taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 4: Βουδισμός
Τον 6ο αιώνα π.Χ., κάπου στο Terai, κοντά στη σημερινή πόλη Lumbini του Νεπάλ, γεννήθηκε ένας πρίγκηπας με όνομα Siddhartha Gautama, που στη συνέχεια έγινε γνωστός με το όνομα «Buddha» (πεφωτισμένος), ιδρύοντας την ομώνυμη θρησκεία.
Ο Βουδισμός σήμερα είναι μια από τις πιο διαδεδομένες θρησκεία στη Γη. Ή μάλλον όχι. Γιατί μπορεί να έχει ναούς, μοναστήρια, μοναχούς, σύμβολα, κηρύγματα, προσευχές, άγια κείμενα κλπ., αλλά δεν είναι ακριβώς θρησκεία. Δεν έχει αυτό κάποιο θεό, με την έννοια του «ανώτερου όντος», θα μπορούσε μάλιστα κανείς να πει ότι μοιάζει με τον αγνωστικισμό. Ο Ρόλος του Βούδα είναι αυτός του πρωτοπόρου, αυτού που κατάφερε ήδη να φτάσει στο διαφωτισμό του, και το δρόμο του οποίου πρέπει να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι. Δεν είναι δογματική πίστη, δέχεται την αμφιβολία, ακόμα και την ευθεία αμφισβήτηση της εξουσίας της. Θεωρεί ότι ο ίδιος ο πιστός, κι όχι κάποια εξωτερική δύναμη, κρατάει την απάντηση για την ευτυχία του, και το μυαλό του είναι και το εμπόδιο και το κλειδί για την κατανόηση.
Επομένως, μολονότι ο κόσμος για ευκολία κατατάσσει το Βουδισμό στις θρησκείες, στην πραγματικότητα είναι μάλλον κάτι πιο κοντά στην έννοια της φιλοσοφίας, ή ακόμα και της ψυχολογίας. Μάλιστα, ο Βουδισμός δεν αποτρέπει τους πιστούς του από το να πιστεύουν και σε κάποια άλλη θρησκεία ταυτόχρονα. Δεν απαιτεί την παρουσία του πιστού σε κάποιο χώρο προσευχής, ούτε έχει αυστηρούς κανόνες διαβίωσης (νηστείες κλπ.).
Παρότι δεν είναι θρησκεία, όμως, έχει μοναχούς (Bhikkhu). Υπάρχουν μοναστήρια, μερικά εκ των οποίων φτάνουν να φιλοξενούν δεκάδες χιλιάδες κόσμο, όλοι τους ντυμένοι ομοιόμορφα.
Στη διάρκεια των αιώνων, αναπτύχθηκαν αρκετά παρακλάδια του Βουδισμού. Τα κυριότερα από αυτά είναι τρία: Ο Βουδισμός Mahayana, στην Ανατολική Ασία, Ο Theravada (κυρίως συνδεόμενος με την Ταϊλάνδη και την Καμπότζη), και ο Θιβετιανός Βουδισμός (Vajrayana), που καλύπτει και όλες τις περιοχές πέριξ του Θιβέτ, από τη Μογγολία ως το Μπουτάν και το Νεπάλ. Για την ακρίβεια, ο Θιβετιανός βουδισμός συνδυάζει στοιχεία από το Mahayana (που είχε προέλευση στην Ινδία) και από την ανιμιστική θρησκεία Bön που προϋπήρχε στην περιοχή, και βασιζόταν σε σαμάνους και μαγεία.
Ο μοναχισμός έχει βαθιά παράδοση στο Θιβετιανό βουδισμό. Οι μοναχοί μπαίνουν στα μοναστήρια από μικρά παιδιά, και εκπαιδεύονται εκεί, σύμφωνα με τις παραδόσεις του, μια εκπαίδευση που εστιάζει περισσότερο στο συλλογισμό και την προσευχή, παρά στη γενική παιδεία. Μπορούν να εγκαταλείψουν τα μοναστήρια ανά πάσα στιγμή, και κάποιοι το κάνουν, και μπορούν ακόμα και να επιστρέψουν σ’ αυτά αργότερα. Όσο βρίσκονται στα μοναστήρια, η κοινωνική σύμβαση λέει ότι τρέφονται από δωρεές των πιστών και δε χρειάζεται να εργάζονται. Η πυκνότητα των μοναστηριών είναι μεγάλη, και το καθένα φιλοξενεί μεγάλο αριθμό μοναχών.
O Θιβετιανός βουδισμός, πάλι, υποδιαιρείται σε τέσσερις μεγάλες σχολές (Orders). Η παλιότερη από αυτές είναι η σχολή Nyingma, που ανάγεται στις παραδοσιακές διδασκαλίες του Guru Rinpoche (περισσότερα γι’ αυτόν παρακάτω). Τον 11ο αιώνα ιδρύθηκαν και οι σχολές Kagyu και Sakya. Οι τρεις σχολές αυτές είναι γνωστές ως σχολές με τα κόκκινα καπέλα, σύμφωνα με αυτό που φορούν στο κεφάλι τους οι μοναχοί στις επίσημες τελετές. Μια τέταρτη σχολή, η Gelug, επικράτησε το 14ο αιώνα, και είναι γνωστή ως σχολή με τα κίτρινα καπέλα. Ο αρχηγός της σχολής Gelug ονομάζεται Δαλάι Λάμα, και ως αρχηγός της μεγαλύτερης από τις σχολές, ήταν ο πνευματικός και κοσμικός ηγέτης του Θιβέτ για αιώνες. Το πνευματικό μέρος της εξουσίας του καλύπτει όλους τους πιστούς του Θιβετιανού Βουδισμού, σε όποια χώρα κι αν βρίσκονται.
Οι αρχηγοί όλων των σχολών αυτών έχουν σήμερα διαφύγει από το Θιβέτ (το γιατί, θα το αναλύσουμε αρκετά κεφάλαια παρακάτω), έχουν βρει άσυλο στην Ινδία, όπου έχουν ιδρύσει τα μοναστήρια τους. Πολλοί πρόσφυγες και μοναχοί από το Θιβέτ καταφεύγουν σ’ αυτά, και η ηγεσία του Θιβετιανού Βουδισμού ασκείται από την εξορία. Αλλά και τα μεγάλα μοναστήρια του Θιβέτ (Drepung, Sera, Ganden και Tashilhungo κ.λ.π.) έχουν μεταστεγαστεί στην Ινδία, από αυτοεξόριστους μοναχούς.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του Θιβετιανού βουδισμού, προερχόμενο από τη θρησκεία Bön, είναι οι σημαίες προσευχής. Πρόκειται για σειρές από μικρά τετράγωνα κομμάτια υφάσματος, δεμένα στη σειρά πάνω σε ένα σκοινί. Τα υφάσματα έχουν πάνω τους τυπωμένο ένα κομμάτι προσευχής, το οποίο μπορεί να ποικίλει, καθώς υπάρχουν 400 περίπου καταγεγραμμένες εκδοχές, και υπήρχαν κι άλλες που χάθηκαν με το χρόνο (και την πολιτιστική επανάσταση, περισσότερα για αυτή παρακάτω). Διακρίνονται σε πέντε χρώματα, και τοποθετούνται πάντα με συγκεκριμένη χρωματική σειρά: Μπλέ, λευκό, κόκκινο, πράσινο και κίτρινο. Η σημασία των χρωμάτων βέβαια διαφοροποιείται ανάλογα με τη σχολή, αλλά πάντα αναφέρονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στα στοιχεία της φύσης. Οι σημαίες τοποθετούνται σε σημεία όπου ρέει αέρας, νερό, ή ιδανικά και τα δυο, ώστε να παρασύρεται το μήνυμα τους και να απλώνεται παντού, γι’ αυτό και τις συναντάμε συχνά δίπλα σε κοιλάδες και ορεινά περάσματα (φωτογραφία από τη Wikipedia).
Στη λατρεία του Θιβετιανού Βουδισμού, ένα πράγμα πρέπει να θυμάστε πάντα: Τα πάντα όλα γυρνάνε δεξιόστροφα. Η καλή τύχη, το φενγκ σουι, και όλα τα καλά έρχονται όταν πάμε δεξιόστροφα (clockwise) γύρω από το όποιο θρησκευτικό μνημείο και φεύγουν όταν κάποιος κάνει το ανάποδο. Κι αυτό έχει διάφορες ακόμα εφαρμογές: Οι τροχοί προσευχής, είτε φορητοί είτε στερεωμένοι έξω από τους ναούς, πρέπει πάντα να γυρνάνε με τη φορά αυτή. Όταν κάποιος περπατάει γύρω από βουδιστικό θρησκευτικό μνημείο, πρέπει να ακολουθήσει αυτή την πορεία, σα να είναι αυτοκίνητο σε κυκλικό κόμβο (στην Αγγλία). Μάλιστα υπάρχει και ένα προσκύνημα που λέγεται kora, κατά το οποίο οι προσκυνητές πρέπει να ακολουθήσουν ένα κυκλικό μονοπάτι, αρκετών χιλιομέτρων ενίοτε, με τη σωστή πάντα φορά, κι όχι πάντα περπατώντας στα δυο τους πόδια μόνο.
Τον 6ο αιώνα π.Χ., κάπου στο Terai, κοντά στη σημερινή πόλη Lumbini του Νεπάλ, γεννήθηκε ένας πρίγκηπας με όνομα Siddhartha Gautama, που στη συνέχεια έγινε γνωστός με το όνομα «Buddha» (πεφωτισμένος), ιδρύοντας την ομώνυμη θρησκεία.
Ο Βουδισμός σήμερα είναι μια από τις πιο διαδεδομένες θρησκεία στη Γη. Ή μάλλον όχι. Γιατί μπορεί να έχει ναούς, μοναστήρια, μοναχούς, σύμβολα, κηρύγματα, προσευχές, άγια κείμενα κλπ., αλλά δεν είναι ακριβώς θρησκεία. Δεν έχει αυτό κάποιο θεό, με την έννοια του «ανώτερου όντος», θα μπορούσε μάλιστα κανείς να πει ότι μοιάζει με τον αγνωστικισμό. Ο Ρόλος του Βούδα είναι αυτός του πρωτοπόρου, αυτού που κατάφερε ήδη να φτάσει στο διαφωτισμό του, και το δρόμο του οποίου πρέπει να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι. Δεν είναι δογματική πίστη, δέχεται την αμφιβολία, ακόμα και την ευθεία αμφισβήτηση της εξουσίας της. Θεωρεί ότι ο ίδιος ο πιστός, κι όχι κάποια εξωτερική δύναμη, κρατάει την απάντηση για την ευτυχία του, και το μυαλό του είναι και το εμπόδιο και το κλειδί για την κατανόηση.
Επομένως, μολονότι ο κόσμος για ευκολία κατατάσσει το Βουδισμό στις θρησκείες, στην πραγματικότητα είναι μάλλον κάτι πιο κοντά στην έννοια της φιλοσοφίας, ή ακόμα και της ψυχολογίας. Μάλιστα, ο Βουδισμός δεν αποτρέπει τους πιστούς του από το να πιστεύουν και σε κάποια άλλη θρησκεία ταυτόχρονα. Δεν απαιτεί την παρουσία του πιστού σε κάποιο χώρο προσευχής, ούτε έχει αυστηρούς κανόνες διαβίωσης (νηστείες κλπ.).
Παρότι δεν είναι θρησκεία, όμως, έχει μοναχούς (Bhikkhu). Υπάρχουν μοναστήρια, μερικά εκ των οποίων φτάνουν να φιλοξενούν δεκάδες χιλιάδες κόσμο, όλοι τους ντυμένοι ομοιόμορφα.
Στη διάρκεια των αιώνων, αναπτύχθηκαν αρκετά παρακλάδια του Βουδισμού. Τα κυριότερα από αυτά είναι τρία: Ο Βουδισμός Mahayana, στην Ανατολική Ασία, Ο Theravada (κυρίως συνδεόμενος με την Ταϊλάνδη και την Καμπότζη), και ο Θιβετιανός Βουδισμός (Vajrayana), που καλύπτει και όλες τις περιοχές πέριξ του Θιβέτ, από τη Μογγολία ως το Μπουτάν και το Νεπάλ. Για την ακρίβεια, ο Θιβετιανός βουδισμός συνδυάζει στοιχεία από το Mahayana (που είχε προέλευση στην Ινδία) και από την ανιμιστική θρησκεία Bön που προϋπήρχε στην περιοχή, και βασιζόταν σε σαμάνους και μαγεία.

Ο μοναχισμός έχει βαθιά παράδοση στο Θιβετιανό βουδισμό. Οι μοναχοί μπαίνουν στα μοναστήρια από μικρά παιδιά, και εκπαιδεύονται εκεί, σύμφωνα με τις παραδόσεις του, μια εκπαίδευση που εστιάζει περισσότερο στο συλλογισμό και την προσευχή, παρά στη γενική παιδεία. Μπορούν να εγκαταλείψουν τα μοναστήρια ανά πάσα στιγμή, και κάποιοι το κάνουν, και μπορούν ακόμα και να επιστρέψουν σ’ αυτά αργότερα. Όσο βρίσκονται στα μοναστήρια, η κοινωνική σύμβαση λέει ότι τρέφονται από δωρεές των πιστών και δε χρειάζεται να εργάζονται. Η πυκνότητα των μοναστηριών είναι μεγάλη, και το καθένα φιλοξενεί μεγάλο αριθμό μοναχών.
O Θιβετιανός βουδισμός, πάλι, υποδιαιρείται σε τέσσερις μεγάλες σχολές (Orders). Η παλιότερη από αυτές είναι η σχολή Nyingma, που ανάγεται στις παραδοσιακές διδασκαλίες του Guru Rinpoche (περισσότερα γι’ αυτόν παρακάτω). Τον 11ο αιώνα ιδρύθηκαν και οι σχολές Kagyu και Sakya. Οι τρεις σχολές αυτές είναι γνωστές ως σχολές με τα κόκκινα καπέλα, σύμφωνα με αυτό που φορούν στο κεφάλι τους οι μοναχοί στις επίσημες τελετές. Μια τέταρτη σχολή, η Gelug, επικράτησε το 14ο αιώνα, και είναι γνωστή ως σχολή με τα κίτρινα καπέλα. Ο αρχηγός της σχολής Gelug ονομάζεται Δαλάι Λάμα, και ως αρχηγός της μεγαλύτερης από τις σχολές, ήταν ο πνευματικός και κοσμικός ηγέτης του Θιβέτ για αιώνες. Το πνευματικό μέρος της εξουσίας του καλύπτει όλους τους πιστούς του Θιβετιανού Βουδισμού, σε όποια χώρα κι αν βρίσκονται.
Οι αρχηγοί όλων των σχολών αυτών έχουν σήμερα διαφύγει από το Θιβέτ (το γιατί, θα το αναλύσουμε αρκετά κεφάλαια παρακάτω), έχουν βρει άσυλο στην Ινδία, όπου έχουν ιδρύσει τα μοναστήρια τους. Πολλοί πρόσφυγες και μοναχοί από το Θιβέτ καταφεύγουν σ’ αυτά, και η ηγεσία του Θιβετιανού Βουδισμού ασκείται από την εξορία. Αλλά και τα μεγάλα μοναστήρια του Θιβέτ (Drepung, Sera, Ganden και Tashilhungo κ.λ.π.) έχουν μεταστεγαστεί στην Ινδία, από αυτοεξόριστους μοναχούς.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του Θιβετιανού βουδισμού, προερχόμενο από τη θρησκεία Bön, είναι οι σημαίες προσευχής. Πρόκειται για σειρές από μικρά τετράγωνα κομμάτια υφάσματος, δεμένα στη σειρά πάνω σε ένα σκοινί. Τα υφάσματα έχουν πάνω τους τυπωμένο ένα κομμάτι προσευχής, το οποίο μπορεί να ποικίλει, καθώς υπάρχουν 400 περίπου καταγεγραμμένες εκδοχές, και υπήρχαν κι άλλες που χάθηκαν με το χρόνο (και την πολιτιστική επανάσταση, περισσότερα για αυτή παρακάτω). Διακρίνονται σε πέντε χρώματα, και τοποθετούνται πάντα με συγκεκριμένη χρωματική σειρά: Μπλέ, λευκό, κόκκινο, πράσινο και κίτρινο. Η σημασία των χρωμάτων βέβαια διαφοροποιείται ανάλογα με τη σχολή, αλλά πάντα αναφέρονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στα στοιχεία της φύσης. Οι σημαίες τοποθετούνται σε σημεία όπου ρέει αέρας, νερό, ή ιδανικά και τα δυο, ώστε να παρασύρεται το μήνυμα τους και να απλώνεται παντού, γι’ αυτό και τις συναντάμε συχνά δίπλα σε κοιλάδες και ορεινά περάσματα (φωτογραφία από τη Wikipedia).

Στη λατρεία του Θιβετιανού Βουδισμού, ένα πράγμα πρέπει να θυμάστε πάντα: Τα πάντα όλα γυρνάνε δεξιόστροφα. Η καλή τύχη, το φενγκ σουι, και όλα τα καλά έρχονται όταν πάμε δεξιόστροφα (clockwise) γύρω από το όποιο θρησκευτικό μνημείο και φεύγουν όταν κάποιος κάνει το ανάποδο. Κι αυτό έχει διάφορες ακόμα εφαρμογές: Οι τροχοί προσευχής, είτε φορητοί είτε στερεωμένοι έξω από τους ναούς, πρέπει πάντα να γυρνάνε με τη φορά αυτή. Όταν κάποιος περπατάει γύρω από βουδιστικό θρησκευτικό μνημείο, πρέπει να ακολουθήσει αυτή την πορεία, σα να είναι αυτοκίνητο σε κυκλικό κόμβο (στην Αγγλία). Μάλιστα υπάρχει και ένα προσκύνημα που λέγεται kora, κατά το οποίο οι προσκυνητές πρέπει να ακολουθήσουν ένα κυκλικό μονοπάτι, αρκετών χιλιομέτρων ενίοτε, με τη σωστή πάντα φορά, κι όχι πάντα περπατώντας στα δυο τους πόδια μόνο.
Last edited: