taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 16: Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
Η επίσημη ιστορία της χώρας, που διδάσκεται και στα σχολεία, μιλάει για τρομερούς άθλους και όντα με υπερφυσικές δυνάμεις. Για δαίμονες που απειλούσαν χωριά και κατέστρεφαν ναούς, ώσπου να συλληφθούν με τη βοήθεια μαγικών δυνάμεων και να προσηλυτιστούν στο Βουδισμό, και για πνεύματα και αγγέλους. Λέγεται πως ένας άγιος που είχε τη δύναμη να εμφανίζεται με 8 διαφορετικές μορφές, μια εκ των οποίων και αυτή του Γκουρού Rinpoche, επισκέφτηκε το Μπουτάν πάνω σε ένα ιπτάμενο τίγρη και άφησε το αποτύπωμα του σώματός του και του καπέλου του στα βράχια.
Η όλη ιστορία δεν είναι να την παίρνεις της μετρητοίς, ιδιαίτερα όταν αναμιγνύει τα ιστορικά γεγονότα με το φαντασιακό στοιχείο. Και η ίδια ποιότητα καταγραφής συνεχίζεται και για την ιστορία της χώρας ως τις αρχές του 20ου αιώνα, οπότε και ιδρύθηκε η μοναρχία στη χώρα και εντάχθηκε στη διεθνή κοινότητα.
Αυτό που ξέρουμε με σχετική βεβαιότητα, είναι ότι οι πρώτοι κάτοικοι στην περιοχή έφθασαν κάπου το 2000 με 1500 π.Χ., κυρίως βοσκοί που βρήκαν εκεί παρθένα βοσκοτόπια για τα κοπάδια τους για τους θερινούς μήνες. Αρκετοί κάτοικοι ζουν ακόμα και σήμερα με τον ίδιο τρόπο, μετακινούμενοι στα πεδινά το χειμώνα. Οι κοιλάδες του Μπουτάν προσέφεραν εύκολη πρόσβαση για μετακινήσεις ανάμεσα στα ορεινά και στα πεδινά, και μια κοιλάδα ιδιαίτερα, η Manus Chhu, ήταν και εμπορικός δρόμος ανάμεσα στο Θιβέτ και την Ινδία.
Οι πρώτοι κάτοικοι του Μπουτάν, όπως και του Θιβέτ, πίστευαν στη θρησκεία Bön, η οποία ήταν η κυρίαρχη θρησκεία στα Ιμαλάια πριν την επέλαση του Βουδισμού. Η θρησκεία αυτή είναι ακόμα ζωντανή σήμερα, σε ένα μοναστήρι στο Θιβέτ όλο κι όλο (το οποίο είναι πρακτικά off-limits για τους τουρίστες λόγω των περιορισμών της Κίνας). Ο Βουδισμός, αν και μπορεί να είχε έρθει και νωρίτερα σε κάποια μέρη της χώρας, έφτασε επίσημα τον 7ο αιώνα, από το θιβετιανό βασιλιά Songtsen Gampo, ο οποίος ήταν και ο βασιλιάς που επέβαλε το βουδισμό στο Θιβέτ.
Τα σημαντικά γεγονότα στην ιστορία του Μπουτάν μετά την είσοδο του Βουδισμού περιλάμβαναν αγίους και θρησκευτικούς ηγέτες, και γι αυτό είχαν καταγραφεί σε ιερά κείμενα (κάτι σαν πάπυροι από τοπικά υλικά). Τα τελευταία όμως ήταν εύφλεκτα, και έτσι, παρότι έφτιαχναν αντίγραφα, κάποια δεν κατάφεραν να σωθούν από διάφορες πυρκαγιές που έπληξαν τα μοναστήρια όπου φυλάσσονταν, και τον καταστροφικό σεισμό του 1897. Από τα λίγα χειρόγραφα που σώθηκαν και από τις μαρτυρίες Βρετανών εξερευνητών ξέρουμε ότι ξέρουμε για την παλιότερη ιστορία της χώρας.
Πάνω από μια χιλιετία είχε περάσει από την έλευση του Βουδισμού στη χώρα, όταν η «πραγματική» του έλευση έγινε από το Guru Rinpoche, που ήρθε στη χώρα το 746 μ.Χ. Ο Γκουρού αυτός είναι το πιο σημαντικό ιστορικό και θρησκευτικό πρόσωπο για το Μπουτάν, και το άγαλμά του βρίσκεται σε κάθε ναό που χτίστηκε μετά την επίσκεψή του. Θεωρείται επίσης ως ο δεύτερος Βούδας που είχε θαυματουργές δυνάμεις, όπως το να υποτάσσει δαίμονες και κακά πνεύματα, και η γέννηση του οποίου είχε προβλεφθεί από το Sakyamuni, τον πρώτο Βούδα. Ταξίδεψε, σε διάφορες μετενσαρκώσεις, στο Νεπάλ, το Θιβέτ και το Μπουτάν, αν και οι βουδιστικές παραδόσεις των τριών χωρών διαφέρουν για τα πεπραγμένα του.
Υπάρχουν σήμερα 4 μεγάλες «σχολές» για το Θιβετιανό Βουδισμό (ο Δαλάι Λάμα, για παράδειγμα, είναι ο εκάστοτε «αρχηγός» στη νεότερη από τις 4, τη Gelug ή Κίτρινα καπέλα), και ο Guru Rinpoche ήταν ο ιδρυτής της παλιότερης από αυτές, της Nyingma, γνωστή και ως η σχολή με τα κόκκινα καπέλα. H Nyingma ήταν για πολλά χρόνια η κυρίαρχη σχολή στο Μπουτάν.
Στη δεύτερη επίσκεψή του, ο Γκουρού πέταξε από το Ανατολικό Μπουτάν ως το Paro, στο δυτικό άκρο της χώρας, πάνω σε μια ιπτάμενη τίγρη, και προσγειώθηκε σε μια σπηλιά πάνω στη μέση μιας βουνοπλαγιάς, δίνοντάς της το όνομα «η φωλιά του τίγρη» - αλλά περισσότερα γι αυτήν παρακάτω.
Ανάμεσα στο 836 και στο 842 μ.Χ. ο βασιλιάς Langdharma του Θιβέτ ήταν πιστός της θρησκείας Bön. Απαγόρευσε το βουδισμό, και εξόρισε τον αδερφό του, πρίγκηπα Tsangma, στο Μπουτάν. Μαζί του, ακολούθησαν και αρκετοί βουδιστές μοναχοί. Ο βουδισμός επανήρθε στο Θιβέτ με τη δολοφονία του Langdharma, αλλά όχι και η ομαλότητα. Οι μοναχοί παρέμειναν στο Μπουτάν, και ήρθαν και μερικοί ακόμα.
Από τότε και ως το 17ο αιώνα, διάφοροι ηγετίσκοι και αρχηγοί εμφανίστηκαν στις διάφορες κοιλάδες του Μπουτάν, αλλά κανένα σημαντικό πρόσωπο ανάμεσά τους δεν κατάφερε κάτι παραπάνω από αψιμαχίες με τις άλλες κοιλάδες ή/και με το Θιβέτ. Την ίδια περίοδο όμως, αλλαγές συνέβησαν. Στο Θιβέτ, ο Λάμα Tsangpa Gyarey Yeshe Dorji, που ακολουθούσε τη σχολή Kagyu κι όχι τη Nyingma, ίδρυσε το 1180 το μοναστήρι Ralung λίγο έξω από τη πόλη Gyantse, το οποίο και ονόμασε Druk (δράκος), επειδή άκουσε τους θορύβους που έκαναν κάτι δράκοι όταν έψαχνε για μέρος να κατασκευάσει το μοναστήρι. Το μοναστήρι οδήγησε σε μια ακόμα υποδιαίρεση του Θιβετιανού Βουδισμού, που ονομάστηκε «Drukpa Kagyu». Οι κυρίαρχες υποδιαιρέσεις στο Θιβέτ δεν τα πήγαιναν και πολύ καλά μαζί τους και τους κατεδίωκαν. Έτσι τον 11ο και το 12ο αιώνα πολλοί μοναχοί, και μαζί τους αρκετοί Λάμα της Drukpa κατέφυγαν στο δυτικό Μπουτάν, όπου ήταν πιο ευπρόσδεκτοι.
Με την έλλειψη άλλων ισχυρών ηγετών, κάποιοι χαρισματικοί Λάμα της σχολής αυτής έγιναν de facto ηγέτες του δυτικού Μπουτάν, όσο το κεντρικό και ανατολικό τμήμα της χώρας ήταν διασπασμένο σε πολλά μικρά φέουδα. Ένας από αυτούς ήταν ο Gyalwa Lhanangpa, που ίδρυσε μια δική του αίρεση κι ένα σημαντικό μοναστήρι εκεί που σήμερα βρίσκεται η πρωτεύουσα της χώρας Thimphu, και εγκαθίδρυσε ένα σύστημα από διοικητικά οχυρά στο Μπουτάν, ανάλογο με το σύστημα των Dzong που υπήρχαν ήδη στο Θιβέτ (περισσότερα γι’ αυτά παρακάτω). Ένας άλλος Λάμα από το Θιβέτ, ο Phajo Drukgom Shigpo ήρθε και νίκησε τον Lhanangpa και την αίρεσή του, και διέδωσε τον ορθό Drukpa Kagyu βουδισμό στην περιοχή, κυριαρχώντας και επί των άλλων Λάμα (αποκρούοντας τα μαγικά ξόρκια που του κάνανε και στρέφοντάς τα εναντίον τους, λέει η ιστορία).
Τους επόμενους αιώνες, οι δεσμοί του Μπουτάν με το Drukpa Kagyu και το μοναστήρι Ralung στο Θιβέτ γινόταν όλο και πιο ισχυροί, και όλο και συχνότερα μοναχοί και Λάμα από το Ralung επισκέπτονταν το δυτικό Μπουτάν για να διδάξουν. Ο πιο διάσημος από αυτούς ήταν ο Drupa Kunley (1455-1529), που έχει μείνει γνωστός και με το όνομα «Divine Madman», τον οποίο θα θυμηθούμε μερικά κεφάλαια παρακάτω.
Παράλληλα, μια σειρά από tertons (θησαυρο-ευρέτες) ανακάλυπταν κιβώτια με ιερά κείμενα που είχε κρύψει ο ίδιος ο Guru Rinpoche κάτι αιώνες πιο πριν. Ο πιο σημαντικός από αυτούς τους tertons ήταν ο Pema Lingpa (1450-1521). Τα κείμενα και τα κειμήλια που ανακάλυψε και οι χοροί που συνέθεσε σημάδεψαν την πολιτιστική κληρονομιά του Μπουτάν. Η σημερινή βασιλική οικογένεια του Μπουτάν είναι μακρινοί απόγονοί του.
Η επίσημη ιστορία της χώρας, που διδάσκεται και στα σχολεία, μιλάει για τρομερούς άθλους και όντα με υπερφυσικές δυνάμεις. Για δαίμονες που απειλούσαν χωριά και κατέστρεφαν ναούς, ώσπου να συλληφθούν με τη βοήθεια μαγικών δυνάμεων και να προσηλυτιστούν στο Βουδισμό, και για πνεύματα και αγγέλους. Λέγεται πως ένας άγιος που είχε τη δύναμη να εμφανίζεται με 8 διαφορετικές μορφές, μια εκ των οποίων και αυτή του Γκουρού Rinpoche, επισκέφτηκε το Μπουτάν πάνω σε ένα ιπτάμενο τίγρη και άφησε το αποτύπωμα του σώματός του και του καπέλου του στα βράχια.
Η όλη ιστορία δεν είναι να την παίρνεις της μετρητοίς, ιδιαίτερα όταν αναμιγνύει τα ιστορικά γεγονότα με το φαντασιακό στοιχείο. Και η ίδια ποιότητα καταγραφής συνεχίζεται και για την ιστορία της χώρας ως τις αρχές του 20ου αιώνα, οπότε και ιδρύθηκε η μοναρχία στη χώρα και εντάχθηκε στη διεθνή κοινότητα.
Αυτό που ξέρουμε με σχετική βεβαιότητα, είναι ότι οι πρώτοι κάτοικοι στην περιοχή έφθασαν κάπου το 2000 με 1500 π.Χ., κυρίως βοσκοί που βρήκαν εκεί παρθένα βοσκοτόπια για τα κοπάδια τους για τους θερινούς μήνες. Αρκετοί κάτοικοι ζουν ακόμα και σήμερα με τον ίδιο τρόπο, μετακινούμενοι στα πεδινά το χειμώνα. Οι κοιλάδες του Μπουτάν προσέφεραν εύκολη πρόσβαση για μετακινήσεις ανάμεσα στα ορεινά και στα πεδινά, και μια κοιλάδα ιδιαίτερα, η Manus Chhu, ήταν και εμπορικός δρόμος ανάμεσα στο Θιβέτ και την Ινδία.
Οι πρώτοι κάτοικοι του Μπουτάν, όπως και του Θιβέτ, πίστευαν στη θρησκεία Bön, η οποία ήταν η κυρίαρχη θρησκεία στα Ιμαλάια πριν την επέλαση του Βουδισμού. Η θρησκεία αυτή είναι ακόμα ζωντανή σήμερα, σε ένα μοναστήρι στο Θιβέτ όλο κι όλο (το οποίο είναι πρακτικά off-limits για τους τουρίστες λόγω των περιορισμών της Κίνας). Ο Βουδισμός, αν και μπορεί να είχε έρθει και νωρίτερα σε κάποια μέρη της χώρας, έφτασε επίσημα τον 7ο αιώνα, από το θιβετιανό βασιλιά Songtsen Gampo, ο οποίος ήταν και ο βασιλιάς που επέβαλε το βουδισμό στο Θιβέτ.
Τα σημαντικά γεγονότα στην ιστορία του Μπουτάν μετά την είσοδο του Βουδισμού περιλάμβαναν αγίους και θρησκευτικούς ηγέτες, και γι αυτό είχαν καταγραφεί σε ιερά κείμενα (κάτι σαν πάπυροι από τοπικά υλικά). Τα τελευταία όμως ήταν εύφλεκτα, και έτσι, παρότι έφτιαχναν αντίγραφα, κάποια δεν κατάφεραν να σωθούν από διάφορες πυρκαγιές που έπληξαν τα μοναστήρια όπου φυλάσσονταν, και τον καταστροφικό σεισμό του 1897. Από τα λίγα χειρόγραφα που σώθηκαν και από τις μαρτυρίες Βρετανών εξερευνητών ξέρουμε ότι ξέρουμε για την παλιότερη ιστορία της χώρας.
Πάνω από μια χιλιετία είχε περάσει από την έλευση του Βουδισμού στη χώρα, όταν η «πραγματική» του έλευση έγινε από το Guru Rinpoche, που ήρθε στη χώρα το 746 μ.Χ. Ο Γκουρού αυτός είναι το πιο σημαντικό ιστορικό και θρησκευτικό πρόσωπο για το Μπουτάν, και το άγαλμά του βρίσκεται σε κάθε ναό που χτίστηκε μετά την επίσκεψή του. Θεωρείται επίσης ως ο δεύτερος Βούδας που είχε θαυματουργές δυνάμεις, όπως το να υποτάσσει δαίμονες και κακά πνεύματα, και η γέννηση του οποίου είχε προβλεφθεί από το Sakyamuni, τον πρώτο Βούδα. Ταξίδεψε, σε διάφορες μετενσαρκώσεις, στο Νεπάλ, το Θιβέτ και το Μπουτάν, αν και οι βουδιστικές παραδόσεις των τριών χωρών διαφέρουν για τα πεπραγμένα του.
Υπάρχουν σήμερα 4 μεγάλες «σχολές» για το Θιβετιανό Βουδισμό (ο Δαλάι Λάμα, για παράδειγμα, είναι ο εκάστοτε «αρχηγός» στη νεότερη από τις 4, τη Gelug ή Κίτρινα καπέλα), και ο Guru Rinpoche ήταν ο ιδρυτής της παλιότερης από αυτές, της Nyingma, γνωστή και ως η σχολή με τα κόκκινα καπέλα. H Nyingma ήταν για πολλά χρόνια η κυρίαρχη σχολή στο Μπουτάν.
Στη δεύτερη επίσκεψή του, ο Γκουρού πέταξε από το Ανατολικό Μπουτάν ως το Paro, στο δυτικό άκρο της χώρας, πάνω σε μια ιπτάμενη τίγρη, και προσγειώθηκε σε μια σπηλιά πάνω στη μέση μιας βουνοπλαγιάς, δίνοντάς της το όνομα «η φωλιά του τίγρη» - αλλά περισσότερα γι αυτήν παρακάτω.
Ανάμεσα στο 836 και στο 842 μ.Χ. ο βασιλιάς Langdharma του Θιβέτ ήταν πιστός της θρησκείας Bön. Απαγόρευσε το βουδισμό, και εξόρισε τον αδερφό του, πρίγκηπα Tsangma, στο Μπουτάν. Μαζί του, ακολούθησαν και αρκετοί βουδιστές μοναχοί. Ο βουδισμός επανήρθε στο Θιβέτ με τη δολοφονία του Langdharma, αλλά όχι και η ομαλότητα. Οι μοναχοί παρέμειναν στο Μπουτάν, και ήρθαν και μερικοί ακόμα.
Από τότε και ως το 17ο αιώνα, διάφοροι ηγετίσκοι και αρχηγοί εμφανίστηκαν στις διάφορες κοιλάδες του Μπουτάν, αλλά κανένα σημαντικό πρόσωπο ανάμεσά τους δεν κατάφερε κάτι παραπάνω από αψιμαχίες με τις άλλες κοιλάδες ή/και με το Θιβέτ. Την ίδια περίοδο όμως, αλλαγές συνέβησαν. Στο Θιβέτ, ο Λάμα Tsangpa Gyarey Yeshe Dorji, που ακολουθούσε τη σχολή Kagyu κι όχι τη Nyingma, ίδρυσε το 1180 το μοναστήρι Ralung λίγο έξω από τη πόλη Gyantse, το οποίο και ονόμασε Druk (δράκος), επειδή άκουσε τους θορύβους που έκαναν κάτι δράκοι όταν έψαχνε για μέρος να κατασκευάσει το μοναστήρι. Το μοναστήρι οδήγησε σε μια ακόμα υποδιαίρεση του Θιβετιανού Βουδισμού, που ονομάστηκε «Drukpa Kagyu». Οι κυρίαρχες υποδιαιρέσεις στο Θιβέτ δεν τα πήγαιναν και πολύ καλά μαζί τους και τους κατεδίωκαν. Έτσι τον 11ο και το 12ο αιώνα πολλοί μοναχοί, και μαζί τους αρκετοί Λάμα της Drukpa κατέφυγαν στο δυτικό Μπουτάν, όπου ήταν πιο ευπρόσδεκτοι.
Με την έλλειψη άλλων ισχυρών ηγετών, κάποιοι χαρισματικοί Λάμα της σχολής αυτής έγιναν de facto ηγέτες του δυτικού Μπουτάν, όσο το κεντρικό και ανατολικό τμήμα της χώρας ήταν διασπασμένο σε πολλά μικρά φέουδα. Ένας από αυτούς ήταν ο Gyalwa Lhanangpa, που ίδρυσε μια δική του αίρεση κι ένα σημαντικό μοναστήρι εκεί που σήμερα βρίσκεται η πρωτεύουσα της χώρας Thimphu, και εγκαθίδρυσε ένα σύστημα από διοικητικά οχυρά στο Μπουτάν, ανάλογο με το σύστημα των Dzong που υπήρχαν ήδη στο Θιβέτ (περισσότερα γι’ αυτά παρακάτω). Ένας άλλος Λάμα από το Θιβέτ, ο Phajo Drukgom Shigpo ήρθε και νίκησε τον Lhanangpa και την αίρεσή του, και διέδωσε τον ορθό Drukpa Kagyu βουδισμό στην περιοχή, κυριαρχώντας και επί των άλλων Λάμα (αποκρούοντας τα μαγικά ξόρκια που του κάνανε και στρέφοντάς τα εναντίον τους, λέει η ιστορία).
Τους επόμενους αιώνες, οι δεσμοί του Μπουτάν με το Drukpa Kagyu και το μοναστήρι Ralung στο Θιβέτ γινόταν όλο και πιο ισχυροί, και όλο και συχνότερα μοναχοί και Λάμα από το Ralung επισκέπτονταν το δυτικό Μπουτάν για να διδάξουν. Ο πιο διάσημος από αυτούς ήταν ο Drupa Kunley (1455-1529), που έχει μείνει γνωστός και με το όνομα «Divine Madman», τον οποίο θα θυμηθούμε μερικά κεφάλαια παρακάτω.
Παράλληλα, μια σειρά από tertons (θησαυρο-ευρέτες) ανακάλυπταν κιβώτια με ιερά κείμενα που είχε κρύψει ο ίδιος ο Guru Rinpoche κάτι αιώνες πιο πριν. Ο πιο σημαντικός από αυτούς τους tertons ήταν ο Pema Lingpa (1450-1521). Τα κείμενα και τα κειμήλια που ανακάλυψε και οι χοροί που συνέθεσε σημάδεψαν την πολιτιστική κληρονομιά του Μπουτάν. Η σημερινή βασιλική οικογένεια του Μπουτάν είναι μακρινοί απόγονοί του.
Last edited: