taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Προγραμματισμός
- Μετάβαση
- Βουδισμός
- Νεπάλ
- Το σύγχρονο Νεπάλ
- Κατμαντού, πρώτες εικόνες
- Βόρεια παλιά πόλη
- Κέντρο παλιάς πόλης
- Πλατεία Durbar
- Πλατεία Durbar ΙΙ
- Νότια παλιά Πόλη
- Tegu
- Boudhha
- Ταξίδι για το Μπουτάν
- Μπουτάν – Αρχαία Ιστορία
- Μπουτάν - Η νέα εποχή
- Το Μπουτάν και οι Βρετανοί
- Το Βασίλειο του Μπουτάν
- Σύγχρονο Μπουτάν
- Η οικονομία και οι σχέσεις με την Κίνα
- Πρώτες εικόνες
- Dzong
- Τοξοβολία
- Αγορές
- Βόλτες στο Thimphu
- Κι άλλες βόλτες
- Λίγο ακόμα Thimphu
- Dochula
- Ο Divine Madman
- Ο Ναός του Divine Madman
- Η παλιά πρωτεύουσα
- Μέσα στο Dzong
- Η κοιλάδα
- Ο δρόμος για το Paro
- Paro
- Μουσεία στο Paro
- Πέριξ της πόλης
- Ξενοδοχείο
- Ανάβαση στη Φωλιά του Τίγρη
- Κάθοδος
- Paro II
- Επιστροφή στο Kathmandu
- Patan (βόρεια)
- Patan (συνέχεια)
- Patan Durbar
- Patan (νότια)
- Υπόλοιπα Patan
- Εμπορικό Κατμαντού
- Pashupatinath
- Pashupatinath (συνέχεια)
- Boudhha
- Bhaktapur
- Bhaktapur Durbar
- Bhaktapur Durbar (συνέχεια)
- Bisket Jatra
- Πρωινή βόλτα
- Πρωϊνή βόλτα (συνέχεια)
- Tachupal
- Κέντρο Bhaktapur
- Durbar again
- Αεροπλάνα
- Στο δρόμο για το Θιβέτ
- Το Θιβέτ
- Η εποχή των Δαλάι Λάμα
- Κινεζική κατοχή και ανεξαρτησία
- Κομμουνισμός
- Παραλογισμοί
- Σύγχρονη εποχή
- Πρώτες βόλτες στη Λάσα
- Kora
- Drepung
- Drepung (συνέχεια)
- Sera
- Κέντρο
- Γειτονιές
- Βραδινές εξορμήσεις
- Ποτάλα
- Yaowangshan
- Κέντρο
- Μπροστά από την Potala
- Χιλιόμετρα
- Λίμνες
- Διαβάσεις
- Gyangze
- Shigatse
- Προς το Everest
- Εθνικός δρυμός
- Everest
- Διανυκτέρευση
- Ο δρόμος για την έξοδο
- Λίμνες και βουνά
- Ο ορεινός δρόμος για το Κεντρικό Νεπάλ
- Ο πεδινός δρόμος για το Κατμαντού
- Swayambhunath
- Τελευταίες βόλτες
- Επιστροφή στη βάση
- Οικονομικός απολογισμός
- Μετά το ταξίδι
Κεφάλαιο 63: Στο δρόμο για το Θιβέτ
Η Κυριακή 15/4/2018 ξεκίνησε πάνω στο μαλακό στρώμα του Sofitel, και συνεχίστηκε στο μπουφέ του πρωϊνού. Κάτι η άνεση του κρεββατιού, κάτι το φαγητό, με μπουφέ μεγαλύτερο σε έκταση από το σπίτι μου, και κάτι η θέα που έβλεπα από το παράθυρο, με μια τεράστια τσιμεντούπολη με μπόλικο νέφος, με έκαναν να αναστείλω τα πλάνα που είχα για μια σύντομη βόλτα στην πόλη. Το μεγάλο αξιοθέατο εδώ, άλλωστε, το πετρωμένο δάσος του Kunming το είχα πάρει απόφαση πως δεν υπήρχε περίπτωση να το προλάβω γιατί βρίσκεται εκτός πόλης, και θέλει κάποιο χρόνο για να πας ως εκεί και να το δεις. Οπότε μπορεί και να με ξαναβγάλει ο δρόμος από δω (όχι πως περιμένω με ανυπομονησία τη στιγμή).



Βλέπετε, η οικονομική πρόοδος και η αστικοποίηση της Κινεζικής επαρχίας, έφερε απότομα την ανάγκη για στέγαση μεγάλων πληθυσμών που μετακινούνταν στα αστικά κέντρα από τα χωριά. Και όταν το «μεγάλων πληθυσμών» μπαίνει στην ίδια πρόταση με το «Κίνα», τα μεγέθη είναι πραγματικά μεγάλα. To Kunming σήμερα είναι η 16η μεγαλύτερη πόλη στην Κίνα, με πληθυσμό 3,895,000, και είναι η πρωτεύουσα της περιφέρειας Yunnan (καμία σχέση με το ομόηχο όνομα της Ελλάδας στα Τουρκικά, τα Αραβικά κλπ).
Για τη μαζική στέγαση, λοιπόν, απλά και λιτά κτήρια κατοικιών χτίστηκαν γρήγορα και σε μεγάλη πυκνότητα και ομοιομορφία, και οι υποδομές που απαιτούνταν (δρόμοι κλπ.) σύντομα κατέλαβαν και το λίγο χώρο που έμεινε ελεύθερος. Αν σκέφτεστε Κίνα και σας έρχονται στο μυαλό δρομάκια, κανάλια, ορυζώνες, hutong, ποδήλατα και φανάρια, η θέα αυτής εδώ της Κίνας θα σας καταρρίψει το μύθο, με δυνατό κρότο μάλιστα.
Η ώρα πέρασε, και στις 11 ήρθε η ώρα για την αναχώρηση μου για το αεροδρόμιο. Έκανα checkout, μου κάλεσαν και ταξί (λίγο πιο πολυτελές αυτή τη φορά, μου πήρε 30% παραπάνω). Το αεροδρόμιο του Kunming είναι ολοκαίνουργιο, αστραφτερό, γεμάτο καταστήματα.

Πρώτη στάση, στο check-in, όπου και πήρα κάρτα επιβίβασης, και παρέδωσα τη βαλίτσα μου για να την παραλάβω και πάλι στη Λάσα. Και δεύτερη στάση, στο ισόγειο του terminal, όπου πήγα στο μαγαζάκι κι αγόρασα μια κάρτα SIM για το δίκτυο της China Unicom. Η κάρτα αυτή, που μου δώσανε για CNY 150, μπορεί να φορτιστεί μόνο όσο βρίσκεσαι στην επαρχία Yunnan με κάλυψη του τοπικού δικτύου κινητής, αλλά έχει δωρεάν εσωτερικό roaming σε όλη την Κίνα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το Θιβέτ, όπου δεν πωλούνται τοπικές κάρτες SIM σε τουρίστες – αν θέλετε κινητή τηλεφωνία εκεί, πρέπει να φέρετε την κάρτα σας μαζί σας. Χρειάζεστε όμως κι ένα καλό VPN αν θέλετε να χρησιμοποιείται τις υπηρεσίες της Google ή της Facebook, που κατά τα άλλα είναι μπλοκαρισμένες στην Κίνα - το PureVPN που είχα επιλέξει (μια επιλογή που δε θυμάμαι γιατί την έκανα αλλά σίγουρα δεν πρόκειται να επαναλάβω ξανά), με πρόδωσε, συνδεόμενο μία στις πέντε φορές. Σε επόμενο ταξίδι το ExpressVPN δούλεψε μια χαρά, αλλά βλέπω κι αυτοί στέλνουν τώρα ανακοινώσεις για προβλήματα που αντιμετωπίζουν με την Κίνα.
Στον έλεγχο χειραποσκευών με περίμενε η πρώτη έκπληξη. Μου ζήτησαν να βγάλω τα powerbanks από την τσάντα μου. Όταν είδαν ότι είχα μαζί μου τρία εξ αυτών, μου έδειξαν ένα χαρτάκι με τους κανόνες του ελέγχου στα Αγγλικά, και συγκεκριμένα ένα σημείο που λέει ότι επιτρέπονται μόνο μέχρι δυο (2) powerbanks ανά επιβάτη. Έψαξα να βρω κάποιον επιβάτη που να φαίνεται να καταλαβαίνει Αγγλικά για να του χαρίσω (ή να «χαρίσω» μετ’ επιστροφής ακόμα καλύτερα) το ένα, αλλά φευ, οπότε ο ελεγκτής απέκτησε ένα καινούργιο power bank των 10.000 mAh.
Πήρα ένα καφέ από τα Starbucks των αναχωρήσεων, και ήρθε η ώρα για την επιβίβαση για την πτήση για τη Λάσα. Η πτήση MU5827 για το αεροδρόμιο της Lhasa (LXA) εκτελείται σήμερα από το B-5819, ένα ακόμα Boeing 737 της China Eastern Airlines, και θα κάθομαι στο 43J, στο διάδρομο αυτή τη φορά.
Το αεροδρόμιο Gonggar της Lhasa είναι ειδική περίπτωση. Όπως και όλο σχεδόν το Θιβέτ και η πόλη της Λάσα, βρίσκεται σε πολύ μεγάλο υψόμετρο, στα 3570 μέτρα συγκεκριμένα. Είναι το 13ο ψηλότερο αεροδρόμιο στον κόσμο, με το Ευρύτερο Θιβέτ να καταλαμβάνει τις 4 πρώτες θέσεις της κατάταξης (το οροπέδιο, όχι η επαρχία – περισσότερα γι’ αυτή τη διαφορά παρακάτω).
Σε τέτοια υψόμετρα, η πίεση του αέρα είναι χαμηλότερη απ’ ότι έχουμε συνηθίσει, με κάποια περίεργα αποτελέσματα: Πρώτον, η πίεση της καμπίνας του αεροσκάφους που πετάει για εκεί, πρέπει να είναι διαφορετική από τη συνήθη πίεση των 2500 μέτρων περίπου στην οποία βρίσκονται οι συμπιεσμένες καμπίνες στα συνήθη αεροσκάφη, αλλιώς οι επιβάτες κινδυνεύουν από την απότομη μεταβολή της μόλις προσγειωθεί το αεροσκάφος. Δεύτερον, η χαμηλότερη πίεση οδηγεί σε μικρότερη αντίσταση του αέρα, που σημαίνει ότι το αεροσκάφος χρειάζεται μεγαλύτερο διάδρομο για να σταματήσει κατά την προσγείωσή του, και μεγαλύτερη ταχύτητα κατά την απογείωση για να έχει στήριξη. Και τρίτον, οι κινητήρες των αεροσκαφών θέλουν συγκεκριμένες συνθήκες πίεσης για να εκκινήσουν.
Για τους λόγους αυτούς, δε μπορούν όλα τα αεροπλάνα να πετάξουν εκεί, χρειάζεται να περνάνε ειδικούς ελέγχους και μετατροπές προκειμένου να γίνουν κατάλληλα. Επίσης, επειδή ο διάδρομος που απαιτείται είναι μεγαλύτερος, σχεδόν όλα τα μεγάλα αεροσκάφη που χρειάζονται αυξημένα μήκη διαδρόμου αποκλείονται. Ο διάδρομος στη Λάσα έχει μήκος 4 χιλιόμετρα, και για τα Boeing 737 που επιχειρούν εκεί είναι απλά επαρκής (όταν στο επίπεδο της Θάλασσας τους αρκεί περίπου το μισό μήκος). Ένα Airbus 330 κατάφερε με το ζόρι να πάει εκεί στις 11 Απριλίου 2017.
Το να βρεθεί βέβαια κοιλάδα στο Θιβέτ με ευθύγραμμο κομμάτι τεσσάρων χιλιομέτρων (συν περιθώρια για άνοδο/κάθοδο) για να κατασκευαστεί ο διάδρομος, δεν ήταν απλό πράγμα. Η λύση, το 1964, βρέθηκε στην περιοχή του Gonggar, 62 χιλιόμετρα μακριά από τη Λάσα, ανάμεσα σε ψηλά βουνά, στην κοιλάδα ενός ποταμού (του Yarlung Zangbo, που πιο κάτω αλλάζει όνομα αρκετές φορές ώσπου στο τέλος γίνεται ο γνωστός Brahmaputra). Στην πορεία κατασκευάστηκε και μια σήραγγα που μείωσε την απόσταση από τη Λάσα στα 55 χιλιόμετρα. Το απόγευμα στην περιοχή πνέουν ισχυρά ρεύματα αέρα, γι’ αυτό και οι περισσότερες πτήσεις γίνονται το πρωί.

Η πτήση μου λοιπόν ήταν μια από τις τελευταίες για τη μέρα, που σημαίνει ότι το αεροδρόμιο υπολειτουργούσε. Γρήγορα φτάσαμε στον ιμάντα αποσκευών. Εγώ εν τω μεταξύ επικοινώνησα με τον τύπο που θα με πήγαινε στην πόλη. «Κάνε γρήγορα», μου λέει. «Οι υπόλοιποι είναι ήδη εδώ και σε περιμένουν. Έλα στο Πάρκινγκ κατευθείαν». Πήρα τη βαλίτσα μου και βγήκα γρήγορα έξω. Εκτός από το check-in στο Kunming, ο μόνος που έλεγξε το Tibet Travel Permit μου ήταν ο αστυνομικός που φύλαγε την έξοδο από το χώρο του αεροδρομίου προς το parking.
Κι εδώ η υποδοχή περιλάμβανε ένα κασκόλ με τοπικό χρώμα γύρο από το λαιμό μου. Οι υπόλοιποι ήταν απλώς ένα ζευγάρι Ρώσοι, ο Σεργκέι και η Μαρία, με τους οποίους θα είμασταν μαζί και τις υπόλοιπες μέρες. Τους υπόλοιπους στο μικρό γκρουπ μας θα τους γνώριζα στην πορεία. Ο Σεργκέι μιλούσε ελάχιστα Αγγλικά, αλλά η Μαρία ήταν επαγγελματίας μεταφράστρια Αγγλικών, οπότε δεν είχαν πρόβλημα να συμμετάσχουν στο Αγγλόφωνο γκρουπ μας: η Μαρία συνεχώς μετέφραζε ψιθυριστά στο Σεργκέι ότι έλεγε ο ξεναγός μας και οι υπόλοιποι. Οι δυο τους, λοιπόν, είχαν φτάσει στο αεροδρόμιο μια ώρα πριν από μένα, και τους είχε χτυπήσει το υψόμετρο, είχαν πονοκέφαλο κλπ, αλλά ο οδηγός έπρεπε να περιμένει κι εμένα - 62 χιλιόμετρα ήταν αυτά, δεν είναι να τα κάνεις Κολιάτσου - Παγκράτι.
Ξεκινήσαμε, και περίπου μια ώρα αργότερα μπαίναμε στην πόλη της Lhasa. Το πρώτο - σχεδόν - μέρος που αντικρύσαμε, ήταν και το πιο διάσημο: Το παλάτι της Potala, η έδρα και κατοικία του Δαλάι Λάμα - όταν ακόμα ζούσε στο Θιβέτ.


Φτάσαμε στο ξενοδοχείο, το Lhasa Gang-Gyan hotel, και μοιραστήκαμε σε δωμάτια. Εγώ, καθώς ταξίδευα μόνος μου και δεν ήθελα και να χρεωθώ για μονόκλινο, θα έμενα με κάποιον άγνωστο. Μου έτυχε ένας νεαρός Ταϊλανδός, ο Nutty, ο οποίος είχε ήδη φθάσει και είχε μπει στο δωμάτιο. Ακολούθησα κι εγώ (αφού άφησα ένα deposit στη reception για να μου δώσουν δεύτερο κλειδί).
Το περίεργο με την Κίνα είναι ότι έχει την επιμονή ολόκληρη η χώρα να ακολουθεί την ώρα Πεκίνου. Έτσι, παρότι το Μπουτάν είναι ακριβώς νότια από δω, το Θιβέτ έχει 2 ώρες διαφορά ώρας μαζί του, και ο ήλιος στο Θιβέτ ανατέλλει και δύει δυο ώρες αργότερα από την ώρα που θα ήταν φυσιολογικό κάτι τέτοιο. Έτσι, παρότι ήταν Απρίλιος και η ώρα ήταν 19:00, υπήρχε ακόμα πολύ φως. Παράλληλα, το πρόγραμμα του γραφείου δεν είχε τίποτα προγραμματισμένο για σήμερα, αφενός επειδή φτάναμε όλοι διαφορετικές ώρες, κι αφετέρου επειδή χρειαζόμασταν κάποιο χρόνο χωρίς δραστηριότητες για προσαρμογή στο υψόμετρο. Εγώ τέτοιο πρόβλημα δεν είχα πια, και είναι μάλλον κοινός τόπος ότι μεγάλη προσαρμογή λίγοι μόνο τη χρειάζονται. Θεώρησα πως μπορούσα να κάνω ελαφρύ sightseeing. Αφού τηλεφώνησα στο γραφείο σε ένα τηλέφωνο που μου άφησε ο τύπος από το airport transfer για να ενημερωθώ για το πρόγραμμα της επόμενης μέρας (ποιόν θα συναντούσα, πότε και που), είπα στο Nutty ότι θα έβγαινα για μια αναγνωριστική βόλτα στην πόλη, και ήρθε κι αυτός μαζί μου.
Το λάθος μου βέβαια ήταν ότι βγήκα με ένα πουκαμισάκι. Δεν τα κάνουν αυτά στα 3500 μέτρα υψόμετρο…. Αυτό το πλήρωσα με ένα κρυολόγημα, που κράτησε ως την επιστροφή μου στην Αθήνα και καμμιά βδομάδα ακόμα μετά.
Η Κυριακή 15/4/2018 ξεκίνησε πάνω στο μαλακό στρώμα του Sofitel, και συνεχίστηκε στο μπουφέ του πρωϊνού. Κάτι η άνεση του κρεββατιού, κάτι το φαγητό, με μπουφέ μεγαλύτερο σε έκταση από το σπίτι μου, και κάτι η θέα που έβλεπα από το παράθυρο, με μια τεράστια τσιμεντούπολη με μπόλικο νέφος, με έκαναν να αναστείλω τα πλάνα που είχα για μια σύντομη βόλτα στην πόλη. Το μεγάλο αξιοθέατο εδώ, άλλωστε, το πετρωμένο δάσος του Kunming το είχα πάρει απόφαση πως δεν υπήρχε περίπτωση να το προλάβω γιατί βρίσκεται εκτός πόλης, και θέλει κάποιο χρόνο για να πας ως εκεί και να το δεις. Οπότε μπορεί και να με ξαναβγάλει ο δρόμος από δω (όχι πως περιμένω με ανυπομονησία τη στιγμή).



Βλέπετε, η οικονομική πρόοδος και η αστικοποίηση της Κινεζικής επαρχίας, έφερε απότομα την ανάγκη για στέγαση μεγάλων πληθυσμών που μετακινούνταν στα αστικά κέντρα από τα χωριά. Και όταν το «μεγάλων πληθυσμών» μπαίνει στην ίδια πρόταση με το «Κίνα», τα μεγέθη είναι πραγματικά μεγάλα. To Kunming σήμερα είναι η 16η μεγαλύτερη πόλη στην Κίνα, με πληθυσμό 3,895,000, και είναι η πρωτεύουσα της περιφέρειας Yunnan (καμία σχέση με το ομόηχο όνομα της Ελλάδας στα Τουρκικά, τα Αραβικά κλπ).
Για τη μαζική στέγαση, λοιπόν, απλά και λιτά κτήρια κατοικιών χτίστηκαν γρήγορα και σε μεγάλη πυκνότητα και ομοιομορφία, και οι υποδομές που απαιτούνταν (δρόμοι κλπ.) σύντομα κατέλαβαν και το λίγο χώρο που έμεινε ελεύθερος. Αν σκέφτεστε Κίνα και σας έρχονται στο μυαλό δρομάκια, κανάλια, ορυζώνες, hutong, ποδήλατα και φανάρια, η θέα αυτής εδώ της Κίνας θα σας καταρρίψει το μύθο, με δυνατό κρότο μάλιστα.
Η ώρα πέρασε, και στις 11 ήρθε η ώρα για την αναχώρηση μου για το αεροδρόμιο. Έκανα checkout, μου κάλεσαν και ταξί (λίγο πιο πολυτελές αυτή τη φορά, μου πήρε 30% παραπάνω). Το αεροδρόμιο του Kunming είναι ολοκαίνουργιο, αστραφτερό, γεμάτο καταστήματα.

Πρώτη στάση, στο check-in, όπου και πήρα κάρτα επιβίβασης, και παρέδωσα τη βαλίτσα μου για να την παραλάβω και πάλι στη Λάσα. Και δεύτερη στάση, στο ισόγειο του terminal, όπου πήγα στο μαγαζάκι κι αγόρασα μια κάρτα SIM για το δίκτυο της China Unicom. Η κάρτα αυτή, που μου δώσανε για CNY 150, μπορεί να φορτιστεί μόνο όσο βρίσκεσαι στην επαρχία Yunnan με κάλυψη του τοπικού δικτύου κινητής, αλλά έχει δωρεάν εσωτερικό roaming σε όλη την Κίνα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το Θιβέτ, όπου δεν πωλούνται τοπικές κάρτες SIM σε τουρίστες – αν θέλετε κινητή τηλεφωνία εκεί, πρέπει να φέρετε την κάρτα σας μαζί σας. Χρειάζεστε όμως κι ένα καλό VPN αν θέλετε να χρησιμοποιείται τις υπηρεσίες της Google ή της Facebook, που κατά τα άλλα είναι μπλοκαρισμένες στην Κίνα - το PureVPN που είχα επιλέξει (μια επιλογή που δε θυμάμαι γιατί την έκανα αλλά σίγουρα δεν πρόκειται να επαναλάβω ξανά), με πρόδωσε, συνδεόμενο μία στις πέντε φορές. Σε επόμενο ταξίδι το ExpressVPN δούλεψε μια χαρά, αλλά βλέπω κι αυτοί στέλνουν τώρα ανακοινώσεις για προβλήματα που αντιμετωπίζουν με την Κίνα.
Στον έλεγχο χειραποσκευών με περίμενε η πρώτη έκπληξη. Μου ζήτησαν να βγάλω τα powerbanks από την τσάντα μου. Όταν είδαν ότι είχα μαζί μου τρία εξ αυτών, μου έδειξαν ένα χαρτάκι με τους κανόνες του ελέγχου στα Αγγλικά, και συγκεκριμένα ένα σημείο που λέει ότι επιτρέπονται μόνο μέχρι δυο (2) powerbanks ανά επιβάτη. Έψαξα να βρω κάποιον επιβάτη που να φαίνεται να καταλαβαίνει Αγγλικά για να του χαρίσω (ή να «χαρίσω» μετ’ επιστροφής ακόμα καλύτερα) το ένα, αλλά φευ, οπότε ο ελεγκτής απέκτησε ένα καινούργιο power bank των 10.000 mAh.
Πήρα ένα καφέ από τα Starbucks των αναχωρήσεων, και ήρθε η ώρα για την επιβίβαση για την πτήση για τη Λάσα. Η πτήση MU5827 για το αεροδρόμιο της Lhasa (LXA) εκτελείται σήμερα από το B-5819, ένα ακόμα Boeing 737 της China Eastern Airlines, και θα κάθομαι στο 43J, στο διάδρομο αυτή τη φορά.
Το αεροδρόμιο Gonggar της Lhasa είναι ειδική περίπτωση. Όπως και όλο σχεδόν το Θιβέτ και η πόλη της Λάσα, βρίσκεται σε πολύ μεγάλο υψόμετρο, στα 3570 μέτρα συγκεκριμένα. Είναι το 13ο ψηλότερο αεροδρόμιο στον κόσμο, με το Ευρύτερο Θιβέτ να καταλαμβάνει τις 4 πρώτες θέσεις της κατάταξης (το οροπέδιο, όχι η επαρχία – περισσότερα γι’ αυτή τη διαφορά παρακάτω).
Σε τέτοια υψόμετρα, η πίεση του αέρα είναι χαμηλότερη απ’ ότι έχουμε συνηθίσει, με κάποια περίεργα αποτελέσματα: Πρώτον, η πίεση της καμπίνας του αεροσκάφους που πετάει για εκεί, πρέπει να είναι διαφορετική από τη συνήθη πίεση των 2500 μέτρων περίπου στην οποία βρίσκονται οι συμπιεσμένες καμπίνες στα συνήθη αεροσκάφη, αλλιώς οι επιβάτες κινδυνεύουν από την απότομη μεταβολή της μόλις προσγειωθεί το αεροσκάφος. Δεύτερον, η χαμηλότερη πίεση οδηγεί σε μικρότερη αντίσταση του αέρα, που σημαίνει ότι το αεροσκάφος χρειάζεται μεγαλύτερο διάδρομο για να σταματήσει κατά την προσγείωσή του, και μεγαλύτερη ταχύτητα κατά την απογείωση για να έχει στήριξη. Και τρίτον, οι κινητήρες των αεροσκαφών θέλουν συγκεκριμένες συνθήκες πίεσης για να εκκινήσουν.
Για τους λόγους αυτούς, δε μπορούν όλα τα αεροπλάνα να πετάξουν εκεί, χρειάζεται να περνάνε ειδικούς ελέγχους και μετατροπές προκειμένου να γίνουν κατάλληλα. Επίσης, επειδή ο διάδρομος που απαιτείται είναι μεγαλύτερος, σχεδόν όλα τα μεγάλα αεροσκάφη που χρειάζονται αυξημένα μήκη διαδρόμου αποκλείονται. Ο διάδρομος στη Λάσα έχει μήκος 4 χιλιόμετρα, και για τα Boeing 737 που επιχειρούν εκεί είναι απλά επαρκής (όταν στο επίπεδο της Θάλασσας τους αρκεί περίπου το μισό μήκος). Ένα Airbus 330 κατάφερε με το ζόρι να πάει εκεί στις 11 Απριλίου 2017.
Το να βρεθεί βέβαια κοιλάδα στο Θιβέτ με ευθύγραμμο κομμάτι τεσσάρων χιλιομέτρων (συν περιθώρια για άνοδο/κάθοδο) για να κατασκευαστεί ο διάδρομος, δεν ήταν απλό πράγμα. Η λύση, το 1964, βρέθηκε στην περιοχή του Gonggar, 62 χιλιόμετρα μακριά από τη Λάσα, ανάμεσα σε ψηλά βουνά, στην κοιλάδα ενός ποταμού (του Yarlung Zangbo, που πιο κάτω αλλάζει όνομα αρκετές φορές ώσπου στο τέλος γίνεται ο γνωστός Brahmaputra). Στην πορεία κατασκευάστηκε και μια σήραγγα που μείωσε την απόσταση από τη Λάσα στα 55 χιλιόμετρα. Το απόγευμα στην περιοχή πνέουν ισχυρά ρεύματα αέρα, γι’ αυτό και οι περισσότερες πτήσεις γίνονται το πρωί.

Η πτήση μου λοιπόν ήταν μια από τις τελευταίες για τη μέρα, που σημαίνει ότι το αεροδρόμιο υπολειτουργούσε. Γρήγορα φτάσαμε στον ιμάντα αποσκευών. Εγώ εν τω μεταξύ επικοινώνησα με τον τύπο που θα με πήγαινε στην πόλη. «Κάνε γρήγορα», μου λέει. «Οι υπόλοιποι είναι ήδη εδώ και σε περιμένουν. Έλα στο Πάρκινγκ κατευθείαν». Πήρα τη βαλίτσα μου και βγήκα γρήγορα έξω. Εκτός από το check-in στο Kunming, ο μόνος που έλεγξε το Tibet Travel Permit μου ήταν ο αστυνομικός που φύλαγε την έξοδο από το χώρο του αεροδρομίου προς το parking.
Κι εδώ η υποδοχή περιλάμβανε ένα κασκόλ με τοπικό χρώμα γύρο από το λαιμό μου. Οι υπόλοιποι ήταν απλώς ένα ζευγάρι Ρώσοι, ο Σεργκέι και η Μαρία, με τους οποίους θα είμασταν μαζί και τις υπόλοιπες μέρες. Τους υπόλοιπους στο μικρό γκρουπ μας θα τους γνώριζα στην πορεία. Ο Σεργκέι μιλούσε ελάχιστα Αγγλικά, αλλά η Μαρία ήταν επαγγελματίας μεταφράστρια Αγγλικών, οπότε δεν είχαν πρόβλημα να συμμετάσχουν στο Αγγλόφωνο γκρουπ μας: η Μαρία συνεχώς μετέφραζε ψιθυριστά στο Σεργκέι ότι έλεγε ο ξεναγός μας και οι υπόλοιποι. Οι δυο τους, λοιπόν, είχαν φτάσει στο αεροδρόμιο μια ώρα πριν από μένα, και τους είχε χτυπήσει το υψόμετρο, είχαν πονοκέφαλο κλπ, αλλά ο οδηγός έπρεπε να περιμένει κι εμένα - 62 χιλιόμετρα ήταν αυτά, δεν είναι να τα κάνεις Κολιάτσου - Παγκράτι.
Ξεκινήσαμε, και περίπου μια ώρα αργότερα μπαίναμε στην πόλη της Lhasa. Το πρώτο - σχεδόν - μέρος που αντικρύσαμε, ήταν και το πιο διάσημο: Το παλάτι της Potala, η έδρα και κατοικία του Δαλάι Λάμα - όταν ακόμα ζούσε στο Θιβέτ.


Φτάσαμε στο ξενοδοχείο, το Lhasa Gang-Gyan hotel, και μοιραστήκαμε σε δωμάτια. Εγώ, καθώς ταξίδευα μόνος μου και δεν ήθελα και να χρεωθώ για μονόκλινο, θα έμενα με κάποιον άγνωστο. Μου έτυχε ένας νεαρός Ταϊλανδός, ο Nutty, ο οποίος είχε ήδη φθάσει και είχε μπει στο δωμάτιο. Ακολούθησα κι εγώ (αφού άφησα ένα deposit στη reception για να μου δώσουν δεύτερο κλειδί).
Το περίεργο με την Κίνα είναι ότι έχει την επιμονή ολόκληρη η χώρα να ακολουθεί την ώρα Πεκίνου. Έτσι, παρότι το Μπουτάν είναι ακριβώς νότια από δω, το Θιβέτ έχει 2 ώρες διαφορά ώρας μαζί του, και ο ήλιος στο Θιβέτ ανατέλλει και δύει δυο ώρες αργότερα από την ώρα που θα ήταν φυσιολογικό κάτι τέτοιο. Έτσι, παρότι ήταν Απρίλιος και η ώρα ήταν 19:00, υπήρχε ακόμα πολύ φως. Παράλληλα, το πρόγραμμα του γραφείου δεν είχε τίποτα προγραμματισμένο για σήμερα, αφενός επειδή φτάναμε όλοι διαφορετικές ώρες, κι αφετέρου επειδή χρειαζόμασταν κάποιο χρόνο χωρίς δραστηριότητες για προσαρμογή στο υψόμετρο. Εγώ τέτοιο πρόβλημα δεν είχα πια, και είναι μάλλον κοινός τόπος ότι μεγάλη προσαρμογή λίγοι μόνο τη χρειάζονται. Θεώρησα πως μπορούσα να κάνω ελαφρύ sightseeing. Αφού τηλεφώνησα στο γραφείο σε ένα τηλέφωνο που μου άφησε ο τύπος από το airport transfer για να ενημερωθώ για το πρόγραμμα της επόμενης μέρας (ποιόν θα συναντούσα, πότε και που), είπα στο Nutty ότι θα έβγαινα για μια αναγνωριστική βόλτα στην πόλη, και ήρθε κι αυτός μαζί μου.
Το λάθος μου βέβαια ήταν ότι βγήκα με ένα πουκαμισάκι. Δεν τα κάνουν αυτά στα 3500 μέτρα υψόμετρο…. Αυτό το πλήρωσα με ένα κρυολόγημα, που κράτησε ως την επιστροφή μου στην Αθήνα και καμμιά βδομάδα ακόμα μετά.
Last edited: