taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 67: Κομμουνισμός...
H εγκατάσταση του Κομμουνισμού στην Κίνα έμελλε να φέρει κατακλυσμικές αλλαγές και για το Θιβέτ, και να γράψει το πιο λυπηρό, ενδεχομένως και τελευταίο κεφάλαιο στη Θιβετιανή ιστορία, καθώς η «απελευθέρωση» του Θιβέτ που ακολούθησε, συνοδεύτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες θανάτους Θιβετιανών, και το βίαιο εκμοντερνισμό της κοινωνίας, που είχε και χαρακτηριστικά βίαιης εθνικής ενοποίησης.
Στις 7 Οκτωβρίου 1950, ένα χρόνο μετά την επικράτηση των κομμουνιστών στην Κίνα, 40 χιλιάδες στρατιώτες, με εμπειρία μαχών από τον Κινεζικό εμφύλιο και το Β’ Παγκόσμιο, εισέβαλαν στο κεντρικό Θιβέτ, από έξι διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο στρατός του Θιβέτ, με 4000 στρατιώτες όλους κι όλους και τον εξοπλισμό που είχαν προμηθεύσει οι βρετανοί πριν από 30 χρόνια, δεν είχε και πολλές δυνατότητες για αντίσταση. Η αντίδραση της κυβέρνησης της Λάσα ήταν να αναλάβει τα ηνία της χώρας ο 15χρονος ακόμα Δαλάι Λάμα, κάτι που οδήγησε στο παράλογο θέαμα να υπάρχουν εορτασμοί και γιορτές στους δρόμους της Λάσα την ώρα που εισέβαλλε ο Κινεζικός στρατός.
Η κίνηση του Δαλάι Λάμα ήταν να στείλει αποστολή στο Πεκίνο για διαπραγμάτευση, με εντολή όμως να μη συμφωνήσουν τίποτα χωρίς να συζητήσουν μαζί του. Οι Κινέζοι όμως δεν είχαν σκοπό να διαπραγματευτούν απολύτως τίποτα. Είχαν ήδη γράψει ένα κείμενο συμφωνίας, και το παρουσίασαν στους Θιβετιανούς για υπογραφή. Οι τελευταίοι είχαν την επιλογή είτε να το υπογράψουν ή να υποστούν τα περαιτέρω από τον Κινεζικό στρατό.
Το «σύμφωνο των 17 σημείων περί των μέτρων για την ειρηνική απελευθέρωση του Θιβέτ», όπως τελικά ονομάστηκε το κείμενο που υπογράφηκε, υποσχόταν για το Θιβέτ μια ανεξαρτησία παρόμοια με αυτή που αρκετά αργότερα παρασχέθηκε στο Hong Kong και το Macau, στη λογική του «Μία χώρα, δυο συστήματα», αλλά δεν περιείχε την παραμικρή εγγύηση για κάτι τέτοιο.
Τα πρώτα χρόνια, η Κινεζική κατοχή στο κεντρικό Θιβέτ κυλούσε ομαλά, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές ή μεταρρυθμίσεις, αλλά φυσικά με εθνικές εντάσεις. Η παρουσία 8000 χιλιάδων Κινέζων στρατιωτών στη Λάσα, διπλασίαζε τον πληθυσμό της, και φυσικά επηρέασε τα αποθέματα τροφών στην πόλη και εκτόξευσε τον πληθωρισμό. Παράλληλα, άρχισαν να φτάνουν και φήμες για πολιτική κατήχηση, σφαγές και επιθέσεις σε μοναστήρια στις περιοχές του οροπεδίου έξω από το αυτοδιοίκητο Θιβέτ.
Το 1956 ξεκίνησαν εξεγέρσεις στο ανατολικό Θιβέτ, για τις αναγκαστικές αναδιανομές γης, και το 1957 και 1958 αυτές διαδόθηκαν και προς το κεντρικό Θιβέτ (έβαλε και η CIA το χεράκι της γι’ αυτό). Με βαριά καρδιά, ο Δαλάι Λάμα επέστρεψε στη Λάσα από το Lumbini του Νεπάλ στο οποίο είχε πάει για τον εορτασμό των 2500 χρόνων από τη γέννηση του Βούδα. Φαινόταν πως η επανάσταση στο Θιβέτ και η επακόλουθη κατάπνιξή της από την Κίνα ήταν πια αναπόφευκτη.
Οι εορτασμοί της Θιβετιανής πρωτοχρονιάς το 1959, όπως κάθε χρόνο, είχαν μαζέψει πολύ κόσμο στο κέντρο της Λάσα, διπλασιάζοντας (πάλι) τον πληθυσμό της. Πέρα από τους συνήθεις εορτασμούς, οι κινέζοι είχαν προσθέσει στο πρόγραμμα και χορευτικές παραστάσεις στο στρατόπεδό τους, από ένα Κινεζικό χορευτικό συγκρότημα. Η πρόσκληση προς το Δαλάι Λάμα να παραστεί, ήταν ένα ελαφρώς συγκεκαλυμένο τελεσίγραφο. Ο Δαλάι Λάμα, μη επιθυμώντας να τους προσβάλει, απάντησε ότι θα πήγαινε στην εκδήλωση. Λίγα λεπτά πριν από την τελευταία, όμως, οι Κινέζοι δεν του επέτρεψαν να πάρει μαζί του τη συνήθη συνοδεία του, με τους 25 σωματοφύλακες. Παρότι ο Δαλάι Λάμα δέχτηκε τους νέους όρους, τα νέα για την «προσβολή» του έφτασαν στον κόσμο στη Λάσα, που έβγαλε το συμπέρασμα ότι οι Κινέζοι σκόπευαν να απαγάγουν το Δαλάι Λάμα, και σχημάτισε κλοιό 30.000 ατόμων γύρω του. Ο Δαλάι Λάμα αναγκάστηκε να ματαιώσει την εμφάνισή του.
Παράλληλα όμως, κάποιοι Θιβετιανοί στρατιώτες που εν τω μεταξύ είχαν ενταχθεί στον Κινεζικό Στρατό, άρχισαν να βγάζουν τις στολές τους, να συμμετέχουν στο πλήθος, και να του μοιράζουν όπλα. Και κάποιοι υπουργοί της τοπικής κυβέρνησης ανακήρυξαν άκυρη τη συμφωνία των 17 σημείων και τη χώρα τους και πάλι ανεξάρτητη. Ο Δαλάι Λάμα δεν είχε την ισχύ για να παρέμβει και να αποτρέψει τα χειρότερα, προσπάθησε μόνο να συμφιλιώσει την κατάσταση με τους Κινέζους με επιστολές του. Τους πρότεινε ακόμα και να παραδοθεί ο ίδιος. Η απάντηση όμως ήταν με δυο βολές πυροβόλου πάνω στο πλήθος, που ήταν συγκεντρωμένο έξω από το Norbulingka, το θερινό ανάκτορο.
Ο Δαλάι Λάμα κατάλαβε ότι δεν είχε άλλη επιλογή πια πέραν από το να διαφύγει. Στις 17 Μαρτίου 1959, μεταμφιέστηκε σε στρατιώτη, και με μια μικρή συνοδεία έφυγαν από το παλάτι. 14 μέρες αργότερα, βρισκόταν στην Ινδία, στα 24 του χρόνια, και δεν έχει επιστρέψει έκτοτε στο Θιβέτ. Η αναχώρηση του κρατήθηκε μυστική, κάτι που συνέτεινε στην αύξηση της έντασης στη Λάσα. Στις 20 Μαρτίου, οι Κινέζοι άρχισαν να βομβαρδίζουν το Norbulingka και τα πλήθη μπροστά του, σκοτώνοντας εκατοντάδες. Το πυροβολικό χτύπησε και την Ποτάλα, το μοναστήρι Sera, και την ιατρική σχολή στο Chagpo Ri. Κινέζοι ελεύθεροι σκοπευτές στόχευσαν τους Θιβετιανούς που κρατούσαν βόμβες μολότοφ, και όταν 10.000 Θιβετιανοί οπισθοχώρησαν μέσα στο ναό Jokhang στο κέντρο της Λάσα, βομβαρδίστηκε κι αυτός. Μετά από τρείς μέρες μαχών, εκατοντάδες πτώματα Θιβετιανών υπήρχαν στους δρόμους της Λάσα, με κάποιες εκτιμήσεις να μιλάνε ακόμα και για δεκάδες χιλιάδες νεκρούς.
H εγκατάσταση του Κομμουνισμού στην Κίνα έμελλε να φέρει κατακλυσμικές αλλαγές και για το Θιβέτ, και να γράψει το πιο λυπηρό, ενδεχομένως και τελευταίο κεφάλαιο στη Θιβετιανή ιστορία, καθώς η «απελευθέρωση» του Θιβέτ που ακολούθησε, συνοδεύτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες θανάτους Θιβετιανών, και το βίαιο εκμοντερνισμό της κοινωνίας, που είχε και χαρακτηριστικά βίαιης εθνικής ενοποίησης.
Στις 7 Οκτωβρίου 1950, ένα χρόνο μετά την επικράτηση των κομμουνιστών στην Κίνα, 40 χιλιάδες στρατιώτες, με εμπειρία μαχών από τον Κινεζικό εμφύλιο και το Β’ Παγκόσμιο, εισέβαλαν στο κεντρικό Θιβέτ, από έξι διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο στρατός του Θιβέτ, με 4000 στρατιώτες όλους κι όλους και τον εξοπλισμό που είχαν προμηθεύσει οι βρετανοί πριν από 30 χρόνια, δεν είχε και πολλές δυνατότητες για αντίσταση. Η αντίδραση της κυβέρνησης της Λάσα ήταν να αναλάβει τα ηνία της χώρας ο 15χρονος ακόμα Δαλάι Λάμα, κάτι που οδήγησε στο παράλογο θέαμα να υπάρχουν εορτασμοί και γιορτές στους δρόμους της Λάσα την ώρα που εισέβαλλε ο Κινεζικός στρατός.
Η κίνηση του Δαλάι Λάμα ήταν να στείλει αποστολή στο Πεκίνο για διαπραγμάτευση, με εντολή όμως να μη συμφωνήσουν τίποτα χωρίς να συζητήσουν μαζί του. Οι Κινέζοι όμως δεν είχαν σκοπό να διαπραγματευτούν απολύτως τίποτα. Είχαν ήδη γράψει ένα κείμενο συμφωνίας, και το παρουσίασαν στους Θιβετιανούς για υπογραφή. Οι τελευταίοι είχαν την επιλογή είτε να το υπογράψουν ή να υποστούν τα περαιτέρω από τον Κινεζικό στρατό.
Το «σύμφωνο των 17 σημείων περί των μέτρων για την ειρηνική απελευθέρωση του Θιβέτ», όπως τελικά ονομάστηκε το κείμενο που υπογράφηκε, υποσχόταν για το Θιβέτ μια ανεξαρτησία παρόμοια με αυτή που αρκετά αργότερα παρασχέθηκε στο Hong Kong και το Macau, στη λογική του «Μία χώρα, δυο συστήματα», αλλά δεν περιείχε την παραμικρή εγγύηση για κάτι τέτοιο.
Τα πρώτα χρόνια, η Κινεζική κατοχή στο κεντρικό Θιβέτ κυλούσε ομαλά, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές ή μεταρρυθμίσεις, αλλά φυσικά με εθνικές εντάσεις. Η παρουσία 8000 χιλιάδων Κινέζων στρατιωτών στη Λάσα, διπλασίαζε τον πληθυσμό της, και φυσικά επηρέασε τα αποθέματα τροφών στην πόλη και εκτόξευσε τον πληθωρισμό. Παράλληλα, άρχισαν να φτάνουν και φήμες για πολιτική κατήχηση, σφαγές και επιθέσεις σε μοναστήρια στις περιοχές του οροπεδίου έξω από το αυτοδιοίκητο Θιβέτ.
Το 1956 ξεκίνησαν εξεγέρσεις στο ανατολικό Θιβέτ, για τις αναγκαστικές αναδιανομές γης, και το 1957 και 1958 αυτές διαδόθηκαν και προς το κεντρικό Θιβέτ (έβαλε και η CIA το χεράκι της γι’ αυτό). Με βαριά καρδιά, ο Δαλάι Λάμα επέστρεψε στη Λάσα από το Lumbini του Νεπάλ στο οποίο είχε πάει για τον εορτασμό των 2500 χρόνων από τη γέννηση του Βούδα. Φαινόταν πως η επανάσταση στο Θιβέτ και η επακόλουθη κατάπνιξή της από την Κίνα ήταν πια αναπόφευκτη.
Οι εορτασμοί της Θιβετιανής πρωτοχρονιάς το 1959, όπως κάθε χρόνο, είχαν μαζέψει πολύ κόσμο στο κέντρο της Λάσα, διπλασιάζοντας (πάλι) τον πληθυσμό της. Πέρα από τους συνήθεις εορτασμούς, οι κινέζοι είχαν προσθέσει στο πρόγραμμα και χορευτικές παραστάσεις στο στρατόπεδό τους, από ένα Κινεζικό χορευτικό συγκρότημα. Η πρόσκληση προς το Δαλάι Λάμα να παραστεί, ήταν ένα ελαφρώς συγκεκαλυμένο τελεσίγραφο. Ο Δαλάι Λάμα, μη επιθυμώντας να τους προσβάλει, απάντησε ότι θα πήγαινε στην εκδήλωση. Λίγα λεπτά πριν από την τελευταία, όμως, οι Κινέζοι δεν του επέτρεψαν να πάρει μαζί του τη συνήθη συνοδεία του, με τους 25 σωματοφύλακες. Παρότι ο Δαλάι Λάμα δέχτηκε τους νέους όρους, τα νέα για την «προσβολή» του έφτασαν στον κόσμο στη Λάσα, που έβγαλε το συμπέρασμα ότι οι Κινέζοι σκόπευαν να απαγάγουν το Δαλάι Λάμα, και σχημάτισε κλοιό 30.000 ατόμων γύρω του. Ο Δαλάι Λάμα αναγκάστηκε να ματαιώσει την εμφάνισή του.
Παράλληλα όμως, κάποιοι Θιβετιανοί στρατιώτες που εν τω μεταξύ είχαν ενταχθεί στον Κινεζικό Στρατό, άρχισαν να βγάζουν τις στολές τους, να συμμετέχουν στο πλήθος, και να του μοιράζουν όπλα. Και κάποιοι υπουργοί της τοπικής κυβέρνησης ανακήρυξαν άκυρη τη συμφωνία των 17 σημείων και τη χώρα τους και πάλι ανεξάρτητη. Ο Δαλάι Λάμα δεν είχε την ισχύ για να παρέμβει και να αποτρέψει τα χειρότερα, προσπάθησε μόνο να συμφιλιώσει την κατάσταση με τους Κινέζους με επιστολές του. Τους πρότεινε ακόμα και να παραδοθεί ο ίδιος. Η απάντηση όμως ήταν με δυο βολές πυροβόλου πάνω στο πλήθος, που ήταν συγκεντρωμένο έξω από το Norbulingka, το θερινό ανάκτορο.
Ο Δαλάι Λάμα κατάλαβε ότι δεν είχε άλλη επιλογή πια πέραν από το να διαφύγει. Στις 17 Μαρτίου 1959, μεταμφιέστηκε σε στρατιώτη, και με μια μικρή συνοδεία έφυγαν από το παλάτι. 14 μέρες αργότερα, βρισκόταν στην Ινδία, στα 24 του χρόνια, και δεν έχει επιστρέψει έκτοτε στο Θιβέτ. Η αναχώρηση του κρατήθηκε μυστική, κάτι που συνέτεινε στην αύξηση της έντασης στη Λάσα. Στις 20 Μαρτίου, οι Κινέζοι άρχισαν να βομβαρδίζουν το Norbulingka και τα πλήθη μπροστά του, σκοτώνοντας εκατοντάδες. Το πυροβολικό χτύπησε και την Ποτάλα, το μοναστήρι Sera, και την ιατρική σχολή στο Chagpo Ri. Κινέζοι ελεύθεροι σκοπευτές στόχευσαν τους Θιβετιανούς που κρατούσαν βόμβες μολότοφ, και όταν 10.000 Θιβετιανοί οπισθοχώρησαν μέσα στο ναό Jokhang στο κέντρο της Λάσα, βομβαρδίστηκε κι αυτός. Μετά από τρείς μέρες μαχών, εκατοντάδες πτώματα Θιβετιανών υπήρχαν στους δρόμους της Λάσα, με κάποιες εκτιμήσεις να μιλάνε ακόμα και για δεκάδες χιλιάδες νεκρούς.
Last edited: