutan θα επιστρέφαμε στο ίδιο ξενοδοχείο), και χαράματα το ταξί που μας είχε κανονίσει ο ξενοδόχος περίμενε στην είσοδο του. Φορτώσαμε τα πράγματα και ξεκινήσαμε για το αεροδρόμιο. Τότε συνειδητοποίησα για πρώτη φορά ότι όταν η κίνηση δε μπλοκάρει τα πάντα, οι Νεπαλέζοι οδηγούν όπως στην Ινδία. Τα είδα λίγο όλα, αλλά φτάσαμε τελικώς στο αεροδρόμιο (κάνοντας και κάπου 100 μέτρα στο αντίθετο ρεύμα).
Η πτήση της DrukAir, της Βασιλικής Αεροπορίας του Μπουτάν, θα έφευγε στην ώρα της. Με τις βίζες και τα έγγραφα στο χέρι, πήγαμε στο check-in, για να πάρουμε την πρώτη πίκρα. Έχουμε ακόμα κάποια αριστερά παράθυρα, μας λέει η τσεκινατζού, αλλά δε μπορώ να σας δώσω και τα δυο. Θα πρέπει να καθίσετε μαζί, ένας στο παράθυρο κι ένας στη μέση. Αφήσαμε την τύχη να επιλέξει ποιος από τους δυο μας θα καθόταν στο παράθυρο, κι αυτή χαμογέλασε στον @kalspiros. Έτσι κι αλλιώς εγώ θα είχα κι άλλες ευκαιρίες: Είχα συνολικά τρείς πτήσεις που θα πετούσαν λίγο πιο νότια από το Everest.
Το αεροδρόμιο του Paro στο Μπουτάν είναι ένα από τα πιο δύσκολα για προσγείωση στον κόσμο. Η χώρα είναι ορεινή, με διαδοχικές κοιλάδες ανάμεσα σε ψηλά βουνά, και δεν υπάρχουν πολλά μέρη στα οποία να μπορούσαν να κατασκευάσουν διάδρομο προσγείωσης, που χρειάζεται κάποια χιλιόμετρα ευθείας. Εκεί που κατασκευάστηκε τελικά το αεροδρόμιο, το μοναδικό διεθνές αεροδρόμιο στη χώρα, εκεί που ξεκινάει και τελειώνει ο διάδρομος, ξεκινάνε αμέσως βουνά. Και σα να μη έφτανε αυτό, ο πιλότος που φέρνει ένα αεροπλάνο για προσγείωση πρέπει να μπει στην κοιλάδα, να πετάξει για λίγο ανάμεσα στα βουνά όσο κατεβαίνει το τελευταίο χιλιόμετρο, και τελευταία στιγμή να στρίψει, ακολουθώντας την κοιλάδα, χωρίς ορατότητα, για να πλησιάσει το διάδρομο. Τελευταία στιγμή είπα; Λάθος. Υπάρχει και πιο τελευταία, καθώς 4-5 δευτερόλεπτα πριν την προσγείωση πρέπει να στρίψει το αεροπλάνο για να ευθυγραμμιστεί και πάλι με το διάδρομο, αλλιώς θα καταλήξει πάνω σε βουνό:
Δείτε αυτό το βίντεο (από το Internet) για το πώς είναι μια προσγείωση εκεί:
Και δείτε το κιόλας στο Google Earth:

Όλα αυτά φυσικά σημαίνουν ότι υπάρχουν όλοι κι όλοι δέκα πιλότοι που έχουν πιστοποιηθεί ως ικανοί να πραγματοποιούν προσγειώσεις σε αυτό το αεροδρόμιο, και εργάζονται όλοι στις δυο αεροπορικές εταιρίες του Μπουτάν, τη Drukair με την οποία θα πετάξουμε εμείς, και τη Bhutan Airlines, που ιδρύθηκε πριν από λίγα χρόνια. Με δυο μόνο εταιρίες να πετάνε για εκεί, είναι λογικό οι τιμές των εισιτηρίων να ξεφεύγουν.
Η Drukair πετάει από το Κατμαντού για το Paro με Airbus 319, και ενίοτε με ATR 42 (ο Α., που είχε ήδη πάει στο Μπουτάν μερικές μέρες πριν από μας τους υπόλοιπους, έτυχε να πετάξει μ’ αυτό). 4 αεροπλάνα έχει συνολικά, ένα ATR42 και τρία A319, αλλά εμείς μόνο το ένα από τα τρία είδαμε να πετάει. Το δρομολόγιο της πτήσης είναι (για μας τουλάχιστον) Δελχί – Κατμαντού – Paro, που σημαίνει ότι θα υπάρχουν ήδη κάποιοι επιβάτες στο αεροπλάνο όταν θα επιβιβαστούμε - εξ ου και η ανάγκη να κάνουμε check-in πολύ νωρίς. Εμείς σήμερα, Κυριακή του Πάσχα 8/4/2018 για την Ελλάδα, θα πετάξουμε με το A5-RGG, και έχουμε τις θέσεις 20Α και 20Β.
Περάσαμε το Νεπαλέζικο immigration, φάγαμε κάτι σαν πρωϊνό στα μαγαζάκια του αεροδρομίου, και περάσαμε και τον έλεγχο ασφαλείας μετά τον οποίο τα καθίσματα σ’ αυτό το αεροδρόμιο είναι ελάχιστα. Πήγαμε στην πύλη μας, και κάπου μαζί με μας έφτασε και το αεροπλάνο μας από το Δελχί. Μας μάζεψαν όλους σε μια γωνιά, και αφού κατέβηκαν οι ελάχιστοι επιβάτες που αποβιβαζόντουσαν εδώ (τους βλέπετε στη φωτογραφία), μπήκαμε στο αεροπλάνο και πήραμε τις θέσεις μας.



Η αναχώρηση από το Κατμαντού δεν είχε τίποτα το συναρπαστικό. Τουλάχιστον όχι τόσο όσο η θέα που ακολουθούσε, λίγο αργότερα. Ο καιρός βέβαια δε μας έκανε τη χάρη, και λίγα μόνο από τα βουνά διακρίνονται ανάμεσα στα σύννεφα.



Το πρωινό που προσφέρανε πάντως ήταν επαρκέστατο για πτήση με διάρκεια κάτω από μια ώρα. Όχι ανάλογο του κόστους της πτήσης, θα έπρεπε να σερβίρουν χαβιάρια και Dom Perignon για να είναι ανάλογο, αλλά σίγουρα καλύτερο από αυτό των ευρωπαϊκών εταιριών σε ανάλογης διάρκειας πτήσεις.


Έγραψα και νωρίτερα για τις ιδιαιτερότητες της τουριστικής πολιτικής του Μπουτάν. Δεν είναι όμως το μόνο σημείο που η χώρα είναι μοναδική και «ιδιαίτερη», είτε για καλό είτε για κακό. Απομονωμένη στα βουνά των ανατολικών Ιμαλαΐων, η χώρα στην οποία κατευθυνόμαστε είχε για αιώνες την ανάγκη ή το προτέρημα να ζει χωρίς πολλές επαφές με τις γύρω χώρες, και να αναπτύσσει τους δικούς της κανόνες συμπεριφοράς και τρόπο ζωής.
Μιλάμε για μια χώρα που ως το 1960 δεν είχε εθνικό νόμισμα, τηλέφωνα, σχολεία ή νοσοκομεία, και οι κάτοικοι ήταν επί το πλείστον αγρότες δουλοπάροικοι. Μέχρι το 1999 δεν υπήρχε τηλεόραση, ενώ ακόμα και σήμερα απαγορεύεται η πώληση προϊόντων καπνού και δεν υπάρχουν φανάρια στους δρόμους.
Το όνομα Bhutan δεν είναι σαφές από πού προέρχεται. Κάποιοι λένε πως είναι εξέλιξη του Σανσκριτικού Bhotant, που σημαίνει «τέλος του Θιβέτ». Άλλοι υποστηρίζουν ότι προέρχεται από το Bhu-uttan, που σημαίνει «υψηλά εδάφη». Οι πρώτοι Βρεττανοί εξερευνητές πάλι, το έλεγαν Bootan ή Bhotan, και πίστευαν ότι προέρχεται από το Bhotst-han, δηλαδή γή των Bhotia (Bhotia σημαίνει Θιβετιανός στα Σανσκριτικά).
Αλλά έτσι κι αλλιώς, αυτό που όλος ο κόσμος λέει σήμερα Bhutan, οι ντόπιοι από το 13ο αιώνα και μετά το ονομάζουν Druk Yul, δηλαδή χώρα του δράκου της βροντής (Land of the thunder dragon στα Αγγλικά, οι μεταφράσεις από τα Αγγλικά είναι δικές μου, σχωράτε μου κάνα λάθος που και που), και οι ίδιοι λέγονται Drukpa - όνομα ίδιο με τη θρησκεία τους, που είναι συγκεκριμένο παρακλάδι του Θιβετιανού Βουδισμού (Drukpa Kagyu βουδισμός).
Βόλεψα τα πράγματα που θα χρειαζόμουν για 4 βράδια σε ένα μικρό backpack, άφησα τη βαλίτσα με τα υπόλοιπα στο Νεπαλέζο ξενοδόχο (μετά το Bhutan θα επιστρέφαμε στο ίδιο ξενοδοχείο), και χαράματα το ταξί που μας είχε κανονίσει ο ξενοδόχος περίμενε στην είσοδο του. Φορτώσαμε τα πράγματα και ξεκινήσαμε για το αεροδρόμιο. Τότε συνειδητοποίησα για πρώτη φορά ότι όταν η κίνηση δε μπλοκάρει τα πάντα, οι Νεπαλέζοι οδηγούν όπως στην Ινδία. Τα είδα λίγο όλα, αλλά φτάσαμε τελικώς στο αεροδρόμιο (κάνοντας και κάπου 100 μέτρα στο αντίθετο ρεύμα).
Η πτήση της DrukAir, της Βασιλικής Αεροπορίας του Μπουτάν, θα έφευγε στην ώρα της. Με τις βίζες και τα έγγραφα στο χέρι, πήγαμε στο check-in, για να πάρουμε την πρώτη πίκρα. Έχουμε ακόμα κάποια αριστερά παράθυρα, μας λέει η τσεκινατζού, αλλά δε μπορώ να σας δώσω και τα δυο. Θα πρέπει να καθίσετε μαζί, ένας στο παράθυρο κι ένας στη μέση. Αφήσαμε την τύχη να επιλέξει ποιος από τους δυο μας θα καθόταν στο παράθυρο, κι αυτή χαμογέλασε στον @kalspiros. Έτσι κι αλλιώς εγώ θα είχα κι άλλες ευκαιρίες: Είχα συνολικά τρείς πτήσεις που θα πετούσαν λίγο πιο νότια από το Everest.

Το αεροδρόμιο του Paro στο Μπουτάν είναι ένα από τα πιο δύσκολα για προσγείωση στον κόσμο. Η χώρα είναι ορεινή, με διαδοχικές κοιλάδες ανάμεσα σε ψηλά βουνά, και δεν υπάρχουν πολλά μέρη στα οποία να μπορούσαν να κατασκευάσουν διάδρομο προσγείωσης, που χρειάζεται κάποια χιλιόμετρα ευθείας. Εκεί που κατασκευάστηκε τελικά το αεροδρόμιο, το μοναδικό διεθνές αεροδρόμιο στη χώρα, εκεί που ξεκινάει και τελειώνει ο διάδρομος, ξεκινάνε αμέσως βουνά. Και σα να μη έφτανε αυτό, ο πιλότος που φέρνει ένα αεροπλάνο για προσγείωση πρέπει να μπει στην κοιλάδα, να πετάξει για λίγο ανάμεσα στα βουνά όσο κατεβαίνει το τελευταίο χιλιόμετρο, και τελευταία στιγμή να στρίψει, ακολουθώντας την κοιλάδα, χωρίς ορατότητα, για να πλησιάσει το διάδρομο. Τελευταία στιγμή είπα; Λάθος. Υπάρχει και πιο τελευταία, καθώς 4-5 δευτερόλεπτα πριν την προσγείωση πρέπει να στρίψει το αεροπλάνο για να ευθυγραμμιστεί και πάλι με το διάδρομο, αλλιώς θα καταλήξει πάνω σε βουνό:

Δείτε αυτό το βίντεο (από το Internet) για το πώς είναι μια προσγείωση εκεί:

Όλα αυτά φυσικά σημαίνουν ότι υπάρχουν όλοι κι όλοι δέκα πιλότοι που έχουν πιστοποιηθεί ως ικανοί να πραγματοποιούν προσγειώσεις σε αυτό το αεροδρόμιο, και εργάζονται όλοι στις δυο αεροπορικές εταιρίες του Μπουτάν, τη Drukair με την οποία θα πετάξουμε εμείς, και τη Bhutan Airlines, που ιδρύθηκε πριν από λίγα χρόνια. Με δυο μόνο εταιρίες να πετάνε για εκεί, είναι λογικό οι τιμές των εισιτηρίων να ξεφεύγουν.
Η Drukair πετάει από το Κατμαντού για το Paro με Airbus 319, και ενίοτε με ATR 42 (ο Α., που είχε ήδη πάει στο Μπουτάν μερικές μέρες πριν από μας τους υπόλοιπους, έτυχε να πετάξει μ’ αυτό). 4 αεροπλάνα έχει συνολικά, ένα ATR42 και τρία A319, αλλά εμείς μόνο το ένα από τα τρία είδαμε να πετάει. Το δρομολόγιο της πτήσης είναι (για μας τουλάχιστον) Δελχί – Κατμαντού – Paro, που σημαίνει ότι θα υπάρχουν ήδη κάποιοι επιβάτες στο αεροπλάνο όταν θα επιβιβαστούμε - εξ ου και η ανάγκη να κάνουμε check-in πολύ νωρίς. Εμείς σήμερα, Κυριακή του Πάσχα 8/4/2018 για την Ελλάδα, θα πετάξουμε με το A5-RGG, και έχουμε τις θέσεις 20Α και 20Β.
Περάσαμε το Νεπαλέζικο immigration, φάγαμε κάτι σαν πρωϊνό στα μαγαζάκια του αεροδρομίου, και περάσαμε και τον έλεγχο ασφαλείας μετά τον οποίο τα καθίσματα σ’ αυτό το αεροδρόμιο είναι ελάχιστα. Πήγαμε στην πύλη μας, και κάπου μαζί με μας έφτασε και το αεροπλάνο μας από το Δελχί. Μας μάζεψαν όλους σε μια γωνιά, και αφού κατέβηκαν οι ελάχιστοι επιβάτες που αποβιβαζόντουσαν εδώ (τους βλέπετε στη φωτογραφία), μπήκαμε στο αεροπλάνο και πήραμε τις θέσεις μας.



Η αναχώρηση από το Κατμαντού δεν είχε τίποτα το συναρπαστικό. Τουλάχιστον όχι τόσο όσο η θέα που ακολουθούσε, λίγο αργότερα. Ο καιρός βέβαια δε μας έκανε τη χάρη, και λίγα μόνο από τα βουνά διακρίνονται ανάμεσα στα σύννεφα.



Το πρωινό που προσφέρανε πάντως ήταν επαρκέστατο για πτήση με διάρκεια κάτω από μια ώρα. Όχι ανάλογο του κόστους της πτήσης, θα έπρεπε να σερβίρουν χαβιάρια και Dom Perignon για να είναι ανάλογο, αλλά σίγουρα καλύτερο από αυτό των ευρωπαϊκών εταιριών σε ανάλογης διάρκειας πτήσεις.


Έγραψα και νωρίτερα για τις ιδιαιτερότητες της τουριστικής πολιτικής του Μπουτάν. Δεν είναι όμως το μόνο σημείο που η χώρα είναι μοναδική και «ιδιαίτερη», είτε για καλό είτε για κακό. Απομονωμένη στα βουνά των ανατολικών Ιμαλαΐων, η χώρα στην οποία κατευθυνόμαστε είχε για αιώνες την ανάγκη ή το προτέρημα να ζει χωρίς πολλές επαφές με τις γύρω χώρες, και να αναπτύσσει τους δικούς της κανόνες συμπεριφοράς και τρόπο ζωής.
Μιλάμε για μια χώρα που ως το 1960 δεν είχε εθνικό νόμισμα, τηλέφωνα, σχολεία ή νοσοκομεία, και οι κάτοικοι ήταν επί το πλείστον αγρότες δουλοπάροικοι. Μέχρι το 1999 δεν υπήρχε τηλεόραση, ενώ ακόμα και σήμερα απαγορεύεται η πώληση προϊόντων καπνού και δεν υπάρχουν φανάρια στους δρόμους.
Το όνομα Bhutan δεν είναι σαφές από πού προέρχεται. Κάποιοι λένε πως είναι εξέλιξη του Σανσκριτικού Bhotant, που σημαίνει «τέλος του Θιβέτ». Άλλοι υποστηρίζουν ότι προέρχεται από το Bhu-uttan, που σημαίνει «υψηλά εδάφη». Οι πρώτοι Βρεττανοί εξερευνητές πάλι, το έλεγαν Bootan ή Bhotan, και πίστευαν ότι προέρχεται από το Bhotst-han, δηλαδή γή των Bhotia (Bhotia σημαίνει Θιβετιανός στα Σανσκριτικά).
Αλλά έτσι κι αλλιώς, αυτό που όλος ο κόσμος λέει σήμερα Bhutan, οι ντόπιοι από το 13ο αιώνα και μετά το ονομάζουν Druk Yul, δηλαδή χώρα του δράκου της βροντής (Land of the thunder dragon στα Αγγλικά, οι μεταφράσεις από τα Αγγλικά είναι δικές μου, σχωράτε μου κάνα λάθος που και που), και οι ίδιοι λέγονται Drukpa - όνομα ίδιο με τη θρησκεία τους, που είναι συγκεκριμένο παρακλάδι του Θιβετιανού Βουδισμού (Drukpa Kagyu βουδισμός).
Last edited: