taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 69: Σύγχρονη εποχή
Η πρώτη σοβαρή διαμαρτυρία ήρθε το Σεπτέμβρη του 1987, όταν 30 περίπου μοναχοί από το Sera άρχισαν να προχωρούν γύρω από το Jokhang φωνάζοντας «Ανεξαρτησία για το Θιβέτ» και ζητωκραυγάζοντας για το Δαλάι Λάμα. Στη διαμαρτυρία προστέθηκαν και περαστικοί, αλλά και αρκετοί τουρίστες, και αντιμετωπίστηκαν με συλλήψεις. Τέσσερις μέρες όμως αργότερα, μια δεύτερη ομάδα μοναχών επανέλαβε τα ίδια, αυτή τη φορά όμως κραδαίνοντας και Θιβετιανές σημαίες (το σύμβολο της χώρας που είχε υιοθετήσει ο 13ος Δαλάι Λάμα το 1916).
Αυτή τη φορά, εκτός από τις συλλήψεις, έπεσε και ξύλο. Το θέαμα των μοναχών να δέρνονται, μάζεψε 2000 με 3000 εξαγριωμένους Θιβετιανούς και πολλούς τουρίστες θεατές. Περιπολικά ανατράπηκαν, και οι Κινέζοι αστυνομικοί άνοιξαν πυρ στο πλήθος. Η κινεζική αντίδραση ήταν δυναμική: Οι επικοινωνίες του Θιβέτ με τον υπόλοιπο κόσμο αποκόπηκαν, οι τουρίστες σταμάτησαν να έρχονται, αλλά ακόμα κι έτσι οι διαμαρτυρίες τους επόμενους μήνες συνεχίστηκαν. Το Μάρτη του 1988 υπήρχαν και πάλι πυροβολισμοί στους δρόμους, ενώ το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς ένας Ολλανδός τουρίστας τραυματίστηκε από πυροβολισμό. Τα επίσημα στοιχεία μιλάνε για 18 Θιβετιανούς νεκρούς και 150 τραυματίες στις ταραχές.
Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, ο Δαλάι Λάμα είχε τραβήξει πάνω του τα βλέμματα της διεθνούς κοινότητας, με την προσπάθειά του να διεθνοποιήσει το πρόβλημα της χώρας του. Το 1987 απηύθυνε ένα λόγο στο Κογκρέσο των ΗΠΑ με μια πρόταση πέντε σημείων για την ειρήνευση, και το 1988 την εξειδίκευσε ακόμα περισσότερο μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ζητούσε να σταματήσει ο εποικισμός του Θιβέτ από τους κινέζους, την προστασία της εθνικής κληρονομιάς του Θιβέτ, το σταμάτημα της απόρριψης πυρηνικών αποβλήτων στο οροπέδιο, την επιστροφή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών, και τις διαβουλεύσεις μεταξύ Κινέζων και Θιβετιανών για το μέλλον της χώρας. Οι κινέζοι φυσικά απέρριψαν το σχέδιο ως αποσχιστικό, και επανέλαβαν την ίδια απάντηση ακόμα κι όταν ο Δαλάι Λάμα απέσυρε το αίτημα για ανεξαρτησία συμβιβαζόμενος με μια μορφή αυτονομίας σαν αυτή του Χονγκ Κόγκ (όπου δηλαδή η τοπική κυβέρνηση δεν έχει αρμοδιότητα για διεθνή και για στρατιωτικά θέματα).
Στις 5 Μαρτίου 1989, τρεις μήνες πριν από τα γεγονότα της πλατείας Tiananmen στο Πεκίνο, στη Λάσα έγιναν οι μεγαλύτερες αντί-Κινεζικές διαδηλώσεις από το 1959 και μετά. Το Πεκίνο αντέδρασε σκληρά, κηρύττοντας στρατιωτικό νόμο στο Θιβέτ, που κράτησε πάνω από χρόνο. Τα ακραία στοιχεία ανάμεσα στους εξόριστους Θιβετιανούς άρχισαν να απελπίζονται και να ζητάνε ένοπλο αγώνα ενάντια στους Κινέζους, κάτι το οποίο ο Δαλάι Λάμα σταθερά απέρριπτε. Οι προσπάθειες του Δαλάι Λάμα για την ειρήνη και την ελευθερία αναγνωρίστηκαν, και το 1989 του απονεμήθηκε το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης.
Τον Ιανουάριο της ίδιας χρονιάς, ο 10ος Panchen Lama, που είχε εναντιωθεί στις Μαοϊκές πολιτικές και φυλακιστεί γι’ αυτό, απεβίωσε, και η πρώτη κρίση διαδοχής για το σύστημα των μετεμψυχώσεων ξεκίνησε. Την αναζήτηση του νέου Panchen Lama ανέλαβε ο Chadrel Rinpoche, υψηλόβαθμος μοναχός του μοναστηριού Tashi Lhunpo (αυτό που έχει απευθείας ως ηγέτη του τον Panchen Lama). Αυτός, με την άδεια των Κινέζων, που ζητούσαν η διαδικασία να μη συμπεριλάβει καθόλου το Δαλάι Λάμα, συμφώνησε "υπόγεια" με τον τελευταίο σε μια διαδικασία που θα έσωζε τα προσχήματα.
Το 1995, o Chadrel έστειλε στο Δαλάι Λάμα τα υποψήφια παιδιά, μαζί με την πρότασή του για τη μία και ορθή μετεμψύχωση, τον Gedhun Choekyi Nyima, την οποία ο Δαλάι Λάμα επιβεβαίωσε. Ωστόσο οι Κινεζικές αρχές, θέλοντας να απορρίψουν τη συμμετοχή του Δαλάι Λάμα στη διαδικασία ενέργησαν άμεσα, συνέλαβαν το παιδάκι και την οικογένειά του (δεν τους έχει δει κανείς έκτοτε), φυλάκισαν το Chadrel, και οργάνωσαν την επιλογή με κλήρωση ανάμεσα σε τρία άλλα υποψήφια παιδάκια από τη λίστα. Η Κινεζική επιλογή, ο Gyaincain Norbu, είναι σύμφωνα με τους Κινέζους ο 11ος Panchen Lama, αλλά ο Δαλάι Λάμα έχει απορρίψει την επιλογή. Ο νεαρός αυτός σήμερα ζει στο Πεκίνο, τα Θιβετιανά μοναστήρια και ιδιαίτερα το Tashi Lhunpo στη Shigatse το οποίο υποτίθεται πως διοικεί, φέρουν σε εμφανές σημείο τη φωτογραφία του, με τους μοναχούς εκεί να μην κρύβουν και πολύ ότι τον τιμούν από υποχρέωση.
Μετά τα γεγονότα αυτά, οι Κινέζοι ξεκίνησαν εκστρατεία ενάντια στο Δαλάι Λάμα εντός του Θιβέτ. Έχουν υποχρεώσει όλους τους αξιωματούχους και όλους τους μοναχούς να τον αποκηρύξουν, λογοκρίνουν τις αναφορές σε αυτόν (και τις σελίδες στο internet που τον αναφέρουν), και φυσικά η φωτογραφία του αποτελεί πλέον απαγορευμένο είδος. Είναι άγνωστο τι θα γίνει με τη διαδοχή του, όταν κάποτε πεθάνει.
Όλα αυτά τα χρόνια, στους Θιβετιανούς δεν επιτρέπεται η έκδοση διαβατηρίων και το ταξίδι στο εξωτερικό. Αρκετοί όμως αποτολμούν το επικίνδυνο πέρασμα των Ιμαλαίων προς την Ινδία ή τις άλλες χώρες νότιά τους. Μια ορειβατική αποστολή στο όρος Cho Oyu τράβηξε το 2006 βίντεο με τους Κινέζους συνοριοφύλακες να πυροβολούν ένα κομβόι από άοπλες μοναχές που προσπαθούσαν να ξεφύγουν στο Νεπάλ από το πέρασμα Nangpa-la. Αποσπάσματα από το βίντεο αυτό υπάρχουν και στο παρακάτω ντοκιμαντέρ του Βρετανικού Channel 4, το οποίο φυσικά η Κινεζική Κυβέρνηση απορρίπτει.
Από το 1986, ένα ακόμη θέμα ταλανίζει τη Θιβέτ. Οι Κινεζικές αρχές, πιστεύοντας ότι ο βασικός λόγος που υπάρχουν αποσχιστικά αισθήματα στην περιοχή είναι η ελλιπής ενσωμάτωση της χώρας στην Κίνα. Έτσι, ξεκίνησαν ένα πρόγραμμα μαζικού εποικισμού της από Κινέζους Han, ένα πλάνο που είχαν χρησιμοποιήσει ήδη και σε άλλες "προβληματικές" επαρχίες (Xinjiang, Εσωτερική Μογγολία, Qinghai). Με το πρόσχημα ότι θέλουν να μεταφέρουν τα οικονομικά κέρδη της ανεπτυγμένης ανατολικής ακτής στην ενδοχώρα, εκατοντάδες χιλιάδες Κινέζοι Han έχουν εκμεταλλευτεί τους αυξημένους μισθούς και τα χαμηλότοκα δάνεια που τους παρέχονταν για να μετεγκατασταθούν στην περιοχή. Σήμερα, στην πόλη της Λάσα, οι έποικοι είναι πια η πλειοψηφία.
Όμως, η ιδιαιτερότητα του Θιβέτ τροφοδοτεί και την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Πολλά κτήρια στη Λάσα κατασκευάζονται ώστε να μοιάζουν με τις παραδοσιακές Θιβετιανές κατασκευές, και δημιουργείται μια τουριστική «Ντισνευλαντ» που στοχεύει πρωτίστως στον εσωτερικό τουρισμό από την υπόλοιπη Κίνα, και είναι ο λόγος που η εικόνα της πόλης δε μοιάζει τόσο πολύ με τις άλλες Κινεζικές μεγαλουπόλεις, αλλά έχει και κάποιο "παραδοσιακό"/τουριστικό χρώμα. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα διασώζονται κάποια μνημεία και κάποια ακόμα αναστηλώνονται. Η άλλη οπτική βέβαια, είναι ότι σήμερα η πόλη είναι μια ακόμα Κινέζικη πόλη, με Θιβετιανά στοιχεία εδώ κι εκεί για να της δίνουν χρώμα.
Όχι όμως ότι πέρα από τα μνημεία, ότι άλλο βλέπεις είναι αυθεντικό. Για τον απλό τουρίστα, μπορεί να φαίνεται ότι η βουδιστική κουλτούρα αναπτύσσεται και καλλιεργείται, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο επιφανειακά. Μπορεί οι μοναχοί να ψάλλουν σε βαθείς τόνους σε σκούρες αίθουσες συγκεντρώσεων, καντήλια να ανάβουν στα μοναστήρια και κάποια θρησκευτικά φεστιβάλ να περιλαμβάνουν όλων των ειδών τις τελετές, πολλά από όλα αυτά όμως είναι τελετουργίες χωρίς περεταίρω νόημα. Η πραγματική θρησκεία περνάει από το γραφείο Θρησκευτικών Θεμάτων στο Πεκίνο, που διευθύνεται από το Κομμουνιστικό κόμμα και άθεους γραφειοκράτες, που πρωταρχικός στόχος τους είναι να μην αφήσουν τη θρησκεία να ριζώσει ξανά στη Θιβετιανή κοινωνία. Εν πολλοίς αυτό που βλέπεις είναι θέαμα στημένο για τους τουρίστες, και βέβαια δεν έχει έγκριση από τους εξόριστους θρησκευτικούς ηγέτες.
Οι μοναχοί μέσα στο Θιβέτ περνούν υποχρεωτικά προγράμματα κατήχησης, και εξετάζονται σε βιβλία όπως «Οδηγός για την πάταξη των αποσχιστών». Απαγορεύεται κάθε κατοχή φωτογραφιών, κειμένων, ηχογραφήσεων, βίντεο κλπ. του Δαλάι Λάμα, αλλά και οτιδήποτε προμοτάρει την αυτονομία του Θιβέτ. Η βασική αιτία για το παραπάνω, είναι πως οι περισσότερες από τις εξεγέρσεις στο Θιβέτ, ξεκίνησαν από τους μοναχούς. Οι Κινέζοι έχουν κάθε λόγο να φοβούνται πλέον να τους δώσουν ελευθερίες, καθώς αυτές μπορεί να οδηγήσουν σε περισσότερες εξεγέρσεις.
Δυο θέματα είναι τελείως «SOS» για την Κινεζική λογοκρισία, που θα κάνουν τα πάντα για να τα αποκόψουν από την πληροφόρηση στο εσωτερικό της χώρας: Η σφαγή των φοιτητών στην πλατεία Tiananmen, και ο Δαλάι Λάμα. Τόσο έντονη είναι η απαγόρευση, που όταν η Apple έκανε μια καμπάνια με τους μεγάλους στοχαστές του 20ου αιώνα (με προσωπικότητες όπως ο Picasso κι ο Einstein), έπρεπε να σβήσει το Δαλάι Λάμα από τις αφίσες για να τις επιτραπεί η ανάρτηση στο Hong Kong. Η άρνηση της Google να λογοκρίνει τέτοιες πληροφορίες, είναι και ο βασικός λόγος που για το internet που βλέπουν οι Κινέζοι, Google δεν υπάρχει.
To 2011, o Δαλάι Λάμα ανακοίνωσε την παραίτησή του από τον κοσμικό του ρόλο στην εξόριστη κυβέρνηση. Καθήκοντα πρωθυπουργού ανέλαβε ο νομικός Lobsang Sangay, με σπουδές σε πανεπιστήμια όπως το Harvard, ο πρώτος ηγέτης (ή "ηγέτης" αν προτιμάτε) του Θιβέτ με εκπαίδευση στη Δύση.
Η πρώτη σοβαρή διαμαρτυρία ήρθε το Σεπτέμβρη του 1987, όταν 30 περίπου μοναχοί από το Sera άρχισαν να προχωρούν γύρω από το Jokhang φωνάζοντας «Ανεξαρτησία για το Θιβέτ» και ζητωκραυγάζοντας για το Δαλάι Λάμα. Στη διαμαρτυρία προστέθηκαν και περαστικοί, αλλά και αρκετοί τουρίστες, και αντιμετωπίστηκαν με συλλήψεις. Τέσσερις μέρες όμως αργότερα, μια δεύτερη ομάδα μοναχών επανέλαβε τα ίδια, αυτή τη φορά όμως κραδαίνοντας και Θιβετιανές σημαίες (το σύμβολο της χώρας που είχε υιοθετήσει ο 13ος Δαλάι Λάμα το 1916).

Αυτή τη φορά, εκτός από τις συλλήψεις, έπεσε και ξύλο. Το θέαμα των μοναχών να δέρνονται, μάζεψε 2000 με 3000 εξαγριωμένους Θιβετιανούς και πολλούς τουρίστες θεατές. Περιπολικά ανατράπηκαν, και οι Κινέζοι αστυνομικοί άνοιξαν πυρ στο πλήθος. Η κινεζική αντίδραση ήταν δυναμική: Οι επικοινωνίες του Θιβέτ με τον υπόλοιπο κόσμο αποκόπηκαν, οι τουρίστες σταμάτησαν να έρχονται, αλλά ακόμα κι έτσι οι διαμαρτυρίες τους επόμενους μήνες συνεχίστηκαν. Το Μάρτη του 1988 υπήρχαν και πάλι πυροβολισμοί στους δρόμους, ενώ το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς ένας Ολλανδός τουρίστας τραυματίστηκε από πυροβολισμό. Τα επίσημα στοιχεία μιλάνε για 18 Θιβετιανούς νεκρούς και 150 τραυματίες στις ταραχές.
Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, ο Δαλάι Λάμα είχε τραβήξει πάνω του τα βλέμματα της διεθνούς κοινότητας, με την προσπάθειά του να διεθνοποιήσει το πρόβλημα της χώρας του. Το 1987 απηύθυνε ένα λόγο στο Κογκρέσο των ΗΠΑ με μια πρόταση πέντε σημείων για την ειρήνευση, και το 1988 την εξειδίκευσε ακόμα περισσότερο μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ζητούσε να σταματήσει ο εποικισμός του Θιβέτ από τους κινέζους, την προστασία της εθνικής κληρονομιάς του Θιβέτ, το σταμάτημα της απόρριψης πυρηνικών αποβλήτων στο οροπέδιο, την επιστροφή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών, και τις διαβουλεύσεις μεταξύ Κινέζων και Θιβετιανών για το μέλλον της χώρας. Οι κινέζοι φυσικά απέρριψαν το σχέδιο ως αποσχιστικό, και επανέλαβαν την ίδια απάντηση ακόμα κι όταν ο Δαλάι Λάμα απέσυρε το αίτημα για ανεξαρτησία συμβιβαζόμενος με μια μορφή αυτονομίας σαν αυτή του Χονγκ Κόγκ (όπου δηλαδή η τοπική κυβέρνηση δεν έχει αρμοδιότητα για διεθνή και για στρατιωτικά θέματα).
Στις 5 Μαρτίου 1989, τρεις μήνες πριν από τα γεγονότα της πλατείας Tiananmen στο Πεκίνο, στη Λάσα έγιναν οι μεγαλύτερες αντί-Κινεζικές διαδηλώσεις από το 1959 και μετά. Το Πεκίνο αντέδρασε σκληρά, κηρύττοντας στρατιωτικό νόμο στο Θιβέτ, που κράτησε πάνω από χρόνο. Τα ακραία στοιχεία ανάμεσα στους εξόριστους Θιβετιανούς άρχισαν να απελπίζονται και να ζητάνε ένοπλο αγώνα ενάντια στους Κινέζους, κάτι το οποίο ο Δαλάι Λάμα σταθερά απέρριπτε. Οι προσπάθειες του Δαλάι Λάμα για την ειρήνη και την ελευθερία αναγνωρίστηκαν, και το 1989 του απονεμήθηκε το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης.
Τον Ιανουάριο της ίδιας χρονιάς, ο 10ος Panchen Lama, που είχε εναντιωθεί στις Μαοϊκές πολιτικές και φυλακιστεί γι’ αυτό, απεβίωσε, και η πρώτη κρίση διαδοχής για το σύστημα των μετεμψυχώσεων ξεκίνησε. Την αναζήτηση του νέου Panchen Lama ανέλαβε ο Chadrel Rinpoche, υψηλόβαθμος μοναχός του μοναστηριού Tashi Lhunpo (αυτό που έχει απευθείας ως ηγέτη του τον Panchen Lama). Αυτός, με την άδεια των Κινέζων, που ζητούσαν η διαδικασία να μη συμπεριλάβει καθόλου το Δαλάι Λάμα, συμφώνησε "υπόγεια" με τον τελευταίο σε μια διαδικασία που θα έσωζε τα προσχήματα.
Το 1995, o Chadrel έστειλε στο Δαλάι Λάμα τα υποψήφια παιδιά, μαζί με την πρότασή του για τη μία και ορθή μετεμψύχωση, τον Gedhun Choekyi Nyima, την οποία ο Δαλάι Λάμα επιβεβαίωσε. Ωστόσο οι Κινεζικές αρχές, θέλοντας να απορρίψουν τη συμμετοχή του Δαλάι Λάμα στη διαδικασία ενέργησαν άμεσα, συνέλαβαν το παιδάκι και την οικογένειά του (δεν τους έχει δει κανείς έκτοτε), φυλάκισαν το Chadrel, και οργάνωσαν την επιλογή με κλήρωση ανάμεσα σε τρία άλλα υποψήφια παιδάκια από τη λίστα. Η Κινεζική επιλογή, ο Gyaincain Norbu, είναι σύμφωνα με τους Κινέζους ο 11ος Panchen Lama, αλλά ο Δαλάι Λάμα έχει απορρίψει την επιλογή. Ο νεαρός αυτός σήμερα ζει στο Πεκίνο, τα Θιβετιανά μοναστήρια και ιδιαίτερα το Tashi Lhunpo στη Shigatse το οποίο υποτίθεται πως διοικεί, φέρουν σε εμφανές σημείο τη φωτογραφία του, με τους μοναχούς εκεί να μην κρύβουν και πολύ ότι τον τιμούν από υποχρέωση.
Μετά τα γεγονότα αυτά, οι Κινέζοι ξεκίνησαν εκστρατεία ενάντια στο Δαλάι Λάμα εντός του Θιβέτ. Έχουν υποχρεώσει όλους τους αξιωματούχους και όλους τους μοναχούς να τον αποκηρύξουν, λογοκρίνουν τις αναφορές σε αυτόν (και τις σελίδες στο internet που τον αναφέρουν), και φυσικά η φωτογραφία του αποτελεί πλέον απαγορευμένο είδος. Είναι άγνωστο τι θα γίνει με τη διαδοχή του, όταν κάποτε πεθάνει.
Όλα αυτά τα χρόνια, στους Θιβετιανούς δεν επιτρέπεται η έκδοση διαβατηρίων και το ταξίδι στο εξωτερικό. Αρκετοί όμως αποτολμούν το επικίνδυνο πέρασμα των Ιμαλαίων προς την Ινδία ή τις άλλες χώρες νότιά τους. Μια ορειβατική αποστολή στο όρος Cho Oyu τράβηξε το 2006 βίντεο με τους Κινέζους συνοριοφύλακες να πυροβολούν ένα κομβόι από άοπλες μοναχές που προσπαθούσαν να ξεφύγουν στο Νεπάλ από το πέρασμα Nangpa-la. Αποσπάσματα από το βίντεο αυτό υπάρχουν και στο παρακάτω ντοκιμαντέρ του Βρετανικού Channel 4, το οποίο φυσικά η Κινεζική Κυβέρνηση απορρίπτει.
Όμως, η ιδιαιτερότητα του Θιβέτ τροφοδοτεί και την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Πολλά κτήρια στη Λάσα κατασκευάζονται ώστε να μοιάζουν με τις παραδοσιακές Θιβετιανές κατασκευές, και δημιουργείται μια τουριστική «Ντισνευλαντ» που στοχεύει πρωτίστως στον εσωτερικό τουρισμό από την υπόλοιπη Κίνα, και είναι ο λόγος που η εικόνα της πόλης δε μοιάζει τόσο πολύ με τις άλλες Κινεζικές μεγαλουπόλεις, αλλά έχει και κάποιο "παραδοσιακό"/τουριστικό χρώμα. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα διασώζονται κάποια μνημεία και κάποια ακόμα αναστηλώνονται. Η άλλη οπτική βέβαια, είναι ότι σήμερα η πόλη είναι μια ακόμα Κινέζικη πόλη, με Θιβετιανά στοιχεία εδώ κι εκεί για να της δίνουν χρώμα.
Όχι όμως ότι πέρα από τα μνημεία, ότι άλλο βλέπεις είναι αυθεντικό. Για τον απλό τουρίστα, μπορεί να φαίνεται ότι η βουδιστική κουλτούρα αναπτύσσεται και καλλιεργείται, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο επιφανειακά. Μπορεί οι μοναχοί να ψάλλουν σε βαθείς τόνους σε σκούρες αίθουσες συγκεντρώσεων, καντήλια να ανάβουν στα μοναστήρια και κάποια θρησκευτικά φεστιβάλ να περιλαμβάνουν όλων των ειδών τις τελετές, πολλά από όλα αυτά όμως είναι τελετουργίες χωρίς περεταίρω νόημα. Η πραγματική θρησκεία περνάει από το γραφείο Θρησκευτικών Θεμάτων στο Πεκίνο, που διευθύνεται από το Κομμουνιστικό κόμμα και άθεους γραφειοκράτες, που πρωταρχικός στόχος τους είναι να μην αφήσουν τη θρησκεία να ριζώσει ξανά στη Θιβετιανή κοινωνία. Εν πολλοίς αυτό που βλέπεις είναι θέαμα στημένο για τους τουρίστες, και βέβαια δεν έχει έγκριση από τους εξόριστους θρησκευτικούς ηγέτες.
Οι μοναχοί μέσα στο Θιβέτ περνούν υποχρεωτικά προγράμματα κατήχησης, και εξετάζονται σε βιβλία όπως «Οδηγός για την πάταξη των αποσχιστών». Απαγορεύεται κάθε κατοχή φωτογραφιών, κειμένων, ηχογραφήσεων, βίντεο κλπ. του Δαλάι Λάμα, αλλά και οτιδήποτε προμοτάρει την αυτονομία του Θιβέτ. Η βασική αιτία για το παραπάνω, είναι πως οι περισσότερες από τις εξεγέρσεις στο Θιβέτ, ξεκίνησαν από τους μοναχούς. Οι Κινέζοι έχουν κάθε λόγο να φοβούνται πλέον να τους δώσουν ελευθερίες, καθώς αυτές μπορεί να οδηγήσουν σε περισσότερες εξεγέρσεις.
Δυο θέματα είναι τελείως «SOS» για την Κινεζική λογοκρισία, που θα κάνουν τα πάντα για να τα αποκόψουν από την πληροφόρηση στο εσωτερικό της χώρας: Η σφαγή των φοιτητών στην πλατεία Tiananmen, και ο Δαλάι Λάμα. Τόσο έντονη είναι η απαγόρευση, που όταν η Apple έκανε μια καμπάνια με τους μεγάλους στοχαστές του 20ου αιώνα (με προσωπικότητες όπως ο Picasso κι ο Einstein), έπρεπε να σβήσει το Δαλάι Λάμα από τις αφίσες για να τις επιτραπεί η ανάρτηση στο Hong Kong. Η άρνηση της Google να λογοκρίνει τέτοιες πληροφορίες, είναι και ο βασικός λόγος που για το internet που βλέπουν οι Κινέζοι, Google δεν υπάρχει.
To 2011, o Δαλάι Λάμα ανακοίνωσε την παραίτησή του από τον κοσμικό του ρόλο στην εξόριστη κυβέρνηση. Καθήκοντα πρωθυπουργού ανέλαβε ο νομικός Lobsang Sangay, με σπουδές σε πανεπιστήμια όπως το Harvard, ο πρώτος ηγέτης (ή "ηγέτης" αν προτιμάτε) του Θιβέτ με εκπαίδευση στη Δύση.
Last edited: