taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 21: Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
Ενώ οι σχέσεις του Μπουτάν με την Ινδία είναι άριστες, με τη χώρα πρακτικά να εξαρτάται από την Ινδία για τα πάντα, οι σχέσεις τους με την Κίνα είναι από κάκιστες ως ανύπαρκτες. Οι δυο χώρες δεν έχουν διπλωματικές σχέσεις, και τα 470 χιλιόμετρα συνόρων των δυο χωρών είναι ερμητικά κλειστά και φυλασσόμενα.
Οι εντάσεις ξεκίνησαν από την προσάρτηση του Θιβέτ το 1959. Τότε η Κίνα, μαζί με το Θιβέτ, κατέλαβε και κάποιους θύλακες του Μπουτάν στο δυτικό Θιβέτ, κοντά στο όρος Kailash, που ο Zhabdrung είχε λάβει από το Ladakh. Η Κίνα το προχώρησε κι άλλο, και το 1961 κυκλοφόρησε ένα χάρτη που έδειχνε την Κίνα να διεκδικεί εδάφη από το Μπουτάν, το Νεπάλ και το Σικκίμ (που σήμερα ανήκει στην Ινδία). Υπήρχαν και συνεχείς παραβιάσεις των συνόρων από Κινέζους στρατιώτες και Θιβετιανούς τσοπάνηδες. Τα σύνορα κάπου εκεί σφραγίστηκαν από τους Μπουτανέζους.
Όχι ότι ξέρανε που ακριβώς είναι τα σύνορα. Υπάρχουν ακόμα περιοχές που οι δυο πλευρές διαφωνούν για το σε ποια πλευρά των συνόρων ανήκουν, συνολικά 270 τετραγωνικά χιλιόμετρα, στις περιοχές του Doklam, Sinchulumpa και Gieu. Λίγη σημασία είχε αυτό έτσι κι αλλιώς, μιλάμε για ακατοίκητες περιοχές σε πολύ μεγάλο υψόμετρο.
Το Μπουτάν ανέπτυξε ισχυρούς στρατιωτικούς δεσμούς με την Ινδία, και συμμάχησε μαζί της στον Κινεζο-Ινδικό πόλεμο του 1962, παραχωρώντας της δικαιώματα διέλευσης. Η ήττα όμως της Ινδίας, έφερε αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής να βασίσουν την άμυνά τους στη βοήθεια των Ινδών, και έτσι επέλεξαν μια νέα πολιτική: της ουδετερότητας. Μετά το 1970, όταν έγιναν πλήρες μέλος του ΟΗΕ, σταμάτησαν να αναθέτουν τις διαπραγματεύσεις για τα σύνορα τους με την Κίνα στους Ινδούς, και άρχισαν να διαπραγματεύονται οι ίδιοι. Υπερψήφισαν την αντικατάσταση της Ταιβάν από την Κίνα στον ΟΗΕ, προσκάλεσαν αντιπροσώπους της Κίνας στη στέψη του βασιλιά το 1974, και το 1984 ξεκίνησαν εντατικές διαπραγματεύσεις για τη λύση του προβλήματος των συνόρων.
Το 1998 κατέληξαν μάλιστα και σε μια συμφωνία ειρήνης, με βάση την οποία οι Κινέζοι θα σεβόντουσαν την εδαφική ακεραιότητα του Μπουτάν. Μιλάμε για την Κίνα όμως, οπότε αμέσως μετά άρχισαν να κατασκευάζουν δρόμους μέσα στα αμφισβητούμενα εδάφη. Το Μπουτάν διαμαρτυρήθηκε, η Κίνα έφερε στοιχεία ότι πλησίασε μεν αλλά δεν παραβίασε τα σύνορα, και φτάσανε το 2004 σε μια ενδιάμεση συμφωνία.
Το 2016 πάλι, με το Μπουτάν να είναι πλέον δημοκρατία, ξεκίνησαν καινούργιες διαπραγματεύσεις, σε επίπεδο υπουργών εξωτερικών. Και λίγο μετά που έπεσαν οι υπογραφές σε μια συμφωνία για την ενίσχυση της συνεργασίας και την προσπάθεια επίλυσης των συνοριακών διαφορών, η Κίνα ξεκίνησε να φτιάχνει ένα μεγάλο δρόμο μέσα από την περιοχή του Doklam, πολύ κοντά στο τριεθνές σύνορο Κίνας-Μπουτάν-Ινδίας. Το Μπουτάν ζήτησε τη βοήθεια της Ινδίας, που έστειλε και δικό της στρατό για να εμποδίσει την κατασκευή. Εδώ κι ένα χρόνο, ο Κινεζικός και ο Ινδικός στρατός είναι αντιμέτωποι στην περιοχή αυτή. Ο Χάρτης από το google earth αποτυπώνει με κόκκινο χρώμα τα σύνορα στα οποία οι δυο χώρες διαφωνούν:

Και με τα σύνορα κλειστά, ένα βουνό ακριβώς εκεί πάνω, το Gangkhar Puensum, που είναι και το υψηλότερο βουνό στο Μπουτάν (7570 μέτρα) έχει καταφέρει να παραμείνει το υψηλότερο βουνό στον κόσμο που δεν έχει ακόμα πατηθεί από άνθρωπο. Η νότια πλευρά του βουνού είναι στο Μπουτάν, ενώ η βόρεια πλευρά του είναι σε ένα από τα αμφισβητούμενα εδάφη και φυσικά καμία πλευρά δε δίνει άδειες σε ορειβάτες για να πάνε καν εκεί, πόσο μάλλον για ορειβασία.
Έτσι κι αλλιώς από το 1994 το Μπουτάν έχει απαγορεύσει οποιαδήποτε ανάβαση πάνω από τα 6.000 μέτρα, μια απαγόρευση που φαίνεται απίθανο να αρθεί κάποτε στο προσεχές μέλλον. Δυο λόγοι υπάρχουν γι’ αυτό: Το ότι τα ψηλά βουνά θεωρούνται ιερές κατοικίες θεών και πνευμάτων, που δεν πρέπει να βεβηλώνονται. Και το ότι διασώστες, αν χρειαστεί, δεν υπάρχουν στο Μπουτάν και πρέπει να έρθουν από την Ινδία. Η απαγόρευση μάλιστα το 2003 επεκτάθηκε, και απαγορεύεται πλέον κάθε είδους ορειβασία.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του Μπουτάν που αξίζει να αναφερθεί, είναι τα πολυάριθμα και εντυπωσιακά φεστιβάλ του. Μια φορά το χρόνο σε κάθε μια από τις μεγάλες πόλεις υπάρχει το ετήσιο «πανηγύρι», teschu στα Μπουτανέζικα, και το Dzong της πόλης και όχι μόνο γεμίζει με κόσμο που είτε χορεύει η παρακολουθεί τον κόσμο που χορεύει. Ο χορός απαιτεί ειδικά ενδύματα, κινήσεις και μάσκες, και εκτός από εντυπωσιακό θέαμα είναι και κοινωνικό event, όπου ο κόσμος φοράει τα καλά του και προσέρχεται οικογενειακώς. Μολονότι το Μπουτανέζικο ημερολόγιο έχει πολλά φεστιβάλ, δεν καταφέραμε να συμπέσουμε με κάποιο.
Ενώ οι σχέσεις του Μπουτάν με την Ινδία είναι άριστες, με τη χώρα πρακτικά να εξαρτάται από την Ινδία για τα πάντα, οι σχέσεις τους με την Κίνα είναι από κάκιστες ως ανύπαρκτες. Οι δυο χώρες δεν έχουν διπλωματικές σχέσεις, και τα 470 χιλιόμετρα συνόρων των δυο χωρών είναι ερμητικά κλειστά και φυλασσόμενα.
Οι εντάσεις ξεκίνησαν από την προσάρτηση του Θιβέτ το 1959. Τότε η Κίνα, μαζί με το Θιβέτ, κατέλαβε και κάποιους θύλακες του Μπουτάν στο δυτικό Θιβέτ, κοντά στο όρος Kailash, που ο Zhabdrung είχε λάβει από το Ladakh. Η Κίνα το προχώρησε κι άλλο, και το 1961 κυκλοφόρησε ένα χάρτη που έδειχνε την Κίνα να διεκδικεί εδάφη από το Μπουτάν, το Νεπάλ και το Σικκίμ (που σήμερα ανήκει στην Ινδία). Υπήρχαν και συνεχείς παραβιάσεις των συνόρων από Κινέζους στρατιώτες και Θιβετιανούς τσοπάνηδες. Τα σύνορα κάπου εκεί σφραγίστηκαν από τους Μπουτανέζους.
Όχι ότι ξέρανε που ακριβώς είναι τα σύνορα. Υπάρχουν ακόμα περιοχές που οι δυο πλευρές διαφωνούν για το σε ποια πλευρά των συνόρων ανήκουν, συνολικά 270 τετραγωνικά χιλιόμετρα, στις περιοχές του Doklam, Sinchulumpa και Gieu. Λίγη σημασία είχε αυτό έτσι κι αλλιώς, μιλάμε για ακατοίκητες περιοχές σε πολύ μεγάλο υψόμετρο.
Το Μπουτάν ανέπτυξε ισχυρούς στρατιωτικούς δεσμούς με την Ινδία, και συμμάχησε μαζί της στον Κινεζο-Ινδικό πόλεμο του 1962, παραχωρώντας της δικαιώματα διέλευσης. Η ήττα όμως της Ινδίας, έφερε αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής να βασίσουν την άμυνά τους στη βοήθεια των Ινδών, και έτσι επέλεξαν μια νέα πολιτική: της ουδετερότητας. Μετά το 1970, όταν έγιναν πλήρες μέλος του ΟΗΕ, σταμάτησαν να αναθέτουν τις διαπραγματεύσεις για τα σύνορα τους με την Κίνα στους Ινδούς, και άρχισαν να διαπραγματεύονται οι ίδιοι. Υπερψήφισαν την αντικατάσταση της Ταιβάν από την Κίνα στον ΟΗΕ, προσκάλεσαν αντιπροσώπους της Κίνας στη στέψη του βασιλιά το 1974, και το 1984 ξεκίνησαν εντατικές διαπραγματεύσεις για τη λύση του προβλήματος των συνόρων.
Το 1998 κατέληξαν μάλιστα και σε μια συμφωνία ειρήνης, με βάση την οποία οι Κινέζοι θα σεβόντουσαν την εδαφική ακεραιότητα του Μπουτάν. Μιλάμε για την Κίνα όμως, οπότε αμέσως μετά άρχισαν να κατασκευάζουν δρόμους μέσα στα αμφισβητούμενα εδάφη. Το Μπουτάν διαμαρτυρήθηκε, η Κίνα έφερε στοιχεία ότι πλησίασε μεν αλλά δεν παραβίασε τα σύνορα, και φτάσανε το 2004 σε μια ενδιάμεση συμφωνία.
Το 2016 πάλι, με το Μπουτάν να είναι πλέον δημοκρατία, ξεκίνησαν καινούργιες διαπραγματεύσεις, σε επίπεδο υπουργών εξωτερικών. Και λίγο μετά που έπεσαν οι υπογραφές σε μια συμφωνία για την ενίσχυση της συνεργασίας και την προσπάθεια επίλυσης των συνοριακών διαφορών, η Κίνα ξεκίνησε να φτιάχνει ένα μεγάλο δρόμο μέσα από την περιοχή του Doklam, πολύ κοντά στο τριεθνές σύνορο Κίνας-Μπουτάν-Ινδίας. Το Μπουτάν ζήτησε τη βοήθεια της Ινδίας, που έστειλε και δικό της στρατό για να εμποδίσει την κατασκευή. Εδώ κι ένα χρόνο, ο Κινεζικός και ο Ινδικός στρατός είναι αντιμέτωποι στην περιοχή αυτή. Ο Χάρτης από το google earth αποτυπώνει με κόκκινο χρώμα τα σύνορα στα οποία οι δυο χώρες διαφωνούν:

Και με τα σύνορα κλειστά, ένα βουνό ακριβώς εκεί πάνω, το Gangkhar Puensum, που είναι και το υψηλότερο βουνό στο Μπουτάν (7570 μέτρα) έχει καταφέρει να παραμείνει το υψηλότερο βουνό στον κόσμο που δεν έχει ακόμα πατηθεί από άνθρωπο. Η νότια πλευρά του βουνού είναι στο Μπουτάν, ενώ η βόρεια πλευρά του είναι σε ένα από τα αμφισβητούμενα εδάφη και φυσικά καμία πλευρά δε δίνει άδειες σε ορειβάτες για να πάνε καν εκεί, πόσο μάλλον για ορειβασία.
Έτσι κι αλλιώς από το 1994 το Μπουτάν έχει απαγορεύσει οποιαδήποτε ανάβαση πάνω από τα 6.000 μέτρα, μια απαγόρευση που φαίνεται απίθανο να αρθεί κάποτε στο προσεχές μέλλον. Δυο λόγοι υπάρχουν γι’ αυτό: Το ότι τα ψηλά βουνά θεωρούνται ιερές κατοικίες θεών και πνευμάτων, που δεν πρέπει να βεβηλώνονται. Και το ότι διασώστες, αν χρειαστεί, δεν υπάρχουν στο Μπουτάν και πρέπει να έρθουν από την Ινδία. Η απαγόρευση μάλιστα το 2003 επεκτάθηκε, και απαγορεύεται πλέον κάθε είδους ορειβασία.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του Μπουτάν που αξίζει να αναφερθεί, είναι τα πολυάριθμα και εντυπωσιακά φεστιβάλ του. Μια φορά το χρόνο σε κάθε μια από τις μεγάλες πόλεις υπάρχει το ετήσιο «πανηγύρι», teschu στα Μπουτανέζικα, και το Dzong της πόλης και όχι μόνο γεμίζει με κόσμο που είτε χορεύει η παρακολουθεί τον κόσμο που χορεύει. Ο χορός απαιτεί ειδικά ενδύματα, κινήσεις και μάσκες, και εκτός από εντυπωσιακό θέαμα είναι και κοινωνικό event, όπου ο κόσμος φοράει τα καλά του και προσέρχεται οικογενειακώς. Μολονότι το Μπουτανέζικο ημερολόγιο έχει πολλά φεστιβάλ, δεν καταφέραμε να συμπέσουμε με κάποιο.
Last edited: