taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 10: Πλατεία Durbar (μέρος 1/2)
Έφτασα στη Durbar Square τελικά, το μεγάλο αξιοθέατο της πόλης του Κατμαντού, από τη νοτιοδυτική της πλευρά. Λέμε Square, αλλά μη φανταστείτε μια τετράγωνη πλατεία, μιλάμε για μια ολόκληρη γειτονιά, την οποία διατρέχει μια στριφογυριστή λεωφόρος, ή καλύτερα τρείς διαδοχικές πλατείες. Ειδικά από την πλευρά από την οποία μπήκα, δεν πίστευα ότι βρισκόμουν σε ιστορική πλατεία, το κατάλαβα μόνο από την ύπαρξη εκδοτηρίων εισιτηρίων και ανθρώπων που τα έλεγχαν. Στην πλευρά αυτή, το μένος του σεισμού του 2015 ήταν πλέον καταστρεπτικό, με μια σειρά από ναούς να έχουν απομείνει μόνο ως θεμέλια που τους θυμίζουν, και άλλους να έχουν τόσο μαζική υποστύλωση από την οποία να μη διακρίνονται καν. Το θέαμα είναι αποκαρδιωτικό, αλλά τουλάχιστον δεν είναι επικίνδυνο, καθώς έχουν απομακρύνει ότι μπορούσε να πέσει πάνω σε κάποιο διερχόμενο. Ακόμα κι εδώ, πάντως, τα μηχανάκια και τα καλώδια καλά κρατούν.
Οι εργασίες αναστήλωσης σε κάποια κτήρια έχουν ξεκινήσει, εκεί που υπάρχουν διεθνείς χορηγοί για να τη χρηματοδοτήσουν. Για τα υπόλοιπα, η κυβέρνηση της χώρας έχει δεσμευτεί ότι θα τα ανακατασκευάσει, αλλά χωρίς χρηματοδότηση, δεν υπάρχει και χρονοδιάγραμμα. Δε θα είναι η πρώτη φορά που το κάνουν αυτό οι Νεπαλέζοι: Το 1936, μετά από άλλον ένα πολύ δυνατό σεισμό, αρκετά κτήρια ανακατασκευάστηκαν. Στη βόρεια πλευρά της πλατείας, πάλι, το θέαμα είναι ελαφρώς καλύτερο, καθώς τα κτήρια εκεί δεν έχουν καταρρεύσει.
Έβγαλα το εισιτήριό μου, στη μη ευκαταφρόνητη τιμή των 1000 NPR (σχεδόν €8), και προχώρησα στο εσωτερικό. Durbar σημαίνει παλάτι, και αυτό ήταν και το νόημα της πλατείας. Ήταν ο χώρος για όλες τις επίσημες εκδηλώσεις της πόλης, χώρος για αγάλματα και ναούς, και τα κτήρια χρονολογούνται από το 17ο και το 18ο αιώνα.
Όσο διάβαζα το Lonely Planet, προσπαθώντας να καταλάβω τι βλέπω, πρέπει να μου την έπεσαν και δέκα διαφορετικοί αυτόκλητοι ξεναγοί που θέλουν να πουλήσουν τις υπηρεσίες τους. Και θέλουν και διάλογο, δε λένε κατευθείαν τι θέλουνε. Τον τελευταίο τον κατσάδιασα: «Όσο είσαι τόσο αγενής που με διακόπτεις από το διάβασμα, αποκλείεται».


Αυτό έχει απομείνει από ένα μεγάλο, τρίπατο ναό (Maju Deval) που έστεκε στην πλατεία από το 1690 ως το 2015:


Ο ναός Shiva-Parvati χρειάζεται ιδιαίτερη στήριξη (χρειαζόταν και πριν το σεισμό), αλλά ξεχωρίζει από τα δυο αγάλματα των δυο θεοτήτων που κοιτάζουν στην πλατεία από το παράθυρο του εξώστη. Ο Ναός κτίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα, είναι δηλαδή φρέσκος σε σχέση με τους υπόλοιπους.



Η σύνδεση με το βορειότερο κομμάτι της πλατείας περνάει δίπλα από τον πλευρικό τοίχο του παλατιού, με παράθυρα διακοσμημένα με εξαιρετικά ξυλόγλυπτα, χαλκό και ελεφαντόδοντο, από τα οποία η Βασιλική οικογένεια παρακολουθούσε τις εορταστικές εκδηλώσεις στην πλατεία. Κοιτώντας ψηλά, πάνω από το ταβάνι του παλατιού, βρίσκεται ένας τριώροφος ναός με όνομα Bhagwati.

Και ακριβώς απέναντι από αυτό είναι η μεγάλη καμπάνα της πλατείας, της οποίας ο ήχος διώχνει τα κακά πνεύματα.


Πιο κάτω βρίσκεται μια σειρά από μικρότερους ναούς:




Και ακολουθεί το βόρειο τμήμα της πλατείας, που μάλλον είναι πιο φωτογενές…

Στην πλατεία υπάρχει η στήλη του Βασιλιά Pratap Mala, που παλιότερα είχε το άγαλμά του, να κοιτάζει προς το υπνοδωμάτιό του στο παλάτι απέναντι. Δυστυχώς το άγαλμα έπεσε και κομματιάστηκε στο σεισμό.

Πίσω από τη στήλη, βρίσκεται ο ναός Jagannath, που (λέγεται ότι) έχτισε ο ίδιος βασιλίας:

Και ο ναός Indrapur:


Αλλά και διάφοροι μικρότεροι ναοί. Και πολλοί αρρουραίοι του αέρα/βομβαρδιστικά:






Ο μεγάλος ναός της πλατείας (του θεού Taleju) γλύτωσε το σεισμό, αλλά ούτε πριν ούτε τώρα δεν είναι ανοικτός για το κοινό, καθώς θεωρείται ιερό. Φτιάχτηκε το 1564 από το Mahendra Malla



Στο κέντρο της πλατείας, ένα άγαλμα μαζεύει πολύ κόσμο. Πρόκειται για το Kala (μαύρο) Bhairab, μια μετενσάρκωση του Σίβα στην πιο τρομοκρατική του εκδοχή. Έχει έξι χέρια, φοράει μια μπαντάνα από κρανία και κάθεται πάνω σε ένα πτώμα. Ο θρύλος λέει ότι αν κάποιος πει ψέμα μπροστά του, θα τον βρει ακαριαίος θάνατος (και κάποτε χρησιμοποιήθηκε σε…. δίκες).




Απέναντι, σε ένα παράρτημα του παλατιού, βρίσκεται κι ένα άλλο άγαλμα, το Seto Braihab, της ίδιας θεότητας, που είναι τόσο φοβερό και τρομερό που φυλάσσεται πίσω από ξύλινο κάγκελο:

Αν έχετε απορία πως μοιάζει ο δαίμονας, δείτε απλά το σήμα της Nepal Airlines…
Έφτασα στη Durbar Square τελικά, το μεγάλο αξιοθέατο της πόλης του Κατμαντού, από τη νοτιοδυτική της πλευρά. Λέμε Square, αλλά μη φανταστείτε μια τετράγωνη πλατεία, μιλάμε για μια ολόκληρη γειτονιά, την οποία διατρέχει μια στριφογυριστή λεωφόρος, ή καλύτερα τρείς διαδοχικές πλατείες. Ειδικά από την πλευρά από την οποία μπήκα, δεν πίστευα ότι βρισκόμουν σε ιστορική πλατεία, το κατάλαβα μόνο από την ύπαρξη εκδοτηρίων εισιτηρίων και ανθρώπων που τα έλεγχαν. Στην πλευρά αυτή, το μένος του σεισμού του 2015 ήταν πλέον καταστρεπτικό, με μια σειρά από ναούς να έχουν απομείνει μόνο ως θεμέλια που τους θυμίζουν, και άλλους να έχουν τόσο μαζική υποστύλωση από την οποία να μη διακρίνονται καν. Το θέαμα είναι αποκαρδιωτικό, αλλά τουλάχιστον δεν είναι επικίνδυνο, καθώς έχουν απομακρύνει ότι μπορούσε να πέσει πάνω σε κάποιο διερχόμενο. Ακόμα κι εδώ, πάντως, τα μηχανάκια και τα καλώδια καλά κρατούν.
Οι εργασίες αναστήλωσης σε κάποια κτήρια έχουν ξεκινήσει, εκεί που υπάρχουν διεθνείς χορηγοί για να τη χρηματοδοτήσουν. Για τα υπόλοιπα, η κυβέρνηση της χώρας έχει δεσμευτεί ότι θα τα ανακατασκευάσει, αλλά χωρίς χρηματοδότηση, δεν υπάρχει και χρονοδιάγραμμα. Δε θα είναι η πρώτη φορά που το κάνουν αυτό οι Νεπαλέζοι: Το 1936, μετά από άλλον ένα πολύ δυνατό σεισμό, αρκετά κτήρια ανακατασκευάστηκαν. Στη βόρεια πλευρά της πλατείας, πάλι, το θέαμα είναι ελαφρώς καλύτερο, καθώς τα κτήρια εκεί δεν έχουν καταρρεύσει.
Έβγαλα το εισιτήριό μου, στη μη ευκαταφρόνητη τιμή των 1000 NPR (σχεδόν €8), και προχώρησα στο εσωτερικό. Durbar σημαίνει παλάτι, και αυτό ήταν και το νόημα της πλατείας. Ήταν ο χώρος για όλες τις επίσημες εκδηλώσεις της πόλης, χώρος για αγάλματα και ναούς, και τα κτήρια χρονολογούνται από το 17ο και το 18ο αιώνα.
Όσο διάβαζα το Lonely Planet, προσπαθώντας να καταλάβω τι βλέπω, πρέπει να μου την έπεσαν και δέκα διαφορετικοί αυτόκλητοι ξεναγοί που θέλουν να πουλήσουν τις υπηρεσίες τους. Και θέλουν και διάλογο, δε λένε κατευθείαν τι θέλουνε. Τον τελευταίο τον κατσάδιασα: «Όσο είσαι τόσο αγενής που με διακόπτεις από το διάβασμα, αποκλείεται».


Αυτό έχει απομείνει από ένα μεγάλο, τρίπατο ναό (Maju Deval) που έστεκε στην πλατεία από το 1690 ως το 2015:


Ο ναός Shiva-Parvati χρειάζεται ιδιαίτερη στήριξη (χρειαζόταν και πριν το σεισμό), αλλά ξεχωρίζει από τα δυο αγάλματα των δυο θεοτήτων που κοιτάζουν στην πλατεία από το παράθυρο του εξώστη. Ο Ναός κτίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα, είναι δηλαδή φρέσκος σε σχέση με τους υπόλοιπους.



Η σύνδεση με το βορειότερο κομμάτι της πλατείας περνάει δίπλα από τον πλευρικό τοίχο του παλατιού, με παράθυρα διακοσμημένα με εξαιρετικά ξυλόγλυπτα, χαλκό και ελεφαντόδοντο, από τα οποία η Βασιλική οικογένεια παρακολουθούσε τις εορταστικές εκδηλώσεις στην πλατεία. Κοιτώντας ψηλά, πάνω από το ταβάνι του παλατιού, βρίσκεται ένας τριώροφος ναός με όνομα Bhagwati.

Και ακριβώς απέναντι από αυτό είναι η μεγάλη καμπάνα της πλατείας, της οποίας ο ήχος διώχνει τα κακά πνεύματα.


Πιο κάτω βρίσκεται μια σειρά από μικρότερους ναούς:




Και ακολουθεί το βόρειο τμήμα της πλατείας, που μάλλον είναι πιο φωτογενές…

Στην πλατεία υπάρχει η στήλη του Βασιλιά Pratap Mala, που παλιότερα είχε το άγαλμά του, να κοιτάζει προς το υπνοδωμάτιό του στο παλάτι απέναντι. Δυστυχώς το άγαλμα έπεσε και κομματιάστηκε στο σεισμό.

Πίσω από τη στήλη, βρίσκεται ο ναός Jagannath, που (λέγεται ότι) έχτισε ο ίδιος βασιλίας:

Και ο ναός Indrapur:


Αλλά και διάφοροι μικρότεροι ναοί. Και πολλοί αρρουραίοι του αέρα/βομβαρδιστικά:






Ο μεγάλος ναός της πλατείας (του θεού Taleju) γλύτωσε το σεισμό, αλλά ούτε πριν ούτε τώρα δεν είναι ανοικτός για το κοινό, καθώς θεωρείται ιερό. Φτιάχτηκε το 1564 από το Mahendra Malla



Στο κέντρο της πλατείας, ένα άγαλμα μαζεύει πολύ κόσμο. Πρόκειται για το Kala (μαύρο) Bhairab, μια μετενσάρκωση του Σίβα στην πιο τρομοκρατική του εκδοχή. Έχει έξι χέρια, φοράει μια μπαντάνα από κρανία και κάθεται πάνω σε ένα πτώμα. Ο θρύλος λέει ότι αν κάποιος πει ψέμα μπροστά του, θα τον βρει ακαριαίος θάνατος (και κάποτε χρησιμοποιήθηκε σε…. δίκες).




Απέναντι, σε ένα παράρτημα του παλατιού, βρίσκεται κι ένα άλλο άγαλμα, το Seto Braihab, της ίδιας θεότητας, που είναι τόσο φοβερό και τρομερό που φυλάσσεται πίσω από ξύλινο κάγκελο:

Αν έχετε απορία πως μοιάζει ο δαίμονας, δείτε απλά το σήμα της Nepal Airlines…

Last edited: